uz
Feedback
بر اساس یک داستان واقعی...

بر اساس یک داستان واقعی...

Kanalga Telegram’da o‘tish

یادداشتهای بابک خطی و جیران مقدم ارتباط با ادمین: @babakkhatti

Ko'proq ko'rsatish
2 811
Obunachilar
-124 soatlar
-157 kunlar
-4430 kunlar
Obunachilarni jalb qilish
Iyun '26
Iyun '26
+7
0 kanalda
May '26
+4
0 kanalda
Get PRO
Aprel '26
+3
0 kanalda
Get PRO
Mart '26
+3
0 kanalda
Get PRO
Fevral '26
+5
0 kanalda
Get PRO
Yanvar '26
+14
1 kanalda
Get PRO
Dekabr '25
+18
2 kanalda
Get PRO
Noyabr '25
+6
3 kanalda
Get PRO
Oktabr '25
+5
1 kanalda
Get PRO
Sentabr '25
+4
0 kanalda
Get PRO
Avgust '25
+6
0 kanalda
Get PRO
Iyul '25
+36
2 kanalda
Get PRO
Iyun '25
+10
1 kanalda
Get PRO
May '25
+14
0 kanalda
Get PRO
Aprel '25
+7
0 kanalda
Get PRO
Mart '25
+8
0 kanalda
Get PRO
Fevral '25
+3
2 kanalda
Get PRO
Yanvar '25
+6
1 kanalda
Get PRO
Dekabr '24
+6
2 kanalda
Get PRO
Noyabr '24
+2
0 kanalda
Get PRO
Oktabr '240
3 kanalda
Get PRO
Sentabr '24
+5 932
2 kanalda
Get PRO
Avgust '24
+10 323
2 kanalda
Get PRO
Iyul '24
+6 111
6 kanalda
Get PRO
Iyun '24
+19 899
1 kanalda
Get PRO
May '24
+1
4 kanalda
Get PRO
Aprel '24
+25 426
0 kanalda
Get PRO
Mart '24
+10 467
4 kanalda
Get PRO
Fevral '24
+5
0 kanalda
Get PRO
Yanvar '24
+3
2 kanalda
Get PRO
Dekabr '23
+23 770
6 kanalda
Get PRO
Noyabr '230
0 kanalda
Get PRO
Oktabr '23
+3
0 kanalda
Get PRO
Sentabr '23
+8
0 kanalda
Get PRO
Avgust '23
+13
0 kanalda
Get PRO
Iyul '23
+9
0 kanalda
Get PRO
Iyun '23
+3
0 kanalda
Get PRO
May '23
+14
0 kanalda
Get PRO
Aprel '23
+8
0 kanalda
Get PRO
Mart '23
+39
0 kanalda
Get PRO
Fevral '23
+9
0 kanalda
Get PRO
Yanvar '23
+15
0 kanalda
Get PRO
Dekabr '22
+8
0 kanalda
Get PRO
Noyabr '22
+10
0 kanalda
Get PRO
Oktabr '22
+100
0 kanalda
Get PRO
Sentabr '22
+27
0 kanalda
Get PRO
Avgust '22
+10
0 kanalda
Get PRO
Iyul '22
+15
0 kanalda
Get PRO
Iyun '22
+19
0 kanalda
Get PRO
May '22
+19
0 kanalda
Get PRO
Aprel '22
+48
0 kanalda
Get PRO
Mart '22
+24
0 kanalda
Get PRO
Fevral '22
+5
0 kanalda
Get PRO
Yanvar '22
+15
0 kanalda
Get PRO
Dekabr '21
+34
0 kanalda
Get PRO
Noyabr '21
+13
0 kanalda
Get PRO
Oktabr '21
+13
0 kanalda
Get PRO
Sentabr '21
+24
0 kanalda
Get PRO
Avgust '21
+5
0 kanalda
Get PRO
Iyul '21
+21
0 kanalda
Get PRO
Iyun '21
+1
0 kanalda
Get PRO
May '21
+2
0 kanalda
Get PRO
Aprel '21
+5
0 kanalda
Get PRO
Mart '21
+6
0 kanalda
Get PRO
Fevral '21
+10
0 kanalda
Get PRO
Yanvar '21
+9
0 kanalda
Get PRO
Dekabr '20
+396
0 kanalda
Sana
Obunachilarni jalb qilish
Esdaliklar
Kanallar
23 Iyun+2
22 Iyun0
21 Iyun0
20 Iyun+1
19 Iyun0
18 Iyun0
17 Iyun0
16 Iyun0
15 Iyun0
14 Iyun0
13 Iyun+1
12 Iyun0
11 Iyun0
10 Iyun0
09 Iyun0
08 Iyun0
07 Iyun0
06 Iyun+2
05 Iyun0
04 Iyun+1
03 Iyun0
02 Iyun0
01 Iyun0
Kanal postlari
پاسخ به سوالاتی در باب رنجی که می‌بریم! بابک خطی آیا حال ما خوب است؟! نه! حال ما خوب نیست، بعد از کشتار خونین دی ماه و از دست دفتن هزاران تن از شجاع‌ترین و بهترین فرزندان این سرزمین و در شرایطی که توسعه طلبی‌های یک گنگ بی‌رحم که نام حکومت برخود نهاده فضای سیاسی را به انسداد کامل و شرایط اقتصادی را به رکودی بی سابقه رسانده، مردم این مرز و بوم را خاکسترنشین کرده است، حال چه کسی می‌تواند خوب باشد. البته ما از این نقاط عطف خونین کم نداشته‌ایم. زن زندگی آزادی در ۱۴۰۱، آبان ۹۸،دی ماه ۹۶، خرداد ۸۸ ، تیر ۷۸، تابستان ۶۷؛ و همین طور این رشته در دهه سیاه شصت پیچ و تاب می‌خورد و جان فرزندان ایران را برای بقای یک حکومت فاسد تمامیت‌خواه از مردم و جامعه می‌گیرد. رشته‌ای از جنایات پیش رونده که پس از دو اتفاق بزرگ اولی جنبش زن زندگی آزادی و دومی بزرگترین سرکوب و کشتار خیابانی تاریخ در دی ماه ۱۴۰۴ و در بستر انقلاب شیر و خورشید رابطه حکومت با مردم به مرحله غیرقابل بازگشت رسانده و بین آنها دریایی از خون فاصله برقرار نموده است. آیا دولت آمریکا به مردم ایران خیانت کرده است؟! آیا مردم حق داشتند روی وعده کمک آمریکا حساب کنند؟ واقعیت این است که قسمت قابل توجهی از مردم ایران در جنگ اخیر به نابودی حکومت اسلامی امیدوار شدند. اما بیایید ببینیم که چگونه این پروسه شکل گرفت و برای بررسی دقیق این مساله ابتدا باید به این پرسش پاسخ دهیم که بر اساس عقل سرد آیا دولت آمریکا در عرف معمول دنیا مسوولیتی درمورد ما مردم ایران دارد؟ طبعا نه و این‌گونه نیست که هر ایرانی متوجه منطق این مساله نباشد. انتظار معقول و منطقی ما به عنوان مردم ایران نیز از ابتدای کار نه دخالت آمریکا یا ….بلکه همانی بود که در جامعه جهانی و قوانین آن تحت عنوان پروتکل R2P پیش‌بینی شده است و بر اساس آن جامعه جهانی تعهد داده است که در برابر چهار جنایت مشخص یعنی نسل‌کشی، جنایت علیه بشریت، جنایات جنگی و پاکسازی قومی در یک کشور وارد صحنه شود و به کمک مردم آن در برابر حکومت بیاید. بنابراین پس از رخ دادن مصادیق متواتر و چندگانه جنایت علیه بشریت در کشتار و اعتراضات خونین دی ماه نیز انتظار مردم ایران این بود جامعه جهانی با محور سازمان ملل متحد تحت پرتوکل R2P وارد صحنه شود و به داد آنها برسد. جامعه جهانی اما در حالی که حکومت با قطع ایتترنت عملا رابطه مردم ایران با دنیا را قطع کرده بود تا در سکوت خبری به جنایات خود ادامه دهد، چشم و گوش خود را تعمدا بست و ترجیح داد آنچه در ایران رخ می‌دهد را نادیده بگیرد. در مورد جنگ رخ داده بین ایران و آمریکا نیز اکثریت مردم می‌دانستند که در جنگی که دوطرفش آمریکا و جمهوری اسلامی باشد و دیده بودند که در شرایط پیشنهادی هیچکدام از دو طرف، از منافع مردم خبری نبود، انتظار معجزه نیست و حتی ممکن است به توافقی ختم شود که در آن مردم ایران بازنده نهایی آن باشند. این را می‌دانستیم و بارها آن را فریاد زدیم: ضرورت مداخله بین‌المللی در ایران بر پایه دکترین R2P بازتعریف مسیر جنگ ایران: از بن‌بست ژئوپلیتیک به چارچوب حقوقی بین‌المللی اما در شرایطی که مردم ایران با حکومت تبه‌کاری روبرو بودند که طی چند ساعت ده‌ها هزار معترض مسالمت آمیز را با گلوله جنگی و دستور مستقیم کشتار -و نه حتی سرکوب- به قتل رساند و دنیا در برابرش جز سکوت کاری نکرده و ککش نگزیده بود. در وضعیتی که مردم ایران عزادار، مبهوت و جدا افتاده از دنیا بودند و در حالی که هر چند گلویشان از فریاد گرفته بود هیچکس صدایشان را نمی‌شنید، چه چاره‌ی دیگری داشتند که به همین جنگی که هیچ نقشی در رخ دادن آن نداشتند، اما در آن ضحاک ایران و بزرگترین مقامات قاتل و خونریز حکومت را به خاک انداخته بود و حتی به پیام‌های فردی که به تناقض‌گویی شهره است و اعلام "کمک در راه است" او دلخوش کنتد. برای اکثریت مردم که همه راه‌های ممکن را برای اندکی تغییر در ذات هیولای حکومت اسلامی را آزمایش کرده بودند و در این مسیر به طفیلی‌های فرصت‌طلبی چون خاتمی، موسوی ، روحانی و ... هم روزی دل بسته بودند و از آنها ناامید شده بودند، چرا نباید به حرف‌های کسی مثل ترامپ دل خوش می‌کردند، در حالی‌که نیک می‌دانستند او در درجه اول به دنبال منافع آمریکا است و اساسا وظیفه‌ای در قبال آنها ندارد. بنابراین هر وقت به سراغ این امید و بررسی آن می‌رویم باید آن را کانتکست اتفاقات رخ داده و از ابتدای کار تا انتهایش ببینیم و فقط ابتدا و انتهای مساله را به هم ندوزیم. ادامه و متن کامل یادداشت: https://news.gooya.com/2026/06/post-110725.php

2
سخنرانی در کنفرانس بین‌المللی روز جهانی زندانیان سیاسی ۲۰ ژوئن ۲۰۲۶
سخنرانی در کنفرانس بین‌المللی روز جهانی زندانیان سیاسی ۲۰ ژوئن ۲۰۲۶
2 255
3
مشکلات درمانی کارگران چرا تامین اجتماعی از ثروتمتدترین نهادهای اقتصادی کشور در درمان کارگران کم‌کاری می‌کند؟! در گفتگو با ایر
مشکلات درمانی کارگران چرا تامین اجتماعی از ثروتمتدترین نهادهای اقتصادی کشور در درمان کارگران کم‌کاری می‌کند؟! در گفتگو با ایران اینترنشنال
1 942
4
شلاق در برابر آواز ؛ نگاهی نمادشناسانه به حکم صادر شده برای پرستو احمدی و گروهش دکتر جیران مقدم امروز خبر محکومیت پرستو احمدی، خواننده زن ایرانی، و اعضای گروه همراه او به ۷۴ ضربه شلاق، دو سال ممنوعیت خروج از کشور و دو سال محرومیت از فعالیت هنری، بار دیگر توجه افکار عمومی را به وضعیت آزادی‌های مدنی در ایران جلب کرد. او در سال ۱۴۰۳ در یک کاروانسرای تاریخی و متروکه در دل کویر، بدون حضور تماشاگر، با پوشش اختیاری، آواز خواند و با پخش ویدئوی خود در فضای مجازی به یکی از چهره‌های نمادین انقلاب «زن، زندگی، آزادی» تبدیل شد. حتی کسانی که به بهانه ی مبارزه با امپریالیسم خشونتهای رژیم اسلامی را به عنوان دفاع از خود توجیح میکنند، امروز با این پرسش مواجهند که چه چیز یک حکومت را وا میدارد به کنشی هنری چنان شدید واکنش نشان دهد گویی با یک تهدید امنیتی روبه‌رو شده است. در پاسخ به این پرسش باید اشاره کرد که حکمی که امروز صادر شد،بیش از واکنشی صرف به یک کار هنری بود. در واقع دلیل صور این حکم را باید در معنای نمادین این اجرا جست‌وجو کرد. جمهوری اسلامی طی بیش از چهار دهه تلاش کرده بدن زن، صدای زن و حضور زن در فضای عمومی را به انقیاد خویش در آورد. کنسرت پرستو احمدی در گام اول هر سه این ممنوعیتها را زیر پا گذاشت. او نه تنها بدون حجاب و پوشش اجباری ظاهر شد، بلکه به عنوان یک زن به تنهایی آواز خواند و صدای خود را به میلیون‌ها نفر رساند. ابزاراوهنراست؛ هنری که بدون شلیک حتی یک تیرمیتواند مرزهای ترس را جابه‌جا کند واجرای او بخشی ازهمان رویکردیست که پس از جنبش «زن، زندگی، آزادی» در ایران شکل گرفت و نشان از مبارزه ی صلح آمیز شهروندانی دارد که میخواهند حق حضور، حق انتخاب و حق بیان خود را از حکومتی که تصمیم هایش را به جزیی ترین تصمیمهای آنان تحمیل میکند بازپس گیرند. صدای او صدای زنیست که بدون خشونت، بدون سلاح و بدون قدرت سیاسی، مرزهای تحمیل‌شده را به چالش می‌کشد. اما این فقط بخشی از کل تصویر نمادین مبارز ه ی پرستوست، او و گروهش قطعه «از خون جوانان وطن» را انتخاب کردند. اثری که شعرش را بیش از یک قرن پیش عارف قزوینی، شاعرانقلابی در سوگ آزادی‌خواهان کشته‌شده در راه مبارزه با استبداد سروده است. این شعرمستقیما ازاین سخن میگویند که جانباختکان راه آزادی فراموش نمیشوند. محلی که برای این اجرا انتخاب شد نیز مفهومی نمادین در خود دارد از سویی کاروانسرا در تاریخ ایران نماد رفت‌وآمد، ارتباط و پیوند میان انسان‌ها ست؛ فضایی که د تاریخ نه به حاکمان که به مردم تعلق داشته است. محلی که مردم در آن گرد هم میامده اند. انتخاب چنین مکانی تلاشی برای بازپس‌گیری نمادین فضای عمومیست که حکومت سال‌ها کوشیده آن را تحت کنترل ایدئولوژیک خود نگه دارد. به علاوه، مخروبه بودن فضا به صورت نمادین پیامی به همه ی کسانی میدهد که در طول زمان، شاهد تخریب و رها شدگی آثار تاریخی و میراث فرهنگی ایران است. زنی درفضایی که به خاطر سوء مدیریت حکومت اسلامی به نابودی محکوم شده، با لباسی ممنوعه، با صدایی ممنوعه به نبرد فراموشی رفته است. چه چیز میتواند برای حکومتی که دهه ها با سرکوب زنان را به حاشیه رانده، مبارزان و دگر اندیشان را وادار به سکوت کرده است؟ به علاوه این کنسرت تماشاچی ندارد. پرستو رو به دوربین میخواند. اما به راستی کدامیک از ما خود را درآن کاروانسرا در آینده ای آزاد درآن کنسرت تصورنکرده است؟ این است آنچه پرستو به ما میدهد: امکان تصور آینده ای متفاوت. و این رویای آینده ی متفاوت است که حکومت اسلامی را تا این حد میترساند. حکم شلاق تلاشی برای بازگرداندن ترس به جامعه و پاک کردن امکان این آینده است. اما همین حکم در عین حال اعترافی ناخواسته نیز در خود دارد: حکومتی که از یک آواز در یک کاروانسرای خالی احساس خطر می‌کند، در واقع به قدرت نمادین هنر اذعان کرده است. اگر این اجرا بی‌اهمیت بود، نیازی به شلاق، ممنوع‌الخروجی و محرومیت هنری وجود نداشت. پرونده پرستو احمدی بسیار فراتر از یک پرونده ی حقوق بشری و مواجهه با یک خواننده ی زن است. در پرونده او دو نگاه در برابر یکدیگر قرار گرفته‌اند: آینده‌ای مبتنی بر کنترل، ترس و حذف، و آینده‌ای مبتنی بر آزادی و کرامت انسانی. https://news.gooya.com/2026/06/post-110670.php
1 935
5
یک تجربه‌ی مشترک در میان دریانوردان وجود دارد که اگر در مسیر به طوفان برخورد کردید، باید تا پایان طوفان از یکدیگر محافظت کنید زیرا طوفان از کنترل شما خارج است. گاهی شرایط سیاسی برای مدت کوتاهی از کنترل ما خارج می‌شود، در این زمان نباید بگوییم چرا طوفان شد یا مثلاً از طوفان نمی‌شود عبور کرد، بلکه می‌بایست پشت یکدیگر باشیم تا در زمان مناسب، کنترل را دوباره به دست بگیریم. امروز، ما دلگرمی و امید زندانیان سیاسی هستیم، کسانی که وقتی برای آینده‌ای بهتر از تمام جان خود مایه گذاشتند، ایمان داشتند که یک ایران پشت آنان است. چطور می‌شود هنگامی که دیگران اینطور به ما ایمان دارند و به امید ما شب را به صبح می‌رسانند، حرف از ناامیدی بزنیم؟ مگر امید چیست؟ آیا نمی‌بینید که ما زنده ماندیم که شاهد روزهایی باشیم که قول آن را به یکدیگر داده بودیم؟ به تیترها اهمیت ندهید، به تحلیل زرد و صحبت نابلدانِ هیجان زده هم اعتماد نکنید، این کشتی، به ساحل امن خواهد رسید. @iliaen
155
6
نه به کار کودکان آسیب‌های زیستی و روانی کار کودکان روز جهانی مبارزه با کار کودک
نه به کار کودکان آسیب‌های زیستی و روانی کار کودکان روز جهانی مبارزه با کار کودک
2 318
7
گفتگو درباره ابعاد زیستی و روانی قاعدگی (پریود) به مناسبت روز جهانی بهداشت قاعدگی در گفتگو با خانم سیما بهاری
گفتگو درباره ابعاد زیستی و روانی قاعدگی (پریود) به مناسبت روز جهانی بهداشت قاعدگی در گفتگو با خانم سیما بهاری
3 056
8
شرایط زندانیان سیاسی از نظر سلامتی و بهداشت در جریان جنگ و تحولات ماه‌های اخیر ابتلای زندانیان به گال محروم کردن زندانیان از+1
شرایط زندانیان سیاسی از نظر سلامتی و بهداشت در جریان جنگ و تحولات ماه‌های اخیر ابتلای زندانیان به گال محروم کردن زندانیان از دریافت خدمات درمانی در حالی‌که این بیماری جواب سریع و دراماتیک به درمان مناسب می‌دهد
2 101
9
درگفتگو با صدای آمریکا -برنامه تفسیر خبر لینک کل برنامه https://m.youtube.com/watch?v=X44K8KcXhm0&list=PLihtept6Sv43uMLrFmEA7
درگفتگو با صدای آمریکا -برنامه تفسیر خبر لینک کل برنامه https://m.youtube.com/watch?v=X44K8KcXhm0&list=PLihtept6Sv43uMLrFmEA7mx0h4dvnRuDp&index=1&t=2886s&pp=iAQB0gcJCSgLAYcqIYzv
2 064
10
روزنامه شرق در گزارشی از افزایش موارد ترک درمان در ایران به دلیل رشد تورم و بالا رفتن هزینه‌های پزشکی خبر داده است. در این گز
روزنامه شرق در گزارشی از افزایش موارد ترک درمان در ایران به دلیل رشد تورم و بالا رفتن هزینه‌های پزشکی خبر داده است. در این گزارش، افزایش تعرفه‌ها، گرانی دارو و تجهیزات و ضعف پوشش بیمه‌ای از عوامل اصلی فشار بر بیماران و نظام درمان عنوان شده است. ارزیابی بیشتر با بابک خطی پزشک و فعال سیاسی
2 065
11
شرافت حرفه‌ای در ترازوی همبستگی؛ چرا پذیرش "اینترنت طبقاتی" خطای جامعه پزشکی بود؟ بابک خطی پزشک و فعال سیاسی جامعهٔ پزشکی ایران در سال‌های اخیر، به‌ویژه در اعتراضات خونین ۱۴۰۱ و ۱۴۰۴، آزمونی دشوار اما سربلند را پشت سر گذاشت. پزشکان در کنار نقش خود به عنوان بخشی از مردم و شهروندان معترض، در مقام حرفه‌ای نیز خوش درخشیدند و مدافع جان و مرهم زخم‌های مردمی شدند که برای حق خود به خیابان آمده بودند. گروهی از آنها با دستگیری و زندان مواجه شدند و برخی حتی جان شیرین خود را بر سر شرافت حرفه‌ای گذاشتند. یک پیشینهٔ درخشان از اخلاق و مسئولیت اجتماعی که به جنگ روایت ساختگی و تکراری حکومت در ایجاد اختلاف بین مردم و جامعه پزشکی رفت و آن را بی‌اثر کرد. با این حال، باید اذعان داشت که اقدام اخیر سازمان نظام پزشکی در پذیرش و پیش‌قدمی برای دریافت اینترنت پرو (طبقاتی)، نقطه‌ای تاریک و خطایی راهبردی در این مسیر بود. امری که نیاز به کالبدشکافی و نقد صریح دارد تا چراغ راهی برای آینده باشد. بررسی یک خطای راهبردی: رانت در پوشش ضرورت دسترسی به جریان آزاد اطلاعات و اینترنتِ بدون سانسور، یک حق بنیادین برای همگان و نه یک امتیاز تخصصی است که حکومت آن را به‌صورت قطره‌چکانی و انتخابی به صنف‌های خاصی بذل و بخشش کند. با همین استدلال پذیرش این رانت تحت هر عنوان و بهانه‌ای چون تسهیل امور پزشکی نیز در واقع سقوط در تلهٔ تسهیلگری حاکمیت است؛ مکانیسمی که حکومت‌های استبدادی از طریق آن، امتیازات تبعیض‌آمیز و رانت‌های اخلاقی را در پوشش کاذبِ تسهیل امور حرفه‌ای یا نیازهای مبرم تخصصی عرضه می‌کنند تا در بستر آن مقاومت اصناف را بشکنند و جامعه را قطعه قطعه کنند و به بیان دیگر این تلقی را در ذهن و روح افراد از قسمت‌های مختلف جامعه ایجاد کنند که نفع و سود هر بخش و هر صنف در تضاد با سایرین قرار دارد تا به این ترتیب آحاد جامعه به جای اتحاد و یگانگی ناشی از هم‌سرنوشتی نسبت به هم حس بیگانگی و تضاد منافع پیدا کنند؛ یک روش شناخته شده در ساختارهای تمامیت خواه که با جدا کردن اجزاء جامعه و اتمیزه کردن آن کار خود را به پیش می‌برند. بنابراین باید پذیرفت که پذیرش این مساله نیز عملاً صحه گذاشتن بر پروژهٔ خطرناکِ تقسیم جامعه به شهروندان درجه یک و دو بود؛ تصمیمی که حقِ مسلم جامعه را به سطح یک رانت صنفی تقلیل داد و ناخواسته جامعه پزشکی را در موضعی قرار داد که گویی منافع کارکردی خود را از حقوق عمومی مردم جدا کرده است. مقایسهٔ این رفتار سازمان نظام پزشکی با سایر اصناف چون نظام پرستاری، عمق این عقب‌نشینی اخلاقی را روشن‌تر هم می‌کند. چرا که نشان می‌دهد در حالی که نهاد متبوع پزشکان شتاب‌زده به استقبال این ساختار تبعیض‌آمیز رفت، سازمان نظام پرستاری و برخی اصناف حقوقی و فرهنگی دیگر، با یک نه محکم و قاطع، شرافت حرفه‌ای خود و همراهی با آحاد جامعه به رخ کشیدند. آن‌ها به‌درستی درک کردند که نمی‌توان دیواری از امتیازات ویژه میان خود و مردمی که به آن‌ها خدمت می‌کنند، قرار داد و بدون شک بخشی از اعتبار عقب‌نشینی حکومت در برقراری مجدد اینترنت همگانی، را نیز باید به این مقاومت مدنی نسبت داد. (لازم به ذکر است که هر نهاد صنفی نقاط منفی و مثبت خود را دارد و مقایسه انجام گرفته در این نوشته طبعا در این مورد-البته بسیار مهم- انجام شده و قصد تعمیم، قهرمان سازی و صفر و صدی کردن فضا را ندارد.) درس‌هایی برای آینده: بازگشت به قطب‌نمای اخلاق جمعی بنابر همه این موارد، آنچه در قبول اینترنت پرو توسط نظام پزشکی رخ داد، باید به‌عنوان یک لغزش ساختاری در تاریخ صنف پزشکی ثبت و پذیرفته شود تا راه برای تکرار آن در آینده بسته شود. درس بزرگ این اتفاق روشن است: -تفکیک‌ناپذیری حقوق: اینکه منافع یک صنفِ تاثیرگذار، هرگز جدا و مستقل از حقوق عامهٔ جامعه تامین نخواهد شد. -هوشیاری بیشتر در برابر تله‌های حاکمیتی: حکومت‌های استبدادی و تمامیت‌خواه همواره تلاش می‌کنند با ایجاد جزایر کوچکِ رفاهی و امنیتی برای نخبگان، همبستگی اجتماعی را متلاشی کنند. این اصناف و گروه‌های اجتماعی هستند که باید همواره به خاطر داشته باشند که هویت آنان در ارتباط با جامعه و مردم شکل می‌گیرد و پذیرش هرگونه امتیاز انحصاری در دوران سرکوب عمومی، بازی در زمین پروپاگاندای رسمی و محملی برای جا ماندن از جامعه است. بنابراین انتظار از جامعه پزشکی به خرج دادن شجاعت در پذیرش این خطای نهادی و خصوصا درس گرفتن از آن برای آینده در مرزبندی صریح با هرگونه رانت و طبقاتی‌سازیِ حقوق اولیه است. این را هم نباید از یاد برد که بدنه جامعهٔ پزشکی همان است که همواره بوده و در بیمارستان‌ها و خیابان‌ها همواره در کنار مردم ایستاده است. ۰۵/۰۳/۱۲ https://news.gooya.com/2026/06/post-110085.php
2 050
12
گفت‌و‌گو با دکتر بابک خطی، پزشک و فعال سیاسی، درباره مهاجرت پرستاران و پزشکان تیر خلاص به بخش درمان ایران نهم خرداد ماه ۱۴۰۵
گفت‌و‌گو با دکتر بابک خطی، پزشک و فعال سیاسی، درباره مهاجرت پرستاران و پزشکان تیر خلاص به بخش درمان ایران نهم خرداد ماه ۱۴۰۵
1 994
13
گفتگو با صدای آمریکا در مورد وضعیت دانشجویان در شرایط امروز ایران ۸ خرداد ۱۴۰۵
گفتگو با صدای آمریکا در مورد وضعیت دانشجویان در شرایط امروز ایران ۸ خرداد ۱۴۰۵
2 020
14
یائسگی؟! کلمات به ظاهر ساده برای تقلیل زنان به ابزار تولید مثل! 📍برای شروع خونریزی‌های ناشی از فعل و انفعالات هورمونی در زنان عبارت منس (mense) يا كاملتر آن (Menstruation) در زبان انگلیسی به کار می‌رود که معادل‌های فارسی عادت ماهانه، قاعدگی، پریود (که خود کلمه ای غیرفارسی است)، رگل ( گرفته شده از کلمه‌ی لاتین (Regla) دقیقا به همین معنی یا از ریشه regulation انگلیسی به معنی تنظیم کردن) و... برای آن درنظر گرفته‌ شده‌ است. کلماتی که همگی به نوعی به داشتن دوره زمانی مشخص در ماه اشاره دارند. 🔶 با کاهش عملکرد این هورمون‌ها به طور میانگین بین ۴۵ تا ۵۵ سالگی، منس یا قاعدگی زنان قطع می شود (که البته در اینجا قصد ورود به مسائل پزشکی این دوره را نداریم) و وارد دوره منوپاوز (menopause) یا قطع قاعدگی می‌شوند. 📍در ادبیات عامه و پزشکی ما از این دوره به طور شایع از عنوان یائسگی استفاده می‌شود که از ریشه یأس و به معنی ناامیدی است. [البته خود چسباندن کلمه «یائسه» عربی به پسوند فارسی «ی» که به‌خاطر «ه» بیان حرکت انتهای کلمه یائسه به «گ» تبدیل شده مثل تشنگی (تشنه گی) و ورزیدگی (ورزیده گی) و ساختن این اسم مصدر عجیب خود جای بحث فراوان زبان شناسی دارد.] 🔶 اما صرف نظر از بحث زبان شناسی ادبی به نظر می‌ رسد کلمه دوران یائسگی به معنی دوران ناامیدی برای توصیف این بازه زمانی کلمه مناسبی نیست، مگر اینکه ارزش یک زن را صرفا در باروری و توانایی زاد و ولد او بدانیم که با از بین رفتن آن به دوره‌ای از یاس و نومیدی وارد می‌گردد. 📍در صورتیکه زنانگی و انسان بودن اصولاً با یک قطع و وصل هورمونی توصیف و اثبات یا عزل و نصب نمی شود.خصوصا در دنیای امروز که این سن و سال، سال های اوج بهره‌ برداری از استعدادها، به حداکثر رسیدن تجربه‌ها و پویایی همه انسان ها و از جمله زنان است. 🔶 بنابراین از هر طرف که بنگریم عبارت یائسگی باید با کلمه ای مناسب مثل «قطع قاعدگی» یا هر کلمه دیگری که انتخاب آن در حیطه دانش ادبیات فارسی است، جایگزین گردد و تا آن روز می‌توان از دوره قطع قاعدگی یا همان کلمه منوپاز یا منوپوز-همانطور که از پریود و رگل استفاده می شود- استفاده کنیم که اقلا بار معنایی منفی در خود نداشته باشد. 📍از خشونت علیه زنان خیلی صحبت کرده و آن را تقبیح می نماییم، اما گاهی فراموش می کنیم که گاهی همه ما -زن و مرد- در صحبت های یومیه و ناآگاهانه به انجام آن در دیسکورسی زن ستیز مبادرت می‌ورزیم. ✍ بابک خطی طبیب و فعال اجتماعی #پریود #قاعدگی #یائسگی #زبان_جنسیت_زده (چاپ اول اسفند ۱۳۹۷) ادیشن سوم: خرداد ۱۴۰۵
2 108
15
قاعدگی از بعد زیستی تا اجتماعی بابک خطی (به مناسبت روز جهانی بهداشت قاعدگی) https://telegra.ph/Menstrual-Hygiene-Day-05-28
1 998
16
روزهایی را می‌گذرانیم که اختلافات متعدد درونی گریبان جبهه گذار را گرفته است. تضادها و اختلافاتی که نتیجه آن اولا دلسردی مردمی است که برای آزادی ایران همه جوره مایه گذاشته و می‌گذارند و ثانیا دلیر شدن حکومت شکست خورده‌ای است که جز پروپاگاندا همه چیز خود را در همه جبهه‌ها باخته است. خواندن این یادداشت که البته ۴ ماه قبل نوشته شده-۵ اسفند ۱۴۰۴- شاید در این روزها بهره بیشتری داشته باشد. خصوصا با توجه به اینکه شاهزاده رضا پهلوی که به نظر من ممکن ترین گزینه کنونی مردم ایران برای رهبری گذار هستند، طی روزهای اخیر همگان را به سخن گفتن شفاف و مستقیم دعوت کرده‌اند، باید بگویم که مخاطب اصلی این نوشته خود ایشان و دایره اصلی تصمیم‌گیر حول وحوالی ایشان است. ۷ خرداد ۱۴۰۵ https://news.gooya.com/2026/02/post-106866.php
1 937
17
روزهایی را می‌گذرانیم که اختلافات متعدد درونی گریبان جبهه گذار را گرفته است. تضادها و اختلافاتی که نتیجه آن اولا دلسردی مردمی است که برای آزادی ایران همه جوره مایه گذاشته و می‌گذارند و ثانیا دلیر شدن حکومت شکست خورده‌ای است که جز پروپاگاندا همه چیز خود را در همه جبهه‌ها باخته است. خواندن این یادداشت که البته ۴ ماه قبل نوشته شده-۵ اسفند ۱۴۰۴- شاید در این روزها بهره بیشتری داشته باشد. خصوصا با توجه به اینکه شاهزاده رضا پهلوی که به نظر من ممکن ترین گزینه کنونی مردم ایران برای رهبری گذار هستند، طی روزهای اخیر همگان را به سخن گفتن شفاف و مستقیم دعوت کرده‌اند، باید بگویم که مخاطب اصلی این نوشته خود ایشان و دایره اصلی تصمیم‌گیر حول وحوالی ایشان است. ۷ خرداد ۱۴۰۵ https://news.gooya.com/2026/02/post-106866.php
1 948
18
دلایل بحران دارو در ایران در گفتگو با صدای آمریکا
دلایل بحران دارو در ایران در گفتگو با صدای آمریکا
1 994
19
آپارتاید بیولوژیک؛ چرا بار پیشگیری از بارداری همچنان بر دوش زنان است؟ جیران مقدم بابک خطی گزیده یادداشت: در دنیای امروز که برابری جنسیتی در بسیاری از عرصه‌ها به مطالبه‌ای جدی تبدیل شده، حیطه‌ی پیشگیری از بارداری همچنان یکی از مغفول‌ترین سنگرهای نابرابری و خشونتِ ساختاری طب علیه زنان است. نقد اساسی اینجاست: چرا در امری که به طور مساوی به زن و مرد مربوط است، تنها «بدن زن» باید میدان اصلی مداخله و آزمایشگاه دائمی عوارض باشد؟ از دهه ۱۹۶۰، زنان بار سنگین پیشگیری را به تنهایی بر دوش کشیده‌اند. حقیقت تلخ این است که جامعه پزشکی دهه‌هاست عوارضی چون افسردگی، کاهش لیبیدو، افزایش ریسک ترومبوآمبولی (VTE) و تغییرات متابولیک را به عنوان «بهای طبیعی» پیشگیری برای زنان پذیرفته، اما دقیقاً همین خانواده از عوارض را در جامعه مردان «غیرقابل تحمل» و سدی برای پیشرفت علم معرفی کرده است. به عنوان نمونه، در سال ۲۰۱۶، مطالعه سازمان جهانی بهداشت بر روش‌های هورمونی مردانه با وجود اثربخشی ۹۶ درصدی، به دلیل عوارضی همچون اختلالات خلقی و آکنه متوقف شد؛ این در حالی است که روزانه داروهایی با ریسک لخته کردن خون (۳ تا ۴ برابر بیشتر) برای زنان تجویز می‌شود. این تفاوت در آستانه تحمل عوارض، نشان‌دهنده یک «دیسکریمینیشن» علمی است که در آن راحتی مردانه بر سلامت سیستمیک زنان ارجحیت یافته است. سکوت جریان غالب پزشکی در برابر این نابرابری، برخلاف اصل اخلاقی «عدم آسیب‌رسانی» است. امروز با پیشرفت داروسازی و ظهور گزینه‌هایی مانند ترکیبات غیرهورمونی (YCT-529) و روش‌های انسدادی بازگشت‌پذیر، بهانه «نبود گزینه عملی برای مردان» دیگر اعتبار ندارد. تداوم استاندارد دوگانه قدیمی، بیش از هر زمان دیگری غیرقابل قبول است. برای پایان دادن به این آپارتاید بیولوژیک، دو گام اساسی ضروری است: ۱. مطالبه‌گری در آموزش: آموزش جنسی باید از ایده «وظیفه زنانه» به سمت «عدالت و تقسیم مسئولیت» حرکت کند. زنان باید بیاموزند که حق بر بدن، مستلزم بازنگری در روش‌های پیشگیری و رهایی از عادی‌سازی رنج است. ۲. تغییر در مشاوره پزشکی: پزشکان باید در اتاق‌های ویزیت، بار روانی و جسمی پیشگیری را به سمت مشارکت مردانه سوق دهند و از معرفی روش‌های زنانه به عنوان «گزینه پیش‌فرض» دست بردارند. پیشگیری از بارداری یک وظیفه زنانه نیست؛ مسئولیتی مشترک است که باید آگاهانه، عادلانه و برابر میان تمام طرفین تقسیم شود. عدالت باروری زمانی آغاز می‌شود که مسئولیت، همانند پیامدها، مشترک شناخته شود. لینک متن کامل یادداشت https://news.gooya.com/2026/05/post-109688.php
2 037
20
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با اشاره به ادامه آموزش «تغذیه ارزان‌قیمت» گفت خانواده‌ها با استفاده از جایگزین‌های غذای
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با اشاره به ادامه آموزش «تغذیه ارزان‌قیمت» گفت خانواده‌ها با استفاده از جایگزین‌های غذایی تلاش می‌کنند حداقل کالری و پروتئین مورد نیاز خود را تامین کنند. او همچنین گفت حدود ۵ درصد کودکان زیر ۵ سال در ایران دچار کوتاه‌قدی ناشی از سوءتغذیه هستند. گفت‌وگو با بابک خطی، پزشک و متخصص کودکان
9 348