es
Feedback
Tarek Elabyad ✌️

Tarek Elabyad ✌️

Ir al canal en Telegram

قناه خاصه بالدكتور طارق الابيض .

Mostrar más

📈 Análisis del canal de Telegram Tarek Elabyad ✌️

El canal Tarek Elabyad ✌️ (@tarek_exams) en el segmento lingüístico de Árabe es un actor destacado. Actualmente la comunidad reúne a 12 426 suscriptores, ocupando la posición 16 134 en la categoría Educación y el puesto 9 792 en la región Irak.

📊 Métricas de audiencia y dinámica

Desde su creación el невідомо, el proyecto ha mostrado un crecimiento acelerado, reuniendo a 12 426 suscriptores.

Según los últimos datos del 27 junio, 2026, el canal mantiene una actividad estable. En los últimos 30 días la variación de miembros fue de 1 169, y en las últimas 24 horas de 439, conservando un alto alcance.

  • Estado de verificación: No verificado
  • Tasa de interacción (ER): El promedio de interacción de la audiencia es 12.20%. Durante las primeras 24 horas tras publicar, el contenido suele obtener 6.78% de reacciones respecto al total de suscriptores.
  • Alcance de las publicaciones: Cada publicación recibe en promedio 1 494 visualizaciones. En el primer día suele acumular 830 visualizaciones.
  • Reacciones e interacción: La audiencia responde de forma activa: el promedio de reacciones por publicación es 24.
  • Intereses temáticos: El contenido se centra en temas clave como اَللّٰه, دَور, عَام, حَاجِه, جَدوَل.

📝 Descripción y política de contenido

El autor describe el recurso como un espacio para expresar opiniones subjetivas:
قناه خاصه بالدكتور طارق الابيض .

Gracias a la alta frecuencia de actualizaciones (últimos datos recibidos el 28 junio, 2026), el canal mantiene la vigencia y un amplio alcance. La analítica demuestra que la audiencia interactúa activamente con el contenido, lo que lo convierte en un punto de referencia dentro de la categoría Educación.

12 426
Suscriptores
+43924 horas
+8937 días
+1 16930 días
Archivo de publicaciones
ملاحظات_وأفكار_على_درس_الدعامه_في_الكائنات_الحية_1_pdf1.15 MB

الاحياء - الجزء الاول الدعامة.pdf3.10 MB

6_ورقات_ملخص_الدعامة_والحركة_احياء_ثانوية_عامة_2018_مستر_حسن_محرم.pdf6.04 KB

الدعامه.pdf2.23 KB

ملخص_الأحياء_كاملة_«أستـاذ_حسن_محـرم»_Ahmed_Mohammed_.pdf5.08 MB

زتـونـة الأحيــاء ٣ث .pdf2.96 MB

كل+الكلام+فى+الاحياء.pdf2.35 MB

مذكرة_الأحياء_للصف_الثالث_الثانوى_2022_أ_شريف_الحوت_موقع_مدرستى.pdf8.19 MB

* العلاقة بين الدعامه الفسيولوجية و البناء الضوئي⬅️عكسية -كل ما النبات قام ببناء ضوئي كل ما استهلك مايه اكتر من الخلايا وكمان انتج ذائبات اكتر تتخزن في الفجوات العصاريه كدا البناء الضوئي اتسبب في زيادة التركيز بسبب استهلاك الماء وتبقي العلاقة بين الدعامه الفسيولوجية والبناء الضوئي عكسية * العلاقة بين الدعامه الفسيولوجية وحرارة الجو ⬅️عكسية -كل ما الحراره هتزيد النتح هيزيد ويفقد النبات دعامته عشان كدا العلاقه عكسيه * العلاقة بين اكتساب النبات الدعامه الفسيولوجية وسمك الجدار⬅️عكسية ثم تثبت -كل ما اكتسبت الخلية دعامه فسيولوجية يتوتر الجدار ويتمدد وسمكه يقل لحد ما الخليه تجيب اخرها هتبطل تنتفخ وسمك الجدار يثبت عشان كدا عكسية ثم تثبت زي البالونه بالظبط كل ما نفختها جدارها هيرق اكتر وكدا سمكه بيقل * العلاقة بين الدعامه التركيبية والزمن⬅️ثابته -عشان دي دعامه دائمه بس بشرط ان النبات في نفس بيئته المثاليه لو بيتكلم عن الكيوتين * العلاقة بين سمك طبقة الكيوتين والزمن لنبات تم نقله لبيئة اشد حراره⬅️تزايدية لا تبدأ من الصفر -لو الحراره زادت هيرسب كيوتين اكتر بس هو كان مرسب قبل كدا فمتبدأش من الصفر دي اغلب العلاقات اللي ممكن تقابلكم بالتوفيق 🤍🤍
https://t.me/daily_biso

كام حاجة خد بالك منهم في النبات: السليلوز: _ماده أساسية في تكوين جدر الخلايا المسؤله عن اكسابها شكل محدد _يعطي صلابه ومتانه ويسمح بمرور الماء _يترسب علي جدر الخلايا الكولانشيميه والاسكلرنشيميه ولذلك له دور في الدعامه التركيبيه (افتكر انه في مناعه النبات كمان) اللجنين: _اصلب من السليلوز _يترسب علي جدر الخلايا الاسكلرنشيميه من الداخل( تشمل الالياف والخلايا الحجرية) عشان كدا ترسيبه داخلي داخلي _يكسب النبات صلابه وقوه وبكدا ليه دور في الدعامه التركيبيه _صحيح انه غير منفذ للماء ولكنه بيتشربه عادي (فاكر كان بيساعد علي خاصيه التماسك والتلاصق لعمود الماء في الانابيب الخشبيه) فلو قال طبقه كاره للمايه اوعي تفكر انه اللجنين الكيوتين: _الكيوتين مهمته مش اكساب صلابه لا مهمته هو زياده قدرت الأجزاء الخارجية علي حماية الأجزاء الداخليه للنبات _ يمنع فقد الماء وهو دا الطبقه الكارهه للماء لا بيتشربه ولا بيعديه ولا بيخلي المايه تستقر عليه وبكدا هيقلل النتح ويحمي النبات من الجفاف ويساعده يحافظ علي الدعامه الفسيولوجية _بيترسب علي خلايا البشره من الخارج وعشان كدا ترسيبه خارجي خارجي وليه دور في الدعامه التركيبيه السيوبرين: _لا يكسب صلابه ولكن يمنع فقد الماء ويزود قدرة السيقان الخشبية علي حمايه اجزاء النبات الداخليه _يترسب علي جدر الخلايا الفلينيه من الداخل عشان كدا ترسيبه داخلي خارجي وبكدا بيشارك في الدعامه التركيبيه البريسيكل: _مرونه للساق قوه الامتصاص = الضغط الاسموزي داخل الخليه - الضغط الامتلاء داخل نفس الخليه القانون دا تستخدمه امتي؟ لو جابلك شويه خلايا جمب بعض وجابلك ف كل خليه ضغطها الاسموزي وضغط الامتلاء ويقولك الماء هيمشي منين لفين وكدا تجيب قوه امتصاص كل خليه لواحدها وتشوف مين عندها قوه اكبر يبقي هي اللي هتسحب من اللي جمبها زود في معلوماتك ان رطوبة التربة لو زادت أوي هتسبب في اختناق النبات وبالتالي موته فمينفعش يكون المنحنى اللي بيمثل العلاقة بين رطوبة التربة ودعامة النبات الفسيولوجية طردي كدا الي ما لا نهايه *بس لو مفيش غيره ينفع هتختاره وخلاص يعني مجملا كدا ممكن نقول ان العلاقه بين الرطوبه في التربه والدعامه الفسيولوجية علاقه طرديه اذا كانت رطوبة التربه لا تزيد عن الحد الطبيعي وان زادت عن الطبيعي تبقي علاقه عكسية لفقد النبات الماء لكن العلاقه بين رطوبة الجو والدعامة الفسيولوجية فهي طردية بسبب تقليلها لمعدل النتح مجملا تاني جزئية الترسيب ي شباب -السليلوز :ترسيبه داخلي لخلايا داخليه -اللجنين:ترسيبه داخلي لخلايا داخليه -السيوبرين :ترسيبه داخلي لخلايا خارجية -الكيوتين:ترسيبه خارجي لخلايا خارجية الخلايا عندنا -برانشيميه ودي خلايا حيه مش مغلظه باي حاجة ودعامتها فسيولوجية وموجوده في النباتات الشعبية وبنقول عليها خلايا داخليه -كولنشيمية ودي برده خلايا حية مغلظة بالسليلوز وليها دعامتين فسيولوجية وتركيبية وموجوده في سيقان النباتات الشعبية -خلايا اسكلرنشيمية ومنها الألياف والخلايا الحجرية ودي خلايا ميته مغلظه بسليلوز وفوقه لجنين ودعامتها تركيبية وموجوده في سيقان النباتات الخشبية -خلايا فلينية ودي خلاايا ميته مترسب فيها سيوبرين دعامتها تركيبة وموجوده في بشرة سيقان النباتات الخشبيه نتكلم شوية عن العلاقات البيانية *العلاقة بين الدعامه الفسيولوجية وحجم الفجوة العصارية⬅️طردية -كل ما اكتسبت الخلية دعامه فسيولوجية وكل ما كان كمية المايه داخل فجوتها العصاريه اكبر وبالتالي العلاقة طرديه *العلاقة بين الدعامه الفسيولوجية و رطوبة التربة⬅️طردية ثم تثبت -كل ما كان التربة فيها مايه هيبقي النبات مكتسب دعامه فسيولوجية بشكل افضل لكن المايه لازم تبقي في حدود الطبيعي لانها لو زادت عن الطبيعي هتتسبب في موت النبات وفقده الدعامه الفسيولوجية وعشان كدا العلاقه طردية ثم تثبت *العلاقة بين الدعامه الفسيولوجية و رطوبة الجو ⬅️طردية -كل ما كانت رطوبة الجو عالية النتح هيقل ولما النتح يقل الدعامه الفسيولوجية تزيد وعشان كدا العلاقة بين الرطوبة والدعامه طردية * العلاقة بين الضغط الاسموزي للجذر وضغط امتلاء باقي اجزاء النبات⬅️طردية -لو الضغط الاسموزي للجذر عالي معني كدا انه فقد المايه اللي فيه لباقي اجزاء النبات وهيقدر يسحب مايه اكتر ودعامه بيقت اجزاء النبات الفسيولوجية هتزيد ومعني كدا ان ضغط الامتلاء زايد عشان كدا العلاقة بين الضغط الاسموزي للجذر وضغط الامتلاء لخلايا النبات طردية * العلاقة بين ضغط الامتلاء والضغط الاسموزي لنفس الخليه ⬅️عكسية -لو ضغط الامتلاء زاد يعني المايه كتير والتركيز قل يبقي الضغط الاسموزي يقل عشان كدا العلاقة عكسية
https://t.me/physicsmer

@b_i_s_104bot @b_i_s_104bot البوت ده فيه ملخصات وكتب خارجيه وتحفيزات بتتبعتلك كل شويه ونصايح غير ان في جزء مهام بتبعتهاا عاملاه من زمان بس انشغلت الفتره اللي فاتت اني انزله💗⭐️>

📌𝐒𝐞𝐬𝐬𝐢𝐨𝐧 ➢ ◦•●◉✿ صلي علي الني ✿◉●•◦ 📃𝐒𝐭𝐮𝐝𝐲 ➦⓿❽➯❶❷ 🕑𝐁𝐫𝐞𝐚𝐤 ❶⓿ꩇׁׅ֪݊ ꪱׁׁׁׅׅׅ݊ꪀ التيمر↓↓↓ https://youtu.be/xpA
📌𝐒𝐞𝐬𝐬𝐢𝐨𝐧 ➢ ◦•●◉✿ صلي علي الني ✿◉●•◦ 📃𝐒𝐭𝐮𝐝𝐲 ➦⓿❽➯❶❷ 🕑𝐁𝐫𝐞𝐚𝐤 ❶⓿ꩇׁׅ֪݊ ꪱׁׁׁׅׅׅ݊ꪀ
التيمر↓↓↓ https://youtu.be/xpARYRhLDbQ?si=izEQvHIYYUTGs0EC
معاكي👍❤️😍😘 السيشن الجاي🌚🦄❤️
قول هتذاكر اي

جاهزين لمعسكر الساعه 8 اه جاهزين👍❤️😍🔥 لا مش جاهزين👌🌚⚡️

لما اطلع شدة التيار ب 5 مليون امبير السلك :
لما اطلع شدة التيار ب 5 مليون امبير السلك :

لو حد هنا في كليه ده اول فيديو من سلسله مشترياتي للكليه❤️❤️❤️ https://youtu.be/LXZay7ks3e4?si=gqU1yCVdp2QptPoY https://youtu.
لو حد هنا في كليه ده اول فيديو من سلسله مشترياتي للكليه❤️❤️❤️ https://youtu.be/LXZay7ks3e4?si=gqU1yCVdp2QptPoY https://youtu.be/LXZay7ks3e4?si=gqU1yCVdp2QptPoY

اللي يحل صح يعمل❤️👍😘 واللي يحل غلط يعمل 🔥⚡️💯

طبقا لنموذج بور لذرة الهيدروجين يتحرك الإلكترون في مسار دائري منتظم نصف قطره 0.53A بسرعة 10⁶×2.2 متر /ث فإن شدة التيار الناشئ عن حركة الالكترون تساوي
Anonymous voting

قضيب معدني أسطواني الشكل مساحة مقطعه 2Cm² ومقاومته 22.5 اوم فإذا تم سحب القضيب بانتظام حتي اصبحت مساحة مقطعه 1.5Cm² فإن مقاومته تصبح
Anonymous voting

موصل مقاومه 10 اوم يمر به تيار كهربي شدته 0.5A فإذا مر فب نفس الموصل تيار كهربي شدته 1A مع ثبوت درجة الحرارة فإن مقاومته تساوي
Anonymous voting

⚜️..اسئلة اختبار من متعدد ⬇️