-أمــان 🏠❤️ ⊁ .
Open in Telegram
- أُحب ڪُل الڪلماتِ اللطيفة أنجو به❤✨› . -و تبقى في قلبي لسنواتٍ لا أنساها و لا أنسىٰ قائِلهَا❤✨› .
Show more5 275
Subscribers
-324 hours
-187 days
-4830 days
Posts Archive
5 275
من أحن الحاجات اللِ فِـ العلاقات إن يجي شخص عُمره ما يقسي عليك ، يصلح فيك حاجات مش هو السبب فِـ كسرها و يكون حنين عليك و عَلى كُل حاجة باظت جواك لحد ما يخليك أحسن من الأول 🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍".
5 275
تبدين جميلة جدًا، جميلة كالشمس
أستطيع أن أَنظر إِليكِ إِلَى الأبد
وانتِ تشرقين على الجميع☀️💛.
5 275
العِتاب والزعل ليهم مُدة صلاحية؛
مش سايبة وعمّال على بطّال.
هييجي وقت وتلاقي اللي قدّامك فعّل وضع الصامت..
لا بيعاتب، ولا بيجادل، ولا حتى بيقول إنه زعلان.
هو ببساطة اِتقفل،
وشاف إن الجُهد المبذول في النِقاش، وضغط الأعصاب في الزعل،
خُسارة في اللي قدّامه.
فاختار يوفّر طاقته ومجهوده لنفسه.
5 275
في نوع من الحُزن بسميه الحُزن المُخفي؛
إنك تبقى حزين، بس مخبّي حُزنك جواك، ومش عايز حتى تصارح نفسك بيه.
مش ضعف…
بس حجم المسؤوليات اللي على كتافك مانعك من الانهيار.
مُطالب تفضل واقف، صلب، ومكمّل،
لأن ببساطة:
لا حد هيسندك، ولا حد هيشيل عنّك.
فما بيبقاش قدّامك غير إنك تعتمد على نفسك، وتكمّل، وتعافر، لحد ما ربنا يفرجها من عنده.
5 275
الحُزن حاجة وحشة جدًا يا جماعة، خصوصًا الحُزن الداخلي اللي الواحد بيعيشه بينه وبين نفسه من غير ما يحسّس اللي حواليه باللي وجّعه أو بالهمّ اللي شايله.
دايمًا بشوف إن الحُزن الداخلي هو الأصعب، لإنّه بيأكُل في روح البني آدم بهدوء؛ مخليك لا عارف تنام، ولا تاكل، ولا حتى تستمتع بحاجة.
كُل حاجة في عينك شبه بعض، مفيش شيء مُبهر، عينك حزينة، صوتك حزين، وحتى ردود أفعالك بطيئة ومليانة خيبة أمل غريبة، كأنك زعلان من الدنيا كُلها.
وأصعب إحساس في الموضوع ده كلّه لما تحس إنك ما تستحقش كُل الحُزن ده، ولا قلبك الطيب يستحق كُل المعاناة دي.
وكُل ده كوم، وإن الإنسان تصعب عليه نفسه كوم تاني خالص.
5 275
الإِحساس هو خطيئة العُمر يا ولدَّي
إحساس أقل = ألم أقل!
يا وَيلك لو ابتُليت بإحساسٍ مُفرط!
- عبدالرحمن السفطي.
Available now! Telegram Research 2025 — the year's key insights 
