طُويْلبَةُ عِلمْ🤍🕊️
Kanalga Telegram’da o‘tish
رحلةٌ بين الكُتب، وحصيلة قراءة ومطالعة، لأجمع من كل فن طرف، من المُلَح والطُرَف، بين جلَائلِ الفُقهاء وخمَائِل الأُدبَاء أقيّد الفوائد والفرائد @Asmaa_000_bot https://www.facebook.com/as.ma.119109...
Ko'proq ko'rsatish3 561
Obunachilar
-224 soatlar
-207 kunlar
-6230 kunlar
Ma'lumot yuklanmoqda...
O'xshash kanallar
Taglar buluti
Kirish va chiqish esdaliklari
---
---
---
---
---
---
Obunachilarni jalb qilish
Iyun '26
Iyun '26
+31
1 kanalda
May '26
+51
3 kanalda
Get PRO
Aprel '26
+55
2 kanalda
Get PRO
Mart '26
+86
4 kanalda
Get PRO
Fevral '26
+116
1 kanalda
Get PRO
Yanvar '26
+216
3 kanalda
Get PRO
Dekabr '25
+19
4 kanalda
Get PRO
Noyabr '25
+19
1 kanalda
Get PRO
Oktabr '25
+9
0 kanalda
Get PRO
Sentabr '25
+9
0 kanalda
Get PRO
Avgust '25
+21
0 kanalda
Get PRO
Iyul '25
+25
0 kanalda
Get PRO
Iyun '25
+24
1 kanalda
Get PRO
May '25
+52
2 kanalda
Get PRO
Aprel '25
+84
3 kanalda
Get PRO
Mart '25
+280
6 kanalda
Get PRO
Fevral '25
+90
8 kanalda
Get PRO
Yanvar '25
+84
3 kanalda
Get PRO
Dekabr '24
+40
2 kanalda
Get PRO
Noyabr '24
+39
4 kanalda
Get PRO
Oktabr '24
+77
5 kanalda
Get PRO
Sentabr '24
+31
2 kanalda
Get PRO
Avgust '24
+109
5 kanalda
Get PRO
Iyul '24
+115
0 kanalda
Get PRO
Iyun '24
+85
1 kanalda
Get PRO
May '24
+97
4 kanalda
Get PRO
Aprel '24
+98
5 kanalda
Get PRO
Mart '24
+928
3 kanalda
Get PRO
Fevral '24
+654
2 kanalda
Get PRO
Yanvar '24
+501
1 kanalda
Get PRO
Dekabr '23
+52
3 kanalda
Get PRO
Noyabr '23
+9
0 kanalda
Get PRO
Oktabr '23
+42
2 kanalda
Get PRO
Sentabr '23
+45
0 kanalda
Get PRO
Avgust '23
+45
0 kanalda
Get PRO
Iyul '23
+28
0 kanalda
Get PRO
Iyun '23
+41
0 kanalda
Get PRO
May '23
+56
0 kanalda
Get PRO
Aprel '23
+99
0 kanalda
Get PRO
Mart '23
+168
0 kanalda
Get PRO
Fevral '23
+62
0 kanalda
Get PRO
Yanvar '23
+271
0 kanalda
Get PRO
Dekabr '22
+360
0 kanalda
Get PRO
Noyabr '22
+31
0 kanalda
Get PRO
Oktabr '22
+23
0 kanalda
Get PRO
Sentabr '22
+10
0 kanalda
Get PRO
Avgust '22
+23
0 kanalda
Get PRO
Iyul '22
+64
0 kanalda
Get PRO
Iyun '22
+201
0 kanalda
Get PRO
May '22
+104
0 kanalda
Get PRO
Aprel '22
+114
0 kanalda
Get PRO
Mart '22
+26
0 kanalda
Get PRO
Fevral '220
0 kanalda
Get PRO
Yanvar '220
0 kanalda
Get PRO
Dekabr '210
0 kanalda
Get PRO
Noyabr '21
+48
0 kanalda
Get PRO
Oktabr '21
+1 320
0 kanalda
| Sana | Obunachilarni jalb qilish | Esdaliklar | Kanallar | |
| 25 Iyun | 0 | |||
| 24 Iyun | +1 | |||
| 23 Iyun | 0 | |||
| 22 Iyun | +1 | |||
| 21 Iyun | 0 | |||
| 20 Iyun | +1 | |||
| 19 Iyun | +3 | |||
| 18 Iyun | +2 | |||
| 17 Iyun | +1 | |||
| 16 Iyun | +1 | |||
| 15 Iyun | +2 | |||
| 14 Iyun | +1 | |||
| 13 Iyun | +1 | |||
| 12 Iyun | +2 | |||
| 11 Iyun | +4 | |||
| 10 Iyun | +1 | |||
| 09 Iyun | +2 | |||
| 08 Iyun | +1 | |||
| 07 Iyun | +1 | |||
| 06 Iyun | +1 | |||
| 05 Iyun | +1 | |||
| 04 Iyun | +3 | |||
| 03 Iyun | 0 | |||
| 02 Iyun | 0 | |||
| 01 Iyun | +1 |
Kanal postlari
| 2 | لو سألتيني إيه أول خطوة لزواج متزن وسعيد؟
هقولك...👀
اشتغلي على نفسك قبل ما تدوري على شريك الحياة.
كوني شخصية آمنة مع نفسك أولًا.
مرتاحه، متصالحة مع ذاتك،أنثى بمعنى الكلمة.
لأن في ناس كتير بتفضل طول عمرها تبرر:
أصل أهلي ما علمونيش.
أصل كنت في بيئة صعبة.
أصل محدش فهمني.
أصل وأصل وأصل!
والحقيقة إن الإنسان بعد مرحلة معينة يصبح مسؤولًا عن نفسه.
مسؤولًا عن تعلمه.✅
وعن قراراته.✅
وعن إصلاح ما يستطيع إصلاحه.✅
يمكن الكلام ده صعب على البعض...
لكن معظم النتائج اللي بنعيشها في حياتنا هي حصاد اختيارات وقرارات وتصرفات معينة.
وعشان كده نجاح الزواج لا يتوقف فقط على اختيار شريك حياة مناسب.❤️
بل يتوقف أيضًا على نظرتك لنفسك.
وعلى وعيك.
وعلى شكل الحياة التي تتمنين بناءها.
للأسف في زمن الترندات والسطحية!
بقيت أشوف ناس بتتعامل مع الزواج وكأنه صفقة أو مشروع مؤقت.
مع أن الزواج في حقيقته أكبر من كده بكتير.
هو ميثاق غليظ.
وسكن.🌸
ومودة🌸.
ورحمة.🌸
وأسرة يُربى فيها جيل جديد.
ولذلك كلما زاد الوعي...زادت فرص بناء بيت مستقر.
وكلما زادت السطحية...زادت الصدمات والمشكلات.
فبدل ما تسألي:
"فين الشخص المناسب؟"
اسألي نفسك أولًا:
"هل أنا مستعدة للحياة التي أتمناها؟"
لأن الزواج الناجح لا يبدأ يوم العقد ياجميلة.
بل يبدأ من اللحظة التي يقرر فيها الإنسان أن يبني نفسه أولا💙
قوليلي بقي👀
ف رأيك... إيه أهم صفة لازم البنت أو الزوجة تشتغل عليها عشان تفوز بحياة زوجية متزنة وسعيدة؟
وتابعيني للأستفادة من المحتوى ياجميلة 🥰
~خلود إبراهيم | 12 |
| 3 | اليسرُ منكَ وأنتَ ربي إن تشأ.. لجعلتَ أخوف ما أخافُ أمانًا :)) | 18 |
| 4 | بما اني خلصت امتحانات بقا وفاضيه قولولي علي حاجه اسمعها وانا بعمل شغل البيت وتكون مفيده حاجه سمعتوها وغيرت منكم واستفدتوا منها
دروس وما شابه💗 | 52 |
| 5 | صوموا يوماً شديداً حره لتتقوا به حر يوم القيامة، طوبى لمن صام عاشوراء غداً !! | 76 |
| 6 | لا بأس ببعض التخبّطات، ولا بأس ببعض التعرّجات في الطريق،
فلعلّ ما حسبناه تأخيرًا كان توجيهًا، وما ظننّاه ضياعًا كان دليلًا إلى الوجهة الصحيحة.
ولا بأس أن نبدأ من جديد، فالبدايات الجديدة لا تعني الفشل، بل تعني أن لدينا الشجاعة لنحاول مرةً أخرى.
فلنُكمل الطريق، ولنُحاول من جديد، فلعلّ الوصول ينتظرنا خلف المحاولة التي كدنا نتخلى عنها.
د. قمر ريشي | 77 |
| 7 | شوفت واحدة دلوقتي بتدعي وتقول: اللهم هب لي رزقًا وفيرًا من المال يغنيني عن عبادك، اللهم هب لي من الجمال ما يبهج من يراني، وهب لي نصيبًا من الخُلق يرفع مقامي بين عبادك، وهب زوجًا عطوفًا مثل طلحة. | 68 |
| 8 | 🌻الرسول عليه الصلاة والسلام بص له بدموع وفخر وقاله جملة تخلي الواحد يقشعر: "أوجبَ طلحة" يعني وجبت له الجنة.
وقال لأصحابه: "من سرّه أن ينظر إلى شهيد يمشي على وجه الأرض، فلينظر إلى طلحة بن عبيد الله"بقى اسمه من يومها "الشهيد الحي" بتماسك عشان ماعيطش.
🌻 وتمر السنين.. وتيجي "موقعة الجمل" وسيدنا طلحة يخرج يطالب بدم عثمان، لكن أول ما لقى الفتنة بتكبر والمسلمين هيحاربوا بعض، قال:
ـــ أنا مش هشارك في دم مسلم.
وقرر ينسحب ويسيب المعركة.. وهو راجع في سكون، يضربه سهم غدر ويموت بسببه، عشان تتحقق نبوءة النبي صلى الله عليه وسلم ويموت شهيد بجد بعد ما عاش سنين وهو شايل لقب "الشهيد الحي".
🌻شايفين العظمة؟ الراجل اللي كان بـ 1000 راجل في الحرب، وبيدافع بجسمه وإيده عن النبي.. هو نفسه الزوج الحنين، الرقيق، اللي بيخاف على مراته من الهوا الطاير ويدللها! الدين بتاعنا عظيم، ورجالته كانوا حنينين في بيوتهم وأسود في المعارك.
📌 وبس يا سيدي ويا ستي، مش عاوز اطول عليكم، لكن في مواقف حنينة ليه كتير، خصصوني بدعوة وأنا هكتب المواقف في الكومنتات👀
#رحلتي_للتخلق_بأخلاق_أهل_الله | 61 |
| 9 | قالت لأ لسيدنا عمر بن الخطاب!
أيوة زي ما بقولكم كده.. رفضت تتجوز الفاروق عمر بهيبته ومكانته، وقالت: 'لأ، معلش، أنا عاوزة زوج يصب عليَّ الحب صبًّا، وعمر شديد وخشن مع النساء، وأنا عاوزة دفا وحنية'
فربنا رزقها براجل من العشرة المبشرين بالجنة.
📌قصتنا لطيفة أوي عن الصحابي "طلحة بن عبيد الله" رضي الله عنه، ها؟ فين دعوتي👀
🌻لما كانوا يقولوا لها أوصفيه يا أم كلثوم، كانت تتباهى وتقول:
ـــ إذا رآني تهلل، وإذا سمع صوتي تبسم، وكنتُ إذا بكيتُ بكى، ولا ينام حتى يطمئن على دفئي في فراشي، وما ترك صلاة إلا ودعا لي فيها قبل نفسه، وكنتُ إذا مرضتُ جاورني في الألم وكأن العلة في جسده!.
🌻من كتر ما طلحة بن عبيد الله كان راجل لطيف وبيحبها، ما كنش بيرتاح له بال غير وهي قاعدة جنبه، بتتنفس نفس الهواء اللي بيتنفسه.. يشرب وبعدها يشربها بإيده، ياكل لقمة والتانية يحطها في بوقها.. ولما تقع يلاطفها ويجري يقومها بفزع ويتحسس وجهها..
🌼 ما تستعجلونيش.. تعالوا نحكي الأول قصة إسلامه، لأنها قصة مختلفة وخارج الصندوق خالص!
🌻سيدنا طلحة كان شاب غني جدًا وتاجر شاطر من شباب قريش، وفي مرة كان طالع مع قافلة تجارة لبلاد الشام، وتحديدًا مكان اسمه "بُصرى" وهو في السوق هناك، حصلت حاجة غريبة.. لقى راهب طالع من الصومعة بتاعته وبيصرخ بأعلى صوته:
ـــ يا معشر التجار.. هل فيكم أحد من أهل الحرم "مكة" ؟
🌼طلحة كان واقف قريب منه، فرد وقال: أيوة، أنا من أهل مكة.
الراهب سأله بلهفة: هل ظهر فيكم أحمد؟
طلحة استغرب وقاله: ومين أحمد ده؟
الراهب قاله: ابن عبد الله بن عبد المطلب.. ده الشهر اللي لازم يخرج فيه، وهو آخر الأنبياء، ومكانه مكة وهيهاجر لأرض فيها نخل كتير.. إلحق يا شاب روح له واتبعه بسرعة قبل ما حد يسبقك!
🌻كلام الراهب وقع في قلب طلحة زي السحر، ساب تجارته واستعجل القافلة ورجع مكة!
أول ما وصل، سأل أهله: حصلت أي حاجة جديدة وأنا غايب؟
قالوا له: أيوة، محمد بن عبد الله ادعى النبوة، وأبو بكر بن ابي قحافة" الصديق" اتبعه.
🌼طلحة كان صاحب سيدنا أبو بكر وعارف إنه راجل عاقل وصادق ومستحيل يصدق أي كلام وخلاص، جِري عليه وسأله: يا أبا بكر، هو إنت فعلاً اتبعت محمد؟
أبو بكر رد عليه: أيوة، نبي بجد، فتعالى معايا وادخل في الإسلام.
🌼 طلحة حكى له اللي سمعه من الراهب في الشام، فأخده أبو بكر من إيده وراحوا للنبي صلى الله عليه وسلم، وهناك نطق طلحة الشهادة وبقى من أوائل الناس اللي دخلوا الدين.
🌻طبعًا قريش ما سكتتش.. وخصوصًا عيلة طلحة لإنهم أغنياء وليهم وضعهم، فاللي تولى عذابه واحد اسمه "نوفل بن خويلد" وكانوا بيلقبوه بـ "أسد قريش" من كتر شدته!
نوفل ربط سيدنا طلحة مع سيدنا أبو بكر في حبل واحد وفضل يضرب فيهم عشان يرجعوا عن دينهم، وهما صامدين زي الجبال..
🌼ومن يومها الصحابة سموا طلحة وأبو بكر بـ"القرينين" لأنهم اتربطوا مع بعض في حبل واحد في سبيل الله وبقوا مبيتفارقوش!
🌻تعالوا بقى معايا نروح لمشهد تاني خالص. كله تضحية وبطولة.. نروح للجزيرة العربية، تحديدًا "جبل أُحُد"
لما معركة احد اتقلبت، والمشركين اتجمعوا وناوّيين يقتلوا النبي صلى الله عليه وسلم.. الرسول كان معاه 12 راجل بس (11 من الأنصار، ومعاهم طلحة بن عبيد الله).
المشركين محاصرينهم من كل حتة وعددهم كبير جدًا؛ فالنبي صلى الله عليه وسلم بص وقال: "مَن للقوم؟" يعني مين يقف للناس دي؟
جِري طلحة وقال: أنا لهم يا رسول الله!
فالنبي قاله: اجلس كما أنت يا طلحة.. فخرج راجل من الأنصار وقاتل لحد ما استشهد.
تكرر الموقف تاني، والنبي يقول: "مَن للقوم؟"وطلحة يصرخ: "أنا لهم يا رسول الله!"، والنبي يقعده ويخرج واحد من الأنصار ويستشهد.!
🌻السيوف اتشتبكت، والرسول بقى لوحده في الميدان بينه وبين الموت لحظة.. في الوقت ده سيدنا أبو بكر كان بعيد وبيجري بأقصى سرعة عشان يفدي النبي..
وهو بيجري لمح من بعيد راجل لوحده واقف قدام كتيبة من المشركين، بيرد السيوف والرماح، والسهام نازلة عليه زي المطر، وهو واقف زي الصخرة بيحمي النبي..
🌻 أبو بكر وهو بيجري كان بيدعي ويبكي ويقول: يا رب يكون طلحة.. يا ليتك طلحة!
ويطلع مين البطل الشجاع؟ هو نفسه.. طلحة بن عبيد الله!
وفي الموقف ده اتلقى في جسمه أكتر من 60 طعنة وضَربة سيف!
🌼 وفي لحظة مرعبة.. واحد من كبار الرماة في المشركين شد سهمه ووجهه مباشرة لصدر النبي صلى الله عليه وسلم.. مفيش وقت للكلام، الحلقة اتقفلت.. راح سيدنا طلحة مادد إيده بسرعة البرق وحط كف إيده قدام السهم اللي كان رايح لوجه وصدر النبي!
السهم اخترق كف إيده من النص وطلع من الناحية التانية.. الدم شلّال، وإيد سيدنا طلحة من يومها اتدمرت واتشلت فداءً للحبيب المصطفى! | 50 |
| 10 | الغش بقى منتشر بطريقة بشعة بجد والأسوأ إن بيكون بعلم الأهل وتشجيعهم وكل ده عشان لقب أو كلية معينة المجتمع بيرفعها فوق غيرها وبيقدسها مع إن قيمة الإنسان مش في اسم الكلية وإنما في اجتهاده وأمانته وكل ده عشان يتقله ابو الدكتوره أبو البشمهندس وألخخ
النهارده اتعمل ١٣ محضر غش مخبين السماعات بطرق صعبة تتخيلها في الاله الحاسبه حطين جواها الفيزا التفتيش أصلًا كان شديد جدًا تفتيش أكتر من مرة قبل ما نطلع وتفتيش بالديفيس وتفتيش لحد ما ندخل اللجنة وحتى جوه اللجنة كانوا بيفتشوا تاني لدرجة إنه كان متبقي ساعة على نهاية الامتحان وجت المراقبة تفتش مرة تانية واضطريت أفك الدبابيس من الخمار وأفكه وكانت بتستخدم فلاش الموبايل عند الودن عشان تشوف في سماعه أو لا وتفتيش بطريقه بشعه
واللي محزن فعلًا إن الغشاش مش بس بيضر نفسه لكنه بيتسبب في أذى وتوتر لغيره ويفتح على نفسه أبواب دعوات المظلومين فما قيمة مجموع أو شهادة جاءت بمعصية وغش؟
الحمد لله الذي أعاننا وأتم اليوم على خير ونسأل الله أن يرزقنا وإياكم النجاح الحلال المبارك وأن يهدي الجميع ويصلح أحوالهم والله يا بخت من كان مجموعه من تعب واجتهاد وحلال لأن كمّ الناس اللي بتتحسبن على الغش والظلم شيء يخوف فعلًا | 87 |
| 11 | يارب يارب
فترة الامتحانات دي فترة خنيقة وتقيله على القلب والله ❤️🩹
يعني اي لازم ضيق التنفس دلوقتى بقااا
دعواتك | 23 |
| 12 | ما ودّعكَ ربُّكَ وما قَلى | 79 |
| 13 | ربّ سهّل ولا تعسّر يا مسهّل كلّ شيء يا ربّ | 73 |
| 14 | ادعولي فضلاً بالتوفيق والسداد وبكرا يعدي على خير | 96 |
| 15 | اللهمّ لكَ الحمد اختبارات نهاية مرحلة دراسيّة ومفصليّة كنت بدي أعمل عملية بيَدي البارحة، لكن بسبب الوضع المدرسيّ تدارك الدّكتور المشكلة بأقلّ الأضرار ، وأقلّ الأضرار لا أستطيع بسببها تحريكُ قلمي! اللهمّ لك الحمد، لا تنسَوا زين من دعائكم، | 103 |
| 16 | "وإنَّ الرَّجل كان يُشَاكُ الشَّوكة يقول: إنِّي لأعلم أنكِ بذنب، وما ظلمني ربِّي".
- أحمد بن حنبل. | 100 |
| 17 | الشيخ النهاردة كان رايق وعلامات الرضا واصلة في صوته كان بيكلمنا عن " اليقين بالله" هقولكم ليه اختار الدرس ده النهاردة وليه كان مبسوط..
📌نجهز قهوتنا، ويلا بينا ننبسط، وما تنسونيش في الدعاء❤️
🌻 اليقين بالله مش معناه إنك عارف السكة هتمشي إزاي، اليقين إنك عارف "مين" اللي ممشي السكة.
ربنا لخص كل الحيرة والتفكير والـ Overthinking اللي بنعمله في آية واحدة في سورة الطلاق بتشيل من عليك جبل:
{ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ ۚ إِنَّ اللَّهِ بَالِغُ أَمْرِهِ }
🌼عارفين يعني إيه "فهو حَسْبُه"؟
يعني كفاية لف وفكر وتدبير مش إنت عملت اللي عليك؟ خلاص، إنت مش محتاج معاك حد تاني، مش محتاج "واسطة"، مش محتاج تذل نفسك لبشر، ولا محتاج تفضل ليل نهار تلف في دايرة مقفولة وجواك رعب من بكرة.
🌼لما تقول "يا رب وكلتك أمري" الكلمة دي لو طالعة بجد من قلبك، ربنا بياخد ملف الموضوع بتاعك ده كله ويتولاه بكرمه
المشكلة إننا ساعات بنفتكر إننا لو ما فكرناش ودبرنا وخوفنا، الحاجة مش هتمشي.
لكن الحقيقة؟ التدبير الحقيقي فوق.. عند اللي "بالغ أمره".. يعني اللي مفيش قوة في الكون تقدر تقف قصاد ترتيبه، ولا تمنع رزق كاتبهولك، ولا تقفل باب هو فتحه
🌻الشيخ وهو بيتكلم، فكرنا بأعظم مشهد لليقين والتسليم لله.
لما سيدنا إبراهيم أخد السيدة هاجر وابنها الرضيع سيدنا إسماعيل، وسابهم في صحراء مكة..
حتة أرض مقطوعة، لا فيها زرع، ولا مايه، ولا بني آدمين! ومشي وسابهم.
🍒 السيدة هاجر جرت وراه وبتسأله:
ـــ يا إبراهيم، رايح فين وسايبنا في المكان ده؟
وهو كان ساكت ما بيردش.. لحد ما سألته السؤال اللي غير مجرى الكون لحد النهاردة:
ـــ آللَّهُ أمرك بهذا؟ يعني ربنا هو اللي قالك تعمل كده؟
قالها: نعم.
بصوا بقى على رد الست اللي قلبها مليان يقين:
ــ إذن لن يضيعنا.
🌻بالمقاييس البشرية؟ هيموتوا من العطش في كام ساعة.
بالمقاييس الإلهية ويقين "فهو حسبه"؟
الأرض الناشفة دي انفتحت تحت رجل سيدنا إسماعيل وطلعت ماية زمزم اللي بقالها آلاف السنين بيشربوا منها ملايين البشر لحد النهاردة!
🍓 عارفين الشيخ كان بيتكلم وهو مستبشر ومبسوط ليه؟
الشيخ فتح لنا قلبه وحكى لنا حكاية شخصية تخصه..
كان في مشروع أو حاجة عاوز يعملها، والموضوع واقف على مبلغ مش صغير.
الفلوس دي كانت عند حد استلفها منه، وفجأة الشخص ده اختفى وانقطعت أخباره تمامًا!
🍓بمقاييس البشر وحسابات الورقة والقلم؟ الفلوس دي خلاص "عليه العوض ومنه العوض" والمشروع فركش.
بس الشيخ قالنا إنه كان جواه يقين غريب، كان ماشي في خطوات مشروعه عادي من غير خوف ولا قلق، وعنده ثقة مية في المية إن الفلوس دي هتيجي في الوقت المناسب بالظبط.. لأن اللي دبر الأولاني هيدبر التاني.
وفعلاً، إيمانه بالله غلب كل حسابات البشر!
🌻وده بيفكرنا بحديث للنبي صلى الله عليه وسلم:
"لو أنَّكم تتوكَّلونَ على اللهِ حقَّ توكُّلِهِ، لرزقَكم كما يرزقُ الطَّيرَ، تغدو خِماصًا وتروحُ بِطانًا" صحيح ابن ماجه
يعني الطير ده بيصحي الصبح بطنه فاضية "خِماصًا، مش شايل هم الرزق، ولا عنده جمعية هيدفعها، ولا داخل على مشروع وخايف يخسر.. هو بس بيطير وبيعمل اللي عليه، وبيرجع آخر اليوم شبعان على الآخر " بِطانًا"
🌻 طيب إحنا نعمل إيه؟
نعمل اللي علينا بروقان وهدوء، ونقفل حنفية القلق، وننام وإحنا مطمنين إن اللي خلقنا مش هيسيبنا.
ارمي حمولك على المدبر، سيبك من حساباتك المعقدة، وقول من قلبك: يا رب.. أنت حسبي ونعم الوكيل.. وشوف بقى الجبر هيجيلك منين!
📌 وبس يا سيدي ويا ستي، خلصنا درسنا، إوعوا انشغالكم بالماتش يخليكم ما ادعوليش👀
#رحلتي_للتخلق_بأخلاق_أهل_الله | 128 |
| 18 | اللهم خذ بنواصي شبابنا إليك
اللهم كل من استيقظ للمبارة فاجعلها فاتحة خير عليه وحبب إلى قلبه صلاة الفجر وارزقه الحرص عليها في وقتها أبدا
اللهم كل من تكلف النزول لمشاهدتها فارزقه الحرص والمواظبة على النزول لصلاة المسجد
اللهم اجعل طاعتك أحب الأشياء إلينا، واجعل بيوتك أحب البقاع إلينا، وعلق قلوبنا بها فلا نستبدل بها غيرها أبدا.
آمين آمين | 229 |
| 19 | ما أقسى أن يصبح أقرب الناس إلى قلبك أبعدهم عنك وأن تبقى المسافات ساكنةً في مكانها بينما يتسع البعد داخل الروح حتى يصير قارةً كاملة.
أحيانًا لا يؤلمنا الفراق نفسه...
ما يؤلمنا أن القلب يرفض الاعتراف به.
أن يظلّ يفتح لك بابًا في داخله ويحتفظ لك بمكانك القديم.
فبعض الناس يرحلون من حياتنا لكنهم لا يرحلون من قلوبنا ولا من دعائنا ولا من ذلك الركن الصامت في أرواحنا الذي لا يعرف كيف يتوقف عن حبهم.
... | 133 |
| 20 | الأفضل أن تصوم الأربعاء والخميس والجمعة.
فإن لم تستطع، فصم الأربعاء والخميس.
فإن لم تستطع، فصم الخميس وحده.
فإن لم تستطع فلا إثم عليك، لكنك تكون قد فوّت على نفسك أجرًا عظيمًا؛ فقد ثبت عن النبي ﷺ أن صيام يوم عاشوراء أحتسب على الله أن يُكفِّر ذنوب السنة الماضية.
فاغتنم هذا الفضل العظيم ما استطعت، فربما لا يدرك الإنسان عاشوراء القادم.
🤍🌿 اللهم أعنَّا على ذكرك وشكرك وحسن عبادتك. | 106 |
Endi mavjud! Telegram Tadqiqoti 2025 — yilning asosiy insaytlari 
