Tarek Elabyad ✌️
前往频道在 Telegram
📈 Telegram 频道 Tarek Elabyad ✌️ 的分析概览
频道 Tarek Elabyad ✌️ (@tarek_exams) 阿拉伯语 语言赛道中的 是活跃参与者。目前社区聚集了 12 249 名订阅者,在 教育 类别中位列第 16 963,并在 伊拉克 地区排名第 10 326 位。
📊 受众指标与增长动态
自 невідомо 创建以来,项目保持高速增长,吸引了 12 249 名订阅者。
根据 26 六月, 2026 的最新数据,频道保持稳定运转。过去 30 天订阅人数变化为 735,过去 24 小时变化为 379,整体触达仍然可观。
- 认证状态: 未认证
- 互动率 (ER): 平均受众互动率为 12.30%。内容发布后 24 小时内通常能获得 7.31% 的反应,占订阅者总量。
- 帖子覆盖: 每篇帖子平均可获得 1 453 次浏览,首日通常累积 863 次浏览。
- 互动与反馈: 受众积极参与,单帖平均反应数为 25。
- 主题关注点: 内容集中在 اَللّٰه, دَور, عَام, حَاجِه, جَدوَل 等核心主题上。
📝 描述与内容策略
作者将该频道定位为表达主观观点的平台:
“قناه خاصه بالدكتور طارق الابيض .”
凭借高频更新(最新数据采集于 27 六月, 2026),频道始终保持新鲜度与高覆盖。分析显示受众积极互动,使其成为 教育 类别中的关键影响点。
12 249
订阅者
+37924 小时
+4777 天
+73530 天
帖子存档
12 426
* العلاقة بين الدعامه الفسيولوجية و البناء الضوئي⬅️عكسية -كل ما النبات قام ببناء ضوئي كل ما استهلك مايه اكتر من الخلايا وكمان انتج ذائبات اكتر تتخزن في الفجوات العصاريه كدا البناء الضوئي اتسبب في زيادة التركيز بسبب استهلاك الماء وتبقي العلاقة بين الدعامه الفسيولوجية والبناء الضوئي عكسية * العلاقة بين الدعامه الفسيولوجية وحرارة الجو ⬅️عكسية -كل ما الحراره هتزيد النتح هيزيد ويفقد النبات دعامته عشان كدا العلاقه عكسيه * العلاقة بين اكتساب النبات الدعامه الفسيولوجية وسمك الجدار⬅️عكسية ثم تثبت -كل ما اكتسبت الخلية دعامه فسيولوجية يتوتر الجدار ويتمدد وسمكه يقل لحد ما الخليه تجيب اخرها هتبطل تنتفخ وسمك الجدار يثبت عشان كدا عكسية ثم تثبت زي البالونه بالظبط كل ما نفختها جدارها هيرق اكتر وكدا سمكه بيقل * العلاقة بين الدعامه التركيبية والزمن⬅️ثابته -عشان دي دعامه دائمه بس بشرط ان النبات في نفس بيئته المثاليه لو بيتكلم عن الكيوتين * العلاقة بين سمك طبقة الكيوتين والزمن لنبات تم نقله لبيئة اشد حراره⬅️تزايدية لا تبدأ من الصفر -لو الحراره زادت هيرسب كيوتين اكتر بس هو كان مرسب قبل كدا فمتبدأش من الصفر دي اغلب العلاقات اللي ممكن تقابلكم بالتوفيق 🤍🤍https://t.me/daily_biso
12 426
كام حاجة خد بالك منهم في النبات: السليلوز: _ماده أساسية في تكوين جدر الخلايا المسؤله عن اكسابها شكل محدد _يعطي صلابه ومتانه ويسمح بمرور الماء _يترسب علي جدر الخلايا الكولانشيميه والاسكلرنشيميه ولذلك له دور في الدعامه التركيبيه (افتكر انه في مناعه النبات كمان) اللجنين: _اصلب من السليلوز _يترسب علي جدر الخلايا الاسكلرنشيميه من الداخل( تشمل الالياف والخلايا الحجرية) عشان كدا ترسيبه داخلي داخلي _يكسب النبات صلابه وقوه وبكدا ليه دور في الدعامه التركيبيه _صحيح انه غير منفذ للماء ولكنه بيتشربه عادي (فاكر كان بيساعد علي خاصيه التماسك والتلاصق لعمود الماء في الانابيب الخشبيه) فلو قال طبقه كاره للمايه اوعي تفكر انه اللجنين الكيوتين: _الكيوتين مهمته مش اكساب صلابه لا مهمته هو زياده قدرت الأجزاء الخارجية علي حماية الأجزاء الداخليه للنبات _ يمنع فقد الماء وهو دا الطبقه الكارهه للماء لا بيتشربه ولا بيعديه ولا بيخلي المايه تستقر عليه وبكدا هيقلل النتح ويحمي النبات من الجفاف ويساعده يحافظ علي الدعامه الفسيولوجية _بيترسب علي خلايا البشره من الخارج وعشان كدا ترسيبه خارجي خارجي وليه دور في الدعامه التركيبيه السيوبرين: _لا يكسب صلابه ولكن يمنع فقد الماء ويزود قدرة السيقان الخشبية علي حمايه اجزاء النبات الداخليه _يترسب علي جدر الخلايا الفلينيه من الداخل عشان كدا ترسيبه داخلي خارجي وبكدا بيشارك في الدعامه التركيبيه البريسيكل: _مرونه للساق قوه الامتصاص = الضغط الاسموزي داخل الخليه - الضغط الامتلاء داخل نفس الخليه القانون دا تستخدمه امتي؟ لو جابلك شويه خلايا جمب بعض وجابلك ف كل خليه ضغطها الاسموزي وضغط الامتلاء ويقولك الماء هيمشي منين لفين وكدا تجيب قوه امتصاص كل خليه لواحدها وتشوف مين عندها قوه اكبر يبقي هي اللي هتسحب من اللي جمبها زود في معلوماتك ان رطوبة التربة لو زادت أوي هتسبب في اختناق النبات وبالتالي موته فمينفعش يكون المنحنى اللي بيمثل العلاقة بين رطوبة التربة ودعامة النبات الفسيولوجية طردي كدا الي ما لا نهايه *بس لو مفيش غيره ينفع هتختاره وخلاص يعني مجملا كدا ممكن نقول ان العلاقه بين الرطوبه في التربه والدعامه الفسيولوجية علاقه طرديه اذا كانت رطوبة التربه لا تزيد عن الحد الطبيعي وان زادت عن الطبيعي تبقي علاقه عكسية لفقد النبات الماء لكن العلاقه بين رطوبة الجو والدعامة الفسيولوجية فهي طردية بسبب تقليلها لمعدل النتح مجملا تاني جزئية الترسيب ي شباب -السليلوز :ترسيبه داخلي لخلايا داخليه -اللجنين:ترسيبه داخلي لخلايا داخليه -السيوبرين :ترسيبه داخلي لخلايا خارجية -الكيوتين:ترسيبه خارجي لخلايا خارجية الخلايا عندنا -برانشيميه ودي خلايا حيه مش مغلظه باي حاجة ودعامتها فسيولوجية وموجوده في النباتات الشعبية وبنقول عليها خلايا داخليه -كولنشيمية ودي برده خلايا حية مغلظة بالسليلوز وليها دعامتين فسيولوجية وتركيبية وموجوده في سيقان النباتات الشعبية -خلايا اسكلرنشيمية ومنها الألياف والخلايا الحجرية ودي خلايا ميته مغلظه بسليلوز وفوقه لجنين ودعامتها تركيبية وموجوده في سيقان النباتات الخشبية -خلايا فلينية ودي خلاايا ميته مترسب فيها سيوبرين دعامتها تركيبة وموجوده في بشرة سيقان النباتات الخشبيه نتكلم شوية عن العلاقات البيانية *العلاقة بين الدعامه الفسيولوجية وحجم الفجوة العصارية⬅️طردية -كل ما اكتسبت الخلية دعامه فسيولوجية وكل ما كان كمية المايه داخل فجوتها العصاريه اكبر وبالتالي العلاقة طرديه *العلاقة بين الدعامه الفسيولوجية و رطوبة التربة⬅️طردية ثم تثبت -كل ما كان التربة فيها مايه هيبقي النبات مكتسب دعامه فسيولوجية بشكل افضل لكن المايه لازم تبقي في حدود الطبيعي لانها لو زادت عن الطبيعي هتتسبب في موت النبات وفقده الدعامه الفسيولوجية وعشان كدا العلاقه طردية ثم تثبت *العلاقة بين الدعامه الفسيولوجية و رطوبة الجو ⬅️طردية -كل ما كانت رطوبة الجو عالية النتح هيقل ولما النتح يقل الدعامه الفسيولوجية تزيد وعشان كدا العلاقة بين الرطوبة والدعامه طردية * العلاقة بين الضغط الاسموزي للجذر وضغط امتلاء باقي اجزاء النبات⬅️طردية -لو الضغط الاسموزي للجذر عالي معني كدا انه فقد المايه اللي فيه لباقي اجزاء النبات وهيقدر يسحب مايه اكتر ودعامه بيقت اجزاء النبات الفسيولوجية هتزيد ومعني كدا ان ضغط الامتلاء زايد عشان كدا العلاقة بين الضغط الاسموزي للجذر وضغط الامتلاء لخلايا النبات طردية * العلاقة بين ضغط الامتلاء والضغط الاسموزي لنفس الخليه ⬅️عكسية -لو ضغط الامتلاء زاد يعني المايه كتير والتركيز قل يبقي الضغط الاسموزي يقل عشان كدا العلاقة عكسيةhttps://t.me/physicsmer
12 426
@b_i_s_104bot
@b_i_s_104bot
البوت ده فيه ملخصات وكتب خارجيه
وتحفيزات بتتبعتلك كل شويه ونصايح
غير ان في جزء مهام بتبعتهاا
عاملاه من زمان بس انشغلت الفتره اللي فاتت اني انزله💗⭐️>
12 426
📌𝐒𝐞𝐬𝐬𝐢𝐨𝐧 ➢ ◦•●◉✿ صلي علي الني ✿◉●•◦ 📃𝐒𝐭𝐮𝐝𝐲 ➦⓿❽➯❶❷ 🕑𝐁𝐫𝐞𝐚𝐤 ❶⓿ꩇׁׅ֪݊ ꪱׁׁׁׅׅׅ݊ꪀالتيمر↓↓↓ https://youtu.be/xpARYRhLDbQ?si=izEQvHIYYUTGs0EC
معاكي👍❤️😍😘 السيشن الجاي🌚🦄❤️قول هتذاكر اي
12 426
لو حد هنا في كليه ده اول فيديو من سلسله مشترياتي للكليه❤️❤️❤️
https://youtu.be/LXZay7ks3e4?si=gqU1yCVdp2QptPoY
https://youtu.be/LXZay7ks3e4?si=gqU1yCVdp2QptPoY
12 426
طبقا لنموذج بور لذرة الهيدروجين يتحرك الإلكترون في مسار دائري منتظم نصف قطره 0.53A بسرعة 10⁶×2.2 متر /ث فإن شدة التيار الناشئ عن حركة الالكترون تساوي
12 426
قضيب معدني أسطواني الشكل مساحة مقطعه 2Cm² ومقاومته 22.5 اوم فإذا تم سحب القضيب بانتظام حتي اصبحت مساحة مقطعه 1.5Cm² فإن مقاومته تصبح
12 426
موصل مقاومه 10 اوم يمر به تيار كهربي شدته 0.5A فإذا مر فب نفس الموصل تيار كهربي شدته 1A مع ثبوت درجة الحرارة فإن مقاومته تساوي
现已上线!2025 年 Telegram 研究 — 年度关键洞察 
