فرهنگسرای کتابِ خوب
前往频道在 Telegram
امید را برای روزهای بد ساختهاند، چراغ را برای تاریکی. و تو ادامه بده حتی در تاریکی. آنقدر که چشمانم تشنهی نور بودند، گرسنه نبودم. ادمین @ali_sharifi135012 اینجا چراغی روشنه: کرمان، میدان کوثر، ابتدای بلوار آزادگان، جنب بانک ملت
显示更多1 512
订阅者
-124 小时
无数据7 天
+230 天
数据加载中...
吸引订阅者
六月 '26
六月 '26
+23
在0个频道中
五月 '26
+8
在0个频道中
Get PRO
四月 '26
+3
在0个频道中
Get PRO
三月 '260
在0个频道中
Get PRO
二月 '26
+35
在2个频道中
Get PRO
一月 '26
+25
在2个频道中
Get PRO
十二月 '25
+44
在1个频道中
Get PRO
十一月 '25
+65
在6个频道中
Get PRO
十月 '25
+32
在2个频道中
Get PRO
九月 '25
+26
在4个频道中
Get PRO
八月 '25
+27
在4个频道中
Get PRO
七月 '25
+44
在2个频道中
Get PRO
六月 '25
+34
在3个频道中
Get PRO
五月 '25
+37
在2个频道中
Get PRO
四月 '25
+27
在2个频道中
Get PRO
三月 '25
+57
在4个频道中
Get PRO
二月 '25
+52
在3个频道中
Get PRO
一月 '25
+56
在2个频道中
Get PRO
十二月 '24
+71
在3个频道中
Get PRO
十一月 '24
+56
在2个频道中
Get PRO
十月 '24
+34
在2个频道中
Get PRO
九月 '24
+46
在4个频道中
Get PRO
八月 '24
+44
在2个频道中
Get PRO
七月 '24
+61
在6个频道中
Get PRO
六月 '24
+42
在2个频道中
Get PRO
五月 '24
+47
在0个频道中
Get PRO
四月 '24
+71
在1个频道中
Get PRO
三月 '24
+63
在2个频道中
Get PRO
二月 '24
+73
在5个频道中
Get PRO
一月 '24
+48
在0个频道中
Get PRO
十二月 '23
+47
在1个频道中
Get PRO
十一月 '23
+30
在0个频道中
Get PRO
十月 '23
+42
在0个频道中
Get PRO
九月 '23
+42
在0个频道中
Get PRO
八月 '23
+39
在0个频道中
Get PRO
七月 '23
+40
在0个频道中
Get PRO
六月 '23
+31
在0个频道中
Get PRO
五月 '23
+40
在0个频道中
Get PRO
四月 '23
+49
在0个频道中
Get PRO
三月 '23
+11
在0个频道中
Get PRO
二月 '23
+34
在0个频道中
Get PRO
一月 '23
+38
在0个频道中
Get PRO
十二月 '22
+26
在0个频道中
Get PRO
十一月 '22
+36
在0个频道中
Get PRO
十月 '22
+18
在0个频道中
Get PRO
九月 '22
+24
在0个频道中
Get PRO
八月 '22
+25
在0个频道中
Get PRO
七月 '22
+21
在0个频道中
Get PRO
六月 '22
+15
在0个频道中
Get PRO
五月 '22
+21
在0个频道中
Get PRO
四月 '22
+11
在0个频道中
Get PRO
三月 '22
+15
在0个频道中
Get PRO
二月 '22
+36
在0个频道中
Get PRO
一月 '22
+27
在0个频道中
Get PRO
十二月 '21
+18
在0个频道中
Get PRO
十一月 '21
+19
在0个频道中
Get PRO
十月 '21
+50
在0个频道中
Get PRO
九月 '21
+22
在0个频道中
Get PRO
八月 '21
+29
在0个频道中
Get PRO
七月 '21
+30
在0个频道中
Get PRO
六月 '21
+29
在0个频道中
Get PRO
五月 '21
+22
在0个频道中
Get PRO
四月 '21
+36
在0个频道中
Get PRO
三月 '21
+35
在0个频道中
Get PRO
二月 '21
+35
在0个频道中
Get PRO
一月 '21
+36
在0个频道中
Get PRO
十二月 '20
+1 042
在0个频道中
| 日期 | 订阅者增长 | 提及 | 频道 | |
| 23 六月 | 0 | |||
| 22 六月 | +2 | |||
| 21 六月 | +1 | |||
| 20 六月 | +2 | |||
| 19 六月 | +1 | |||
| 18 六月 | +2 | |||
| 17 六月 | +1 | |||
| 16 六月 | 0 | |||
| 15 六月 | +1 | |||
| 14 六月 | +4 | |||
| 13 六月 | +2 | |||
| 12 六月 | +2 | |||
| 11 六月 | 0 | |||
| 10 六月 | +1 | |||
| 09 六月 | +1 | |||
| 08 六月 | 0 | |||
| 07 六月 | 0 | |||
| 06 六月 | +1 | |||
| 05 六月 | 0 | |||
| 04 六月 | +2 | |||
| 03 六月 | 0 | |||
| 02 六月 | 0 | |||
| 01 六月 | 0 |
频道帖子
میخواهم
هر صبح که پنجره را باز میکنم،
درختِ روبهرو سرسبزتر از همیشه،
آفتاب زیباتر از همیشه،
استکانِ چای خوش طعم تر
و پرندهها خوش آوازتر از همیشه باشند
| 2 | @ketabkhobkerman
📚افسانه ماه تولد!
در اخبار خواندم:
"امروز زایشگاهها و اتاق عملها برای زایمان و سزارین نسبت به روزهای قبل شلوغتر بوده! چرا؟ چون نمیخواستند نوزادشون خردادی باشه."
خواستم بگم؛
ببین رفیق، این اراجیفی که در مورد روز و ماه و ساعت تولد میبافند به قدر یک پفک و چیپسِ نسیه هم نمیارزد. بلانسبت شما حتی به فلانِ چپِ کائنات هم نیست که بچه ساعت ۲۳ روز آخر خرداد به دنیا بیاید یا ساعت ۱ نیمه شب اول تیرماه. آخه عزیز من این کائنات بخت برگشته باید تقویم روزشمار و خرافات چند کشور و فرهنگ و قبیله را بلد باشند تا طبق آن سرنوشت آدمیزاد را یر پیشانیش بنویسند؟!
اگر از من میشنوی باید بگم، گرانشِ یه ماما و پرستار که داره بچهت رو به دنیا میآره و ادب و احترام دربان بیمارستان و زایشگاه، از گرانشِ اون ستارهای که میگن سرنوشتتو ساخته، خیلی خیلی بیشتره! یعنی از نظر فیزیکی، ستارهها هیچ تأثیری روی مغز یا شخصیت آدمیزاد ندارن.
عوامل موثر بر سرنوشت و شخصیت آدمیزاد، بعد از وراثت و ژنتیک، آرامش روحی و روانی مادر در دوره بارداری و شیردهی، سبک فرزندپروری، فرهنگ خانواده، وضعیت اقتصادی، نوع تغذیه، کیفیت آموزش و سلامت محیطی که نوزاد در آن رشد میکند هستش، نه تاریخِ تقویمیِ تولد.
پس ول کن این روز و ماه تولد را. سرنوشتِ تو و بچهات، دستِ تصمیمات خودته، دستِ محیطی که توش بزرگ شدی و دستِ اون تلاشهایی که هر روز میکنی و انواع جبرهای تاریخی و جغرافیایی و ژنتیکی.
این ماه تولد و این ستارهها، بیشتر یه جور سرگرمی و بازی هستن. اگه باهاش خوش میگذرونی و بهت انرژی میده، باشه، مشکلی نیست؛ ولی ماه تولد فقط یه تاریخ روی تقویمه، نه نقشهی گنج!
پس خودت باش، نه اون چیزی که متن های الکی توی فضای مجازی به خورد خلقالله میدهند یا حرف آدمهای شل مغزی که با حرف های مفتشون برای کسی آبی گرم نمیشود، اما حساب بانکی آنها پرمی شود!
کرمان. تیرماه ۱۴۰۵
@ketabkhobkerman | 122 |
| 3 | .
درود برشما و سپاس از این پویش عالی
شاهنامه ، حافظ، گلستان
. | 146 |
| 4 | درود و دو صد درود. اگر مجبور بودم، کتاب های:
گلستان
اتللو
آبانبار
را نجات میدادم.
. | 154 |
| 5 | ادبیات غنی پارسی، تنها مجموعهای از اشعارِ باشکوه نیست؛ نوعی رواندرمانیِ تاریخی و فرهنگی است. گویی هر شاعر، زبانِ یکی از نیازهای پنهان ماست:
سعدی، نیاز ما به تعادل و انسانیت
فردوسی، نیاز ما به ریشه و معنا
مولوی، نیاز ما به عشق و پیوند
حافظ، نیاز ما به امید و تابآوری
خیام، نیاز ما به دریافتن ارزش لحظهبه لحظهی زندگی و غنیمت دانستن هر دم آن!
نظامی، نیاز ما به بلوغِ عشق و احساس
و عطار، نیاز ما به تحول و خودشناسی | 165 |
| 6 | @ketabkhobkerman
📚کتاب مقدس!
سه جوان با نگاهی پرسشگر و اشتیاقی که از جستوجویِ حقیقت نشان داشت، پا به کتابِ خوب گذاشتند. دنبال کتابِ مقدس (تورات و انجیل) میگشتند، انگار خوشبختی و رستگاری خود را اینبار در اعتقاد به تعالیم آئینی بجز آئین نیاکانشان جستجو میکردند. تظر من را در مورد کتاب مقدس جویا شدند. میلی به پاسخ دادن نداشتم؛ اصرار کردند.
گفتم؛ روزگاری کنجکاو بودم و آن را مثل بسیاری از کتب دینی مذاهب دیگر خط به خط خواندم و اندیشیدم، اما امروز، کتابِ مقدسِ من، چیزی دیگر است.
دوباره با کنجکاوی بیشتر، اصرار کردند که بیشتر بگویم.
گفتم؛ امروز برای من، «کتاب مقدس» الماسهای درخشانی ست که از جانِ لسان الغیب حافظ بر کاغذ چکیده و مستیِ جهان را به رخِ عقل کشیده است.
امروز کتاب مقدس من، همان رندیِ خیام است که در دلِ نیستی، بذرِ پرسش میپاشد و تبدیل به رباعی میشود.
کتاب مقدس، شکوهِ فردوسی است که بر کتیبهیِ قامت یک ملت، داد و خرد را حک کرده است.
کتابِ مقدسِ من، مثنوی معنوی و دیوانِ شمس است که شعلهاش جان را به سماعِ ابدی میخواند و دلتنگی های بشر را روایت میکند.
کتاب مقدس من بوستان و گلستانِ سعدی است که آدابِ انسانی زیستن و خردورزانه زندگی کردن در میانِ آدمیان را به ما آموزد یا غزلهایش که عاشقانه زیستن را آموزش میدهد.
به آنها گفتم؛ اینها مقدس است، چون چکیدهیِ رنجها، امیدها و دردهایِ مشترکِ انسان است. وقتی نظامی از عشق میگوید، یا سعدی از انصاف، گویی خداوند نه در آسمانها، که در واژههایِ این حکیمان به سخن درآمده است. کتابِ مقدس برای من، آنجاست که کلمه، آینهای میشود تا در آن، نه تنها چهرهیِ خود، بلکه حقیقتِ هستی را بیواسطه تماشا کنم.
من آموختهام که «قدسیت»، نه در تقدسِ کاغذ، که در آنجایی است که «جان» به «حقیقت» میرسد؛ و کلامِ این بزرگان، همواره نزدیکترین مسیرِ من به آن بیپایانِ دوردست بوده است.
@ketabkhobkerman | 173 |
| 7 | سلام و عرض ادب،
سه کتابی که حتما نگه میدارم، به ترتیب عبارتند از:
۱- دیوان خواجه حافظ شیرازی
۲- کلیات سعدی
۳- مثنوی معنوی مولوی
. | 152 |
| 8 | ترانه "فاطلو"
خواننده: زنده یاد علی فدایی
ترانه قدیمی و دلنشین محلی کرمانی
@ketabkhobkerman | 167 |
| 9 | میدان ارگ کرمان در دوره قاجار
@ketabkhoob | 1 |
| 10 | میوه فروشی در بازار شهر کرمان دوره قاجار | 177 |
| 11 | میدان ارگ کرمان در دوره قاجار | 182 |
| 12 | دروازه وردی شهر کرمان در دوره قاجار | 183 |
| 13 | @ketabkhobkerman
۱۳۷۵ سال قبل در چنین روزی شهر كرمان، به تصرف اعراب درآمد که "مجاشع بن مسعود سلمی" فرماندهی آنان را بر عهده داشت.
مؤلف تاريخ "منتظم ناصری" وقوع اين رويداد را سال ۶۵۱ ميلادی ذكر كرده است! اگر سال ۶۵۱ میلادی را مأخذ قرار دهیم، هنگام تصرف كرمان، هنوز يزدگرد سوم، شاه ساسانی زنده و در شهر مرو بود كه وی نيز در همين سال ترور شد.
"مجاشع" پس از تصرف كرمان و دعوت شهروندان به اسلام، به دلايل امنيتی اجازه نداد كه سپاهيانش در شهر مستقر شوند؛ زيرا شنيده بود كه كرمانيان به آيين
زرتشت تعصب میورزند و شديدا ناسيوناليست هستند. بنابراين، لشكريان او در يک روستای كوچک در چهار فرسنگی جنوب شهر كرمان (ماهان) خيمه زدند و مستقر شدند. سپس نواحی ديگر كرمان تا "سِند" به تصرف مسلمانان عرب درآمد، ولی شهر كرمان همچنان مركز حكومت منطقه بود.
@ketabkhobkerman | 191 |
| 14 | درود و وقت عالی🌹
برکه ای میخشکد و
ماهی با چشمانی نگران بر لب مرگ !
تن بی روح نیز ان ماهئ ست
واپسین نفس را نظاره گر
کتاب ، ره توشه روح من است در بیابانی بی انتها
که بی روح تنم مرده است
روح ، تمام است
نمیتوان جزئی از ان را انتخاب کرد
من ترجیح میدهم همراه کتابهایم دفن شوم
. | 168 |
| 15 | درود بر شما
کتاب های انتخابی من
تاریخ بیهقی
دیوان شمس تبریزی
در جستجوی زمان از دست رفته | 176 |
| 16 | سلام.
برباد رفته
چشمهایش
ملت عشق. | 172 |
| 17 | درود بر شما
انتخاب سختیه ولی
من کتابهای :
آخرین روز یک محکوم
مرگ ایوان ایلیچ
و سال بلوا رو نجات میدم :)
. | 200 |
| 18 | سلام....برادرزاده ی کتابخون من دلش میخوادتوی پویش شرکت کنه.
مهمان مامان
مربای شیرین
20داستان برای نوجوانان رونجات میدادم... | 175 |
| 19 | درود فراوان خدمت شما و همه دوستان کتاب خوب.
دیوان حافظ
شاهنامه فردوسی
کلیات سعدی
مانا و برقرار باشید🌹 | 177 |
| 20 | دل میگه دلبر میاد
مهستی
@ketabkhobkerman | 195 |
现已上线!2025 年 Telegram 研究 — 年度关键洞察 
