fa
Feedback
Parenting Maznah Ibrahim

Parenting Maznah Ibrahim

رفتن به کانال در Telegram

Channel ini bertujuan pendidikan hati ❤ emosi dan spiritual anak dan ibubapa melalui sharing ilmu psikologi, parenting dan kesihatan mental ibu bapa anak.

نمایش بیشتر

📈 تحلیل کانال تلگرام Parenting Maznah Ibrahim

کانال Parenting Maznah Ibrahim (@ehsabar) در بخش زبانی مالایی بازیگری فعال است. در حال حاضر جامعه شامل 16 000 مشترک است و جایگاه 963 را در دسته خانواده و کودکان و رتبه 2 298 را در منطقه ماليزيا دارد.

📊 شاخص‌های مخاطب و پویایی

از زمان ایجاد در невідомо، پروژه رشد سریعی داشته و 16 000 مشترک جذب کرده است.

بر اساس آخرین داده‌ها در تاریخ 31 اوت, 2026، کانال فعالیت پایداری دارد. در ۳۰ روز گذشته تغییر اعضا برابر -114 و در ۲۴ ساعت گذشته برابر -4 بوده و همچنان دسترسی گسترده‌ای حفظ شده است.

  • وضعیت تأیید: تأیید نشده
  • نرخ تعامل (ER): میانگین تعامل مخاطب 5.03% است و در ۲۴ ساعت نخست پس از انتشار، محتوا معمولاً 2.17% واکنش نسبت به کل مشترکان کسب می‌کند.
  • دسترسی پست‌ها: هر پست به طور میانگین 805 بازدید دریافت می‌کند. در اولین روز معمولاً 347 بازدید جمع‌آوری می‌شود.
  • واکنش‌ها و تعامل: مخاطبان به‌طور فعال حمایت می‌کنند؛ میانگین واکنش به هر پست 0 است.

📝 توضیح و سیاست محتوایی

نویسنده این فضا را محل بیان دیدگاه‌های شخصی توصیف می‌کند:
Channel ini bertujuan pendidikan hati ❤ emosi dan spiritual anak dan ibubapa melalui sharing ilmu psikologi, parenting dan kesihatan mental ibu bapa anak.

به لطف به‌روزرسانی‌های پرتکرار (آخرین داده در تاریخ 01 سپتامبر, 2026)، کانال همواره به‌روز و دارای دسترسی بالاست. تحلیل‌ها نشان می‌دهد مخاطبان به‌طور فعال با محتوا تعامل دارند و آن را به نقطه اثرگذاری مهم در دسته خانواده و کودکان تبدیل کرده‌اند.

16 000
مشترکین
-424 ساعت
-227 روز
-11430 روز
آرشیو پست ها
photo content

Bila kita ada banyak alat gajet yang 'multifunction', seperti hp (alarm, masa, email, text, media sosial, planner, dll) dan p
Bila kita ada banyak alat gajet yang 'multifunction', seperti hp (alarm, masa, email, text, media sosial, planner, dll) dan periuk memasak itu ini juga multifunction, Ia membantu banyak tugasan rumah kita, kan. Maka tak mustahil juga peranan kita kepada anak adalah 'multiroles', pelbagai peranan dan fungsi.... Hmm dan jalanilah ia sebaik mana yang mampu. Kelak fungsi kita semakin menurun bila anak sudah besar dewasa dan berdikari. Hayatilah ia selagi masih ada ruang dan peluang. Care ❤, Maznah Ibrahim Channel telegram ingatan bersama mesej keibubapaan positif: T.mazn.me/chan

Semoga kita dapat menarik dan membesarkan emosi positif kita hari ini, Dan akui rasa emosi kurang enak kita, kemudian perlaha
Semoga kita dapat menarik dan membesarkan emosi positif kita hari ini, Dan akui rasa emosi kurang enak kita, kemudian perlahan-perlahan pelawalah emosi kurang enak untuk beransur pergi.... . Sebut aja : "Kesyukuran saya hari ini kerana...", "Alhamdulillah, hari ini saya dapat/ada/telah..." "Bertuah nya saya hari ini kerana....", dan sebagainya.... Tarik yang baik-baik aja ok. Semoga semua urusan kita baik dan lancar hari ini. Maznah Ibrahim. T.mazn.me/chan . p/s: Semalam telah dibuka webinar EQ Anak (latih skil pengurusan emosi anak) dengan harga 'earlybird' 24 jam ya. Boleh daftar di sini: https://maznahibrahim.com/product/webinar-eq/?utm_source=t1

Isu lama, iaitu hubungan ibu bapa dan anak semakin renggang dan sukar nak cakap bila 1️⃣ anak semakin membesar, 2️⃣ anak mula ada dunia sosialnya sendiri... 3️⃣ dan halangan komunikasi ini bertambah-tambah lagi sejak PKP, dengan setiap ahli keluarga 'engage' dengan skrin lebih dari manusia sebenar di dalam rumahnya. Perkara-perkara penting yang mungkin selalu dilupakan, atau kita tak pernah tahu pun yang ia amat penting, Maka itulah kesilapan biasa yang kita lakukan semasa nak menegur anak. Ia juga kesilapan sama sewaktu kita kita nak : ✅ berbual santai (atau tak wujud pun sesi berbual santai ni?) ✅ menegur (ada topik khas nak cakap dengan si anak) ✅ atau nak mengajar anak (ni ibubapa yang rajin sangat nak ajar tapi tak perasan ia beri kesan berbalik pula kepada emosi anak) Inilah yang saya perhatikan kesilapan kecil tak terjangka oleh ibubapa, berkemungkinan tidak tahu ia amat penting dalam komunikasi dua hala penting ini. . Maka di sini saya nak kongsikan 5 tips penting dari perspektif sains komunikasi dan psikologi manusia yang kita boleh buat, perbaiki dari kebiasaan sewaktu kita nak (i) berbual, (ii) menegur mahupun (iii) mengajar anak ya. Biasa saya jawab dalam Q&A secara teks kali ini saya terangkan secara langsung, visual dan audio, mudahan jelas ok. . Mari bersama saya dan kita kongsikan dengan kawan dan kenalan kita yang lain... Jum. . Malam ini, Sabtu, 9.30 malam, kita bincang, kupas secara santai ya, di FB Page: fb.com/maznahibrahimofficial atau Youtube Channel: https://www.youtube.com/c/maznahibrahim

photo content

Tugas Keibubapaan adalah Tugas Bersama Ibu Ayah, Malah Peranan Ayah 4 Kali Ganda dari Ibu. Keibubapaan bermaksud ibu dan bapa kepada anak-anak yang menjadi tanggungjawab bersama. Ia bukan berkenaan anak-anak semata-mata, ia lebih kepada jawapan kepada isu keibubapaan iaitu ibu ayah. Jawapannya ada pada ibu ayah itu sendiri. Dalam dunia keibubapaan, anak-anak bukan masalahnya, tetapi jawapan dan solusinya adalah ibu ayah itu sendiri. Mana mungkin ibu saja mendedikasikan seluruh tenaga kepada anak (selain tugas rumahtangga), manakala sentuhan ayah kepada anak tiada atau hanya secebis rasa atau sepintas lalu..... Kajian juga menunjukkan bapa yang terlibat secara langsung kepada tugas pendidikan dan perkembangan anak, memberi kesan besar kepada seluruh perkembangan anak. Dalam kajian oleh Dr Husna binti Husain dari UPSI berkaitan keibubapaan dari ayat Al Quran juga menunjukkan perkara yang melibatkan keibubapaan (beliau namakan Petua Keibubapaan dari Kisah dalam Al Quran), dengan 5 tema tugas/peranan/ tanggungjawab keibubapaan (walau sedikit kisah peranan ibubapa kepada anak berbanding anak kepada ibubapa). Dan dari itu, HANYA 1 adalah tugas / peranan/ tangungjawab ibu: iaitu ibu menunjukkan emosi dan kasih sayang yang kuat; ibu perlu menjaga emosinya, fokus kepada emosinya sendiri, bermonolog kepada Allah, adu kepadaNya (dan boleh adu kepada wakil Allah seperti rakan dipercayai dan profesional bersesuaian), yang mana secara tak langsung ibu yang positif dan kuat emosinya dapat memberi curahan kasih sayang yang baik dan positif kepada anak-anak dan seluruh isi rumahtangga 'rumahku syurgaku'. 4 lagi tema adalah tugas ayah. Banyak berkaitan komunikasi tugas hakiki keibubapaan; nasihat, berdialog, mengingatkan, melaksanakan peraturan, melaksana amalan bersama-sama, doa dan wasiat, jadi sumber rujukan utama oleh anak (maka perlu ada komunikasi juga). Bila ibu banyak main peranan bab komunikasi, maka banyaklah kesan tempias stres ibu kepada anak-anak melalui komunikasi kurang enaknya.... Maka di sini, ayah yang lebih stabil dan tegas berhemah lah yang lebih layak berkomunikasi dengan anak-anak sama ada secara tegas atau berdialog (saling mengutara pendapat; anak banyak bantahannya - nasihat - peringatan) mahupun secara modelling; lakukan dulu, dan lakukan bersama-sama. Silakan wahai ayah, peranan mu amat penting dan amat didambakan oleh anak. InsyaAllah cemerlang dan seimbang lah hasil anak ini dari sentuhan dan main peranan oleh mu secara aktif...... mudahkan para ibu...... Kami sayang ayah-ayah, kami perlu ayah-ayah. Ayah-ayah hebat dan didambakan oleh keluarganya. Maznah Ibrahim T.mazn.me/chan

photo content

photo content

Macam mana nak menumbuhkan sikap suka membaca buku fizikal di kalangan anak-anak kita ni? Ingati 4 poin dari poster ini, Fahami dari audio podcast ini. Silakan. https://open.spotify.com/episode/5wsGTfSMMQIwMwGymePDPG... Maznah Ibrahim. Telegram channel: T.mazn.me/chan

photo content

7 MATLAMAT KEIBUBAPAAN HARI INI Ramai berusaha dan berniat nak jadi ibubapa positif setiap hari, tapi ramai juga tersasar, tiap kali tersasar, ingatlah anda di 'track' yang betul, sebenarnya 😉 Sebab yang diuji ialah yang berniat dan mengaku mahu berubah, Ia tanda Allah sayang, Allah dekat, Allah perhati, Allah nak BERI apa anda hasratkan itu, dan Allah nak naikkan darjat ibubapa sabar diri anda itu. BERTUAHNYA diri kita diuji. Jadi, DOA, SABAR, SANGKA BAIK, TERUS PERBUAT BETUL. Mulakan yang kecil kecil dulu, matlamat anda hari ini. Contoh: 1⃣. Niat dan AIM kan nak RESPOND' pada anak, tidak react. . ❗ sebab kerapkali mak ayah tersilap react dulu tidak respond kepada apa anak nak sampaikan sebenarnya. . 2⃣. Nak anak nampak wajah baik anda, yang manis, iaitu anda SENYUM pada anak, pandang matanya 😍 . ❗ Sebab kerapkali anak nampak wajah mak ayah masam serius, bila nak marah / tegur, mereka jadi takut nak cakap / cerita. . 3⃣. DENGAR dulu cerita anak, baru kita bercerita padanya. (konsep give first). . ❗ Kerapkali mak ayah cakap dulu baru anak boleh cakap. . 4⃣. Katakan YA kepada permintaan anak, BOLEH, kemudian baru TAPI .. (Boleh main kat playground, tapi kita tak boleh beli mainan/makanan manis, Mama dah bawa air masak dan bekalan buah). . ❗ Kerapkali mak ayah kata 'tak boleh' tanpa fahami seluruh makna permintaan anak itu kerana trigger momen lampau dengan anak. . 5⃣. PUJI anak dulu tiap kali sebelum TEGUR dia. "Bagus berani kakak nak kacau air panas ni, tapi kacaulah pelan pelan agar tak merecik", "Berani dan kreatif abang nak gayut dalam kereta, tapi kita HANYA boleh gayut kat playground, lebih selamat dari dalam kereta". . ❗ Kerapkali mak ayah terus tegur silap anak, lupa nak puji niat sebenar dan bakat anak bijak aktif ini. . 6⃣. Aim kan dapat PELUK setiap anak, sebaiknya waktu pagi, untuk mulakan hari dia. Peluk minima 16 saat, buat sekurang nya SEKALI sehari. Kemudian tambah bilangan ke 3 dan 5 kali sehari. . ❗ Kerapkali mak ayah terlupa nak hadiahkan pelukan lama powerful untuk anak ni, sebab masa terhad sangat. Kualiti sekali sehari dah memadai. . 7⃣. Masa nak tidurkan anak malam tu, DOA kan untuk dia, sebutkan hasrat dan apa kita nak pada dia, bagi DIA TAHU dan DENGAR, sebut yang positif dan elok sahaja perkataannya, > contoh tak nangis bangun pagi kepada bangun pagi ceria dan senyum gembira. [ Ammar sabar bila marah Ammar gembira nak kelas pdpr Ammar solat subuh awal pagi esok, Ammar pantas siap nak kelas pdpr etc...] . ❗ Kerapkali mak ayah doa dalam solat aja anak tak dengar apa kita doakan untuk dia, atau dia tidur dengan doa sebelum tidur saja, tak ada mesej untuk tingkahlaku baik mereka esok. . . Kongsikan dengan pasangan anda dan rakan anda ya ❤❤❤ Terima kasih😃 Maznah Ibrahim. Join telegram channel keibubapaan positif dan psikologi anak di sini: T.mazn.me/chan

photo content

Pesanan Khidmat Masyarakat: Untuk anak kita yang bila bercakapnya kuat sangat, menjerit, dan marah-marah tak tentu pasal 💁‍♀️💁‍♂️ Pening mak pak eh. Pesanannya cuma: "Tak perlu jerit-jerit, Yumna. Cakap elok-elok aja". "Rendahkan suara..." "Tarik nafas..." (sambil kita tarik nafas dalam sekali) Anak fasa ini (2-3 tahun) adalah fasa mereka belajar meregulasi emosinya, mengurus emosinya. Ya kadangkala mereka mungkin ada 'trigger', benda tak selesai, marah tak lepas/luah, terpendam. Kadangkala juga just kerana fasa emosi swing mereka, kerana peringkat 'emotional brain' dia tengah main peranan. Beri pesanan khidmat masyarakat yang pendek seperti ini. Anak usia 5-6 ke atas? Boleh sangat peringatan / pesanan khidmat masyarakat seperti ini, cuma tambah sesi 'one to one' dan beri mereka luah, perkaitan perlakuan tadi dengan mana-mana peristiwa berkaitan. Tanyakan, pasti ada sebab 'underlying'nya. Pengurusan emosi anak, boleh mula dibimbing sejak usia 2 tahun lebih. Hasilnya anak yang lebih matang emosi, beri kesan untuk peringkat seterusnya (prasekolah, sekolah rendah, menengah), bermula sewaktu otak rasional pula main peranan sekitar usia 4 tahun ke atas. Kita boleh jadi coach emosi kepada anak kita sendiri, Kitalah siapa lagi. . Care, Maznah Ibrahim T.mazn.me/chan p/s: Nantikan webinar EQ dan Master Skill yang kita perlu kuasai agar anak kita dan diri kita juga terdidik secara emosi baik, insyaAllah. Saya akan umumkan nanti.

photo content

4 Perkara Penting Ini Adalah Tips Bagi Mengurangkan Gangguan Emosi dan Tingkahlaku Anak Kita di Rumah Sehari-Hari Apakah ia?
4 Perkara Penting Ini Adalah Tips Bagi Mengurangkan Gangguan Emosi dan Tingkahlaku Anak Kita di Rumah Sehari-Hari Apakah ia? Asas aja: Makan, Rehat, Aktiviti dan Tenang Diri. Kita usahakan bantu mereka ok? Care, Maznah Ibrahim T.mazn.me/chan p/s: Nantikan saya umumkan webinar berkenaan EQ dan master skill yang perlu ibu ayah kuasai agar anak kita nanti seimbang dan sukses dalam kehidupannya kelak, juga gembira pada masa kini kerana didengari emosinya, diiktiraf emosinya dan mampu luah emosinya dengan baik ya......

Selamat tengahari yang positif. Selamanya kita tetap menjadi ibu ayah kepada anak kita sampai kita mati dan walau mereka tela
Selamat tengahari yang positif. Selamanya kita tetap menjadi ibu ayah kepada anak kita sampai kita mati dan walau mereka telah tua 😄. Didik dan terus mendidik mereka, Didik dan terus mendidik diri kita jua. Maznah Ibrahim t.mazn.me/chan

Pada kebanyakan situasi, Ibubapa tidak bermasalah pun untuk anak yang dikatakan ada 'masalah', ada isu, ada mencabar kita dan sebagainya... Hakikatnya ibubapa itu adalah solusi atau jawapannya. Saya percaya bila ibubapa tahu, faham, ada kesedaran, Maka ibubapa akan mampu perbuat lebih baik untuk menyokong perkembangan anak-anak secara fitrah. Maka wahai ibubapa, Kita adalah solusinya. Bila ada hadapi cabaran berkaitan anak dan keluarga, Kita akan merenung diri, bermuhasabah diri dan insyaAllah akan menjumpai jawapannya. Untuk revolusi atau perubahan dalam menjalankan sedikit hikmah, sedikit lebih positif dalam keibubapaan, satu-satunya jawapan ialah Ibu Ayah itu sendiri. Mari kita bersama untuk kekal meraih ilmu, mencari jawapan dan membuat keputusan. Jawapannya Allah akan ilhamkan, Pelaksanaan juga bermula dari kita. Kita berubah, anak akan berubah. Percayalah. Maznah Ibrahim T.mazn.me/chan . "Bila saya berubah, cakap baik-baik dengan anak, yang mana dulunya saya memang selalu menengking dan marah-marah, hukum, cubit, maki masa zaman anak remaja saya dulu usia bawah 6 tahun, kini baru saya sedar adik-adiknya yang kecil tu, mereka berubah. Eh mereka boleh mendengar lah... Allahu... yang kakak remaja tu dah terlepas dah. Saya sedar sekarang". - customer Ibu, Ebook Hypnoscript. Https://hypnoscript.cc

photo content

Semoga sambutan hari kemerdekaan kali ini tetap memberi suatu hikmah pelajaran, dan ilham solusi kepada diri kita, dalam sett
Semoga sambutan hari kemerdekaan kali ini tetap memberi suatu hikmah pelajaran, dan ilham solusi kepada diri kita, dalam setting keluarga kita. Antaranya usaha tingkatkan bonding, penyusunan semula aktiviti dan tugasan ahli keluarga, laksana rutin bersama dan mengambil berat serta prihatin terhadap sesama ahli rumah kita. Perkuatkan bahagian itu dan carilah solusinya, pasti ada. Semoga dipermudahkan semua urusan kita untuk mendepani cabaran kehidupan sehari-hari ya. Salam kemerdekaan 2021, Bebaskan diri dari belenggu emosi masa lampau, Mulakan langkah solusi membantu diri, Secara spiritual dan emosi. CARE, Maznah Ibrahim T.mazn.me/chan

Anak kita berusia 3-6 tahun banyak idea, Suka buat eksperimen itu ini, Sepah itu ini, Ada idea/plan/imaginasi dia. Tanya aja:
Anak kita berusia 3-6 tahun banyak idea, Suka buat eksperimen itu ini, Sepah itu ini, Ada idea/plan/imaginasi dia. Tanya aja: 'Apa adik nak buat ni?' 'Apa maksud 'benda' ni?' (hasil dia) . Rai aja: 'Wah kreatifnya adik punya istana' 'Oh ... rupanya adik nak buat xyz... baru mama faham' . Solusikan: Ok lepas dah siap, nanti kita kemas sama, boleh? . Hasil kemudian nanti: - 'Problem solving skills' dia, - Kreativiti dia dalam penyelesaian masalah - Usaha dia dalam nak mencapai sesuatu . Peranan kita: Faham peringkat perkembangan dia, Rai, sokong, puji, solusi Tenang-tenang aja ya, Fasa ini tak berulang enthusiasm dia sama macam fasa ini. Executive functioning dia, untuk berfikir dengan baik dan bantu selesaikan masalah dia dan orang lain nanti. . Maznah Ibrahim T.mazn.me/chan -