سرخط
رفتن به کانال در Telegram
سرخط اخبار کارگران، معلمان، زنان، دانشجویان، اقوام و محیط زیست را پوشش میدهد. سرخط، صدای جنبش حق تعیین سرنوشت است، آوای انسان دی ماه، فریاد مردم آبان. ارتباط با ادمین : @Sarkhatist اینستاگرامِ سرخط: Sarkhatism آدرس ایمیل: sarkhatism@gmail.com
نمایش بیشتر8 075
مشترکین
-424 ساعت
-177 روز
-5330 روز
در حال بارگیری داده...
کانالهای مشابه
ابر برچسبها
اشارات ورودی و خروجی
---
---
---
---
---
---
جذب مشترکین
ژوئن '26
ژوئن '26
+60
در 1 کانالها
مه '26
+82
در 4 کانالها
Get PRO
آوریل '26
+71
در 8 کانالها
Get PRO
مارس '26
+40
در 3 کانالها
Get PRO
فوریه '26
+122
در 4 کانالها
Get PRO
ژانویه '26
+242
در 15 کانالها
Get PRO
دسامبر '25
+85
در 2 کانالها
Get PRO
نوامبر '25
+76
در 6 کانالها
Get PRO
اکتبر '25
+50
در 5 کانالها
Get PRO
سپتامبر '25
+23
در 1 کانالها
Get PRO
اوت '25
+37
در 6 کانالها
Get PRO
ژوئیه '25
+55
در 4 کانالها
Get PRO
ژوئن '25
+47
در 1 کانالها
Get PRO
مه '25
+39
در 3 کانالها
Get PRO
آوریل '25
+33
در 1 کانالها
Get PRO
مارس '25
+44
در 3 کانالها
Get PRO
فوریه '25
+45
در 6 کانالها
Get PRO
ژانویه '25
+63
در 5 کانالها
Get PRO
دسامبر '24
+70
در 1 کانالها
Get PRO
نوامبر '24
+38
در 2 کانالها
Get PRO
اکتبر '24
+97
در 3 کانالها
Get PRO
سپتامبر '24
+115
در 13 کانالها
Get PRO
اوت '24
+139
در 9 کانالها
Get PRO
ژوئیه '24
+108
در 15 کانالها
Get PRO
ژوئن '24
+74
در 10 کانالها
Get PRO
مه '24
+101
در 21 کانالها
Get PRO
آوریل '24
+89
در 18 کانالها
Get PRO
مارس '24
+72
در 9 کانالها
Get PRO
فوریه '24
+135
در 16 کانالها
Get PRO
ژانویه '24
+173
در 21 کانالها
Get PRO
دسامبر '23
+117
در 22 کانالها
Get PRO
نوامبر '23
+184
در 13 کانالها
Get PRO
اکتبر '23
+161
در 17 کانالها
Get PRO
سپتامبر '23
+151
در 0 کانالها
Get PRO
اوت '23
+119
در 0 کانالها
Get PRO
ژوئیه '23
+99
در 0 کانالها
Get PRO
ژوئن '23
+110
در 0 کانالها
Get PRO
مه '23
+121
در 0 کانالها
Get PRO
آوریل '23
+150
در 0 کانالها
Get PRO
مارس '23
+174
در 0 کانالها
Get PRO
فوریه '23
+187
در 0 کانالها
Get PRO
ژانویه '23
+313
در 0 کانالها
Get PRO
دسامبر '22
+1 218
در 0 کانالها
Get PRO
نوامبر '22
+1 283
در 0 کانالها
Get PRO
اکتبر '22
+2 420
در 0 کانالها
Get PRO
سپتامبر '22
+2 714
در 0 کانالها
Get PRO
اوت '22
+92
در 0 کانالها
Get PRO
ژوئیه '22
+72
در 0 کانالها
Get PRO
ژوئن '22
+115
در 0 کانالها
Get PRO
مه '22
+542
در 0 کانالها
Get PRO
آوریل '22
+71
در 0 کانالها
Get PRO
مارس '22
+80
در 0 کانالها
Get PRO
فوریه '22
+64
در 0 کانالها
Get PRO
ژانویه '22
+91
در 0 کانالها
Get PRO
دسامبر '21
+88
در 0 کانالها
Get PRO
نوامبر '21
+72
در 0 کانالها
Get PRO
اکتبر '21
+74
در 0 کانالها
Get PRO
سپتامبر '21
+107
در 0 کانالها
Get PRO
اوت '21
+163
در 0 کانالها
Get PRO
ژوئیه '21
+642
در 0 کانالها
Get PRO
ژوئن '21
+171
در 0 کانالها
Get PRO
مه '21
+162
در 0 کانالها
Get PRO
آوریل '21
+145
در 0 کانالها
Get PRO
مارس '21
+301
در 0 کانالها
Get PRO
فوریه '21
+514
در 0 کانالها
Get PRO
ژانویه '21
+230
در 0 کانالها
Get PRO
دسامبر '20
+6 145
در 0 کانالها
| تاریخ | رشد مشترکین | اشارات | کانالها | |
| 22 ژوئن | +1 | |||
| 21 ژوئن | +1 | |||
| 20 ژوئن | 0 | |||
| 19 ژوئن | +1 | |||
| 18 ژوئن | 0 | |||
| 17 ژوئن | +2 | |||
| 16 ژوئن | +4 | |||
| 15 ژوئن | +3 | |||
| 14 ژوئن | +3 | |||
| 13 ژوئن | +1 | |||
| 12 ژوئن | +2 | |||
| 11 ژوئن | +5 | |||
| 10 ژوئن | +6 | |||
| 09 ژوئن | +3 | |||
| 08 ژوئن | +4 | |||
| 07 ژوئن | +9 | |||
| 06 ژوئن | +4 | |||
| 05 ژوئن | +2 | |||
| 04 ژوئن | +1 | |||
| 03 ژوئن | +2 | |||
| 02 ژوئن | +4 | |||
| 01 ژوئن | +2 |
پستهای کانال
🔴 به بهانهی اعتراضات به تاثیر معدل در کنکور؛
از تجارب مبارزات دانشآموزی چه میتوان آموخت؟
در کنار محتوایی که اعتراضات دانشآموزش را برانگیخته، نفس خود این اعتراضات نیز حائز اهمیت است. دانشآموزان در دهها شهر به خیابان آمدند که در تصمیماتی که آیندهی آنان را مشخص میکند اثرگذار باشند اما نمایندهی مجلس با وقاحت رو به آنان گفت «توصیه ما این است که دانش آموزان دست از اعتراضات بردارند و بروند درسشان را بخوانند، چون دیگر چارهای نیست و اعتراضات فایدهای ندارد». البته که چنین پاسخی از مسئولان جمهوری اسلامی تعجببرانگیز نیست. در این سالها بسیار بودند کارگران، معلمان، پرستاران، دانشجویان و بازنشستگانی که برای حقوق خود دست به اعتراضات صنفی زدند و مسئولین میگفتند فایدهای ندارد. حالا رو به اعتراضات صنفی دانشآموزان هم همان را تکرار میکنند. آنان میخواهند معترضین به یاد نیاورند که در مقاطعی همین اعتراضات صنفی منجر به پیروزیهایی برای معترضین شده است. مقاطعی که دانشآموزانی فعال و دغدغهمند با همکلاسیهای خود دربارهی مسائل مشترکشان به گفتگو نشستند، با برنامهریزی و تقسیمکار جمع ساختند و خاک خوردند تا در نهایت با اتحادی که به دست آوردند به مطالباتشان را محقق کردند.
متن کامل را اینجا بخوانید:
https://shorturl.at/U8mbV
#اعتراضات_دانش_آموزان #سازمان_دانش_آموزان #سازماندهی
@sarkhatism
| 2 | بدون متن... | 540 |
| 3 | 🔴 وقتی شکاف طبقاتی، لباسفرم مدرسه به تن میکند
وزیر آموزشوپرورش، دورهی استفاده از لباسفرم مدارس را سه ساله کرد. او علت اتخاذ این تصمیم را «رعایت معیشت خانوادهها و ترویج فرهنگ قناعت» عنوان کرد.
این تصمیم جز فرار رسمی و قانونی از مسئولیت چیزی نیست. نه کوچکترین ربطی به قناعت دارد، نه رعایت معیشت خانوادههاست.
سالهاست کودکان و مادران با ترفندهای مختلف، لباسفرم را جوری استفاده میکنند که بیشتر از یک سال تحصیلی دوام بیاورد.
- مثلا سرزانوها را «سرزانویی» میزنند،
- لباس را میشکافند و پشتورو میکنند و میدوزند،
- سرآستینی را که ماهها به نیمکت کشیده شده و دیگر با هزارجور لکهبر و وایتکس هم تمیز نمیشود، قیچی میکنند و میاندازند دور و بهجایش با رنگی که به بقیهی لباس بیاید، «آستین مچی» میدوزند،
- مقنعهی چانهداری را که توی جانماز مادربزرگ بوده برمیدارند و میشکافندش و طبق الگوی مقنعهی مدرسه میدوزند،
و هزار جور ترفند دیگر که شاید به ذهن ما نرسد.
متن کامل را اینجا بخوانید:
https://shorturl.at/7F57S
@sakhatism | 806 |
| 4 | بدون متن... | 823 |
| 5 | 🔴 یک جمعبندی و قدم بعدی
اکنون و بعد از برگزاری ششمین جلسهی آنلاین تحت عنوان «به سوی سازمان انقلابی»، زمان آن رسیده است که نگاه کوتاهی به پشت سر بیندازیم و افق و چشماندازی را در پیشِ رو ترسیم کنیم.
در هیاهای جنگ و خطر فاشیسم تصمیم گرفتیم سلسلهجلسات بستهی آنلاینی برگزار کنیم و در آنها به چیزی بپردازیم که در متن «در انتظار آن سازمان پاک اهورایی» از سلسهیادداشتهای «آنچه یک انقلابی باید بخواند» چنین صورتبندی شده بود: «امروز به نقطهای رسیدهایم که دیگر لزوم وجود "سازمان" سیاسی به امری بدیهی بدل شده و غیر از معدود گرایشهایی که همچنان در ستایش بیسازمانی شعرهای منثور میسرایند، به نظر میرسد دستکم در میان چپ، توافقی عمومی در مورد لزوم وجود یک یا چند سازمان سیاسی وجود دارد. با این وجود حیرتبرانگیز است که بهرغم چنین توافق و تفاهمی، آنچه که در بسیاری موارد بهعینه قابل مشاهده است کمترین ربطی به روندی دارد که به تاسیس یا ساختن یک سازمان سیاسی مربوط باشد» و تاکید کرده بودیم «هر سازمانی را باید ساخت».
میدانیم هستند رفقایی در خارج از کشور که امکان حضور در جلسات بستهی آنلاین پیشین را بنا به هر دلیلی نیافتند و رفقایی در داخل کشور که هنگام برگزاری این جلسات به اینترنت دسترسی نداشتند اما امکان قرار گرفتن ما در یک سنگر مشترک وجود دارد. مشتاقانه منتظریم که این رفقا با ما تماس بگیرند و با هم قرارهایی را برای گفتگو تنظیم کنیم. بنابراین اگر نتوانستید در جلسات پیشین شرکت کنید، اگر در کشورهایی زندگی میکنید که در فهرست جلسات برگزارشده نبودند، اگر اعتقاد دارید لازمهی نبرد و پیکاری رهاییبخش سازمان یافتن و سازماندهی است، یا اگر به سادگی در مورد آنچه ما میخواهیم انجام بدهیم و در حال انجام آن هستیم سوال و ایدهای دارید، بدانید که ما شما را خطاب قرار دادهایم و منتظریم که با ما تماس بگیرید.
خرداد ۱۴۰۵
متن کامل را در لینک زیر بخوانید:
https://bit.ly/4w3EwVA
🚩 برای تماس با منجنیق در تلگرام میتوانید به اکانت زیر پیغام بدهید:
@ManjanighContact
#منجنیق
#به_سوی_سازمان_انقلابی
@ManjanighCollective | 765 |
| 6 | @ManjanighCollective | 649 |
| 7 | 🔴 دو قاب از کارخانهی فولاد پارس سیستان؛ نکاتی دربارهی دموکراسی که نمیخواهند بدانیم
🟥 کارخانهی «فولاد پارس سیستان»؛ قاب اول:
کارگران بلاتکلیفاند.
چندین نفر در شرایط جنگی اخراج شدهاند، درحالیکه دستکم سه ماه حقوق و مطالبات مزدیشان پرداخت نشدهاست.
مدیریت کارخانه به کارگرانِ اخراجشده گفته برای بیمهی بیکاری اقدام کنند؛ اما وقتی کارگران به شعبهی تأمین اجتماعی رفتند، دیدند مدیریت وضعیتشان را «تعلیقی» ثبت کرده و برای همین مقرری بیمه بیکاری به آنها تعلق نمیگیرد.
مسئولان کارخانه به برخی کارگران وعدهی بازگشت به کار دادهاند و همین باعث شده کارگران از پیگیری قانونی و شکایت رسمی صرفنظر کنند.
فشار معیشتی روزبهروز سنگینتر میشود؛ مخصوصا برای کارگران این کارخانه و خانوادههایشان که در سیستانوبلوچستان زندگی میکنند.
در راهروهای کارخانه یک جمله مدام تکرار میشود: «فعلاً صبر کنید… شرایط مشخص نیست.»
🟥 کارخانهی «فولاد پارس سیستان»؛ قاب دوم:
این کارخانه، از نوع «سهامی خاص» است؛ یعنی کل سرمایهی ثبتشده توسط صاحبان اصلی تأمین شده و سهام به عموم عرضه نشده؛ مسئولیت مالکان فقط تا اندازهی مبلغ سهامشان است.
صاحبان اصلی کارخانه، همه عضو یک خانوادهاند. این خصوصیت قانونی شرکتهای سهامی خاص است که تصمیمگیری و سود را در دست خانواده/خوشههای سرمایهای متمرکز میکند. سعید نذری، «رئیس هیئتمدیره» است؛ غلامحسین نذری، «نایبرئیس هیئتمدیره» است وصادق نذری، «مدیرعامل و عضو اصلی هیئتمدیره» است.
سرمایهی شرکت طی سالیان گذشته رشد چشمگیری داشتهاست: از حدود 50 میلیارد به 450 میلیارد و سپس اخیرا به هزار و پانصد میلیارد رسیدهاست.
در گزارشها و صورتحسابها و تفاسیرشان، اصطلاحاتی مثل «افزایش سرمایه»، «تقویت ساختار مالی» و «بهبود تابآوری شرکت» دیده میشود؛ همزمان، احتمالا اسناد حاوی تعدیل نیروها، قراردادهای موقت و معوقات دستمزد در کشوها یا حسابهای اینترنتی شرکت جا خوش کرده باشند.
اگر دو قاب را کنار هم بگذاریم، چه میبینیم؟ اینکه طبق آمار و اسناد، شرکت رشد کرده و بزرگ شده؛ اما زندگی کارگران کوچکتر، وضعیت شغلیشان ناپایدارتر و شرایطشان بغرنجتر شدهاست.
چرا اینطور شدهاست؟
متن کامل را اینجا بخوانید:
https://shorturl.at/h4naf
#فولاد_سیستان #طبقه_کارگر #مبارزه_طبقاتی #اداره_شورایی
@sarkhatism | 1 461 |
| 8 | بدون متن... | 1 078 |
| 9 | 🔴 تخممرغ لوکس شد، خودروهای چند ده میلیاردی عادی شدند
وقتی زندگی عادی به کالایی لوکس تبدیل میشود
چند هفته پیش، خبر آزادسازی واردات برخی خودروهای لوکس دوباره در رسانههای اقتصادی پیچید. مثل همان تیترهای تکراری سالهای گذشته؛ خبری که آدم از سر بیحسی از کنارش رد میشود. اما این بار اگر مکث کنیم، شاید چیزی فراتر از یک خبر تکراری ببینیم. چون مسئله اصلی اینجا خودروها نیستند. اصلاً. مسئله این است: در کشوری که یک کارگر پس از ۴۵ روز میبیند دستمزدش یکپنجم ارزش واقعی خود را از دست داده، در کشوری که یک شانه تخممرغ میتواند بودجه یک هفته یک خانواده را ببلعد، این خودروهای چند ده میلیاردی برای چه کسانی وارد میشوند؟ و مهمتر از آن، چه کسانی توان خریدشان را دارند؟ مگر هنوز کسانی هستند که چنین پولی را نه در خواب، نه در رؤیا، بلکه در حساب بانکیشان داشته باشند؟
متن کامل را اینجا بخوانید:
https://shorturl.at/M2gOE
#تورم #بحران_اقتصادی #معیشت #طبقه_کارگر
@sarkhatism | 1 514 |
| 10 | بدون متن... | 1 255 |
| 11 | 🔴 وعده حذف پیمانکاران؛ واقعیت اخراج کارگران
در فاصله چند روز، دو خبر منتشر شد. کنار هم گذاشتن این دو خبر شاید بیش از صدها ساعت سخنرانی و هزاران وعده رسمی بتواند واقعیت زندگی کارگران در ایران را نشان دهد.
در خبر اول، رئیسجمهور از حذف شرکتهای پیمانکاری سخن میگوید؛ همان شرکتهایی که برای میلیونها کارگر نام دیگری برای ناامنی شغلی، قراردادهای موقت، تبعیض مزدی و بیحقوقی بودهاند.
در خبر دوم، از ماهشهر و بندر امام خبر میرسد که همین شرکتهای پیمانکاری همچنان فعالاند؛ کارگران را بدون قرارداد و بهصورت روزمزد به کار میگیرند، مصوبات مربوط به ممنوعیت اخراج را نادیده میگیرند و پس از اخراج نیز راه دسترسی بسیاری از کارگران به بیمه بیکاری را میبندند.
اما مسئله فقط این نیست که یک وعده دیگر به سرنوشت دهها وعده پیشین دچار شده باشد. جمهوری اسلامی دهههاست وعده میدهد و جامعه نیز دهههاست با شکاف میان وعده و واقعیت زندگی میکند. آنچه این دو خبر را مهم میکند، تصویری است که از سازوکار واقعی قدرت در محیطهای کار به دست میدهند. تصویری که در آن حتی مصوبات رسمی برای جلوگیری از اخراج نیز در برابر منافع کارفرمایان و پیمانکاران بیاثر به نظر میرسند. وقتی شورای کارگری فرمانداری اخراج را ممنوع اعلام میکند اما اخراجها همچنان ادامه پیدا میکنند، مسئله دیگر فقدان قانون نیست؛ مسئله این است که قدرت واقعی در دست چه کسانی قرار دارد و قانون در عمل از منافع چه کسانی محافظت میکند.
متن کامل را اینجا بخوانید:
https://shorturl.at/4mvqE
#اخراج_کارگران #پیمانکاری #پتروشیمی_بندر_امام #پتروشیمی_ماهشهر
@sarkhtism | 1 902 |
| 12 | بدون متن... | 1 373 |
| 13 | 🔴 ژئوپلیتیک و فراموشی مسئلهی طبقه
در سالهای اخیر بخشی از چپ برای مقابله با روایتهای لیبرالی درباره جنگ سرد، از اهمیت تاریخی اتحاد شوروی و نقش آن در شکست فاشیسم، حمایت از جنبشهای ضداستعماری و ایجاد موازنه در برابر هژمونی آمریکا دفاع کرده است. این دفاع، تا آنجا که متوجه دستاوردهای تاریخی انقلاب اکتبر و تأثیر جهانی آن باشد، قابل فهم است.
همچنین نمیتوان انکار کرد که فروپاشی شوروی و شکلگیری نظم تکقطبی تحت رهبری آمریکا پیامدهای گستردهای برای جهان به همراه داشت. گسترش مداخلات نظامی، تشدید سیاستهای نئولیبرالی و تضعیف بسیاری از جنبشهای چپ و کارگری از جمله نتایج این وضعیت بود. از این رو، مناسبات قدرت در نظام جهانی و توازن قوای میان دولتها موضوعاتی واقعی و مهماند که نمیتوان آنها را نادیده گرفت.
اما مشکل از جایی آغاز میشود که تحلیل سیاسی بهتدریج از بررسی مناسبات طبقاتی فاصله گرفته و به ارزیابی دولتها بر اساس جایگاهشان در منازعات ژئوپلیتیک جهانی تبدیل میشود. در این نگاه، پرسش اصلی دیگر این نیست که یک دولت چه رابطهای با طبقه کارگر دارد، چه نوع مناسبات اقتصادی و اجتماعیای را بازتولید میکند یا چه جایگاهی برای تشکلهای دموکراتیک و تشکلیابی مستقل قائل است؛ بلکه این است که در تقابل با آمریکا قرار دارد یا نه. نتیجه آن است که مخالفت با واشنگتن به معیار اصلی قضاوت سیاسی تبدیل میشود.
متن کامل را اینجا بخوانید:
https://shorturl.at/jrlaj
@sarkhatsim | 2 360 |
| 14 | بدون متن... | 1 586 |
| 15 | 🔴 لیلا را فقط برادرش نکشت
🖊 زن*کشی، فقر، قانون، جنگ
لیلا را کشتند؛ اما پیش از آنکه جانش را بگیرند، راههای زندهماندنش را یکییکی بسته بودند. لیلا زنی* بود از توابع ماکو که توانسته بود با درآمد خودش خانهای اجاره کند. این جمله در بازار مسکن و اقتصادِ امروز ما شبیه به یک رویاست، اما در زندگی بسیاری از زنان*، معنای مرز بین مرگ و زندگی را دارد: خانهی جدا، یعنی کمی نفسکشیدن؛ یعنی چند متر فاصله گرفتن از دستهای سنگین خانوادهای که ممکن است هر لحظه خشونتگر شود؛ یعنی اینکه زن* مجبور نباشد برای هر رفتوآمد، هر ارتباط، هر تصمیم و هر لحظه از زندگیاش به یک مرد جواب پس بدهد. اما با گسترش بیکاری، تورم و خرد شدن استخوانهای طبقهی کارگر زیر بار بحران اقتصادی، لیلا دیگر نتوانست از پس پرداخت اجاره بربیاید. کلید را تحویل داد، وسایلش را جمع کرد و به خانهی پدری برگشت؛ جایی که قرار بود پناه باشد اما به قتلگاه تبدیل شد. برادرش جان او را گرفت.
متن کامل را اینجا بخوانید:
https://shorturl.at/JOEf1
@sarkhtism | 2 225 |
| 16 | بدون متن... | 1 786 |
| 17 | حالا ترامپ، همان چهرهی زنستیز و ترنسستیز، در میانهی جنگ از وضعیت همجنسگرایان در ایران حرف میزند و میگوید حکومت ایران زنان و مردان و همجنسگرایان را میکشد و از ساختمان پایین میاندازد؛ بعد هم نتیجه میگیرد که بعضیها میخواهند بمباران ادامه پیدا کند، چون زندگیشان در خطر است. این همان فرمول قدیمی است: اول درد واقعی را پیدا کن، بعد آن را بهانهی سیاست جنگی خودت کن. سرکوب کوئیرها در ایران واقعی است. تبعیض، تهدید، مجازات، انکار، طرد خانوادگی، سرکوب قانونی و خشونت اجتماعی واقعیاند. اما واقعی بودن این رنجها به ترامپ و دولتهای جنگطلب حق نمیدهد که خود را ناجی جا بزنند.
ما بهتر از هر قدرت خارجی میدانیم کوئیرها در ایران چه میکشند. این درد برای ما خبر تلویزیونی نیست؛ تجربهی زیسته است. اما دقیقاً به همین دلیل میدانیم که آزادی ما از بمب و تحریم و حمله نظامی بیرون نمیآید. آنها که امروز با نام «آزادی کوئیرها» برای جنگ کف میزنند، نه زیست کوئیر در ایران را میشناسند، نه هزینهی جنگ را میفهمند، نه قرار است بعد از ویرانی کنار ما بمانند. آنها فقط به تصویری نیاز دارند که جنگ را انسانیتر نشان دهد.
رهایی کوئیرها در ایران، اگر قرار است واقعی باشد، باید به دست خود مردم این سرزمین و در پیوند با مبارزه علیه همهی شکلهای سرکوب ساخته شود: سرکوب جنسیتی، طبقاتی، قومی، مذهبی، سیاسی و جنسی. این رهایی با تغییرات تدریجی اما ساختاری ممکن است؛ با ساختن شبکههای مراقبت، مقاومت روزمره، آگاهی، همبستگی و مبارزه اجتماعی.
قهرمانان ما نه جنگطلبانیاند که از بیرون برایمان نسخهی بمباران میپیچند، نه کسانی که در گردهماییهای رنگیشان شعار آزادی کوئیر میدهند و همزمان با ادبیات کوئیرستیزانه و نفرتپراکنانه بر طبل جنگ میکوبند. قهرمانان ما همانهاییاند که هر روز بار انکار شدن را به دوش میکشند و باز زنده میمانند.
همانهایی که در خانواده، مدرسه، خیابان، محل کار و قانون حذف میشوند و باز راهی برای ادامه پیدا میکنند. آزادی ما با بمباران نمیآید. آزادی ما از دل مقاومت خودمان، پیوند با دیگر ستمدیدگان، و رد همزمانِ استبداد داخلی و نجاتبخشی دروغین خارجی ساخته میشود. باید هر گونه حملهی تجاوزکارانه؛ چه با اسم کوئیر و چه غیر از آن را که جز فقیرتر شدن کارگران، نحیفتر شدن گروههای مبارزان و ویرانی دراز مدت سوغاتی برایمان ندارد، محکوم کرد و و راه رهایی را فقط در سازماندهی، آگاهسازی و تحکیم ارتباطات بین گروههای تحت ستم پی گرفت. بله، هوا سنگین است و راه نفس تنگ شده، اما همان نفسی که مانده روزی فریاد میشود.
#کوئیر #جنگ #رهایی #مبارزه_طبقاتی #پینکواشینگ
@SarKhatism | 2 931 |
| 18 | 🔴 پینکواشینگ: وقتی متجاوزان فاشیست لباس رنگینکمانی میپوشند!
احتمالاً ویدیوها و عکسهای سربازان اسرائیلی را به یاد دارید که در میانهی ویرانی غزه، با پرچم رنگینکمان و شعار آزادی کوئیرها عکس میگرفتند. این تصویرها تصادفی نبودند. بخشی از همان ماشین تبلیغاتیای بودند که میخواست فلسطینیها را مردمانی عقبمانده، ضدزن، ضدکوئیر و سزاوار نابودی نشان دهد. سرباز اسرائیلی بر خرابهای میایستاد که حاصل بمباران بود، پرچم رنگینکمان را بالا میبرد و پیام پنهانش این بود: ما نمایندهی آزادیایم، آنها نمایندهی تاریکیاند. پس کشتار، ناگهان لباس اخلاق میپوشید؛ گویی باید بمباران کرد تا کوئیرها آزاد شوند.
به این سازوکار میگویند پینکواشینگ: استفادهی تبلیغاتی از حقوق زنان، کوئیرها و گروههای تحت ستم برای تطهیر جنگ، اشغال، تحریم، مداخله یا سرکوب. یعنی قدرتی که خود دستی در خشونت و ویرانی دارد، ناگهان با زبان «نجات زنان» یا «آزادی کوئیرها» ظاهر میشود تا چهرهی انسانی برای سیاستهای غیرانسانی خود بسازد. مشکل پینکواشینگ فقط ریاکاری نیست؛ مشکل اصلیاش این است که کشتار را اخلاقی جلوه میدهد. میگوید: امروز میکشیم، ویران میکنیم، بمب میریزیم، تا شاید فردا آزادی بیاوریم. اما رهایی واقعی هیچگاه از دل بمباران، اشغال و تجاوز بیرون نمیآید؛ اگر هم چیزی از آن بیرون بیاید، فقط ویترین صنعت حقوق بشر است.
سرنوشت زنان افغانستانی نمونهی روشنی است. آمریکا روزی با شعار آزادی زنان به افغانستان حمله کرد. اما امروز، همان نظم جهانی که با نام زنان افغان جنگ را توجیه میکرد، با طالبان کنار میآید، معامله میکند و چشمش را بر وضعیت دخترانی میبندد که از حق تحصیل محروم شدهاند. چون مسئله هیچوقت واقعاً آزادی زنان نبود؛ مسئله این بود که در هر لحظه، چه چیزی به کار قدرت و سرمایه میآید. وقتی «زن افغان» برای توجیه جنگ لازم بود، از او حرف زدند. وقتی دیگر سودی نداشت، حذفش کردند. همین حالا هم با وجود سختتر شدن زندگی زنان در افغانستان، از جمله محدودیتهای تازه در حوزه خانواده و طلاق، این مسئله برای بسیاری از همان مدعیان آزادی دیگر اولویتی ندارد.
جنگ و مداخله خارجی، برخلاف وعدههای نجاتبخش، معمولاً بیشترین فشار را بر همان گروههایی وارد میکند که به نام دفاع از آنها آغاز شده است. زنان، کودکان، فقرا، مهاجران، کارگران، کوئیرها و کسانی که پیشاپیش در حاشیهاند، در جنگ زودتر کارشان را از دست میدهند، دسترسیشان به درمان و مسکن و امنیت کمتر میشود و شبکههای کوچک حمایتیشان فرو میپاشد. برای کوئیرهایی که در جامعهای سرکوبگر زندگی میکنند، جنگ نه راه آزادی، بلکه تشدید بیپناهی است: خانه ناامنتر میشود، کار از دست میرود، امکان مهاجرت امن کمتر میشود، خشونت اجتماعی بالا میرود و زندگی پنهانتر و پرهزینهتر میشود. | 2 068 |
| 19 | بدون متن... | 2 146 |
| 20 | ⭕️ ارگانهای حقوق بشری بینالمللی در مبارزه با تراژدی اعدام کنار مردم ایران بایستند.
⭕️ تداوم کارزار «سهشنبههای نه به اعدام» در هفته صدوبیستودوم در ۵۶ زندان مختلف
موج اعدامهای سیاسی همچنان ادامه دارد. از هفته گذشته تا کنون دو زندانی سیاسی و هموطن کُرد، «رامین زله» و «کریم معروفپور» و یک جوان دیگر به نام «عباس اکبری فیض آبادی» از معترضان دی ماه بیرحمانه به دار آویخته شدند. یک زندانی دیگر به اسم «مجتبی کیان» به اتهام جاسوسی اعدام شد. اتهامی که طبق معمول در نبود حق دادرسی منصفانه به اعدام این هموطنان منجر شد.
بر اساس اطلاعات رسیده دستکم ۷۲ تن از ابتدای سال تا کنون اعدام شدهاند که بالغ بر ۲۵ تن از آنها زندانیان سیاسی-امنیتی بودهاند. علاوه بر موارد بر شمرده شده، دهها و صدها زندانی بینام و نشان دیگر در زندانهای مختلف زیر حکم اعدام قرار دارند.
در هفته اخیر حکم اعدام زندانی سیاسی منوچهر فلاح در زندان لاکان رشت پس از نقض مجدد تایید و روحالله کرکی در زندان شیبان اهواز و حکم اعدام زندانیان سیاسی میلاد آرمون، نوید نجاران، مهدی ایمانی و سید محمدمهدی حسینی متهمان پرونده موسوم به «شهرک اکباتان» تایید شده و جان آنها به شدت در خطر است.
در مقابل این اعدامها کارزار «سهشنبههای نه به اعدام» در زندانها صدوبیستودو هفته ایستادگی کردهاند. از جمله بند زنان زندان اوین که هر سهشنبه در اعتراض به این اعدامها شعار سر میدهند و به همین خاطر از طرف زندان ممنوعالملاقات و از تماس تلفنی با خانواده محروم شدهاند.
تاریخ معاصر ایران پر از چهرههای مقاوم و مبارز زنانی است که برای تغییر، حتی جان خود را فدای راه آزادی و برابری کرده و جاودانه شدهاند، به ویژه در طی یک دهه اخیر نیز در قیامهای دی ۹۶، آبان ۹۸، قیام ژینا در ۱۴۰۱ و دی ماه ۱۴۰۴ زنان یکی از اصلیترین نیروهای اجتماعی در صف مبارزه بودهاند. جنبش دادخواهی مملو از نام زنانی است که علیه اعدام شوریده و در پیشبرد جنبش نه به اعدام نقش جدی داشتهاند.
در کارزار «سهشنبههای نه به اعدام» نیز زنان مقاوم در زندانهای مختلف همواره صدای آزادی و حق حیات سر دادهاند. حکومت حتی نمیتواند صدای زنان را تحمل کند، چرا که زنستیزی یکی از پایه های اصلی حاکمیت از روز اول است.
در یک هفته اخیر کمیسر عالی حقوق بشر والکر تورک، سازمان عفو بینالملل و بسیاری از مراجع مدافع حقوق بشر موج اعدامها در ایران را محکوم کردند و خواستار توقف فوری آن در ایران شدند. در همین راستا اعضای پارلمان اروپا نیز قطعنامهای در محکومیت اعدامها و سرکوبهای هدفمند حکومت ایران تصویب کرده و خواستار فشار قاطع بر این حکومت شده و از دولتهای خود خواستهاند هر گونه مراوده سیاسی با ایران را مشروط به توقف احکام اعدامها بکنند.
ما اعضای کارزار «سهشنبههای نه به اعدام» دیگر بار از ارگانهای حقوق بشری بینالمللی و وجدانهای بیدار میخواهیم که با به کارگیری اقدامات موثر مانع تداوم اعدامهای غیرانسانی شوند و در تراژدی اعدامها کنار مردم ایران و خواست آنها برای آزادی و عدالت و لغو حکم اعدام بایستند.
اعضای کارزار «سهشنبههای نه به اعدام» سهشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۵ در هفته صدوبیستودوم در ۵۶ زندان زیر در اعتصاب غذا هستند:
زندان اوین (بندهای زنان و مردان)، زندان قزلحصار (واحدهای ۲ و ۳ و ۴)، زندان مرکزی کرج، زندان فردیس کرج، زندان تهران بزرگ، زندان قرچک، زندان خورین ورامین، زندان چوبیندر قزوین، زندان اهر، زندان اراک، زندان لنگرود قم، زندان خرم آباد، زندان بروجرد، زندان یاسوج، زندان اسد آباد اصفهان، زندان دستگرد اصفهان، زندان شیبان اهواز، زندان سپیدار اهواز (بندهای زنان و مردان)، زندان نظام شیراز، زندان عادلآباد شیراز (بندهای زنان و مردان)، زندان فیروزآباد فارس، زندان دهدشت، زندان زاهدان (بندهای زنان و مردان)، زندان برازجان، زندان رامهرمز، زندان بهبهان، زندان بم، زندان یزد(بندهای زنان و مردان)، زندان کهنوج، زندان طبس، زندان مرکزی بیرجند، زندان مشهد، زندان گرگان، زندان سبزوار، زندان گنبد کاووس، زندان قائمشهر، زندان رشت (بندهای مردان و زنان)، زندان رودسر، زندان حویق تالش، زندان ازبرم لاهیجان، زندان دیزل آباد کرمانشاه، زندان اردبیل، زندان تبریز، زندان ارومیه، زندان سلماس، زندان خوی، زندان نقده، زندان میاندوآب، زندان مهاباد، زندان بوکان، زندان سقز، زندان بانه، زندان مریوان، زندان سنندج، زندان کامیاران و زندان ایلام.
هفته صدوبیست و دوم
سهشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۵
#کارزار_سهشنبههای_نه_به_اعدام
#کارزار_سه_شنبه_های_نه_به_اعدام
#نه_به_اعدام
@no_to_execution_tuesdays
https://t.me/No_To_Execution_Tuesdays
https://x.com/n_t_e_t | 1 709 |
اکنون در دسترس! پژوهش تلگرام ۲۰۲۵ — مهمترین بینشهای سال 
