uz
Feedback
طُويْلبَةُ عِلمْ🤍🕊️

طُويْلبَةُ عِلمْ🤍🕊️

Kanalga Telegram’da o‘tish

رحلةٌ بين الكُتب، وحصيلة قراءة ومطالعة، لأجمع من كل فن طرف، من المُلَح والطُرَف، بين جلَائلِ الفُقهاء وخمَائِل الأُدبَاء أقيّد الفوائد والفرائد @Asmaa_000_bot https://www.facebook.com/as.ma.119109...

Ko'proq ko'rsatish
3 562
Obunachilar
-524 soatlar
-187 kunlar
-5830 kunlar
Obunachilarni jalb qilish
Iyun '26
Iyun '26
+31
1 kanalda
May '26
+51
3 kanalda
Get PRO
Aprel '26
+55
2 kanalda
Get PRO
Mart '26
+86
4 kanalda
Get PRO
Fevral '26
+116
1 kanalda
Get PRO
Yanvar '26
+216
3 kanalda
Get PRO
Dekabr '25
+19
4 kanalda
Get PRO
Noyabr '25
+19
1 kanalda
Get PRO
Oktabr '25
+9
0 kanalda
Get PRO
Sentabr '25
+9
0 kanalda
Get PRO
Avgust '25
+21
0 kanalda
Get PRO
Iyul '25
+25
0 kanalda
Get PRO
Iyun '25
+24
1 kanalda
Get PRO
May '25
+52
2 kanalda
Get PRO
Aprel '25
+84
3 kanalda
Get PRO
Mart '25
+280
6 kanalda
Get PRO
Fevral '25
+90
8 kanalda
Get PRO
Yanvar '25
+84
3 kanalda
Get PRO
Dekabr '24
+40
2 kanalda
Get PRO
Noyabr '24
+39
4 kanalda
Get PRO
Oktabr '24
+77
5 kanalda
Get PRO
Sentabr '24
+31
2 kanalda
Get PRO
Avgust '24
+109
5 kanalda
Get PRO
Iyul '24
+115
0 kanalda
Get PRO
Iyun '24
+85
1 kanalda
Get PRO
May '24
+97
4 kanalda
Get PRO
Aprel '24
+98
5 kanalda
Get PRO
Mart '24
+928
3 kanalda
Get PRO
Fevral '24
+654
2 kanalda
Get PRO
Yanvar '24
+501
1 kanalda
Get PRO
Dekabr '23
+52
3 kanalda
Get PRO
Noyabr '23
+9
0 kanalda
Get PRO
Oktabr '23
+42
2 kanalda
Get PRO
Sentabr '23
+45
0 kanalda
Get PRO
Avgust '23
+45
0 kanalda
Get PRO
Iyul '23
+28
0 kanalda
Get PRO
Iyun '23
+41
0 kanalda
Get PRO
May '23
+56
0 kanalda
Get PRO
Aprel '23
+99
0 kanalda
Get PRO
Mart '23
+168
0 kanalda
Get PRO
Fevral '23
+62
0 kanalda
Get PRO
Yanvar '23
+271
0 kanalda
Get PRO
Dekabr '22
+360
0 kanalda
Get PRO
Noyabr '22
+31
0 kanalda
Get PRO
Oktabr '22
+23
0 kanalda
Get PRO
Sentabr '22
+10
0 kanalda
Get PRO
Avgust '22
+23
0 kanalda
Get PRO
Iyul '22
+64
0 kanalda
Get PRO
Iyun '22
+201
0 kanalda
Get PRO
May '22
+104
0 kanalda
Get PRO
Aprel '22
+114
0 kanalda
Get PRO
Mart '22
+26
0 kanalda
Get PRO
Fevral '220
0 kanalda
Get PRO
Yanvar '220
0 kanalda
Get PRO
Dekabr '210
0 kanalda
Get PRO
Noyabr '21
+48
0 kanalda
Get PRO
Oktabr '21
+1 320
0 kanalda
Sana
Obunachilarni jalb qilish
Esdaliklar
Kanallar
24 Iyun+1
23 Iyun0
22 Iyun+1
21 Iyun0
20 Iyun+1
19 Iyun+3
18 Iyun+2
17 Iyun+1
16 Iyun+1
15 Iyun+2
14 Iyun+1
13 Iyun+1
12 Iyun+2
11 Iyun+4
10 Iyun+1
09 Iyun+2
08 Iyun+1
07 Iyun+1
06 Iyun+1
05 Iyun+1
04 Iyun+3
03 Iyun0
02 Iyun0
01 Iyun+1
Kanal postlari
صوموا يوماً شديداً حره لتتقوا به حر يوم القيامة، طوبى لمن صام عاشوراء غداً !!

2
لا بأس ببعض التخبّطات، ولا بأس ببعض التعرّجات في الطريق، فلعلّ ما حسبناه تأخيرًا كان توجيهًا، وما ظننّاه ضياعًا كان دليلًا إلى الوجهة الصحيحة. ولا بأس أن نبدأ من جديد، فالبدايات الجديدة لا تعني الفشل، بل تعني أن لدينا الشجاعة لنحاول مرةً أخرى. فلنُكمل الطريق، ولنُحاول من جديد، فلعلّ الوصول ينتظرنا خلف المحاولة التي كدنا نتخلى عنها. د. قمر ريشي
5
3
شوفت واحدة دلوقتي بتدعي وتقول: اللهم هب لي رزقًا وفيرًا من المال يغنيني عن عبادك، اللهم هب لي من الجمال ما يبهج من يراني، وهب لي نصيبًا من الخُلق يرفع مقامي بين عبادك، وهب زوجًا عطوفًا مثل طلحة.
7
4
🌻الرسول عليه الصلاة والسلام بص له بدموع وفخر وقاله جملة تخلي الواحد يقشعر: "أوجبَ طلحة" يعني وجبت له الجنة. وقال لأصحابه: "من سرّه أن ينظر إلى شهيد يمشي على وجه الأرض، فلينظر إلى طلحة بن عبيد الله"بقى اسمه من يومها "الشهيد الحي" بتماسك عشان ماعيطش. 🌻 وتمر السنين.. وتيجي "موقعة الجمل" وسيدنا طلحة يخرج يطالب بدم عثمان، لكن أول ما لقى الفتنة بتكبر والمسلمين هيحاربوا بعض، قال: ـــ أنا مش هشارك في دم مسلم. وقرر ينسحب ويسيب المعركة.. وهو راجع في سكون، يضربه سهم غدر ويموت بسببه، عشان تتحقق نبوءة النبي صلى الله عليه وسلم ويموت شهيد بجد بعد ما عاش سنين وهو شايل لقب "الشهيد الحي". 🌻شايفين العظمة؟ الراجل اللي كان بـ 1000 راجل في الحرب، وبيدافع بجسمه وإيده عن النبي.. هو نفسه الزوج الحنين، الرقيق، اللي بيخاف على مراته من الهوا الطاير ويدللها! الدين بتاعنا عظيم، ورجالته كانوا حنينين في بيوتهم وأسود في المعارك. 📌 وبس يا سيدي ويا ستي، مش عاوز اطول عليكم، لكن في مواقف حنينة ليه كتير، خصصوني بدعوة وأنا هكتب المواقف في الكومنتات👀 #رحلتي_للتخلق_بأخلاق_أهل_الله
13
5
قالت لأ لسيدنا عمر بن الخطاب! أيوة زي ما بقولكم كده.. رفضت تتجوز الفاروق عمر بهيبته ومكانته، وقالت: 'لأ، معلش، أنا عاوزة زوج يصب عليَّ الحب صبًّا، وعمر شديد وخشن مع النساء، وأنا عاوزة دفا وحنية' فربنا رزقها براجل من العشرة المبشرين بالجنة. 📌قصتنا لطيفة أوي عن الصحابي "طلحة بن عبيد الله" رضي الله عنه، ها؟ فين دعوتي👀 🌻لما كانوا يقولوا لها أوصفيه يا أم كلثوم، كانت تتباهى وتقول: ـــ إذا رآني تهلل، وإذا سمع صوتي تبسم، وكنتُ إذا بكيتُ بكى، ولا ينام حتى يطمئن على دفئي في فراشي، وما ترك صلاة إلا ودعا لي فيها قبل نفسه، وكنتُ إذا مرضتُ جاورني في الألم وكأن العلة في جسده!. 🌻من كتر ما طلحة بن عبيد الله كان راجل لطيف وبيحبها، ما كنش بيرتاح له بال غير وهي قاعدة جنبه، بتتنفس نفس الهواء اللي بيتنفسه.. يشرب وبعدها يشربها بإيده، ياكل لقمة والتانية يحطها في بوقها.. ولما تقع يلاطفها ويجري يقومها بفزع ويتحسس وجهها.. 🌼 ما تستعجلونيش.. تعالوا نحكي الأول قصة إسلامه، لأنها قصة مختلفة وخارج الصندوق خالص! 🌻سيدنا طلحة كان شاب غني جدًا وتاجر شاطر من شباب قريش، وفي مرة كان طالع مع قافلة تجارة لبلاد الشام، وتحديدًا مكان اسمه "بُصرى" وهو في السوق هناك، حصلت حاجة غريبة.. لقى راهب طالع من الصومعة بتاعته وبيصرخ بأعلى صوته: ـــ يا معشر التجار.. هل فيكم أحد من أهل الحرم "مكة" ؟ 🌼طلحة كان واقف قريب منه، فرد وقال: أيوة، أنا من أهل مكة. الراهب سأله بلهفة: هل ظهر فيكم أحمد؟ طلحة استغرب وقاله: ومين أحمد ده؟ الراهب قاله: ابن عبد الله بن عبد المطلب.. ده الشهر اللي لازم يخرج فيه، وهو آخر الأنبياء، ومكانه مكة وهيهاجر لأرض فيها نخل كتير.. إلحق يا شاب روح له واتبعه بسرعة قبل ما حد يسبقك! 🌻كلام الراهب وقع في قلب طلحة زي السحر، ساب تجارته واستعجل القافلة ورجع مكة! أول ما وصل، سأل أهله: حصلت أي حاجة جديدة وأنا غايب؟ قالوا له: أيوة، محمد بن عبد الله ادعى النبوة، وأبو بكر بن ابي قحافة" الصديق" اتبعه. 🌼طلحة كان صاحب سيدنا أبو بكر وعارف إنه راجل عاقل وصادق ومستحيل يصدق أي كلام وخلاص، جِري عليه وسأله: يا أبا بكر، هو إنت فعلاً اتبعت محمد؟ أبو بكر رد عليه: أيوة، نبي بجد، فتعالى معايا وادخل في الإسلام. 🌼 طلحة حكى له اللي سمعه من الراهب في الشام، فأخده أبو بكر من إيده وراحوا للنبي صلى الله عليه وسلم، وهناك نطق طلحة الشهادة وبقى من أوائل الناس اللي دخلوا الدين. 🌻طبعًا قريش ما سكتتش.. وخصوصًا عيلة طلحة لإنهم أغنياء وليهم وضعهم، فاللي تولى عذابه واحد اسمه "نوفل بن خويلد" وكانوا بيلقبوه بـ "أسد قريش" من كتر شدته! نوفل ربط سيدنا طلحة مع سيدنا أبو بكر في حبل واحد وفضل يضرب فيهم عشان يرجعوا عن دينهم، وهما صامدين زي الجبال.. 🌼ومن يومها الصحابة سموا طلحة وأبو بكر بـ"القرينين" لأنهم اتربطوا مع بعض في حبل واحد في سبيل الله وبقوا مبيتفارقوش! 🌻تعالوا بقى معايا نروح لمشهد تاني خالص. كله تضحية وبطولة.. نروح للجزيرة العربية، تحديدًا "جبل أُحُد" لما معركة احد اتقلبت، والمشركين اتجمعوا وناوّيين يقتلوا النبي صلى الله عليه وسلم.. الرسول كان معاه 12 راجل بس (11 من الأنصار، ومعاهم طلحة بن عبيد الله). المشركين محاصرينهم من كل حتة وعددهم كبير جدًا؛ فالنبي صلى الله عليه وسلم بص وقال: "مَن للقوم؟" يعني مين يقف للناس دي؟ جِري طلحة وقال: أنا لهم يا رسول الله! فالنبي قاله: اجلس كما أنت يا طلحة.. فخرج راجل من الأنصار وقاتل لحد ما استشهد. تكرر الموقف تاني، والنبي يقول: "مَن للقوم؟"وطلحة يصرخ: "أنا لهم يا رسول الله!"، والنبي يقعده ويخرج واحد من الأنصار ويستشهد.! 🌻السيوف اتشتبكت، والرسول بقى لوحده في الميدان بينه وبين الموت لحظة.. في الوقت ده سيدنا أبو بكر كان بعيد وبيجري بأقصى سرعة عشان يفدي النبي.. وهو بيجري لمح من بعيد راجل لوحده واقف قدام كتيبة من المشركين، بيرد السيوف والرماح، والسهام نازلة عليه زي المطر، وهو واقف زي الصخرة بيحمي النبي.. 🌻 أبو بكر وهو بيجري كان بيدعي ويبكي ويقول: يا رب يكون طلحة.. يا ليتك طلحة! ويطلع مين البطل الشجاع؟ هو نفسه.. طلحة بن عبيد الله! وفي الموقف ده اتلقى في جسمه أكتر من 60 طعنة وضَربة سيف! 🌼 وفي لحظة مرعبة.. واحد من كبار الرماة في المشركين شد سهمه ووجهه مباشرة لصدر النبي صلى الله عليه وسلم.. مفيش وقت للكلام، الحلقة اتقفلت.. راح سيدنا طلحة مادد إيده بسرعة البرق وحط كف إيده قدام السهم اللي كان رايح لوجه وصدر النبي! السهم اخترق كف إيده من النص وطلع من الناحية التانية.. الدم شلّال، وإيد سيدنا طلحة من يومها اتدمرت واتشلت فداءً للحبيب المصطفى!
13
6
الغش بقى منتشر بطريقة بشعة بجد والأسوأ إن بيكون بعلم الأهل وتشجيعهم وكل ده عشان لقب أو كلية معينة المجتمع بيرفعها فوق غيرها وبيقدسها مع إن قيمة الإنسان مش في اسم الكلية وإنما في اجتهاده وأمانته وكل ده عشان يتقله ابو الدكتوره أبو البشمهندس وألخخ النهارده اتعمل ١٣ محضر غش مخبين السماعات بطرق صعبة تتخيلها في الاله الحاسبه حطين جواها الفيزا التفتيش أصلًا كان شديد جدًا تفتيش أكتر من مرة قبل ما نطلع وتفتيش بالديفيس وتفتيش لحد ما ندخل اللجنة وحتى جوه اللجنة كانوا بيفتشوا تاني لدرجة إنه كان متبقي ساعة على نهاية الامتحان وجت المراقبة تفتش مرة تانية واضطريت أفك الدبابيس من الخمار وأفكه وكانت بتستخدم فلاش الموبايل عند الودن عشان تشوف في سماعه أو لا وتفتيش بطريقه بشعه واللي محزن فعلًا إن الغشاش مش بس بيضر نفسه لكنه بيتسبب في أذى وتوتر لغيره ويفتح على نفسه أبواب دعوات المظلومين فما قيمة مجموع أو شهادة جاءت بمعصية وغش؟ الحمد لله الذي أعاننا وأتم اليوم على خير ونسأل الله أن يرزقنا وإياكم النجاح الحلال المبارك وأن يهدي الجميع ويصلح أحوالهم والله يا بخت من كان مجموعه من تعب واجتهاد وحلال لأن كمّ الناس اللي بتتحسبن على الغش والظلم شيء يخوف فعلًا
71
7
يارب يارب فترة الامتحانات دي فترة خنيقة وتقيله على القلب والله ❤️‍🩹 يعني اي لازم ضيق التنفس دلوقتى بقااا دعواتك
23
8
ما ودّعكَ ربُّكَ وما قَلى
74
9
ربّ سهّل ولا تعسّر يا مسهّل كلّ شيء يا ربّ
68
10
ادعولي فضلاً بالتوفيق والسداد وبكرا يعدي على خير
85
11
اللهمّ لكَ الحمد اختبارات نهاية مرحلة دراسيّة ومفصليّة كنت بدي أعمل عملية بيَدي البارحة، لكن بسبب الوضع المدرسيّ تدارك الدّكتور المشكلة بأقلّ الأضرار ، وأقلّ الأضرار لا أستطيع بسببها تحريكُ قلمي! اللهمّ لك الحمد، لا تنسَوا زين من دعائكم،
94
12
"و‏إنَّ الرَّجل كان يُشَاكُ الشَّوكة يقول: إنِّي لأعلم أنكِ بذنب، وما ظلمني ربِّي". - أحمد بن حنبل.
89
13
الشيخ النهاردة كان رايق وعلامات الرضا واصلة في صوته كان بيكلمنا عن " اليقين بالله" هقولكم ليه اختار الدرس ده النهاردة وليه كان مبسوط.. 📌نجهز قهوتنا، ويلا بينا ننبسط، وما تنسونيش في الدعاء❤️ 🌻 اليقين بالله مش معناه إنك عارف السكة هتمشي إزاي، اليقين إنك عارف "مين" اللي ممشي السكة. ربنا لخص كل الحيرة والتفكير والـ Overthinking اللي بنعمله في آية واحدة في سورة الطلاق بتشيل من عليك جبل: { وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ ۚ إِنَّ اللَّهِ بَالِغُ أَمْرِهِ } 🌼عارفين يعني إيه "فهو حَسْبُه"؟ يعني كفاية لف وفكر وتدبير مش إنت عملت اللي عليك؟ خلاص، إنت مش محتاج معاك حد تاني، مش محتاج "واسطة"، مش محتاج تذل نفسك لبشر، ولا محتاج تفضل ليل نهار تلف في دايرة مقفولة وجواك رعب من بكرة. 🌼لما تقول "يا رب وكلتك أمري" الكلمة دي لو طالعة بجد من قلبك، ربنا بياخد ملف الموضوع بتاعك ده كله ويتولاه بكرمه المشكلة إننا ساعات بنفتكر إننا لو ما فكرناش ودبرنا وخوفنا، الحاجة مش هتمشي. لكن الحقيقة؟ التدبير الحقيقي فوق.. عند اللي "بالغ أمره".. يعني اللي مفيش قوة في الكون تقدر تقف قصاد ترتيبه، ولا تمنع رزق كاتبهولك، ولا تقفل باب هو فتحه 🌻الشيخ وهو بيتكلم، فكرنا بأعظم مشهد لليقين والتسليم لله. لما سيدنا إبراهيم أخد السيدة هاجر وابنها الرضيع سيدنا إسماعيل، وسابهم في صحراء مكة.. حتة أرض مقطوعة، لا فيها زرع، ولا مايه، ولا بني آدمين! ومشي وسابهم. 🍒 السيدة هاجر جرت وراه وبتسأله: ـــ يا إبراهيم، رايح فين وسايبنا في المكان ده؟ وهو كان ساكت ما بيردش.. لحد ما سألته السؤال اللي غير مجرى الكون لحد النهاردة: ـــ آللَّهُ أمرك بهذا؟ يعني ربنا هو اللي قالك تعمل كده؟ قالها: نعم. بصوا بقى على رد الست اللي قلبها مليان يقين: ــ إذن لن يضيعنا. 🌻بالمقاييس البشرية؟ هيموتوا من العطش في كام ساعة. بالمقاييس الإلهية ويقين "فهو حسبه"؟ الأرض الناشفة دي انفتحت تحت رجل سيدنا إسماعيل وطلعت ماية زمزم اللي بقالها آلاف السنين بيشربوا منها ملايين البشر لحد النهاردة! 🍓 عارفين الشيخ كان بيتكلم وهو مستبشر ومبسوط ليه؟ الشيخ فتح لنا قلبه وحكى لنا حكاية شخصية تخصه.. كان في مشروع أو حاجة عاوز يعملها، والموضوع واقف على مبلغ مش صغير. الفلوس دي كانت عند حد استلفها منه، وفجأة الشخص ده اختفى وانقطعت أخباره تمامًا! 🍓بمقاييس البشر وحسابات الورقة والقلم؟ الفلوس دي خلاص "عليه العوض ومنه العوض" والمشروع فركش. بس الشيخ قالنا إنه كان جواه يقين غريب، كان ماشي في خطوات مشروعه عادي من غير خوف ولا قلق، وعنده ثقة مية في المية إن الفلوس دي هتيجي في الوقت المناسب بالظبط.. لأن اللي دبر الأولاني هيدبر التاني. وفعلاً، إيمانه بالله غلب كل حسابات البشر! 🌻وده بيفكرنا بحديث للنبي صلى الله عليه وسلم: "لو أنَّكم تتوكَّلونَ على اللهِ حقَّ توكُّلِهِ، لرزقَكم كما يرزقُ الطَّيرَ، تغدو خِماصًا وتروحُ بِطانًا" صحيح ابن ماجه يعني الطير ده بيصحي الصبح بطنه فاضية "خِماصًا، مش شايل هم الرزق، ولا عنده جمعية هيدفعها، ولا داخل على مشروع وخايف يخسر.. هو بس بيطير وبيعمل اللي عليه، وبيرجع آخر اليوم شبعان على الآخر " بِطانًا" 🌻 طيب إحنا نعمل إيه؟ نعمل اللي علينا بروقان وهدوء، ونقفل حنفية القلق، وننام وإحنا مطمنين إن اللي خلقنا مش هيسيبنا. ارمي حمولك على المدبر، سيبك من حساباتك المعقدة، وقول من قلبك: يا رب.. أنت حسبي ونعم الوكيل.. وشوف بقى الجبر هيجيلك منين! 📌 وبس يا سيدي ويا ستي، خلصنا درسنا، إوعوا انشغالكم بالماتش يخليكم ما ادعوليش👀 #رحلتي_للتخلق_بأخلاق_أهل_الله
120
14
اللهم خذ بنواصي شبابنا إليك اللهم كل من استيقظ للمبارة فاجعلها فاتحة خير عليه وحبب إلى قلبه صلاة الفجر وارزقه الحرص عليها في وقتها أبدا اللهم كل من تكلف النزول لمشاهدتها فارزقه الحرص والمواظبة على النزول لصلاة المسجد اللهم اجعل طاعتك أحب الأشياء إلينا، واجعل بيوتك أحب البقاع إلينا، وعلق قلوبنا بها فلا نستبدل بها غيرها أبدا. آمين آمين
214
15
ما أقسى أن يصبح أقرب الناس إلى قلبك أبعدهم عنك وأن تبقى المسافات ساكنةً في مكانها بينما يتسع البعد داخل الروح حتى يصير قارةً كاملة. أحيانًا لا يؤلمنا الفراق نفسه... ما يؤلمنا أن القلب يرفض الاعتراف به. أن يظلّ يفتح لك بابًا في داخله ويحتفظ لك بمكانك القديم. فبعض الناس يرحلون من حياتنا لكنهم لا يرحلون من قلوبنا ولا من دعائنا ولا من ذلك الركن الصامت في أرواحنا الذي لا يعرف كيف يتوقف عن حبهم. ...
123
16
الأفضل أن تصوم الأربعاء والخميس والجمعة. فإن لم تستطع، فصم الأربعاء والخميس. فإن لم تستطع، فصم الخميس وحده. فإن لم تستطع فلا إثم عليك، لكنك تكون قد فوّت على نفسك أجرًا عظيمًا؛ فقد ثبت عن النبي ﷺ أن صيام يوم عاشوراء أحتسب على الله أن يُكفِّر ذنوب السنة الماضية. فاغتنم هذا الفضل العظيم ما استطعت، فربما لا يدرك الإنسان عاشوراء القادم. 🤍🌿 اللهم أعنَّا على ذكرك وشكرك وحسن عبادتك.
102
17
دايمًا لما بنفتكر تسخير الريح والجن والطيور، أول اسم بييجي في بالنا هو سيدنا سليمان؛ بس عمركم سألتوا نفسكم: هو سيدنا سليمان ورث القوة والهيبة دي من مين؟ 🌻سيدنا داوود عليه السلام "والد سيدنا سليمان" كان مدرسة تانية خالص في المعجزات والهبات الربانية.. حاجات فوق استيعاب البشر، من أول الحديد اللي بيبقى في إيده زي الصلصال، لحد مشهد الجنازة الأسطوري اللي مايتنسيش! 📌جهزوا الأيس كوفي بتاعكم، وادعوا لي ويلا بينا🧋 🌻 تليين الحديد.. دي كانت واحدة من المعجزة المذهلة اللي ربنا وهبها لسيدنا داوود، واللي ربنا قال عنه: {وَأَلَنَّا لَهُ الْحَدِيدَ}. سيدنا داوود كان بيمسك الحديد بإيده، وبقدرة ربنا الحديد بيبقى في إيده زي "العجينة" أو "الصلصال". كان بيشكله من غير نار ولا شاكوش ولا مجهود. 🌼صنع منه "السرد" اللي هي الدروع، وده كان حدث في وقتها لإن الدروع قبله كانت تقيلة جدًا وبتعيق الحركة، هو عمل دروع من حلقات حديد خفيفة وبتحمي في نفس الوقت. 🌻سيدنا داوود كان صوته أجمل صوت بشري عرفه التاريخ. لما كان يقرأ "الزبور" الكتاب اللي نزل عليه ولا يسبح، كان بيحصل مشهد كوني مهيب: الجبال كانت بتردد وراه التسبيح بصوت مسموع! الطيور كانت بتقف في الهوا فوقيه وتسبح معاه وما تطيرش إلا لما يخلص. ربنا وصف ده وقال: {يَا جِبَالُ أَوِّبِي مَعَهُ وَالطَّيْرَ}. 🌼من كتر جمال صوته، النبي محمد صلى الله عليه وسلم لما سمع أبو موسى الأشعري بيقرأ القرآن وكان صوته حلو جدًا، قاله: "لقد أوتيتَ مزمارًا من مزامير آل داوود" فكان صوته بيخلي المريض يهدأ والكون كله ينصت له. 🌻ربنا كمان عطى له قدرة عجيبة على الحكم بين الناس، كان بيعرف "الحق" بذكاء ونور من ربنا، ومحدش كان يقدر يضحك عليه في قضية أو مشكلة. سبحان الله والحمد لله على عطايا ربنا. 🌻 بس اللي خلاني استغرب، هو ليه جنازة سيدنا داوود كانت أعظم جنازة على وجه الأرض؟ سيدنا داوود كان معروف عنه إنه غيور جدًا على أهل بيته، فكان لما يخرج من بيته يقفل كل الأبواب، لدرجة إن محدش كان بيقدر يدخل أو يخرج من البيت لحد ما يرجع. 🌼وفي يوم من الأيام وهو خارج، قفل الأبواب كالعادة، وبعد شوية وقت عدت جارية في البيت وشافت ظل راجل، فصرخت وجات على صوتها زوجة سيدنا داوود! 🌼لما لقت راجل واقف في نص البيت! استغربت جدًا وخافت على الراجل من غيرة سيدنا داوود وقالت: ــــ من دخل هذا البيت؟ والله لئن جاء داوود ليلقين من هذا عناء! (يعني يا ويله من سيدنا داوود وغيرته لو شافه هنا والأبواب مقفولة) 🌼سيدنا داوود لما رجع ولقى الراجل، فسأله بهيبه: ــــ من أنت؟ الراجل رد عليه: ــــ أنا الذي لا يهاب الملوك، ولا تمنع منه الحجاب "يعني أنا اللي مابخافش من حد ومفيش باب بيقف قدامي" سيدنا داوود فهم فورًا وقال: ــــ أنت إذن ملك الموت، مرحبًا بأمر الله. ومات سيدنا داوود وهو واقف في مكانه. 🌻 بالنسبة بقى للجنازة الأسطورية: يوم جنازة سيدنا داوود كان يوم مشهود جدًا في تاريخ القدس: خرج في جنازته مئات الآلاف من الناس، لدرجة إن الزحام كان مرعب. والجو كان حر جدًا والشمس كانت قوية على الناس اللي ماشية في الجنازة. 🌻فـ مين عنده هبات ربانية؟ سيدنا سليمان ابنه. اتدخل سيدنا سليمان باعتباره الوريث والملك الجديد، نادى على الطير، وقالهم: "أظلي على داوود". فجأة، آلاف الطيور طارت وشبكت جناحاتها ببعض لحد ما عملت سحابة ضخمة غطت الجنازة كلها وحمت الناس من الشمس. 🌼ومن كتر ما الطيور كانت كتير ومغطية الجو تمامًا، الناس مابقتش عارفة تتنفس من كتمة الهوا، فاشتكوا لسيدنا سليمان.. فنادى الطير تاني وقالهم يفتحوا ناحية ويقفلوا ناحية عشان الهوا يدخل. جنازة سيدنا داوود كانت أول "استعراض" لقوة وسيطرة سيدنا سليمان على الكائنات (الطيور). 📌وبس يا سيدي ويا ستي، ادعو لي لو سمحتم وخصوني بالدعوة لإن الموضوع فارق معايا❤️ #رحلتي_للتخلق_بأخلاق_أهل_الله
112
18
ادعولي فضلاً بالتوفيق والسداد وسرعة الفهم وقوة الحفظ وفطانة العقل والبركه في الوقت واقفل المادة الجاية واطلع مبسوطه ومجبورة الخاطر 😭💗
85
19
إذا أغلق الله بابًا… فلا تُضِع عمرك أمامه!. من أكثر الحقائق اللي الإنسان بيكتشفها مع الوقت، إن مش كل باب بيتقفل في وشه بيكون خسارة، ومش كل حاجة راحت منه كانت المفروض تفضل معاه. وأحيانًا، أكتر حاجة بتتعبنا مش الباب اللي اتقفل نفسه، لكن إننا نفضل واقفين قدامه فترة أطول من اللازم، نراقبه، ونحاول نفهم ليه اتقفل، ونقنع نفسنا إن فيه طريقة تخليه يتفتح تاني. في ناس بتفضل سنين معلقة قلبها بعلاقة انتهت، أو فرصة ضاعت، أو حلم كانت متخيلة إن حياتها كلها مرتبطة بيه. وكل شوية ترجع تراجع نفس التفاصيل، وتسأل نفس الأسئلة: ليه ما حصلش؟ كان ممكن أعمل إيه بشكل مختلف؟ طب لو استنيت أكتر؟ طب لو تمسكت أكتر؟ ومع كل محاولة للرجوع للماضي، بيزيد التعلق بحاجة انتهت بالفعل، وبتضيع طاقة كبيرة في مطاردة إجابات مش هتغير الواقع مهما عرفناها. في ناس كتير فاكرة إن المشكلة في الباب اللي اتقفل، لكن الحقيقة إن المشكلة الحقيقية بتبدأ لما الإنسان يرفض يبُص من قدامه. لأن بعض الأبواب لا تؤلمنا لأنها أُغلقت، بل لأننا نُصر على الوقوف أمامها.. ولذلك في موقف عظيم في القرآن، لما خرج سيدنا موسى عليه السلام من مصر خائفًا يترقب. في اللحظة دي كان المشهد كله يوحي بالخسارة؛ ساب المكان اللي عاش فيه، وفارق كل الي يعرف، وخرج لـ طريق مجهول لا يعلم نهايته. لكن ما كان يراه موسى نهاية، كان عند الله بداية جديدة، وما كان يبدو إغلاقًا لطريق، كان في الحقيقة فتحًا لطريق آخر لم يكن يتخيله. وكأن الرسالة أعمق من مجرد قصة حصلت وانتهت، فالرسالة إن مش كل منع حرمان، ومش كل إغلاق خسارة، ومش كل طريق اتقفل يبقى هو الطريق الصحيح أصلًا. لأن الإنسان بيشوف الباب اللي قدامه، لكن ربنا سبحانه وتعالى شايف الطريق كله؛ بيشوف اللي كنت بتتمناه، وبيشوف كمان أثره عليك لو تحقق، وبيشوف اللي فقدته، وبيشوف كذلك الأشياء اللي حماك منها وأنت لا تدري. علشان كده، أحيانًا أكبر رحمة في حياتك بتكون في شيء ما أخدتوش، وأحيانًا أكبر نجاة بتكون في باب ما اتفتحش. فمش كل الأبواب محتاجة نحاول نكسرها، ولا كل الفرص لازم نجري وراها، ولا كل اللي راح مننا كان المفروض يفضل. في أوقات، الحكمة كلها بتكون في التقبّل، والراحة كلها بتكون في التسليم. وكل ما الإنسان اتعلم يسلّم لله ما لم يُكتب له، كل ما اكتشف إن الحياة أوسع من خسارة واحدة، وإن الأقدار اللي أحزنته يومًا كانت أحيانًا رحمة متخفية، وإن بعض الأبواب المغلقة كانت بتحميه من طرق لو دخلها لتمنى بعدها لو أنها لم تُفتح أصلًا. لأن الحقيقة إننا أحيانًا بنتعلق بباب واحد لدرجة إننا بننسى نبص لباقي الأبواب. لكن ربنا لما بيغلق بابًا بحكمته، مش بيقفل الحياة في وجه عبده، هو فقط بيوجه خطواته إلى مكان آخر، وإلى خير آخر، وإلى طريق ربما لم يكن ليراه لو ظل واقفًا في مكانه. فـ اترك ما انتهى، واترك ما لم يُكتب، واترك ما أرهق قلبك التفكير فيه. لإن ما أغلقه الله بحكمته لا يحتاج منك أن تكسره، وما كتبه الله لك سيصل إليك في وقته، ولو بعد حين. فالطريق لم ينتهِ... أنت فقط ما زلت واقفًا أمام الباب القديم. د. قمر ريشي
108
20
غدًا أول إمتحان ثانوية عامة. اللهم لا سهل إلا ما جعلته سهلًا، وأنت تجعل الحزن إذا شئت سهلًا، اللهم وفق طلاب الثانوية العامة، وثبت قلوبهم، وبارك في تعبهم، وارزقهم النجاح والتفوق أينما حلَّت خُطاهم. ربنا يوفق إخواتنا و أبناءنا في ثانوية عامة. ربنا يكرمهم و ييسر عليهم أمورهم ويرزقهم على قد كرمه الواسع، بلاش تغش بالله عليك بلاش، بلاش تبدأ أقل مرحلة اختبار في حياتك بـ غش، ربنا معاكم. لا تنسوهم من دعائكم.. 🤍
100