The Queen of chess♟♟
نقدم لك محتوي اقتصادي سياسي قائم علي الأسس العلمية و الدراسات الميدانية مع تحليلات للاحداث السياسية و الچيوسياسية العالمية ♟♟
Показати більше📈 Аналітичний огляд Telegram-каналу The Queen of chess♟♟
Канал The Queen of chess♟♟ (@chessqu) у мовному сегменті Арабська є активним учасником. На даний момент спільнота об'єднує 21 567 підписників, посідаючи 3 233 місце в категорії Спорт та 973 місце у регіоні Єгипет.
📊 Показники аудиторії та динаміка
З моменту свого створення невідомо, проект продемонстрував стрімке зростання, зібравши аудиторію у 21 567 підписників.
За останніми даними від 22 червня, 2026, канал демонструє стабільну активність. Хоча за останні 30 днів спостерігається зміна кількості учасників на -225, а за останні 24 години на -5, загальне охоплення залишається високим.
- Статус верифікації: Не верифікований
- Рівень залученості (ER): Середній показник залученості аудиторії становить 26.04%. Протягом перших 24 годин після публікації контент зазвичай збирає 13.64% реакцій від загальної кількості підписників.
- Охоплення публікацій: В середньому кожен допис отримує 5 616 переглядів. Протягом першої доби публікація в середньому набирає 2 941 переглядів.
- Реакції та взаємодія: Аудиторія активно підтримує контент: середня кількість реакцій на один пост – 588.
- Тематичні інтереси: Контент зосереджений навколо ключових тем, таких як دَولَة, دُولَار, حُكُومَة, عَالَم, دَين.
📝 Опис та контентна політика
Автор описує ресурс як майданчик для висловлення суб'єктивної думки:
“نقدم لك محتوي اقتصادي سياسي قائم علي الأسس العلمية و الدراسات الميدانية
مع تحليلات للاحداث السياسية و الچيوسياسية العالمية ♟♟”
Завдяки високій частоті оновлень (останні дані отримано 23 червня, 2026), канал підтримує актуальність та високий рівень охоплення публікацій. Аналітика показує, що аудиторія активно взаємодіє з контентом, що робить його важливою точкою впливу в категорії Спорт.
Триває завантаження даних...
| Дата | Залучення підписників | Згадування | Канали | |
| 23 червня | +1 | |||
| 22 червня | 0 | |||
| 21 червня | 0 | |||
| 20 червня | 0 | |||
| 19 червня | 0 | |||
| 18 червня | +3 | |||
| 17 червня | 0 | |||
| 16 червня | +1 | |||
| 15 червня | +2 | |||
| 14 червня | 0 | |||
| 13 червня | 0 | |||
| 12 червня | +1 | |||
| 11 червня | +2 | |||
| 10 червня | 0 | |||
| 09 червня | 0 | |||
| 08 червня | +5 | |||
| 07 червня | +1 | |||
| 06 червня | +4 | |||
| 05 червня | 0 | |||
| 04 червня | +5 | |||
| 03 червня | +2 | |||
| 02 червня | 0 | |||
| 01 червня | 0 |
| 2 | ♦ عملت ايييييه
هااااا بيعت ايه .. و لا اقترضت من ميييين 🤔
شركاء اتحاد اوروبي مييين اللي هتدعملهم اللاجئين 🤔
احنا روحنا كلنا نتفرج علي الماتش و سيبناك لوحدك .. عملت اييييه 😒😒 | 2 877 |
| 3 | 🔵 #فراندة_2026 تضرب و لا تبالي 🤷🏻♀️🤷🏻♀️
الان مناقشات في لندن من يخلف ستارمر
لانه هيقدم استقالته بكرة حسب اتفاقهم سوا
يا فراندة بتعمليها ازاااي 😎😎 | 3 758 |
| 4 | 🔵 ليه وزير خارجية السعودية و باكستان و تركيا موجودين في مصر انهاردة
عشان السبب ده ☝🏻☝🏻
📌 مين اول مخلوق قالكم الكلام ده من سنة 👈🏻 چيلان قاسم 🤷🏻♀️
♦طب هما جايين ليه🤔
لعدة اسباب.
▪هل لو ده تم مصر هتعمل ايه في رسوم العبور بقناة السويس
هتزودها و لا هتخفضها
▪هل ده هيأثر علي اسعار الطاقة في المنطقة
ااه طبعا هيأثر لان الرسوم هتتحط علي التكلفة الاجمالية
▪هل ده تقنين للوجود الامريكي الاقتصادي في المنطقة
و هيكون مقدمة لسيطرة امريكا علي مضايق اخري 🤔
✨ خد بقا من البلورة السحرية الچيلانية :
▪ما يحدث في اليمن من احتجاجات و تظاهرات تصل لحد الحرب الاهلية جنوبا و ظهور دعوات تحت هاشتاج #اين_النصرة_الامريكية
هو بفعل فاعل لتجهيز اليمن لاستقبال امريكا
ومن 2023 قولتلكم هيكون في قاعدة عسكرية و تمركز في المضيق كمان🤷🏻♀️
▪ترامب بحرفية قدر يصنع ميزة تنافسية للنفط الامريكي المحلي و النفط الامريكي المسروق من فنزويلا و النفط الامريكي اللي استولي عليه في سوريا من كام يوم
انهم سوق بديل للنفط اللي عليه مشكلات عبور و وجع قلب
و هنشوف قفزة مبيعات عنده🤷🏻♀️🤷🏻♀️
طلعت و لا نزلت عمرك ما هتعرف تعلي علي صحاب العلم مالكي آلة الزمن 😎😎 | 3 914 |
| 5 | 🔵 تريند مستشفي الشاطبي و قطيع المرتزقة
يا ريت تسمعوا الفيديو و تركزوا كويس
مش عشان تسمعوا الحدوتة الهزلية
نووووو 👈🏻 ركزوا مع اللكنة
📌 الدكتورة سايبة مصر من 10 و لا 12 سنة .. بس لحقت نسيت اللهجة المصري 🤔
ركزوا في الحروف الساكنة مش اللي اخرها تاء مربوطة 👌🏻👌🏻
الست الدكتورة بتسترزق من الريتش كمان زي ما واضح في اكونت الفيسبوك 🤷🏻♀️
و لو مشيتوا ورا كل اللي ادلوا بشهاداتهم گ اطباء هتلاقوا نفس العينة
مفيش مغترب مهما طالت فترة اغترابه لسانه بيتعوج العوجة دي 🤷🏻♀️🤷🏻♀️
هااااا هنفهم امتي 🤔🤔 | 3 491 |
| 6 | Немає тексту... | 4 068 |
| 7 | 🔵 النظام الاقتصادي الصيني:
تقوم الصين علي نظام اسمه اقتصاد السوق الاشتراكي
♦الحكومة الصينية لديها قطاع عام يشكل 72% من حجم السوق
تملك قطاع الطاقة بالكامل .. القطاع المصرفي بالكامل .. البنية التحتية و الانشاءات بالكامل .. الاتصالات بالكامل
♦ الصين بتدعم الزراعة نقديا و عينيا بقيمة
خطة 2026- 2030 مثلا :
▪ ال smart agri. اللي هي الزراعة الذكية بتتحمل نفقاتها الحكومة بنسبة 100%
▪ المزارع الصيني بيملك كارد نقدي للحصول علي دعم مالي عشان يصرفه علي الارض
" مبلغ مالي قصاد كل فدان بيملكه و بيتغير حسب احتياجات المحصول 👌🏻"
▪ البذور و الاسمدة و المبيدات و المحروقات مدعمة ب 50% من الحكومة
▪ في حد ادني لاسعار المحاصيل مينزلش عنها عشان تحافظ علي ربحية المزارع
▪ للمحاصيل الزراعية بيتوجه معظمها للقطاع العام اللي بيقسمها الي السوق المحلي و التصنيع و القطاع الخاص و التصدير
لذلك تجد ان كل اسعار الفاكهة و الخضار في الصين في المتناول
مش زي حضرتك رفعت الدعم عن الزراعة .. و خليت الفاكهة للمصريين لمن استطاع اليه سبيلا 😏
♦القطاع الخاص بيشتغل وفقا لخطة خمسية تضعها الحكومة لاحياء مجالات زي التجارة العالمية زي شركة علي بابا كده " و اسمها يد الحكومة الخفية "
و بيوفر 60% من الناتج المحلي
و الباقي اللي هو 40% + الضرايب علي الاثرياء بيتصرف علي الشعب " و هي دي الاشتراكية يا عينيا 😒 "
♦الورش الصغيرة و المصانع الصغيرة اللي بيعملها الافراد و المشروعات الاسرية بتصب عند شركة قابضة كبيرة تملكها الحكومة
♦قانون العمل في الصين بيحمي العمال في القطاع الخاص
و بيلزموه براتب اعلي من الحكومي
♦نظام di boa لدعم الفقراء " حد الكفاف ":
بيدعم الفقراء نقديا
▪اي موظف يقل راتبه عن 5000 يوان من حقه الحصول علي راتب معاون شهري من الحكومة
▪يعفي ابناءه اعفاء تام من مصروفات التعليم
▪يستحق تأمين صحي مجانا
▪5000 يوان ف اقل معفي تماما من ضريبة الدخل
و الضرايب هناك تصاعدية
▪ اي اسرة تتعرض لظروف اقتصادية اضطرارية من حقها تحصل عليه في حدود 700 دولار شهريا لمدة 6 شهور
لمنع الاسرة من الانهيار ماليا
" ابقا اسأل الستات و الرجالة عندك اللي بينتحروا .. ايه السبب 🤔 "
في اللعبة اللي اخدتها تخربها
▪الفقير بيدفع ضريبة دخل 22.5% من اول جنيه بيقبضه
▪لا عندك تعليم ولا صحة مجانا
▪مطفح الناس اللقمة و هتخلي الرغيف ب 1.5ج
الصين اعلنت القضاء علي الفقر المدقع في حين انت نزلت البلد كلها للفقر المدقع ده
كل يتيم في الصين له ما يعادل 220 دولار شهريا نفقات في حين انت طارد 100 الف ارملة و مطلقة من تكافل و كرامة علي لسان اعضاء النواب اللي مش عارفين يرجعوهم
▪ في حين ان القوة الشرائية عندك للجنيه لقت 22 قرش
عايز تعمل دعم نقدي ب 325 ج اللي هو قيمتهم الشرائية = 71.5 جنيه
ميكملوش 2 كيلو لبن حليب 😏😏
ملكش دعوة بالصين وحياة والدك
الصين لو كانت باعت مصانعها للقطاع الخاص و الاجانب زيك كان زمان امريكا محتلاها .. الصين لقمتها في ايدها و بتصرفها علي شعبها
ياريت ترجع للخلاطة اللي جي منها و تسيب الاقتصاد في حاله 😏😏
قبل ما تيجي تضرب لنا امثلة تبرر بيها الخراب اللي بتعمله .. ابقا ذاكر شوية
و ابقا خلي " حد تذاكرلك " اهي خبرة في تستيف الورق 🙄
قال الصين تخلت عن الاشتراكية قال 👇🏻👇🏻 | 4 147 |
| 8 | 🔵 ارنوبيا :يعني يرضيكم اللي مصر بتعمله في شمال السودان ده يا جماعة 🙄
✨ احنا : ااه يرضينا 😎 .. يوقع محمظته مطرح ماهو عايز ☝🏻 | 3 709 |
| 9 | لا مفيش .. اصل ايران نقلته
▪خلاص هنعرض نقله لمكان امن
الصين 👈🏻 انقله انا لباكستان و نتخلص منه
لا الصين وحشة 🙄
روسيا 👈🏻 احنا كنا نقلنا يورانيوم مخصب قبل كده من الهند و لدينا خبرة .. انقله انا و تخلص الازمة
لاااا روسيا اشرار 🙄
▪خلاص و ده اخر كلام يوم الجمعة اللي فات 👈🏻 يتنقل بوشهر و امريكا تشرف علي التذويب بنسبة 60%
و الباقي يبقا تذويب مرحلي عشان الاشعاع
العالم ريأكتد 👈🏻 هيييييييه خلصنا اخيرا
▪امبارح بقا
ترامب 👈🏻 اصل مش مشكلة يا جماعة ايران يبقا عندها باليستي معلش بقا .. حقها يا ابو كمال 🙄
اللي هو انتوا بتشتغلوا مين بالظبط
انت عارف و احنا عارفين ان مفيش نووي و لا هيكون في نووي
و ده فزاعة تحلب عليها الخليج
و الدليل 👇🏻👇🏻
▪امير قطر قبل ال G7 بيومين دافع لامريكا 6 مليار دولار بالفوايد بتاعتهم
اللي هي الاموال اللي تم تجميدها لقطر في سبتمبر 2023
" اموال نفط من كوريا الجنوبية لايران في البنوك القطرية حسابات الاخوان هناك و تم تجميدها "
و اخد منه مليار دولار فايدة 🤷🏻♀️🤷🏻♀️
▪مطلوب من دول الخليج 300 مليار دولار تعويض لايران
في حين ان الاموال الايرانية المجمدة كلهاااا 👈🏻 من 100 مليار دولار الا 120 مليار دولار
يعني ترامب هيدفع الخليج الاموال المجمدة و هيكسب كمان 180 مليار دولار 🤷🏻♀️🤷🏻♀️
ده لو افترضنا ان في حاجة اسمها اموال مجمدة غير ال 32 مليار اللي عند الصين .. و اللي ترامب رفع عنهم العقوبات و هيخدهم 12 ف 12 ف 8 🤷🏻♀️🤷🏻♀️
" و ال 300 مليار دول كانوا سبب زيارة محمد بن زايد لمصر اللي قبل ما يسافروا G7 .. لأن الامارات مش عارفة التوزيعة ازاي👌🏻"
✨ الغريبة يا اخي ان امريكا اللي دخلت الوكالة الذرية عند القذافي في ليبيا .. و عي اللي دخلتهم العراق و هي اللي دخلتهم زابورچيا
لكن مطلبتش تدخلهم ايران 🤔🤔
" اااه نسيت .. عشان بتخاف من ايران طبعا 😂😂 "
🔹لما ينخرط الجولاني في الصراع مع حزب الله
هيستنجدوا بالمرشد ... فنرجع نوحلوهم في صراع سنة و روافض
علي اساسه نرجع نفرض عقوبات علي النظام الايراني تااااني
و بدل ما انا تعهدت اني مش هتدخل بقا في الشأن الايراني الداخلي .. انا هخلي كل المنطقة تشارك معايا في عزله🙄
منتهي الذكاااااء و الحرفية في تنفيذ الاجندات
و لما اجتمع بن زايد و تميم في G7 و طبعا قالوا هندفع تمام .. ما هم ممثلين مجلس التعاون الخليجي ... ترامب قال مااااشي هات يابني الورق امضيه 🤷🏻♀️🤷🏻♀️
التقديرات الرسمية للبنتاجون قالت ان تكلفة الحرب كااااام 👈🏻 29 مليار دولار
رجعوا الخزينة 300 مليار و ايران هتاخد 24 مليار ده لو طالتهم .. لانهم رايحيين في ايد مجلس السلام
و الا مكنش الحرس الثوري عمال يعوي من امبارح عايزين الفلوس في ايدينا .. مش في ايد مجلس 🙄
شغلانة حلوة و الله 🤔🤔
✨ مصر لازم تكون موجودة :
▪الوسيط في 3 مفاوضات
جنوب لبنان ... غزة ... ايران
▪التحركات اللي بتتحركها مصر سعيا للحفاظ علي امن الخليج
▪ العبث اللي بيتم في البحر الاحمر اول المتأثرين بيه مصر
بالتالي بما ان في جلستين خاصين بمنطقة الشرق الاوسط .. ف مش هيتموا من غير مصر 🤷🏻♀️🤷🏻♀️
و يعني كده لو التفكير من ناحية براجماتية 👈🏻 ما تدفعوا يا جماعة يعني هي اول مرة و لاااا هتكون اخر مرة 🤷🏻♀️
و الدفع علي 60 يوم .. لعل و عسي يصدقوا معانا و المنطقة تهدي و ربنا مع شمال لبنان بقا 🙄🙄
لا صحيح انتصارات ايڤري وير .. صحييييح 😒😒
و واجبنا اننا نبارك لكل الاطراف التلاتة اللي انتصرت 👏🏻👏🏻
انا بشوف تحليلات عجب
ده طلع ماكرون اختار قصر فرساي عشان يفكر ترامب بهزيمة المانيا 😂
مش عشان ترامب نفسه اللي اختار المكان و اقترحه لمأدبة العشاء
و قال فرساي ليس ورق ذهب زائف .. فرساي هو الشئ الحقيقي الفخم 🤔 .. جاااايز .. كل شئ جايز 😎😎 | 5 245 |
| 10 | ▪يسرائيل كاتس بقا يوم تعيينه اعلن ان منظمة التحرير منظمة ارعابية و يجب ردعها
🔹تتولي الشرطة الفلسطينية الامن الداخلي للضفة بينما تتولي اسرائيل الدفاع و الحماية الخارجية
▪يوم 23 ابريل 2024 تم سحب صلاحيات الشرطة الفلسطينية من الضفة و آلت ل بن غفير
و ده تم بموافقة الكنيست
حتي ابو مازن جه مصر يعيط و يقول ده مخالف لاتفاقية اوسلو
مش عشان الاتفاقية
تؤ تؤ 👈🏻 عشان سيموتريتش اوقف رواتب الشرطة الفلسطينية و تقريبا سرحهم من الخدمة .. و كون مكانهم ميليشيا من المستوطنين .. و بن غفير رخص لهم اسلحة 🤷🏻♀️
🔹التقسيمة الداخلية بقا
القدس الشرقية مع السلطة .. مدينة الجليل مع السلطة .. طولكرم مع السلطة .. جنين مع السلطة
مدينة الخليل تتقسم منطقتين H1 مع السلطة وفيها فلسطينيين .. H2 ترعاها اسرائيل عشان فيها مستوطنين
و H1 مساحة 80% و الباقي H2
و اللي مع السلطة كله هتاخد فلوس تصرف عليهم في البنية التحتية و الرواتب و كمان هي اللي هتحصل الضرايب
و في منطقة محايدة هيبقا فيها قوات حفظ سلام
- في 2018 تم تهويد القدس بالكامل
ولا في شرقية و لا غربية
- في 2024 تم الاستيلاء علي مخيم جنين و بقا اسمها السامرا و مخيم الشمس في طولكرم
- في يونيو 2024 تم الاستيلاء علي المنطقة المحايدة اللي كان اصلا نتنياهو في 2019 طرد منها قوات حفظ السلام
- في نوفمبر 2025 الجليل الاعلي اتاخد
- اول امبارح بقا تم ايقاف بروتوكول مدينة الخليل الملحق باتفاقية اوسلو من الوزير المفوض عن الضفة الغربية في وزارة الدفاع اللي هو سيموتيرتش " اللي هو وزير المالية بردو "
واعلان ضمها لاسرائيل و مفيش بقا لا H1 و لا H2 و كلها بقا اسمها يهودا 🤷🏻♀️🤷🏻♀️
فاضل ايه بقا من اتفاقية اوسلو 🤔
و لا حاجة 🤷🏻♀️
و بكده الضفة كمان دخلت الحدود الادارية لاسرائيل
🔹 بقالنا 8 شهور بنحااااول نظبط بس المرحلة الاولي لاتفاق شرم الشيخ بتاع غزة
و مفيش فيه حاجة اتعملت الا التزام مصر بالمساعدات
لا اسرائيل وقفت ضرب
و لا حماس انصاعت للاتفاق اللي هماااا نفسهم وقعوا عليه
و ولا هينصاعوا الا اما نتفاجئ ان اووووبس اسرائيل شيدت مستوطنات داخل غزة و في يهود سكنوا و بقا امر واقع
طب خلاص يا جماعة نلعبوا من الاول بقا 🙄🙄
عبث في عبث 🤷🏻♀️
ماذا فعلت امريكا عكس مصلحة اسرائيل 🤔
ايه الضرر اللي وقع علي اسرائيل من يوم 7 اكتوبر لحد انهاردة
و لاااا شئ
اقولك بقا مين تضرر :
▪تضررت مصر في قناة السويس و مرازية البحر الاحمر
و تضررت في الاقتصاد عموما بسبب ارتفاع اسعار الطاقة
و تضررت من دخول العدد الكبير من الفلسطينيين لمصر
و تضررت ان كل حااااجة اتعطلت عشان خاطر عيون غزة 🤷🏻♀️
▪تضررت اليمن من ضربات علي موانئها
و استمرارية اذيتها اقتصاديا
و سرقة النفط بتاعها
لدرجة ان اكتر من 8 محافظات يمنية تعيش في ظلام دامس و محدش عارف النفط و الغاز بتوعهم بيروحوا فين
▪تضررت لبنان من ضياع جنوب لبنان و الضاحية و البقاع
اللي هما بيمثلوا من 35% الي 38% من مساحة لبنان
و النهر اللي حلم بيه ليڤي اشكول من سنة 1963
و باقي المعركة هتنتقل للشمال لتدمير الباقي بقا 🤷🏻♀️
▪تضررت سوريا من ان بشار الاسد مكنش رايح من ابوه الا الجولان بمزاج الدروز
و الباقي في الحيازة السورية و في جيش سوري تسليحه كان من اعلي التسليح في المنطقة
انهاردة علي راس الحكم جاسوس اسرائيلي سلم الجنوب و نهر اليرموك كله علي طبق من دهب
و بمساعدة السعودية لانشاء الجيش الحر اللي هو ميليشيات ارهابية تم تدمير الجيش النظامي السوري
و لما مسك الجاسوس دمر المعدات العسكرية و اتفرجتوا بعيونكم علي حرق الدبابات و الطيارات و القطع البحرية
▪تضررت الاردن انها اخدت 200 الف فلسطيني تاني فوق اللي عندها
و هيتمنع عنها مياه نهر اليرموك لان السد المشترك بقا تحت حيازة اسرائيل
فاضل ايه تاني بقا عشان تقتنعوا ان المنطقة كلها تضررت 🤔
ما علينا 🙄🙄
🔘 تيجي بقا تنتقل للنقطة بتاعت اتفاقية ايران و امريكا
و الهزيمة الساحقة الماحقة لامريكا .. و يااااه علي ذل ترامب 😒😒
📌 اولا : المضيق اللي كان مجانا العبور فيه
هيبقا برسوم عبور
و الرسوم دي هتروح لامريكا طبعاااا 🤷🏻♀️🤷🏻♀️
اصله هيبقا بإشراف عماني ايراني باستثمار امريكي
شوف انت بقا واحد بيفرض رسوم جمركية 100% و 150%
لما يحب يعمل رسوم عبور هتبقا كاااام
و ده طبعا هيأثر في اسعار النفط .. لأنها هتتحمل علي المستهلك عالميا 🤷🏻♀️🤷🏻♀️
📌 ثانيا : مراحل اسطورة النووي :
▪ احنا هنضرب المفاعلات
و انضربت
و لما انضربت مفيش اي اشعاع ولا تراب ذري و لا مطر ذري 🤔 | 4 296 |
| 11 | 🔵 #ثم_ماتت_رابعة ومات الممثلين جميعا و مات المخرج و المنتج ... علي رأي الاستاذ عادل امام :
📌 هل انتهت الحرب الايرانية الامريكية الاسرائيلية اللي بيقولوا عليها دي 🤔
ابدااااا ... لسه في اهداف لم تتحقق في المنطقة 🤷🏻♀️🤷🏻♀️
🔘 واحدة واحدة كده عشان نفهم الايام اللي فاتت الناس دي وقعت علي ايه و كانت بتخطط لايه :
🔷🔶 هناك صراع و شقاق بين نتنياهو و ترامب ... و ترامب يفضل مصالح المنطقة 🙄
ده كلام ميطلعش من حد عاقل
قسما بالله امريكا ما فيها رئيس كان و لا هيكون يجرؤ علي مجرد التفكير في العمل ضد مصالح اسرائيل .. و إلا مش هيقعد ساعة في الحكم 🤷🏻♀️
في امريكا " إيباك " عندها القدرة علي تدمير البورصة و السوق المالي و السلعي في 60 دقيقة مش اكتر
ف اي اتفاق بتقوده امريكا هو في مصلحة اسرائيل دايما
و اي حد بيصدق صورة الخلاف اللي بيحاولوا يصدروها للسذج دي مشكلته مش مشكلتهم 🤷🏻♀️🤷🏻♀️
شوف انت كل المكاسب اللي حققتها اسرائيل خلال ال 10 ايام الماضية :
♦اسرائيل اصلا كانت استولت علي درعا في 2024
و خلال 2025 قولنا ان في رجال اعمال اسرائيليين اشتروا مناطق حوض اليرموك بجنسيات اجنبية اخري واتنازلوا عنها لدولتهم
في خلال ال 10 ايام اللي فاتوا
اسرائيل ضمت منطقة حوض اليرموك بالكامل .. معاها درعا و ريف القنيطرة و الضفة السورية من نهر اليرموك لحد الحدود الادارية و سد الوحدة المشترك
وطبعا معاها السويداء و الجولان
📌 يوم 14 يونيو 2026 اتسأل الشرع عن ترسيم الحدود
و مزارع شبعا
قال 👈🏻 خلي حدا منا الاول ياخدها من اسرائيل بعد هيك نشوف 🤷🏻♀️🤷🏻♀️
طب ما تدخل تجيبها من اسرائيل 🤔
قالك 👈🏻 مو هاي اللي جيش لبنان اعلن حمايته لإلها .. هيك لكان يروح ياخذها 🤷🏻♀️
انا مش داخل في حروب مع اسرائيل لا عشان شبعا و لا غيرها
انا هبني سوريا 🙄 " امممم او اللي هيتبقا من سوريا .. حاجة في الرينچ ده 🙄 "
🔹يوم 16 يونيو 2026 :
ترامب صرح 👈🏻 اسرائيل اعتقد حصلت علي ما تريد
و خلاص كفاية حروب عسكرية .. الشرع سيتولي امر حزب الله 👌🏻
شرع مين 😳😳 الجولاني هيحارب حزب الله
اااه .. قال هذا الرجل الذي وضعته انا و تركيا و اخرون علي كرسي سوريا سيتولي امر حزب الله 🙄
" اسمه ايه الجاسوس ده يا ولاد اللي مسكناه الحكم و حررنا سوريا من الطاغية الشرير 🙄 "
🔹طب يا فندم معلش سؤال صغنن 👈🏻 مفيش حدود مشتركة بين جنوب لبنان " مكان تمركز حزب الله " .. و بين سوريا 🤷🏻♀️
الحدود في الشمال 🤷🏻♀️
يبقا هنا احنا امام احتمالين :
▪الاول 👈🏻 اسرائيل هتدفع حزب الله للتحرك شمال الليطاني .. و يدخل شمال لبنان
ثم يقابلها قوات الارهابيين بتاعت الشرع
و يشتبك بالمرة جيش لبنان
ثم تتفرغ اسرائيل لاعادة اعمار جنوب لبنان بعد الضم
و هنا نقدروا بقا نحطوا شريطة سودا علي الخريطة علي اسم لبنان 😏😏
▪التاني 👈🏻 ميليشيا الايجور و الاوزبك و الافغان .. منتخب الارهابيين اللي نمنا و صحينا لقيناهم الجيش السوري
و بدلا ما هم عبء علي الجولاني مش عارف يدفعلهم رواتب كويسة
هيتم نقلهم من سوريا الي جنوب لبنان عبر اسرائيل
و تدور المطحنة هناك و تتحمل اسرائيل او الصهيونية عموما نفقاتهم 🤷🏻♀️🤷🏻♀️
و كده كده انتهي دور ميليشيا حزب الله للابد
هي اصلا تم انشاءها لتفتتيت و تقسيم لبنان ثم تسهيل استيلاء اسرائيل عليها 👌🏻👌🏻
وفي المقابل دخلت شركتي كونكو فيلبس و نوفاتيرا الامريكتين الي سوريا
و وقعت عقد استثمار مع شركة البترول السورية لتطويوثر كافة الحقول لرفع انتاج سوريا الي مليون برميل يوميا بحلول 2030
استثمارات و عااادي
اللي مش عادي ان العقود 30 سنة بنسبة 77% للامريكان في مقابل 23% لسوريا 🙄🙄
" و انا الحقيقة معرفش مين اقنع المنطقة دي انها هتكمل بشكلها الحالي ل 2030 اساسا .. بس نخرج من 2026 بس الاول 😒😒 "
" مين اللي قالكم من ديسمبر 2024 ان امريكا هتستولي علي حقول سوريا 🤔 "
جملة 👈🏻 الرجل الذي وضعناه هناك
فيها الخلاصة
يعني مش هيرفض طلب 🤷🏻♀️🤷🏻♀️
♦في نفس ال 10 ايام دول تم إلغاء اتفاقية اوسلو 93
و لاااا حد حس بحاجة يا بيه 🤔
من غير عصبية
ايييه اعلان مبادئ اتفاقية اوسلو :
🔹الاعتراف المتبادل :
اسرائيل تعترف بمنظمة التحرير .. و ياسر عرفات يعترف بحق اسرائيل في العيش بسلام و امن ونبذ العنف علي مساحة اسرائيل اللي هي 78% من فلسطين عدا الضفة و غزة
" ياسر عرفات اهو اللي اعترف بنفسه .. لا العرب و لا حكام العرب لهم علاقة
اللي دايما بيتشدقوا بنغمة حكام العرب خانوا فلسطين
اللي خان فلسطين الفلسطينين نفسهم وكل من حكم فلسطين 🤷🏻♀️🤷🏻♀️ " | 4 135 |
| 12 | مهنة التمريض زمان كانت low class و معتمدة علي شريحة مجتمعية معينة
لكن وقت ما انا دخلت الجامعة كان معايا زميلات دخلوا كلية تمريض و بقت كلية عالية و لها برستيج و مكانة مجتمعية و بنات و شباب مثقفات ومن قبلي كمان
ف فئة التمرجية معدوش موجودين زي ما بيتم الترويج له
ف لو حد شاف جريمة من زمان و خاف يبلغ عنها .. معتقدش اني ممكن احترمه
لأنه فضل يحافظ علي نفسه و ترك حق المظلوم يضيع و ده ميبقاش لا بطل و لا محترم
و اللي عايز يبرأ ذمته من شئ يذكر وقائع باسماء متهمين و تواريخ ... و لا احنا بنتخرج و بنفقد الذاكرة 🤷🏻♀️🤷🏻♀️
6 سنين بحالهم صمت .. ايييه الضمير دخل ينام فدخل في غيبوبة و لا ايه 🤔🤔
و هنفضل في شد و جذب و بوستات و كومنتات و نقابة تتدخل و دكاترة تدين ودكاترة تدافع
لحد بااااااااااااس ... انتوا هتقطعوا بعض علي مستشفي الشاطبي ... تغووور المستشفي اللي تزعلكم من بعض دي 😏😏
فن صناعة التريند في البلد دي اتعودنا انه صناعة قذرة .. و بيكون وراه هدف اقذر و مشفناش تريند الا وكان شمال
و عيشنا تريند خساير مصنع الحديد و الصلب وقد ايه المصنع بقا وحش و بيخسر و طلع له ضحايا كتير و مرضي نتيجة عوادمه
و كل مريض يحكي مآساته و يكح شوية في وشنا و احنا شعب عاطفي لدرجة الهبل بطبعه 🙄🙄
و اهو راح ... و بقا الحديد بشخروميت ألف طن و صناعة احتكارية 🤷🏻♀️🤷🏻♀️
طبيعي بقا نلاقي زوربيح مغتصبات اثناء الولادة ... و اللي الدكتور مد ايده في رحمها طلع البيبي من منخيرها و اللي عبد الصمد جاب الكرباج وجمع الفلاحين من العزبة و جلدوها و هي بتولد و حكايات عن مصطلح جديد لاااااااانج 👈🏻 العنف التوليدي 👉🏻
ياخي الناشطات دول عليهم شوية مصطلحات .. بتكسب بقا شغلانة الناشط دي علي كده 🤔🤔
و في ظل الحكايات اللي معد لها سكريبتات
هتروح الحكايات الحقيقية
و اللي لها مظلمة هتروح 🤷🏻♀️🤷🏻♀️
اعتقد انكم فهمتوني كووووويس
مبدئيا كده انا محبش العيش الابيض و لا الحلاوة ✋🏻✋🏻
العيش يبقا اسمر و كفتة ... و من غير لية مبحبش الضاني انا 🙄🙄 و اتوصوا بالطحينة .. انا مني لله و الله بجيب الهم لحد باب بيتي 😂😂 | 4 898 |
| 13 | 🔵 #زمن_الفساد_الوسطي_الجميل: 🙄🙄
زمان ايام هوجة الخصخصة بتاعت عاطف عبيد أنار الله قبره بجمر من قاع جهنم
كان ابتدي يتبني مكتبة اسكندرية .. عشان تخرج للعالم بشكلها الحالي
و القبة السماوية و الشكل الزجاجي ... و كل الحاجات الحلوة دي
كنت انا في ثانوية عامة وقتها
و كان باص المدرسة الصبح بيعدي علي المكتبة
خطيئة مكتبة اسكندرية ان حاضنها مبنيين
و المبنيين يخصوا الطبقة الدنيا من المجتمع
مستشفي الشاطبي من ناحية .. و مجمع الكليات النظري من ناحية
و جنبها بيتين تلاتة من أملاك الجريج اللي آلت للمحافظة بعد وفاة اصحابها
♦جينا يا خويا سمعنا خير اللهم اجعله خير
ان في رغبة ملحة علي السيدة الاولي الزوحلفة تؤرقها في منامها و مخلياها تفرررك في الفراش كده من الارق يا عيني
إلا و لااااازم اطور مستشفي الشاطبي و مجمع الكليات 🤷🏻♀️🤷🏻♀️
يا سلاااام ع الحنية يا ولاد
قالك بس التطوير مش هينفع و هما في مكانهم
لازما و حتما و لابد يتنقلوا من مكانهم
يتنقلوا فين يا سيدة يا اولي
قالت اطراف سموحة
كل الاسكندرانية عارفين ان اطراف سموحة دي اللي هي ابيس
و ما ادراك ما ابيس في التسعينات و الالفينات ... عالم موازي من الكوكب ... الكوكب كله طلع للالفينات و سابه في غيبات الجب
و قالت ان اللي هيطور المستشفي و يشرف عليها مجموعة مطورين صحيين وطبيين من انجلترا ... اااه ما العرق يحن و بردو العرق دساس 😒😒
بدون ذكر اسامي مجموعة هيرلي ستريت لندن " مبنحبوش نذكروا اسماء الكيانات دي عشان قضايا التشهير و كدهون 😎 "
🔘 لكن المجتمع السكندري وقتها انتفض
و حس بحاجة شمال
مستشفي ايه اللي هتنقلوها
طب و المجمع يتنقل لييييه 🤔🤔
اتاااااري ايه يا مواطن يا خويا مطولش عليك و قولي طولي ... مجموعة صناديق استثمارية بريطانية عايزة الارض دي كلها عشان تعملها فندق ضخم يحتضن في قلبه مكتبة الاسكندرية اللي خلصت في اواخر 2001 و بقا شكلها مبهج
و بصراحة بقا يعني مش معقووول مستشفي الرعاع الغلابة دول تطل علي المنظر الرهيب ده سواء المكتبة و لا البحر
و احياءا للتاريخ و دي بقا مكان جزيرة فاروس
و يمكن فاروس مش مرتاح في تربته و المستشفي موجودة 🤔🤔
🔷🔶 مين بقا يا ولاااد الصناديق الاستثمارية البريطانية دي اللي عايزة الارض :
▪شركة أكور للفنادق الذراع البريطاني acour london
بتاع احمد المغربي وزير الاسكان اللي بقا وزير سياحة
▪صندوق بوليون الاستثماري " اللي مسجل في جزر ڤيرجن البريطانية " و اللي بدون ذكر اسامي جمال مبارك بيمتلك منه عبر شركة بريطانية 50%
" و بالمناسبة اي چي هيرمس اللي متولية بيع حصص مصنع سايلو فودز من نوفمبر 2025 تبقا واحدة من اصول بوليون 😎 "
▪شركة بالم هيلز اللي له صناديق بريطانية يملكها وزراء المستر زي المغربي و ياسين منصور و هشام طلعت قبل ما يتغضب عليه بسبب عمولة فندق سان ستيفانو و رأفت بطرس غالي اخو يوسف وزير المالية
تجمع كده اللي هو المسيخ الدجال يعدي عليهم و هما قاعدين يقولهم سلاموووو عليكوووو منورين أرجالة 🙄🙄
بس وقتها بقا كان في صحفيين شرفا .. ابناء حرب 73 و نزاع الشرف و النخوة
صحيفة الاسبوع و الدستور
قعدوا يجيبوا سيرة الموضوع و ينخوروا وراه و صحفي يختفي يسلم غيره
لما في 2005 كده تقريبا الدنيا ولعت و الاسكندرانية كانوا يا قاتل يا مقتول علي المستشفي
📌 وقتها طلعوا اشاعة البنت اللي عندها 18 سنة اللي من البيضا كفر الدوار اللي راحت تولد و اتنين دكاترة اغتصبوها و بتاع
" معرفش ازاي بتولد و بتنزف و اغتصبوها 😒😒 "
و مفيد فوزي حب يقابلها ف اختفت هي و اهلها و اللي جابوها كلهم في ظروف غامضة اسمها حبيب العادلي 🤔
و لويس جريس الصحفي زوج سناء جميل الفنانة العظيمة عمل سلسلة مقالات بعنوان كفوا ايديكم عن مستشفي الغلابة و اختفت في ظروف غامضة اسمها وزير الاعلام صفوت الشريف .. وهو نفسه اتهدد انه هيتنفي فرنسا 🙄🙄
لكن الاسكندرانية مسكتوش
و اساتذة الجامعة مسكتوش
و الطلبة كمان
ف الموجة عليت علي الزوحلفة الاولي .. وحست انها مش هتعدي
راح الموضوع اتلم
و جابوا جردلين بويا بيضا و ربع ميتاليك و بيضوا المستشفي
اااه و قصاري زرع .. احنا في الزرع نصرف ميهمنااااش 🙄🙄
و نجت الشاطبي من أيدي الحيتان .. و قدر الصحفيين يكشفوا ان شائعات الاغتصاب كانت عشان تلعب علي وتر حمية الشرف و الخوف عليه اللي عند الناس ... ف تكره المستشفي و متسألش فيها
ده في علم نفس المجتمع اسمه خلق حاجز نفسي بين الاشياء المراد التخلي عنها و الدهماء 🤷🏻♀️🤷🏻♀️
مش هقول ان المستشفيات فيها ملايكة .. العام و الخاص فيه ناس زبالة لأنه مش مجتمع اليوتوبيا ... لكن فيه عظماء بردو | 5 692 |
| 14 | ✨ لن تكون سنوات العمر كلها سنين عجاف
ثُمَّ يَأْتِي مِن بَعْدِ ذَٰلِكَ عَامٌ فِيهِ يُغَاثُ النَّاسُ وَفِيهِ يَعْصِرُونَ
هذه هي بشري الله .. ف قبلنا البشري ❤
كل سنة و انتوا طيبين و بخير
اللهم اجعل هذا العام الهجري هو عام الغوث و النجاة لكل ما أهمنا و غمنا و اهلك بالنا 🤲🏻🤲🏻
و اجعل هلاله اللهم هلال بذوغ الخير و السكينة
و آتنا اللهم سعة في الرزق و لينا في القلب و بركة في العمر و ردنا إليك مردا جميلا غير مخزي و لا فاضح .... و اجعلنا من عبادك الذين سترتهم بسترك الجميل الذي سترت به نفسك .. فما اطلع عليك أحد 🤲🏻🤲🏻
و اجعلنا اللهم ممن تحابوا فيك ف ظللتهم بظلك يوم لا ظل الا ظلك .. ف إني اشهدك اني احبهم جميعا فيك ولك 🤲🏻🤲🏻
عام هجري سعيد احبائي ❤ | 5 954 |
| 15 | 🔵 اااااميييييييييين 🤲🏻🤲🏻
#شجع_مصر 🇪🇬🇪🇬🇪🇬🇪🇬 | 5 157 |
| 16 | يا جماعة الرأسمالية دي جميلة و حلوة و سكر محلي محطوط علي كريمة
هي يا دوووووب بتجرد الدول الفقيرة و الاقتصادات الناشئة و المبتدأة من املاكها
و بتغول القطاع الخاص و الاجانب لدرجة الاستعباد الوظيفي
و ده اللي مخلي المواطنين البريطانيين الاشرار بعد كل سنوات الرفاهية و الراحة من رأسمالية قايمة علي سرقة الشعوب
بيتظاهروا ضد حكوماتهم
و عمالين يطيروا رئيس وزرا واحد ورا التاني
لأن رأس المال لم يعد قادر علي رفع رواتبهم و لا تأمين مستوي رفاهية اعتادوا عليه
و مع انكماش الاقتصاد العالمي .. مبقاش قادر انه يوظف ناس فارتفعت البطالة 🤷🏻♀️🤷🏻♀️
يا دووووب الرأسمالية بتهرس الفقير و بتمسح الطبقات المتوسطة من الوجود
و بتحول المجتمع لمجتمع مستدين بالكامل سواء من بنوك او شركات تمويل
زي كندا كده عايشين شغالين عند فيزا البنوك 🤷🏻♀️🤷🏻♀️
و بتجبر الحكومات علي فرم الطبقات الدنيا من المجتمع لانها طبقات تعيش تحت العوز
و الحكومات لم تعد تملك .. عشان تكفي العوز ده 🤷🏻♀️🤷🏻♀️
انما ان الدولة تملك مصانع عملاقة تصدر من خلال انتاجها و تدعم الزراعة و تعمل تعليم مجاني و يبقا عندها ايرادات تقدر تصرف منهم علي الانفاق الحكومي و العقد المجتمعي بدل من سياسة الجباية الضريبية
اوووو نووووو ايه اليعععع ده
بلدي اوي يا حسين 🙄🙄
اومال لو مكنتش الرأسمالية بتنهار قدام عينيهم في كل حتة في العالم كانوا عملوا فينا ايه 🤔🤔
اصل انا كل يوم بصحي الصبح .. افتح الشباك علي الارجنتين و اشوف هاااا ايه الجديد 😒😒
ف اكيد اكيييييد اكيييييييييد ان شاء الله .. الحكومة عارفة انها لو طلبت قروض تاني هترهن صكوك عند الصندوق
و اكييييييد اكيييييييد ان شاء الله ده مش هيحصل
و انا مش هاخد بكلام اي جريدة و لا موقع و لا صفحة
الا لو وزارة المالية نفسها اعلنت
و اكيييييد اكيييييييييييد مش هتعلن .. ومش هتعملها 🙄🙄
و هتعتمد علي ان الملاءة المالية بتاعتنا و اللي نسبتها بقت 30% فقط .. لكنها تسمح لنا باصدار سندات تمويلية و ادوات دين قصيرة الاجل " حل اهوووو ... يا كيلو 270 حل اهووووووو ... اهوووووو 🙄🙄 "
" من المفارقات الكوميدية ان سجن بيونس ايرس فيه 163 صحفي و مؤثر و استاذ جامعي ... كانوا ضد اي تعاون مع صندوق النقد و ضد تخفيض العملة و لما اتباعت دار صك العملة نزلوا اتظاهروا .. و يوم بيع شركة الكهربا جابوا أنصل اسلحة حادة و قعدوا يعوروا نفسهم اعتراضا علي البيع امام مقر الحكومة
بس اتهموهم بمحاولة قلب نظام الحكم بقا و سجنوهم 🙄🙄
الساااااافل قليل الادب رفض بيع دار صك العملة و رفض الدولرة
يستاهل يتسجن 🤷🏻♀️🤷🏻♀️
مش عايز يتطور البيئة اليااااااي الرجعي .. اهو اخدوا جزاءهم
و كل اللي كانوا بيدعموا التقدم و النمو و التطور اللي الحكومة و صندوق النقد عملوه في الارجنتين و كانوا كتف بكتف كده
رجاااالة وطنيين اشداااااء 💪🏻💪🏻
سافروا كلهم لامريكا و كندا 🙄🙄
لا لا مش هروب و نط من المركب استغفر الله العظيم .... دي رحلة استكشافية مدتها مدي الحياة مش اكتر 🤷🏻♀️🤷🏻♀️ "
يلاااااا ربنا ياخد رئيس الوزراء الارجنتيني هو و عصابته في حتة تانية خااالص
و يكافاءهم علي قد اللي عملوه في سبيل رفعة الارجنتين الديموقراطية الشقيقة 😒😒 | 5 923 |
| 17 | 🔵 هل فعلا مصر هتاخد قرض جديد من صندوق النقد في حدود 5 مليار دولار بعد انتهاء البرنامج الحالي في سبتمبر / اكتوبر 2026
في تسريبات بتقول كده 🤔🤔
انا معرفش مصدر التسريبات دي
و كل اللي وصلت له هو تحليل د.بدر الصواف "اللي انا بردو معرفوش " و اللي بيشتغل محلل في احد البنوك البريطانية الكبيرة التي تعمل في الاسواق الناشئة والمبتدأة في الشرق الاوسط و افريقيا 🤷🏻♀️🤷🏻♀️
♦سألت صحفية بثق فيها من ضمن صحفيين مبني رياسة الوزرا
قالتلي مفيش اصلا حد طرح الفكرة ... لا وزارة تخطيط و لا وزارة مالية
و كل التركيز حاليا علي الانتهاء من برنامج الطروحات و البيع .. و آلية رفع باقي الدعم عن المحروقات و الكهربا و المياه و البطاقات التموينية تحويلها من عيني ل نقدي
قبل حلول موعد المراجعة القادم .. عشان يتقفل البرنامج الحالي👌🏻👌🏻
♦امبارح د .محمد فؤاد و ده احد مستشارين رياسة الوزرا دخل مداخلة مع عمرو اديب عشان اجابة هذا السؤال
و قال 👈🏻 لم يتم طرح الامر مطلقا
و ان في منافذ اخري نقدر نتوجه لها للحصول علي قروض .. مش صندوق النقد هو الباب الوحيد 👌🏻👌🏻
و الحقيقة هو كلامه صح
احنا بقالنا اسبوع كل يوم الصبح بيتم التصديق علي قرض جديد
و جريدة المال بتنزل تفاصيل التصديق و توجيه القرض
🔘 طيب .. برنامج صندوق النقد في اي دولة بيدخلها هو روشتة وااااحدة
لا تغيير فيها
و تقدروا تراجعوا ده في كل الدول اللي دخلها و فشل فيها و افقرها
هو اصلا منجحش في ولا دولة في تاريخه
▪ رفع الدعم عن الشعب
▪ تحرير سعر الصرف
▪ بيع الاصول
▪ تمليك القطاع الخاص علي حساب القطاع الحكومي
هو دول ال 4 محاور اللي بيشتغل عليهم 🤷🏻♀️🤷🏻♀️
و كلهم محاور فاشلة
و احنا خلاص بنخلصهم اهو
ممكن يسلفنا تاني علي اي اساس .. هو ينفع 🤔🤔
اه ينفع 👈🏻 بس هياخد منك صكوك ملكية اصول " بيرهن الدولة عنده يعني "
📌 حد عمل كده معاه 👈🏻 اااه سيرلانكا و لبنان و الارجنتين
يعني مثلا الارجتين :
هل ال 5 برامج اللي عملهم معاه الارجنتين نجحوا
ابدااااا ... و لا واحد نجح
و الارجنتين حرفيا اتخربت
و كل الاثرياء اللي هما كانوا 3.5% من الشعب حائزي الثروة هربوا منها
ف الحكومة الارجنتينية طالبت الصندوق انه يفضل يقرضها .. لأن الشركاء الدوليين الممولين توقفوا عن الاقراض
وافق
لكن اخد صكوك
▪ ب شركة ايمبسا للكهربا " شركة الكهربا الحكومية "
و اتباعت و اشترتها امريكا
عشان الحكومة الارجنتينية تاخد الفلوس .. تسدد بيها ديون البنوك الامريكية عليها 🙄
▪ محطات توليد الطاقة العملاقة
و اكبر اتنين فيهم الحصص الحكومية في محطات مانويل بليجارنو و سان مارتين
تم بيع الصك بالكامل
▪ صك بالحصة الحكومية في شركة المياه و الصرف اللي كانت تعادل 90% من الشركة
و اتباعت بردو في مزاد عالمي علي حصة الحكومة في شركة المياه الوطنية aysa
▪ صك بالشبكة الكهرومائية comahue :
دي شبكة السدود المائية و محطات الطاقة المائية اللي كانت بتملكها الارجنتين
و تم بيعها في مناقصات دولية بالكامل
و علي فكرة اسرائيل و قطر و امريكا و كندا اشتروا فيها و الباقي كان اسهم متوسطة لشركات متفرقة 👌🏻👌🏻
▪ شبكة السكك الحديدية الوطنية
تم تحويلها من قطاع حكومي الي شركة مساهمة و اتفرق دمها شيعا كده بين القبايل 😏
▪ شبكة المطارات و الموانئ : تم طرحها بالكامل للقطاع الخاص للادارة والتشغيل مقابل حصة 8% من الارباح للحكومة
كل الخراب ده كفي صندوق النقد .. اقسم بالله ابداااا
الحكومة باعت دار صك العملة " البيزو "
و قالك طبع البيزو ابن الكلب ده هو السبب في التضخم
يعني مش ارتفاع الاسعار و تدهور المرتبات و نزول المواطنين تحت خط الفقر المعتاد بالتالي انعدمت القوة الشرائية 🤔🤔
لا لا البيزو ... اكيد حماته عملاله عمل ربطته 🙄🙄
🔸اومال هيجيبوا عملة منين 🤔
دولروا يا فندم
زي ما لبنان كده لغت الليرة و اعتمدت الدولار 🤷🏻♀️🤷🏻♀️
ف اللي حاصل في الارجنتين انهم معتمدين علي حاجة اسمها اهلاك الكتلة النقدية المطبوعة
و احلال الدولار ببطء
🔹ما هو يا عزيزي
كل ما التضخم يزيد في امريكا نتيجة طبع الدولار اللي مبيقفش
يقوم صندوق النقد يدخل علي دولة .. يقولها دولري
فيتم تحويل جبل من الدولارات من امريكا .. لهذه الدولة
تبرع كده 🤔
لأ 👈🏻 دين علي هذه الدولة لحساب الفيدرالي الامريكي
و يبقا الفيدرالي قلل وتيرة التضخم
و تخلص من السيولة النقدية الزايدة في السوق
و رفع حجم اصوله بهذا الدين .. اللي ممكن يحط ايده علي اصل من اصول هذه الدولة في مقابله 👈🏻 زي ما خدوا شركة الكهربا الوطنية كده 🤷🏻♀️🤷🏻♀️ | 5 045 |
| 18 | و ده اللي مصر بتمنعه من خلال تواجدها في الصومال 👌🏻👌🏻
▪ انهاردة الرئيس الانفصالي بتاع صوماليلاند في اسرائيل
و استقبلوه استقبال رسمي
و موسيقي عسكرية و رفع الاعلام
مع ان رئيس حي شرق في اسكندرية له اهمية في العالم عنه 😒😒
لكن الهدف ايه 🤔
ده اللي هنستخلصه من تحليل التقرير التالي علي موقع منصة ناستيف نت العبرية بتاريخ اليوم 👌🏻
📌 المنصة عن مصدر من المحللين السياسيين في الموساد
توقعه ب ان بؤرة الصراع العالمي هتنتقل للقرن الافريقي
حيث ستجد مصر نفسها في بؤرة هذا الصراع
لانها جزء من معادلات المياه و النفوذ
🔹طب ماشي ليه بقا 🤔
بيقولك بقا يا سيدي ان الحرب الاهلية في السودان ستتفاقم
و قوات الجيش السودانية اصلا شاغلة نفسها باتهامات لاثيوبيا و ما خلفها الامارات بدعم قوات الدعم السريع
و سايب التفكك في صفوفه و انشغل بالساحة الخارجية
و ده عواقبه هتكون وخيمة جدااا عليه و لن يحقق تقدم في الحرب
- يعني انت عارف ان الحرب هتتفاقم
- و عارف ان حميدتي هيتقدم
- و عارف كمان ان البرهان بيعاني من تفكك قوات الجيش 🤔
طب هو مين بيعرض علي قادة الفصايل و الكتايب الانضمام لقوات المرتزقة في باقي افريقيا 🤔
مش شركة الحراسة و الامن البريطانية اللي موجودة في تشاد بردووو 🤔🤔
ف انت كده بتعترف ان انتوا اللي ورا الحرب الاهلية دي 🤷🏻♀️🤷🏻♀️
📌 و بيتجه لجزئية ان مصر بتعيد صفوف التحالفات الجديدة لمواجهة اثيوبيا و صوماليلاند
مواجهة اثيوبيا و صوماليلاند 🤔🤔
لا احنا بعااااد اوي يا اوستاظ مووحسن عن هذه المقارنة 🙄🙄
اثيوبيا غرقانة في شبر ميه مع شوية متمردين من تيجراي يا حج
و صوماليلاند ايه اللي عبارة عن عربيتين و توكتوك و طفاية سجاير دي اللي حاسبها علينا 🤷🏻♀️🤷🏻♀️
هي المواجهة مع الكيان الوسخ اللي بيدعمهم
و اللي ميقدرش يواجه مباشرة
ف عايز يواجه من خلال وكيل 🤷🏻♀️🤷🏻♀️
طبعا متوقع جدا ان بعد الاعتراف بصوماليلاند اسرائيليا .. و فتح سفارات .. و الزيارات اللي رايحة جاية
و انهاردة مراسم سفارة صوماليلاند في القدس المحتلة ... و يافطة سفارة دولة صوماليلاند الديموقراطية في اورشليم 🤷🏻♀️🤷🏻♀️
عااادي نتوقع تقديم دعم عسكري لهم 👌🏻👌🏻
ما هو يا عزيزي ده اسلوبهم
تجنيد عملا من داخل الدولة اللي عليها العين .. تعليبهم لحد ما يبقوا اهل ثقة .. ثم صدور تعليمات في التحرك لتنفيذ الاجندة
رئيس صوماليلاند ده ايام مجاعة الصومال كان مقطع شرايينه يا عيني علي اطفال الصومال
و داير في المحافل الدولية يلم لهم معونات
لحد ما قدر يجمع حواليه عصابة تثق فيه .. وتشوفه هو الحق و مادونه باطل
علي شوية منتفعين
و بعدين يقطع توب وطنه بالشكل ده 😏😏
🔸تصريحات الموساد دي لسه انهاردة
لكن يبدووو انها لدي مصر
لذلك التحركات السريعة في القرن الافريقي و دول افريقيا
و لجوء رئيس الكونغو لمصر ده مش شئ وحش
بالعكس ده يدينا زخم سياسي و ثقل عسكري في القارة احنا محتاجينه حاليا
الحقيقة إن ولاد الأحباء " ة" " حبيب + حبيب + حبيب يعني 🙄🙄 " عندهم طاقة لا تنفذ في خلق النزاعات و الصراعات
لأن دي تجارتهم و مكسبهم 🤷🏻♀️🤷🏻♀️
ربنا يجعل تدبيرهم تدميرهم ان شاء الله 🤲🏻🤲🏻 | 6 589 |
| 19 | ◾الجدير بالذكر ان فيروس ايبولا تم تخليقه سنة 1976 في معامل الفيروسات في اوغندا
و الهدف منه 👈🏻 الهاء شعوب وسط افريقيا و حكامها بعيدا عن فكرة انشاء كيان افريقي مستقل عن الغرب
اللي كان بيفكر فيه السادات الله يرحمه 👌🏻👌🏻
♦ندخل بقا علي الارهاب :
📌 داعش بتنفذ هجمات كتير علي مطار نيامي في النيجر
ليه تحديدا المطار ده 👈🏻 لأن فيه مخازن اليورانيوم النيجري 🤷🏻♀️
و الهجمات بتطور بقت بالمسيرات و مدفعية خفيفة
لكن الفيلق الافريقي " قوات فاجنر الروسية " مازالت بتتصدي لهم بقوة و بتحمي المطار الي جانب قوات الجيش النيجري
🔹مالي : بتخوض حرب شوارع بيدعمها فيه فاجنر ضد الارهاب
و محاولة التنظيم الارهابي السيطرة علي العاصمة
و حاصروها فعلا
لكن الجيش المالي فك الحصار
و اسقط قتلي كتير جدا من الارهابيين .. اللي فجأة اظهروا تطور كبير في الاداء يدل علي تلقي تدرييات مكثفة
و الغريب إلقاء القبض علي جنسيات متنوعة من شرق اسيا زي فيتنام و تايلاند و كمان افغان و كمان فنزويلا
يعني في استقدام للمرتزقة 🤷🏻♀️🤷🏻♀️
كل ده الي جانب دخول الايبولا المعدل كماااان 😏😏
🔹من يوم بقا ما ابراهيم تراوري في بوركينا فاسو رفض اصلا يقابل بعثة صندوق النقد
و الارهاب ظهر فجأة
و بدأ يجتاح المدنيين
و بعد ما كان تراوري بدأ ينجز حاجات اقتصادية كبيرة مدعوما من روسيا
و اعاد مساحات زراعية
و فتح المجال للانشاء شركات محلية للتنقيب عن اليورانيوم و الدهب
و سدد جزء من الدين الخارجي لدول غربية مانحة لقروض في مقابل يورانيوم " قالهم مفيش يورانيوم بسعر مخفض .. وفلوسكم هتاخدوها علي الجزمة 🙄 "
كل ده قدر يعمله في 3 سنين بس
" و علي فكرة معاه حكومة من العسكريين يدعمهم متخصصين "
و الحقيقة انه بيظهر تفوق علي الارهاب و ربنا معاه
ابراهيم تراوري حد مش عادي
بتتوافر فيه كل صفات الزعيم مش الرئيس
و لووووو متمش اغتياله
هيكون اصغر زعيم لقارة افريقيا سنا 👌🏻👌🏻
🔹موزمبيق 🙄 :
اااه و الله
كل ذنب موزمبيق يا عزيزي ان عندها اقليم اسمه كابو ديلجاو
الاقليم ده ظهر فيه غاز بكميات كبيرة جدااا في 2016
اول ما يظهر غاز و بترول يظهر ميييين فورا 👈🏻 ايوووون تنظيم داعش
و اللي قرر كده بصدفة بحتة طبعا 🙄
ان مقر عملياته يكون اقليم كابو ديلجاو 🙄
و يهجر الاهالي كلهم من المنطقة
و يدخل الجيش الموزمبيقي اللي علي الله حكايته اصلا 🤷🏻♀️🤷🏻♀️
في صراع مع داعش لا ينتهي حتي اليوم
و موزمبيق متاخدش متر مكعب واااحد
▪ اللي حصل بقا ان بمجرد إختطاف مادورو رئيس فنزويلا .. ظهرت في موزمبيق مرتزقة فنزويلية كتيييير بيدعموا داعش
و الغاز بيتم نقله عن طريقهم 🤷🏻♀️🤷🏻♀️
يا تري بيروووح فييين 🤔🤔
يبدوا ان مادورو الحاشية بتاعته و اهل الثقة كانوا متفقين عليه مع امريكا من اول ما ترامب جه تاني
و التحالفات و الموائمات دي مش وليدة كام شهر .. مستحيل
بدليل 👈🏻 المجلس العسكري بتاع مادورو محدش منهم اتعزل و لا اتغير
بالعكس حصلوا علي مكافآت
و الوزارة كلها و رئيستها اخدوا الجرين كارد الخاص بالاقامة الامريكية 🤔🤔
يا عيني و مادورو لما كان في مصر اخر زيارة له و الصحفيين سألوه : ازاي في ظل التهديد المستمر من امريكا سايب فنزويلا و بتتفسح في الاهرامات
قالهم : لم اترك فنزويلا وحيدة .. تركتها لهؤلاء الشرفاء من الحكومة و مجلس الامن
فنزويلا في يد امينة
مكنش يعرف يا ضنايا ان امينة متجوزة ترامب عرفي و حاااامل كمان 😏😏
هو كده محدش بيتخزوق اوي إلا اما يثق أوي 🤷🏻♀️🤷🏻♀️
يلا ما علينا 😒😒
🔹افريقيا الوسطي :
و دي منجم دهب
و بتدور فيها حرب الدهب فعلا
القوات الحكومية + فاجنر ضد ائتلاف التغيير " الجماعات المتمردة المدعومة من بريطانيا و اللي قائدها بريطاني الجنسية مولد و ام 👌🏻 "
فاجنر حققت انتصارات و حررت مساحات كبيرة من سيطرة ائتلاف التغيير
بريطانيا تسكت .. ابدااااا
تدخل بالايبولا و اللي بيصيب بعض عناصر فاجنر بالفعل 👌🏻👌🏻
🔹نيجيريا :
و دي يا عيني بتعيش اسوأ ايام حياتها
يعني بيترحموا علي ايام الاحتلال
علي الاقل مكنش في اراقة دماء بالشكل ده
انت عادي تمشي تدوس علي دم بشر 🤷🏻♀️🤷🏻♀️
و الصراع الذي افتعله ترامب بين الجماعات الارهابية و المسيحيين الكاثوليك اللي بيقدمهم ترامب قرابين بشرية لحقول البترول 🤷🏻♀️
و الرئيس النيجيري من بعد ما كان بياخد خطوات في طريق تحسن الاقتصاد و محاولة اعادة الاطفال للتعليم
بقا مش عارف يتنفس حرفيا 😒😒
🔘 كل ده كوم بقا .. و الكيان الصهيوني كوم تاني خاااااالص
🔸صوماليلاند و نيلة سودا علي صوماليلاند 😏😏
اعتقد بقا واضح وضوح الشمس
مييييين من الاول و من زمان ورا فكرة انفصال صوماليلاند
و مين اللي بيخطط لهم
متبقاش ساذج بقا و تقول الاحوال المعيشية و الفقر و المجاعة
اصلهم دلوقت مش سويسرا يعني
نفس مخطط انفصال جنوب السودان بحذافيره .. فاضل بس الصراع العسكري | 4 923 |
| 20 | 🔵 #ولاد_الأبالسة_ومعاقبة_افريقيا:
فاكرين #فراندة_2026 و الجزء الخاص ب افريقيا 🤷🏻♀️🤷🏻♀️
لا سحر و لا شعوذة 🙄
زي ما احنا شايفين توافد الرؤوساء الافارقة علي مصر
رئيس اريتريا .. ثم رئيس الكونغو
و في 8 فبراير 2026 رئيس الصومال كان موجود
و اللقاء الابرز في نيروبي في كينيا اثناء فعاليات افريقيا - فرنسا يوم 12 مايو 2026
كان بين الرئيس السيسي و رئيس تشاد ادريس ديبي " الدولة اللي جي منها نص القرف في القارة 🤷🏻♀️ "
التحركات دي مش تحركات عشوائية و لا هي دبلوماسيات فقط
نشوف الاول ماذا يحدث في افريقيا و العالم كله لا ينتبه 🤷🏻♀️
🔘 متفقين ان عام 2022 كان عام انتفاضة دول القارة لطرد امريكا و اوروبا منها
يعني شوفنا دول الساحل الكونفيدرالي " مالي - النيجر - بوركينا فاسو " بيطردوا فرنسا
الكونغو المبتلاة حاليا حاولت تنتفض ضد بريطانيا و فشلت للاسف
بريطانيا جابت ميليشيات ارهابية و روعت المدنيين و اراقت دماءهم
انجولا واصلت رفضها للوجود الامريكي .. وخرجت شركات النفط الامريكية
و كل دولة من دول عشان تقدر تنفذ ده
كانت بتنقلب علي النظام اللي هو سكرتير ذلك الاستعمار الاقتصادي و بينفذ تعليماته
🔹بالاضافة و دي النقطة الاهم 👈🏻 ان محدش من الدول دي رحب بخدمات صندوق النقد الدولي
اللي عرضتها عليهم كربستالينا اللعينة
تحت اسم مشبوه يسمي " الاصلاح الاقتصادي "
و اللي هما ادركوا كويس انه هيعيدهم تحت السيادة الاستعمارية تاااااني 🤷🏻♀️🤷🏻♀️
و حركات التحرر الثانية دي شجعت دول كتير في افريقيا انها تعيد ترسيم علاقتها مع المستعمرين الاقتصاديين
زي شركات النفط الفرنسية و الانجليزية و الامريكية
في نيجيريا و كوت دي ڤوار و السنغال 🤷🏻♀️🤷🏻♀️
📌 من الغير طبيعي و الغير متوقع
اننا نظن ان اولاد الابالسة هيستسلموا بسهولة و يسيبوا الفرخة اللي بتبيض يورانيوم و بلوتونيوم و ليثيوم و دهب و كربون الماس و نفط خفيف و ثقيل
بالاضافة لمحاصيل زراعية لو اتمنعت عن اوروبا هيموتوا من الجوع حرفيااااا 👌🏻👌🏻
دايما عارفين ان #أولاد_الأبالسة لهم طرق محددة للعقاب
▪ تخليق فيروس يضربوا بيه الدول
▪ صناعة ميليشيا ارهابية و تدريبها و امدادها بالسلاح
▪ حصار اقتصادي و عقوبات مالية
افريقيا بقا فازت بالتلاااااتة 😏😏
ااه الايبولا فيروس قديم و معروف
لكن مين طوره و خلاه بالشراسة دي بحيث انه يتسبب في الابادة اللي بيعملها حاليا
في الفراندة انا ذكرت تحديدا #الكونغو و قولت بالحررررف 👈🏻 هنسمع بكثرة اخبار عن الكونغو و هيكون المتحكم في الصراع بريطانيا و امريكا
لأن ثروات الكونغو هي السبيل الوحيد لانقاذ بريطانيا من الافلاس 👌🏻
" الكلام موجود من 3 يناير روحوا راجعوه .. بيتنفذ بالحرررررف "
ليا صديقة كونجولية بتقولي اعمل فيكي ايه .. اغتالك و اخلص 😂😂
الموضوع كله ان احنا بدأنا مع الماسون دورة عشرينية جديدة
و مبدأ القياس في التحليل السياسي بيوصلك لنتائج صحيحة بالطبع 🤷🏻♀️🤷🏻♀️
🔸الكونغو انضربت بالايبولا المعدلة
في نفس التوقيت اللي تم اعادة انتاج الصراع العسكري و الحرب الاهلية بين تنظيم 23 مارس اللي خلقه و دعمه و موله و دربه الاستخبارات البريطانية
و تنظيم ADF المبايع لداعش اللي هي صناعة امريكية خالصة
و اللي ضحاياه لحد الان تجاوز 7 مليون مواطن كونجولي
يعني اكتر من الابادة في غزة و السودان و جنوب لبنان مجتمعين 🤷🏻♀️🤷🏻♀️
" لكن محدش مهتم 👈🏻 لأنهم " هم " من يديرون الاعلام و يتحكمون في دفته "
اوعي تكون مفكر نفسك حر الارادة يا عزيزي
و بتتفرج علي اللي انت عايزه
نوووووو .. انت بتتفرج و تتابع اللي هما عايزين يشغلوا بالك و مخك بيه 🤷🏻♀️🤷🏻♀️
الخناقة اللي باين انها دايرة بين قوتين دي مفتعلة .. اللي بيموت الشعب الكونجولي و المرتزقة عايشين عااادي
هي مسرحية بيديرها امريكا و بريطانيا للحصول علي معدن الكولتان المكتشف حديثا في الكونغو
و اللي بيدخل في تصنيع الهواتف الذكية و السيارات الكهربية 👌🏻👌🏻
🔹الفيروس الجديد بوند بيوجيو ملوش لقاح " للسلالة دي تحديدا 🙄 "
و حتي العلاج نسبي
و مش بينجح بنسبة 78%
مركز التفشي الكونغو و تم تصنيفه فيها خطر جدااا
الدولتين اللي بعد الكونغو
اوغندا و جنوب السودان و تم تصنيفه مرتفع جدا
ثم ظهرت اصابات في رواندا .. كينيا .. تنزانيا .. اثيوبيا .. بوروندي .. انجولا .. افريقيا الوسطي .. زامبيا
و ده بسبب فتح الحدود للنزوح اللي نفذته بريطانيا في الكونغو 👌🏻
منظمة الصحة العالمية قالت ده لسه وباء افريقي مش عالمي " و اوصت دول الاتحاد الاوروبي باغلاق ابوابها امام هذه الدول 🙄 .. طب و بقية العالم يا ست منظمة يولع عادي 🤔" | 5 577 |
Вже доступно! Дослідження Telegram за 2025 — головні інсайти року 
