غِراسْ.
رفتن به کانال در Telegram
للتبادل: @Gherasssbot -يا صاحبي الموت يترَبصُ بِنا؛ أُوصيكَ أَنْ تكونَ بارًا بي بعْد موْتي!♡ -القناه صدقه جاريه عنيّ بعد وفاتي!♡
نمایش بیشتر661
مشترکین
اطلاعاتی وجود ندارد24 ساعت
-27 روز
-730 روز
آرشیو پست ها
661
الست ملهاش صديق، ولا زميل دراسة أو عمل، ولا ابن عم زي أخوها، ولا ابن خاله متربيين مع بعض، ولا أي حد غير محارمها .
والراجل ملوش واحدة يعرفها من زمان، ولا بنت جيرانه، ولا كانت معاه في الدراسة أو الشغل، ولا بنت خالته اللي مربيها .
كل دي أبواب للخراب، الصح صح حتى لو بتعمله لوحدك، والغلط غلط حتى لو بيعمله كل الناس!
661
كل شوية الواحد بياخد إنذار من ربنا إنها مش دايمه وكل الجري اللي بتجريه حاليا علي الفاضي ؟
اللهم أجرني من موت الغفلة ولا تأخذني من الدنيا إلا وانت راضِ عني ولا تريني في اهلي واحبتي اي مكروه..
661
أتذكر كيف كنت في بدايات الطريق ؟تقوم من نومك كأن الفجر ناداك بإسمك ، تحمل المصحف و كأنه وطنك ، تطيل السجود حتى تهمس الارض بقلبك ، تبكي من آية و ترتجف من وعيد ، تفرح بالركعتين كأنك ملكت الدنيا و ما فيها ما الذي غيرك ؟من الذي أقنعك أن الطريق طويل حتى تمل ؟أين ذهبت تلك اللهفة ؟أما علمت أن القلوب تموت حين تجف من الذكر ؟
ارجع فإن الله لا يمل حتى تمل ولا يغلق الباب حتى تنساه فكيف بك و انت تشتاق و هو ينتظرك.
661
يُثابُ المرءُ على استماع القرآن، وكُلَّما ازداد استماعًا؛ ازداد نورًا يوم القيامة.
قال ابن عباس رضي الله عنه: من استمع آيةً من كتابِ الله؛ كانت له نورًا يومَ القيامة.
661
إنت عاوز تختفي، بس مينفعش تختفي.
عاوز تسكت، بس مينفعش تسكت.
عاوز تنعزل تماما، بس مينفعش تنعزل!
كل افتقار لشيء شايفه هيريحك مش هتناله إلا أن يشاء الله.
أنت في دنيا، مضطر تخالط الناس وتتكلم بالحسنى وتبذل الطاعات وتصبر على البلاء!
لم تكن الجنة التي خلقها الله بعظمته وجلاله شيئا عاديا مباحا!
الجنة قول وعمل.
661
كان فيه بنت مش مصريه اتشهرت جدا في رمضان بسبب دعاء
"اللهم إني أسألك g wagon - نوع عربية مرسيدس-"
وطول رمضان كانت بتشارك رحلتها في الاستغفار وكانت بتستغفر اكتر من 100k في اليوم ، وكانت بتدعي في كل وقت حتى وهي بتجري
والنهاردة اتفاجأت إنها اللهم بارك بقى عندها عربية أحلامها
و أول مرة افهم دعاء كنت سمعته من أحد الدعاة من زمان بيقول فيه " اللهم إني أسألك يقينًا كيقين الأعاجم"
أنا مبسوطالها جدا بجد، وربنا يرزقنا زي ما رزقها.
661
بمناسبة دخول فصل الصيف والإستوريز اللي ماليه التايم لاين عن الـ Summer call وخِفة الدم !
أحب أفكركم إن من سوء الأدب مع الله -سُبحانه وتعالىٰ- إنك تسب الأيام اللي ربنا خلقها، والصيف والشتاء بيد الله.
والصيف اللي أغلبكم مش طايقه دا لولا وجوده وتتابعه مع باقي الفصول يختل النظام.
وحاشا للّٰه أن يخلق شيئًا عبثًا.
وياريت بالصيف تفتكر إنك مش قادر تستحمل شوية سخونية رغم بُعد الشمس عن الأرض بحوالي 149.6 مليون كيلومتر
فتفتكر النار فتستعيذ منها وتشتغل للجنة !
وياريت تفتكروا الحديث دا كويس قبل أي كلمة كده ولا كده.
في"الصحيحين" عن أبي هريرة -رضي الله عنه-، عن النبي (ﷺ) أنه قال ':
قال الله عَزّ و جَل: «يُؤْذِينِي ابنُ آدَمَ ؛ يَسُبُّ الدَّهْرَ، وأنا الدَّهْرُ، بيَدِي الأمْرُ، أُقَلِّبُ اللَّيْلَ و النَّهارَ.»
وافتكر .. «إن العبد ليتكلم بالكلمة من سخط الله يزل بها في النار أبعد مما بين المشرق والمغرب»
-
661
هتفاجأ يوم القيامة بحاجة كنت فاكرها ولا حاجة!
مش هقولك بقى اللي نسيته "أحصاه الله ونسوه"
لأ… دي حاجة فاكرها بس كنت فاكرها صغيرة وعادية، فإذا بك تتفاجأ يوم القيامة إنها مش صغيرة خالص!
فين ده في كلام ربنا.؟ «وتحسبونه هينًا وهو عند الله عظيم»
إنت فاكره بسيط، ما هو مش إنت اللي هتحاسب نفسك…
هو عند الله عظيم، يبقى عظيم!
661
لا يُهِمّك كَثَافَةِ المَنهَج وَضِيقَ الوَقتِ وَضُغُوطَ الحَياةِ، أَنسَيتَ أنّ اللهَ خَلقَ فِيكَ الصَبرَ والقُوّة والإِرَادَة؟
لا تُضيّع جُهدَك فِي التَفكِير فِيما لا يَد لكَ فِيه
اغرِس أَقدَامَك فِي أَرض العِلم وَتوَكّل عَليٰ رَبّك وهُو حَسبُك وُمُعِينُك.
661
من شؤم العلاقة الإلكترونية المحرّمة إنك بتعلّق قلبك بمن لا نصيب لكَ فيه، والعلاقة دي آخرها معرُوف ومهضُوم، ولو كمّلت هتتكِسر بِرضَاك أو رُغمًا عنك، ولما تيجي تتزوِّج مش هتستمتع بالحلال؛ لأن الحلال ليه طعم عذب لم تَتَذوَّقه بالتدريج الرّباني، وهتقارن بينه وبين العلاقات القديمة.
ولو أنّك تعفّفت لَسَلِمْت!
661
"أُحبّ مشاهدَ الجَبْرِ والعَوَض، وأن ينالَ كلُّ امرئٍ ما سعى لهُ طويلًا، وأن يجتمعَ كلٌّ بأُمنيتهِ. وأفرحُ لصاحبِها، وأدعو لكل بالتمام، وأُردّد دائمًا في خَلَدي: كلُّ الذين يَرجون فَضلكَ أُمطِروا… حاشاكَ أن يَبقى هشيمًا مربعي، يا واسِع.”
661
الأهم من إنك تبقى شاطر في مجالك… إنك تكون "بنى ادم"، أنك تحب الخير لغيرك، أمين فى كلامك وعلاقاتك، أمين فى مساعدة غيرك بإخلاص.
اسمع منى الإنسانيات أهم… والعلاقات الانسانية الطيبة أهم من أي شطارة وأى منصب.
الدنيا قصيرة والموضوع مش مستاهل ومتخافش رزقك مش هيروح لغيرك.
661
وإنَّما الفتاة المؤمنة هي التي تمرُّ كما تمرُّ الملائكة، ستِّيرةً حَيِيَّة، تزينها السكينة ويُجلِّلها الوقار، فإذا مزحت مزحت بأدبٍ، وإذا جدَّت كان لجِدِّها قوة الشمسِ في تبديدِ الظلام.
- فريد الانصاري.
اکنون در دسترس! پژوهش تلگرام ۲۰۲۵ — مهمترین بینشهای سال 
