ماذا بعد! 🖤
Ir al canal en Telegram
ما بنتعوضش.. ولا لينا بديل ما بنتكررش.. ووصالنا جميل 🧚♀️💙
Mostrar más640
Suscriptores
+124 horas
-17 días
-530 días
Archivo de publicaciones
640
﷽
إِنَّ اللَّهَ وَمَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى
النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا
عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا ﷺ💗.
640
يا عيني علي شكل السماء والغيوم ، والقمر والنجوم ، وريحه الشتاء الي مليانه في الجو
هذا هو جوي المُفضل🤍.
640
اجمل اضافة حصلت في حياتي، هي فكرة الاعتماد على الدعاء في كل شيء، في ابسط الأشياء وأكثرها تعقيدًا.. مش رغبة في تحقيق حاجتي قد ما هو استشعار معية ربنا وعنايته في كل جوانب حياتي🤍.
640
كل ما أسمع خبر وفاة حد ، قلبي يوجعني وأفتكر وجع الفراق ، و مش بقدر استوعب أنه الشخص دا مقدرش أكلمه تاني ولا اشوفه ، مبقدرش اقتنع أنه كدا خلاص راح ، راح وتكون مشبعتش منه ولا متخيل أنه هتكمل حياتك من غير ، كل ألفاظ الوداع مُرة، والموت مُر ، والشوق مُر ، وكل شيءٍ يسرق الإنسان من الإنسان مُر !
حقيقي ربنا يصبر كل من فقد عزيز عليه ، و فالنهاية البقاء والدوام لله وحده ❤️🩹.
640
أحبُّ النوافِذ
والسَّماء
ودعواتِ الأحِبة..
أحبُّ كُلَّ شيءٍ يُدخِل النُّور إلى حياةِ الإنسان."))
640
«وكل ما يصدر عن الله جميل، وإن كنا لا نرى الجمال في المصيبة!»
- ابن القيم.
صلاة الفجر والدعاء لإخواتنا بالنصر ف كل مكان 🤍.
640
بَعد الصَلاة فعلاً الصَلاة بِتترفع لِربنا ومَنعرفش هي اتقبلت ولا لأ بس لو مَتقبلتش ربنا بيكلف ملك إنهُ يرجعها للعبد تاني عشان كِده لو قولنا أذكار بعد الصلاة مُباشرة لو صَلاتك متقبلتش والملك جِه يرجعهالك ولاقاك بتذُكر ربنا بيرجع بيها لربنا تاني ويقولهُ وجدتهُ يذكُرك فأستحييت يعني صَلاتك بإذن اللّٰه تتقبل طول ما انت بتسبح وتستغفر وتذكُر ربنا بعد السلام على طول
روى أبو هريرة عن النبي ﷺ أنهُ قال: من سبح اللّٰه دبر كُل صَلاة ثلاثًا وثلاثين وحمد اللّٰه ثلاثًا وثلاثين وكبر اللّٰه ثلاثًا وثلاثين فتلك تسع وتسعون وقال تمام المائة: لا إله إلا اللّٰه وحدهُ لا شريك لَه لهُ المُلك ولهُ الحَمد وهو على كُل شيء قدير غُفرت خَطاياه ولو كَانت مثل زبد البحر خرجهُ مُسلم في صحيحهُ
مَنْ قَرَأَ آيَةَ الْكُرْسِيِّ دُبُرَ كُلِّ صَلاةٍ مَكْتُوبَةٍ لَمْ يَمْنَعْهُ مِنْ دُخُولِ الْجَنَّةِ إِلا الْمَوْتُ
وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَى تَنْفَعُ الْمُؤْمِنِينَ🤍.
640
يبت والله ما فيه ف شطارتك 😂❤️.
والله اغلب الناس اللي اهلهم بيقولوهم كدا بيكون أصلا نينجا ، بس اهلهم مش عارفين دا ، وطريقتهم غلط ، ف انتي اعتمدي ع نفسك كدا واظهري مواهبك التحفه ♥️، مش عشانهم ، دا عشانك ي اشطر بنوته♥️🫵.
640
كنت بسمع بودكاست عن التربية قالوا فيه جملة حاسة إني عايزة أنكد عليكوا بيها
"الطفل بيقتنع بكلام أهله عن شخصيته وبيصدقه ومابيصدقش حد غيرهم لو العالم كله أثبتله عكس كدة"
وذكروا قصة توماس أديسون لما رجع لمامته بجواب من المدرسة وقالتله أنه مكتوب فيه :
ابنك عبقري ، هذه المدرسة متواضعة جدًا بالنسبة له وليس لديها معلمين جيدين بما يكفي لتعليمه. من فضلك، علِّميه في المنزل
بس هو في الواقع مكتوب فيه : ابنك متخلف عقلياً. لا يمكننا السماح له بالذهاب إلى مدرستنا بعد الآن
فحولته من متخلف عقليًا لتوماس أديسون اللي العالم منور بسببه دلوقتي
لكم حرية العياط أو الامتنان على حسب اللي كان بيتقالك بقى.
¡Ya disponible! Investigación de Telegram 2025 — los principales insights del año 
