1 154
Subscribers
+224 hours
-57 days
-1630 days
Posts Archive
🔰شرح حدیثی از ریاض الصالحین(25)
♦️عنوان: سرنوشت دینی همسایه آزار
🔸از ابوهريره (رض) روايت است که پيامبر (ص) فرمود: واللَّهِ لا يُؤْمِن، واللَّهِ لا يُؤْمِن، قِيل: منْ يا رسولَ اللَّه؟ قال: الَّذي: لا يأْمنُ جارُهُ بَوَائِقَهُ [متفق عليه]
🔸ترجمه: بخدا مؤمن شمرده نمي شود بخدا مؤمن شمرده نمي شود بخدا مؤمن شمرده نمي شود. گفته شد چه کسي يا رسول الله؟ فرمود: کسي که همسايه اش از شر او در امان نمي باشد.
🔸کلمات کلیدی
واللهِ: یکی از معانی "واو" در عربی، معنی قسم است که چون بر سر نام خدا آید معنی سوگند را میدهد و مدخولش را مجرور میسازد.
بَوَائِق: جمع "بائقة" به معنی شرّ و زیان است.
🔸توضیح
خوارج و تکفیری ها از چنین نصوصی که در آن نسبت سلب ایمان از برخی گنهکاران –و از جمله: همسایهآزار- شده است حکم به تکفیر مسلمانی کردند که مرتکب کدام گناهی می شود؛ در حالی که به اتفاق تمام مذاهب اهل سنت و جماعت، در چنین نصوصی منظور، سلب کمال ایمان است؛ نه کامل ایمان؛ پس چنین معنی می شود که: «ایمان کامل ندارد». زیرا نصوص بسیاری در قرآن و سنت است که بر بقاء ایمان بعد از گناه برای گنهکار دلالت میکند. برخی دیگر از اهل علم گفته اند: شاید نبی(ص) از روی زجر و توبیخ، گاه چنین تعابیر تندی به کار میگرفتند تا گنهکارانی را که گناه شان را خطرناک میدیدند خوب تنبیه کرده باشند، چنانکه فیالمثل، یکی از ما، گاهی برای فرزندش که او را گستاخ یافته است می¬گوید: اگر فلان کار را انجام دادی ترا می-کشم؛ چنان¬که همه میدانند منظور وی از این گفته تهدید او است؛ نه معنی آن. برخی دیگر گفته اند شاید منظور نبی(ص) از چنین عباراتی، این بوده که چنین گناهانی –اگر صاحبش از آنها توبه نکند- تدریجاً او را به طرف بیایمانی میکشاند؛ پس به هیچ صورت منظور شان تکفیر این گونه گنهکاران نبوده و نمیتوان اصل خطرناک تکفیر به سبب گناه را بر این گونه نصوص –همانند خوارج و تکفیری ها- بنا کرد. البته این که چرا آن حضرت(ص) چنین عبارات دوپهلو را به کار می¬گرفتند، پاسخش این-است که شیوة تربیتیِ موفق می طلبد تا جهت جا افتادن یک مفهوم مهم در اذهان مردم و جاباز کردن در دل شان چنین عباراتِ دو پهلو که یک معنایش بس تند است کار گرفته شود در حالی که گوینده معنی نرمتر او را مد نظر دارد تا در دل شنوندگان خوب تأثیر گذارد.
🔸فواید ایمانی و تربیتی
این حدیث مبارک، دلالت بر فواید آتی می کند:
1. همسایهآزار با همسایهآزاریاش خشم الله و رسول وی را به جان میخرد؛ از همینرو است که میبینیم پیامبر رحمت(ص) با چه ادبیاتی در بارة وی حرف میزنند.
2. ایمان، تنها باور قلبی نیست که به عمل هیچ ربطی نداشته باشد؛ بلکه دارای هفتاد و چند شاخهاست؛ شاخههایی که بیشتر آنها را اعمال –و آن هم اعمال اجتماعی- به خود اختصاص داده است؛ پس کسی که در رفتار با همسایه و مردم مرتکب ظلم و فساد میشود در حالیکه این همه نسبتهای سنگین و حتی لعن و نفرین در نصوص دینی نثار وی شده است چگونه میتواند ادعای ایمانداری کند؟
3. میرساند که اخلاق نیکو از ملزومات مهم ایمان است؛ طوریکه یک مسلمان، با فقدان اخلاق که بیشتر در بیاحترامی به مردم و نا دیده گرفتن حقوق آنها نمایان می شود، گویی که تمامی ایمان را از دست داده و از آن تهی شده باشد.
4. به کاری گیری سوگند جهت تأکید سخن و جدی گرفتن مخاطب، امری جایز و مشروع می باشد.
5. شریک ساختن متعلم را در عملیه تعلیم به منظور انجام شدن بهتر عملیه تعلیم یکی از اسلوبها درشیوة آموزش نبوی است.
✍️ضیاءاحمد فاضلی، مسوول مدرسه احیاءالعلوم هرات.
🔸پرسیده اند:
♦️حکم خواندن زبان انگلیسی در داخل مسجد چیست؟..
🔸الجواب:
اگر مزاحم نمازگزاران نشده و آداب مسجد حفظ شود کدام اشکالی شرعی ندارد.
✍ضیاءاحمد فاضلی.
♦️حکم بهم خوردن متابعت امام بدلیل قطع صدا به سبب پرچوی برق.
🔸اگر بدلیل پرچاوی برق در وسط نماز صدای امام از طبق دیگر، قطع میشود؛ و مکبر هم وجود ندارد کدام حالت را نمازگزاران روی دست بگیرند:
آیا نماز را عود کنند؟
یا امام جدید در آن طبق پیش شود؟
یا مقتدیان بگونه فردی نماز را ادامه دهند؟
🔸الجواب:
در صورت قطع شدن صدای امام یا مکبر در بین نماز که دیگر مقتدی نداند امام در کجای نماز است و متابعت از امام به هم خورد، در صورتی که لا اقل جزیی از هر رکن نماز را با امام گرفته و نیز در سلام گفتن از او جلو نشده باشند نماز شان درست است؛ اما اگر در هیچ جزیی از یک رکن نماز، مثلاً: رکوع یا سجده با امام شریک نبوده باشند و یا از امام جلوتر سلام گفته باشد نماز شان فاسد می شود و باید آن را از سر بخوانند.
البته انتخاب امام جدید در صورت مذکور، از مقتدیان منزل دیگری که امام در آن نیست روا نیست چون امام موجود است و امام گرفتن بجای امام، زمانی روا است که او به دلیل نقض وضو یا عارضه ای دیگری نتواند نماز را دوام دهد که در آن صورت، امام بعدی به حیث جای نشین او، بقیه نماز را اتمام می کند و نیز در صورت مذکور، مقتدی ها، بقیه نماز را به تنهایی هم خوانده نمی توانند چون آنها مقتدی آن امام اند و باید تا اخیر تابع و پیرو او باشند.
✍️ضیاءاحمد فاضلی، مسوول عمومی مدرسه احیاءالعلوم
♦️حکم اقتدا به امامی که در طبق دیگر مسجد است
پرسیده اند:
گروهی در مسجدی در طبق سوم به امامی در طبق اول اقتدا کردند و از صدای لود اسپیکر برق میرود
حالا نماز عود شود؟
یا امام جدید در طبق دوم پیش شود
یا مقتدیان فردی نماز را ادامه دهند
شما نمازی مثل نماز جمعه را در نظر بگیرید که فردی خواندن آن جواز ندارد و ازدحام زیاد است
🔸الجواب:
مسجدی که دارای چند طبق است اقتدای مقتدیان طبقات دیگر درست است؛ چه در طبق بالا یا پایین باشند. مهم این است که از امام جلو نایستند و نیز صدای لود اسپیکر یا صدای مکبر درست به ایشان برسد.
✍️ضیاء احمد فاضلی مسوول مدرسه احیاءالعلوم
🔰شرح حدیثی از ریاض الصالحین(24)
♦️عنوان: مقام بلند همسایه در اسلام
ابن عمر(رض) وعایشه(رض) از نبی(ص) روایت می کنند که فرمودند:
❤️«مَا زَالَ جِبْرِيلُ يُوصِينِي بِالجارِ حتَّى ظَنَنتُ أَنَّهُ سيُوَرِّثُهُ» [متفقٌ عليه]
🔸ترجمه: جبرئيل پيوسته در مورد همسايه به من توصيه مي نمود تا آن¬که گمان بردم که او به زودي همسايه را وارث همسايه اعلام خواهد کرد.
🔸کلمات کلیدی
ما زال: همواره؛ پیوسته
سيُوَرِّثُهُ: به زودی میراثبرش تعیین خواهد کرد.
🔸فواید ایمانی و تربیتی:
این حدیث مبارک، بر فواید آتی دلالت دارد:
1. در اسلام این امر امکان پذیر بوده است که همسایه ها از شدت وابستگی و حقوقی که با هم دارند از همدیگر میراث ببرند.
2. این حدیث از چندین جهت به اهمیت حقوق همسایه و احترام به وی دلالت می کند:
ـ تعبیر به لفظ توصیه؛ چرا که معمولاً به چیز مهم توصیه صورت می گیرد.
ـ تکرار و تاکید مداوم جبرئیل امین؛ چنان چه کلمة "ما زال" (همیشه) و نیز کلمة "یوصینی" که به صیغة مضارع استعمال شده است هر دو به اتفاق اهل زبان، بر تکرار و استمرار دلالت دارد و نا گفته پیدا است که به یک چیز بسیار مهم این همه تکرار و تاکید صورت می گیرد.
ـ پیدا شدن این گمان در ذهن پیامبر(ص) از تکرار و تاکید مداوم وی که چه بسا عن¬قریب فرشتة وحی فرمان خداوند عزوجل مبنی بر میراثبری همسایه از همسایه را خواهد آورد.
3. انسان در برابر امور مهم برای آن که اهمیت آنها در دلش جای گرفته و در ضمیر وی راسخ شود ضرورت به توصیه های مکرر دارد؛ حتی اگر از انبیای الهی باشد.
4. توصیه و استمرار در آن، یکی از شیوه¬های تربیتی در نظام الهی است؛ پس ما در میدان تربیت و سازندگی، چه در محیط خانه برای تربیت اهل و فرزندان خویش و چه در عرصة اجتماع برای اصلاح و ساخته شدن جامعه، ضرورت شدید به این شیوه پیامبرانه و نتیجه¬بخش داریم.
5. تعیین این که چه کسی وارث چه کسی است، حق الهی و در انحصار شریعت او است؛ پس هیچ قانون و هیچ مرجعی غیر از دین الهی، حق ندارد به این امر دخالت و رزیده و به آن تصرف نماید.
✍️ضیاءاحمد فاضلی، مسوول مدرسه احیاءالعلوم هرات.
+9
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
جریان امتحانات سالانهٔ سال تعلیمی ۱۴۰۳ خورشیدی / ۱۴۴۶ قمری در مدرسه احیاءالعلوم هرات
#امتحانات۱۴۰۳
#مدرسه_احیاءالعلوم_هرات
@Aehyaa
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
📚 هفته کتاب
مطالعه و کتابخوانی در آموزههای اسلامی از جایگاه والایی برخوردار است تا جایی که خداوند متعال در قرآنکریم به قلم، وسیله و ابزار نویسندگی و چیزی که مینویسند، سوگند یادکرده است؛ لذا این مقام و جایگاه، سزاوار و درخور تحسین، ارزشدهی و ارزشگزاری است. مدرسه احیاءالعلوم هرات به عنوان نهادی دینی-فرهنگی که احیای ارزشهای دینی و فرهنگی را از اولویتهای خویش میداند، به همین منظور همهساله هفتهای تحت عنوان «هفتۀ کتاب» با برنامههایِ مختلفی بر محور کتاب و کتابخوانی از قبیل شب شعر، مسابقات کتابخوانی، و نویسندگی، سخنرانی، خواندن مقالات، برگزاری کنفرانسهای آیین مطالعه و مدیریت زمان، پخش کلیپهای تاثیرگذار و پیامهای نویسندگان و شخصیتهای علمی، اهدای کتاب و... برگزار مینماید.
برنامه هفته کتاب امسال هم با شعار «هفتۀ کتاب؛ گامی در راستای احیاء فرهنگ کتابخوانی» با برنامههای مختلف و متفاوت برای طلاب این مدرسه برگزار گردید.
#هفتهکتاب۱۴۰۳
#مدرسه_احیاءالعلوم_هرات
@Aehyaa
سخنی از دل
گفت: سختترین حالی که مرا پیش آید، آن بود که جایی برسم که مرا بشناسند؛ که درآمدندی خلق، و مرا بشناختندی، و مرا مشغول کردندی. آنگاه مرا از آنجا باید گریخت. ندانم که کدام صعبتر است: به وقت ناشناختن دل کشیدن، یا به وقت شناختن از عز گریختن؟
گفت: دورِ دور مَرو که مهجور گردی، و نزدیکِ نزدیک میا که رنجور گردی...
📖 تذکرةالاولیاء عطار
#مدرسه_احیاءالعلوم_هرات
@Aehyaa
نیز
استاد پوهنوال محمد صدیق حقیق، از دوستداران مدرسه، از متولیان مسجدی که برکت الله مولوی زاده امام است (واقع: فرقه) می باشند از من طالبی خواستند که از طرف صبح برای بچه خوانی فارغ باشد.
برای طالب، اطاق هم می دهند.
اگر فرد مناسبی را می شناسید بگویید به من زنگ بزند.
السلام علیکم و..
💓مژده به علاقمندان!
♦️کورس آموزشی "مولانا" از برادر استاد عادل (استاد انگلیسی مدرسه) است که جدیدا تاسیس شده و اساتید قوی و امکانات بالا دارد.
حاضراند طلاب مدرسه را رایگان بپذیرند.
از بخش انگلیسی و کامپیوتر و مشوره روانی نام گرفتند و شاید بخش های دیگر هم داشته باشند.
متقاضیان مراجعه کرده و به استاد رقیب مسوول کورس خود را از مدرسه معرفی کنند. ایشان را رایگان ثبت می کنند.
Repost from اخبار امارت اسلامی
غزه زیباست، علیرغم همه چیز "
" از شکاف چادرها، ماه میتابد.
خدایا، شادیای که برازنده این لبخندها باشد عطا کن و مرهمی که شایسته عظمت و رحمت تو باشد خدایا، آنان برهنهاند، پس بپوشانشان ترسیدهاند، پس آرامش عطا کن تنها هستند، پس با آنان باش
#غزه فلسطین
✍️:دکتر ادهم شرقاوی
Repost from تقویم و تاریخ
بیستم نوامبر
در چنین روزی از سال ۱۹۳۵ میلادی، «عزالدین قسام» مبارز مسلمان سوری، به شهادت رسید.
شهید عزالدین قسام با مقاومت در راه مبارزه با استعمار انگلیس، در شرح و تفهیم مفاهیم سورۀ انفال، برای امت اسلامی درسی عملی داد تا باشد همه، پای در جای پای این مردِ دین و دیانت گذاشته، و همواره مشت کوبندهای بر دهان مستعمران و مستکبران باشند. به راستی وی با تقدیم خون خویش در راه مبارزه با دشمن، نهالان سرزمین فلسطین را آبیاری نمود تا باشد این نهالانِ سبز و ستبر مقاومت، به کهندرختان تنومندی مبدل گردند که با وزش هیچ باد توفندهای، خم نگردند.
شهید عزالدین قسام، نخستین فقیه و دانشمند مسلمان نبود که برای جهاد، مبارزه و مقاومت قد عَلم نموده باشد، و نه هم آخرینشان خواهد بود؛ این امت، به درستی میداند کسی که روزه را فرض نموده است، همان آفریدگاری است که جهاد را نیز بر وی فرض نموده است، و جهاد به جای خود، عبادتی است که اهمیت و ارزش آن از روزه و حج کمتر نیست. مبالغه نخواهد بود اگر بگوییم تاریخ ثابت نموده است که خداوند متعال به وسیلۀ جهاد، مبارزه و مقاومت این امت، روزه و حجاش را باقی و پایدار داشته است.
ایدۀ سازمانی کردن دین و سازمان دانستن آن، و مردان دین را صاحبان مناصب افتخاری پنداشتن، ایده و اندیشهای بس نفرتبرانگیز است. در حقیقت، انسان هر چه بیشتر علم بیاموزد، بیشتر به دینش ملتزم میگردد؛ یعنی هر چه دانشمندتر شود، بیشتر وارد قضایای واقعِ امت خویش میگردد. سالم مولای ابوحذیفه میگفت: «اگر از جانب من شکست بر لشکر وارد شود، چه بد حافظِ قرآنی خواهم بود!» ابوایوب انصاری در آستانۀ دروازههای قسطنطنیه (استانبول) به شهادت رسید، عبدالله بن عمر چندین ماه در ترکمنستان به سبب یخ و سردی، گیر مانده بود، و امام عز بن عبدالسلام، امام نووی، امام ابنتیمیه، امام ابنقیم، عبدالحمید بن بادیس و عمر مختار هم به همین راه و مسیر رفتند. امت ما، امتی است که تعداد مبارزان و سلحشوران وی را جز خداوند متعال، کسی نمیداند.
نمیخواهیم از جایگاه علمِ فقه و فتوا و تعلیم مردم و توجه به علم حدیث بکاهیم؛ بلکه برانیم تا بیرق جهاد و مبارزه را بر افراشیم؛ عبادتی که مفهوم شایع در بین مردم، آن را مختص عوام میداند و میز تدریس و منبر سخنرانی را از آنِ فقها و دانشمندان؛ در حالی که جایگاه عالم و دانشمند و متفکر و نویسنده، به میزان اندازۀ ارتباط وی با همّ و غم امت وی وابسته است و در گرو توجه وی به امور آنان است، نه در زندگی میان برگهای کتابها. چه بسا بر امت، اوقاتی میگذرد که خون شهدا، پر بهاتر از دوات دانشمندان میگردد؛ پس خوشا به حال کسی که این هر دو افتخار را به دست آورد و رحمت خدا بر روح عزالدین قسام که توانست به این هر دو افتخار نایل آید.
#تقویم_تاریخ
@taqwimtarikh
Repost from الفباء
🗒️ عادتهای روزانهی انسانهای موفق
✍️ جلال معروفیان
یک پژوهشگر با بررسی زندگی بیش از ۱۰۰ فرد موفق، عادتهای روزانهی آنها را که به موفقیتشان کمک میکند، کشف کرده است. بهنظر او مهمترین عادتهای این افراد
عبارتند از:
▪️مطالعهی مداوم
◽️ورزش منظم
▪️ارتباط با افراد موفق
◽️دنبالکردن اهداف خود
▪️سحرخیزی
◽️کمک گرفتن از انسانهای مجرب و مطمئن
▪️مثبتنگری همراه با واقعبینی
▪️روزانه ۱۵ تا ۳۰ دقیقه تفکر
◽️کمک کردن به دیگران
▪️هر روز کمیخلوت و رازونیاز به درگاه خدا.
#مهارتهای_زندگی
@Alefba99 | الفباء
♦️شرح حدیثی از ریاض الصالحین(22)
🔰عنوان: همت بلند دار و بار دوش مشو!
🔸حکیم بن حزام(رض) از نبی(ص) روایت می کند که فرمودند:
«اليَدُ العُلْيا خَيرٌ من اليدِ السفلى وابْدأ بمنْ تَعُول وخيْرُ الصَّدقةِ ما كان عنْ ظهْر غنِىً ومَنْ يسْتَعْفِفْ يُعفه الله وَمَنْ يسْتَغْن يُغْنِهِ اللَّهُ». (بخاری ومسلم)
🔸ترجمه: حکيم بن حزام رضي الله عنه از پيامبرصلى الله عليه وآله وسلم روايت مي کند که فرمود: «دست بالا از دست پايين بهتر است؛ صدقه را از خانواده ات شروع کن و بهترين صدقه آن است که درحالت بي نيازي باشد، و هر کس در پی حصول عفت باشد خداوند او را عفت می بخشد، و هر ¬که بکوشد مستغنی از دیگران زندگی کند خداوند این صفت را بدو ارزانی می¬دارد.
🔸کلمات کلیدی
اليَدُ العُلْيا: دست بالاتر که همان دست صدقه دهنده است.
اليدِ السفلى: دست پایین¬تر که همان دست گیرندة صدقه است.
تَعُول: از عائله است (کسانی¬که خرج آنها را بر دوش داری)
عنْ ظهْر غنِىً: یعنی بهترین صدقه آن است که انسان بعد از آن چه از نفقه اهل و عیالش باقی می¬ماند بدهد؛ از همین رو گفته شد: از اهل و عیالت آغاز کن! (منهل الواردین،139)
يسْتَعْفِفْ: عفت جوید؛ استعفاف یعنی: با وجود احتیاج، دست به سوی کسی دراز نکردن و خویشتن را ذلیل نساختن.
يسْتَغْن: استغناء یعنی خویشتن را به دیگران متکی نساختن و بر سر پای خود ایستادن.
🔸فواید ایمانی و تربیتی:
این حدیث مبارک بر فواید آتی دلالت دارد:
1. اسلام در پی آبرومندی و علوّ همت برای مسلمان است؛ لذا تا عذر قاهری در کار نباشد نمی پذیرد که دست گدایی پیش دیگران دراز کنیم.
2. مسلمان در امر انفاق اولویت را به فامیل و کسانی می¬دهد که نفقة آنان را بر دوش دارد.
3. کسی که توان ایثار ندارد نباید مال مورد احتیاجش را به دیگران صدقه کند تا مبادا حین فشارِ احتیاج، دچار پشیمانی شده و خویشتن را مورد ملامتی قرار دهد. چنان¬که الله متعال فرموده است: «وَلَا تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً إِلَى عُنُقِكَ وَلَا تَبْسُطْهَا كُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُومًا مَحْسُورًا». [الإسراء: 29] (و دستت را به گردنت بسته مدار و به تمامى [نيز] آن را مگشاى كه آن گاه ملامت شده و درمانده بازنشينى)
4. نباید یک مسلمان با اندکی فشارِ فقر، دچار یأس و خودباختگی شده و خویشتن را بار دوش دیگران سازد؛ بلکه تلخی و مرارت احتیاج را تحمل کرده تلاش ورزد تا همیشه بر سرپای خود ایستاده باشد و حیثیت خویش را نزد خالق و خلق پایین نیاورد.
✍️ضیاءاحمد فاضلی، مسوول مدرسه احیاءالعلوم هرات.
❤️🔥بی آه و فغانیم چرا؟💔
ما که هستیم و کجایم و ندانیم چرا؟
ما درین بادیه بی توشه روانیم چرا؟
*قوم آواره و سرگشته به بازار جهان*
*غافل و بیخبر از سود و زیانیم چرا؟*
*همچو صیدی که در افتاده بدام صیاد*
*دست و پابسته و درمانده بمانیم چرا؟*
*شد سلحشوری ما معجزه قرن ولی*
*ما کنون خسته و بیتاب وتوانیم چرا؟*
*بانگ ما زد به جهان بارقه بیداری*
*ما ز ره مانده و در خواب گرانیم چرا؟*
*نصرت غزه بود بر همه امت واجب*
*ما چو تیغی به نیامیم و نهانیم چرا؟*
*صوت مظلومیت غزه به آفاق رسید*
*ما مگر بیخبر از وضع جهانیم چرا؟*
*کافران را الم غزه به افغان آورد*
*ما از این واقعه بی آه و فغانیم چرا؟*
*کودک و مرد و زن غزه به خون غلتیدند*
*ما دراین سانحه اشکی نفشانیم چرا؟*
*راه پیمایی و تقبیح جنایات یهود*
*گشت ممنوع از این غم نگرانیم چرا؟*
*چه شد آن غیرت اسلامی و افغانی ما*
*لب ز حق بسته و بی کام و زبانیم چرا؟*
*در پی شهوت دنیا و کراهیت موت*
*برملا دعوت حق را نتوانیم چرا؟*
*یارب آن غیرت پارینه به ما باز بده*
*سست و بی خاصیت وسرد و خزانیم چرا؟*
Repost from امروز...
از میان چینههای ویرانی، گلهای زیبایی پدید میآیند تا به ما بگویند که فردای بهتری از امروز و دیروز وجود دارد و این غصه فقط دمی است و خواهد رفت.
در میان آوار خانهها، نخلها میایستند و قد علم میکنند تا با تمام قوت و قدرت برای ما بگویند که ما میمانیم و ریشه دواندهایم و عزم و همت ما، ابرها را میخراشند و کار و امر ما، به بلندای نخلها خواهد رسید؛ زیرا ما در زیر عرش خداوند بلند مرتبه و توانا قرار داریم.
در میان همه صداهای خفته و خسته، و عذاب و زخم و درد، غروب به ما خاطرنشان میسازد که این شر، غروب کرده و ناپدید میشود و خورشید آزادی دوباره طلوع خواهد کرد.
مجد المدهون
فلسطین؛ غزه
#داستان_من
@Dasetane_man
♦️سرمنشأ تمامی گناهان از دید ابن قیم(رح)
🔸از دید این بزرگمرد، سرمنشأ همه گناهان سه چیز است:
1- کبر؛ چنان که همین آفت بود که ابلیس را ابلیس ساخت.
2- حرص؛ و همین، سبب خروج آدم از بهشت شد.
3- حسادت؛ که فرزند آدم را وا داشت تا برادرش را به قتل رساند.
🔸لذا:
کفر، از کبر منشأ می گیرد؛
گناهان از حرص به وجود می آیند؛
و تجاوز و ظلم از حسادت.
پس:
هر کس از شرّ این سه آفت رهایی یافت از تمام شرّ و بدی ها رهایی یافته است.
🔸ترجمه: ضیاء احمد فاضلی؛ مسوول مدرسه احیاءالعلوم هرات.
Available now! Telegram Research 2025 — the year's key insights 
