ru
Feedback
غِراسْ.

غِراسْ.

Открыть в Telegram

للتبادل: @Gherasssbot -يا صاحبي الموت يترَبصُ بِنا؛ أُوصيكَ أَنْ تكونَ بارًا بي بعْد موْتي!♡ -القناه صدقه جاريه عنيّ بعد وفاتي!♡ ‏

Больше
661
Подписчики
Нет данных24 часа
-27 дней
-730 день
Архив постов
نسألُ اللّٰهُ أن نلقاه وليس لمُسلمٍ حقٌ عندنا.. -ش. محمد خيري.

الست ملهاش صديق، ولا زميل دراسة أو عمل، ولا ابن عم زي أخوها، ولا ابن خاله متربيين مع بعض، ولا أي حد غير محارمها . والراجل ملوش واحدة يعرفها من زمان، ولا بنت جيرانه، ولا كانت معاه في الدراسة أو الشغل، ولا بنت خالته اللي مربيها . كل دي أبواب للخراب، الصح صح حتى لو بتعمله لوحدك، والغلط غلط حتى لو بيعمله كل الناس!

كل شوية الواحد بياخد إنذار من ربنا إنها مش دايمه وكل الجري اللي بتجريه حاليا علي الفاضي ؟ اللهم أجرني من موت الغفلة ولا تأخذني من الدنيا إلا وانت راضِ عني ولا تريني في اهلي واحبتي اي مكروه..

أتذكر كيف كنت في بدايات الطريق ؟
تقوم من نومك كأن الفجر ناداك بإسمك ، تحمل المصحف و كأنه وطنك ، تطيل السجود حتى تهمس الارض بقلبك ، تبكي من آية و ترتجف من وعيد ، تفرح بالركعتين كأنك ملكت الدنيا و ما فيها ما الذي غيرك ؟من الذي أقنعك أن الطريق طويل حتى تمل ؟أين ذهبت تلك اللهفة ؟أما علمت أن القلوب تموت حين تجف من الذكر ؟
ارجع فإن الله لا يمل حتى تمل ولا يغلق الباب حتى تنساه فكيف بك و انت تشتاق و هو ينتظرك.

كيف تبني درعا نفسيا لا يخترق؟ د.حازم شومان.

‏يُثابُ المرءُ على استماع القرآن، وكُلَّما ازداد استماعًا؛ ازداد نورًا يوم القيامة. قال ابن عباس رضي الله عنه: من استمع آيةً من كتابِ الله؛ كانت له نورًا يومَ القيامة.

إنت عاوز تختفي، بس مينفعش تختفي. عاوز تسكت، بس مينفعش تسكت. عاوز تنعزل تماما، بس مينفعش تنعزل! كل افتقار لشيء شايفه هيريحك مش هتناله إلا أن يشاء الله. أنت في دنيا، مضطر تخالط الناس وتتكلم بالحسنى وتبذل الطاعات وتصبر على البلاء! لم تكن الجنة التي خلقها الله بعظمته وجلاله شيئا عاديا مباحا! الجنة قول وعمل.

كان فيه بنت مش مصريه اتشهرت جدا في رمضان بسبب دعاء "اللهم إني أسألك g wagon - نوع عربية مرسيدس-" وطول رمضان كانت بتشارك رحلتها في الاستغفار وكانت بتستغفر اكتر من 100k في اليوم ، وكانت بتدعي في كل وقت حتى وهي بتجري والنهاردة اتفاجأت إنها اللهم بارك بقى عندها عربية أحلامها و أول مرة افهم دعاء كنت سمعته من أحد الدعاة من زمان بيقول فيه " اللهم إني أسألك يقينًا كيقين الأعاجم" أنا مبسوطالها جدا بجد، وربنا يرزقنا زي ما رزقها.

بمناسبة دخول فصل الصيف والإستوريز اللي ماليه التايم لاين عن الـ Summer call وخِفة الدم ! أحب أفكركم إن من سوء الأدب مع الله -سُبحانه وتعالىٰ- إنك تسب الأيام اللي ربنا خلقها، والصيف والشتاء بيد الله. والصيف اللي أغلبكم مش طايقه دا لولا وجوده وتتابعه مع باقي الفصول يختل النظام. وحاشا للّٰه أن يخلق شيئًا عبثًا. وياريت بالصيف تفتكر إنك مش قادر تستحمل شوية سخونية رغم بُعد الشمس عن الأرض بحوالي 149.6 مليون كيلومتر فتفتكر النار فتستعيذ منها وتشتغل للجنة ! وياريت تفتكروا الحديث دا كويس قبل أي كلمة كده ولا كده. في"الصحيحين" عن أبي هريرة -رضي الله عنه-، عن النبي (ﷺ) أنه قال ': قال الله عَزّ و جَل: «يُؤْذِينِي ابنُ آدَمَ ؛ يَسُبُّ الدَّهْرَ، وأنا الدَّهْرُ، بيَدِي الأمْرُ، أُقَلِّبُ اللَّيْلَ و النَّهارَ.» وافتكر .. «إن العبد ليتكلم بالكلمة من سخط الله يزل بها في النار أبعد مما بين المشرق والمغرب» -

هتفاجأ يوم القيامة بحاجة كنت فاكرها ولا حاجة! مش هقولك بقى اللي نسيته "أحصاه الله ونسوه" لأ… دي حاجة فاكرها بس كنت فاكرها صغي
هتفاجأ يوم القيامة بحاجة كنت فاكرها ولا حاجة! مش هقولك بقى اللي نسيته "أحصاه الله ونسوه" لأ… دي حاجة فاكرها بس كنت فاكرها صغيرة وعادية، فإذا بك تتفاجأ يوم القيامة إنها مش صغيرة خالص! فين ده في كلام ربنا.؟ «وتحسبونه هينًا وهو عند الله عظيم» إنت فاكره بسيط، ما هو مش إنت اللي هتحاسب نفسك… هو عند الله عظيم، يبقى عظيم!

‏من أراد تعجيل النِّعم؛ فليكثر من مُناجاة الخلوة. ابن معدان | حلية الأولياء

لا يُهِمّك كَثَافَةِ المَنهَج وَضِيقَ الوَقتِ وَضُغُوطَ الحَياةِ، أَنسَيتَ أنّ اللهَ خَلقَ فِيكَ الصَبرَ والقُوّة والإِرَادَة؟ لا تُضيّع جُهدَك فِي التَفكِير فِيما لا يَد لكَ فِيه اغرِس أَقدَامَك فِي أَرض العِلم وَتوَكّل عَليٰ رَبّك وهُو حَسبُك وُمُعِينُك.

أن يأتي يوم عرفه ومعي العوض الذي أستحقه ونصيبي من كل شئ أحبه.

من لطيف قول العرب: حيّاك وبيّاك. قال الأصمعي: بيّاك أي أضحكك!

من شؤم العلاقة الإلكترونية المحرّمة إنك بتعلّق قلبك بمن لا نصيب لكَ فيه، والعلاقة دي آخرها معرُوف ومهضُوم، ولو كمّلت هتتكِسر بِرضَاك أو رُغمًا عنك، ولما تيجي تتزوِّج مش هتستمتع بالحلال؛ لأن الحلال ليه طعم عذب لم تَتَذوَّقه بالتدريج الرّباني، وهتقارن بينه وبين العلاقات القديمة. ولو أنّك تعفّفت لَسَلِمْت!

"أُحبّ مشاهدَ الجَبْرِ والعَوَض، وأن ينالَ كلُّ امرئٍ ما سعى لهُ طويلًا، وأن يجتمعَ كلٌّ بأُمنيتهِ. وأفرحُ لصاحبِها، وأدعو لكل بالتمام، وأُردّد دائمًا في خَلَدي: كلُّ الذين يَرجون فَضلكَ أُمطِروا… حاشاكَ أن يَبقى هشيمًا مربعي، يا واسِع.”

ضُمَّ قلبي يا أخيَّا شُدَّ مِن أزري قَويَّا لا تَدعنِي في ظَلامِي تائهًا وَحدي شَقيَّا:)
ضُمَّ قلبي يا أخيَّا شُدَّ مِن أزري قَويَّا لا تَدعنِي في ظَلامِي تائهًا وَحدي شَقيَّا:)

ياربّ؛ يَومٌ بِلا ذَنب ومَزيدُ طَاعَة، وَمزيدُ قُرب"

الأهم من إنك تبقى شاطر في مجالك… إنك تكون "بنى ادم"، أنك تحب الخير لغيرك، أمين فى كلامك وعلاقاتك، أمين فى مساعدة غيرك بإخلاص. اسمع منى الإنسانيات أهم… والعلاقات الانسانية الطيبة أهم من أي شطارة وأى منصب. الدنيا قصيرة والموضوع مش مستاهل ومتخافش رزقك مش هيروح لغيرك.

وإنَّما الفتاة المؤمنة هي التي تمرُّ كما تمرُّ الملائكة، ستِّيرةً حَيِيَّة، تزينها السكينة ويُجلِّلها الوقار، فإذا مزحت مزحت بأدبٍ، وإذا جدَّت كان لجِدِّها قوة الشمسِ في تبديدِ الظلام.
- فريد الانصاري.