The Queen of chess♟♟
نقدم لك محتوي اقتصادي سياسي قائم علي الأسس العلمية و الدراسات الميدانية مع تحليلات للاحداث السياسية و الچيوسياسية العالمية ♟♟
Показати більше📈 Аналітичний огляд Telegram-каналу The Queen of chess♟♟
Канал The Queen of chess♟♟ (@chessqu) у мовному сегменті Арабська є активним учасником. На даний момент спільнота об'єднує 21 559 підписників, посідаючи 3 233 місце в категорії Спорт та 973 місце у регіоні Єгипет.
📊 Показники аудиторії та динаміка
З моменту свого створення невідомо, проект продемонстрував стрімке зростання, зібравши аудиторію у 21 559 підписників.
За останніми даними від 22 червня, 2026, канал демонструє стабільну активність. Хоча за останні 30 днів спостерігається зміна кількості учасників на -225, а за останні 24 години на -5, загальне охоплення залишається високим.
- Статус верифікації: Не верифікований
- Рівень залученості (ER): Середній показник залученості аудиторії становить 26.04%. Протягом перших 24 годин після публікації контент зазвичай збирає 13.64% реакцій від загальної кількості підписників.
- Охоплення публікацій: В середньому кожен допис отримує 5 616 переглядів. Протягом першої доби публікація в середньому набирає 2 941 переглядів.
- Реакції та взаємодія: Аудиторія активно підтримує контент: середня кількість реакцій на один пост – 588.
- Тематичні інтереси: Контент зосереджений навколо ключових тем, таких як دَولَة, دُولَار, حُكُومَة, عَالَم, دَين.
📝 Опис та контентна політика
Автор описує ресурс як майданчик для висловлення суб'єктивної думки:
“نقدم لك محتوي اقتصادي سياسي قائم علي الأسس العلمية و الدراسات الميدانية
مع تحليلات للاحداث السياسية و الچيوسياسية العالمية ♟♟”
Завдяки високій частоті оновлень (останні дані отримано 23 червня, 2026), канал підтримує актуальність та високий рівень охоплення публікацій. Аналітика показує, що аудиторія активно взаємодіє з контентом, що робить його важливою точкою впливу в категорії Спорт.
Триває завантаження даних...
| Дата | Залучення підписників | Згадування | Канали | |
| 23 червня | +1 | |||
| 22 червня | 0 | |||
| 21 червня | 0 | |||
| 20 червня | 0 | |||
| 19 червня | 0 | |||
| 18 червня | +3 | |||
| 17 червня | 0 | |||
| 16 червня | +1 | |||
| 15 червня | +2 | |||
| 14 червня | 0 | |||
| 13 червня | 0 | |||
| 12 червня | +1 | |||
| 11 червня | +2 | |||
| 10 червня | 0 | |||
| 09 червня | 0 | |||
| 08 червня | +5 | |||
| 07 червня | +1 | |||
| 06 червня | +4 | |||
| 05 червня | 0 | |||
| 04 червня | +5 | |||
| 03 червня | +2 | |||
| 02 червня | 0 | |||
| 01 червня | 0 |
| 2 | ♦ننتقل بقا لنقطة مهمة :
الدعم 👈🏻 هيتم رفعه بعد اول 3 شهور من الموازنة
بحلول اكتوبر 2026 و ده قرار الصندوق
( الرئيس له فيديو في مايو 2014 بيقول فيه انا مش هقدر ارفع الدعم عن الناس الا اما أغنيهم .. لازم اغني المصريين الاول عشان يستحملوا رفع الدعم
عشان ادفعهم بالاسعار العادلة
لقاء مع لميس الحديدي و ابراهيم عيسي
قاله يعني يعني تغني الناس يافندم 👈🏻 رد يعني اللي بياخد 1000 اديله 1500 و 2000
ساعتها بس اطالبه برفع الدعم عنه "
و دي كانت الخطة الطموحة لتحسين الاجور اللي تم وضعها في حكومة ابراهيم محلب
و اللي علي اساسها كان هيتم رفع الدعم
و انا و اللي زي وقتها المؤمنين بنظرية ان الخدمات ليست مجانية ولكن بشرط عدالة الاجور
🔹لكن ده حصل 👈🏻 لأ محصلش
📌بس مش بيتقاله كده
بيتقاله ان الحد الادني الاجور كان 2000 ج بقا 8000 ج
اتضاعف 4 مرات اهو
الناس اتغنت
🔸صاحبنا اياه الامين هيرد و يقول لأ يا ضلالية
ارقامكم في الموازنة اهووو بتقول ان الناس اتفقرت
و ان في عاملين مهمين فقروا الناس
▪ معدل التضخم يا ريس و سيبك من النسبة المزيفة
التضخم التراكمي في مصر كارثي
و اهو واقف قدامك اهوووو
اسأله انت ليه خافي بيانات التضخم بتاعت الجهاز المركزي للتعبئة و الاحصاء و منعتهم من عرضها اثناء عرض الحساب الختامي للدولة
عارف ليه يا ريس
لأن التضخم الشهري كاسر ال 60%
و التراكمي كسر ال 100%
▪السبب التاني يا ريس اللي قولته لسيادتك مرتين من شوية
القوة الشرائية للجنيه بقت 23 قرش
يعني حجم المشتريات اللي يقدر يشتريها المواطن ب 8000 جنيه تعادل حجم المشتريات اللي كان بيشتريها ب 1840 جنيه
يعني المواطن ابو حد ادني 2000 جنيه حاله احسن بكتير من ابو 8000 جنيه
▪الحاجة التالتة و البند اللي سيادتك ناسيه
هتعمل ايه في ال 11 مليون و 800 الف بتوع المعاشات
و اللي 70% منهم بيتراوح معاشه من 2850 الي 7000 جنيه
هيعيشوا ازاي لما ترفع الدعم تماما
تعرف يا ريس ان مدبولي طلع يقول للناس : اصل مفيش دولة بتدفع دعم للابد للمواطنين .. كأنه بيديهم الدعم من ورث امه
بس هو متغافل حاجة مهمة اقتصاديا
ألا و هي 👈🏻 متي تقدم الحكومات الدعم للشعوب
الاجابة : عندنا تكون الشعوب فقيرة .. لا تستطيع تلبية احتياجاتها الاساسية ب رواتبها
و حضرتك عارف اننا فقرا اوي .. و بعد العرض الامين للموازنة اظن اكتشفت اننا بقينا فقرا اوي اوووي
ف ازاي سعر لتر السولار هيبقا ب 33 جنيه .. و كيلووات الكهربا ب 4.20 جنيه 🤷🏻♀️🤷🏻♀️
✨ سيادة الرئيس / عمر ما حد هيقولك الكلام ده
و لا هيعرض عليك الحقيقة كاملة
لأن محدش هيروح يعترف علي نفسه انه حرامي
و لا حد هيقدر يواجه سيادتك ان كل طموحاتك للبلد اتحولت لمآسي اقتصادية
و هيقولوا لسيادتك سيبك منهم دول اعداء النجاح .. دول لجان و مأجورين عشان يفسدوا عليك انجازاتك
جرب بقا يا ريس تنزل الشارع زي زمااااان
لأ مقصدش البنت الممثلة بتاعت المعهد العالي للسينما اللي جابوها تقدم لحضرتك القهوة في احتفالية العاصمة .. اصل عملوها مع مبارك قبل كده في سوهاج و خلوه يخبط علي باب بيت فرد شرطة في امن الدولة علي اساس انه مواطن و كده
انا قصدي ايام ما كنت سيادتك بتركن عربيات الموكب الرئاسي و تسأل الراجل الديلفري انت ازاي بتخاطر بأسرتك كلها علي موتوسيكل .. انت بتكسب كام في الشهر و اما المبلغ يطلع زهيد .. تقوم باصص للعقيد صلاح نظرة هو فهمها
ايام ما نزلت علي الطريق عند ترعة المريوطية
و قولت لا لا استني هنا .. ازااااي الترعة دي مفيهاش سور
عارف يا ريس الترعة دي بقالها 5 سنين بدون سور بردو ..و راح فيها ضحايا
اصلهم عملوا حسابهم ان سيادتك متعديش من جنبها تاني خلاص 🤷🏻♀️🤷🏻♀️
عارف يا ريس مين اللي بيضيع الحكام و الملوك و الزعماء 👈🏻 الحاشية و الحكومة
هما جنود الشيطان اللي بيزين للحاكم سوء العمل
و الحاشية دي بتعتمد علي الجهلاء و عديمي الضمير و اللي لهم تمن في سوق نخاسة الاوطان
اللي بيصوروا للناس ان اي حد بيدافع عن حقوقهم انه بيكرهك .. و يفضلوا يرددوها عشان توصلك ان الناس دي بتكرهك
مع ان الانسان المنحاز للشعب و للارض هو اكتر حد بيحبك .. ومش عايزك تخسر
و في النهاية :
انا لا بغسل ايد حد من الازمة .. و لا بدينه
انا بعرض بما يرضي الله
عشان انت المواطن تبقا فاهم
لأن مينفعش تعيش جاهل يسوقوك بشوية شعارات رنانة عن الوطنية وهما قاعدين تحت التكييف بيعدوا دولارات و يوروهات
و يكلمك عن الصبر و التحمل و هو قاعد في چاكوزي
و يطلعوا يديكوا محاضرة في الوطنية في فيديوهات من العربيات و في ايديهم القهوة من سيلانترو و لا ستاربكس
دول حثالة و افاقين و عارفين ان المواطن الغلبان هو درجات سلم تكوين الثروة لهم
لكن العظيم .. ان بقا في شرفا كتير بيقرعوا ناقوس الخطر ومش فارق معاهم التمن اللي هيدفعوه | 1 780 |
| 3 | اعتي رأسماليات العالم التعليم فيها مجاني
امريكا .. السويد .. الدانمارك .. النرويج .. فنلندا .. انجلترا .. فرنسا .. ألمانيا
فيروس ميدبولا بقا عشان هو رأسمالي اوي جدا خااااالص و مش اشتراكي لؤة نؤة مش حاطط فلوس لتمويل الشهادات الجامعية اصلااااا
و يجي بني آدم براس مغرفة طبيخ يقولك هي الحكومة اخفقت في اييييه 😒😒 "
🔶 يلاحظ من الجدول السابق ان النسب انحدرت تماما
" قولنا ملناش دعوة بأرقام المبالغ المالية .. احنا بنشتغل نسب "
لأنك لو اخدت ال 367 مليار جنيه في ظل قوة شرائية للجنيه حاليا تعادل 23 قرش
يبقا المبلغ يعادل 84 مليار دولار يا سادة 🤷🏻♀️🤷🏻♀️
يبقا نزلنا عن 2014 و لا ارقامنا بتتحسن 🤔
🔶 طيب .. الانقح :
النسبة المئوية الدستورية لمخصصات التعليم حتي يتم قبول الموازنة كااااام 👈🏻 4%
🔹اومال ازااااي البرلمان عداها :
بطريقة فتح عينك تاكل ملبن .. فتح ملبن ناكل مصارينك
تم اضافة حاجة اسمها الانفاق الشامل
و ده عبارة عن ايه 👈🏻 اضافة المستشفيات الجامعية .. و معاهد الازهر .. و فوائد القروض الموجهة للتعليم
اقفففففش سرقة تاني اهي 😳
▪ المستشفيات الجامعية نفاقاتها اتحسبت مرتين
مرة عند الصحة و مرة عند التعليم الجامعي
▪معاهد الازهر بيصرف عليها الازهر اللي بياخد موازنته من وزارة الاوقاف
يعني اصلا نفقات معاهد الازهر مسجلة عند الاوقاف مرة و في التعليم مرة
▪فوايد القروض مسجلة في مخصصات التعليم مرة
و في باب 8 القروض و المستحقات مرة
و بيقولك احنا بعد سنوات هنجني ثمار التنمية .. ثمار ايه اللي هتجنيها في دولة مواطنيها بيصرفوا 77% من مدخولهم علي التعليم الفاشل اصلاااا في منظومته .. و هيتجهوا تااااني للتسرب من التعليم لارتفاع نفقاته
هنجني اااه
علي رأي الحجة نبيلة هات ايديك يا ولا وتعالي نجني 😒😒
آفاق و مدلس و ضلالي وخاين
بيصفي مع ابولهب في السيميفينال بتاع جهنم 😒
نرجع للشخص الامين :
هيقول ايه 👈🏻 نفس الحال يا ريس ينطبق علي التعليم
في 2014 كان نصيب الفرد 150.3 دولار من مخصصات التعليم
في 2027 نصيبه بقا 81.3 دولار ياريس
يعني انخفض للنص
مما زاد شعور الفقر و سوء المعيشة و انهيار الطبقة المتوسطة
عشان كده يا ريس الناس مش جاحدة و لا حاجة لما بتقول احنا استفدنا ايه ولا خذلتك و لا هتخذلك بالعكس دول ابطال ومتحملين .. لان فعلا كل موازنة حجم استفادهم بتقل برغم من زيادة المبلغ .. و دي يا ريس اقتصاديا اسمها الهيكل الغير واقعي للزيادات " ريكاردو بيقول عليه 👈🏻 الموازنات الورقية الزائفة "
ان الارقام بتزيد و مع ذلك الفقر بيزيد 👈🏻 ده بسبب انخفاض الحصص و انخفاض و تدمير قيمة العملة و قوتها الشرائية
▪عشان كده يا ريس كان في ناس بتصرخ و تقولك اوعي تعوم عشان ده هيخرب بيت البلد و الفقر هيزيد .. ابوس ايديك اوعي تعوم
مش هتعرف تعالج الاثار بتاعت الخطوة دي
و محدش فهم سيادتك ليه
و فهمنا ان لما سيادتك قولت لما الدولار يوصل 50 جنيه احنا نسيبها احسن .. ان في حد مفهم سيادتك حجم الكارثة الاقتصادية اللي هنتحط فيها
ميعرفوش ان مجرد جملة في خطاب
▪عشان كده الناس بقت رافضة تسمع لأي انجاز بيتحقق و اي مشروع بيتعمل لأنهم لم ينالوا حصة سابقة من الزيادة بالعكس تم تقليص حصصهم الفعلية .. و بيضربوا غطس جوا بلاعة الفقر 🤷🏻♀️🤷🏻♀️
▪عشان كده في ناس خايفة عليك و علي البلد بتقولك لا غني ان القطاع العام لأنك دولة بلا ايرادات
و شعبها فقير ميقدرش يكفيك ايرادات تسدد الرقم الجنوني من الفوايد فقط علي الديون
▪عشان كده في ناس " اشرار و نوتي " بيهاجموا مصطفي مدبولي و بيقولوا عليه ضيع حلمك بتاع 2030
و مش لاقي حل غير انه يستبدلنا بشعب تاني من المشردين و الانطاع
ف لوووووو الحقايق بيتم طرحها بالامانة و الضمير ده
ساعتها بس هيكون في اجراء حاسم ... انما طول ما النصب بالارقام موجود هنلبس في حيطة لا محالة 🤷🏻♀️🤷🏻♀️
" يا تري مرهفي الحس و متألمي المشاعر يقدروا بتعبيراتهم الجياشة و دموع الحب الحارقة يحموا اللي بيتهد حاليا بالفراشات الطايرة و القلوب الحايرة 🤔 "
المرقعة مبتأكلش عيش و الله .. الحب وحده لا يكفي
لازم علم و ضمير يدعموه و يسندوه
دي طريقة عرض بندين بس من الموازنة و دبلرة مصروفات و شغل محاسبين في مصنع لبان تحت السلم
مفيش ظابط في الدنيا ممكن يفهم التفاصيل دي الا لو ظابط مقاتل خط الموازنة العامة و الاقتصاد الكلي ... ف بلاش نستهبل علي بعض و نقول ازاااااي ده حتي ظباط المخابرات
ااااه اللوا عمر سليمان الله يرحمه لو مكنش في شخص خفي بيقعد معاه يفهمه ازاي فلوس غسيل الاموال دخلت مصر و بتدور فين .. مكنش عمره قدر يوقف الغسالة 🤷🏻♀️🤷🏻♀️ | 1 666 |
| 4 | ده محصلش بسبب ان ايرادات كل حاجة بتروح للديون
يبقا هنا اللي المفروض انه يتضاعف النسبة مش الرقم
" ليه يا فندم 👈🏻 لأن الواحد دولار = واحد دولار
كون انه كان 7.15 وحدة نقدية ثم تضاعف 7 مرات ليصبح 50 وحدة نقدية .... دي مآساتك انت الارقام الاقتصادية ميخصهاش 🤷🏻♀️"
و بالتالي انخفاض قيمة العملة تجعل الرقم هنا بيعبر عن تضخم و فقدان قوة العملة الشرائية مش بيعبر عن رفاهية
الرفاهية تتحقق لما النسبة المئوية هي اللي تتضاعف
" فاهمين و لا الكلام صعب و لا ايه 🤔🤔 "
هبسطهالكم
يعني بما ان الناتج المحلي انضرب × 10
يبقا المفروض الانفاق الحكومي علي العقد الاجتماعي اللي هو الصحة و التعليم ينضرب هو كمان × 10
فيبقا المخصص للصحة 10.51% مش 1.51%
هنا بقا يبقا المخصص المالي ضخم جدااااا
ف تقدر تزود الرواتب .. و تقدر تقدم خدمة صحية ممتازة في المستشفيات .. و تقدر تملك حيز مالي تشتري بيه الادوية اللي محتاجها لقطاع التأمين وتدعم كبار السن .. و تقدر تخصص مبلغ للتدريب وتحسين الكفاءات .. تمام 👌🏻👌🏻
✨طب انا لما يتعرض عليا الارقام دي و انا غير متخصص
و هشوف القيم المالية للمخصصات قفزت من 42 مليار في 2014 الي 301 مليار في 2027
ما احنا فعلا بنزود الانفاق اهوووو ... اااه مش اتضاعف 10 مرات وفقا للمنطق لكن اتضاعف 7 مرات مثلا .. برافو عليكم يا حكومة و الله 👏🏻👏🏻
احنا ارقامنا بتتحسن يا حكومة 👏🏻👏🏻
🔺هنا بقا يافندم لازم يظهر حد امين .. شخص وااااحد علي الاقل يملك ضمير حي .. يقتحم هذه الجلسة و يقول لأ معلش
في معضلتين تم اختزالهم من العرض ده يا ريس
▪اولا عدد السكان :
في 2014 كان عدد السكان 87.5 مليون نسمة ومفوضية اللاجئين كانت بتصرف علي اللاجئين بالكامل و السوريين وقتها كانوا غسالة اموال فمكنش في رقم انفاقي عليهم .. انهاردة عدد السكان 109 مليون + 20 مليون لاجئ
▪ ثانيا : معضلة قيمة العملة و قوتها امام العملة الصعبة :
في 2014 كان الدولار ب 7.15 جنيه
يبقا قيمة المخصصات دي بالدولار 5.93 مليار دولار
في 2027 " الموازنة عاملة الدولار تحوطي .. العقود الاجلة مؤقتا ب 54 جنيه " يبقا قيمة المخصصات 5.59 مليار دولار
🔸طب ده يأثر في ايه يا شخص يا امين
ده يا ريس ينعكس عن حصة الفرد
في 2014 كان حصة الفرد 67.77 دولار
ده حقه گ مصري في مخصصات موازنة الصحة
انما انهاردة يا ريس حقه بقا 43.33 دولار فقط
ال 25 دولار الفرق انخفاض دول ياريس احد اسباب شعور الناس بتدهور معيشتها و بيساهموا في خفض نصيب الفقر من الناتج الاجمالي اللي هو احد عوامل الفقر
ف ياريس لما المخصصات تكون في 2014 = 5.93 مليار دولار
و في 2026 = 5.59 مليار دولار
ده معناه اننا بننزل لتحت يا ريس مش بنطلع لفوق
و لما يكون ال 5.93 مليار دول بتوع 87.5 مليون فرد بس ... و انهاردة البهوات راصدين 5.59 مليار ل 129 مليون فرد
يبقا احنا بننزل اووووي يا ريس مش بننزل بس 🤷🏻♀️🤷🏻♀️
🔷 في السيناريو الاول
ايه رد الفعل 👈🏻 و ادي امضتي اهي ... ربنا يوفقكم يا رجالة
🔷 في السيناريو التاني " بعد ظهور الشخص الأمين "
ايه رد الفعل 👈🏻 ..................
لو انا : تعالي يا بني خد الجوز دول ارميهم في الحربي لحد ما اشوف حد يتحاسب معاهم علي كل مليم .. و بالليل هروح اسمهم بسم سيانيد 🙄
♦التعليم :
2014 / 2015 👈🏻 94.6 مليار جنيه تمثل 3.9%
2015/2016 👈🏻 99.3 مليار جنيه تمثل 3.6%
2016 /2017 👈🏻 104.2 مليار جنيه تمثل 3.0%
2017 /2018 👈🏻 107.4 مليار جنيه تمثل 2.4%
2018 / 2019 👈🏻 115.7 مليار جنيه تمثل 2.2%
2019 / 2020 👈🏻 132 مليار جنيه تمثل 2.2%
2020 / 2021 👈🏻 157.2 مليار جنيه تمثل 2.3%
2021 / 2022 👈🏻 172.6 مليار جنيه تمثل 2.2%
2022 / 2023 👈🏻 192.7 مليار جنيه تمثل 1.9%
2023 / 2024 👈🏻 230 مليار جنيه تمثل 1.8%
2024 / 2025 👈🏻 295 مليار جنيه تمثل 1.72%
2025 / 2026 👈🏻 315.1 مليار جنيه تمثل 1.6%
2026 / 2027 👈🏻 367.3 مليار جنيه 1.5%
✨ ملاحظة :
ده مخصصات التعليم ما تحت الجامعي و بدون مخصصات البحث العلمي
مخصصات التعليم و التعليم العالي و البحث العلمي 👈🏻 2.3% من الناتج المحلي
مخصصات البحث العلمي 👈🏻0.25% .. رببببببع
دولة عايزة تتقدم و تطور مخصصة ربع% للبحث العلمي
و 0.55% للتعليم الجامعي " و بكده نبقا جاوبنا هو بنعمل جامعات اهلية ليه و فتحناها ع البحري للجامعات و المعاهد الخاصة ليييييه .. و بندمر جامعاتنا الحكومية العريقة لييييه 👈🏻 عشان معندناش نصرف علي تعليم حد .. اللي عايز ياخد مؤهل جامعي ياخده علي حسابه يا مواطن يا شحات 🙄🙄 | 1 622 |
| 5 | 🔶 طب تعااااالي تاني :
و لا سحر و لا شعوذة و لا محتاجين جهاز مركزي للمحاسبات
العبد لله يطلع لك اول سرقة في موازنة 2026/2027
👈🏻 دبلرة المصروفات 👉🏻
ازاااااي 👈🏻 فوايد الدين علي قطاع الصحة مسجلة في الموازنة مرتين
▪ مرة في نسبة مخصصات الصحة
▪مرة في بند المستحقات علي الدولة باب 8 المتعلق بالقروض
حوالي 314 مليار جنيه
و الكلام ده متكرر في التعليم و متكرر في فاتورة الدعم 😎😎
" هو اخواننا في البرلمان .. انتوا بصمجية يا اخواننا
لا بجد
انا بسأل سؤال حقيقي مش سخرية ... انتوا بصمجية
يعني انا بصيت في الموازنة مذاكرتهاش ... قولت الموازنة فيها سرقة مبدئية حوالي 800 مليار جنيه ..... مفيش حد فيكم دبلرة المصروفات لفتت نظره 🤔 "
و لما مدبولي يطلع يقول زودنا مخصصات قطاع الصحي 30%
صدق و هو كذوب
لأن اللي زاد هو نسبة المخصصات لسداد فوائد القروض المتعلقة بالصحة بمستحقات قيمتها زاد 30% عن مستحقات العام الماضي .. مش موازنة تمويل بند الصحة نفسه
و احسبوا 30% من 1.94% يبقوا كاااااام
ماهو المخصص للصحة 1.51% من الناتج المحلي .. انما المخصص للفوايد القروض 1.91% من الناتج المحلي
" عرفتوا ليه مفيش ادوية في التأمين و المستشفيات بدأ يظهر فيها مشكلات .. بعد الطفرة العظيمة اللي حصلت فيها من 2016 ل 2022 .. و عرفتوا ليه الدكاترة عايزة تطفش و البجح الخاين يقولك ما يسافروا برا عشان يجيبولنا عملة صعبة "
علي فكرة النظرة للخيانة علي انها تخابر و لا جاسوسية دي نظرة ضيقة .. في حاجة كبيرة اوووي اسمها خيانة الامانة و التفريط فيها و الحنث بالقسم العظيم 👌🏻
( في فيديو من سنتين و نص للرئيس السيسي بيقاطع فيه وزير الصحة و هو بيسرد احنا عملنا كذا وكذا في منظومة الصحة
قاله ده مش كرم مننا يا خالد .. ده حق الناس
دوروا علي يوتيوب كده 👈🏻 الرئيس السيسي يقاطع وزير الصحة
هل من المنطقي ان بعد كل المجهود ده و المستشفيات و الوحدات الصحية يبقا نصيبهم من الموازنة 1.51% من اجمالي الناتج المحلي
▪هل ال 1.51% دول يكفوا ضمان استمرارية المنظومة
▪هل دول يكفوا رواتب محترمة لفئة طبيب او ممرضين
و بعد ده نسأل احنا الاطباء بتوعنا فين و ازاي يتعين لاجئين في المستشفيات الحكومية بدل من المصريين
▪هل ال 1.51% دول ممكن يكفوا تمويل عدد المستشفيات الاميرية اللي فيها تدريب طلبة الطب و التمريض و مستشفيات الغلابة و المصريين كلهم بقوا غلابة ) ( ف بدل ما نصرفوا عليها بعد ما تنهار نعملوا تريند يشوهها و بعدين نقترح علي الرئيس بيعها و خصخصتها للمستثمر و ارتاح من نفقات و تكلفة الصيانة و التشغيل .. مش كده 🤔)
هااااا 🤔
مين اللي ضد الرئيس
اللي بيقولوا إلحق انجازاتك بتدمر و طموحاتك بتتهدم
الايجابيات و الانجازات اللي صبرنا عليها و اتحملنا 12 سنة دعم و تأييد و تبرير عشانها
و بينور ألف لمبة حمرا علي الخراب المتعمد اللي بيحصل
و لا اللوبي اللي بيدمر بالفعل ودايس علي كل الاعراف و القوانين و حتي الدين نفسه اللي بينص علي الرحمة 🤷🏻♀️🤷🏻♀️
♦تعالوا احكيلكم بتتقدم للريس ازاااااي
فبنطلع احنا شعب جاحد ابن كلب مبيطمرش فيه .. و الحكومة بتدرس القرارات 10 مرات و ارقامنا بتتحسن .. و الريس يطلع في الخطابات متضايق مننا و فاهم اننا مش مقدرين و مش طمران فينا و يلقي باللوم علي الشعب
" اصل انا مينفعش اسكت و الله .. ربنا يكفيكوا سم دماغ حد اتعلم اقتصاد علي ايد لصوص الكوكب نفسه 🤷🏻♀️🤷🏻♀️"
🔹بتتعرض موازنات السنين السابقة كلها لحكم الرئيس
من اول موازنة 2014/2015 " ده اللي بيحصل فعلا و شرط عشان تقارن اوضاعك 👌🏻 "
▪الملاحظ في الموازنات دي ان نسبة مخصصات الصحة متقاربة
2014 / 2015 👈🏻1.72% = 42.4 مليار جنيه
2015 / 2016 👈🏻1.60% = 44.9 مليار جنيه
2016 / 2017👈🏻 1.41% = 48.9 مليار جنيه
2017 / 2018 👈🏻1.24% = 54.9 مليار جنيه
2018 / 2019 👈🏻1.17% = 61.8 مليار جنيه
2019 / 2020 👈🏻1.19% = 73.1 مليار جنيه
2020 / 2021 (أزمة كورونا) 👈🏻 1.37% = 93.5 مليار جنيه
2021 / 2022👈🏻 1.38% 108.8 مليار جنيه
2022 / 2023 1.28% = 128.1 مليار جنيه
2023 / 2024 👈🏻 1.25% = 147.8 مليار جنيه
2024 / 2025 👈🏻 1.30% = 190.4 مليار جنيه
2025 / 2026👈🏻 1.40% = 246.2 مليار جنيه
2026 / 2027 (الحالي)👈🏻 1.51% = 301 مليار جنيه
⭐ ملاحظ ان النسبة متقاربة لكن ارقام المبالغ بتتضاعف 👌🏻👌🏻
▪في 2014/2015 كان الناتج الاجمالي 2.46 تريليون جنيه
بينما في 2026/ 2027 المستهدف 24.5 تريليون جنيه
يعني المفروض ان الناتج المحلي تضاعف 10 مرات " و ده بسبب كل حاجة اتعملت في البلد 👌🏻" .. يبقا المفروض نسبة الانفاق علي كل حاجة تتضاعف 10 مرات 🤷🏻♀️ | 1 720 |
| 6 | 🔵 #موازنة_الجالا_جالا:
عارفين الحاوي و شغل الجالا جالا
و فتح عينك تاكل ملبن .. فتح ملبن تاكل عينك 🙄🙄
اه و الله العظيم
ده الاساس اللي بيتعمل عليه الموازنة
♦عايز تعرف ازاي برغم تعاظم الارقام مواطن 2014 اغني و اكثر قدرة لتلبيته لاحتياجاته من مواطن 2026
بالبلدي 👈🏻 كان عايش اقتصاديا افضل برغم ان حجم الاقتصاد نفسه مش كبير
🔷🔶 مشهد تخيلي
في دولة ما بتطل علي 4 بحار .. بحر متوسط شمالا و بحر احمر شرقا و بحر رمال العظيم غربا وبحر الغدر جنوبا 🙄
و في احد المباني الفخمة في هذه الدولة " سموه مجازا قصر .. مقر حكم .. اي حاجة مجازااااا "
مكتب بيجلس عليه رجل في اوائل العقد السابع من عمره
شاردا في امور عديدة
ينقر المكتب بقلم رصاص محدثا خبطات ضوضاء منتظمة يحاول ان يزعج بها ضوضاء عقله
يستأذن في الدخول الشيطان و اعوانه ... بينما لا يستطيع ان يري الشيطان
لكنه يسمح لدخول اعوانه المتجسدين في هيئة بشرية " لأن اللي يفكر بالشكل ده .. اكيد ارشده الشيطان نفسه 👌🏻"
ملف ضخم من 327 ورقة .. و مدون عليه من الخارج عبارة 👈🏻 مشروع موازنة الدولة للسنة المالية 2026/2027
📌 الحقيقة ان المشهد طويل
ف أنا هاخد جزئين فقط و هوريكم فيها الجالا جالا 👌🏻👌🏻
الجزئين اللي بيمثلوا العقد الاجتماعي لأي دولة .. و اللي بيؤخذ منهم مؤشرات ما يسمي ب 👈🏻 معدلات الفقر 👌🏻
التعليم و الصحة 👌🏻
♦الصحة :
تخيل ان السيد رئيس الوزراء اعلن عن زيادة موازنة الصحة 30%
طب انت عارف النسبة المخصصة من الموازنة 2026/2027 للصحة في مصر كاااااام .. و الله العظيم نسبة تفضح 👈🏻 1.51% من الناتج المحلي
" يعني مفيش فلوس هتتصرف علي القطاع الصحي اصلااااا .. لأن معظمها رايح لتحسين رواتب الاطباء و التمريض عن طريق العلاوة السنوية .. و ليست اعادة هيكلة الرواتب "
يعني فكرة ان الحكومة تستجيب لاعادة هيكلة رواتب الاطباء و التمريض مثلما يتوافق مع الظروف السيئة التي يعمل فيها هؤلاء و عدد الساعات الغير الادمية .. دي حاجة بعيد عن طموحاتك ايها الشعب 🤷🏻♀️🤷🏻♀️
و ده بالطبع يعني مشروع التأمين الصحي الشامل .. و الشمول المش عارف ايه و الطموح اللي كان بيخطط له الريس و اللي انا في 2022 عملت عنه رقعة طويلة عريضة
و سردت مميزاته
و المحافظات اللي دخل فيها و اللي عليها الدور
مفيش فلوس تتصرف عليه خلاص 🤷🏻♀️🤷🏻♀️
📌 طب ليه مفيش فلوس تصرف ليه 🤔
▪السبب الاول : لأنك موازنة بلا موارد ايرادات فعلية تعتمد علي الانتاج
اومال الايرادات ايه 👈🏻 اعتيادية يافندم " زي الدكانة كده عندها كرتونة شيبسي و كرتونتين بسكوت هتبيعهم و تسدد للتاجر و 10 قروش المكسب هتشحن بيهم لنفسك الراوتر و كان الله بالسر عليم "
▪السبب التاني : ان مصدر ايراداتك الاكبر هو الضرايب
و في موازنتك الجديدة فوائد الديون المستحقة عليك تمثل 100.4% من ايرادات الضرايب
" يعني انت كل الضرايب و الرسوم و الدمغات و المضافة و اللي مش مضافة و الجمارك و كل اللي هتتحصل عليه .. هتروح تدفع بيه فوائد الديون فقط .. مش الاقساط
لاااا الاقساط دي مصيبة تانية .. هنقترض لها ديون جديدة عشان نسددوها
و بعد ما تلم كل ايرادك ده و تسدد بيه الفوايد اللي هي خدمة الديون .. هتبقا عندك عجز 0.4% محتاج تستلفه عشان تكمل
فين الدولة و الشعب في اي مكان في العالم اللي ممكن يتحمل هذا الكم البغيض من الفشل و التدليس
" و يظهر ناس ببجااااحة تقولي في ايه يا چيلان يا قاسم .. مالك ومال الحكومة انتي بتعادي الحكومة ليه مالك و مااااالهم
ما هو مالي فعلا .. المال السايب ده مالي فعلا .. المال اللي بيلف في دايرة العبث و المراباة ده مالي و الله 🤷🏻♀️🤷🏻♀️"
🔸طيب .. اقولك علي الانقح 👈🏻 النسبة دي مخالفة للدستور
و البند ده كفيل يوقف الموافقة علي الموازنة
ليييييه 👈🏻 لأن الدستور في المادة رقم 18 بينص علي ألا تقل نسبة المخصصات المالية من الناتج المحلي الموجهة للصحة عن 3% .. و إلااااا تعتبر ارقام مخصصات الموازنة باطلة و يتم رفضها من البرلمان 🤷🏻♀️🤷🏻♀️
اااه و ربنا
يعني لو حضرتك بتقدم موازنة في البرلمان " ده علي فرض البرلمان محترم يعني 🙄 "
و قدمت له مخصصات العقد الاجتماعي اقل من النسبة الدستورية .. يقوم يرد عليك الموازنة و يرفض تمريرها
🔸طب عارفين البرلمان بيغمض عينه ازاي و يعملها دستورية و اااه تمام عددددي 👈🏻الحكومة بيضيفوا للنسبة المخصصة .. نسبة فوايد القروض الموجهة لقطاع الصحة
" القروض اللي اخدتها من البنك الدولي للبنية التحتية في قطاع الصحة
ف طبعا بتكسر ال 3.5% زي السنة دي و كده تبقا دستورية و تعدي
و علي الاساس ده البرلمان عداها امبارح | 2 065 |
| 7 | 🔘 دي ايلينا بانوفا .. المنسق العام للأمم المتحدة المقيمة في مصر
و حاليا هي سمسارة توطين اللاجئين في مصر بالاتفاق مع الحكومة
و ده السفير عمرو الشربيني مساعد وزير الخارجية للشئون الخارجية و الامن الدولي موجود نيابة عن الحكومة
و دي فاعلية دمج اللاجئين في مصر و ازاي الحكومة تقدم لهم دعم في توفير وظيفة و سكن
📌في حين ان رئيس الوزرا " خاير بك " طلع بجح في المصريين و قالهم مفيش دعم حكومي لشعب للابد .. كأنه بيصرف الدعم مم ميراث ابوه
و الحكومة مش هتوظف حد .. لكن هتوفر وظايف للاجئين
🔹عارفين ايه السبب 👈🏻 عشان السمسارة ايلينا بانوفا من 5 ايام اثناء زيارة وزيرة الخارجية البريطانية لمصر عشان تعاين المزبلة اللي هترحل فيها المهاجرين اللي عندهم بدل رواندا اللي اعلنت رفضها و إلغاء الاتفاقية
" و ده كان احد اسباب ان ستترمر يطير"
قدرت السمسارة تقنعها انها ترمي عضمة للحكومة المصرية 9 مليون جنيه استرليني " 11.5 مليون دولار"
تحت بند المساعدة في دمج لاجئين السودان و دول افريقية المتضررة من الحروب في شمال افريقيا
لأن بريطانيا فيها حوالي 2 مليون مهاجر افريقي طالبي لجوء
11.5مليون دولار بس .. ده انتي بتتباعي بالرخيص اوووي يا مصر 😞 | 3 155 |
| 8 | ♦ عملت ايييييه
هااااا بيعت ايه .. و لا اقترضت من ميييين 🤔
شركاء اتحاد اوروبي مييين اللي هتدعملهم اللاجئين 🤔
احنا روحنا كلنا نتفرج علي الماتش و سيبناك لوحدك .. عملت اييييه 😒😒 | 3 711 |
| 9 | 🔵 #فراندة_2026 تضرب و لا تبالي 🤷🏻♀️🤷🏻♀️
الان مناقشات في لندن من يخلف ستارمر
لانه هيقدم استقالته بكرة حسب اتفاقهم سوا
يا فراندة بتعمليها ازاااي 😎😎 | 4 064 |
| 10 | 🔵 ليه وزير خارجية السعودية و باكستان و تركيا موجودين في مصر انهاردة
عشان السبب ده ☝🏻☝🏻
📌 مين اول مخلوق قالكم الكلام ده من سنة 👈🏻 چيلان قاسم 🤷🏻♀️
♦طب هما جايين ليه🤔
لعدة اسباب.
▪هل لو ده تم مصر هتعمل ايه في رسوم العبور بقناة السويس
هتزودها و لا هتخفضها
▪هل ده هيأثر علي اسعار الطاقة في المنطقة
ااه طبعا هيأثر لان الرسوم هتتحط علي التكلفة الاجمالية
▪هل ده تقنين للوجود الامريكي الاقتصادي في المنطقة
و هيكون مقدمة لسيطرة امريكا علي مضايق اخري 🤔
✨ خد بقا من البلورة السحرية الچيلانية :
▪ما يحدث في اليمن من احتجاجات و تظاهرات تصل لحد الحرب الاهلية جنوبا و ظهور دعوات تحت هاشتاج #اين_النصرة_الامريكية
هو بفعل فاعل لتجهيز اليمن لاستقبال امريكا
ومن 2023 قولتلكم هيكون في قاعدة عسكرية و تمركز في المضيق كمان🤷🏻♀️
▪ترامب بحرفية قدر يصنع ميزة تنافسية للنفط الامريكي المحلي و النفط الامريكي المسروق من فنزويلا و النفط الامريكي اللي استولي عليه في سوريا من كام يوم
انهم سوق بديل للنفط اللي عليه مشكلات عبور و وجع قلب
و هنشوف قفزة مبيعات عنده🤷🏻♀️🤷🏻♀️
طلعت و لا نزلت عمرك ما هتعرف تعلي علي صحاب العلم مالكي آلة الزمن 😎😎 | 4 267 |
| 11 | 🔵 تريند مستشفي الشاطبي و قطيع المرتزقة
يا ريت تسمعوا الفيديو و تركزوا كويس
مش عشان تسمعوا الحدوتة الهزلية
نووووو 👈🏻 ركزوا مع اللكنة
📌 الدكتورة سايبة مصر من 10 و لا 12 سنة .. بس لحقت نسيت اللهجة المصري 🤔
ركزوا في الحروف الساكنة مش اللي اخرها تاء مربوطة 👌🏻👌🏻
الست الدكتورة بتسترزق من الريتش كمان زي ما واضح في اكونت الفيسبوك 🤷🏻♀️
و لو مشيتوا ورا كل اللي ادلوا بشهاداتهم گ اطباء هتلاقوا نفس العينة
مفيش مغترب مهما طالت فترة اغترابه لسانه بيتعوج العوجة دي 🤷🏻♀️🤷🏻♀️
هااااا هنفهم امتي 🤔🤔 | 3 754 |
| 12 | Немає тексту... | 4 394 |
| 13 | 🔵 النظام الاقتصادي الصيني:
تقوم الصين علي نظام اسمه اقتصاد السوق الاشتراكي
♦الحكومة الصينية لديها قطاع عام يشكل 72% من حجم السوق
تملك قطاع الطاقة بالكامل .. القطاع المصرفي بالكامل .. البنية التحتية و الانشاءات بالكامل .. الاتصالات بالكامل
♦ الصين بتدعم الزراعة نقديا و عينيا بقيمة
خطة 2026- 2030 مثلا :
▪ ال smart agri. اللي هي الزراعة الذكية بتتحمل نفقاتها الحكومة بنسبة 100%
▪ المزارع الصيني بيملك كارد نقدي للحصول علي دعم مالي عشان يصرفه علي الارض
" مبلغ مالي قصاد كل فدان بيملكه و بيتغير حسب احتياجات المحصول 👌🏻"
▪ البذور و الاسمدة و المبيدات و المحروقات مدعمة ب 50% من الحكومة
▪ في حد ادني لاسعار المحاصيل مينزلش عنها عشان تحافظ علي ربحية المزارع
▪ للمحاصيل الزراعية بيتوجه معظمها للقطاع العام اللي بيقسمها الي السوق المحلي و التصنيع و القطاع الخاص و التصدير
لذلك تجد ان كل اسعار الفاكهة و الخضار في الصين في المتناول
مش زي حضرتك رفعت الدعم عن الزراعة .. و خليت الفاكهة للمصريين لمن استطاع اليه سبيلا 😏
♦القطاع الخاص بيشتغل وفقا لخطة خمسية تضعها الحكومة لاحياء مجالات زي التجارة العالمية زي شركة علي بابا كده " و اسمها يد الحكومة الخفية "
و بيوفر 60% من الناتج المحلي
و الباقي اللي هو 40% + الضرايب علي الاثرياء بيتصرف علي الشعب " و هي دي الاشتراكية يا عينيا 😒 "
♦الورش الصغيرة و المصانع الصغيرة اللي بيعملها الافراد و المشروعات الاسرية بتصب عند شركة قابضة كبيرة تملكها الحكومة
♦قانون العمل في الصين بيحمي العمال في القطاع الخاص
و بيلزموه براتب اعلي من الحكومي
♦نظام di boa لدعم الفقراء " حد الكفاف ":
بيدعم الفقراء نقديا
▪اي موظف يقل راتبه عن 5000 يوان من حقه الحصول علي راتب معاون شهري من الحكومة
▪يعفي ابناءه اعفاء تام من مصروفات التعليم
▪يستحق تأمين صحي مجانا
▪5000 يوان ف اقل معفي تماما من ضريبة الدخل
و الضرايب هناك تصاعدية
▪ اي اسرة تتعرض لظروف اقتصادية اضطرارية من حقها تحصل عليه في حدود 700 دولار شهريا لمدة 6 شهور
لمنع الاسرة من الانهيار ماليا
" ابقا اسأل الستات و الرجالة عندك اللي بينتحروا .. ايه السبب 🤔 "
في اللعبة اللي اخدتها تخربها
▪الفقير بيدفع ضريبة دخل 22.5% من اول جنيه بيقبضه
▪لا عندك تعليم ولا صحة مجانا
▪مطفح الناس اللقمة و هتخلي الرغيف ب 1.5ج
الصين اعلنت القضاء علي الفقر المدقع في حين انت نزلت البلد كلها للفقر المدقع ده
كل يتيم في الصين له ما يعادل 220 دولار شهريا نفقات في حين انت طارد 100 الف ارملة و مطلقة من تكافل و كرامة علي لسان اعضاء النواب اللي مش عارفين يرجعوهم
▪ في حين ان القوة الشرائية عندك للجنيه لقت 22 قرش
عايز تعمل دعم نقدي ب 325 ج اللي هو قيمتهم الشرائية = 71.5 جنيه
ميكملوش 2 كيلو لبن حليب 😏😏
ملكش دعوة بالصين وحياة والدك
الصين لو كانت باعت مصانعها للقطاع الخاص و الاجانب زيك كان زمان امريكا محتلاها .. الصين لقمتها في ايدها و بتصرفها علي شعبها
ياريت ترجع للخلاطة اللي جي منها و تسيب الاقتصاد في حاله 😏😏
قبل ما تيجي تضرب لنا امثلة تبرر بيها الخراب اللي بتعمله .. ابقا ذاكر شوية
و ابقا خلي " حد تذاكرلك " اهي خبرة في تستيف الورق 🙄
قال الصين تخلت عن الاشتراكية قال 👇🏻👇🏻 | 4 518 |
| 14 | 🔵 ارنوبيا :يعني يرضيكم اللي مصر بتعمله في شمال السودان ده يا جماعة 🙄
✨ احنا : ااه يرضينا 😎 .. يوقع محمظته مطرح ماهو عايز ☝🏻 | 4 255 |
| 15 | لا مفيش .. اصل ايران نقلته
▪خلاص هنعرض نقله لمكان امن
الصين 👈🏻 انقله انا لباكستان و نتخلص منه
لا الصين وحشة 🙄
روسيا 👈🏻 احنا كنا نقلنا يورانيوم مخصب قبل كده من الهند و لدينا خبرة .. انقله انا و تخلص الازمة
لاااا روسيا اشرار 🙄
▪خلاص و ده اخر كلام يوم الجمعة اللي فات 👈🏻 يتنقل بوشهر و امريكا تشرف علي التذويب بنسبة 60%
و الباقي يبقا تذويب مرحلي عشان الاشعاع
العالم ريأكتد 👈🏻 هيييييييه خلصنا اخيرا
▪امبارح بقا
ترامب 👈🏻 اصل مش مشكلة يا جماعة ايران يبقا عندها باليستي معلش بقا .. حقها يا ابو كمال 🙄
اللي هو انتوا بتشتغلوا مين بالظبط
انت عارف و احنا عارفين ان مفيش نووي و لا هيكون في نووي
و ده فزاعة تحلب عليها الخليج
و الدليل 👇🏻👇🏻
▪امير قطر قبل ال G7 بيومين دافع لامريكا 6 مليار دولار بالفوايد بتاعتهم
اللي هي الاموال اللي تم تجميدها لقطر في سبتمبر 2023
" اموال نفط من كوريا الجنوبية لايران في البنوك القطرية حسابات الاخوان هناك و تم تجميدها "
و اخد منه مليار دولار فايدة 🤷🏻♀️🤷🏻♀️
▪مطلوب من دول الخليج 300 مليار دولار تعويض لايران
في حين ان الاموال الايرانية المجمدة كلهاااا 👈🏻 من 100 مليار دولار الا 120 مليار دولار
يعني ترامب هيدفع الخليج الاموال المجمدة و هيكسب كمان 180 مليار دولار 🤷🏻♀️🤷🏻♀️
ده لو افترضنا ان في حاجة اسمها اموال مجمدة غير ال 32 مليار اللي عند الصين .. و اللي ترامب رفع عنهم العقوبات و هيخدهم 12 ف 12 ف 8 🤷🏻♀️🤷🏻♀️
" و ال 300 مليار دول كانوا سبب زيارة محمد بن زايد لمصر اللي قبل ما يسافروا G7 .. لأن الامارات مش عارفة التوزيعة ازاي👌🏻"
✨ الغريبة يا اخي ان امريكا اللي دخلت الوكالة الذرية عند القذافي في ليبيا .. و عي اللي دخلتهم العراق و هي اللي دخلتهم زابورچيا
لكن مطلبتش تدخلهم ايران 🤔🤔
" اااه نسيت .. عشان بتخاف من ايران طبعا 😂😂 "
🔹لما ينخرط الجولاني في الصراع مع حزب الله
هيستنجدوا بالمرشد ... فنرجع نوحلوهم في صراع سنة و روافض
علي اساسه نرجع نفرض عقوبات علي النظام الايراني تااااني
و بدل ما انا تعهدت اني مش هتدخل بقا في الشأن الايراني الداخلي .. انا هخلي كل المنطقة تشارك معايا في عزله🙄
منتهي الذكاااااء و الحرفية في تنفيذ الاجندات
و لما اجتمع بن زايد و تميم في G7 و طبعا قالوا هندفع تمام .. ما هم ممثلين مجلس التعاون الخليجي ... ترامب قال مااااشي هات يابني الورق امضيه 🤷🏻♀️🤷🏻♀️
التقديرات الرسمية للبنتاجون قالت ان تكلفة الحرب كااااام 👈🏻 29 مليار دولار
رجعوا الخزينة 300 مليار و ايران هتاخد 24 مليار ده لو طالتهم .. لانهم رايحيين في ايد مجلس السلام
و الا مكنش الحرس الثوري عمال يعوي من امبارح عايزين الفلوس في ايدينا .. مش في ايد مجلس 🙄
شغلانة حلوة و الله 🤔🤔
✨ مصر لازم تكون موجودة :
▪الوسيط في 3 مفاوضات
جنوب لبنان ... غزة ... ايران
▪التحركات اللي بتتحركها مصر سعيا للحفاظ علي امن الخليج
▪ العبث اللي بيتم في البحر الاحمر اول المتأثرين بيه مصر
بالتالي بما ان في جلستين خاصين بمنطقة الشرق الاوسط .. ف مش هيتموا من غير مصر 🤷🏻♀️🤷🏻♀️
و يعني كده لو التفكير من ناحية براجماتية 👈🏻 ما تدفعوا يا جماعة يعني هي اول مرة و لاااا هتكون اخر مرة 🤷🏻♀️
و الدفع علي 60 يوم .. لعل و عسي يصدقوا معانا و المنطقة تهدي و ربنا مع شمال لبنان بقا 🙄🙄
لا صحيح انتصارات ايڤري وير .. صحييييح 😒😒
و واجبنا اننا نبارك لكل الاطراف التلاتة اللي انتصرت 👏🏻👏🏻
انا بشوف تحليلات عجب
ده طلع ماكرون اختار قصر فرساي عشان يفكر ترامب بهزيمة المانيا 😂
مش عشان ترامب نفسه اللي اختار المكان و اقترحه لمأدبة العشاء
و قال فرساي ليس ورق ذهب زائف .. فرساي هو الشئ الحقيقي الفخم 🤔 .. جاااايز .. كل شئ جايز 😎😎 | 5 709 |
| 16 | ▪يسرائيل كاتس بقا يوم تعيينه اعلن ان منظمة التحرير منظمة ارعابية و يجب ردعها
🔹تتولي الشرطة الفلسطينية الامن الداخلي للضفة بينما تتولي اسرائيل الدفاع و الحماية الخارجية
▪يوم 23 ابريل 2024 تم سحب صلاحيات الشرطة الفلسطينية من الضفة و آلت ل بن غفير
و ده تم بموافقة الكنيست
حتي ابو مازن جه مصر يعيط و يقول ده مخالف لاتفاقية اوسلو
مش عشان الاتفاقية
تؤ تؤ 👈🏻 عشان سيموتريتش اوقف رواتب الشرطة الفلسطينية و تقريبا سرحهم من الخدمة .. و كون مكانهم ميليشيا من المستوطنين .. و بن غفير رخص لهم اسلحة 🤷🏻♀️
🔹التقسيمة الداخلية بقا
القدس الشرقية مع السلطة .. مدينة الجليل مع السلطة .. طولكرم مع السلطة .. جنين مع السلطة
مدينة الخليل تتقسم منطقتين H1 مع السلطة وفيها فلسطينيين .. H2 ترعاها اسرائيل عشان فيها مستوطنين
و H1 مساحة 80% و الباقي H2
و اللي مع السلطة كله هتاخد فلوس تصرف عليهم في البنية التحتية و الرواتب و كمان هي اللي هتحصل الضرايب
و في منطقة محايدة هيبقا فيها قوات حفظ سلام
- في 2018 تم تهويد القدس بالكامل
ولا في شرقية و لا غربية
- في 2024 تم الاستيلاء علي مخيم جنين و بقا اسمها السامرا و مخيم الشمس في طولكرم
- في يونيو 2024 تم الاستيلاء علي المنطقة المحايدة اللي كان اصلا نتنياهو في 2019 طرد منها قوات حفظ السلام
- في نوفمبر 2025 الجليل الاعلي اتاخد
- اول امبارح بقا تم ايقاف بروتوكول مدينة الخليل الملحق باتفاقية اوسلو من الوزير المفوض عن الضفة الغربية في وزارة الدفاع اللي هو سيموتيرتش " اللي هو وزير المالية بردو "
واعلان ضمها لاسرائيل و مفيش بقا لا H1 و لا H2 و كلها بقا اسمها يهودا 🤷🏻♀️🤷🏻♀️
فاضل ايه بقا من اتفاقية اوسلو 🤔
و لا حاجة 🤷🏻♀️
و بكده الضفة كمان دخلت الحدود الادارية لاسرائيل
🔹 بقالنا 8 شهور بنحااااول نظبط بس المرحلة الاولي لاتفاق شرم الشيخ بتاع غزة
و مفيش فيه حاجة اتعملت الا التزام مصر بالمساعدات
لا اسرائيل وقفت ضرب
و لا حماس انصاعت للاتفاق اللي هماااا نفسهم وقعوا عليه
و ولا هينصاعوا الا اما نتفاجئ ان اووووبس اسرائيل شيدت مستوطنات داخل غزة و في يهود سكنوا و بقا امر واقع
طب خلاص يا جماعة نلعبوا من الاول بقا 🙄🙄
عبث في عبث 🤷🏻♀️
ماذا فعلت امريكا عكس مصلحة اسرائيل 🤔
ايه الضرر اللي وقع علي اسرائيل من يوم 7 اكتوبر لحد انهاردة
و لاااا شئ
اقولك بقا مين تضرر :
▪تضررت مصر في قناة السويس و مرازية البحر الاحمر
و تضررت في الاقتصاد عموما بسبب ارتفاع اسعار الطاقة
و تضررت من دخول العدد الكبير من الفلسطينيين لمصر
و تضررت ان كل حااااجة اتعطلت عشان خاطر عيون غزة 🤷🏻♀️
▪تضررت اليمن من ضربات علي موانئها
و استمرارية اذيتها اقتصاديا
و سرقة النفط بتاعها
لدرجة ان اكتر من 8 محافظات يمنية تعيش في ظلام دامس و محدش عارف النفط و الغاز بتوعهم بيروحوا فين
▪تضررت لبنان من ضياع جنوب لبنان و الضاحية و البقاع
اللي هما بيمثلوا من 35% الي 38% من مساحة لبنان
و النهر اللي حلم بيه ليڤي اشكول من سنة 1963
و باقي المعركة هتنتقل للشمال لتدمير الباقي بقا 🤷🏻♀️
▪تضررت سوريا من ان بشار الاسد مكنش رايح من ابوه الا الجولان بمزاج الدروز
و الباقي في الحيازة السورية و في جيش سوري تسليحه كان من اعلي التسليح في المنطقة
انهاردة علي راس الحكم جاسوس اسرائيلي سلم الجنوب و نهر اليرموك كله علي طبق من دهب
و بمساعدة السعودية لانشاء الجيش الحر اللي هو ميليشيات ارهابية تم تدمير الجيش النظامي السوري
و لما مسك الجاسوس دمر المعدات العسكرية و اتفرجتوا بعيونكم علي حرق الدبابات و الطيارات و القطع البحرية
▪تضررت الاردن انها اخدت 200 الف فلسطيني تاني فوق اللي عندها
و هيتمنع عنها مياه نهر اليرموك لان السد المشترك بقا تحت حيازة اسرائيل
فاضل ايه تاني بقا عشان تقتنعوا ان المنطقة كلها تضررت 🤔
ما علينا 🙄🙄
🔘 تيجي بقا تنتقل للنقطة بتاعت اتفاقية ايران و امريكا
و الهزيمة الساحقة الماحقة لامريكا .. و يااااه علي ذل ترامب 😒😒
📌 اولا : المضيق اللي كان مجانا العبور فيه
هيبقا برسوم عبور
و الرسوم دي هتروح لامريكا طبعاااا 🤷🏻♀️🤷🏻♀️
اصله هيبقا بإشراف عماني ايراني باستثمار امريكي
شوف انت بقا واحد بيفرض رسوم جمركية 100% و 150%
لما يحب يعمل رسوم عبور هتبقا كاااام
و ده طبعا هيأثر في اسعار النفط .. لأنها هتتحمل علي المستهلك عالميا 🤷🏻♀️🤷🏻♀️
📌 ثانيا : مراحل اسطورة النووي :
▪ احنا هنضرب المفاعلات
و انضربت
و لما انضربت مفيش اي اشعاع ولا تراب ذري و لا مطر ذري 🤔 | 5 111 |
| 17 | 🔵 #ثم_ماتت_رابعة ومات الممثلين جميعا و مات المخرج و المنتج ... علي رأي الاستاذ عادل امام :
📌 هل انتهت الحرب الايرانية الامريكية الاسرائيلية اللي بيقولوا عليها دي 🤔
ابدااااا ... لسه في اهداف لم تتحقق في المنطقة 🤷🏻♀️🤷🏻♀️
🔘 واحدة واحدة كده عشان نفهم الايام اللي فاتت الناس دي وقعت علي ايه و كانت بتخطط لايه :
🔷🔶 هناك صراع و شقاق بين نتنياهو و ترامب ... و ترامب يفضل مصالح المنطقة 🙄
ده كلام ميطلعش من حد عاقل
قسما بالله امريكا ما فيها رئيس كان و لا هيكون يجرؤ علي مجرد التفكير في العمل ضد مصالح اسرائيل .. و إلا مش هيقعد ساعة في الحكم 🤷🏻♀️
في امريكا " إيباك " عندها القدرة علي تدمير البورصة و السوق المالي و السلعي في 60 دقيقة مش اكتر
ف اي اتفاق بتقوده امريكا هو في مصلحة اسرائيل دايما
و اي حد بيصدق صورة الخلاف اللي بيحاولوا يصدروها للسذج دي مشكلته مش مشكلتهم 🤷🏻♀️🤷🏻♀️
شوف انت كل المكاسب اللي حققتها اسرائيل خلال ال 10 ايام الماضية :
♦اسرائيل اصلا كانت استولت علي درعا في 2024
و خلال 2025 قولنا ان في رجال اعمال اسرائيليين اشتروا مناطق حوض اليرموك بجنسيات اجنبية اخري واتنازلوا عنها لدولتهم
في خلال ال 10 ايام اللي فاتوا
اسرائيل ضمت منطقة حوض اليرموك بالكامل .. معاها درعا و ريف القنيطرة و الضفة السورية من نهر اليرموك لحد الحدود الادارية و سد الوحدة المشترك
وطبعا معاها السويداء و الجولان
📌 يوم 14 يونيو 2026 اتسأل الشرع عن ترسيم الحدود
و مزارع شبعا
قال 👈🏻 خلي حدا منا الاول ياخدها من اسرائيل بعد هيك نشوف 🤷🏻♀️🤷🏻♀️
طب ما تدخل تجيبها من اسرائيل 🤔
قالك 👈🏻 مو هاي اللي جيش لبنان اعلن حمايته لإلها .. هيك لكان يروح ياخذها 🤷🏻♀️
انا مش داخل في حروب مع اسرائيل لا عشان شبعا و لا غيرها
انا هبني سوريا 🙄 " امممم او اللي هيتبقا من سوريا .. حاجة في الرينچ ده 🙄 "
🔹يوم 16 يونيو 2026 :
ترامب صرح 👈🏻 اسرائيل اعتقد حصلت علي ما تريد
و خلاص كفاية حروب عسكرية .. الشرع سيتولي امر حزب الله 👌🏻
شرع مين 😳😳 الجولاني هيحارب حزب الله
اااه .. قال هذا الرجل الذي وضعته انا و تركيا و اخرون علي كرسي سوريا سيتولي امر حزب الله 🙄
" اسمه ايه الجاسوس ده يا ولاد اللي مسكناه الحكم و حررنا سوريا من الطاغية الشرير 🙄 "
🔹طب يا فندم معلش سؤال صغنن 👈🏻 مفيش حدود مشتركة بين جنوب لبنان " مكان تمركز حزب الله " .. و بين سوريا 🤷🏻♀️
الحدود في الشمال 🤷🏻♀️
يبقا هنا احنا امام احتمالين :
▪الاول 👈🏻 اسرائيل هتدفع حزب الله للتحرك شمال الليطاني .. و يدخل شمال لبنان
ثم يقابلها قوات الارهابيين بتاعت الشرع
و يشتبك بالمرة جيش لبنان
ثم تتفرغ اسرائيل لاعادة اعمار جنوب لبنان بعد الضم
و هنا نقدروا بقا نحطوا شريطة سودا علي الخريطة علي اسم لبنان 😏😏
▪التاني 👈🏻 ميليشيا الايجور و الاوزبك و الافغان .. منتخب الارهابيين اللي نمنا و صحينا لقيناهم الجيش السوري
و بدلا ما هم عبء علي الجولاني مش عارف يدفعلهم رواتب كويسة
هيتم نقلهم من سوريا الي جنوب لبنان عبر اسرائيل
و تدور المطحنة هناك و تتحمل اسرائيل او الصهيونية عموما نفقاتهم 🤷🏻♀️🤷🏻♀️
و كده كده انتهي دور ميليشيا حزب الله للابد
هي اصلا تم انشاءها لتفتتيت و تقسيم لبنان ثم تسهيل استيلاء اسرائيل عليها 👌🏻👌🏻
وفي المقابل دخلت شركتي كونكو فيلبس و نوفاتيرا الامريكتين الي سوريا
و وقعت عقد استثمار مع شركة البترول السورية لتطويوثر كافة الحقول لرفع انتاج سوريا الي مليون برميل يوميا بحلول 2030
استثمارات و عااادي
اللي مش عادي ان العقود 30 سنة بنسبة 77% للامريكان في مقابل 23% لسوريا 🙄🙄
" و انا الحقيقة معرفش مين اقنع المنطقة دي انها هتكمل بشكلها الحالي ل 2030 اساسا .. بس نخرج من 2026 بس الاول 😒😒 "
" مين اللي قالكم من ديسمبر 2024 ان امريكا هتستولي علي حقول سوريا 🤔 "
جملة 👈🏻 الرجل الذي وضعناه هناك
فيها الخلاصة
يعني مش هيرفض طلب 🤷🏻♀️🤷🏻♀️
♦في نفس ال 10 ايام دول تم إلغاء اتفاقية اوسلو 93
و لاااا حد حس بحاجة يا بيه 🤔
من غير عصبية
ايييه اعلان مبادئ اتفاقية اوسلو :
🔹الاعتراف المتبادل :
اسرائيل تعترف بمنظمة التحرير .. و ياسر عرفات يعترف بحق اسرائيل في العيش بسلام و امن ونبذ العنف علي مساحة اسرائيل اللي هي 78% من فلسطين عدا الضفة و غزة
" ياسر عرفات اهو اللي اعترف بنفسه .. لا العرب و لا حكام العرب لهم علاقة
اللي دايما بيتشدقوا بنغمة حكام العرب خانوا فلسطين
اللي خان فلسطين الفلسطينين نفسهم وكل من حكم فلسطين 🤷🏻♀️🤷🏻♀️ " | 4 932 |
| 18 | مهنة التمريض زمان كانت low class و معتمدة علي شريحة مجتمعية معينة
لكن وقت ما انا دخلت الجامعة كان معايا زميلات دخلوا كلية تمريض و بقت كلية عالية و لها برستيج و مكانة مجتمعية و بنات و شباب مثقفات ومن قبلي كمان
ف فئة التمرجية معدوش موجودين زي ما بيتم الترويج له
ف لو حد شاف جريمة من زمان و خاف يبلغ عنها .. معتقدش اني ممكن احترمه
لأنه فضل يحافظ علي نفسه و ترك حق المظلوم يضيع و ده ميبقاش لا بطل و لا محترم
و اللي عايز يبرأ ذمته من شئ يذكر وقائع باسماء متهمين و تواريخ ... و لا احنا بنتخرج و بنفقد الذاكرة 🤷🏻♀️🤷🏻♀️
6 سنين بحالهم صمت .. ايييه الضمير دخل ينام فدخل في غيبوبة و لا ايه 🤔🤔
و هنفضل في شد و جذب و بوستات و كومنتات و نقابة تتدخل و دكاترة تدين ودكاترة تدافع
لحد بااااااااااااس ... انتوا هتقطعوا بعض علي مستشفي الشاطبي ... تغووور المستشفي اللي تزعلكم من بعض دي 😏😏
فن صناعة التريند في البلد دي اتعودنا انه صناعة قذرة .. و بيكون وراه هدف اقذر و مشفناش تريند الا وكان شمال
و عيشنا تريند خساير مصنع الحديد و الصلب وقد ايه المصنع بقا وحش و بيخسر و طلع له ضحايا كتير و مرضي نتيجة عوادمه
و كل مريض يحكي مآساته و يكح شوية في وشنا و احنا شعب عاطفي لدرجة الهبل بطبعه 🙄🙄
و اهو راح ... و بقا الحديد بشخروميت ألف طن و صناعة احتكارية 🤷🏻♀️🤷🏻♀️
طبيعي بقا نلاقي زوربيح مغتصبات اثناء الولادة ... و اللي الدكتور مد ايده في رحمها طلع البيبي من منخيرها و اللي عبد الصمد جاب الكرباج وجمع الفلاحين من العزبة و جلدوها و هي بتولد و حكايات عن مصطلح جديد لاااااااانج 👈🏻 العنف التوليدي 👉🏻
ياخي الناشطات دول عليهم شوية مصطلحات .. بتكسب بقا شغلانة الناشط دي علي كده 🤔🤔
و في ظل الحكايات اللي معد لها سكريبتات
هتروح الحكايات الحقيقية
و اللي لها مظلمة هتروح 🤷🏻♀️🤷🏻♀️
اعتقد انكم فهمتوني كووووويس
مبدئيا كده انا محبش العيش الابيض و لا الحلاوة ✋🏻✋🏻
العيش يبقا اسمر و كفتة ... و من غير لية مبحبش الضاني انا 🙄🙄 و اتوصوا بالطحينة .. انا مني لله و الله بجيب الهم لحد باب بيتي 😂😂 | 5 168 |
| 19 | 🔵 #زمن_الفساد_الوسطي_الجميل: 🙄🙄
زمان ايام هوجة الخصخصة بتاعت عاطف عبيد أنار الله قبره بجمر من قاع جهنم
كان ابتدي يتبني مكتبة اسكندرية .. عشان تخرج للعالم بشكلها الحالي
و القبة السماوية و الشكل الزجاجي ... و كل الحاجات الحلوة دي
كنت انا في ثانوية عامة وقتها
و كان باص المدرسة الصبح بيعدي علي المكتبة
خطيئة مكتبة اسكندرية ان حاضنها مبنيين
و المبنيين يخصوا الطبقة الدنيا من المجتمع
مستشفي الشاطبي من ناحية .. و مجمع الكليات النظري من ناحية
و جنبها بيتين تلاتة من أملاك الجريج اللي آلت للمحافظة بعد وفاة اصحابها
♦جينا يا خويا سمعنا خير اللهم اجعله خير
ان في رغبة ملحة علي السيدة الاولي الزوحلفة تؤرقها في منامها و مخلياها تفرررك في الفراش كده من الارق يا عيني
إلا و لااااازم اطور مستشفي الشاطبي و مجمع الكليات 🤷🏻♀️🤷🏻♀️
يا سلاااام ع الحنية يا ولاد
قالك بس التطوير مش هينفع و هما في مكانهم
لازما و حتما و لابد يتنقلوا من مكانهم
يتنقلوا فين يا سيدة يا اولي
قالت اطراف سموحة
كل الاسكندرانية عارفين ان اطراف سموحة دي اللي هي ابيس
و ما ادراك ما ابيس في التسعينات و الالفينات ... عالم موازي من الكوكب ... الكوكب كله طلع للالفينات و سابه في غيبات الجب
و قالت ان اللي هيطور المستشفي و يشرف عليها مجموعة مطورين صحيين وطبيين من انجلترا ... اااه ما العرق يحن و بردو العرق دساس 😒😒
بدون ذكر اسامي مجموعة هيرلي ستريت لندن " مبنحبوش نذكروا اسماء الكيانات دي عشان قضايا التشهير و كدهون 😎 "
🔘 لكن المجتمع السكندري وقتها انتفض
و حس بحاجة شمال
مستشفي ايه اللي هتنقلوها
طب و المجمع يتنقل لييييه 🤔🤔
اتاااااري ايه يا مواطن يا خويا مطولش عليك و قولي طولي ... مجموعة صناديق استثمارية بريطانية عايزة الارض دي كلها عشان تعملها فندق ضخم يحتضن في قلبه مكتبة الاسكندرية اللي خلصت في اواخر 2001 و بقا شكلها مبهج
و بصراحة بقا يعني مش معقووول مستشفي الرعاع الغلابة دول تطل علي المنظر الرهيب ده سواء المكتبة و لا البحر
و احياءا للتاريخ و دي بقا مكان جزيرة فاروس
و يمكن فاروس مش مرتاح في تربته و المستشفي موجودة 🤔🤔
🔷🔶 مين بقا يا ولاااد الصناديق الاستثمارية البريطانية دي اللي عايزة الارض :
▪شركة أكور للفنادق الذراع البريطاني acour london
بتاع احمد المغربي وزير الاسكان اللي بقا وزير سياحة
▪صندوق بوليون الاستثماري " اللي مسجل في جزر ڤيرجن البريطانية " و اللي بدون ذكر اسامي جمال مبارك بيمتلك منه عبر شركة بريطانية 50%
" و بالمناسبة اي چي هيرمس اللي متولية بيع حصص مصنع سايلو فودز من نوفمبر 2025 تبقا واحدة من اصول بوليون 😎 "
▪شركة بالم هيلز اللي له صناديق بريطانية يملكها وزراء المستر زي المغربي و ياسين منصور و هشام طلعت قبل ما يتغضب عليه بسبب عمولة فندق سان ستيفانو و رأفت بطرس غالي اخو يوسف وزير المالية
تجمع كده اللي هو المسيخ الدجال يعدي عليهم و هما قاعدين يقولهم سلاموووو عليكوووو منورين أرجالة 🙄🙄
بس وقتها بقا كان في صحفيين شرفا .. ابناء حرب 73 و نزاع الشرف و النخوة
صحيفة الاسبوع و الدستور
قعدوا يجيبوا سيرة الموضوع و ينخوروا وراه و صحفي يختفي يسلم غيره
لما في 2005 كده تقريبا الدنيا ولعت و الاسكندرانية كانوا يا قاتل يا مقتول علي المستشفي
📌 وقتها طلعوا اشاعة البنت اللي عندها 18 سنة اللي من البيضا كفر الدوار اللي راحت تولد و اتنين دكاترة اغتصبوها و بتاع
" معرفش ازاي بتولد و بتنزف و اغتصبوها 😒😒 "
و مفيد فوزي حب يقابلها ف اختفت هي و اهلها و اللي جابوها كلهم في ظروف غامضة اسمها حبيب العادلي 🤔
و لويس جريس الصحفي زوج سناء جميل الفنانة العظيمة عمل سلسلة مقالات بعنوان كفوا ايديكم عن مستشفي الغلابة و اختفت في ظروف غامضة اسمها وزير الاعلام صفوت الشريف .. وهو نفسه اتهدد انه هيتنفي فرنسا 🙄🙄
لكن الاسكندرانية مسكتوش
و اساتذة الجامعة مسكتوش
و الطلبة كمان
ف الموجة عليت علي الزوحلفة الاولي .. وحست انها مش هتعدي
راح الموضوع اتلم
و جابوا جردلين بويا بيضا و ربع ميتاليك و بيضوا المستشفي
اااه و قصاري زرع .. احنا في الزرع نصرف ميهمنااااش 🙄🙄
و نجت الشاطبي من أيدي الحيتان .. و قدر الصحفيين يكشفوا ان شائعات الاغتصاب كانت عشان تلعب علي وتر حمية الشرف و الخوف عليه اللي عند الناس ... ف تكره المستشفي و متسألش فيها
ده في علم نفس المجتمع اسمه خلق حاجز نفسي بين الاشياء المراد التخلي عنها و الدهماء 🤷🏻♀️🤷🏻♀️
مش هقول ان المستشفيات فيها ملايكة .. العام و الخاص فيه ناس زبالة لأنه مش مجتمع اليوتوبيا ... لكن فيه عظماء بردو | 5 915 |
| 20 | ✨ لن تكون سنوات العمر كلها سنين عجاف
ثُمَّ يَأْتِي مِن بَعْدِ ذَٰلِكَ عَامٌ فِيهِ يُغَاثُ النَّاسُ وَفِيهِ يَعْصِرُونَ
هذه هي بشري الله .. ف قبلنا البشري ❤
كل سنة و انتوا طيبين و بخير
اللهم اجعل هذا العام الهجري هو عام الغوث و النجاة لكل ما أهمنا و غمنا و اهلك بالنا 🤲🏻🤲🏻
و اجعل هلاله اللهم هلال بذوغ الخير و السكينة
و آتنا اللهم سعة في الرزق و لينا في القلب و بركة في العمر و ردنا إليك مردا جميلا غير مخزي و لا فاضح .... و اجعلنا من عبادك الذين سترتهم بسترك الجميل الذي سترت به نفسك .. فما اطلع عليك أحد 🤲🏻🤲🏻
و اجعلنا اللهم ممن تحابوا فيك ف ظللتهم بظلك يوم لا ظل الا ظلك .. ف إني اشهدك اني احبهم جميعا فيك ولك 🤲🏻🤲🏻
عام هجري سعيد احبائي ❤ | 6 079 |
Вже доступно! Дослідження Telegram за 2025 — головні інсайти року 
