uk
Feedback
ماذا بعد! 🖤

ماذا بعد! 🖤

Відкрити в Telegram

ما بنتعوضش.. ولا لينا بديل ما بنتكررش.. ووصالنا جميل 🧚‍♀️💙

Показати більше
640
Підписники
+124 години
-17 днів
-530 день
Архів дописів
الموت بيسرق أعز وأغلى الناس ع قلوبنا ، وبيسرقك أنت كمان من حبايبك .

فيه أسباب كتيره تخيله يبعد عنك . وأولهم (الموت).

اكتشفت مؤخرا ، أنه انت مش ضامن بنسبة واحد ف المية ، أنه شخصك المفضل يفضل معاك دايما .

قعدة البلكونه ، وأصيح معاكم ، بالرغم أنه مليش نفس اصيح😭.
قعدة البلكونه ، وأصيح معاكم ، بالرغم أنه مليش نفس اصيح😭.

نصيح ؟ بقالي كام يوم مش بصيح .

البيئة المتوترة توهمك أن الإنفعال طبعك حتى تكتشف في البيئة الآمنة أنك هاديء !

‏﷽ ۝ إِنَّ اللَّهَ وَمَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا ۝ ﷺ💗.

يا عيني علي شكل السماء والغيوم ، والقمر والنجوم ، وريحه الشتاء الي مليانه في الجو هذا هو جوي المُفضل🤍.

‏اجمل اضافة حصلت في حياتي، هي فكرة الاعتماد على الدعاء في كل شيء، في ابسط الأشياء وأكثرها تعقيدًا.. مش رغبة في تحقيق حاجتي قد ما هو استشعار معية ربنا وعنايته في كل جوانب حياتي🤍.

خيري الدنيا والآخره ربنا آتنا في الدنيا حسنةً وفي الآخرة حسنةً وقنا عذاب النار🤍.”

كل ما أسمع خبر وفاة حد ، قلبي يوجعني وأفتكر وجع الفراق ، و مش بقدر استوعب أنه الشخص دا مقدرش أكلمه تاني ولا اشوفه ، مبقدرش اقتنع أنه كدا خلاص راح ، راح وتكون مشبعتش منه ولا متخيل أنه هتكمل حياتك من غير ،‏ كل ألفاظ الوداع مُرة، والموت مُر ، والشوق مُر ، وكل شيءٍ يسرق الإنسان من الإنسان مُر ! حقيقي ربنا يصبر كل من فقد عزيز عليه ، و فالنهاية البقاء والدوام لله وحده ❤️‍🩹.

أحبُّ النوافِذ والسَّماء ودعواتِ الأحِبة.. أحبُّ كُلَّ شيءٍ يُدخِل النُّور إلى حياةِ الإنسان."))
أحبُّ النوافِذ والسَّماء ودعواتِ الأحِبة.. أحبُّ كُلَّ شيءٍ يُدخِل النُّور إلى حياةِ الإنسان."))

«وكل ما يصدر عن الله جميل، وإن كنا لا نرى الجمال في المصيبة!» ‏- ابن القيم. صلاة الفجر والدعاء لإخواتنا بالنصر ف كل مكان 🤍.

فيه لِسّه رُكن في قلبي عايز يبتسم. - صلاح جاهين.
فيه لِسّه رُكن في قلبي عايز يبتسم. - صلاح جاهين.

بَعد الصَلاة فعلاً الصَلاة بِتترفع لِربنا ومَنعرفش هي اتقبلت ولا لأ بس لو مَتقبلتش ربنا بيكلف ملك إنهُ يرجعها للعبد تاني عشان
بَعد الصَلاة فعلاً الصَلاة بِتترفع لِربنا ومَنعرفش هي اتقبلت ولا لأ بس لو مَتقبلتش ربنا بيكلف ملك إنهُ يرجعها للعبد تاني عشان كِده لو قولنا أذكار بعد الصلاة مُباشرة لو صَلاتك متقبلتش والملك جِه يرجعهالك ولاقاك بتذُكر ربنا بيرجع بيها لربنا تاني ويقولهُ وجدتهُ يذكُرك فأستحييت يعني صَلاتك بإذن اللّٰه تتقبل طول ما انت بتسبح وتستغفر وتذكُر ربنا بعد السلام على طول روى أبو هريرة عن النبي ﷺ أنهُ قال: من سبح اللّٰه دبر كُل صَلاة ثلاثًا وثلاثين وحمد اللّٰه ثلاثًا وثلاثين وكبر اللّٰه ثلاثًا وثلاثين فتلك تسع وتسعون وقال تمام المائة: لا إله إلا اللّٰه وحدهُ لا شريك لَه لهُ المُلك ولهُ الحَمد وهو على كُل شيء قدير غُفرت خَطاياه ولو كَانت مثل زبد البحر خرجهُ مُسلم في صحيحهُ مَنْ قَرَأَ آيَةَ الْكُرْسِيِّ دُبُرَ كُلِّ صَلاةٍ مَكْتُوبَةٍ لَمْ يَمْنَعْهُ مِنْ دُخُولِ الْجَنَّةِ إِلا الْمَوْتُ وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَى تَنْفَعُ الْمُؤْمِنِينَ🤍.

عنده عقل عالم ، وقلب طفل🥹🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍.'
عنده عقل عالم ، وقلب طفل🥹🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍.'

‏ربِّ إنَّ حمدك يَنمو في صدري مع كلّ نعمةٍ غَمرتني بها 🤍.

النساء تأتي وتذهب لكن الله قد لا يكافئك بامرأة صالحة مرتين ! إن وجدتها حافظ عليها.

يبت والله ما فيه ف شطارتك 😂❤️. والله اغلب الناس اللي اهلهم بيقولوهم كدا بيكون أصلا نينجا ، بس اهلهم مش عارفين دا ، وطريقتهم
يبت والله ما فيه ف شطارتك 😂❤️. والله اغلب الناس اللي اهلهم بيقولوهم كدا بيكون أصلا نينجا ، بس اهلهم مش عارفين دا ، وطريقتهم غلط ، ف انتي اعتمدي ع نفسك كدا واظهري مواهبك التحفه ♥️، مش عشانهم ، دا عشانك ي اشطر بنوته♥️🫵.

كنت بسمع بودكاست عن التربية قالوا فيه جملة حاسة إني عايزة أنكد عليكوا بيها "الطفل بيقتنع بكلام أهله عن شخصيته وبيصدقه ومابيصدقش حد غيرهم لو العالم كله أثبتله عكس كدة" وذكروا قصة توماس أديسون لما رجع لمامته بجواب من المدرسة وقالتله أنه مكتوب فيه : ابنك عبقري ، هذه المدرسة متواضعة جدًا بالنسبة له وليس لديها معلمين جيدين بما يكفي لتعليمه. من فضلك، علِّميه في المنزل بس هو في الواقع مكتوب فيه : ابنك متخلف عقلياً. لا يمكننا السماح له بالذهاب إلى مدرستنا بعد الآن فحولته من متخلف عقليًا لتوماس أديسون اللي العالم منور بسببه دلوقتي لكم حرية العياط أو الامتنان على حسب اللي كان بيتقالك بقى.