en
Feedback
كن مرشداً لذاتك✍️🏼

كن مرشداً لذاتك✍️🏼

Open in Telegram

مبادرة تهدف إلى تعزيز الوعي الذاتي وتطوير المهارات والممارسات التي تساعد الفرد في إرشاد نفسه.

Show more
514
Subscribers
-124 hours
-17 days
-1330 days

Data loading in progress...

Attracting Subscribers
June '26
June '26
+2
in 0 channels
May '26
+10
in 0 channels
Get PRO
April '26
+11
in 0 channels
Get PRO
March '26
+7
in 0 channels
Get PRO
February '26
+35
in 1 channels
Get PRO
January '26
+14
in 0 channels
Get PRO
December '25
+8
in 0 channels
Get PRO
November '25
+32
in 1 channels
Get PRO
October '25
+30
in 2 channels
Get PRO
September '25
+32
in 2 channels
Get PRO
August '25
+14
in 0 channels
Get PRO
July '25
+10
in 0 channels
Get PRO
June '25
+4
in 0 channels
Get PRO
May '25
+12
in 1 channels
Get PRO
April '25
+14
in 0 channels
Get PRO
March '25
+17
in 1 channels
Get PRO
February '25
+28
in 0 channels
Get PRO
January '25
+15
in 0 channels
Get PRO
December '24
+20
in 0 channels
Get PRO
November '24
+4
in 0 channels
Get PRO
October '24
+8
in 1 channels
Get PRO
September '24
+33
in 1 channels
Get PRO
August '24
+329
in 0 channels
Date
Subscriber Growth
Mentions
Channels
22 June0
21 June0
20 June+1
19 June0
18 June0
17 June0
16 June0
15 June+1
14 June0
13 June0
12 June0
11 June0
10 June0
09 June0
08 June0
07 June0
06 June0
05 June0
04 June0
03 June0
02 June0
01 June0
Channel Posts
في ختام الكلام عن موضوع التنفس العميق رحلتنا ما انتهت الآن عاد حياتش الجديدة بدأت 😍 اسألي نفسش بصدق بعد ما عرفنا معجزة التنفس العميق وتقنية التأريض والإلتزام بها من وقت إلى آخر هل عاد أنتي نفس الإنسانة القلقة والمتوترة نفس أول ولا خف نوعا ما القلق والتوتر ؟؟؟ الهدوء وطولة البال اللي بنجربه مع التنفس والتأريض هو أصلش الحقيقي اللي كان ضايع مع الضغوط والمسؤوليات .. التحدي الحقيقي يبدأ ذلحين💪 (سر الـثلاثة أسابيع ) وبعدها نواصل ونخليه أسلوب حياة 😍 بقدر الإمكان وكلما احتجنا وجت لنا مشاعر (قلق، توتر، ضيق ،أفكار سلبية ...) العقل بيحب العادات القديمة وعاد عقولنا عتحاول تسحبنا للضيق والعصبية والضغط كل فترة لأجل هكذا واصلي التحدي💪 الجسم والعقل محتاجات ٣ أسابيع متواصلة و التزام لأجل يتحول التنفس والهدوء لأسلوب حياة تلقائياً ويشتغل الجسم بدون تفكير 😍 واللي عادها ما قد طبقت وما لحقت معنا من البداية فرصتش الآن👌🏻 الحقينا وابدئي طبقي من اليوم وعتبسري الفرق 😍 مساحة الأمان اليومية هي : 👌🏻خمس دقائق تنفس بطني عميق تشحني بها يومش هدوء وإسترخاء🥰 👌🏻مع ضغوط البيت أول ما تحسي بعصبية طبقي تقنية شم الوردة ونفخ الشمعة على طول 🌹🕯 👌🏻بعد الصلاة اسجدي و فرغي كل التفكير الزائد في الأرض وعيشي اللحظة😍 اهتمامش بنفسش وبتنفسش مش أنانية وتضييع وقت هي المساحة الآمنة 🥰 وطوق النجاة لنا ولأهل بيتنا ومحيطنا لأجل نعيش بهدوء ونرجع نعيش اللحظة ونستمتع بنعم الله علينا🤍 وجدان المتوكل إستشارية نفسية ومرشدة أسرية وتربوية #التنفس_العميق #مساحة_وجدان_الآمنة https://t.me/self9guided

2
No text...
12
3
ليش بنحس بالفوضى والتفكير الزائد؟ السبب هو غياب اليقظة الذهنية !!! يعني عقولنا هاربة دائماً إما في الماضي بالندم والحزن أو في المستقبل بالقلق والخوف.. وهذا بيخلينا نفقد السعادة والاستمتاع بنعم الله علينا .. كيف الحل 🤔 ؟؟ نرجع نطبق التأريض ونفعل الحواس الخمس لأجل نرجع عقلنا للحظة الحالية (هنا والآن) وعنطبقها في خطوتين : _ التوكل على الله وحسن الظن به نسلم أمرنا لله ونعيش بيقين إن كل شيء له حكمة 🥰 _نفعل الحواس الخمس بتقنية (التأريض) الموجودة في منشور أمس 👆🏻 نمشي على التراب أو عشب ونحاول بقدر استطاعتنا نركز في تفاصيل روتيننا اليومي عن طريق تفعيل الحواس _ لمس الأشياء حولنا بوعي ونستشعر ملمسها.. _ تأمل بعيوننا تفاصيل المكان اللي احنا فيه وألوانه.. _ نشم الروائح الجميلة مثل الطبخ والبن .. _ نسمع الأصوات الطبيعية من حولنا العصافير أو الماء .. _ نتذوق الطعام ببطء ونكز في كل نكهة.. ليش بنطبق هذه التقنية ؟؟ 🤔 لأن مجرد ملامستنا للأرض وتفعيل الحواس الخمس الجسم والعقل بيرجعوا للحظة الحالية (هنا والآن) وعتكون الفائدة هي : _علاج للقلق والتوتر لأنه بيهدئ ضربات القلب وبيرسل إشارات أمان على طول للدماغ وتهدأ منطقة الخوف والقلق.. _ حل سريع للتفكير الزائد بيقلل الأفكار الغير منطقية ويرجعنا للمنطق والهدوء .. _ تخفيف التعب لأنه بيخفف العصبية والضغط النفسي والشحنات الكهربائية اللي بنمتصها من الأجهزة الإلكترونية والأنترنت .. لما نركز في تفاصيل يومنا وشغلنا حواسنا الخمس عنرجع العقل لعيش اللحظة الحالية وننقذ العقل من سجن الماضي والمستقبل ونتخلص من القلق والتفكير الزائد . وجدان المتوكل إستشارية نفسية ومرشدة تربوية وأسرية https://t.me/self9guided
46
4
No text...
43
5
. كم بنجلس نجري طول اليوم وجسمنا موجود وعقلنا في عالم ثاني!! بيفكر بأشياء ثانية ومسؤولياتنا اللي مابتكمل ؟ نطبخ وناكل ومش مست
. كم بنجلس نجري طول اليوم وجسمنا موجود وعقلنا في عالم ثاني!! بيفكر بأشياء ثانية ومسؤولياتنا اللي مابتكمل ؟ نطبخ وناكل ومش مستشعرين النعم اللي في أيدينا .. وندخل ننام واحنا في دوامة تفكير وضاعت مننا اللحظة الحالية أبسط نعم يومنا بتضيع لأن احنا بنفكر ندم وحزن على الماضي أو قلق وتوتر من المستقبل https://t.me/self9guided
44
6
No text...
62
7
هل قد سمعتي بتقنية التأريض ؟!! تقنية التأريض هي مثل سلك الأمان اللي بيهدأ العقل من القلق والتفكير الزائد لأجل ترجعي تعيشي اللحظة الحالية وتستمتعي بنعم الله عليش😍 تشتي تستفيدي فعلا من تمارين التنفس اللي اتكلمت عنها في المنشورات السابقة هيا نحاول نطبق هذه التقنية هذا الشهر لأجل نحقق نتائج ملموسة وواضحة .. هل قد حسيتي إن رأسش ملان أفكار وقدو عينفجر؟؟؟ أو بتحسي بقلق و توتر وجسمش كله مشدود ؟؟؟ في الإرشاد النفسي لما العقل بيهرب للندم على الماضي بنشعر بالحزن و لما يهرب للتفكير في المستقبل بنشعر بالقلق والتفكير الزائد .. كيف نفعل لأجل نهدأ ونرجع نعيش اللحظة ؟؟ نستخدم تقنية التأريض🤔 التأريض (Grounding) هي تقنية بسيطة تهدأ العقل وترجعنا نعيش اللحظة الحالية بأمان وقوي مفيدة للصدمات النفسية وخصوصا صدمات الحرب😔 كيف نطبقها ؟؟؟ لما تحسي أن جسمش مشدود أو متوتر أو الأفكار السلبية بتهجم على عقلش طبقي واحد من هذه الأمثلة في اليوم : 👌🏻 اتمشي في الحوش حافية أو على رمل الله تعالى خلقنا من طين لما نلمس الأرض الأرض بتهدأ أعصابنا المشدودة .. وبعدها اتنفسي تنفس بطني عميق بالطريقة اللي ذكرتها في المنشورات السابقة واستشعري أن الأرض بتسحب التعب والعصبية 🥰 👌🏻 الوضوء والسجود لما يهجم عليش التفكير السلبي أو كتمة وقلق توضي بماء بارد وبعدها و اسجدي وادعي الله و ركزي بكل وعي واستشعري جسمش وهو على الأرض هذا السجود هو اللي عتفرغي فيه الثقل والهموم وتخرجي منه بسلام 🥰 👌🏻 استخدام نعمة الحواس الخمس 😍 إذا كنتي بتحسي بنوبة قلق أو تفكير زائد اجلسي واستخدمي الحواس الخمس ونخرج من العيش في مخاوف في الرأس ونرجع العقل للحظة الحالية عن طريق الحواس: _ ابسري حولش واذكري 5 أشياء تقدري تحدديها في الغرفة ( ضوء ، تلفزيون ،مكتبة ..) _ المسي 4 أشياء مختلفة (مثل ملابسش ، السجادة ، الملاية ...) _ اسمعي 3 أصوات بتسمعيها الآن (صوت السيارات ، صوت التنفس ، المروحة ...) _ شمي أي شيئين قريبة منش (عطر ، نعنعة ...) _ اتذوقي شيء واحد ( ماء ، شوكولاتة ..) لما نشغل الحواس الخمس ونرجع نعيش اللحظة بتركيز بيكون هانا الحل اللي بيخفف الحزن من الماضي والقلق من المستقبل وبيخلينا نعيش اللحظة بهدوء وراحة بال . #مساحة_آمنة وجدان المتوكل إستشارية نفسية ومرشدة تربوية وأسرية https://t.me/self9guided
62
8
No text...
52
9
..
76
10
مساء الخير😍 من منكن عادهي مواصلة تحدي تمارين التنفس البطني🤔 منشورات التنفس عد انسخ روابطها نهاية البوست🥰 التنفس البطني الصحيح هو أقوى أداة تشافي طبيعية وضعها الله داخل جسمنا 🥰 سواء كنتِ أُم، ربة بيت، أو عاملة تواجه ضغوطات يومية ما يحدث لجسمك وعقلك بمجرد أن تعيدي ضبط أنفاسك وتلتزمي بالتنفس الصحيح أولاً: الفوائد النفسية وتهدئة القلق _تخفيض هرمون الأدرينالين فوراً: يعمل التنفس البطيء كـ "ريموت كنترول" يهدئ ضربات القلب السريعة، ويرسل إشارات أمان فورية للدماغ ليقفل منطقة الخوف والقلق. _إذابة التوتر والعصبية: يهدئ الجهاز العصبي المشدود، ويخلصكِ من نوبات الضيق والكتمة الناتجة عن تراكم ضغوطات البيت والأولاد. _توازن المشاعر وتفريغ الغضب: يساعدكِ على امتصاص فترات الغضب الفجائي، ويمنع كبت المشاعر السلبية اللي تؤذي أعضاءك الداخلية مع الوقت. _تحسين جودة النوم وعلاج الأرق: يحقق حالة من الاسترخاء العميق لجسدك قبل النوم، مما يجعلكِ تنامين بعمق وبدون تفكير زائد. ثانياً: الفوائد البدنية الرشاقة وإزالة الدهون _زيادة حرق الدهون وإنقاص الوزن: عندما تتنفسين بعمق، تدخلين كميات هائلة من الأكسجين للخلايا، مما يرفع كفاءة التمثيل الغذائي (الحرق) في جسمك. _القضاء على "كرش التوتر" : التنفس البطني يخفض هرمون "الكورتيزول" (هرمون الإجهاد)؛ وهو الهرمون الأساسي المسؤول عن تخزين الدهون المعقدة والعنيدة حول منطقة البطن . _شاحن الطاقة الحيوي: يحسن تدفق الدم المحمل بالأكسجين لجميع أعضاء الجسم، مما يمنحكِ نشاطاً متجدداً يغنيكِ عن كثرة المنبهات والكافيين التي تزيد توترك. _ تعزيز صحة القلب والرئتين: يوسع السعة الرئوية، ويضبط ضغط الدم المرتفع، ويعزز صحة الدورة الدموية بالكامل. ثالثاً: الفوائد الذهنية والتربوية _تحسين التركيز والانتباه: يزيد من تدفق الأكسجين النقي مباشرة إلى خلايا الدماغ، مما ينهي الصداع، الضبابية، والنسيان السريع. _ طوق نجاة للأولاد وقت الامتحانات: تعليم أولادك هذه التمارين يقلل من خوفهم وتوترهم وقت الاختبارات، ويفتح خلايا الاستيعاب والتركيز لديهم بشكل مذهل. _زيادة طول البال والتحمل: يمنحكِ كمربّية طاقة نفسية لتحمل صراخ الأولاد أو ضغوط العمل بهدوء وروقان، دون أن تفقدي أعصابك بسرعة. السر كله في (3 أسابيع) الالتزام بتصحيح التنفس لمدة أقلها 3 أسابيع متواصلة كفيل بأنه يعيد تشكيل صحتك ونفسيتك بالكامل ويحول التنفس لعلاج حقيقي وأسلوب حياة. تذكري دائماً: إذا انشغلتِ في يوم ووقفتي.. عادي جدا ارجعي له وعتشوفي الفرق الراحة في حياتك على كل المستويات😍 منقول بتصرف #مساحة_آمنة https://t.me/self9guided
88
11
مساء الخير😍 من منكن عادهي مواصلة تحدي تمارين التنفس البطني🤔 منشورات التنفس عد انسخ روابطها نهاية البوست🥰 التنفس البطني الصحيح هو أقوى أداة تشافي طبيعية وضعها الله داخل جسمنا 🥰 سواء كنتِ أُم، ربة بيت، أو عاملة تواجه ضغوطات يومية ما يحدث لجسمك وعقلك بمجرد أن تعيدي ضبط أنفاسك وتلتزمي بالتنفس الصحيح أولاً: الفوائد النفسية وتهدئة القلق _تخفيض هرمون الأدرينالين فوراً: يعمل التنفس البطيء كـ "ريموت كنترول" يهدئ ضربات القلب السريعة، ويرسل إشارات أمان فورية للدماغ ليقفل منطقة الخوف والقلق. _إذابة التوتر والعصبية: يهدئ الجهاز العصبي المشدود، ويخلصكِ من نوبات الضيق والكتمة الناتجة عن تراكم ضغوطات البيت والأولاد. _توازن المشاعر وتفريغ الغضب: يساعدكِ على امتصاص فترات الغضب الفجائي، ويمنع كبت المشاعر السلبية اللي تؤذي أعضاءك الداخلية مع الوقت. _تحسين جودة النوم وعلاج الأرق: يحقق حالة من الاسترخاء العميق لجسدك قبل النوم، مما يجعلكِ تنامين بعمق وبدون تفكير زائد. ثانياً: الفوائد البدنية الرشاقة وإزالة الدهون _زيادة حرق الدهون وإنقاص الوزن: عندما تتنفسين بعمق، تدخلين كميات هائلة من الأكسجين للخلايا، مما يرفع كفاءة التمثيل الغذائي (الحرق) في جسمك. _القضاء على "كرش التوتر" : التنفس البطني يخفض هرمون "الكورتيزول" (هرمون الإجهاد)؛ وهو الهرمون الأساسي المسؤول عن تخزين الدهون المعقدة والعنيدة حول منطقة البطن . _شاحن الطاقة الحيوي: يحسن تدفق الدم المحمل بالأكسجين لجميع أعضاء الجسم، مما يمنحكِ نشاطاً متجدداً يغنيكِ عن كثرة المنبهات والكافيين التي تزيد توترك. _ تعزيز صحة القلب والرئتين: يوسع السعة الرئوية، ويضبط ضغط الدم المرتفع، ويعزز صحة الدورة الدموية بالكامل. ثالثاً: الفوائد الذهنية والتربوية _تحسين التركيز والانتباه: يزيد من تدفق الأكسجين النقي مباشرة إلى خلايا الدماغ، مما ينهي الصداع، الضبابية، والنسيان السريع. _ طوق نجاة للأولاد وقت الامتحانات: تعليم أولادك هذه التمارين يقلل من خوفهم وتوترهم وقت الاختبارات، ويفتح خلايا الاستيعاب والتركيز لديهم بشكل مذهل. _زيادة طول البال والتحمل: يمنحكِ كمربّية طاقة نفسية لتحمل صراخ الأولاد أو ضغوط العمل بهدوء وروقان، دون أن تفقدي أعصابك بسرعة. السر كله في (3 أسابيع) الالتزام بتصحيح التنفس لمدة أقلها 3 أسابيع متواصلة كفيل بأنه يعيد تشكيل صحتك ونفسيتك بالكامل ويحول التنفس لعلاج حقيقي وأسلوب حياة. تذكري دائماً: إذا انشغلتِ في يوم ووقفتي.. عادي جدا ارجعي له وعتشوفي الفرق الراحة في حياتك على كل المستويات😍 منقول بتصرف #مساحة_آمنة
1
12
No text...
76
13
ما وراء المشاعر: "مش كل إحساس حقيقي يبقى دليل على حقيقة" من أكتر الحاجات اللي بتلخبطنا نفسيًا إننا بنفترض إن أي حاجة بنحسها لازم تكون صحيحة. لو حسيت إنك مرفوض… يبقى أكيد الناس رافضاك. لو حسيت إن حد اتغير عليك… يبقى أكيد مبقاش بيحبك. لكن الحقيقة هي: الإحساس حقيقي... أما التفسير فممكن يكون صحيح وممكن يكون لا. طب كده معناه اننا نشك في مشاعرنا؟! تعالوا نعرف اكتر من خلال امثلة: لو طفل شاف فقاعات صابون وارتعب منها، خوفه نفسه حقيقي جدًا واللي بتظعر في اعراض جسدية زي قلبه بيدق بسرعة، جسمه متوتر، وعينيه مليانة رعب. لكن هل الفقاعات فعلًا خطر؟ لا. شعور الخوف حقيقي... أما سبب الخوف فمش بالضرورة حقيقي. وده بيحصل مع الكبار طول الوقت. ممكن تتأخر رسالة من شخص مهم بالنسبالك، فتحس بالقلق. القلق هنا حقيقي. لكن لما عقلك يقول: "أكيد زعلان مني." أو "أكيد زهق مني." أو "أكيد هيسيبني." فدي تفسيرات، مش حقائق. المشكلة إننا أحيانًا بنتعامل مع التفسير وكأنه حقيقة مؤكدة، فنبدأ نتصرف على أساسه: نزعل، ننسحب، نهاجم، أو نحكم على الناس قبل ما نعرف الحقيقة. عشان كده النضج النفسي مش إنك تمنع إحساسك... النضج إنك تسمع إحساسك من غير ما تسلمه مفاتيح الحقيقة كلها. في فرق كبير بين "أنا حاسس بالخوف." و "إذًا فيه خطر." وفي فرق بين: "أنا حاسس إني مش محبوب." و "إذًا محدش بيحبني." الإحساس بيقولك إن فيه حاجة جواك محتاجة انتباه. لكن مش دايمًا بيقولك إيه اللي بيحصل برّه بدقة. لما تحس بإحساس قوي، جرّب تسأل نفسك: أنا حاسس بإيه بالضبط؟ إيه القصة اللي عقلي بيحكيها عن الإحساس ده؟ هل عندي دليل عليها؟ هل فيه تفسير تاني ممكن يكون منطقي؟ أوقات كتير هنكتشف إن اللي وجعنا مش الموقف نفسه... لكن القصة اللي بنحكيها لأنفسنا عنه. افتكر دايمًا: مش مطلوب منك تشك في إحساسك. لكن مطلوب منك تراجع تفسيرك له. لأن إحساسك يستحق ان تسمحله يكون موجود... أما استنتاجاتك فتستحق المراجعة. وده واحد من أهم الفروق بين الشخص اللي تقوده مشاعره، والشخص اللي يفهم مشاعره. 🌿 منقول
155
14
No text...
131
15
شغلانتنا هذه بتقلل السحر اللي في العالم، وبتفقدنا الانبهار احنا بنشوف الناس من داخلهم .. الرائعة الجمال التي تفتخر وتستعرض جم
شغلانتنا هذه بتقلل السحر اللي في العالم، وبتفقدنا الانبهار احنا بنشوف الناس من داخلهم .. الرائعة الجمال التي تفتخر وتستعرض جمالها، ربما تكون مسكينة، لا تشعر داخلها انها جميلة.. رجل الأعمال الثري المتغطرس ربما يحمل داخله طفلا يحاول أن يثبت جدارته لأبيه.. المتدين الذي يملأ مواقع التواصل بالآيات والخطاب الديني، ربما يصارع ذنبا شديدا .. المفتول العضلات ربما داخله مراهقا تعرض للتنمر فأقسم أن يكون أقوى من الجميع.. واحنا كمان الطبيب/المعالج والأخصائي النفسي الذي يملأ الدنيا بتحليلاته وكتاباته، ربما يسيطر عليه طفلُ راشد لم يستطع أن يصلح محيطه، فقرر أن يصلح العالم! منقول https://t.me/self9guided
180
16
No text...
231
17
الأرض تتهيأ ليوم عرفة والسماء لإستقبال الدعوات ياالله اجعل لقلوبنا من الجبر نصيب و قرّ أعيننا بما نتمنى عسى أن نؤتى ما نُحبّ
الأرض تتهيأ ليوم عرفة والسماء لإستقبال الدعوات ياالله اجعل لقلوبنا من الجبر نصيب و قرّ أعيننا بما نتمنى عسى أن نؤتى ما نُحبّ وأن نُهلِّل مُرحِّبين بأمانينا عساها تُقبل في عرفة وعسانا نُجبر في عرفة
217
18
التركيز على الحظة
195
19
No text...
213
20
No text...
157