Tarek Elabyad ✌️
📈 Telegram kanali Tarek Elabyad ✌️ analitikasi
Tarek Elabyad ✌️ (@tarek_exams) Arab til segmentidagi kanali faol ishtirokchi. Hozirda hamjamiyat 12 426 obunachidan iborat bo'lib, Taʼlim toifasida 16 134-o'rinni va Iroq mintaqasida 9 792-o'rinni egallagan.
📊 Auditoriya ko‘rsatkichlari va dinamika
невідомо sanasidan buyon loyiha tez o‘sib, 12 426 obunachiga ega bo‘ldi.
27 Iyun, 2026 dagi oxirgi ma’lumotlarga ko‘ra kanal barqaror faollikka ega. Oxirgi 30 kunda obunachilar soni 1 169 ga, so‘nggi 24 soatda esa 439 ga o‘zgardi va umumiy qamrov yuqori darajada qolmoqda.
- Tasdiqlash holati: Tasdiqlanmagan
- Jalb etish (ER): Auditoriya o‘rtacha 12.20% darajada jalb etiladi. Nashrdan keyingi dastlabki 24 soatda kontent odatda umumiy obunachilar sonining 6.78% ini tashkil etuvchi reaksiyalarni to‘playdi.
- Post qamrovi: Har bir post o‘rtacha 1 494 marta ko‘riladi; birinchi sutkada odatda 830 ta ko‘rish yig‘iladi.
- Reaksiyalar va o‘zaro ta’sir: Auditoriya faol: har bir postga o‘rtacha 24 ta reaksiya keladi.
- Tematik yo‘nalishlar: Kontent اَللّٰه, دَور, عَام, حَاجِه, جَدوَل kabi asosiy mavzularga jamlangan.
📝 Tavsif va kontent siyosati
Muallif resursni shaxsiy fikrni ifoda etish maydoni sifatida ta’riflaydi:
“قناه خاصه بالدكتور طارق الابيض .”
Yuqori yangilanish chastotasi (oxirgi ma’lumot 28 Iyun, 2026 da olingan) sababli kanal doimo dolzarb va katta qamrovli bo‘lib qoladi. Analitika auditoriya kontent bilan faol hamkorlik qilishini, uni Taʼlim toifasidagi muhim ta’sir nuqtasiga aylantirishini ko‘rsatadi.
* العلاقة بين الدعامه الفسيولوجية و البناء الضوئي⬅️عكسية -كل ما النبات قام ببناء ضوئي كل ما استهلك مايه اكتر من الخلايا وكمان انتج ذائبات اكتر تتخزن في الفجوات العصاريه كدا البناء الضوئي اتسبب في زيادة التركيز بسبب استهلاك الماء وتبقي العلاقة بين الدعامه الفسيولوجية والبناء الضوئي عكسية * العلاقة بين الدعامه الفسيولوجية وحرارة الجو ⬅️عكسية -كل ما الحراره هتزيد النتح هيزيد ويفقد النبات دعامته عشان كدا العلاقه عكسيه * العلاقة بين اكتساب النبات الدعامه الفسيولوجية وسمك الجدار⬅️عكسية ثم تثبت -كل ما اكتسبت الخلية دعامه فسيولوجية يتوتر الجدار ويتمدد وسمكه يقل لحد ما الخليه تجيب اخرها هتبطل تنتفخ وسمك الجدار يثبت عشان كدا عكسية ثم تثبت زي البالونه بالظبط كل ما نفختها جدارها هيرق اكتر وكدا سمكه بيقل * العلاقة بين الدعامه التركيبية والزمن⬅️ثابته -عشان دي دعامه دائمه بس بشرط ان النبات في نفس بيئته المثاليه لو بيتكلم عن الكيوتين * العلاقة بين سمك طبقة الكيوتين والزمن لنبات تم نقله لبيئة اشد حراره⬅️تزايدية لا تبدأ من الصفر -لو الحراره زادت هيرسب كيوتين اكتر بس هو كان مرسب قبل كدا فمتبدأش من الصفر دي اغلب العلاقات اللي ممكن تقابلكم بالتوفيق 🤍🤍https://t.me/daily_biso
كام حاجة خد بالك منهم في النبات: السليلوز: _ماده أساسية في تكوين جدر الخلايا المسؤله عن اكسابها شكل محدد _يعطي صلابه ومتانه ويسمح بمرور الماء _يترسب علي جدر الخلايا الكولانشيميه والاسكلرنشيميه ولذلك له دور في الدعامه التركيبيه (افتكر انه في مناعه النبات كمان) اللجنين: _اصلب من السليلوز _يترسب علي جدر الخلايا الاسكلرنشيميه من الداخل( تشمل الالياف والخلايا الحجرية) عشان كدا ترسيبه داخلي داخلي _يكسب النبات صلابه وقوه وبكدا ليه دور في الدعامه التركيبيه _صحيح انه غير منفذ للماء ولكنه بيتشربه عادي (فاكر كان بيساعد علي خاصيه التماسك والتلاصق لعمود الماء في الانابيب الخشبيه) فلو قال طبقه كاره للمايه اوعي تفكر انه اللجنين الكيوتين: _الكيوتين مهمته مش اكساب صلابه لا مهمته هو زياده قدرت الأجزاء الخارجية علي حماية الأجزاء الداخليه للنبات _ يمنع فقد الماء وهو دا الطبقه الكارهه للماء لا بيتشربه ولا بيعديه ولا بيخلي المايه تستقر عليه وبكدا هيقلل النتح ويحمي النبات من الجفاف ويساعده يحافظ علي الدعامه الفسيولوجية _بيترسب علي خلايا البشره من الخارج وعشان كدا ترسيبه خارجي خارجي وليه دور في الدعامه التركيبيه السيوبرين: _لا يكسب صلابه ولكن يمنع فقد الماء ويزود قدرة السيقان الخشبية علي حمايه اجزاء النبات الداخليه _يترسب علي جدر الخلايا الفلينيه من الداخل عشان كدا ترسيبه داخلي خارجي وبكدا بيشارك في الدعامه التركيبيه البريسيكل: _مرونه للساق قوه الامتصاص = الضغط الاسموزي داخل الخليه - الضغط الامتلاء داخل نفس الخليه القانون دا تستخدمه امتي؟ لو جابلك شويه خلايا جمب بعض وجابلك ف كل خليه ضغطها الاسموزي وضغط الامتلاء ويقولك الماء هيمشي منين لفين وكدا تجيب قوه امتصاص كل خليه لواحدها وتشوف مين عندها قوه اكبر يبقي هي اللي هتسحب من اللي جمبها زود في معلوماتك ان رطوبة التربة لو زادت أوي هتسبب في اختناق النبات وبالتالي موته فمينفعش يكون المنحنى اللي بيمثل العلاقة بين رطوبة التربة ودعامة النبات الفسيولوجية طردي كدا الي ما لا نهايه *بس لو مفيش غيره ينفع هتختاره وخلاص يعني مجملا كدا ممكن نقول ان العلاقه بين الرطوبه في التربه والدعامه الفسيولوجية علاقه طرديه اذا كانت رطوبة التربه لا تزيد عن الحد الطبيعي وان زادت عن الطبيعي تبقي علاقه عكسية لفقد النبات الماء لكن العلاقه بين رطوبة الجو والدعامة الفسيولوجية فهي طردية بسبب تقليلها لمعدل النتح مجملا تاني جزئية الترسيب ي شباب -السليلوز :ترسيبه داخلي لخلايا داخليه -اللجنين:ترسيبه داخلي لخلايا داخليه -السيوبرين :ترسيبه داخلي لخلايا خارجية -الكيوتين:ترسيبه خارجي لخلايا خارجية الخلايا عندنا -برانشيميه ودي خلايا حيه مش مغلظه باي حاجة ودعامتها فسيولوجية وموجوده في النباتات الشعبية وبنقول عليها خلايا داخليه -كولنشيمية ودي برده خلايا حية مغلظة بالسليلوز وليها دعامتين فسيولوجية وتركيبية وموجوده في سيقان النباتات الشعبية -خلايا اسكلرنشيمية ومنها الألياف والخلايا الحجرية ودي خلايا ميته مغلظه بسليلوز وفوقه لجنين ودعامتها تركيبية وموجوده في سيقان النباتات الخشبية -خلايا فلينية ودي خلاايا ميته مترسب فيها سيوبرين دعامتها تركيبة وموجوده في بشرة سيقان النباتات الخشبيه نتكلم شوية عن العلاقات البيانية *العلاقة بين الدعامه الفسيولوجية وحجم الفجوة العصارية⬅️طردية -كل ما اكتسبت الخلية دعامه فسيولوجية وكل ما كان كمية المايه داخل فجوتها العصاريه اكبر وبالتالي العلاقة طرديه *العلاقة بين الدعامه الفسيولوجية و رطوبة التربة⬅️طردية ثم تثبت -كل ما كان التربة فيها مايه هيبقي النبات مكتسب دعامه فسيولوجية بشكل افضل لكن المايه لازم تبقي في حدود الطبيعي لانها لو زادت عن الطبيعي هتتسبب في موت النبات وفقده الدعامه الفسيولوجية وعشان كدا العلاقه طردية ثم تثبت *العلاقة بين الدعامه الفسيولوجية و رطوبة الجو ⬅️طردية -كل ما كانت رطوبة الجو عالية النتح هيقل ولما النتح يقل الدعامه الفسيولوجية تزيد وعشان كدا العلاقة بين الرطوبة والدعامه طردية * العلاقة بين الضغط الاسموزي للجذر وضغط امتلاء باقي اجزاء النبات⬅️طردية -لو الضغط الاسموزي للجذر عالي معني كدا انه فقد المايه اللي فيه لباقي اجزاء النبات وهيقدر يسحب مايه اكتر ودعامه بيقت اجزاء النبات الفسيولوجية هتزيد ومعني كدا ان ضغط الامتلاء زايد عشان كدا العلاقة بين الضغط الاسموزي للجذر وضغط الامتلاء لخلايا النبات طردية * العلاقة بين ضغط الامتلاء والضغط الاسموزي لنفس الخليه ⬅️عكسية -لو ضغط الامتلاء زاد يعني المايه كتير والتركيز قل يبقي الضغط الاسموزي يقل عشان كدا العلاقة عكسيةhttps://t.me/physicsmer
📌𝐒𝐞𝐬𝐬𝐢𝐨𝐧 ➢ ◦•●◉✿ صلي علي الني ✿◉●•◦ 📃𝐒𝐭𝐮𝐝𝐲 ➦⓿❽➯❶❷ 🕑𝐁𝐫𝐞𝐚𝐤 ❶⓿ꩇׁׅ֪݊ ꪱׁׁׁׅׅׅ݊ꪀالتيمر↓↓↓ https://youtu.be/xpARYRhLDbQ?si=izEQvHIYYUTGs0EC
معاكي👍❤️😍😘 السيشن الجاي🌚🦄❤️قول هتذاكر اي
Endi mavjud! Telegram Tadqiqoti 2025 — yilning asosiy insaytlari 
