محسن برهانی
دکترای حقوق جزا و جرمشناسی؛ عضو هیأت علمی دانشگاه تهران - دانشآموخته و اخراجیِ حوزه علمیه قم - وکیل دادگستری؛ عضو کانون وکلای دادگستری مرکز
إظهار المزيد📈 نظرة تحليلية على قناة تيليجرام محسن برهانی
تُعد قناة محسن برهانی (@m_borhani57) في القطاع اللغوي Farsi لاعباً نشطاً. يضم المجتمع حالياً 14 695 مشتركاً، محتلاً المرتبة 560 في فئة القانون والمرتبة 22 092 في منطقة إيران.
📊 مؤشرات الجمهور والحراك
منذ تأسيسه في невідомо، حقق المشروع نمواً سريعاً وجمع 14 695 مشتركاً.
بحسب آخر البيانات بتاريخ 25 يونيو, 2026، تحافظ القناة على نشاط مستقر. خلال آخر 30 يوماً تغيّر عدد الأعضاء بمقدار -141، وفي آخر 24 ساعة بمقدار -7، مع بقاء الوصول العام مرتفعاً.
- حالة التحقق: غير موثّقة
- معدل التفاعل (ER): يبلغ متوسط تفاعل الجمهور 28.48%. وخلال أول 24 ساعة من النشر يحصد المحتوى عادةً 11.87% من ردود الفعل نسبةً إلى إجمالي المشتركين.
- وصول المنشورات: يحصل كل منشور على متوسط 4 188 مشاهدة. وخلال اليوم الأول يجمع عادةً 1 745 مشاهدة.
- التفاعلات والاستجابة: يتفاعل الجمهور بانتظام؛ متوسط التفاعلات لكل منشور يبلغ 0.
- الاهتمامات الموضوعية: يركز المحتوى على مواضيع رئيسية مثل حجاب, رهاند, ضابط, اعدام, محسن.
📝 الوصف وسياسة المحتوى
يصف المؤلف القناة بأنها مساحة للتعبير عن الآراء الذاتية:
“دکترای حقوق جزا و جرمشناسی؛ عضو هیأت علمی دانشگاه تهران - دانشآموخته و اخراجیِ حوزه علمیه قم - وکیل دادگستری؛ عضو کانون وکلای دادگستری مرکز”
بفضل وتيرة التحديث المرتفعة (أحدث البيانات بتاريخ 26 يونيو, 2026) تحافظ القناة على حداثتها ومستوى وصول مرتفع. وتُظهر التحليلات تفاعلاً نشطاً من الجمهور، ما يجعلها نقطة تأثير مهمة ضمن فئة القانون.
جاري تحميل البيانات...
| التاريخ | نمو المشتركين | الإشارات | القنوات | |
| 26 يونيو | 0 | |||
| 25 يونيو | +1 | |||
| 24 يونيو | 0 | |||
| 23 يونيو | 0 | |||
| 22 يونيو | 0 | |||
| 21 يونيو | +1 | |||
| 20 يونيو | +34 | |||
| 19 يونيو | +49 | |||
| 18 يونيو | 0 | |||
| 17 يونيو | +2 | |||
| 16 يونيو | 0 | |||
| 15 يونيو | 0 | |||
| 14 يونيو | +1 | |||
| 13 يونيو | +1 | |||
| 12 يونيو | +2 | |||
| 11 يونيو | 0 | |||
| 10 يونيو | 0 | |||
| 09 يونيو | 0 | |||
| 08 يونيو | +1 | |||
| 07 يونيو | 0 | |||
| 06 يونيو | +1 | |||
| 05 يونيو | +1 | |||
| 04 يونيو | 0 | |||
| 03 يونيو | 0 | |||
| 02 يونيو | 0 | |||
| 01 يونيو | 0 |
| 2 | لا يوجد نص... | 1 104 |
| 3 | ◼️◼️ آزاده باشیم
✍️محسن برهانی
◼️یکی از معدود جملاتی که از حسین (ع) در خاطر مردم است این جمله مشهور است؛ «اگر دین ندارید، آزاده باشید». این جمله چه زمانی صادر شد و چرا؟
◾️زمانی که سیدالشهداء بر روی زمین افتاده بودند و بخشی از سپاه کوفه به سمت خیمهگاه و زنان و کودکان حرکت کردند، حضرت به سختی بر روی زانو بلند شدند و فرمودند: «ای شیعیان آل ابوسفیان! اگر دین ندارید و از آخرت نمیترسید در دنیای خود، آزاده باشید. من با شما قتال میکنم و شما با من. با زنان چه کار دارید؟».
◼️حمله به کسانی که آسیبپذیری بیشتری دارند، خط قرمزی است که ریشه در انسانیت دارد؛ اساساً هجمه به زنان و کودکان به دلیل آسیبپذیری بیشتر، قبیحتر است. شاید بتوان ادعا کرد نحوه برخورد با زنان و کودکان، یکی از معیارهای انسانیت است و به کار بردن خشونت علیه ایشان مصداق بارز قساوت است کما اینکه در روایتی نبوی دکر شده است که: «خداوند به اندازه اى كه براى زنان و كودكان خشم مى گيرد، براى هيچ چيز به خشم نمى آيد». (إنّ الله لا يَغضَبُ بشَيءٍ کغضبه لِلنِّساءِ و الصِّبيانِ)
◼️رویکرد حسین (ع) با این جماعت قسیالقلب چگونه بود؟
🔺از ابتدای روز تا لحظات آخر، حضرت برای لشگر کوفه استدلال دینی و منطقی آورد از حرمت خون گفت، از انتسابش به رسول الله (ص)، از دعوت کوفیان، و از ….
🔺در لحظات آخر دیگر از دین سخن نفرمود؛ از آزادگی سخن گفت. در این مرحله از فضائل الهیاتی نگفت از فضائل اخلاقی سخن گفت تا بلکه این جماعت بیدار شوند.
اگر بر منطق مسلمانی بودند، کار به استناد به فضایل اخلاقی نمیرسید. دریغا که هیچکدام را نداشتند و عجب باتلاق خطرناکی است فهم غلط از دین که چنین فهم غلطی، حتی اخلاق را هم ویران میکند.
◼️انصافاً باید تأمل کرد که کدامین دستگاه توجیهی توان تولید چنین سفّاکان بیمنطقی را دارد؟ در همه دنیا آدمکش وجود دارد اما خطرناکترین آدمکشها کسانی هستند که با ایمان، آدم میکشند؛ اینان هیچ عذاب وجدانی پیدا نمیکنند و حتی در آینده نیازمند روانشناس نمیشوند چرا که ایمان ناقصشان، آدمکشی و ظلم را توجیه میکند. لذا شخص بیدین شاید با نهیب اخلاقی، متوقف شود اما شخص مبتلای به کجفهمی از دین، هیچ مرزی در جنایت ندارد.
◼️اگر ظلم فاحشی را دیدیم و در مقام توجیه و تأیید برآمدیم یا سکوت کردیم یا مصلحت مهمتر را به میدان آوردیم، باید نگران باشیم که اگر خدای نکرده در عاشورای سال ۶۱ بودیم احتمالاً قتل حسین (ع) را توجیه میکردیم. نکند عزادار حسین بوده اما منطق یزیدیان را داشته باشیم.
◼️
◼️
◼️
#امام_حسین
#سیدالشهدا
#عاشورا
#کربلا
#محسن_برهانی | 1 656 |
| 4 | 🔴 گریه فلسفه نمیخواهد
✍️محسن برهانی
▪️برخی برای گریه کردن به دنبال فلسفه هستند و به تقبیح رفتار گریهکنندگانی میپردازند که میگریند! و گریه را مانع اندیشیدن و تفلسف و تحلیل قضیه عاشورا میدانند. این نگاه تقبیحی نسبت به گریه و عزاداری در میان بسیاری از روشنفکران رواج دارد.
▪️اما باید گفت اساساً گریه منطق نمیخواهد؛ گریه مبتنی بر حب است و عشق نسبت به محبوب. وقتی مصائب محبوب را انسان یاد میکند گریهاش میگیرد. لذا مصایبی بهظاهر شاید سنگینتر از عاشورا در ظاهر و صرفنظر از اعتقادات وجود داشته باشد ولی ما را به گریه نندازد: مثلا چنین نیست که ما برای فاجعه هیروشیما و ناکازاکی یا جنایات نازیها یا جنایات متفقین یا جنایات استالین و … گریه کنیم چرا که آن علقهی عاطفی خاص شکل نگرفته است. محکوم کردن یک موضوع از احاظ منطقی و اخلاقی با تأسّف احساسی متفاوت است؛ گریه و زاری و جزع و فزع ناشی از تعلّقات عاطفی است مانند شیونی که برای والدین و عزیزان از دست رفته انجام میدهیم ولی نسبت به مرگ سایر افراد چنین واکنشی نداریم. حال اگر امام را پدر بدانیم و مصیبت وارد بر پدر را یاد کنیم، بیاختیار اشک جاری میشود از دردها و رنجها و مصائبی که بر پدر وارد شده است. و این امری است بدیهی و نیاز به استدلال برای آن وجود ندارد.
▪️باید مراقب باشیم جلوههای روشنفکری آنچنانی نشود که این علقههای عاطفی را فراموش کنیم.
▪️اشک مبتنی بر علقه و علاقه و حب و عشق است و هرچه حب بیشتر اشک بیشتر:
یا اَباعَبْدِاللَّهِ لَقَدْ عَظُمَتِ الرَّزِیَّةُ وَ جَلَّتْ وَ عَظُمَتِ الْمُصیبَةُ بِکَ (بِکُمْ) عَلَیْنا وَ عَلی جَمیعِ اَهْل ِالاِْسْلامِ و َجَلَّتْ وَ عَظُمَتْ مُصیبَتُکَ فِی السَّمواتِ عَلی جَمیعِ اَهْلِ السَّمواتِ
▪️هرچند اشک بهتنهایی کافی نیست اما فقدان اشک یعنی فقدان احساس و علقه و محبت و عشق یعنی فقدان علقه عاطفی با حجت خدا و پدر معنوی یعنی ورود به برهوت عدم ارتباط عاطفی با سیدالشهداء و اهل بیت (ع)
▪️پناه بر خدا از این تنهایی بیحسین بودن و بی عشق حسین زیستن | 1 942 |
| 5 | امام حسین (ع): انقلابی یا معترض سیاسی
عاشورا و تفاسیری که از این واقعه تاریخی میشود، ارتباط مستقیمی با حیات سیاسی-اجتماعی ایرانیان دارد.
بسیاری از تفاسیر -تحت تأثیر ادبیات دهه چهل و پنجاه شمسی- ایشان را به عنوان شخصیتی «انقلابی» مطرح کردهاند؛ شخصیتی که در برابر ظلم «قیام» کرد و در پی تشکیل «حکومت» بود و برای این منظور کوفه را به عنوان پایگاه «تشکیل حکومت» انتخاب فرمودند اما این قیام به فرجام نرسید و ایشان مانند یک مجاهد فی سبیل الله شربت شهادت را نوشیدند.
آیا به واقع حسین (ع) در یک اقدام «کنشی» دست به قیام زدند و نتوانستند؟
یا اینکه اساساً حضرت «قیام» نکردند و مجموعه اقدامات ایشان یک «واکنش» بود در برابر طرح و زمینی که «حکومت» جور برای یک «معترض سیاسی» طراحی کرده بود؛ بیعت و الزام به مشروعیتبخشی به حکومت فاسد یا مرگ.
و آن حضرت بعد از فهم دقیق طرّاحی حکومت، بهترین انتخاب را انجام دادند. بنابراین ایشان قیام نکردند که براندازی کنند و حکومت را به دست گیرند بلکه بعد از احراز آنکه «قتل» قطعی است، مرگی الهامبخش و ماندگار و بیدارکننده را انتخاب کردند و امروز که میبینیم بهترین انتخاب ممکن را آن حضرت انتخاب فرمودند.
با این نگاه حسین (ع) دیگر یک انقلابی و چریک نیست بلکه یک مخالف سیاسی است که عاقلانهترین گزینه را انتخاب فرمودند.
در این ویدئو به بررسی این دو نگاه پرداخته شده است.
https://youtu.be/aOcmnTcxQOY
#عاشورا
#امام_حسین
#محسن_برهانی
#برهانی_مدیا | 2 028 |
| 6 | لا يوجد نص... | 1 863 |
| 7 | لا يوجد نص... | 2 289 |
| 8 | ▪️▪️قیام حسینی؟
✍️ محسن برهانی
▪️یکی از تلاشهای فکری که برای توجیه حرکت سیدالشهداء (ع) پس از به قدرت رسیدن یزید بن معاویه مطرح میباشد -متأثر از فضای سیاسی دهه چهل و پنجاه شمسی- تشکیل حکومت اسلامی را نقطه محوری در تحلیل وقایع سال ۶۰ قمری میداند یعنی ایشان برای ایجاد حکومت عازم کوفه شد اما پیش از رسیدن ایشان، با ورود عبیدالله بن زیاد و بدعهدی کوفیان، هدف ایشان برآورده نشد و در نهایت ایشان به شهادت رسید.
▪️صرفنظر از مسألهای اعتقادی مبنی بر وجود یا عدم وجود علم غیب برای امام، این توجیه با پرسشهایی بدون پاسخی مواجه است:
بزرگترین مشکل این توجیه -معاذالله- انتساب نوعی زودباوری و سادگی و عدم تحلیل دقیق مسائل سیاسی-اجتماعی به سیدالشهداء (ع) است. نه فقط سیاستمداران و اندیشمندان، که افراد عادی و متوسطالحال میدانستند که نمیتوان به اهل کوفه اعتماد کرد و بسیاری از ایشان به حضرت گفتند که این حرکت فرجامی ندارد.
آیا معقول است سطح درک و تحلیل سیدالشهداء کمتر از بسیاری از افراد باشد؟ در عالم خارج نیز تحلیل آن گروه به منصه ظهور رسید و شد آنچه آنها پیشبینی میکردند.
▪️از سوی دیگر هیچ بیانی در کلمات سیدالشهداء مبنی بر تلاش جهت اخذ حکومت وجود ندارد و برعکس در اکثر بیانات ایشان نوعی انقطاع از دلبستگی به دنیا و اینکه این سفر، سفر شهادت است استشمام میشود. سکوت معنادار حضرت در برابر نصیحتکنندگان یا تأیید آنها و یا پاسخهای دوپهلو از مکه تا کوفه بسیار معنادار است.
▪️یکی از مهترین دلایل رد تئوری تشکیل حکومت آن است که به حسب تاریخ، پنج منزل قبل از آنکه کاروان حضرت با سپاه حرّ بن یزید ریاحی مواجه شوند، خبر شهادت مسلم بن عقیل و هانی بن عروه به حضرت رسید. آیا معقول است با وجود چنین خبری و سیطره کامل ابن زیاد در کوفه باز هم حضرت به حرکت خود ادامه دهند؟
▪️به نظر میرسد «قیام سیدالشهداء» یا «قیام حسینی» عبارتی دقیق نباشد و نیازمند تأمل بیشتر است.
معنای دو جمله زیر و لوازم و احکام آن بسیار متفاوت است ؛
🔺حسین (ع) در برابر ظلم قیام کرد و تلاش کرد آن را از بین ببرد. در این نگاه سیدالشهداء یک «انقلابی تمام عیار» است که میخواهد با حکومت درگیر شود و «خروج بر» حکومت کند و حکومت را ساقط کند
🔺حسین (ع) در برابر ظلم تسلیم نشد و با حکومت جور همراهی نکرد و به آن مشروعیت نبخشید. در این نگاه سیدالشهداء یک «مصلح اجتماعی» است که با علم به فقدان شرایط قیام و تشکیل حکومت، «خروج از» حکومت میکند و روشنگری مینماید و بهترین انتخابها را در شرایط پیچیده اجتماعی برمیگزیند. | 2 354 |
| 9 | لا يوجد نص... | 2 172 |
| 10 | لا يوجد نص... | 3 384 |
| 11 | لا يوجد نص... | 3 291 |
| 12 | 🔍 درسی که باید از ترامپ آموخت
✍️ محسن برهانی
🔍 ترامپ وعده و امید داد، اغوا کرد، رجز خواند، لشکرکشی کرد، تهدید کرد و تهدیدش را اجرایی کرد، زد، کشت، ویران کرد و مست شد و بیشتر طلب کرد:
🔺خواست ما را به عصر حجر برگرداند
🔺خواست زیرساختهای ما را ویران کند
🔺خواست جزیره خارک را اشغال کند
🔺خواست کنترل نفت را به دست بگیرد
🔺خواست یک انفجار نورانی ایجاد کند
🔺خواست رژیم تغییر دهد
🔺خواست الگوی ونزوئلا را تکرار کند
🔺خواست اورانیوم بدزدد
🔺خواست موشک و نیروی دفاعی نداشته باشیم
و بسیاری خواستها و آرزوهایش را صریحاً بیان کرد
اما
نتوانست
خواست اما نتوانست
و وقتی فهمید که نمیتواند
و وقتی فهمید هزینه این جنگ بیش از منافعش هست
تکبرش و ابرقدرتیاش و تمام تصریحات و زر زر کردنهای سابقش مانع از بازگشتش نشد
و عملاً گفت غلط کردم و فرمان را برگرداند و در کاخ ورسای تفاهمنامه را امضا کرد.
🔍 این درسی است برای همه ما و برای همه حکمرانان و برای همه نظامهای حکمرانی؛ قدرتمندترین شخص دنیا وقتی فهمید نمیتواند، عقب نشست و مانند اسلافش در جنگ ویتنام اصرار بیجا نکرد و به نظرم این درس بزرگی است در حکمرانی برای همه اندیشمندان.
🔍 ترامپ مجمعالرذائل است اما این فضیلت را دارد که وقتی تابآوری شگفتآور ایران و ایرانیان را دید و فهمید نمیتواند غلط زیادی بکند و شکر زیادی بخورد، از تصمیمش بازگشت و شکرخوری را ادامه نداد و بر اشتباهش اصرار نکرد.
🔍 یکی از اصول اصلی حکمرانی شناخت «توانستنها» و «نتوانستنها» است؛ شاید در تحلیل و ارزیابی اولیه اشتباه ایجاد شود و تصور شود که «میتوانند» اما بعد از عملیاتی کردن مشخص شود که «نمیتوانند». اینجاست یکی از بزنگاههای حکمرانی و توانایی بازگشت از تصمیم و متوقف کردن هزینه. قدرتمندترین شخص در دنیا عملاً نشان داد که این فضیلت را دارد و برای من که میخواهم سر روی تن این خبیث نباشد، این درس بزرگی بود.
🔍
🔍
🔍
#محسن_برهانی
#ایران
#ترامپ
#آمریکا | 8 405 |
| 13 | درسی که باید از ترامپ آموخت | 3 578 |
| 14 | لا يوجد نص... | 3 939 |
| 15 | ⚖️⚖️ مخزنی یا تشویق به فساد؟
✍️ محسن برهانی
⚖️ اگر آقای الف اقدام به مخزنی خانم ب نماید یا اقدام به مخزنی چند خانم در عرض یا در طول هم نماید و مخزنیهایش موفقیتآمیز باشد و رابطه جنسی محقق شود، الف مرتکب چه جرمی شده است؟
⚖️ برخی رویهها این اقدامات را جرم تشویق به فساد و فحشا موضوع ماده ۶۳۹ تعزیرات یا جرم تشویق به اعمال منافی عفت از طریق رایانه موضوع بند ب ماده ۷۴۳ تعزیرات میدانند.
⚖️ این تطبیق با موازین حقوقی سازگاری ندارد زیرا:
🔺 اولاً ماده ۶۳۹ و ۷۴۳ ناظر به دعوت به نفس نیست و ناظر به وضعیتی است که مرتکب دیگران را به اقداماتی دعوت کند که خود در آن مدخلیتی ندارد فلذا مرتکبانی که دیگران را به رابطه با خود دعوت میکند تخصّصاً از موضوع این جرایم خارج هستند فلذا خانمهایی که در خیابان ایستاده و سایرین را دعوت به نفس میکند نیز مشمول این مواد نیستند.
🔺 ثانیاً مخزنی، مقدمهی قطعی رابطه است و ایجاد رابطه بدون مخزنی متصور نیست و نمیتوان بهصورت تلهپاتی و رابطه ذهنی و بدون هیچ کلام و نوشتهای، مقدمات رابطه را برقرار کرد. وقتی مقدمهی قطعی به همراه ذیالمقدمهاش محقق شود، محکومیت شخص به مقدمه و ذیالمقدمه برخلاف موازین حقوقی است و تنها بایستی شخص محکوم به جرم نهایی شود.
🔺 ثالثاً لازمه این تفسیر و تطبیق اشتباه آن است که همیشه زنا و رابطه نامشروع با تشویق به فساد و فحشا تعدد مادی داشته باشد و در همه پروندههای زنا و رابطه نامشروع علاوه بر مجازات برای این دو جرم، یک زندان سنگین تحت عنوان تشویق، نیز در نظر گرفته شود و قطعاً نمیتوان به چنین لازمهای ملتزم شد.
⚖️ تمام مطالب فوق در صورتی است که زنا و رابطه نامشروع محقق شود و الا اگر بعد از مخزنی، بین طرفین عقد موقت خوانده شود از اساس هیچ جرمی واقع نمیشود. در این موارد مخزنی مقدمهای است برای امری حلال و نوعی خواستگاری است و قابل مجازات نمیباشد. محکومیت طرفین در صورت تحقق نکاح موقت بدان معناست که ازدواج موقت مصداق فساد و فحشاء است! و بعید است کسی چنین ادعایی را مطرح نماید.
⚖️
⚖️
⚖️
#محسن_برهانی
#حقوق
#قانون
#تشویق_به_فساد_و_فحشا
#رابطه_نامشروع | 3 607 |
| 16 | لا يوجد نص... | 2 648 |
| 17 | 🔍🔍 جِرزنی حقوقی!
✍️ محسن برهانی
🔍 چند ماهی است که اساتید دانشگاههای کشور درگیر مسأله «احکام جدید»، «افزایش حقوق» و «واریز یا عدم واریز حقوق براساس احکام جدید» هستند؛ تصمیمی تمامی مراحل قانونی خود را در درون ساختار دولت گذرانده و تمامی امضاها اخذ و در نهایت ابلاغ شده و احکام براساس آن روند قانونی، صادر شده است. یکباره شخصی که خودش آن افزایش را امضا و تأیید کرده از نظر خویش عدول میکند و جلوی واریز حقوق براساس احکام جدید گرفته میشود! و پس از گذشت سه ماه از شروع سال ۱۴۰۵، هر ماه که میآید حقوق با تأخیر چندروزه واریز میشود و بسیاری از دانشگاهها از منابع خویش تمام یا بخشی از حقوق را واریز میکنند و خزانه از واریز حقوق استنکاف میکند! و هنوز اساتید نمیدانند هر ماه چه میزان حقوق قرار است واریز شود!
🔍 نکات فوق متأسفانه بخشی از واقعیت حکمرانی در ایران است؛ تصمیماتی که اخذ میشود و یکباره یک شخص میتواند تمام تصمیمات را تعلیق بلکه ملغی نماید و این یعنی نقض حاکمیت قانون. بعد از تصمیمگیری و نهایی شدن تصمیم در یک ساختار چندنهادی، دیگر جرزنی یک شخص و یک نهاد بیمعناست و نقض آن تصمیم با همان نهادی است که آن را اتخاذ کرده است. شورایی قانونی تصمیمی گرفته و رسماً ابلاغ شده است حال توقف یک تصمیم توسط یک معاونت چه جایگاه حقوقی داراست؛ آن هم معاونتی که امضایش در زیر تصمیم آن شورا بوده است!
به عبارت فنی، وقتی آن معاونت زیر یک تصمیم جمعی را امضا کرد دیگر آن تصمیم اعتبار امر مختومه را داراست و تنها زمانی که شورای چندنهادی اقدام به تصمیمگیری مجدد نماید امکان عدول از تصمیم فراهم میگردد.
🔍 امروز دولت و آقای رییس جمهور در برابر آزمون سنگینی قرار گرفته و امید است از این آزمون سربلند بیرون بیایند: ایستادن بر حاکمیت قانون و اعتباربخشی به تصمیمات قانونی یا اجازه جولان به قانونشکنان تا فرداروزی هر مدیری به خود اجازه دهد که به مقابله با تصمیمات قانونی برخیزد و این یعنی شروع دیکتاتوری.
🔍 سوای این آزمون مدیریتی، عدم اجرایی شدن احکام جدید پیامی تلخ به جامعه و دانشگاهیان منتقل میکند و آن یأس ناشی از عدم توان بر اجرایی کردن تصمیمات است و این امر معنایی ندارد جز فلج جلوه دادن دولت؛ وقتی توان اجراکردن تصمیمات اتخاذی در درون دولت وجود ندارد دیگر در تصمیمات فرادولتی و بیناقوهای، چه اعتباری برای دولت باقی میماند؟
🔍
🔍
🔍
#محسن_برهانی
#حقوق_اساتید_دانشگاه
#حقوق
#دانشگاه
#دولت | 5 244 |
| 18 | لا يوجد نص... | 3 226 |
| 19 | لا يوجد نص... | 3 526 |
| 20 | لا يوجد نص... | 4 951 |
متاح الآن! بحث تيليغرام 2025 — أهم رؤى العام 
