جناب گاو
افاضات شخص شخیص جناب گاو در باب اقتصاد و فرهنگ (و شاید کمی سیاست)
إظهار المزيد📈 نظرة تحليلية على قناة تيليجرام جناب گاو
تُعد قناة جناب گاو (@jenabegav) في القطاع اللغوي Farsi لاعباً نشطاً. يضم المجتمع حالياً 15 009 مشتركاً، محتلاً المرتبة 3 710 في فئة السياسة والمرتبة 21 603 في منطقة إيران.
📊 مؤشرات الجمهور والحراك
منذ تأسيسه في невідомо، حقق المشروع نمواً سريعاً وجمع 15 009 مشتركاً.
بحسب آخر البيانات بتاريخ 26 يونيو, 2026، تحافظ القناة على نشاط مستقر. خلال آخر 30 يوماً تغيّر عدد الأعضاء بمقدار 65، وفي آخر 24 ساعة بمقدار 8، مع بقاء الوصول العام مرتفعاً.
- حالة التحقق: غير موثّقة
- معدل التفاعل (ER): يبلغ متوسط تفاعل الجمهور 49.72%. وخلال أول 24 ساعة من النشر يحصد المحتوى عادةً 29.08% من ردود الفعل نسبةً إلى إجمالي المشتركين.
- وصول المنشورات: يحصل كل منشور على متوسط 7 465 مشاهدة. وخلال اليوم الأول يجمع عادةً 4 366 مشاهدة.
- التفاعلات والاستجابة: يتفاعل الجمهور بانتظام؛ متوسط التفاعلات لكل منشور يبلغ 190.
- الاهتمامات الموضوعية: يركز المحتوى على مواضيع رئيسية مثل پادشاهی, حکومت, نظام, چیز, کس.
📝 الوصف وسياسة المحتوى
يصف المؤلف القناة بأنها مساحة للتعبير عن الآراء الذاتية:
“افاضات شخص شخیص جناب گاو در باب اقتصاد و فرهنگ (و شاید کمی سیاست)”
بفضل وتيرة التحديث المرتفعة (أحدث البيانات بتاريخ 27 يونيو, 2026) تحافظ القناة على حداثتها ومستوى وصول مرتفع. وتُظهر التحليلات تفاعلاً نشطاً من الجمهور، ما يجعلها نقطة تأثير مهمة ضمن فئة السياسة.
جاري تحميل البيانات...
| التاريخ | نمو المشتركين | الإشارات | القنوات | |
| 27 يونيو | +1 | |||
| 26 يونيو | +9 | |||
| 25 يونيو | +11 | |||
| 24 يونيو | 0 | |||
| 23 يونيو | 0 | |||
| 22 يونيو | +6 | |||
| 21 يونيو | +5 | |||
| 20 يونيو | +4 | |||
| 19 يونيو | +41 | |||
| 18 يونيو | +5 | |||
| 17 يونيو | +6 | |||
| 16 يونيو | +5 | |||
| 15 يونيو | +15 | |||
| 14 يونيو | +1 | |||
| 13 يونيو | +6 | |||
| 12 يونيو | +11 | |||
| 11 يونيو | +19 | |||
| 10 يونيو | +11 | |||
| 09 يونيو | +2 | |||
| 08 يونيو | +5 | |||
| 07 يونيو | +2 | |||
| 06 يونيو | +4 | |||
| 05 يونيو | +15 | |||
| 04 يونيو | +6 | |||
| 03 يونيو | +8 | |||
| 02 يونيو | +21 | |||
| 01 يونيو | +9 |
اگر حزب الله در بیروت نجنگد، ما باید در تهران و کرمانشاه با اسرائیل بجنگیممثل سگ دروغ میگویند! الان تهدید میکنند که اگر اسرائیل و حزبالله در لبنان بجنگند، آنها هم اینجا دوباره آتش جنگ را شعلهور خواهند کرد. یعنی درست بر عکس این ادعایشان. ولی تا عمر تباهشان باقی است، خود و طرفداران تباهتر از خودشان عاشق دروغاند.
| 2 | مگر اراذل و اوباش میگذارند؟! | 2 395 |
| 3 | تشکل سیاسی یا فرقه؟
چند سال پیش بود داشتم با یک کارمند عالیرتبه وزارت اطلاعات گپ میزدم. حرف سر سازمان مجاهدین خلق شد. گفت به نظرش این سازمان بیشتر یک فرقه شبه مذهبی، یک کالت (cult)، است تا یک تشکل سیاسی. گفتم که موافقم، ولی میخواستم دلائل او را بدانم. گفت: «نگاه کن، الان چند وقت است که هیچ نشانی، نه صوتی و نه تصویری، از مسعود رجوی نیست. اما اینها باور میکنند که او زنده است!»
گفتم: «خوب، ولی ممکن است واقعاً زنده باشد.»
جواب داد: «مهم نیست که زنده است یا نه! مهم این است که علیرغم شواهد، کسی در تشکیلاتشان اجازه شک در این موضوع را ندارد. این یعنی فرقه، یعنی کالت! این دیگر تشکل سیاسی نیست.» | 5 221 |
| 4 | مشکل کوچکتر «بنیادگرایی اسلامی» آن است که میخواهد دولت مدرن را (که در حقیقت چیزی جز گناه سازمانیافته نیست) در خدمت دین به کار گیرد. این خودش به اندازه کافی مسالهدار است، اما....
اما مشکل بزرگتر آن است که در واقع آنچه اتفاق میافتد آن است که بعد از به قدرت رسیدن، این دین است که آن را در خدمت دولت مدرن، در خدمت گناه و طغیان سازمانیافته، درمیآورند. چنان دین را استفاده میکنند که از آن چیزی جز شبحی هولناک باقی نمیماند.
و البته مشکل دیگر هم آن است که دین را نمیفهمند. آنقدر از سنت واقعی رویگردان و منرجرند که آتئیستها نیستند. | 5 168 |
| 5 | طلسم سیاه پرقدرت
اهریمن و دیو همیشه وارونهکار اند. این را در فرهنگهای مختلف میبینیم. در مسیحیت گفته شده که «شیطان بوزینهوار تقلید خدا را میکند»؛ یعنی که در ظاهر همان کار خداوند را میکند، ولی آن را وارونه میکند. در فرهنگ و ادبیات ایران (مثلاً در شاهنامه)، از صفت وارونه و وارونهکار برای اهریمن، برای دیوان و جادوان، و برای ضحاک فراوان استفاده شده است. دیو ظاهراً همان کار ایزدی را میکند، ولی به گونهای وارونه.
این است که در فرهنگها و سنتهای مختلف، جادوگران برای ساختن طلسمهای سیاه پرقدرت، از اشیاء مقدس استفاده میکردند، منتها به گونهای وارونه. مثلا قرآن را حرف به حرف از آخر به اول مینوشتند یا میخواندند. یا صفحات قرآن را در نجاست میپیچیدند..... پدربزرگم از دوره جوانی خود تعریف میکرد که مردی کاملاً غریبه با ظاهر درویشان در محلشان آمده بود و همه را به اسم و رسم و نسب و نسبت کاملاً میشناخت. کشف کردند که طلسمی همینگونه ساخته بوده (با گذاشتن صفحاتی از قرآن در بین نجاست). او را کتک سختی زدند و از شهر بیرون کردند.
الان کسانی پیدا شدهاند که از سر دشمنی با ج.ا. قرآن میسوزانند، که کاری است ناپسند و گناهی است بزرگ. ولی کار شیطانی، کار اهریمنی و دیووار، کار آن کسانی است که قرآن را در نجاسات ایدئولوژیک میپیچند و آن را وارونه میخوانند! با این کار طلسم سیاه پرقدرتی درست کردهاند که همه را به تحیر انداخته است. باید ابتدا این جادوگران وارونهکار را کتک زد و از شهر بیرون کرد.
لا یمسه الا المطهرون
و لا یفلح الساحر حیث اتی | 4 065 |
| 6 | از توهم این دنیا به حقیقت آن عالم
و آنگاه که حسین بنعلی –درود خدا بر او- در سرزمین کربلا مستقر شد و اوضاع چنان بود که شهادت را نزدیک میدید، نامهای بسیار کوتاه خطاب به برادر ناتنیاش محمدحنفیه در مدینه با این مضمون نوشت:
بسم الله الرحمن الرحیم. این نامهایست از حسین بنعلی به محمد بنعلی.
اما بعد، گویا دنیا هیچگاه نبوده است و گویا آخرت همیشه بوده است. والسلام
بسم الله الرحمن الرحیم.. مِن الحُسینِ بنِ عَلیِّ الی مُحَمّدِ بنِ عَلیِّ. اَمّا بَعد، فَکانَّ الدُّنیا لَمْ تَکُنْ وَ کانَّ الْآخِرَةَ لَمْ تَزَلْ. وَ السَّلام. | 7 852 |
| 7 | یکی از دلایلی که من از ملیگرایی رویگردانم این است که ملیگرایان از دروغ و تحریف واقعیتها «به نفع وطن» ابایی ندارند!
جماعت موسوم به ارزشی خیلی راحت میگوید که با اسرائیل دشمن است و ابایی ندارد که بپذیرد ایران است که دشمنی با اسراییل را شروع کرده و خواهان ادامه آن است. در این مورد خاص، ارزشیها صادقترند.
اما ملیگرا از جنگ تحمیلی اسرائیل علیه ایران صحبت میکند، انگار که آغازکننده این جنگ اسرائیل بوده است! در حالی که، اگر شروع جنگ را حمله مستقیم به خاک کشور دیگر بدانیم، این ج.ا. بود که در جریان وعده صادق ۱ با دهها موشک و پهپاد به اسرائیل حمله کرد. اگر هم شروع جنگ را هر عمل خصمانه دیگر بدانیم (کمک و تجهیز نیروهای نیابتی، حمله تروریستی به مراکز دیپلوماتیک یا نقشهکشی برای آن، ....)، در تمام اینها این ج.ا. بوده که پیشدستی کرده است. حالا از این بگذریم که ۵ دهه است که شعارمان حذف کامل اسرائیل بوده است!
شاید حق داشتیم که خواهان نابودی اسرائیل باشیم، یا حق داشتیم که با اسرائیل خصومتهای متعدد و سپس جنگ مستقیم را شروع کردیم! ولی به هیچ وجه حق نداریم که واقعیتها را تحریف کنیم و اسرائیل را شروعکننده جنگ بدانیم. | 7 229 |
| 8 | واقعیتی است که کیفیت سیاستمداران در هر جای دنیا بسیار نزول کرده است. در آمریکا، مثلاً، این نزول را میتوان به روشنی در کیفیت مناظرات انتخاباتی دید. در میانه قرن ۱۹، مناظرهی آبراهام لینکن و رقیبش داگلاس در محلی در خیابان برگزار میشد و خبرنگاران صحبت ها را مینوشتند. اگر گزارشات این مناظرات را بخوانید (به خصوص به زبان انگلیسی)، میبینید که چقدر سطح زبان انگلیسی به کار رفته بالاست، چقدر مباحث دقیق و منطقی مطرح میشوند.... یا مثلا مناظرات یا سخنرانیها و مصاحبههای نیکسون یا ریگان را جستجو کنید و ببینید. از آنها رسیدیم به الان که مناظرات ریاست حمهوری تبدیل به سیرکی از میمونها و دلقکها شده است.
الان در ایران خودمان من یک نفر را سراغ ندارم که بتوانم با خاطرجمعی بگویم که حتی پتانسیل این را دارد که دولتمردی در حد متوسط باشد. نه در حاکمیت، نه در خیل روشنفکران وراج، نه در اپوزیسیون. قحط رجالی است که مپرس! | 7 064 |
| 9 | گمان کردید اغراق کردم؟ پس این را ببینید:
https://www.aparat.com/v/g394u5s | 2 097 |
| 10 | البته این نظر، نظر بالای ۹۰درصد ملیگرایان ماست، اگرچه خجالت میکشند به این صراحت بیان کنند.
همانطور که مذهبیهای حکومتی گمان میکنند وجودشان خیلی ارزشمند است، ولی متاسفانه خدا و پیامبر و ائمه به اندازه کافی ارج نمینهند. | 6 532 |
| 11 | لا يوجد نص... | 8 189 |
| 12 | فرمول طلایی خیلی خوب کار میکند: یک قوه مجریه داری که اختیار هیچ تصمیم مهم و حتی غیرمهمی را دارا نیست، ولی مسئولیت تمام مشکلات و بحرانها را باید بپذیرد! | 6 946 |
| 13 | بدبخت عقبافتاده ناصرالدینشاه! برای هر چیز خوبی که در زمانش اتفاق افتاده، نامی از شاه برده نمیشود و یا نام صدراعظم یا وزیر مربوطه ذکر میشود (دارالفنون را امیرکبیر ساخت، تجارت رونق گرفت....)، ولی هر چیز بدی که اتفاق افتاده، انگار که تقصیر ناصرالدینشاه بوده (هرات را از دست داد، در زمان سلطنتش یک بار قحطی شد، در زمان او وبا و حصبه بیداد میکرد....)! | 6 859 |
| 14 | بهلول گردننگیری و مسئولیتناپذیری را نشانه عقبماندگی دانسته است! خیر آقا! اتفاقاً گردننگیری علامت پیشرفت و به روز بودن است.
و الا، عقب که برویم، مثلاً برویم تا دوره محمدشاه قاجار! در جنگ هرات که ناکام ماند، نامه نوشت به رعیت (که آن زمان هنوز «شهروند» نشده بود و از «حقوق شهروندی» برخوردار نبود)، و اول تا آخر همه چیز را گردن گرفت!
یا مثلاً برو عقبتر! مثلاً سلطان مسعود غزنوی که خلاف مشورت وزیران ومشاوران خود وارد جنگ شد و شکست خورد، آیا بعدش تقصیر شکست را گردن آنها انداخت؟!
بهلول ادای دلسوزی برای این مملکت را درمیآورد، ولی نمیخواهد اینهمه پیشرفت کشور را ببیند و دوست دارد عقبافتاده باشیم و تصمیمات مدیریتی را گردن بگیریم. آن وقت میآید اسم گردننگیری را میگذارد عقبافتادگی! واقعاً که! | 7 272 |
| 15 | درس مهم مدیریتی:
هیچگاه مسئولیت هیچ عملی را گردن نگیر! اگر نتیجهاش خوب شد، اعتبارش را به خود و ذکاوت و هوش عظیم و خود بده، و اگر بد شد گردن بقیه بینداز و از دوراندیشی خود سخن بگو. | 8 282 |
| 16 | کاملاً بچه باباش است! | 7 435 |
| 17 | آنگونه که ملیگرایی عقل را زایل و باطل میکند، اسلامگرایی و سوسیالیسم و حتی فمینیسم نمیکند.
بماند به یادگار! | 7 787 |
| 18 | این «امام تشریفاتی» چیز جدیدی در تاریخ شیعه نیست. در زمان ائمه، هرگاه امامی غالیان شیعه را به خاطر غلوشان در حق امامان نکوهش میکرد و خود را مبری از آن غلوها میدانست، جواب آن غالیان خیلی اوقات چیزی شبیه این بود که «امام غلط کرد!» | 7 987 |
| 19 | ترجمه به فارسی سلیس: «حالا که امام زمان سرکارمان گذاشته و نیامده، همه کاری را که وعده داده شده بود برایمان میکند، خودمان انجام میدهیم. بعدش هم اکر آمد، به عنوان امام تشریفاتی از او استقبال میکنیم، ولی حق ندارد روی حرفمان حرف بزند! اکر میخواست نقشی به غیر از تشریفاتی داشته باشد، میخواست زودتر بیاید!»
همینقدر مومن به دین خودشان! | 8 817 |
| 20 | واقعا این تخته بودن مجلس چقدر لذتبخشه. چی ساختن که نبودش یک ثانیه هم حس نمیشه ولی تعطیلی یه ساعت بقالی محل ما، حس میشه | 2 995 |
متاح الآن! بحث تيليغرام 2025 — أهم رؤى العام 
