مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی إحیاء
الذهاب إلى القناة على Telegram
مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی احیاء سال تاسیس 1384 دارای مجوز رسمی سازمان بهزیستی استان گیلان و نظام مشاوره و روانشناختی کشور آدرس : رشت-خیابان شهید رجایی (رشتیان)-کوچه 30 تلفن : 33543611 -33543612 - 33557899 - 33553136
إظهار المزيد1 282
المشتركون
+124 ساعات
لا توجد بيانات7 أيام
-230 أيام
أرشيف المشاركات
ﺍﺯ ﻫﺮ ﺁﺩﻣﯽ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﺷﻌﻮﺭﺵ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯿﺪ
ﺣﺪﺍﻗﻞ ﺍﯾﻨﻄﻮﺭﯼ ﮐﻤﺘﺮ ﻋﺬﺍﺏ ﻣﯽ ﮐﺸﯿﺪ
#ﻣﯿﺸﻞ_ فوکو
#شعور#انتظار#ارتباط#آرامش
#مشکبید_حقیقی
@markazehya
🛎🛎مرکز مشاوره احیاء رشت برگزار می کند.
👨💻 راهنمایی و مشاوره تحصیلی
👤مدرس: جناب آقای دکتر محسن مشکبید حقیقی(PH.D )
سرفصل ها:📚📚
🌑 سبکهای یادگیری
🌑اهمالکاری
🌑آشنایی با آزمون های مرتبط
⏰⏰زمان:
سه شنبه ۲۶ اردیبهشت (تعطیل رسمی)
🕰ساعت ۸ صبح الی ۱۶ عصر
هزینه : ۳۰۰ هزارتومان
پذیرایی صبحانه و میان وعده🥗🍪
لیست شرکت کنندگان:
۱.ماهرخ دائمی
۲.اشرف نوروزی
۳.مژگان ستوده
۴.
۵.
۶.
۷.
۸.
۹.
۱۰.
۱۱.
۱۲.
۱۳.
۱۴.
۱۵.
۱۶.
۱۷.
۱۸.
۱۹.
۲۰.
۲۱.
۲۲.
۲۳.
۲۴.
۲۵.
۲۶.
۲۷.
۲۸.
۲۹.
۳۰.
🏢مکان:رشت-خیابان شهید رجایی (رشتیان)-کوچه سی ام _مرکز خدمات روانشناختی و مشاوره احیاء
👨💻جهت ثبت نام مشخصات خود را بهID و یا شماره زیر ارسال کنید👇
🆔 @Ehya_rasht
🆔 @EHYAAD_RASHT
📱 09057266561
📱 09116459363
📣📣همچنین می توانید با لمس لینک های مربوط, به گروه و کانال تلگرامی و صفحه اینستاگرامی گروه واتساپ ما ملحق شوید👇👇
📲TELEGRAM GROUP:
https://t.me/joinchat/LdYuQEvknf11bggac2Z95Q
WHATSAPP GROUP:
https://chat.whatsapp.com/FVatPR3BGwZKMfyFm8qZ0G
📲 TELEGRAM CHANEL:
https://t.me/joinchat/AAAAAEvoLP9Ooqnzlp92cA
📸 INSTAGRAM:
https://www.instagram.com/markazehya?r=namet
🟡 *خشکسالی بزرگ می آید!*
✍️ *نویسنده: ناشناس*
🇸🇦عربستان سعودی که همواره مورد تمسخر مدیران کشور ماست، رقم خیره کننده 500 میلیارد دلار برای إيجاد تكنولوژي هاي سبز نوين و پنل های خورشیدی در فضایی به وسعت 26 هزار کیلومتر مربع سرمایه گذاری کرده است تا جایگزین سوخت های فسیلی کند.
🇸🇦 عربستان سعودی هم اکنون بزرگترین و مدرن ترین تاسیسات آب شیرین کنی منطقه را دارد و اخیرا قراردادی به ارزش 7.2 میلیارد دلار با BNP Paribas امضا کرده است تا 9 مرکز بزرگ دیگر را در کرانه دریای سرخ راه اندازی کند.
🇦🇪 امارات متحده عربی با تخصیص 163 میلیارد دلار سرمایه گذاری عظیمی انجام داده است تا سال 2050 میلادی بیش از 50 درصد نیاز انرژی اش را از منابع تجدیدپذیر تامین کند. سرمایه گذاری در منابع انرژی تجدیدپذیر یعنی هم کاستن از هزینه های انرژی های گران قیمت فسیلی و کاستن از آلودگی و اثرات هولناک تغییرات اقلیمی از جمله خشکسالی است که هستی کشورهای خاورمیانه را نشانه گرفته است. همچنین امارات تسهیلات ویژه ای برای استفاده از خودروهای الکتریکی و رسیدن به چشم انداز شهر carbon-freeبدون-کربن اعمال کرده است.
🇰🇷 در کره جنوبی تدوین و اجرای توسعه بدون کربن و سبز در سال 2008 هماهنک با دغدغه های زیست محیطی و با هدف کاهش وابستگی به سوخت های فسیلی و مقابله با چالش تغییرات اقلیمی تصویب و در دست اجرا قرار گرفت. براساس این طرح تا سال 2025 کره جنوبی جزو 5 کشور اول دنیا درصنایع و تکنولوژی های سبز قرار می گیرد و همزمان قراراست شغل های مرتبط با تکنولوژی های سبز ایجاد شود.
🇸🇬 سنگاپور نیز طرح مبارزه با تغییرات اقلیمی را از سال 2005 آغاز کرده است. تقریبا همه 1650 برج و ساختمان های بزرگی که از سال 2005 تا کنون ساخته شده اند براساس انرژی های سبز ساخته شده اند . براساس سند چشم انداز 2030 میلادی سنگاپور 35 درصد منبع انرژی هاي شهري و حمل و نقل باید انرژی های نو و تجدیدپذیر باشد و 80 درصد ساختمان ها باید گواهینامه سبز دریافت کنند.
🇾🇪 هلند، الگوی توسعه کشاورزی
🇾🇪 کشور هلند و مدیریت خیرکننده آن را می توان از عجایب دنیای مدرن نامید. کشور کوچک هلند 41 هزار کیلومتر مربع که فقط یک چهلم وسعت ایران است با بهره گیری از تکنولوژی فوق پیشرفته کشاورزی و صنعتی اش دومین صادرکننده مواد غذایی دنیا بعد از آمریکاست.
🔹راندمان تولید محصولات کشاورزی هلند فاصله خیره کننده ای با کشورهای پیشرفته حتی آلمان و آمریکا دارد ! هلندی ها در سال 2000 میلادی با شعار " تولید محصول دوبرابر با استفاده از نصف منابع انرژی و آب" جنبشی را آغاز کردند که با بهره گیری از شرکت های دانش بنیان و start-up های کشاورزی صنایع غذایی پیشرفته خود را بسیار پیشرفت تر کردند.
🔸هلند سالانه 79 میلیارد دلار---تقریبا 2 برابر صادرات نفتی ایران— محصولات غذایی و کشاورزی صادر می کند و علی رغم وسعت بسیار کوچکش از آلمان و فرانسه و چین و ژاپن بسیار جلوتر است.
🔹کافی است راندمان تولید گوجه فرنکی در هلند را با چین مقایسه کنیم. هلند در هر مایل مربع 144000 تن گوجه فرنکی تولید می کند درحالیکه این رقم برای چین 3860 تن در هر مایل مربع است که 38 برابر بیشتر است.
🔸دانشگاه WUR هلند که مغز متفکر پشت نوآوری های کشاورزی است به ده ها کشور مشاوره ویژه ارایه می کند که البته کشور ما جزو آنها نیست!
🇮🇷 بنابراین برای نجات ایران از خشکسالی حتی نیاز به توقف کشاورزی نیست و فقط کافی است از الگوی توسعه کشورهایی مثل هلند پیروی کرد.
🇮🇷 ایران امروز باید شعار
" Big drought is coming”
یعنی " خشکسالی بزرگ میآید" را بر همه شعارهایش اولویت دهد و همه امکانات کشور را با نگاهی آیندهنگر معطوف دشمن بزرگ خشکسالی کند که از مرزهایش گذشته است و شهرهایش را یکی پس از دیگری با بی رحمی در می نوردد!
@markazehya
.
اولین روزهای گرم سال برای بسیاری از افراد منجر به خستگی و مشکلات گردش خون، نوسانات خلقی، سردرد، عدم تمرکز، تحریکپذیری یا بیخوابی میشود. پدیده "خستگی بهاری" در واقع یک فرآیند پزشکی قابل توضیح است و زمینه بیولوژیکی دارد.
بهنوشته نشریه آلمانی Stern؛ تغییر فصول بر تولید محرک بیداری بهنام #سروتونین و هورمون خواب یعنی ملاتونین تأثیر میگذارد. افزایش قرارگرفتن در معرض نور خورشید در فصل بهار باعث افزایش تولید سروتونین میشود. درعینحال، هورمون ملاتونین که مسئول خواب است، همچنان فعال است. اثر متقابل دو ماده پیامرسان، تحت عنوان نبرد هورمونها، بدن را خسته میکند. بنابراین خستگی بهاری واقعا وجود دارد.
پس از اینکه بدن به تغییر فصل عادت کرد، خستگی بهاری خودبهخود بعد از دو تا چهار هفته فروکش میکند.
علاوه بر نقش هورمونها، در حالی که رگهای خونی در هوای سرد منقبض میشوند تا گرمای کمتری را از دست بدهند، با افزایش دما کمی گشاد میشوند. این امر باعث میشود #فشارخون کمی پایین بیاید و باعث خستگی یا مشکلات گردش خون شود. افرادی که از قبل فشار خون پایینی دارند، بیشتر از خستگی در فصل بهار شکایت میکنند.
اما چه چیزی به رفع خستگی بهاری کمک میکند؟
قرار گرفتن در معرض نور
نور بهترین درمان است. زیرا تولید سروتونین و ویتامین D را افزایش میدهد و تولید هورمون خواب ملاتونین را در طول روز متوقف میکند. بنابراین کارشناسان توصیه میکنند تا حد امکان در فصل بهار، #ورزش در فضای باز انجام شود. از آنجایی که بدن برای تولید سروتونین بیشتر مجبور به جذب نور خورشید از طریق شبکیه چشم است، متخصصان توصیه میکنند که بهطور مداوم از عینک آفتابی استفاده نکنید. علاوهبراین، چرت بعدازظهر همیشه مفید نیست، زیرا در این صورت ملاتونین بیشتری دوباره تولید میشود.
نوشیدن قهوه
نوشیدن قهوه اگرچه به بیدار ماندن و رفع خستگی کمک میکند، اما نباید زیادهروی کنید، زیرا کافئین در مقادیر زیاد میتواند منجر به حالت تهوع و افزایش ضربان قلب شود. اگر قهوه دوست دارید، میتوانید سه تا چهار فنجان در طول روز بنوشید. طبق گفته سازمان ایمنی غذای اروپا (EFSA)، این دوز برای بزرگسالان سالم، بیخطر است.
نوشیدن آب
نوشیدن مقادیر کافی آب، راهی مناسب برای جلوگیری از سردرد و خستگی است. طبق گفته انجمن تغذیه آلمان (DGE)، رساندن حدود ۱.۵ لیتر مایعات به بدن در روز ایدهآل است. این میزان معادل حدود شش لیوان آب است.
گوشدادن به ساعت بدن
هر فرد بزرگسال بهطور متوسط به ۷ تا ۸ ساعت خواب شبانه نیاز دارد.
https://chat.whatsapp.com/IosvXNzMXS0HjeVPadEIdF
Repost from ذهن زیبا
دوست داشتن را باید دید از چه نوع دوست داشتنی است! آیا مانند شیر است که آهو دوست دارد و گربه که موش دوست دارد؟
باید دید وقتی کسی میگوید دوستت دارم آیا معنیاش اینست که میخواهد ما را خرج خودش کند و ما را بخورد و ما را به مصرف خودش برساند؟
یا دوستت دارم به این معنی است که تو دوست من هستی و خاطرت پیش من عزیز است و اگر کاری داشتی برایت انجام میدهم و اگر بیمار شدی تا صبح برای تو بیدار میمانم...
•دکتر الهىقمشهای
@moshaver111
Repost from مشاوره دامون یعقوبی
اندرو متیوس تو یکی از نوشته هاش تعبیر زیبا و جالبی از مفهوم عشق ورزیدن به دیگران داشته؛
برای ابراز عشق به مردم، مجبور نیستید، هر فردی را که میبینید ببوسید. برای عشق ورزیدن به دیگران، لازم نیست یک کاسه برنج به آنها بدهید.
"عشق ورزیدن یعنی، دربارهی دیگران کمتر قضاوت کردن، و دادن این اجازه به آنها که آنطور که دوست دارند زندگی کنند، و بدون انتقادِ ما
"آن کسی باشند که هستند..."
فراموش نکنیم که باید محتاط باشیم؛
در سرزنش و قضاوت کردن دیگران.
وقتی نه از دیروز او خبر داریم،
نه از فردای خودمان...
https://t.me/counselorDY
آدمها گاهی اوقات گریه میکنند
نه به خاطر این که ضعیف هستند
بلکه به این خاطر که برای مدت طولانی قوی بودهاند.
📚#سرزمین_گوجههای_سبز
👤#هرتا_مولر#نوبل#ادبیات
#تاب_آوری#قدرت#ضعف#سرسختی_روانی
@markazehya
Repost from روشنفکران
گل ارکیده
#ایلیا_منفرد
۲۲ فروردین ۱۳۵۵ در تهران خواننده وآهنگساز سبک پاپ است. وی با آهنگ «گل ارکیده» در سال ۱۳۷۶ به شهرت رسید.و پرآوازه شد
ایلیا منفرد در ۲۲ فروردین ۱۳۵۵ در کرمانشاه متولد شد؛ و از هفت سالگی نواختن گیتار را آغاز کرد. وی شاگرد استاد محمد نوری میباشد و پدرش سرلشکر ارتش جمهوری اسلامی ایران در جنگ ایران عراق بود. پدرش در سال ۱۳۹۲ به علت جراحات
جنگ درگذشت.
این ترانه در سال ۱۹۷۵ میلادی توسط هاریس آکیسو یونانی اجرا شده است
داستان ساخت آهنگ «گل ارکیده» از زبان ایلیا منفرد
15 سپتامبر، 2021 توسط پیوند مرزوقی
ایلیا منفرد در یک گفتوگوی رادیویی به شرح داستان خلق قطعه «گل ارکیده» پرداخت.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی رادیو صبا، «صباهنگ» برنامه موسیقی محور رادیو صبا روز سه شنبه ۲۳ شهریور با ایلیا منفرد خواننده اثر «گل ارکیده» به گفتوگو نشست.
ایلیا منفرد (زاده ۲۲ فروردین ۱۳۵۵ در کرمانشاه) خواننده و آهنگساز سبک پاپ است. وی با آهنگ «گل ارکیده» در سال ۱۳۷۶ شناخته شد، درباره ساخت این قطعه گفت: روزی با جمعی از هنرمندان موسیقی قرار بود به ملاقات کودکان مبتلا به بیماریهای خاص برویم. من که به دنبال خرید گل بودم به گلهای ارکیده برخوردم و دیدم که گل فروشی آنها را جدا از سایر گلها نگهداری میکند. زمانی که علت را جویا شدم فهمیدم به خاطر حساسیتی که این گل دارد باید در شرایط ویژهای نگهداری شود تا طول عمر مناسبی داشته باشد. آن روز گل ارکیده را برای هدیه دادن به آن کودکان خریدم و پس از ملاقات آنها متوجه شدم که این کودکان همانند گل ارکیده هستند. درواقع همه بچهها مانند گل هستند ولی این بیماران به خاطر حساسیتی که دارند باید در شرایط ویژهای زندگی کنند؛ همانند گل ارکیده.
او ادامه داد: پس از آن ملاقات، ذهن من کاملا درگیر گل ارکیده و آن بچهها بود و تک تک کلمات ترانه به سمت ذهنم هجوم میآوردند. ملودی این کار برگرفته از موسیقی متن یک تئاتر باستانی یونانی است که از دیرباز با آن آشنا بودم.
این خواننده در ادامه درباره حال این روزهای خود گفت: من هم از گزند کرونا در امان نبودم و دو بار مبتلا شدم ولی خیلی سخت نبود با استراحت و قرنطینه خانگی بهبودی حاصل شد.
او در پاسخ به اینکه فضای موسیقی چقدر متاثر از کرونا بوده است؟ بیان کرد: شما چه شغلی را در این دو سال دیدید که به خاطر کرونا کاملا تعطیل باشد؟ موسیقی که در این دوسال کاملا تعطیل و بدون فعالیت بوده است.
منفرد درباره اینکه خودش را بیشتر آهنگساز میداند یا خواننده؟ گفت: من هیچ وقت خودم را به یک عرصه محدود نکردهام. در دورهای که اجازه فعالیت در موسیقی را نداشتم وارد حوزه تئاتر، ساخت فیلم و نویسندگی شدم ولی به گمانم مردم مرا به عنوان یک موزیسین میشناسند.
وی ادامه داد: برداشت از هنر این بوده که مولد یک روح است که به واسطه هنرمند اتقاق میافتد تا به یک پیام برسد. اگر هنر از یک طریق به سرانجام نرسد از راه دیگری متولد میشود و آن پیام گاه در صحنه یک نمایش دیده میشود، در یک قطعه موسیقی یا در دل یک ترانه شنیده میشود.
#موسیقی #گل_ارکیده #گیاهان #دانستنی
#مناسبت
@Roshanfkrane
🖤استاد ارجمند سرکار خانم دکتر حیدری
درگذشت مادر محترمتان را تسلیت گفته و برای شما و سایر بازماندگان ،صبر آرزومندیم🖤
مشاوران و روانشناسان مرکز مشاوره احیا رشت
Repost from ذهن زیبا
این خانه فقط زنگ درش قسمت ما شد
از دور نگاه و نظرش قسمت ما شد
ده دختر همسایه دم بخت ولی حیف
فحش پسر بی پدرش قسمت ما شد
هی داد زدم بخت پدر مرده کجایی
نشنید و فقط گوش کرش قسمت ما شد
نت وا نشد و عکس رخ یار نیامد
اینترنت ما هم خبرش قسمت ما شد
...یک عمر فقط وعده کندوی عسل را
دادند به ما و شکرش قسمت ما شد
لجبازی یک عده برادر سر میراث
خیر پدرش شور و شرش قسمت ما شد
گفتم که زمانی بشوم آدم خرپول
پولم به فنا رفت و خرش قسمت ما شد
چون ایده ما در همه جا پیشروی بود
از پیشروی پست سرش قسمت ما شد
با این همه آپشن سر یک ترمز ناجور
رفتم ته دره سپرش قسمت ما شد
#فرامرز_ریحان_صفت
https://t.me/moshaver111
.
یک بار به مترسکی گفتم:
لابد از ایستادن در این دشت خلوت خسته شدهای؟
گفت: لذت ترساندن عمیق و پایدار است،
من از آن خسته نمیشوم.
دمی اندیشیدم و گفتم: درست است.
چون که من هم مزهی این لذت را چشیدهام.
گفت: فقط کسانی که تنشان
از کاه پرشده باشد،
این لذت را میشناسند.
آنگاه من از پیش او رفتم،
و ندانستم که منظورش ستایش از من بود
یا خوار کردن من.
یک سال گذشت و در این مدت
مترسک فیلسوف شد.
هنگامی که باز از کنار او میگذشتم دیدم دو کلاغ زیر کلاهش لانه میسازند.
👤 جبران خلیل جبران
به گزارش هلث دی نیوز، محققان دریافتند کودکان ۹ و ۱۰ ساله که زمان بیشتری را صرف استفاده از گوشیهای هوشمند، تبلت، بازیهای ویدئویی و تلویزیون میکنند، در سن ۱۱ و ۱۲ سالگی سطوح بالاتری از افسردگی و اضطراب را نشان میدهند.
علاوه بر این، طبق گزارشی که اخیراً در مجله اعتیادهای رفتاری منتشر شد، محققان برخی از این اختلالات خلقی را با تغییرات ساختاری واقعی که در مغز در حال رشد کودکان رخ میدهد مرتبط دانستند.
دکتر «مارک پوتنزا»، محقق ارشد از دانشکده پزشکی ییل در کنتیکت، میگوید: «مکانیسمهای مغزی خاصی وجود دارد که تا حدی در این رابطه دخیل هستند، به این معنی که تغییرات مبتنی بر مغز در طول دوره دو ساله نشاندهنده رابطه بین فعالیت رسانههای صفحه نمایش در کودکان کوچکتر و بروز افسردگی و اضطراب دو سال بعد بود.»
پوتنزا خاطرنشان کرد: «نسبت اختلالات خلقی مرتبط با تغییرات ساختاری در مغز نسبتاً کوچک است، در حدود ۲٪ تا ۳٪.»
برای این مطالعه، محققان دادههای بیش از ۵۱۰۰ کودک شرکت کننده در مطالعه رشد شناختی مغز نوجوانان را تجزیه و تحلیل کردند. این دادهها شامل اسکن مغز، ارزیابیهای روانشناختی و ردیابی رفتار این کودکان از سنین ۹ تا ۱۰ سالگی بود.
به گفته پوتنزا، وقتی محققان دور اول دادههای کودکان ۹ و ۱۰ ساله را بررسی کردند، به رابطه بین میزان بالای استفاده از صفحه نمایش و اختلالات خلقی و همچنین رفتارهای «برونیسازی» مانند پرخاشگری و نظم پی بردند.
آنها همچنین الگوهای ساختار مغز را در آن کودکان مشاهده کردند که مشابه الگوهای مرتبط با مصرف مشروبات الکلی در افراد زیر سن قانونی در مطالعات قبلی بود.
آنها سپس بچهها را چندین سال دنبال کردند تا ببینند آیا با افزایش سن، مشکلات روانی همچنان ادامه دارد و آیا با تغییرات مغزی بیشتر مرتبط است یا خیر.
در سنین ۱۱ و ۱۲ سالگی، کودکان به افسردگی و اضطراب مرتبط با استفاده زیاد از صفحه نمایش مبتلا بودند و مغز آنها به گونهای تغییر کرده بود که توضیح دهنده برخی از این اختلالات خلقی بود.
پوتنزا گفت: «تغییرات مغزی مشاهده شده هم شامل نواحی مغزی قشری درگیر در فرآیندهای سطح بالاتر مانند توجه یا تنظیم هیجانی و هم در مناطق زیر قشری مرتبط با تمایلات فرد میشود.»
وی در ادامه افزود: «با توجه به اینکه این الگوی تغییرات ساختاری مغز با درگیر شدن در رفتارهای اعتیادآور مرتبط است، نشان میدهد که شاید برخی عناصر مشترک بین رفتارهای اعتیادآور در حوزههای مصرف مواد و غیرمصرف مواد نظیر رسانههای صفحه نمایش وجود داشته باشد.»
#سایکونیوز
#اختلال#رشد#کودک#بازی#آنلاین#اینترنت#اعتیاد#افسردگی#اضطراب#مشکل_روانی#مغز#الکل#سومصرف
#مشکبید _حقیقی #احیا #رشت
@markazehya
فقر آرشیو ملّی ایرانیان
(گزیدهای از مقالهٔ ارزشمند استاد محمّدرضا شفیعی کدکنی)
بعد از سقوط سلطنت، در همین چند سال اخیر، روشنفکران و کتابخوانان ایران تازه به این فکر افتادهاند که «ما حافظه تاریخی نداریم.» راست است و این حقیقت قابل کتمان نیست. در کجای جهان، در قرن بیستم، اگر فرّخی یزدی، (غرض شخص او نیست، بلکه منظور شاعری آزاده و میهندوست و شجاع از طراز اوست) کشته میشد، کسی از گورجای او بیخبر میماند؟ نمیدانم شما تاکنون به این نکته توجه کردهاید که هیچکس نمیداند جای به خاکسپاری فرخی یزدی کجا بوده است؟
این دیگر قبر فرّخیِ سیستانی نیست که مربوط به یازده قرن پیش از این باشد و بگویند در حملهٔ تاتار از میان رفته است. فرّخی یزدی در سال تولّد من و همسالان من کشته شده است و شاید قاتلان او، که آن جنایت را در زندان قصر مرتکب شدند، هنوز زنده باشند. عمر طبیعی نسل قاتلان او چیزی حدود ۹۰ ـ ۹۵ سال است.
چرا هیچکس نمیداند که قبر فرّخی یزدی کجاست؟ خواهید گفت: «شاید در فلان گورستانی بوده است که اینک تبدیل به پارک شده است.» در آن صورت این پرسشِ تلختر به میان خواهد آمد که چرا ما این چنین ناسپاس و فراموشکاریم که محلی که فرّخی یزدی در آن مدفون شده است تبدیل به پارک شود و یک سنگ یادبود برای او در آن پارک نگذاریم؟
در کجای دنیا چنین چیزی امکانپذیر است؟ شاعری که مانند آرش کمانگیر، تمام هستی خود را در تیر شعر خود نهاده است و با دیکتاتوریِ بیرحم زمانه به ستیزه برخاسته است و در زندان همان نظام با «آمپول هوا» او را کشتهاند، چرا باید محل قبر او را هیچکس نداند؟ خواهید گفت: «از ترس نظام دیکتاتوری آن روز، کسی جرأت نکرده است که آن را ثبت و ضبط کند.» همه میدانند که دو سال بعد از مرگ فرّخی یزدی آن نظام دیکتاتوری «کُن فیکون» شده است. چرا کسانی که بعد از فروپاشی آن نظام آن همه دشنامها نثار بنیادگذارش کردند به فکر این نیفتادند که در جایی به ثبت و ضبط محل خاکسپاری فرّخی یزدی بپردازند؟
هیچ عذری در این ماجرا پذیرفته نیست. هیچ خردمندی اینگونه عذرها را نخواهد پذیرفت. در فرنگستان، همینطور که در خیابان راه میروید میبینید که بر دیوار بسیاری از ساختمانها، پلاک یا سنگی نهادهاند و بر آن نوشتهاند که فلان شاعر یا نویسنده یا دانشمند، در فلان تاریخ دو روز یا یک هفته درین ساختمان زندگی کرده است. جای دوری نمیروم. در همین دوره بعد از سقوط سلطنت؛ یعنی در بیست سال اخیر، اولیای محترم حضرت عبدالعظیم (به صرف گذشت سی سال و رفع مانع فقهی) قبر بدیعالزمان فروزانفر، بزرگترین استاد در تاریخ دانشگاه تهران و یکی از نوادر فرهنگ ایران زمین را، به مبلغ یک میلیون تومان (در آن زمان قیمت یک اتومبیل پیکان) به یک حاجی بازاری فروختند. هیچکس این حرف را باور نمیکند. من خود نیز باور نمیکردم تا ندیدم.
از چنین ملتی چگونه باید توقّع حافظه تاریخی داشت؟
حق دارند کسانی که میگویند «ما حافظه تاریخی نداریم» فقر حافظه تاریخیِ ما نتیجهٔ نداشتن «آرشیو ملی» است؛ نه در قیاس با فرانسه و انگلستان که در قیاس با همسایگانمان. آرشیو ما کجا و آرشیو عثمانی (یعنی ترکیهٔ قرن اخیر) کجا؟!
اگر شما از دولت فرانسه بپرسید که «در فلان تاریخ، و در فلان قهوهخانهٔ خیابان شانزهلیزه، آقای ویکتور هوگو یک فنجان قهوه خورده است؛ صورت حساب آن روز ویکتور هوگو، در آن کافه مورد نیاز من است»، فوراً از آرشیو ملی فرانسه میپرسند و به شما پاسخ میدهند، اما ما جای قبر فرّخی یزدی را نمیدانیم!
از حوزهٔ کار خودم، دانشگاه تهران، مثال میزنم. اگر از دانشگاه تهران بپرسند که ما میخواهیم نوع سؤالات امتحانیِ ملکالشعراء بهار یا بدیعالزمان فروزانفر یا خانم فاطمه سیّاح را بدانیم، آیا دانشگاه تهران یک نمونه -فقط یک نمونه- از پرسشهای امتحانی این استادان بزرگ و بیمانند را، که فصول درخشانی از تاریخ ادبیات و فرهنگ عصر ما را شکل دادهاند، میتواند در اختیار ما قرار دهد؟ نه تنها در این زمینه، پاسخ دانشگاه تهران منفی است، که حتّی پروندهٔ استخدامی ملکالشّعراءبهار را هم ندارد. «بهار نوعی» اگر در فرانسه میزیست، برای صورت حساب قهوهای که در فلان «کافهٔ» پاریس خورده بود، آرشیو داشتند و ما حتّی پروندهٔ استخدامی او را نداریم؛ تا چه رسد به نوع صورت سؤالهای امتحانی او!.
همهٔ این حرفها را برای آن مطرح کردم که بگویم ما انضباط لازم برای «آرشیوسازی» را در هیچ زمینهای نداشتهایم و نداریم و تا در این راه، خود را به حداقل استانداردهای جهانی نرسانیم، کارمان زار خواهد بود.
(برگرفته از مقالهٔ « *ظرافت و ظرفیّت یک انسان* » که دربارهٔ استاد ایرج افشار در مجلّهٔ «گزارش میراث» چاپ شده است.)
گفتمش بوسه دهی؟ گفت «هنوز
موسم آن نرسیدهست مرا
بهر تبریک ببوس از من روی
چون به نوروز دهی، دست مرا»
گفتمش «موعد یک ساله بُتا
مدتی سخت مدید است مرا
جان من بوسه بده عذر میار
دیدن روی تو عید است مرا»
(دکتر ناتل خانلری)
🌼🌼🌼
فرا رسیدن سال نو را به شما دوستان و همراهان گرامی تبریک میگویم و آرزو میکنم سال جدید سالی پر از شادی و امید و آرامش برای همه ایرانیان باشد.
#عید#تبریک#عشق#نوروز#روبوسی#صمیمیت#محبت#صداقت
#مشکبید_حقیقی #احیا #رشت
@markazehya
Repost from خرمگس
"از دور که سواد شهر پیدا شد، دود و آتش بود که از شهر زبانه همی کشید، به شهر که رسیدم، کشته بود که بر جای جای شهر فتاده بود، زنان ومردان و کودکان. مهاجمان حتی بر حیوانات رحم نکرده آنها را نیز کشته بودند. ناگاه از برزنی صدای بربط شنیدیم، به کوی وارد شدیم و مردی را در حال بَربط نوازی و رقص دیدیم. گفتیم ای مرد، این چه حال است؟ با چشمانی گریان و حالی پریشان گفت: که سپاهیان بر نیمروز تاخته و یزیدابن مهلب دستور کشتار همگان داد و کشتند و سوختند، من به همراه اندکی بیرون از شهر بودیم و پس از رفتن آنان آمدیم.
حیرت زده گفتیم پس این نواختن و رقص از برای چیست؟
گفت: مگر نمی دانید که امروز نوروز است؟!"
@kharmagaas
روایتی منسوب به کتاب تاریخ سیستان
برای کودکی کردن،
هیچ وقت دیر نیست.
کودکی و شادمانی، دوستان قدیمند.
متاح الآن! بحث تيليغرام 2025 — أهم رؤى العام 
