ch
Feedback
ارزیابی شتابزده

ارزیابی شتابزده

前往频道在 Telegram

یادداشتهای محمدرضا اسلامی - - - - در ادامۀ یادداشتهای ژاپن و وبلاگ ارزیابی شتابزده؛ اینجا تلاشی است برای دیدن آمریکا و ثبت مشاهدات. تحلیل و مقایسۀ الگوی توسعه هر دو کشور آمریکا و ژاپن و مستندنگاریها، در حد امکان. ارتباط: @Mohammadreza_Eslami2

显示更多

📈 Telegram 频道 ارزیابی شتابزده 的分析概览

频道 ارزیابی شتابزده (@solseghalam) 波斯语 语言赛道中的 是活跃参与者。目前社区聚集了 13 319 名订阅者,在 教育 类别中位列第 15 219,并在 伊朗 地区排名第 24 262

📊 受众指标与增长动态

невідомо 创建以来,项目保持高速增长,吸引了 13 319 名订阅者。

根据 22 六月, 2026 的最新数据,频道保持稳定运转。过去 30 天订阅人数变化为 -117,过去 24 小时变化为 0,整体触达仍然可观。

  • 认证状态: 未认证
  • 互动率 (ER): 平均受众互动率为 23.45%。内容发布后 24 小时内通常能获得 10.79% 的反应,占订阅者总量。
  • 帖子覆盖: 每篇帖子平均可获得 3 123 次浏览,首日通常累积 1 437 次浏览。
  • 互动与反馈: 受众积极参与,单帖平均反应数为 98
  • 主题关注点: 内容集中在 ترامپ, مهندسی, نتانیاهو, مهندس, فرد 等核心主题上。

📝 描述与内容策略

作者将该频道定位为表达主观观点的平台:
یادداشتهای محمدرضا اسلامی - - - - در ادامۀ یادداشتهای ژاپن و وبلاگ ارزیابی شتابزده؛ اینجا تلاشی است برای دیدن آمریکا و ثبت مشاهدات. تحلیل و مقایسۀ الگوی توسعه هر دو کشور آمریکا و ژاپن و مستندنگاریها، در حد امکان. ارتباط: @Mohammadreza_Eslami2

凭借高频更新(最新数据采集于 23 六月, 2026),频道始终保持新鲜度与高覆盖。分析显示受众积极互动,使其成为 教育 类别中的关键影响点。

13 319
订阅者
无数据24 小时
-137
-11730
吸引订阅者
六月 '26
六月 '26
+11
在0个频道中
五月 '26
+18
在8个频道中
Get PRO
四月 '26
+42
在7个频道中
Get PRO
三月 '26
+6
在4个频道中
Get PRO
二月 '26
+17
在10个频道中
Get PRO
一月 '26
+8
在0个频道中
Get PRO
十二月 '25
+139
在34个频道中
Get PRO
十一月 '25
+128
在29个频道中
Get PRO
十月 '25
+61
在14个频道中
Get PRO
九月 '25
+174
在33个频道中
Get PRO
八月 '25
+31
在12个频道中
Get PRO
七月 '25
+29
在6个频道中
Get PRO
六月 '25
+419
在36个频道中
Get PRO
五月 '25
+109
在20个频道中
Get PRO
四月 '25
+102
在24个频道中
Get PRO
三月 '25
+137
在28个频道中
Get PRO
二月 '25
+5
在6个频道中
Get PRO
一月 '25
+248
在27个频道中
Get PRO
十二月 '24
+96
在26个频道中
Get PRO
十一月 '24
+82
在20个频道中
Get PRO
十月 '24
+92
在22个频道中
Get PRO
九月 '24
+239
在57个频道中
Get PRO
八月 '24
+678
在39个频道中
Get PRO
七月 '24
+274
在27个频道中
Get PRO
六月 '24
+85
在25个频道中
Get PRO
五月 '24
+195
在35个频道中
Get PRO
四月 '24
+300
在23个频道中
Get PRO
三月 '24
+431
在57个频道中
Get PRO
二月 '24
+908
在77个频道中
Get PRO
一月 '24
+397
在53个频道中
Get PRO
十二月 '23
+386
在40个频道中
Get PRO
十一月 '23
+82
在41个频道中
Get PRO
十月 '23
+156
在11个频道中
Get PRO
九月 '23
+375
在0个频道中
Get PRO
八月 '23
+431
在0个频道中
Get PRO
七月 '23
+420
在0个频道中
Get PRO
六月 '23
+321
在0个频道中
Get PRO
五月 '23
+644
在0个频道中
Get PRO
四月 '23
+221
在0个频道中
Get PRO
三月 '23
+231
在0个频道中
Get PRO
二月 '23
+495
在0个频道中
Get PRO
一月 '23
+246
在0个频道中
Get PRO
十二月 '22
+291
在0个频道中
Get PRO
十一月 '22
+1 527
在0个频道中
Get PRO
十月 '22
+115
在0个频道中
Get PRO
九月 '22
+186
在0个频道中
Get PRO
八月 '22
+65
在0个频道中
Get PRO
七月 '22
+266
在0个频道中
Get PRO
六月 '22
+129
在0个频道中
Get PRO
五月 '22
+318
在0个频道中
Get PRO
四月 '22
+425
在0个频道中
Get PRO
三月 '22
+239
在0个频道中
Get PRO
二月 '22
+91
在0个频道中
Get PRO
一月 '22
+469
在0个频道中
Get PRO
十二月 '21
+125
在0个频道中
Get PRO
十一月 '21
+62
在0个频道中
Get PRO
十月 '21
+470
在0个频道中
Get PRO
九月 '21
+140
在0个频道中
Get PRO
八月 '21
+309
在0个频道中
Get PRO
七月 '21
+242
在0个频道中
Get PRO
六月 '21
+37
在0个频道中
Get PRO
五月 '21
+73
在0个频道中
Get PRO
四月 '21
+141
在0个频道中
Get PRO
三月 '21
+224
在0个频道中
Get PRO
二月 '21
+92
在0个频道中
Get PRO
一月 '21
+105
在0个频道中
Get PRO
十二月 '20
+6 258
在0个频道中
日期
订阅者增长
提及
频道
23 六月+1
22 六月+1
21 六月+7
20 六月0
19 六月0
18 六月+1
17 六月+1
16 六月0
15 六月0
14 六月0
13 六月0
12 六月0
11 六月0
10 六月0
09 六月0
08 六月0
07 六月0
06 六月0
05 六月0
04 六月0
03 六月0
02 六月0
01 六月0
频道帖子
✍️سکوت ایلان ماسک درباره جنگ ایران محمدرضا اسلامی بیش از صد روز از آغاز جنگ اخیر آمریکا و اسرائیل با ایران گذشته‌است، اما در تمام این مدت ایلان ماسک تقریباً درباره این جنگ سکوت کرده است. همان کسی که قبلا درباره هر چیزی نظر می‌داد و اساسا توئیتر را خرید تا امکان «همه‌چیز گویی» و «همه‌گویی» را بسط دهد (و میدان گسترده‌تری برای بیان بی‌واسطه عقایدش داشته باشد)، ولی درباره اتفاقی در این ابعاد ساکت است. این سکوت از آن جهت جالب است که ماسک سال‌ها به عنوان یکی از پرصداترین چهره‌های دنیا شناخته می‌شد؛ فردی که درباره سیاست، اقتصاد، فرهنگ، هوش مصنوعی، مهاجرت، انرژی، آموزش و حتی جزئی‌ترین رویدادهای روزمره اظهار نظر می‌کرد. اما دلیل این امساک در کلام و این روزه سکوت چیست؟ ۱- ایلان ماسک نقش مهمی در انتخاب مجدد ترامپ به ریاست‌جمهوری داشت. قبلا درباره کمپین او در پنسیلوانیا و تلاش‌هایش برای بازگرداندن ترامپ در اینجا + صحبت شد. او پس از انتخاب ترامپ به ریاست‌جمهوری از یک چهره موفق تِک (کارآفرین صنعتی) به سمت چهره‌سیاسی شدن حرکت کرد و در کاخ سفید نیز سِمت گرفت. ولی حضور ایلان‌ماسک در وادی سیاست دولت مستعجل بود. رفتارهای غریب و خارج از چارچوب او (مثلا آوردن پسربچه خردسالش به جلسات رسمی کاخ سفید) باعث شد تا او از سَمت اطرافیان دونالد ترامپ «پس زده» بشود. در مرحله بعد، مجادله کلامی/توئیتری او با خودِ ترامپ باعث شد تا او از کاخ سفید کنار گذاشته بشود و ارتباط او با عرصه حکمرانی و وادی سیاست قطع شود. عملا ایلان ماسک پس از آن صعود سریع و سقوط ناگهانی (و بیرحمانه) به درک جدیدی از شخصیت خودش رسید. او متوجه شد که هر چقدر که برای عرصه تکنولوژی و صنعت «خوب/موفق» است ولی برای عرصه امور اجتماعی و سیاسی، نپخته و خام است. در این خصوص قبلا در اینجا + صحبت شده‌بود. ۲- این «درک جدید از خود» با نوعی از افسردگی همراه بود و در مقطعی او در سکوتی سنگین فرو رفته بود. سکوت، البته نه به معنای مطلقا ساکت شدن بلکه به معنای حرف نزدن درباره امور استراتژیک و کلان. ایلان ماسک البته مشغولیت‌های متعددی دارد که خودش را به آنها سرگرم کند. اسپیس‌اکس، تسلا، استارلینک، توئیتر و... ولی هیچ یک از اینها برای یک روح بیتاب کافی نیستند. او اخیرا در سفر چین با تیم ترامپ همراه شد و در مجالس دیدار با مدیران چینی شرکت کرد ولی پس از برگشت به آمریکا باز به همان روزه توئیتری/رسانه‌ای ادامه داد. ۳- جنگ اخیر ایران پس از موفقیتِ مستی‌آفرین ترامپ در ونزوئلا شروع شد و قرار بر این بود تا ایران نیز نسخه دیگری از موفقیت نظامی آمریکا، و مشابه تغییر رژیم ونزوئلا شود ولی از قضا سرکنگبین صفرا فزود و مسائل به سمت و سوی دیگری پیش رفت. تنگه هرمز بسته شد، قیمت بنزین و کودهای شیمیایی در آمریکا بالا رفت و ایران فرو نریخت. به رغم انبوهِ این اتفاقات اما ایلان‌ماسک همچنان کلامی سخن نگفت. نه در تحلیل، نه در تمجدید، نه در تقبیح جنگ. سکوت محض درباره موضوعی چندوجهی و ژئوپلیتیک نظیر جنگ ایران. ۴- این رفتار ایلان ماسک نوعی از بلوغ انسانی و نوعی از خودآگاهی بشر است. همان "انسانی" که در زمان سرمستی «حدّ» نمی شناسد، با سیلیِ واقعیت به نوعی خودشناسی می‌رسد که هی! تو اگر برای فلان کار خوبی ولی برای همه امور واجدصلاحیت نیستی. بی مایه فطیر است و تو مایه‌ی همه‌چیز را نداری. متواضع باش! این سکوتِ توأم با افسردگی ایلان ماسک و این متواضع شدن «پس از احساس‌خدایی کردن» اتفاقی است بسیار مبارک. شاید آنچه که برای ایلان ماسک رخ داده‌است، یک نسخه فشرده mp3 از آن چیزی است که قرار است تجربه انسانِ جدید باشد. انسانی که می‌فهمد که در همه امور نباید سخن‌بگوید و در همه مسائل نباید خود را توانمند ببیند. انسانی که «به رغم موفقیت‌های انبوه» ولی همچنان به محدودیت‌ها و ضعف‌های خود "اذعان" (acknowledge) کند. شاید این مسیر بلوغ ایلان ماسک، برای نسل بعدی از سیاستمداران و حکمرانان آینده دنیا نیز رخ بدهد. ۵- چند روز پیش ایلان ماسک و مدیرانش سهام اسپیس‌اکس را به بازار بورس عرضه‌عمومی کردند (Initial Public Offerings). ارزش اولیهٔ عرضهٔ سهام اسپیس‌اکس حدود ۱٫۷۷ تریلیون دلار آمریکا برآورد شد که آن را به بزرگ‌ترین عرضهٔ‌عمومی سهام در تاریخ تبدیل کرد. در نخستین روز معاملات، ارزش بازار این شرکت به حدود ۲٫۱ تریلیون دلار رسید! اوج موفقیتی رویایی (و اعدادی شگفت). هیچ تضمینی نیست که ایلان ماسک دوباره به تنظیمات قبلی بازنگردد و دوباره "همه‌چیز گوی" و "همه‌چیز‌دان" نشود، ولی امیدِ آن هست که شاید اساسا «انسان جدید» به سمت این درک جدید در حرکت باشد: گاه قدری متواضع و ساکت باش! https://t.me/solseghalam

2
https://x.com/mreza_eslami/status/2066236366602781068?s=46&t=6AjlRilUma4AZ8i9LmFwHg
https://x.com/mreza_eslami/status/2066236366602781068?s=46&t=6AjlRilUma4AZ8i9LmFwHg
3 269
3
+1
没有文字...
4 295
4
+9
没有文字...
4 233
5
امروز یکشنبه ۲۷ اردیبهشت (۱۷ می) «روز تعطیل» به پایان رسید، ولی دونالد ترامپ در فاصله ۸ ساعت در شبکه اجتماعی تروث ۳۵ پست (فرسته) ارسال کرد! شگفت‌آور است و اندوه‌بار. حتی اگر یک پسربچه دبیرستانی یا یک بازیگر هالیوود در بازه زمانی “چند ساعت” اینهمه تصاویر عجیب و غریب را از خودش به شکل رگباری در شبکه‌های اجتماعی پست کند، اطرافیانش نگران سلامت احوال او می‌شوند. ولی چگونه است که در میان بزرگان سیاسی حزب جمهوری‌خواه نگرانی از ثبات رفتار/شخصیت این شخص ایجاد نمی‌شود؟ برخی از این عکس‌ها شگفت‌آور است.🔻مثلا عکسی که در آن شی جین‌پینگ رئیس‌جمهور چین را پشتِ سرِ خودش قرار داده! طرف تا دیروز در چین مهمان “شی” بوده و دم از دوستی و رفاقت زده، امروز که برگشته به کشور خودش چنین عکسی را از شی پست می‌کند… یا عکسی که خودش را پشت میز جنگ و مقابل دکمه انفجار نشان داده. یا عکس‌هایی که در آن‌ها به فرماندار کالیفرنیا توهین کرده... سوال اینجاست که چرا و چگونه امر سیاسی و سرنوشت دموکراسی/تحزب به این نقطه رسیده است؟ ▪️▪️▪️ t.me/solseghalam عکس‌ها🔻
3 201
6
✍️علت رفتار متواضع ترامپ در دیدار با عالیجناب شی چه بود؟ محمدرضا اسلامی 🔵 رفتار متکبرانه دونالد ترامپ در دیدار با سران اروپا (یا حتی در دیدار با رقبای دموکرات در داخل کشور آمریکا) امر عجیبی نیست، بلکه حتی مورد انتظار است؛ ولی‌ رفتار ترامپ در دیدار با «Xiشی» اینگونه نبود. اگر آنچه که مشاوران ترامپ به او گفته‌اند را از منظر اعداد و ارقام با هم مرور کنیم دلیل تفاوت رفتار ترامپ با رهبر چینی (در مقایسه رفتارش با رهبران اروپایی و آمریکایی) مشخص شود: ۱-تولید فولاد فولاد ستون فقرات توسعه در یک کشور است. از صنعت خودرو گرفته تا صنعت ساختمان، فولاد نقش مهمی در صنعت یک کشور داراست. آمار مقایسه ای تولید فولاد جالب است: - آمریکا: حدود ۸۰ میلیون تن در سال - روسیه: حدود ۷۰ تا ۷۵ میلیون تن در سال - چین: بیش از ۱،۰۰۰ میلیون تن (۱ میلیارد تن) در سال (بیش از ۱۲ برابر آمریکا) یعنی چین به تنهایی بیشتر از مجموع آمریکا، روسیه، ژاپن و بسیاری از کشورهای صنعتی جهان فولاد تولید می‌کند. این اعداد نشان می دهد که چین طی سه دهه گذشته چه سرمایه گذاری حیرت آوری در این صنعت انجام داده است. (لینک+) ۲- تولید برق - آمریکا: حدود ۴۶۰۰ تراوات‌ساعت در سال - روسیه: حدود ۱۲۰۰ تراوات‌ساعت - چین: بیش از ۱۰ هزار تراوات‌ساعت (بیش از ۲ برابر آمریکا) تولید برق برای توسعه هوش مصنوعی، دیتاسنترها، خودروهای برقی و صنایع پیشرفته حیاتی است. سرمایه گذاری چین در صنعت برق برای آمریکایی ها شگفت‌آور است. (لینک+) ۳- تولید سیمان - آمریکا: حدود ۹۰ میلیون تن - روسیه: حدود ۶۰ میلیون تن - چین: حدود ۲.۱ تا ۲.۴ میلیارد تن در سال این اختلاف حیرت‌آور نشان می‌دهد که مقیاس «ساخت‌وساز» و توسعه زیرساخت در چین تا چه حد عظیم است. (لینک+) ۴- تولید خودرو - آمریکا: حدود ۱۰ تا ۱۱ میلیون خودرو در سال - روسیه: حدود ۱ میلیون خودرو - چین: حدود ۳۱ میلیون خودرو در سال چین اکنون بزرگ‌ترین صنعت خودروسازی جهان را دارد و به سرعت در حال تسلط بر بازار خودروهای برقی است. شرکتهای چینی در حال جذب مهندسین ژاپنی از شرکتهای تویوتا، هوندا، نیسان و ... هستند. ۵- کشتی‌سازی تجاری - آمریکا: سهم بسیار محدود - روسیه: محدود و عمدتاً نظامی - چین: بیش از ۵۰ درصد کشتی‌های تجاری جهان کنترل چین بر کشتی‌سازی یعنی کنترل تجارت جهانی، زنجیره تامین و حمل‌ونقل بین‌المللی. ۶- قطار سریع‌السیر - آمریکا: تقریباً فاقد شبکه قطار سریع (!) - روسیه: محدود - ژاپن: حدود ۳۰۰۰ کیلومتر (لینک+) - چین: بیش از ۴۵ هزار کیلومتر چین بزرگ‌ترین شبکه قطار سریع‌السیر جهان را ساخته؛ بیشتر از مجموع کل دنیا. ۷- انرژی خورشیدی و باتری چین بزرگ‌ترین تولیدکننده پنل خورشیدی، باتری لیتیومی، و مواد معدنی فرآوری‌شده برای انرژی پاک است. در این بحث آمریکا هنوز در "نوآوری" جلوتر است، اما چین در مقیاس "تولید" برتری جدی دارد. ۸- جمعیت و نیروی انسانی - آمریکا: حدود ۳۴۰ میلیون نفر - روسیه: حدود ۱۴۵ میلیون نفر - چین: حدود ۱.۴ میلیارد نفر ▪️▪️▪️ در این سفر ویرایش جدیدی از ترامپ را شاهد بودیم. ترامپِ مودب و فروتن. همان شخصی که همیشه در مواجه با دیگران رفتاری تهاجمی و Bully داشت، در این سفر منضبط و قاعده‌مند رفتار کرد؛ زیرا مشاورین او طی سال‌های گذشته، آمار مذکور را بارها برایش شرح داده‌اند. او و مشاورین اش فهمیده اند که چین بدون شلیک یک گلوله بخش‌هایی از اقتصاد آمریکا را فتح کرده است (لینک+). لذا در «مواجهه با چین» ادبیات چاله میدانی پیت هگست کار نمی کند. بلکه با یک کشور «تولید محور» باید با احترام متقابل رفتار کنند. البته ژاپن هم کشوری تولید محور است ولی رفتار زشت چند هفته پیش ترامپ در دیدار با نخست‌وزیر ژاپن را فراموش نکنیم! دلیل این تفاوت چیست؟ اعداد بالا. 🔴 برگ برنده آمریکا در برابر چین چیست؟ سوال مذکور را می‌توان به شکل دیگری بیان کرد: چرا هنوز آمریکا قدرتمندترین کشور دنیا محسوب می‌شود؟ چون قدرت فقط به تولید فولاد و سیمان و برق و ... محدود نیست. آمریکا همچنان مزیت‌های مهمی دارد که شامل این موارد است: ✔️دینامیک منابع انسانی (ورود دانشجویان خارجی به دانشگاههای آمریکا، باعث تنوع و برتری دایم در حوزه منابع انسانی نخبه است. لینک+) ✔️ نقش دلار در اقتصاد جهانی ✔️بزرگ‌ترین بازار سرمایه دنیا ✔️قدرت دانشگاهی و تحقیقاتی ✔️اکوسیستم استارتاپی و شرکت‌های فناوری پیشرفته ✔️برتری در نرم‌افزار و هوش مصنوعی ✔️ارتش/قدرت نظامی به رغم توانمندی های بالا، دونالد ترامپ در این سفر شخصیت دیگری از خودش بروز داد. گویی حتی متکبرترین انسان‌ها هم زبان قدرت و زور را می‌فهمند. کانال ارزیابی شتابزده در بله http://ble.ir/solseghalam t.me/solseghalam
4 754
7
没有文字...
2 743
8
✍️نوسانات تنگه هرمز چگونه بر کشاورزان سویا، ذرت و لبنیات آمریکایی تأثیر می‌گذارد؟ محمدرضا اسلامی مقاله زیر در شبکه خبری ABC News به بررسی آثار تنش در تنگه هرمز بر زندگی کشاورزان آمریکا پرداخته است. در این مقاله به قلم کِلی مک‌آرتی به مشکلات کشت محصولاتی نظیر ذرت و سویا پرداخته، و همچنین به چالش گران شدن پروسه تولید لبنیات اشاره شده است. این شبکه در این مدت چندین گزارش خبری/مصاحبه با کشاورزان آمریکا که از جنگ ایران متاثر شده اند، پخش کرده است. 🔵 اصل مقاله را ببینیم (لینک)🔻: کشاورزان آمریکایی در اوج فصل کاشت با افزایش قابل‌توجه هزینه‌ها مواجه شده‌اند؛ افزایشی که به‌دلیل اختلال در تنگه هرمز و تأثیر آن بر قیمت «سوخت و کود» ایجاد شده است. تنگه هرمز یک گذرگاه اصلی برای حدود «یک‌سوم تجارت دریایی کودهای شیمیایی» در جهان است، بر اساس گزارش کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (UNCTAD). همچنین تا دو‌سوم تجارت دریایی جهانی اوره (که کودی غنی از نیتروژن است و برای انواع محصولات از ذرت تا سبزیجات استفاده می‌شود) از این تنگه عبور می‌کند. در نتیجه، قیمت «سوخت و کود» به‌شدت افزایش یافته و این موضوع در شرایط تورم بی‌سابقه و اختلالات تجاری، فشار زیادی بر کشاورزان آمریکایی وارد کرده است. ائتلافی متشکل از ده‌ها اتحادیه بزرگ کشاورزی و سازمان‌های مرتبط، ماه گذشته در نامه‌ای به ترامپ، به «طوفان جدی»ای از چالش‌ها اشاره کردند ( perfect storm) که پایداری بلندمدت تولید داخلی غذا را تهدید می‌کند کشاورزان می‌گویند یکی از مهم‌ترین مشکلات، افزایش قیمت کودهای شیمیایی (به‌ویژه کودهای نیتروژنی) است. این نوع کود برای کشت ذرت ضروری است، بنابراین کشاورزان ذرت بیشترین آسیب را دیده‌اند. بسیاری از آن‌ها مجبور شده‌اند برای کاهش هزینه‌ها، سطح زیر کشت ذرت را کاهش داده و به سمت سویا حرکت کنند که نیاز کمتری به کود دارد. علاوه بر این، افزایش قیمت سوخت نیز هزینه‌های عملیاتی را بالا برده است. ماشین‌آلات کشاورزی، حمل‌ونقل و آبیاری همگی به سوخت وابسته‌اند، و بالا رفتن قیمت انرژی به‌طور مستقیم سود کشاورزان را کاهش داده است. در بخش دامداری و لبنیات نیز شرایط مشابهی وجود دارد. دامداران با افزایش «هزینه خوراک دام، سوخت» و سایر نهاده‌ها روبه‌رو هستند. این موضوع باعث «کاهش حاشیه سود» آن‌ها شده و ادامه فعالیت را دشوارتر کرده است. با این حال، برخی کشاورزان همچنان امیدوارند بتوانند از این شرایط عبور کنند. برای بسیاری از آن‌ها، کشاورزی تنها یک شغل نیست، بلکه یک میراث خانوادگی است که تلاش می‌کنند آن را حفظ کرده و به نسل بعد منتقل کنند. یکی از دامداران در این گزارش می‌گوید با وجود فشارها، همچنان معتقد است که کشاورزی لبنی بهترین مسیر شغلی برای اوست، هرچند حفظ و انتقال آن به نسل بعد با چالش‌های زیادی همراه است. اصل مقاله را در این لینک ببینید: https://abcnews.com/amp/GMA/Food/strait-hormuz-volatility-impacts-soybean-corn-dairy-farmers/story?id=132133238 - - - - - در مجموع، این بحران نشان می‌دهد که کشاورزی آمریکا تا چه اندازه به زنجیره‌های تأمین جهانی وابسته است و چگونه یک گلوگاه ژئوپلیتیکی مانند تنگه هرمز می‌تواند به‌سرعت بر قیمت‌ها، تصمیمات کشاورزان و حتی امنیت غذایی تأثیر بگذارد. ▪️پی‌نوشت: ذکر مباحث مذکور نباید تاثیر راهبردی در “تصمیمات” مرتبط با جنگ در داخل کشور داشته باشد. موارد مذکور صرفا مرتبط با بخش کشاوری است، در حالی که اخبار تحرکات نظامی نشان می‌دهد ترامپ و تیم‌همراهش (به رغم تمام موارد بالا) ‌در حال انتقال گسترده تجهیزات و سرباز به خلیج فارس هستند و احتمالا همچنان قصد بر تصعید تنش است. t.me/solseghalam
0
9
✍️روایت سازی ترامپ قبل و بعد از اسلام‌آباد (ترامپ اینگونه با مردم آمریکا سخن می‌گوید) 🔹 یک Showی کامل در اسلام‌آباد برگزار شد و سریع تمام شد. از قبل مشخص بود که ترامپ تمایل خاصی به «توافق» (Agreement) ندارد (این را به صراحت در مصاحبه روز ۱۰ اپریل هم ذکر کرد)؛ پس «چرا» مذاکرات برگزار شد؟ چرا جی‌دی‌ونس را فرستاد؟ پاسخ به این سوال از باب پیش‌بینی رویدادهای آتی، مهم است. 🔹۱- ترامپ استاد رسانه است. استاد ارتباط با اذهانِ مردمی که به او رأی داده‌اند. ترامپ استادِ روایت‌سازی است. او از جوانی مقابل دوربین بوده و این را آموخته. ترامپ «برای ادامه جنگ ایران» نیاز به یک «روایت اقناعی» دارد (متقاعد Convinceکردن مردمی که پایگاه رأی‌اش هستند)؛ اینکه به مخاطب آمریکایی بگوید: گر از الان به بعد بنزین گران‌تر شد، یا اگر از الان به بعد شاهد افزایش خشونت ارتش بودید، دلیلش این است که ما تلاش کردیم به توافق برسیم ولی ایرانی‌ها دیل را نپذیرفتند. جی‌دی‌ونس را فرستادم برای توافق (عالی‌ترین مقامی ‌که می‌توانستم بفرستم) ولی ایرانی‌ها او را پس زدند. ساخت این روایت، برای داخل آمریکا یک ضرورت است. ضرورت از این جهت که ترامپ ضربان نبض جامعه سفید آمریکایی و MAGA را خوب می‌شناسد. او هرگز دست به کاری نمی‌زند که از قبل بسترسازی افکار عمومی را برایش فراهم نکرده باشد. ترامپ هرگز جلوتر از ذهن طرفدارانش حرکت نمی‌کند. او پشت سرِ اذهان عمومی حرکت می‌کند. عملا رسانه برای ترامپ، مهمترین مؤلفه در کنشگری سیاسی و حاکمیتی است. ادامه جنگ پس از این چهل روز برای ترامپ دشوار شده بود چون «آثار تردید» در پایگاه هوادارانش (همان ۷۶ میلیون‌نفری که به او رأی داده اند) مشخص شده بود. نظرسنجی‌های معتبر حاکی از این بود که در حمایتِ حامیانش از او تَرک ایجاد شده. لذا ترامپ نیاز به یک روایت جدید داشت: «برای دیل تلاش‌مان را کردیم ولی ایرانی‌ها نخواستند» 🔹۲- مذاکرات حتی ۲ روز هم طول نکشید و جی‌دی ونس درحالی که پشت‌سرش ویتکاف به پهنای صورت می‌خندید و کیفور بود اعلام کرد که گفتگوها شکست خورده و تیم‌شان عازم بازگشت به آمریکاست. همان یک روز مذاکره، برای روایت‌سازی کافی بود! در رسانه‌های آمریکایی اینگونه ذکر شد: ایران نباید بمب اتمی داشته باشد، و ایرانی‌ها اهل مذاکره نیستند. 🔹۳- روایتی که ترامپ دارد درباره ایران در جامعه آمریکا می‌سازد، چیزی مشابه الگوی کره شمالی است؛ کشوری که در ذهن مخاطب مساوی است با دو گزاره: بمب اتمی و حکمرانی عجیب. او نمی‌گوید که ایران قبلا تمام نظارت‌های آژانس و برجام را پذیرفته بوده است. او به شهروند آمریکایی نمی‌گوید که چهل شب گذشته در خیابان‌های ایران چه خبر بوده؟ مایک پومپئو به صراحت می‌گوید ولی او نمی‌گوید که در وقایع دی‌ماه افسران موساد شب در خیابان‌های تهران بوده اند. ترامپ در سخنرانی دو هفته پیش گفت: حکومت ایران ۳۰ هزار شهروند خودش را کشته. سپس در سخنرانی هفته قبل گفت: حکومت ایران ۴۵ هزار شهروند خودش را کشته. (یعنی ۱۵هزار کشته ظرف یک هفته اضافه کرد!) سپس در سخنرانی این هفته گفت حکومت ایران «احتمالا» تا ۶۰ هزار نفر از شهروندان خودش را کشته. این نحوه روایت سازی ترامپ از ایران است. تصویرگری از یک کره شمالی جدید. 🔹۴- در چنین فضایی، باید با مردم آمریکا سخن گفت. در دنیای جدید ابزار سخن گفتن «یکطرفه» نیست. نباید رسانه فقط در دست ترامپ باشد. مردم ایران و دلسوزان آینده سرزمین باید جلوی تصویرسازی ترامپ را بگیرند. تولید محتوای کوتاه (به انگلیسی) در اینستاگرام، توئیتر، فیس بوک، تیک‌تاک… از جریان زندگی در ایران امروز یک ضرورت است. نبرد واقعی در میدان روایت‌هاست. تصویری که شهروند آمریکایی از ایران دارد متناسب با یک تمدن چندهزارساله نیست. در روایتی ‌که اکنون ترامپ به مردمش می‌دهد، بمباران نیروگاه‌های ایران امری جایز است. 🔹۵- جی‌دی‌ونس چند سال پیش پشت تریبون علیه ترامپ سخنرانی می‌کرد. مارکو روبیو در انتخابات ریاست جمهوری علیه ترامپ پشت تریبون دشنام می‌داد. اما فعلا همه اینها در ماجرای ایران گرد ترامپ جمع شده‌اند و در برابر «روایت‌سازی ترامپ از ایران» سکوت پیشه کرده‌اند. وانمود می‌کنند که نمی‌دانند ایران کشوری است که نظارت بین‌المللی تحت برجام را پذیرفته بوده است. ترامپ در حال فروختن روایت خودش به شهروندان آمریکاییِ هوادارش است. روایتی که به زدن زیرساخت‌های ایران منتهی می‌شود. ▪️▪️▪️ مذاکرات اسلام‌آباد، بیش از آنکه یک تلاش جدی برای توافق باشد، بخشی از یک فرآیند بزرگ‌ترِ روایت‌سازی بوده است. فرآیندی که می خواهد افکار عمومی را با خود همراه کند. - - - ای خطّهٔ ایران مهین‌، ای وطن من/ ای گشته به مهر تو عجین جان و تن من ای عاصمهٔ دنیی آباد که شد باز/ آشفته کنارت چو دلِ پُر حَزَن من ✍️محمدرضااسلامی https://t.me/solseghalam/2670
0
10
جی‌دی ونس، کمی قبل‌تر…🔺
جی‌دی ونس، کمی قبل‌تر…🔺
0
11
در این مذاکرات «صورت سوال چیست؟» مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا در اسلام‌آباد‌ ساعاتی پیش آغاز شده است. اشتباه راهبردی این است که گمان کنیم این مذاکرات پیرامون مسئله هسته‌ای ایران است. «ظاهر مسئله» کنترلِ توان‌هسته‌ای ایران است ولی «اصل مسئله» نحوه تأمین امنیت اسرائیل است. در یک نگاهِ فراتر از سطح این سوال مطرح می‌شود که اساسا «مسئله اسرائیل» چیست؟ برای حل هر مسئله در فیزیک یا ریاضیات ابتدا تلاش می‌کنیم که خودِ «سوال/مسئله» را صورتبندی کنیم. در این بحث هم، قبل از آنکه بخواهیم فکر کنیم در مواجهه/مذاکره ایران با حامی اسرائیل «چه خواهد شد؟» باید بپرسیم: صورت مسئله درباره اسرائیل چیست؟ نحوه تعریف مسئله، ما را به سمت پاسخ ها خواهد کشاند. - در مواجه با اسرائیل، آیا مسئله اصلی غصبِ زمین است؟ - آیا مسئله اصلی، تحقیر سه نسل از فلسطینی ها است؟ - آیا مسئله عُلُو اسرائیل (برتری نظامی اسراییل در منطقه) است؟ - آیا مسئله احتمال «گسترش زمین» اسرائیل از نیل تا فرات است؟ - آیا مسئله ایدئولوژی صهیونیسم است؟ - آیا مسئله انواع دیگری از فساد کارتل‌ها است؟ (مشابه قصه اخیر در بحث اپستین و کارتل‌های مشابه؟) آیا «مسئله» ترکیبی از چند تا از آیتم‌های بالاست؟ یا خیر «مسئله» چند آیتم مشخص/منفک از میان اینهاست؟ اساسا «مسئله اسرائیل» را چطور باید صورتبندی کرد که بعد بتوان نسبت به مواجهه/مذاکره با حامی اسرائیل تحلیل کرد؟ - - - - تمام ساختارهای دنیای مدرن بعد از جنگ دوم جهانی شکل گرفتند: سازمان ملل، شورای امنیت، یونسکو، بانک جهانی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) و … «کشور اسرائیل» نیز بعد از جنگ دوم جهانی شکل گرفته، ولی «مسئله اسرائیل» فراتر از کشور اسرائیل است. بجز IAEA که ده سال بعد از جنگ دوم جهانی شکل گرفت، همه موارد بالا بلافاصله بعد از جنگ دوم جهانی شکل گرفته اند. تحقیر اعراب فلسطینی، آواره شدن حدود ۷۰۰٫۰۰۰ انسان فلسطینی پس از جنگ، و بلاتکلیفی/فقر شدید (تحقیر) حدود ۴ میلیون انسان در شرایط فعلی، بخشی از «مسئله» اسرائیل است. حتی مسئله اشغال جنوب لبنان و منازعه دائم در مرزهای لبنان نیز بخشی از این «مسئله» است اما همه‌ی مسئله نیست. لذا باید به سوالِ اصلی بازگشت: صورت مسئله اسرائیل چیست که از زمان جنگ دوم جهانی تا به امروز «حل‌نشده» باقی‌مانده و این کشور‌ دائما در حال جنگ است. لذا پرسش اصلی این است: صورتبندی ما از این «مسئله» چیست؟ - - - بخشی از حاکمان عرب (نظیر شیخ محمد، بن زاید، تمیم بن حمد آل ثانی، بن سلمان و …) متوجه شدند که در صورت میل به «تداوم» حکومت‌شان باید از کنار این مسئله عبور کنند (بجای پیدا کردن پاسخ، صورت مسئله را پاک کنند تا حکومت‌شان طولانی شود). در رویکردی دیگر ترکیه است که در آن اردوغان و مشاورانش نگاه حاکمان عرب را ندارند (صورت مسئله را پاک نکرده) ولی درباره اسرائیل حرف نمی‌زنند! رویکرد آخر مربوط به دو رهبر قبلی جمهوری اسلامی است که با علم به چالش‌های پرداختن به «مسئله اسرائیل» از کنار آن عبور نکردند. هر گونه تحلیلی درباره شرایط ایران امروز، مذاکرات فعلی، و اتفاقات آینده، بدون مطالعه تاریخی/فلسفی از «مفهوم اسرائیل» تحلیلی سطحی خواهد بود.
0
12
این مقاله بی‌بی‌سی فارسی درباره دکتر کمال خرازی واقعا خواندنی است. نمونه‌ای تمام عیار و کامل‌ است از «حرف‌هایی برای نزدن» . این مقاله باید سال‌های آینده در‌دانشگاه‌های علوم رسانه دنیا تدریس شود تا دانشجویان علوم رسانه بیاموزند که چگونه می‌توان در یک مقاله با ردیف‌کردن گزاره‌هایی مستند، حرف‌هایی را زد ولی حرف‌هایی مهم‌تر را «تعمدا» مسکوت گذاشت؟ این مقاله مصداق کامل و هنرمندانه‌ی گفتنِ «بخشی از» حقیقت است. 🔹مقاله به مرور سوابق دکتر کمال خرازی پرداخته است. در میان سطور ( between the lines ) هر جا که توانسته نیش و کنایه‌ای هم نصیب مرحوم دکتر خرازی کرده؛ مثلا اینکه «او گاهی هم‌زمان ریاست دو سازمان را به عهده داشت» ولی در هیچ کجای این مقاله عنوان نمی‌شود که «چرا» او باید به قتل می‌رسید؟ گفته نمی‌شود که چرا اسرائیل «تعمداً» چهره‌هایی نظیر علی لاریجانی یا کمال خرازی را به قتل می‌رساند؟ چرا «چهره‌های معتدلی» که توان/پتانسیل «مدیریت تخاصم» میان ایران و آمریکا را دارا هستند توسط اسرائیل سریعا به قتل می‌رسند؟ چون اساسا در راهبرد اسرائیل، تخاصم میان ایران و آمریکا «نباید کمتر» شود بلکه هدفِ اسرائیل حذف این چهره‌ها ‌و جایگزینی آنها با چهره‌هایی است که تصعیدِ تنش‌ میان ایران و آمریکا رخ بدهد/ادامه یابد. 🔹در میانه‌ی مقاله یک لگدی هم به دکتر سروش زده و خیلی ظریف و ملایم برای خواننده، دکتر سروش را با حسن روحانی و کمال خرازی و «کارگزاران جمهوری اسلامی!» یک‌کاسه کرده، تا از این فرصت برای‌ تسویه حساب با «فیلسوفِ مولوی‌پژوه» استفاده کند و سروش را (که سالهاست از سرزمینِ خودش رانده شده) بخاطر مواضع اخیرش در حمایت از رزمندگان/مدافعان مرزهای ایران، بنوازد. 🔹آنچه که در میان سطور این مقاله دیدنی است «رد خون» است. اینکه می‌گوید: کشتن کمال خرازی بی‌دلیل نبوده. او با اینکه الان سِمت مهمی نداشت، ولی چهره تاثیرگذار و مهمی بوده (و لذا قتل او لازم بوده) 🔴این روزها خواهد گذشت، ولی رد خون، قتل و انفجار، «راه حل» مسائل جوامع انسانی نیست. حذف چهره‌هایی مانند علی لاریجانی و کمال خرازی توسط کسانی انجام می‌شود که «باور دارند» حل مسائل جوامع انسانی فقط از طریق تصعید تنش، قتل و با رد خون رخ می دهد: صلح مسلح. - - - - - کمال خرازی خدایت رحمت کناد. نمونه‌ای بودی از متانتِ ایرانی. هرگز نه با هیجان سخن گفتی و نه شتابزده درشت‌گویی کردی. برای سرزمین‌ات کوشیدی، در خانه‌ات ماندی، فرار نکردی، و همراه با همسرت کشته شدی. سفر بخیر مرد کم سخن. https://www.bbc.com/persian/articles/c30r7p4pqn1o
0
13
Wars have come and gone, yet Iran has endured for thousands of years. You unleashed your bombs, but Iranian music, culture, a
Wars have come and gone, yet Iran has endured for thousands of years. You unleashed your bombs, but Iranian music, culture, and art have remained alive and unbroken for millennia. جنگ ها آمدند و‌ رفتند ولی ایران هزاران سال باقی مانده از بمب هایتان استفاده کردید ولی ساز ایرانی، فرهنگ و هنر ایرانی باقی ماند! - - - - ‏Hamidreza Afrideh plays the kamancheh in a place that once used to be his music school. * حمیدرضا آفریده در جایی کمانچه می‌نوازد که آموزشگاهش بوده t.me/solseghalam
0
14
این تصویر نتایج یک نظرسنجی از CBS News / YouGov را نشان می‌دهد دربارهٔ «حمایت از اقدام نظامی آمریکا علیه ایران» که بر اساس گر
این تصویر نتایج یک نظرسنجی از CBS News / YouGov را نشان می‌دهد دربارهٔ «حمایت از اقدام نظامی آمریکا علیه ایران» که بر اساس گرایش حزبی تفکیک شده است. 🔴خلاصهٔ داده‌ها: • دموکرات‌ها (Dems): • موافق: ۸٪ • مخالف: ۹۲٪ ✔️تقریباً به‌طور قاطع مخالف هستند. • مستقل‌ها (Inds): • موافق: ۳۱٪ • مخالف: ۶۹٪ ✔️اکثریت مخالف‌اند، اما نه به شدت دموکرات‌ها. • جمهوری‌خواهان (Reps): • موافق: ۸۴٪ • مخالف: ۱۶٪ ✔️اکثریت قوی موافق هستند. 🔴🔴تفسیر داده‌ها: این نظرسنجی نشان‌دهنده یک شکاف بسیار عمیق (حزبی) در آمریکا است. جمهوری‌خواهان به‌طور گسترده از اقدام نظامی حمایت می‌کنند. دموکرات‌ها تقریباً به‌طور کامل مخالف‌اند. مستقل‌ها بین این دو قرار دارند، ولی بیشتر به سمت مخالفت متمایل‌اند. (جنگ علیه ایران در افکار عمومی آمریکا به‌شدت قطبی (polarized) و «فعلا» وابسته به گرایش سیاسی است) ۱۷ فروردین ۱۴۰۵ - ششم آوریل - - - - ** واژه «اقدام نظامی» را شبکه خبری CBS استفاده کرده، که برای پایبندی به اصل خبر، همان استفاده شد. t.me/solseghalam
0