محسن برهانی
دکترای حقوق جزا و جرمشناسی؛ عضو هیأت علمی دانشگاه تهران - دانشآموخته و اخراجیِ حوزه علمیه قم - وکیل دادگستری؛ عضو کانون وکلای دادگستری مرکز
إظهار المزيد📈 نظرة تحليلية على قناة تيليجرام محسن برهانی
تُعد قناة محسن برهانی (@m_borhani57) في القطاع اللغوي Farsi لاعباً نشطاً. يضم المجتمع حالياً 14 712 مشتركاً، محتلاً المرتبة 561 في فئة القانون والمرتبة 22 113 في منطقة إيران.
📊 مؤشرات الجمهور والحراك
منذ تأسيسه في невідомо، حقق المشروع نمواً سريعاً وجمع 14 712 مشتركاً.
بحسب آخر البيانات بتاريخ 23 يونيو, 2026، تحافظ القناة على نشاط مستقر. خلال آخر 30 يوماً تغيّر عدد الأعضاء بمقدار -129، وفي آخر 24 ساعة بمقدار -12، مع بقاء الوصول العام مرتفعاً.
- حالة التحقق: غير موثّقة
- معدل التفاعل (ER): يبلغ متوسط تفاعل الجمهور 30.25%. وخلال أول 24 ساعة من النشر يحصد المحتوى عادةً 14.44% من ردود الفعل نسبةً إلى إجمالي المشتركين.
- وصول المنشورات: يحصل كل منشور على متوسط 4 455 مشاهدة. وخلال اليوم الأول يجمع عادةً 2 127 مشاهدة.
- التفاعلات والاستجابة: يتفاعل الجمهور بانتظام؛ متوسط التفاعلات لكل منشور يبلغ 0.
- الاهتمامات الموضوعية: يركز المحتوى على مواضيع رئيسية مثل حجاب, رهاند, ضابط, اعدام, محسن.
📝 الوصف وسياسة المحتوى
يصف المؤلف القناة بأنها مساحة للتعبير عن الآراء الذاتية:
“دکترای حقوق جزا و جرمشناسی؛ عضو هیأت علمی دانشگاه تهران - دانشآموخته و اخراجیِ حوزه علمیه قم - وکیل دادگستری؛ عضو کانون وکلای دادگستری مرکز”
بفضل وتيرة التحديث المرتفعة (أحدث البيانات بتاريخ 24 يونيو, 2026) تحافظ القناة على حداثتها ومستوى وصول مرتفع. وتُظهر التحليلات تفاعلاً نشطاً من الجمهور، ما يجعلها نقطة تأثير مهمة ضمن فئة القانون.
جاري تحميل البيانات...
| التاريخ | نمو المشتركين | الإشارات | القنوات | |
| 24 يونيو | 0 | |||
| 23 يونيو | 0 | |||
| 22 يونيو | 0 | |||
| 21 يونيو | +1 | |||
| 20 يونيو | +34 | |||
| 19 يونيو | +49 | |||
| 18 يونيو | 0 | |||
| 17 يونيو | +2 | |||
| 16 يونيو | 0 | |||
| 15 يونيو | 0 | |||
| 14 يونيو | +1 | |||
| 13 يونيو | +1 | |||
| 12 يونيو | +2 | |||
| 11 يونيو | 0 | |||
| 10 يونيو | 0 | |||
| 09 يونيو | 0 | |||
| 08 يونيو | +1 | |||
| 07 يونيو | 0 | |||
| 06 يونيو | +1 | |||
| 05 يونيو | +1 | |||
| 04 يونيو | 0 | |||
| 03 يونيو | 0 | |||
| 02 يونيو | 0 | |||
| 01 يونيو | 0 |
| 2 | لا يوجد نص... | 544 |
| 3 | لا يوجد نص... | 1 591 |
| 4 | ▪️▪️قیام حسینی؟
✍️ محسن برهانی
▪️یکی از تلاشهای فکری که برای توجیه حرکت سیدالشهداء (ع) پس از به قدرت رسیدن یزید بن معاویه مطرح میباشد -متأثر از فضای سیاسی دهه چهل و پنجاه شمسی- تشکیل حکومت اسلامی را نقطه محوری در تحلیل وقایع سال ۶۰ قمری میداند یعنی ایشان برای ایجاد حکومت عازم کوفه شد اما پیش از رسیدن ایشان، با ورود عبیدالله بن زیاد و بدعهدی کوفیان، هدف ایشان برآورده نشد و در نهایت ایشان به شهادت رسید.
▪️صرفنظر از مسألهای اعتقادی مبنی بر وجود یا عدم وجود علم غیب برای امام، این توجیه با پرسشهایی بدون پاسخی مواجه است:
بزرگترین مشکل این توجیه -معاذالله- انتساب نوعی زودباوری و سادگی و عدم تحلیل دقیق مسائل سیاسی-اجتماعی به سیدالشهداء (ع) است. نه فقط سیاستمداران و اندیشمندان، که افراد عادی و متوسطالحال میدانستند که نمیتوان به اهل کوفه اعتماد کرد و بسیاری از ایشان به حضرت گفتند که این حرکت فرجامی ندارد.
آیا معقول است سطح درک و تحلیل سیدالشهداء کمتر از بسیاری از افراد باشد؟ در عالم خارج نیز تحلیل آن گروه به منصه ظهور رسید و شد آنچه آنها پیشبینی میکردند.
▪️از سوی دیگر هیچ بیانی در کلمات سیدالشهداء مبنی بر تلاش جهت اخذ حکومت وجود ندارد و برعکس در اکثر بیانات ایشان نوعی انقطاع از دلبستگی به دنیا و اینکه این سفر، سفر شهادت است استشمام میشود. سکوت معنادار حضرت در برابر نصیحتکنندگان یا تأیید آنها و یا پاسخهای دوپهلو از مکه تا کوفه بسیار معنادار است.
▪️یکی از مهترین دلایل رد تئوری تشکیل حکومت آن است که به حسب تاریخ، پنج منزل قبل از آنکه کاروان حضرت با سپاه حرّ بن یزید ریاحی مواجه شوند، خبر شهادت مسلم بن عقیل و هانی بن عروه به حضرت رسید. آیا معقول است با وجود چنین خبری و سیطره کامل ابن زیاد در کوفه باز هم حضرت به حرکت خود ادامه دهند؟
▪️به نظر میرسد «قیام سیدالشهداء» یا «قیام حسینی» عبارتی دقیق نباشد و نیازمند تأمل بیشتر است.
معنای دو جمله زیر و لوازم و احکام آن بسیار متفاوت است ؛
🔺حسین (ع) در برابر ظلم قیام کرد و تلاش کرد آن را از بین ببرد. در این نگاه سیدالشهداء یک «انقلابی تمام عیار» است که میخواهد با حکومت درگیر شود و «خروج بر» حکومت کند و حکومت را ساقط کند
🔺حسین (ع) در برابر ظلم تسلیم نشد و با حکومت جور همراهی نکرد و به آن مشروعیت نبخشید. در این نگاه سیدالشهداء یک «مصلح اجتماعی» است که با علم به فقدان شرایط قیام و تشکیل حکومت، «خروج از» حکومت میکند و روشنگری مینماید و بهترین انتخابها را در شرایط پیچیده اجتماعی برمیگزیند. | 1 794 |
| 5 | لا يوجد نص... | 1 640 |
| 6 | لا يوجد نص... | 2 585 |
| 7 | لا يوجد نص... | 2 523 |
| 8 | 🔍 درسی که باید از ترامپ آموخت
✍️ محسن برهانی
🔍 ترامپ وعده و امید داد، اغوا کرد، رجز خواند، لشکرکشی کرد، تهدید کرد و تهدیدش را اجرایی کرد، زد، کشت، ویران کرد و مست شد و بیشتر طلب کرد:
🔺خواست ما را به عصر حجر برگرداند
🔺خواست زیرساختهای ما را ویران کند
🔺خواست جزیره خارک را اشغال کند
🔺خواست کنترل نفت را به دست بگیرد
🔺خواست یک انفجار نورانی ایجاد کند
🔺خواست رژیم تغییر دهد
🔺خواست الگوی ونزوئلا را تکرار کند
🔺خواست اورانیوم بدزدد
🔺خواست موشک و نیروی دفاعی نداشته باشیم
و بسیاری خواستها و آرزوهایش را صریحاً بیان کرد
اما
نتوانست
خواست اما نتوانست
و وقتی فهمید که نمیتواند
و وقتی فهمید هزینه این جنگ بیش از منافعش هست
تکبرش و ابرقدرتیاش و تمام تصریحات و زر زر کردنهای سابقش مانع از بازگشتش نشد
و عملاً گفت غلط کردم و فرمان را برگرداند و در کاخ ورسای تفاهمنامه را امضا کرد.
🔍 این درسی است برای همه ما و برای همه حکمرانان و برای همه نظامهای حکمرانی؛ قدرتمندترین شخص دنیا وقتی فهمید نمیتواند، عقب نشست و مانند اسلافش در جنگ ویتنام اصرار بیجا نکرد و به نظرم این درس بزرگی است در حکمرانی برای همه اندیشمندان.
🔍 ترامپ مجمعالرذائل است اما این فضیلت را دارد که وقتی تابآوری شگفتآور ایران و ایرانیان را دید و فهمید نمیتواند غلط زیادی بکند و شکر زیادی بخورد، از تصمیمش بازگشت و شکرخوری را ادامه نداد و بر اشتباهش اصرار نکرد.
🔍 یکی از اصول اصلی حکمرانی شناخت «توانستنها» و «نتوانستنها» است؛ شاید در تحلیل و ارزیابی اولیه اشتباه ایجاد شود و تصور شود که «میتوانند» اما بعد از عملیاتی کردن مشخص شود که «نمیتوانند». اینجاست یکی از بزنگاههای حکمرانی و توانایی بازگشت از تصمیم و متوقف کردن هزینه. قدرتمندترین شخص در دنیا عملاً نشان داد که این فضیلت را دارد و برای من که میخواهم سر روی تن این خبیث نباشد، این درس بزرگی بود.
🔍
🔍
🔍
#محسن_برهانی
#ایران
#ترامپ
#آمریکا | 7 915 |
| 9 | درسی که باید از ترامپ آموخت | 3 400 |
| 10 | لا يوجد نص... | 3 718 |
| 11 | ⚖️⚖️ مخزنی یا تشویق به فساد؟
✍️ محسن برهانی
⚖️ اگر آقای الف اقدام به مخزنی خانم ب نماید یا اقدام به مخزنی چند خانم در عرض یا در طول هم نماید و مخزنیهایش موفقیتآمیز باشد و رابطه جنسی محقق شود، الف مرتکب چه جرمی شده است؟
⚖️ برخی رویهها این اقدامات را جرم تشویق به فساد و فحشا موضوع ماده ۶۳۹ تعزیرات یا جرم تشویق به اعمال منافی عفت از طریق رایانه موضوع بند ب ماده ۷۴۳ تعزیرات میدانند.
⚖️ این تطبیق با موازین حقوقی سازگاری ندارد زیرا:
🔺 اولاً ماده ۶۳۹ و ۷۴۳ ناظر به دعوت به نفس نیست و ناظر به وضعیتی است که مرتکب دیگران را به اقداماتی دعوت کند که خود در آن مدخلیتی ندارد فلذا مرتکبانی که دیگران را به رابطه با خود دعوت میکند تخصّصاً از موضوع این جرایم خارج هستند فلذا خانمهایی که در خیابان ایستاده و سایرین را دعوت به نفس میکند نیز مشمول این مواد نیستند.
🔺 ثانیاً مخزنی، مقدمهی قطعی رابطه است و ایجاد رابطه بدون مخزنی متصور نیست و نمیتوان بهصورت تلهپاتی و رابطه ذهنی و بدون هیچ کلام و نوشتهای، مقدمات رابطه را برقرار کرد. وقتی مقدمهی قطعی به همراه ذیالمقدمهاش محقق شود، محکومیت شخص به مقدمه و ذیالمقدمه برخلاف موازین حقوقی است و تنها بایستی شخص محکوم به جرم نهایی شود.
🔺 ثالثاً لازمه این تفسیر و تطبیق اشتباه آن است که همیشه زنا و رابطه نامشروع با تشویق به فساد و فحشا تعدد مادی داشته باشد و در همه پروندههای زنا و رابطه نامشروع علاوه بر مجازات برای این دو جرم، یک زندان سنگین تحت عنوان تشویق، نیز در نظر گرفته شود و قطعاً نمیتوان به چنین لازمهای ملتزم شد.
⚖️ تمام مطالب فوق در صورتی است که زنا و رابطه نامشروع محقق شود و الا اگر بعد از مخزنی، بین طرفین عقد موقت خوانده شود از اساس هیچ جرمی واقع نمیشود. در این موارد مخزنی مقدمهای است برای امری حلال و نوعی خواستگاری است و قابل مجازات نمیباشد. محکومیت طرفین در صورت تحقق نکاح موقت بدان معناست که ازدواج موقت مصداق فساد و فحشاء است! و بعید است کسی چنین ادعایی را مطرح نماید.
⚖️
⚖️
⚖️
#محسن_برهانی
#حقوق
#قانون
#تشویق_به_فساد_و_فحشا
#رابطه_نامشروع | 3 321 |
| 12 | لا يوجد نص... | 2 488 |
| 13 | 🔍🔍 جِرزنی حقوقی!
✍️ محسن برهانی
🔍 چند ماهی است که اساتید دانشگاههای کشور درگیر مسأله «احکام جدید»، «افزایش حقوق» و «واریز یا عدم واریز حقوق براساس احکام جدید» هستند؛ تصمیمی تمامی مراحل قانونی خود را در درون ساختار دولت گذرانده و تمامی امضاها اخذ و در نهایت ابلاغ شده و احکام براساس آن روند قانونی، صادر شده است. یکباره شخصی که خودش آن افزایش را امضا و تأیید کرده از نظر خویش عدول میکند و جلوی واریز حقوق براساس احکام جدید گرفته میشود! و پس از گذشت سه ماه از شروع سال ۱۴۰۵، هر ماه که میآید حقوق با تأخیر چندروزه واریز میشود و بسیاری از دانشگاهها از منابع خویش تمام یا بخشی از حقوق را واریز میکنند و خزانه از واریز حقوق استنکاف میکند! و هنوز اساتید نمیدانند هر ماه چه میزان حقوق قرار است واریز شود!
🔍 نکات فوق متأسفانه بخشی از واقعیت حکمرانی در ایران است؛ تصمیماتی که اخذ میشود و یکباره یک شخص میتواند تمام تصمیمات را تعلیق بلکه ملغی نماید و این یعنی نقض حاکمیت قانون. بعد از تصمیمگیری و نهایی شدن تصمیم در یک ساختار چندنهادی، دیگر جرزنی یک شخص و یک نهاد بیمعناست و نقض آن تصمیم با همان نهادی است که آن را اتخاذ کرده است. شورایی قانونی تصمیمی گرفته و رسماً ابلاغ شده است حال توقف یک تصمیم توسط یک معاونت چه جایگاه حقوقی داراست؛ آن هم معاونتی که امضایش در زیر تصمیم آن شورا بوده است!
به عبارت فنی، وقتی آن معاونت زیر یک تصمیم جمعی را امضا کرد دیگر آن تصمیم اعتبار امر مختومه را داراست و تنها زمانی که شورای چندنهادی اقدام به تصمیمگیری مجدد نماید امکان عدول از تصمیم فراهم میگردد.
🔍 امروز دولت و آقای رییس جمهور در برابر آزمون سنگینی قرار گرفته و امید است از این آزمون سربلند بیرون بیایند: ایستادن بر حاکمیت قانون و اعتباربخشی به تصمیمات قانونی یا اجازه جولان به قانونشکنان تا فرداروزی هر مدیری به خود اجازه دهد که به مقابله با تصمیمات قانونی برخیزد و این یعنی شروع دیکتاتوری.
🔍 سوای این آزمون مدیریتی، عدم اجرایی شدن احکام جدید پیامی تلخ به جامعه و دانشگاهیان منتقل میکند و آن یأس ناشی از عدم توان بر اجرایی کردن تصمیمات است و این امر معنایی ندارد جز فلج جلوه دادن دولت؛ وقتی توان اجراکردن تصمیمات اتخاذی در درون دولت وجود ندارد دیگر در تصمیمات فرادولتی و بیناقوهای، چه اعتباری برای دولت باقی میماند؟
🔍
🔍
🔍
#محسن_برهانی
#حقوق_اساتید_دانشگاه
#حقوق
#دانشگاه
#دولت | 5 040 |
| 14 | لا يوجد نص... | 3 073 |
| 15 | لا يوجد نص... | 3 361 |
| 16 | لا يوجد نص... | 4 837 |
| 17 | ⚖️⚖️ از حرف درگوشی تا چت خصوصی
✍️ محسن برهانی
⚖️ استخراج محتویات گوشی شهروندان تا کجا میتواند عناوین مجرمانه را به اثبات برساند و اساساً میتوان جرایم را با چنین کنکاشی اثبات نمود؟
⚖️ اگر شخصی در گوش دیگری اقدام به توهین یا افترا یا نشر اکاذیب علیه ثالث نماید، تکلیف حقوق کیفری چیست؟ بیتردید چنین کلام و بیانی هرچند حرام شرعی است اما قطعاً مشمول حقوق کیفری و مجازات قانونی و شرعی نیست چرا که علاوه بر اینکه «سخن درگوشی» دو نفر از اساس در صلاحیت قانون و حقوق کیفری نیست، از اساس این مطلب اثباتپذیر نمیباشد چرا که یکی گفته و دیگری شنیده و کسی نیست که بر این امر شهادت دهد. شنونده هم بهتنهایی نمیتواند شهادت دهد چون اولاً یک نفر است و با شهادت یک نفر چیزی اثبات نمیشود و ثانیاً با چنین اقدامی از عدالت ساقط میشود و شهادتش اعتبار ندارد چرا که همین عملش حرام است و چنین دهنلقی بخاطر کشف سرّ دیگری فاسق محسوب میگردد و شهادتش مسموع نیست.
⚖️ این مطلب ساده و پیشپاافتاده که از نظر حقوقی و فقهی روشن و مسلّم است عیناً درمورد چتهای خصوصی افراد در فضای مجازی یا پیامکهای شخصی هم جریان مییابد و نمیتوان چتها و گفتگوهای خصوصی شهروندان را استخراج کرد و سپس نسبت به آنها اقدام تعقیبی انجام داد و شهروندان را با عناوین سنگین کیفری مواجه کرد.
⚖️ شخصی با دیگری چت کرده است و خدای ناکرده مرتکب سبّ نبی یا ائمه (ع) یا توهین به مقدسات شده است. این عمل بلاتردید شرعاً حرام است اما ادله اثبات و اجرای حد و تعزیر از چنین مواردی «انصراف» دارد و اطلاق ادله حد و تعزیر این موارد را در بر نمیگیرد. در چنین مواردی نوعی اظهار در جمع و در نزد سایرین «موضوعیّت» دارد و نمیتوان با ادعای «طریقیّت» و حصول علم، جان و آزادی شهروندان را در خطر قرار داد.
⚖️ نکته فوق بخصوص در جرایمی که هیچ دلیلی بر آن وجود ندارد جز همین چت خصوصی مسلّماً خدشهناپذیر است علی الأخص در جرایم اعتقادی مانند سبّ و نیز جرایم منافی عفت که شاکی خصوص وجود ندارد لذا اگر شخصی در چت خصوصی با دوست صمیمی خود اقرار به زنای مکرّر با دختران مختلف و مشخص نماید، چنین اقراری هیچ جرمی را اثبات نمینماید و نمیتوان وی را به زنا یا تشویق به فساد و فحشا موضوع ماده ۶۳۹ یا حتی رابطه نامشروع موضوع ماده ۶۳۷ محکوم نمود.
⚖️
⚖️
⚖️
#محسن_برهانی
#چت_خصوصی
#حریم_خصوصی
#قانون
#حقوق | 5 260 |
| 18 | لا يوجد نص... | 3 407 |
| 19 | 🔍🔍 تست میزنم پس هستم!
✍️ محسن برهانی
🔍 دانشگاهها و اساتید در این ایام مشغول انجام مصاحبههای متقاضیان ورود به مقطع دکتری هستند. حدود ۱۵ سال است که شیوه جذب متمرکز در مقطع دکتری جایگزین شیوه جذب غیرمتمرکز شده است؛ ۱۵ سال است که دانشجویان در یک آزمون تستی شرکت میکنند و سپس اسامی چندین برابر ظرفیت اعلام و دانشگاهها به ارزیابی پرداخته و به نمرهدهی به دانشجویان میپردازند سپس اسامی به سازمان سنجش معرفی و در نهایت با ترکیب نمره تستی آزمون اولیه و نمره اخذشده در مصاحبه، پذیرفتهشدگان نهایی اعلام میگردند.
🔍 سابقاً خبری از تست و تستزنی بهصورت متمرکز نبود و بالتبع تست هیچ جایگاهی در پذیرش نهایی نداشت و تنها جایگاه تست آن بود که برخی دانشگاهها پیششرط شرکت در آزمون را اخذ نمره زبان در آزمون تستی زبان میدانستند. دانشجویان در آزمونی کتبی حاضر و پس از عبور از آزمون تشریحی، وارد مرحله مصاحبه میشدند.
🔍 حال پس از گذشت ۱۵ سال از شیوه جدید و تغییرات گسترده در مواد امتحانی، تأمّل کردن و مقایسه شیوه سابق و فعلی ضروری است:
🔺کدامین پژوهش انجام شد و وزارت علوم را در ابتدای دهه ۹۰ قانع کرد که در علوم انسانی، تستزنی را فیلتر اولیه جهت ورود به مقطع دکتری وبخشی از نمره نهایی قرار دهد؟ آیا اساساً مطالعهای صورت گرفت یا انگیزههای غیرعلمی منشأ این تمرکزگرایی بود؟
🔺 تست و تستزنی چه ارتباطی با توانایی علمی افراد جهت پژوهش در مقطع دکتری دارد؟
🔺 چه درصدی از نخبگان تنها به علت عدم مهارت در تستزنی یا عدم علاقه به چنین شبوه ارزیابی عطای ورود به مقطع دکتری را به لقای تست و تستزنی میبخشند؟
🔺 در مطالعهای تطبیقی کدامین نظامهای آموزشی موفق در کشورهای پیشرفته در دنیا چنین جایگاهی را به تست و تستزنی برای ورود به مقطع دکتری دادهاند؟
و سؤالات فراوان دیگری که نیازمند بررسی و تحقیق است.
🔍 پیشنهاد میشود وزارت علوم به ارزیابی تخصصی و آسیبشناسی این شیوه ۱۵ساله بپردازد شاید سالها مسیر خطایی پیموده شده است!
🔍
🔍
🔍
#محسن_برهانی
#آزمون_دکتری
#تست
#مصاحبه | 5 240 |
| 20 | لا يوجد نص... | 3 096 |
متاح الآن! بحث تيليغرام 2025 — أهم رؤى العام 
