546
Obunachilar
+224 soatlar
+27 kunlar
-230 kunlar
Postlar arxiv
546
تقریبا دیگر امیدی به حکومت نیست!
محسن رنانی
نه این که نظام نخواهد اوضاع بهتر شود، حتما میخواهد، اما دیگر توانش راندارد.
خیلی دلش می خوا هدبشود
اما نظام چنان ازاندیشمندان واقعی و انرژی خِرد جمعی تخلیه شده و چنان در محاصره رانت خواران قرار گرفته است که دیگر توان ایجاد تغییر ندارد.
بدون تغییرات ساختاری و افق گشایی، امکان برون رفت از این باتلاق برای حکومت وجود ندارد.
اماافقگشایی نیز نیازمنداعتماد به نفس و انرژی روانی عظیمی است که دیگردر ساختار قدرت دیده نمیشود.
از بس همهچیز را بزک کردهاند، خودشان هم خوب میدانند که پشت صحنه چقدر خالی است و برای همین از ریسمان سیاه و سفید هم میترسند.
امتحانش ساده است؛ به آنها میگوییم نمیخواهد همه بحران های بزرگ کشور را حل کنید، فقط یک کار کوچک را به طور کامل و تا رسیدن به نتیجه مطلوب، انجام بدهید تا معلوم شود اصلا این سیستم هنوز زنده و پویا است یا در سراشیبی اضمحلال است.
در مهر ۱۳۹۵ گفتم حکومت دارد از مرحله امکان اصلاح عبور میکند و اگر میخواهد توانایی و پویایی خودش را به آزمون بسپارد فقط تکلیف بحران در یک مساله (بحران در صندوق های بازنشستگی و تامین اجتماعی) را حل کند. اگر توانست، آنگاه بقیه حوزه ها را هم میتواند.
الان میگویم نه تنها بحران صندوقهای بازنشستگی را، نه تنها بحران آب را، نه تنها بحران انرژی را، نه تنها بحران تورم را، نه تنها بحران بیکاری را و ... نمیتواند بلکه مشکلات خیلی سادهتر را هم نخواهد توانست حل کند.
مثلا حل مساله آلودگی محصولات کشاورزی به کود و سموم شیمیایی را؛ یا حل مساله تصادفات و کشتههای سنگین رانندگی را؛ حتی کمتر از آن، پلاک نکردن خودروهای غیراستاندارد خودروسازهای داخلی را؛ همین چند مساله کوچک و ساده را هم نخواهند توانست.
میدانید چرا؟
چون *سرمایه اجتماعی* حکومت تمام شده است.
سال ۱۳۸۱ گفتم *سقوط سرمایه اجتماعی* آغاز شده است؛ ولی حالا عرض میکنم سرمایهاجتماعی حکومت *تمام شده است*.
البته میتوانند با میتینگهای خیابانی هیاهو کنند، اما اقداماتی که نتیجه واقعی بدهد و به مردم *حس واقعی بهبود* بدهد را نخواهند توانست.
اما در عوض به آینده ایران بسیار امیدوارم. هرچه اقتدار حکومت کاهش مییابد، اقتدار جامعه مدنی بالا می رود و با تداوم این ناموازنه، امید به آینده ایران بالاتر میرود.
۴۳ سال فرصت ...
۴۳ سال فرصت بود تا چابهار بهتر از دبی باشد.
۴۳ سال فرصت بود تا بندرعباس بهتر از دوحه باشد.
۴۳ سال فرصت بود تا بوشهر بهتر از ابوظبی باشد.
۴۳ سال فرصت بود تا اصفهان همتراز پاریس باشد.
۴۳ سال فرصت بود تا شیراز همتراز لندن باشد.
۴۳ سال فرصت بود تا گیلان بهتر از سوئیس باشد.
۴۳ سال فرصت بود تا مازندران بهتر از هلند باشد.
۴۳ سال فرصت بود تا تبریز هم شآن فرانکفورت باشد.
۴۳ سال فرصت بود تا تهران همتراز برلین باشد.
@simar50
تاریخ معاصرایران
546
شنیدُم رفتیُ یاری گرفتی...
محمدرضا شجریان
پرویز مشکاتیان
@simar50
#ساز_و_آواز
#دشتستانی_کامل
546
🎙هایده - عشق دروغین (اسلو ریمیکس)
✍️کلام : مهری شاه حسینی
🎸 ملودی : عطاءالله خرم
🎸ریمیکس : رضا پارسا
..................
📱 @rezaparsamusics⭐️⭐️
📱@Hayedeh_music ⭐️⭐️
🎹 #آهنگ_ظهر_تابستان
546
Repost from N/a
✅️اگر جلوی پارکینگ خانهتان خودرو پارک شده بود، چه باید کرد؟
🔹رئیس پلیس راهور فراجا: اگر خودرویی جلوی پارکینگ خانه شما پارک کرده، میتوانید از طریق اپلیکیشن «پلیس من» گزارش دهید تا پیامکی به صاحب خودرو ارسال شود.
🔹برای ثبت گزارش، کاربران باید وارد قسمت خدمات راهور در اپلیکیشن «پلیس من» شده و گزینه «اعلام سد معبر» را انتخاب کنند. سپس با مشخص کردن شماره پلاک خودرو و محل دقیق آن بر روی نقشه، گزارش خود را ثبت کنند.
🔹پس از ثبت گزارش، پیامکی به صاحب خودرو ارسال میشود و از او خواسته میشود تا خودرو را هر چه سریعتر جابهجا کند. این سامانه بهطور خودکار پیگیریهای لازم را انجام میدهد.
🔹اگر صاحب خودرو به پیامک و تماسهای ارسالشده توجه نکند، پلیس راهور برای جابهجایی خودرو اقدام کرده و از طریق جرثقیل، خودرو را منتقل میکند.
https://t.me/azdidevakil
Endi mavjud! Telegram Tadqiqoti 2025 — yilning asosiy insaytlari 
