uz
Feedback
طُويْلبَةُ عِلمْ🤍🕊️

طُويْلبَةُ عِلمْ🤍🕊️

Kanalga Telegram’da o‘tish

رحلةٌ بين الكُتب، وحصيلة قراءة ومطالعة، لأجمع من كل فن طرف، من المُلَح والطُرَف، بين جلَائلِ الفُقهاء وخمَائِل الأُدبَاء أقيّد الفوائد والفرائد @Asmaa_000_bot https://www.facebook.com/as.ma.119109...

Ko'proq ko'rsatish
3 558
Obunachilar
-124 soatlar
-207 kunlar
-5830 kunlar
Obunachilarni jalb qilish
Iyun '26
Iyun '26
+31
1 kanalda
May '26
+51
3 kanalda
Get PRO
Aprel '26
+55
2 kanalda
Get PRO
Mart '26
+86
4 kanalda
Get PRO
Fevral '26
+116
1 kanalda
Get PRO
Yanvar '26
+216
3 kanalda
Get PRO
Dekabr '25
+19
4 kanalda
Get PRO
Noyabr '25
+19
1 kanalda
Get PRO
Oktabr '25
+9
0 kanalda
Get PRO
Sentabr '25
+9
0 kanalda
Get PRO
Avgust '25
+21
0 kanalda
Get PRO
Iyul '25
+25
0 kanalda
Get PRO
Iyun '25
+24
1 kanalda
Get PRO
May '25
+52
2 kanalda
Get PRO
Aprel '25
+84
3 kanalda
Get PRO
Mart '25
+280
6 kanalda
Get PRO
Fevral '25
+90
8 kanalda
Get PRO
Yanvar '25
+84
3 kanalda
Get PRO
Dekabr '24
+40
2 kanalda
Get PRO
Noyabr '24
+39
4 kanalda
Get PRO
Oktabr '24
+77
5 kanalda
Get PRO
Sentabr '24
+31
2 kanalda
Get PRO
Avgust '24
+109
5 kanalda
Get PRO
Iyul '24
+115
0 kanalda
Get PRO
Iyun '24
+85
1 kanalda
Get PRO
May '24
+97
4 kanalda
Get PRO
Aprel '24
+98
5 kanalda
Get PRO
Mart '24
+928
3 kanalda
Get PRO
Fevral '24
+654
2 kanalda
Get PRO
Yanvar '24
+501
1 kanalda
Get PRO
Dekabr '23
+52
3 kanalda
Get PRO
Noyabr '23
+9
0 kanalda
Get PRO
Oktabr '23
+42
2 kanalda
Get PRO
Sentabr '23
+45
0 kanalda
Get PRO
Avgust '23
+45
0 kanalda
Get PRO
Iyul '23
+28
0 kanalda
Get PRO
Iyun '23
+41
0 kanalda
Get PRO
May '23
+56
0 kanalda
Get PRO
Aprel '23
+99
0 kanalda
Get PRO
Mart '23
+168
0 kanalda
Get PRO
Fevral '23
+62
0 kanalda
Get PRO
Yanvar '23
+271
0 kanalda
Get PRO
Dekabr '22
+360
0 kanalda
Get PRO
Noyabr '22
+31
0 kanalda
Get PRO
Oktabr '22
+23
0 kanalda
Get PRO
Sentabr '22
+10
0 kanalda
Get PRO
Avgust '22
+23
0 kanalda
Get PRO
Iyul '22
+64
0 kanalda
Get PRO
Iyun '22
+201
0 kanalda
Get PRO
May '22
+104
0 kanalda
Get PRO
Aprel '22
+114
0 kanalda
Get PRO
Mart '22
+26
0 kanalda
Get PRO
Fevral '220
0 kanalda
Get PRO
Yanvar '220
0 kanalda
Get PRO
Dekabr '210
0 kanalda
Get PRO
Noyabr '21
+48
0 kanalda
Get PRO
Oktabr '21
+1 320
0 kanalda
Sana
Obunachilarni jalb qilish
Esdaliklar
Kanallar
26 Iyun0
25 Iyun0
24 Iyun+1
23 Iyun0
22 Iyun+1
21 Iyun0
20 Iyun+1
19 Iyun+3
18 Iyun+2
17 Iyun+1
16 Iyun+1
15 Iyun+2
14 Iyun+1
13 Iyun+1
12 Iyun+2
11 Iyun+4
10 Iyun+1
09 Iyun+2
08 Iyun+1
07 Iyun+1
06 Iyun+1
05 Iyun+1
04 Iyun+3
03 Iyun0
02 Iyun0
01 Iyun+1
Kanal postlari
أن تستثمر طاقة شبابك… أن تمتلك في داخلك ذلك الحماس الذي يسخر منه البعض أحيانًا، وتُحسن استخدامه، فتجعله وقودًا للمحاولة، والسعي، والتعلّم، والتجربة، بدل أن تتركه يضيع في التردد أو انتظار الوقت المناسب. فالشباب ليس مجرد مرحلة عمرية، بل مساحة واسعة من الطاقة والقدرة على الحركة، والرغبة في الاكتشاف، والاستعداد لخوض الطرق الصعبة من أجل بناء شيء يستحق. ومن الأخطاء الشائعة أن يستهين الإنسان بحماسه، أو يخجل من طموحه، أو يعتقد أن كثرة المحاولات دليل على التسرع. بينما الحقيقة أن كثيرًا مما نراه نجاحًا أو خبرة أو نضجًا، لم يُولد من الراحة، بل من التجارب الكثيرة، والمحاولات المتكررة، والسقوط الذي أعقبه نهوض من جديد. ففي هذه المرحلة من العمر، لديك ما قد لا يتكرر بنفس الصورة لاحقًا: طاقة تسمح لك أن تبدأ من الصفر، وأن تتعلم بعد الخطأ، وأن تعيد المحاولة مرة بعد أخرى دون أن تستسلم بسهولة. وسيأتي يوم تجلس فيه بهدوء تحتسي كوبًا من الشاي، تقرأ كتابًا تحبه، وتبحث عن السكينة أكثر من البحث عن المعارك الجديدة. وسيأتي وقت الراحة فعلًا... لكن أجمل ما في تلك الراحة أن تأتي بعد سعي، وبعد بناء، وبعد أن تكون قد منحت نفسك فرصة حقيقية لتعيش الحياة بالترتيب الذي يليق بها. وهذا لا يعني أبدًا أن البدايات لها عمر محدد، أو أن من تأخر لا يحق له أن يبدأ. فما دام في الإنسان نفسٌ يتردد، فهناك دائمًا فرصة للمحاولة والتغيير والنمو. لكن لكل مرحلة ما يميزها، ومن الحكمة أن يستثمر الإنسان ما بين يديه قبل أن يتحول إلى ذكرى يتمنى لو عاد إليها. فلا تستهِن بحماسك، ولا تعتذر عن طموحك، ولا تسمح لأحد أن يُشعرك أن أحلامك أكبر مما ينبغي. جرّب، وتعلّم، وافشل، ثم انهض من جديد. فبعض أجمل لحظات الرضا في المستقبل، ستولد من تلك الأيام التي تعبت فيها، وعافرت، ولم تستسلم. لأن العُمر لا يُقاس بعدد السنوات التي نعيشها، بل بعدد المحاولات التي نمتلك الشجاعة لنخوضها قبل أن تمضي الأيام. د. قمر ريشي

2
من أقدم الذنوب اللي حصلت على الأرض، ولسه بنشوفها لحد النهاردة في بيوتنا وفي علاقات كتير.. هي 'الغيرة والحسد'. سورة المائدة بتفتح لنا كتاب التاريخ على أول صفحة في حياة البشر.. 📌يلا بينا نحكي قصة "قابيل وهابيل" كاملة، وما تنسوش تدعول لي. 🌻 بعد ما سيدنا آدم وستنا حواء نزلوا الأرض، بدأت البشرية تتكاثر. حواء كانت بتولد في كل بطن "توأم" ولد وبنت. وعشان الأرض تعمر، ربنا شرع لسيدنا آدم قانون شرعي في الوقت ده: إن الولد من البطن الأولى يتجوز البنت من البطن الثانية، والعكس. يعني الأخ ميتجوزش أخته اللي اتولدت معاه في نفس البطن. 🌻قابيل اتولد ومعاه أخت توأم، وكانت جميلة جدًا، هابيل اتولد ومعاه أخت توأم وكانت أقل جمالًا. لما كبروا، وجه وقت الجواز بحسب الشريعة اللي ربنا حطها: هابيل يتجوز أخت قابيل، وقابيل يتجوز أخت هابيل. 🌻 هنا بدأت المشكلة، قابيل رفض الأمر وقال: ـــ أنا أحق بأختي التوأم لأنها أجمل، وهي اتولدت معايا! سيدنا آدم فهمه إن ده شرع ربنا ومش بمزاجه، بس قابيل صمم وركب دماغه وعاند. عشان سيدنا آدم يحل الخلاف ده ويقطع الشك باليقين، اقترح عليهم اقتراح عليهم كل واحد فيهم يقدم "قربان" لربنا هدية أو صدقة تتقرب لربنا، لإن في الوقت ده ماكنش فيه فقراء وكده. واللي ربنا يقبل قربانه، يبقى هو اللي صح وهو اللي يتجوز البنت الجميلة. 🌻طبيعة عمل الأخين كانت مختلفة، وده انعكس على قربانهم: هابيل: كان راعي غنم، وبيحب ربنا ومخلص، فـ راح نقى أحسن كبش "خروف" عنده، سمين وقوي، وقدمه لربنا وهو راضي ونفسه طيبة. قابيل: كان مزارع، بس كان بخيل وجواه جانب معتم؛ فـ راح جاب أردأ وأسوأ زرع عنده "حزمة سنبل رديئة" وقدمها لربنا وهو متضرر. 🌻 المهم حطوا القربانين على جبل مستنيين علامة القبول، زمان كانت إن علامة قبول القرابين بنزل نار من السماء تاكل القربان المقبول. وفعلاً، نزلت النار وأكلت كبش هابيل، وسابت زرع قابيل زي ما هو. قال الله تعالى في سورة المائدة: {وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ ابْنَيْ آدَمَ بِالْحَقِّ إِذْ قَرَّبَا قُرْبَانًا فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِمَا وَلَمْ يُتَقَبَّلْ مِنَ الْآخَرِ}. 🌻 قابيل بدل ما يراجع نفسه ويقول "أنا قصرت في حق ربنا"، الغيرة والحسد أعموا عينه. راح لأخوه هابيل وهو متعصب جدًا وقاله: ـــ "لأقتلنَّك!": يعني (أنا هقتلك عشان ما تتفوقش عليا). هابيل رد عليه بكل هدوء وحكمة، وقاله: ـــ { إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ}، يعني المشكلة مش فيا، المشكلة في نيتك، إنت قدمت قربان ومتقبلش ودي مسالة بينك وبين ربنا أنا مالي؟ ربنا بيقبل من الصادق التقي. 🌼 وكمل هابيل { لَئِن بَسَطتَ إِلَيَّ يَدَكَ لِتَقْتُلَنِي مَا أَنَا بِبَاسِطٍ يَدِيَ إِلَيْكَ لِأَقْتُلَكَ ۖ إِنِّي أَخَافُ اللَّهَ رَبَّ الْعَالَمِين} لو أنت مديت إيدك تقتلني، أنا مش همد إيدي عشان أقتلك، لأني بخاف من ربنا " وهنا هابيل مش ضعف منه، لكن ترفعًا عن الفتنة وخوف من الله". 🌻 كلام هابيل المؤثر مالمسش قلب قابيل اللي اتعمى تمامًا، الشيطان زين له الفكرة وسهلها في عينه: { فَطَوَّعَتْ لَهُ نَفْسُهُ قَتْلَ أَخِيهِ} وفي يوم وهابيل نايم أو استفرد بيه في مكان فاضي، هجم عليه وقتلـــ ه "يقال بضربة حجر على رأسه" ومات هابيل.. وبقت دي أول جريمة قتل في تاريخ البشرية. 🌻 بعد ما قابيل عمل عملته، صدمة الجريمة فوّقته. لقى أخوه جثة هامدة قدامه، وهو مش عارف يعمل إيه! ماكنش فيه قبل كده حد مات فـ ميعرفش يعني إيه دفن. ففضل شايل جثة أخوه لفترة، وهو محتار وخايف. هنا ربنا بعت له الغراب "المعلم" عشان يوريه ضعفه وقلة حيلته: غرابين اتخانقوا قدامه، فواحد قتـ ل الثاني. لغراب الظالم بدأ يحفر في الأرض بمخالبه ومنقاره لحد ما عمل حفرة، وحط فيها الغراب المظلون وردم عليه بالتراب. 🌻قابيل قال: { يَا وَيْلَتَا أَعَجَزْتُ أَنْ أَكُونَ مِثْلَ هَٰذَا الْغُرَابِ فَأُوَارِيَ سَوْءَةَ أَخِي ۖ فَأَصْبَحَ مِنَ النَّادِمِينَ} يعني: يا حسرتي! هو أنا عجزت وبقيت أضعف من الغراب ده علشان أدفن أخويا!. ودفن قابيل أخوه، ورجع ندمان، بس ندم خسارة ومش ندم توبة، وضاعت منه الدنيا والآخرة. 💡 الدرس والسر اللي برا الحكاية: القصة دي مش مجرد حكاية قديمة بنقراها ونمشي، دي مراية لينا كلنا.. ربنا بيعلمنا إن "الحسد" هو أول ذنب عُصي الله به في الأرض، وإنه نار بتاكل صاحبها قبل ما تاكل اللي حواليه. قابيل ماكنش بيكره هابيل لشخصه، قابيل كان بيكره "توفيق ربنا" لهابيل! 🍃 والأخطر من كده.. إن النبي صلى الله عليه وسلم قالنا في حديث صحيح: "لا تُقتل نفس ظلمًا إلا كان على ابن آدم الأول كفل من دمها؛ لأنه أول من سن القتل" تخيلوا إزاي ذنب بقاله آلاف السنين لسه صاحبه بيتحاسب عليه لحد النهاردة؟ لمجرد بس إنه "فتح باب الشر" ! 📌وبس يا سيدي ويا ستي، دعواتكم في ليلة الجمعة المفترجة دي. #رحلتي_للتخلق_بأخلاق_أهل_الله
38
3
الطُرُقُ لا تُسَدُّ أمامَ من أيقَنَ أنَّ عند اللهِ المَخَارِجُ
42
4
إذا خفت عليه… فألقِه! أكثر الحقائق اللي الإنسان بيكتشفها مع الوقت، إن الأمان مش دايمًا في التمسّك الشديد، ولا في محاولة السيطرة على كل شيء، ولا في الخوف من فقدان ما نحب. أحيانًا، كل ما زاد تعلقك بحاجة، كل ما زاد خوفك من فقدانها، وكل ما زادت محاولتك إنك تمسكها بإحكام، بتكتشف إن القلق نفسه هو اللي بيكسر إحساسك بالأمان. في ناس كتير فاكرة إن الأمان معناه إنك تضمن بقاء الأشياء في إيدك، لكن الحقيقة إن الأمان الحقيقي بيبدأ لما تتعلم تفرّق بين “التمسّك” و”التوكل”. ولذلك في موقف عظيم في القرآن، سيدنا موسى عليه السلام قال: ﴿هِيَ عَصَايَ أَتَوَكَّؤُا عَلَيْهَا وَأَهُشُّ بِهَا عَلَى غَنَمِي وَلِيَ فِيهَا مَآرِبُ أُخْرَى﴾ كانت العصا بالنسبة له جزء من حياته اليومية، وسند بسيط يعتمد عليه في طريقه ومعيشته. ومع ذلك، لم يُؤمر أن يتمسك بها أكثر، ولا أن يقلق من فقدها، بل جاء الأمر الإلهي ﴿وَأَلْقِ مَا فِي يَمِينِكَ﴾ وكأن الرسالة أعمق من مجرد ترك شيء مادي، الرسالة إن ما تظن أنه مصدر أمانك قد لا يكون هو الأمان الحقيقي أصلًا. لأن سنة الحياة بتقول إن في لحظات معينة، ربنا بيطلب منك تترك اللي متعلق بيه قلبك، مش عشان يحرمه منك، لكن عشان يحررك من الخوف منه. فـ مش كل أمان في القبضة المحكمة، ولا كل طمأنينة في السيطرة الكاملة على الأشياء. في أوقات، الأمان الحقيقي بيكون في إنك تسلّم، والنجاة في إنك تفوّض. وكل ما الإنسان اتعلّم يسيب حاجاته بين إيد ربنا، كل ما اكتشف إن اللي راح منه كان أقل مما كان خايف يخسره. لأن الحقيقة إن الخوف أحيانًا بيكبّر الأشياء جواينا، لدرجة إننا بنفتكر إن حياتنا كلها واقفة عليها. لكن لما نسيب، بنفهم إن ربنا ما بيسيبش عبده، وإن اللي بيتسلم له عمره ما بيضيع. فألقِ خوفك… وألقِ تعلقك… وألقِ ما أثقل قلبك بين يدي ربك. لأن اللي بيتسلم لله تمام التسليم مش بيضيع، واللي بيتساب لله مش مفقود، واللي بيتوكل عليه بيرجع بشكل أوسع، وأهدأ، وأرحم مما تخيلت. قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: "إنك لن تدع شيئًا اتقاء الله جل وعز إلا أعطاك الله خيرًا منه" د. قمر ريشي
74
5
لا تنسونا من صالح دعائكم فضلًا 🤎🌷
73
6
عارفين؟ شباب العشرين عندهم طاقة تِهد جبال، ضايعة في حماس خناقات السوشيال ما بين القايمة والنايمة، والخلافات السياسية، والتحزبات الدينية أي حاجة يحرقوا فيها بنزين في العالم الوهمي ده. والحقيقة… بطيخة. شاب/ـة في العشرين لا عارف يتزوج، ولا يفتح بيت، ومقضي معظم وقته بيسكرول داون، والوضع الاقتصادي صعب وحاله مطول وعنده طاقة يوديها فين؟ خناقات، مهاترات، ضيق نفسي واحتقان وانحرافات سلوكية مع دَبدبة في الأرض إن الناس هما السبب، مع قِلة نضج وعِلم. لو طاقته دي استغلت في شيء نافع يشغل عقله وذهنه بجانب سعيه للتكسب، والله العظيم الظواهر دي هتقل جدًا. إحنا مضحوك علينا جدًا. مرحلة العشرينات من أهم مراحل الحياة وأقواها ضايعة والشباب مش عارفين إنهم بيتلعب بيهم: الشيطان – الغفلة – النفس – الخطط الغربية. ولما يكبروا ويوصلوا للثلاثين فما فوق، الطاقة بتقل وبيفرهدوا، ويبصوا لأولاد العشرين بابتسامة ساخرة ويقولوا لهم: "كنا بنعمل زيكم كده…" وبدل ما ننشغل بالتغيير على أرض الواقع لحالنا ولمجتمعنا قعدنا نحقق انتصارات رقمية وهمية واهية وعندي آلاف الحالات ودلائل لشباب بعيدين عن التصرفات دي، حياتهم — اللهم بارك — ماشية ومتزوجين في بدايات العشرينات، وفاتحين بيوت، وفي نفس الظروف… هي هي. الفرق؟ عمليين. مش هيقعدوا يندبوا حظهم. اشتغلوا على نفسهم، وعرفوا الوضع الحالي فاتصرفوا بالمتاح… وكلها أرزاق. نصيحتي لك : إلّا عقلك لو عرفوا يدخلوا لك ويأثروا عليك، هيقدروا يتحكموا فيك، وأنت فاكر نفسك المتحكم… وإنت مجرد روبوت بيتحرك في إيديهم وإلّا قلبك لو الشيطان والغفلة دخلته، واتفتنت بالدنيا وعلمك بالله ودينه قليل، فمفيش حاجة هتنفعك. استعن بالله ولا تعجز، وكفاية ضعف القوي هادي وراكز وحكيم، والخفيف صوته عالي وعمال يتخانق ويزعق، قوته قشرة لو وقعت هيعرفوا إنه معندهوش حاجة يحترموه عليها، فبيخوفهم بالصوت والعنف والخناق. وأقل دلائل القوة إنك تقدر تتحكم في نفسك وتضبطها، دا لو عندك طموح تغير المجتمع، أصل واحد مش عارف يتعامل مع نفسه هيتعامل مع مجتمع كامل ويغير فيه إزاي؟ #تزكيات
78
7
فَليحمد الصائم ربّه على نعمة الصيام التي هي سبب لمَغفرة الذنوب.
74
8
لو سألتيني إيه أول خطوة لزواج متزن وسعيد؟ هقولك...👀 اشتغلي على نفسك قبل ما تدوري على شريك الحياة. كوني شخصية آمنة مع نفسك أولًا. مرتاحه، متصالحة مع ذاتك،أنثى بمعنى الكلمة. لأن في ناس كتير بتفضل طول عمرها تبرر: أصل أهلي ما علمونيش. أصل كنت في بيئة صعبة. أصل محدش فهمني. أصل وأصل وأصل! والحقيقة إن الإنسان بعد مرحلة معينة يصبح مسؤولًا عن نفسه. مسؤولًا عن تعلمه.✅ وعن قراراته.✅ وعن إصلاح ما يستطيع إصلاحه.✅ يمكن الكلام ده صعب على البعض... لكن معظم النتائج اللي بنعيشها في حياتنا هي حصاد اختيارات وقرارات وتصرفات معينة. وعشان كده نجاح الزواج لا يتوقف فقط على اختيار شريك حياة مناسب.❤️ بل يتوقف أيضًا على نظرتك لنفسك. وعلى وعيك. وعلى شكل الحياة التي تتمنين بناءها. للأسف في زمن الترندات والسطحية! بقيت أشوف ناس بتتعامل مع الزواج وكأنه صفقة أو مشروع مؤقت. مع أن الزواج في حقيقته أكبر من كده بكتير. هو ميثاق غليظ. وسكن.🌸 ومودة🌸. ورحمة.🌸 وأسرة يُربى فيها جيل جديد. ولذلك كلما زاد الوعي...زادت فرص بناء بيت مستقر. وكلما زادت السطحية...زادت الصدمات والمشكلات. فبدل ما تسألي: "فين الشخص المناسب؟" اسألي نفسك أولًا: "هل أنا مستعدة للحياة التي أتمناها؟" لأن الزواج الناجح لا يبدأ يوم العقد ياجميلة. بل يبدأ من اللحظة التي يقرر فيها الإنسان أن يبني نفسه أولا💙 قوليلي بقي👀 ف رأيك... إيه أهم صفة لازم البنت أو الزوجة تشتغل عليها عشان تفوز بحياة زوجية متزنة وسعيدة؟ وتابعيني للأستفادة من المحتوى ياجميلة 🥰 ~خلود إبراهيم
80
9
اليسرُ منكَ وأنتَ ربي إن تشأ.. لجعلتَ أخوف ما أخافُ أمانًا :))
65
10
بما اني خلصت امتحانات بقا وفاضيه قولولي علي حاجه اسمعها وانا بعمل شغل البيت وتكون مفيده حاجه سمعتوها وغيرت منكم واستفدتوا منها دروس وما شابه💗
89
11
صوموا يوماً شديداً حره لتتقوا به حر يوم القيامة، طوبى لمن صام عاشوراء غداً !!
105
12
لا بأس ببعض التخبّطات، ولا بأس ببعض التعرّجات في الطريق، فلعلّ ما حسبناه تأخيرًا كان توجيهًا، وما ظننّاه ضياعًا كان دليلًا إلى الوجهة الصحيحة. ولا بأس أن نبدأ من جديد، فالبدايات الجديدة لا تعني الفشل، بل تعني أن لدينا الشجاعة لنحاول مرةً أخرى. فلنُكمل الطريق، ولنُحاول من جديد، فلعلّ الوصول ينتظرنا خلف المحاولة التي كدنا نتخلى عنها. د. قمر ريشي
105
13
شوفت واحدة دلوقتي بتدعي وتقول: اللهم هب لي رزقًا وفيرًا من المال يغنيني عن عبادك، اللهم هب لي من الجمال ما يبهج من يراني، وهب لي نصيبًا من الخُلق يرفع مقامي بين عبادك، وهب زوجًا عطوفًا مثل طلحة.
89
14
🌻الرسول عليه الصلاة والسلام بص له بدموع وفخر وقاله جملة تخلي الواحد يقشعر: "أوجبَ طلحة" يعني وجبت له الجنة. وقال لأصحابه: "من سرّه أن ينظر إلى شهيد يمشي على وجه الأرض، فلينظر إلى طلحة بن عبيد الله"بقى اسمه من يومها "الشهيد الحي" بتماسك عشان ماعيطش. 🌻 وتمر السنين.. وتيجي "موقعة الجمل" وسيدنا طلحة يخرج يطالب بدم عثمان، لكن أول ما لقى الفتنة بتكبر والمسلمين هيحاربوا بعض، قال: ـــ أنا مش هشارك في دم مسلم. وقرر ينسحب ويسيب المعركة.. وهو راجع في سكون، يضربه سهم غدر ويموت بسببه، عشان تتحقق نبوءة النبي صلى الله عليه وسلم ويموت شهيد بجد بعد ما عاش سنين وهو شايل لقب "الشهيد الحي". 🌻شايفين العظمة؟ الراجل اللي كان بـ 1000 راجل في الحرب، وبيدافع بجسمه وإيده عن النبي.. هو نفسه الزوج الحنين، الرقيق، اللي بيخاف على مراته من الهوا الطاير ويدللها! الدين بتاعنا عظيم، ورجالته كانوا حنينين في بيوتهم وأسود في المعارك. 📌 وبس يا سيدي ويا ستي، مش عاوز اطول عليكم، لكن في مواقف حنينة ليه كتير، خصصوني بدعوة وأنا هكتب المواقف في الكومنتات👀 #رحلتي_للتخلق_بأخلاق_أهل_الله
91
15
قالت لأ لسيدنا عمر بن الخطاب! أيوة زي ما بقولكم كده.. رفضت تتجوز الفاروق عمر بهيبته ومكانته، وقالت: 'لأ، معلش، أنا عاوزة زوج يصب عليَّ الحب صبًّا، وعمر شديد وخشن مع النساء، وأنا عاوزة دفا وحنية' فربنا رزقها براجل من العشرة المبشرين بالجنة. 📌قصتنا لطيفة أوي عن الصحابي "طلحة بن عبيد الله" رضي الله عنه، ها؟ فين دعوتي👀 🌻لما كانوا يقولوا لها أوصفيه يا أم كلثوم، كانت تتباهى وتقول: ـــ إذا رآني تهلل، وإذا سمع صوتي تبسم، وكنتُ إذا بكيتُ بكى، ولا ينام حتى يطمئن على دفئي في فراشي، وما ترك صلاة إلا ودعا لي فيها قبل نفسه، وكنتُ إذا مرضتُ جاورني في الألم وكأن العلة في جسده!. 🌻من كتر ما طلحة بن عبيد الله كان راجل لطيف وبيحبها، ما كنش بيرتاح له بال غير وهي قاعدة جنبه، بتتنفس نفس الهواء اللي بيتنفسه.. يشرب وبعدها يشربها بإيده، ياكل لقمة والتانية يحطها في بوقها.. ولما تقع يلاطفها ويجري يقومها بفزع ويتحسس وجهها.. 🌼 ما تستعجلونيش.. تعالوا نحكي الأول قصة إسلامه، لأنها قصة مختلفة وخارج الصندوق خالص! 🌻سيدنا طلحة كان شاب غني جدًا وتاجر شاطر من شباب قريش، وفي مرة كان طالع مع قافلة تجارة لبلاد الشام، وتحديدًا مكان اسمه "بُصرى" وهو في السوق هناك، حصلت حاجة غريبة.. لقى راهب طالع من الصومعة بتاعته وبيصرخ بأعلى صوته: ـــ يا معشر التجار.. هل فيكم أحد من أهل الحرم "مكة" ؟ 🌼طلحة كان واقف قريب منه، فرد وقال: أيوة، أنا من أهل مكة. الراهب سأله بلهفة: هل ظهر فيكم أحمد؟ طلحة استغرب وقاله: ومين أحمد ده؟ الراهب قاله: ابن عبد الله بن عبد المطلب.. ده الشهر اللي لازم يخرج فيه، وهو آخر الأنبياء، ومكانه مكة وهيهاجر لأرض فيها نخل كتير.. إلحق يا شاب روح له واتبعه بسرعة قبل ما حد يسبقك! 🌻كلام الراهب وقع في قلب طلحة زي السحر، ساب تجارته واستعجل القافلة ورجع مكة! أول ما وصل، سأل أهله: حصلت أي حاجة جديدة وأنا غايب؟ قالوا له: أيوة، محمد بن عبد الله ادعى النبوة، وأبو بكر بن ابي قحافة" الصديق" اتبعه. 🌼طلحة كان صاحب سيدنا أبو بكر وعارف إنه راجل عاقل وصادق ومستحيل يصدق أي كلام وخلاص، جِري عليه وسأله: يا أبا بكر، هو إنت فعلاً اتبعت محمد؟ أبو بكر رد عليه: أيوة، نبي بجد، فتعالى معايا وادخل في الإسلام. 🌼 طلحة حكى له اللي سمعه من الراهب في الشام، فأخده أبو بكر من إيده وراحوا للنبي صلى الله عليه وسلم، وهناك نطق طلحة الشهادة وبقى من أوائل الناس اللي دخلوا الدين. 🌻طبعًا قريش ما سكتتش.. وخصوصًا عيلة طلحة لإنهم أغنياء وليهم وضعهم، فاللي تولى عذابه واحد اسمه "نوفل بن خويلد" وكانوا بيلقبوه بـ "أسد قريش" من كتر شدته! نوفل ربط سيدنا طلحة مع سيدنا أبو بكر في حبل واحد وفضل يضرب فيهم عشان يرجعوا عن دينهم، وهما صامدين زي الجبال.. 🌼ومن يومها الصحابة سموا طلحة وأبو بكر بـ"القرينين" لأنهم اتربطوا مع بعض في حبل واحد في سبيل الله وبقوا مبيتفارقوش! 🌻تعالوا بقى معايا نروح لمشهد تاني خالص. كله تضحية وبطولة.. نروح للجزيرة العربية، تحديدًا "جبل أُحُد" لما معركة احد اتقلبت، والمشركين اتجمعوا وناوّيين يقتلوا النبي صلى الله عليه وسلم.. الرسول كان معاه 12 راجل بس (11 من الأنصار، ومعاهم طلحة بن عبيد الله). المشركين محاصرينهم من كل حتة وعددهم كبير جدًا؛ فالنبي صلى الله عليه وسلم بص وقال: "مَن للقوم؟" يعني مين يقف للناس دي؟ جِري طلحة وقال: أنا لهم يا رسول الله! فالنبي قاله: اجلس كما أنت يا طلحة.. فخرج راجل من الأنصار وقاتل لحد ما استشهد. تكرر الموقف تاني، والنبي يقول: "مَن للقوم؟"وطلحة يصرخ: "أنا لهم يا رسول الله!"، والنبي يقعده ويخرج واحد من الأنصار ويستشهد.! 🌻السيوف اتشتبكت، والرسول بقى لوحده في الميدان بينه وبين الموت لحظة.. في الوقت ده سيدنا أبو بكر كان بعيد وبيجري بأقصى سرعة عشان يفدي النبي.. وهو بيجري لمح من بعيد راجل لوحده واقف قدام كتيبة من المشركين، بيرد السيوف والرماح، والسهام نازلة عليه زي المطر، وهو واقف زي الصخرة بيحمي النبي.. 🌻 أبو بكر وهو بيجري كان بيدعي ويبكي ويقول: يا رب يكون طلحة.. يا ليتك طلحة! ويطلع مين البطل الشجاع؟ هو نفسه.. طلحة بن عبيد الله! وفي الموقف ده اتلقى في جسمه أكتر من 60 طعنة وضَربة سيف! 🌼 وفي لحظة مرعبة.. واحد من كبار الرماة في المشركين شد سهمه ووجهه مباشرة لصدر النبي صلى الله عليه وسلم.. مفيش وقت للكلام، الحلقة اتقفلت.. راح سيدنا طلحة مادد إيده بسرعة البرق وحط كف إيده قدام السهم اللي كان رايح لوجه وصدر النبي! السهم اخترق كف إيده من النص وطلع من الناحية التانية.. الدم شلّال، وإيد سيدنا طلحة من يومها اتدمرت واتشلت فداءً للحبيب المصطفى!
85
16
الغش بقى منتشر بطريقة بشعة بجد والأسوأ إن بيكون بعلم الأهل وتشجيعهم وكل ده عشان لقب أو كلية معينة المجتمع بيرفعها فوق غيرها وبيقدسها مع إن قيمة الإنسان مش في اسم الكلية وإنما في اجتهاده وأمانته وكل ده عشان يتقله ابو الدكتوره أبو البشمهندس وألخخ النهارده اتعمل ١٣ محضر غش مخبين السماعات بطرق صعبة تتخيلها في الاله الحاسبه حطين جواها الفيزا التفتيش أصلًا كان شديد جدًا تفتيش أكتر من مرة قبل ما نطلع وتفتيش بالديفيس وتفتيش لحد ما ندخل اللجنة وحتى جوه اللجنة كانوا بيفتشوا تاني لدرجة إنه كان متبقي ساعة على نهاية الامتحان وجت المراقبة تفتش مرة تانية واضطريت أفك الدبابيس من الخمار وأفكه وكانت بتستخدم فلاش الموبايل عند الودن عشان تشوف في سماعه أو لا وتفتيش بطريقه بشعه واللي محزن فعلًا إن الغشاش مش بس بيضر نفسه لكنه بيتسبب في أذى وتوتر لغيره ويفتح على نفسه أبواب دعوات المظلومين فما قيمة مجموع أو شهادة جاءت بمعصية وغش؟ الحمد لله الذي أعاننا وأتم اليوم على خير ونسأل الله أن يرزقنا وإياكم النجاح الحلال المبارك وأن يهدي الجميع ويصلح أحوالهم والله يا بخت من كان مجموعه من تعب واجتهاد وحلال لأن كمّ الناس اللي بتتحسبن على الغش والظلم شيء يخوف فعلًا
102
17
يارب يارب فترة الامتحانات دي فترة خنيقة وتقيله على القلب والله ❤️‍🩹 يعني اي لازم ضيق التنفس دلوقتى بقااا دعواتك
23
18
ما ودّعكَ ربُّكَ وما قَلى
91
19
ربّ سهّل ولا تعسّر يا مسهّل كلّ شيء يا ربّ
89
20
ادعولي فضلاً بالتوفيق والسداد وبكرا يعدي على خير
111