1 150
Підписники
-624 години
-127 днів
-1530 день
Архів дописів
🔰شرح حدیثی از ریاض الصالحین(24)
♦️عنوان: مقام بلند همسایه در اسلام
ابن عمر(رض) وعایشه(رض) از نبی(ص) روایت می کنند که فرمودند:
❤️«مَا زَالَ جِبْرِيلُ يُوصِينِي بِالجارِ حتَّى ظَنَنتُ أَنَّهُ سيُوَرِّثُهُ» [متفقٌ عليه]
🔸ترجمه: جبرئيل پيوسته در مورد همسايه به من توصيه مي نمود تا آن¬که گمان بردم که او به زودي همسايه را وارث همسايه اعلام خواهد کرد.
🔸کلمات کلیدی
ما زال: همواره؛ پیوسته
سيُوَرِّثُهُ: به زودی میراثبرش تعیین خواهد کرد.
🔸فواید ایمانی و تربیتی:
این حدیث مبارک، بر فواید آتی دلالت دارد:
1. در اسلام این امر امکان پذیر بوده است که همسایه ها از شدت وابستگی و حقوقی که با هم دارند از همدیگر میراث ببرند.
2. این حدیث از چندین جهت به اهمیت حقوق همسایه و احترام به وی دلالت می کند:
ـ تعبیر به لفظ توصیه؛ چرا که معمولاً به چیز مهم توصیه صورت می گیرد.
ـ تکرار و تاکید مداوم جبرئیل امین؛ چنان چه کلمة "ما زال" (همیشه) و نیز کلمة "یوصینی" که به صیغة مضارع استعمال شده است هر دو به اتفاق اهل زبان، بر تکرار و استمرار دلالت دارد و نا گفته پیدا است که به یک چیز بسیار مهم این همه تکرار و تاکید صورت می گیرد.
ـ پیدا شدن این گمان در ذهن پیامبر(ص) از تکرار و تاکید مداوم وی که چه بسا عن¬قریب فرشتة وحی فرمان خداوند عزوجل مبنی بر میراثبری همسایه از همسایه را خواهد آورد.
3. انسان در برابر امور مهم برای آن که اهمیت آنها در دلش جای گرفته و در ضمیر وی راسخ شود ضرورت به توصیه های مکرر دارد؛ حتی اگر از انبیای الهی باشد.
4. توصیه و استمرار در آن، یکی از شیوه¬های تربیتی در نظام الهی است؛ پس ما در میدان تربیت و سازندگی، چه در محیط خانه برای تربیت اهل و فرزندان خویش و چه در عرصة اجتماع برای اصلاح و ساخته شدن جامعه، ضرورت شدید به این شیوه پیامبرانه و نتیجه¬بخش داریم.
5. تعیین این که چه کسی وارث چه کسی است، حق الهی و در انحصار شریعت او است؛ پس هیچ قانون و هیچ مرجعی غیر از دین الهی، حق ندارد به این امر دخالت و رزیده و به آن تصرف نماید.
✍️ضیاءاحمد فاضلی، مسوول مدرسه احیاءالعلوم هرات.
+9
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
جریان امتحانات سالانهٔ سال تعلیمی ۱۴۰۳ خورشیدی / ۱۴۴۶ قمری در مدرسه احیاءالعلوم هرات
#امتحانات۱۴۰۳
#مدرسه_احیاءالعلوم_هرات
@Aehyaa
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
📚 هفته کتاب
مطالعه و کتابخوانی در آموزههای اسلامی از جایگاه والایی برخوردار است تا جایی که خداوند متعال در قرآنکریم به قلم، وسیله و ابزار نویسندگی و چیزی که مینویسند، سوگند یادکرده است؛ لذا این مقام و جایگاه، سزاوار و درخور تحسین، ارزشدهی و ارزشگزاری است. مدرسه احیاءالعلوم هرات به عنوان نهادی دینی-فرهنگی که احیای ارزشهای دینی و فرهنگی را از اولویتهای خویش میداند، به همین منظور همهساله هفتهای تحت عنوان «هفتۀ کتاب» با برنامههایِ مختلفی بر محور کتاب و کتابخوانی از قبیل شب شعر، مسابقات کتابخوانی، و نویسندگی، سخنرانی، خواندن مقالات، برگزاری کنفرانسهای آیین مطالعه و مدیریت زمان، پخش کلیپهای تاثیرگذار و پیامهای نویسندگان و شخصیتهای علمی، اهدای کتاب و... برگزار مینماید.
برنامه هفته کتاب امسال هم با شعار «هفتۀ کتاب؛ گامی در راستای احیاء فرهنگ کتابخوانی» با برنامههای مختلف و متفاوت برای طلاب این مدرسه برگزار گردید.
#هفتهکتاب۱۴۰۳
#مدرسه_احیاءالعلوم_هرات
@Aehyaa
سخنی از دل
گفت: سختترین حالی که مرا پیش آید، آن بود که جایی برسم که مرا بشناسند؛ که درآمدندی خلق، و مرا بشناختندی، و مرا مشغول کردندی. آنگاه مرا از آنجا باید گریخت. ندانم که کدام صعبتر است: به وقت ناشناختن دل کشیدن، یا به وقت شناختن از عز گریختن؟
گفت: دورِ دور مَرو که مهجور گردی، و نزدیکِ نزدیک میا که رنجور گردی...
📖 تذکرةالاولیاء عطار
#مدرسه_احیاءالعلوم_هرات
@Aehyaa
نیز
استاد پوهنوال محمد صدیق حقیق، از دوستداران مدرسه، از متولیان مسجدی که برکت الله مولوی زاده امام است (واقع: فرقه) می باشند از من طالبی خواستند که از طرف صبح برای بچه خوانی فارغ باشد.
برای طالب، اطاق هم می دهند.
اگر فرد مناسبی را می شناسید بگویید به من زنگ بزند.
السلام علیکم و..
💓مژده به علاقمندان!
♦️کورس آموزشی "مولانا" از برادر استاد عادل (استاد انگلیسی مدرسه) است که جدیدا تاسیس شده و اساتید قوی و امکانات بالا دارد.
حاضراند طلاب مدرسه را رایگان بپذیرند.
از بخش انگلیسی و کامپیوتر و مشوره روانی نام گرفتند و شاید بخش های دیگر هم داشته باشند.
متقاضیان مراجعه کرده و به استاد رقیب مسوول کورس خود را از مدرسه معرفی کنند. ایشان را رایگان ثبت می کنند.
Repost from اخبار امارت اسلامی
غزه زیباست، علیرغم همه چیز "
" از شکاف چادرها، ماه میتابد.
خدایا، شادیای که برازنده این لبخندها باشد عطا کن و مرهمی که شایسته عظمت و رحمت تو باشد خدایا، آنان برهنهاند، پس بپوشانشان ترسیدهاند، پس آرامش عطا کن تنها هستند، پس با آنان باش
#غزه فلسطین
✍️:دکتر ادهم شرقاوی
Repost from تقویم و تاریخ
بیستم نوامبر
در چنین روزی از سال ۱۹۳۵ میلادی، «عزالدین قسام» مبارز مسلمان سوری، به شهادت رسید.
شهید عزالدین قسام با مقاومت در راه مبارزه با استعمار انگلیس، در شرح و تفهیم مفاهیم سورۀ انفال، برای امت اسلامی درسی عملی داد تا باشد همه، پای در جای پای این مردِ دین و دیانت گذاشته، و همواره مشت کوبندهای بر دهان مستعمران و مستکبران باشند. به راستی وی با تقدیم خون خویش در راه مبارزه با دشمن، نهالان سرزمین فلسطین را آبیاری نمود تا باشد این نهالانِ سبز و ستبر مقاومت، به کهندرختان تنومندی مبدل گردند که با وزش هیچ باد توفندهای، خم نگردند.
شهید عزالدین قسام، نخستین فقیه و دانشمند مسلمان نبود که برای جهاد، مبارزه و مقاومت قد عَلم نموده باشد، و نه هم آخرینشان خواهد بود؛ این امت، به درستی میداند کسی که روزه را فرض نموده است، همان آفریدگاری است که جهاد را نیز بر وی فرض نموده است، و جهاد به جای خود، عبادتی است که اهمیت و ارزش آن از روزه و حج کمتر نیست. مبالغه نخواهد بود اگر بگوییم تاریخ ثابت نموده است که خداوند متعال به وسیلۀ جهاد، مبارزه و مقاومت این امت، روزه و حجاش را باقی و پایدار داشته است.
ایدۀ سازمانی کردن دین و سازمان دانستن آن، و مردان دین را صاحبان مناصب افتخاری پنداشتن، ایده و اندیشهای بس نفرتبرانگیز است. در حقیقت، انسان هر چه بیشتر علم بیاموزد، بیشتر به دینش ملتزم میگردد؛ یعنی هر چه دانشمندتر شود، بیشتر وارد قضایای واقعِ امت خویش میگردد. سالم مولای ابوحذیفه میگفت: «اگر از جانب من شکست بر لشکر وارد شود، چه بد حافظِ قرآنی خواهم بود!» ابوایوب انصاری در آستانۀ دروازههای قسطنطنیه (استانبول) به شهادت رسید، عبدالله بن عمر چندین ماه در ترکمنستان به سبب یخ و سردی، گیر مانده بود، و امام عز بن عبدالسلام، امام نووی، امام ابنتیمیه، امام ابنقیم، عبدالحمید بن بادیس و عمر مختار هم به همین راه و مسیر رفتند. امت ما، امتی است که تعداد مبارزان و سلحشوران وی را جز خداوند متعال، کسی نمیداند.
نمیخواهیم از جایگاه علمِ فقه و فتوا و تعلیم مردم و توجه به علم حدیث بکاهیم؛ بلکه برانیم تا بیرق جهاد و مبارزه را بر افراشیم؛ عبادتی که مفهوم شایع در بین مردم، آن را مختص عوام میداند و میز تدریس و منبر سخنرانی را از آنِ فقها و دانشمندان؛ در حالی که جایگاه عالم و دانشمند و متفکر و نویسنده، به میزان اندازۀ ارتباط وی با همّ و غم امت وی وابسته است و در گرو توجه وی به امور آنان است، نه در زندگی میان برگهای کتابها. چه بسا بر امت، اوقاتی میگذرد که خون شهدا، پر بهاتر از دوات دانشمندان میگردد؛ پس خوشا به حال کسی که این هر دو افتخار را به دست آورد و رحمت خدا بر روح عزالدین قسام که توانست به این هر دو افتخار نایل آید.
#تقویم_تاریخ
@taqwimtarikh
Repost from الفباء
🗒️ عادتهای روزانهی انسانهای موفق
✍️ جلال معروفیان
یک پژوهشگر با بررسی زندگی بیش از ۱۰۰ فرد موفق، عادتهای روزانهی آنها را که به موفقیتشان کمک میکند، کشف کرده است. بهنظر او مهمترین عادتهای این افراد
عبارتند از:
▪️مطالعهی مداوم
◽️ورزش منظم
▪️ارتباط با افراد موفق
◽️دنبالکردن اهداف خود
▪️سحرخیزی
◽️کمک گرفتن از انسانهای مجرب و مطمئن
▪️مثبتنگری همراه با واقعبینی
▪️روزانه ۱۵ تا ۳۰ دقیقه تفکر
◽️کمک کردن به دیگران
▪️هر روز کمیخلوت و رازونیاز به درگاه خدا.
#مهارتهای_زندگی
@Alefba99 | الفباء
♦️شرح حدیثی از ریاض الصالحین(22)
🔰عنوان: همت بلند دار و بار دوش مشو!
🔸حکیم بن حزام(رض) از نبی(ص) روایت می کند که فرمودند:
«اليَدُ العُلْيا خَيرٌ من اليدِ السفلى وابْدأ بمنْ تَعُول وخيْرُ الصَّدقةِ ما كان عنْ ظهْر غنِىً ومَنْ يسْتَعْفِفْ يُعفه الله وَمَنْ يسْتَغْن يُغْنِهِ اللَّهُ». (بخاری ومسلم)
🔸ترجمه: حکيم بن حزام رضي الله عنه از پيامبرصلى الله عليه وآله وسلم روايت مي کند که فرمود: «دست بالا از دست پايين بهتر است؛ صدقه را از خانواده ات شروع کن و بهترين صدقه آن است که درحالت بي نيازي باشد، و هر کس در پی حصول عفت باشد خداوند او را عفت می بخشد، و هر ¬که بکوشد مستغنی از دیگران زندگی کند خداوند این صفت را بدو ارزانی می¬دارد.
🔸کلمات کلیدی
اليَدُ العُلْيا: دست بالاتر که همان دست صدقه دهنده است.
اليدِ السفلى: دست پایین¬تر که همان دست گیرندة صدقه است.
تَعُول: از عائله است (کسانی¬که خرج آنها را بر دوش داری)
عنْ ظهْر غنِىً: یعنی بهترین صدقه آن است که انسان بعد از آن چه از نفقه اهل و عیالش باقی می¬ماند بدهد؛ از همین رو گفته شد: از اهل و عیالت آغاز کن! (منهل الواردین،139)
يسْتَعْفِفْ: عفت جوید؛ استعفاف یعنی: با وجود احتیاج، دست به سوی کسی دراز نکردن و خویشتن را ذلیل نساختن.
يسْتَغْن: استغناء یعنی خویشتن را به دیگران متکی نساختن و بر سر پای خود ایستادن.
🔸فواید ایمانی و تربیتی:
این حدیث مبارک بر فواید آتی دلالت دارد:
1. اسلام در پی آبرومندی و علوّ همت برای مسلمان است؛ لذا تا عذر قاهری در کار نباشد نمی پذیرد که دست گدایی پیش دیگران دراز کنیم.
2. مسلمان در امر انفاق اولویت را به فامیل و کسانی می¬دهد که نفقة آنان را بر دوش دارد.
3. کسی که توان ایثار ندارد نباید مال مورد احتیاجش را به دیگران صدقه کند تا مبادا حین فشارِ احتیاج، دچار پشیمانی شده و خویشتن را مورد ملامتی قرار دهد. چنان¬که الله متعال فرموده است: «وَلَا تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً إِلَى عُنُقِكَ وَلَا تَبْسُطْهَا كُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُومًا مَحْسُورًا». [الإسراء: 29] (و دستت را به گردنت بسته مدار و به تمامى [نيز] آن را مگشاى كه آن گاه ملامت شده و درمانده بازنشينى)
4. نباید یک مسلمان با اندکی فشارِ فقر، دچار یأس و خودباختگی شده و خویشتن را بار دوش دیگران سازد؛ بلکه تلخی و مرارت احتیاج را تحمل کرده تلاش ورزد تا همیشه بر سرپای خود ایستاده باشد و حیثیت خویش را نزد خالق و خلق پایین نیاورد.
✍️ضیاءاحمد فاضلی، مسوول مدرسه احیاءالعلوم هرات.
❤️🔥بی آه و فغانیم چرا؟💔
ما که هستیم و کجایم و ندانیم چرا؟
ما درین بادیه بی توشه روانیم چرا؟
*قوم آواره و سرگشته به بازار جهان*
*غافل و بیخبر از سود و زیانیم چرا؟*
*همچو صیدی که در افتاده بدام صیاد*
*دست و پابسته و درمانده بمانیم چرا؟*
*شد سلحشوری ما معجزه قرن ولی*
*ما کنون خسته و بیتاب وتوانیم چرا؟*
*بانگ ما زد به جهان بارقه بیداری*
*ما ز ره مانده و در خواب گرانیم چرا؟*
*نصرت غزه بود بر همه امت واجب*
*ما چو تیغی به نیامیم و نهانیم چرا؟*
*صوت مظلومیت غزه به آفاق رسید*
*ما مگر بیخبر از وضع جهانیم چرا؟*
*کافران را الم غزه به افغان آورد*
*ما از این واقعه بی آه و فغانیم چرا؟*
*کودک و مرد و زن غزه به خون غلتیدند*
*ما دراین سانحه اشکی نفشانیم چرا؟*
*راه پیمایی و تقبیح جنایات یهود*
*گشت ممنوع از این غم نگرانیم چرا؟*
*چه شد آن غیرت اسلامی و افغانی ما*
*لب ز حق بسته و بی کام و زبانیم چرا؟*
*در پی شهوت دنیا و کراهیت موت*
*برملا دعوت حق را نتوانیم چرا؟*
*یارب آن غیرت پارینه به ما باز بده*
*سست و بی خاصیت وسرد و خزانیم چرا؟*
Repost from امروز...
از میان چینههای ویرانی، گلهای زیبایی پدید میآیند تا به ما بگویند که فردای بهتری از امروز و دیروز وجود دارد و این غصه فقط دمی است و خواهد رفت.
در میان آوار خانهها، نخلها میایستند و قد علم میکنند تا با تمام قوت و قدرت برای ما بگویند که ما میمانیم و ریشه دواندهایم و عزم و همت ما، ابرها را میخراشند و کار و امر ما، به بلندای نخلها خواهد رسید؛ زیرا ما در زیر عرش خداوند بلند مرتبه و توانا قرار داریم.
در میان همه صداهای خفته و خسته، و عذاب و زخم و درد، غروب به ما خاطرنشان میسازد که این شر، غروب کرده و ناپدید میشود و خورشید آزادی دوباره طلوع خواهد کرد.
مجد المدهون
فلسطین؛ غزه
#داستان_من
@Dasetane_man
♦️سرمنشأ تمامی گناهان از دید ابن قیم(رح)
🔸از دید این بزرگمرد، سرمنشأ همه گناهان سه چیز است:
1- کبر؛ چنان که همین آفت بود که ابلیس را ابلیس ساخت.
2- حرص؛ و همین، سبب خروج آدم از بهشت شد.
3- حسادت؛ که فرزند آدم را وا داشت تا برادرش را به قتل رساند.
🔸لذا:
کفر، از کبر منشأ می گیرد؛
گناهان از حرص به وجود می آیند؛
و تجاوز و ظلم از حسادت.
پس:
هر کس از شرّ این سه آفت رهایی یافت از تمام شرّ و بدی ها رهایی یافته است.
🔸ترجمه: ضیاء احمد فاضلی؛ مسوول مدرسه احیاءالعلوم هرات.
♦️پیش بینی پیامبر(ص) از فتنه های آخرزمان
🔸عبدالله بن مسعود(رض) از نبی(ص) روایت می کند که فرمودند:
«إنه لم يكن نبي قبلي إلا كان حقاً عليه أن يدل أمته على خير ما يعلمه لهم وينذرهم شر ما يعلمه لهم
وإن أمتكم هذه جعل عافيتها في أولها وسيصيب آخرها بلاء وأمور تنكرونها وتجيء فتنة يرقق بعضها بعضاً وتجيء الفتنه فيقول المؤمن هذه مهلكتي ثم تنكشف وتجيء الفتنة فيقول المؤمن هذه هذه. فمن أحب أن يزحزح عن النار ويدخل الجنة فلتأته منيته وهو يؤمن بالله وباليوم الآخر» [صحیح مسلم]
🔸ترجمه: هیچ پیامبری قبل از من نبوده مگر این که بر وی لازم بوده است تا هر آنچه را به خیر امتش می دانست بدیشان بیاموزد و هر آنچه را به زیان آنها می دید آنان را از آن برحذر دارد؛ و یقیناً عافیت و بهروزی شما امت (امت محمدی) در اولش تعیین شده است؛ و حتماً آخرین های این امت با بلاها و اموری ناگوار مواجه خواهند شد و فتنه هایی خواهد آمد که [یکی از دیگری سنگین تر] و برخی در مقایسه با برخی دیگر اندک تلقی گردد؛ چنان که فتنه ای فرا رسد و مسلمان [از فرط سنگینی آن] گوید که حتماً همین، باعث هلاکتم خواهد شد؛ اما پس از مدتی، [به فضل الهی] دور شود و باز فتنه ای دیگر آید و مسلمان گوید [اگر از فتنه ی قبلی نجات یافتم] این یکی، مرا هلاک خواهد ساخت؛ لذا، هرکس دوست دارد او را از آتش جهنم دور دارند و وارد بهشت شود پس [بکوشد] در حالی مرگ به سراغش آید که مومن به خدا و باورمند به روز آخرت باشد.
✍️ضیاءاحمد فاضلی، مسوول مدرسه احیاءالعلوم هرات
Repost from جهانِ اسلام
سازندگان عزت و کرامت
با سربلندی زندگی میکنند و با انگشت اشاره به نشانه ایمان و رضایت از دنیا میروند.
https://t.me/jahanaislam
🏷️ چرا همیشه احساس خستگی و ضعف داریم؟
✍️ جلال معروفیان
۱- خوب نمیخوابیم
بهتر است قهوه و کافئین را کم کنیم، گوشی موبایل را قبل از خواب کنار گذاشته و یادمان باشد رختخواب جای خواب است نه درس و غذا و فیلم.
۲- آب کافی نمینوشیم
باید روزی هشت لیوان آب بخوریم. چون تاثیر زیادی روی سطح انرژی و سلامتی ما دارد.
۳- تحرک نداریم
روزی نیم ساعت ورزش برای بالابردن روحیه و افزایش انرژی ضروری است.
۵- قند زیاد میخوریم
مصرف قند زیاد، نه تنها انرژیمان را حفظ نمیکند، بلکه عوارضی مثل افزایش وزن را به همراه داره، پس کنترل شده آن را مصرف کنیم.
۶- خلوت و سکوت نداریم
دائماً در جمع و مراسمات هستیم و انرژیمان را صرف امور ناچیز میکنیم!
۷- با افراد سمی رابطه داریم
افرادی که دائماً گریان و نالان و شاکی هستند و هیچ نقطهی روشن و مثبتی در زندگی نمیبینند.
۸- بیش از حد لازم اخبار گوش میکنیم
بیش از حد لازم اخبار گوش میکنیم، ولی مطالعه کتابهای عالی و مصاحبت دوستهای خوب نداریم.
۹- تفریح را فراموش کردهایم
تفریح را فراموش کردهایم و دائماً به فکر کار و پیشرفت هستیم.
۱۰- کمتر با خداوند نیایش و دعا و مناجات داریم.
♦️حکم رفتن بخارج برای یک دختر مجرد بدون رضایت والدین
🔸این سوال را یک خواهر مجرد که خود را 22ساله معرفی کرده اند مطرح کرده اند و از سوال شان دریافتم که گویا والدین شان علاوه بر آن که از دید دینی شان این سفر را گناه می دانند درعین حال، اولویت والدین برای این دختر در این سن و سال را ازدواج برای او می دانند؛ اما او که شیفته سفر به خارج و رشد علمی است به ازدواج اهمیت نداده و در برابر مسأله آزردن والدین به قیمت سفر به خارج مانده است. پرسیده است که می توانم بدون رضایت شان، اقدام به این سفر کنم؟
🔸الجواب:
گذشتن از دستور والدین و آزرده ساختن ایشان در دو صورت روا است، یکی این که معصیت باشد و دوم این که بالاتر از توان فرزند باشد.
در این مساله که مطرح کرده اید، مخالفت با والدین، هیچ توجیه شرعی ندارد.
وصد البته برای یک دختر ۲۲ ساله، مصلحتی بالاتر - شرعا و عرفا- از ازدواج نیست و سفر تحصیلی در ۲۲ سالگی بخارج قطعا، ازدواج را به مخاطره روبرو ساخته و در خطر بخانه ماندن روبرو می کند.
فراموش نکنید، بسا دخترانی که تحصیل را بر ازدواج ترجیح داده و الآن مجرد باقی مانده اند، شدیدا پشیمان اند، پشیمانی یی که سودی هم ندارد.
والبته، سفر و بود و باش یک دخترِ مجرد بدون محرم شرعی در کشور آزادی، مانند ترکیه مورد تایید فقهای اسلام نیست و به هیچ وجه به صلاح آن دختر بوده نمی تواند.
بناء، بریدن از والدین، آن هم در چنین امر پرمخاطره ای، کار خداپسندانه و عاقلانه نیست.
✍️ضیاءاحمد فاضلی، مسوول مدرسه احیاءالعلوم هرات.
♦️سوال یک مادر:
حکم سوگندم به بچههایم که گفتم: اگر فلان کردید شما را خوب میزنم و آنها کردند و من آنها نزدم چیاست؟
🔸 الجواب:
اگر گفته باشید: قسم بخدا که اگر فلان کار کردید شما را می زنم و آنها کردند و شما نزدید، اگر دریافتید که قسم خوب نبوده، نزنید و به عوض کفاره بپردازید. و کفاره عبارت است از: طعام دو وقتِ ۱۰ مسکین، یا به جای هر مسکین نصف صاع گندم و یاقیمت آن (هر صاع: سه کیلو و شش سیر میشود)
و یا سه روز روزه گرفتن است
البته کفاره دادن، از عمل کردن به قسم نامناسب بهتر است، چرا که نبی (ص) فرمودند: " هر کس قسم میخورد و بعدا خلاف آن را بهتر می بیند قسمش را بشکند و کفاره بپردازد"
✍ضیاءاحمد فاضلی، مسوول مدرسه احیاءالعلوم
Вже доступно! Дослідження Telegram за 2025 — головні інсайти року 
