547
Subscribers
No data24 hours
+37 days
+130 days
Posts Archive
547
...
روزتون به عشق♥︎
زنـدگـی را زیباتـر کنیـم
گاهـی با ندیدن ، نشنیدن و نگفتـن
زنـدگـی زیباتـر میشـود با یک
گذشـت کوچک
به همیـن سادگی …
انـدکـی عشــق
قـدری مهـربانـی
هـر چـه میخواهی شیطنت
اما با صـداقت !!
امتحـان کـن
خوشبختـی همیـن است ...
@simar50
#ای_لحظه_شیرین_هستی
#بر_من_فراموشی_بیار
547
و من خودم بودم ! شناسنامه ای کهنه و پيراهنی پُر از بوی پونه و پروانههای بنفش ... 🌱 از آلبوم نامه ها #سیدعلی_صالحی دکلمه : زنده یاد #خسرو_شکیبایی @asheghaneha_shakibaee
547
...
تفاوت اختیارات !!
#رستم_شجاعیمقدم
در قانون اساسی آمریکا رییس جمهور واقعا رییس حکومت است، هم در تعیین و تغییر خط مشیها صاحب اختیار قانونی است و هم در اجرا و تعیین شیوههای اجرایی و عملیاتی کردن راهبردها و وعدههایی که به مردم میدهد.
در ایران اما قانون اساسی چنان گنگ، فلج و غیر حقوقی است که مسئول اجرای آن (رییس جمهور) هیچ کنترل و ضمانتی برای دفاع و مطالبه اجرای قانون اساسی ندارد، نه سامانهی دیوانی و حقوقی در اختیار دارد و نه بر نیروهای مسلح نافذ است که بتواند یک فرد، نهاد یا گروه متجاوز از قانون یا به قانون را متوقف کند.
رییس جمهور ایران وعدهی باز کردن فیلتر از شبکه اجتماعی تلگرام را به مردم داده است، اما او قادر به امضای هیچ فرمانی در این زمینه نیست، چرا؟ چون قانون اساسی اختیاری به او نداده است، او حق صدور هیچ فرمانی ندارد،. فرمان یا حکم حکومتی منحصرا در اختیار شخص رهبر است.
در آمریکا صحبت از امضای دهها فرمان حکومتی و اجرایی در روز اول یا روزهای اول ریاست جمهوری ترامپ است، فرمانهایی که نه فقط در امور داخلی آمریکا که در مسایل مهم جهانی تغییر و تحول را دنبال میکنند، مثلا تغییر اداره کانال پاناما، توقف جنگهای مهم و....!
طبق قانون اساسی آمریکا رییس جمهور حاکم کشور است و طبق قانون اساسی ما رهبر حاکم کشور است، اختیارت رییس جمهور آمریکا محدود و مشروط به قانون اساسی آمریکا و شخص رییسجمهور پاسخگو به مجلس نمایندگان بوده و دوره حکومت او سررسید مشخص دارد، اما طبق قانون اساسی ایران اختیارت رهبر مطلق است، معاف از پاسخ و بدون سررسید تا پایان عمر حاکم است.
با این وضع از سال ۱۳۵۷ تا کنون بر آمریکا هشت شخصیت متفاوت حکومت کردهاند و آنچه مسلم است آمریکا در این دوره پیشتاز عرصههای مختلف بوده و هست، در مقابل بر ایران دو رهبر با تفاوت بسیار اندک حکمرانی کردهاند و ایران عرصههای مختلف حضور و اثرگذاری خود را یکی پس از دیگری از دست داده است.
بدون شک آمریکا در جذب نخبگان جهان نیز پیشتاز همه کشورها بوده است و ایران در از دست دادن نخبگان علمی خود پیشتاز بوده است.
نکته بسیار مهم:
قدرت فرصت و جاذبه میسازد و فرصت نیز قدرت را بازتولید میکند، یک قانون اساسی مترقی منبع قدرت است!
@simar50
547
...
بله، فرق میکنه کی رییسجمهور باشه!
نخبگان و غولهای فناوری دنیا از مدیر گوگل تا تسلا و آمازون و متا در مراسم تحلیف، ترامپ را همراهی کردند و قرار است با دولت او همکاری کنند.
در ایران هم بانیان وضع موجود به اسم دولت وفاق، زیر یک سقف جمع شدند تا با همان تفکری که باعث ویرانیِ شده، مملکت را آباد کنند...!!!
#محمد_پارسی
@simar50
547
...
همیشه پیروز
امروز شبکه های صداوسیما گفتند مقاومت و مردم پیروز شدند و اسرائیل شکست را پذیرفت و آتش بس را قبول کرد
خواستم بگم
عزیزان شما را هیچ غمی نیست
جنگ بشه پیروزید
صلح بشه پیروزید
درهرصورت شما پیروزید
هنیه کشته بشه پیروزید
قاسم سلیمانی شهید بشه پیروزید
حسن نصراله کشته بشه پیروزید
اسدسقوط کندپیروزید
بلندیهای جولان بیفته دست اسراییل پیروزید
هزاران نیرو ازحماس حزب الله اسیروکشته زخمی بشن پیروزید
دلاربره بالاپیروزید
بیادپایین پیروزید
ترامپ رییس جمهوربشه پیروزید
نشه هم پیروزید
اختلاسها لوبره پیروزید
روزانه هزاران لیترسوخت قاچاق بشه پیروزید
رودخانه ها خشک بشن پیروزید
جنگلهاناپدیدبشن پیروزید
اسمان وزمین را ببندن پیروزید
درامریکا اتش سوزی بشه پیروزید
خاموش بشه پیروزید
روسیه خیانت کندپیروزید
جولانی لباس رزم بپوشدپیروزید
کروات بزند پیروزید
فیلمهای طوسی ثقتی بیادبیرون پیروزید
ارزش پول از بین بره پیروزید
محورتون بشکندپیروزید
ته دره بریدپیروزید
از دره بالا بیایید پیروزید
سردارنتون به شکست اعتراف کنند پیروزید
در قاموس شما شکست هیچ هیییییچ معنایی ندارد
ای همیشه پیروزها
پیروزیتان مستدام
@imar50
547
...
نرخ تبرئه
در نظام قضایی جمهوری اسلامی
#بیژن_اشتری
نویسنده و مترجم
در علم حقوق شاخصی داریم زیر عنوان «نرخ تبرئه » در برابر «نرخ محکومیت.». به زبان ساده هر متهمی در نظام قضایی یک کشور یا تبرئه میشود یا محکوم.
چند سال قبل از یک پژوهشگری که به زحمت توانسته بود در این زمینه تحقیق کند شنیدم که نرخ تبرئه در نظام قضایی ایران بسیار پایین است به ویژه در قیاس با نظام قضایی قبل از انقلاب.
به عبارت دیگر، فرد متهم در نظام قضایی جمهوری اسلامی (منظورم متهم معمولی است نه متهم پارتیدار) شانس چندانی برای گرفتن حکم تبرئه ندارد.
تا جایی که میدانم این شاخص(نرخ تبرئه) ارتباط مستقیمی دارد با میزان دموکراتیک بودن یک حکومت. هر کشوری که دموکراتیکتر باشد نرخ تبرئه در نظام قضاییاش نیز بالاتر است.
اگر اشتباه نکنم در کشورهای غربی این عدد بین هفت تا ده درصد است. هر کشوری که مستبدتر باشد نرخ تبرئهاش هم پایینتر است (برای مثال در روسیه زیر دو درصد است).
پژوهشگری که من با او چند سال پیش صحبت کردم گمانهزنی میکرد که نرخ تبرئه در نظام قضایی ایران کسر کوچکی از یک درصد باشد.
این گمانه زنی به نظرم صحیح است.
نظام قضایی ایران با این ذهنیت شکل گرفته که قاضی هر چقدر قاطعتر و محکمتر حکم بدهد متهمین بالقوه و بالفعل ماستها را کیسه خواهند کرد و جامعه از شر آنها خلاص خواهد شد.
یادم هست اوایل دهه هفتاد که کار روزنامهنگاری میکردم برای مصاحبه رفته بودم منزل دکتر ابراهیم یزدی وزیر خارجه اسبق. ایشان در بخشی از صحبت هایش که به اصطلاح افتر رکورد بود درباره خلخالی به من گفت«من در همان ابتدای شکلگیری دادگاه های فله ای خلخالی از حضرت......پرسیدم چرا این فرد خشن را به این سمت مهم منصوب فرمودید که ایشان در حالی که دستانشان را پشت کمرشان حلقه کرده بودند و طول و عرض اتاق را طی میکردند به من گفتند: ابراهیم ،هر انقلابی به یک شمر نیاز دارد.»
این را نقل کردم که بگویم این ذهنیت همچنان بر نظام قضایی ما حاکم است. قاضی «خوب» در این نظام قاضیای است که همه از او بترسند.
قضات هم از همان ابتدا یاد گرفتهاند که هر چه احکام شدیدتری علیه متهمان صادر کنند راه پیشرفتشان در مناصب اداری هموارتر میشود.
در کشورهای دموکراتیک قاضی هرگز به متهم فحش و ناسزا نمیگوید و او را با حرف هایش نمیترساند و قیافه میرغضب به خودش نمیگیرد.
به متهم اجازه داده میشود که با بهترین ظاهر خودش (کت و شلوار کراوات) در دادگاه حضور بیابد تا از حیث ظاهر بهترین تاثیر را بر هیئت منصفه بگذارد.
دادگاه علنی است و متهم وکیل دارد و قاضی مرد یا زن محترم و تحصیلکردهای است که صرفا بر اساس تحصیلات حقوقی خودش و اصول حرفهای حکم میدهد و غیره.
Available now! Telegram Research 2025 — the year's key insights 
