en
Feedback
گاراژ ــ مهدی تدینی

گاراژ ــ مهدی تدینی

Open in Telegram

معجونی از تاریخ، سیاست، اندیشهٔ سیاسی و مسائل روز... همون مسائلی که سال‌هاست دارم درباره‌ش حرف می‌زنم، فقط با این تفاوت که اینجا مثل رادیو روشنم. کانال اولم: @tarikhandishi

Show more

📈 Analytical overview of Telegram channel گاراژ ــ مهدی تدینی

Channel گاراژ ــ مهدی تدینی (@garajetadayoni) in the Farsi language segment is an active participant. Currently, the community unites 129 515 subscribers, ranking 402 in the Politics category and 2 071 in the Iran region.

📊 Audience metrics and dynamics

Since its creation on невідомо, the project has demonstrated rapid growth, gathering an audience of 129 515 subscribers.

According to the latest data from 25 June, 2026, the channel demonstrates stable activity. Although there has been a change in the number of participants by 2 532 over the last 30 days and by 1 over the last 24 hours, overall reach remains high.

  • Verification status: Not verified
  • Engagement rate (ER): The average audience engagement rate is 44.32%. Within the first 24 hours after publication, content typically collects 37.63% reactions from the total number of subscribers.
  • Post reach: On average, each post receives 57 415 views. Within the first day, a publication typically gains 48 740 views.
  • Reactions and interaction: The audience actively supports content: the average number of reactions per post is 1 773.
  • Thematic interests: Content is focused on key topics such as ترامپ, گاراژ, محاصره, هرمز, مذاکره.

📝 Description and content policy

The author describes the resource as a platform for expressing subjective opinions:
معجونی از تاریخ، سیاست، اندیشهٔ سیاسی و مسائل روز... همون مسائلی که سال‌هاست دارم درباره‌ش حرف می‌زنم، فقط با این تفاوت که اینجا مثل رادیو روشنم. کانال اولم: @tarikhandishi

Thanks to the high frequency of updates (latest data received on 26 June, 2026), the channel maintains relevance and a high level of publication reach. Analytics show that the audience actively interacts with content, making it an important point of influence in the Politics category.

129 515
Subscribers
+124 hours
-997 days
+2 53230 days
Posts Archive
یک جوی در فضای مجازی در آلمان ایجاد شده که چرا در آلمان سیستم خنک‌کننده وجود نداره. دیدم آلمانی‌ها محتواهای زیادی در فضای مجا
+1
یک جوی در فضای مجازی در آلمان ایجاد شده که چرا در آلمان سیستم خنک‌کننده وجود نداره. دیدم آلمانی‌ها محتواهای زیادی در فضای مجازی ساختند و این وضعیت رو نقد یا مسخره کردند. امروز شبکه یک آلمان این پست رو منتشر کرده. به همون شکل گرافیکی ترجمه‌ش کردم. گفته چیزی که ما رو خنک می‌کنه، زمین رو گرم می‌کنه. سیستم خنک‌کننده باعث گرمایش زمین می‌شه، چون اگر دوسوم سوخت در سرتاسر جهان فسیلی باشه، تا ۲۰۵۰ زمین ۰.۰۵ درجه (پنج صدم درجه) گرم می‌شه. شبکه یک‌شون، شبکه افق‌شونه 🏝 @Garajetadayoni | گاراژ

ادعای ترامپ: «جمهوری اسلامی ایران دست‌کم چهار پهپاد انتحاری به سمت کشتی‌هایی که در حال عبور از تنگه هرمز بودند شلیک کرد. یکی
ادعای ترامپ: «جمهوری اسلامی ایران دست‌کم چهار پهپاد انتحاری به سمت کشتی‌هایی که در حال عبور از تنگه هرمز بودند شلیک کرد. یکی از این پهپادها مستقیماً به عرشه بالایی یک کشتی بزرگ و بسیار گران‌قیمت حامل بار اصابت کرد. خساراتی وارد شد، اما کشتی توانست به مسیر خود ادامه دهد. ما سه پهپاد دیگر را سرنگون کردیم. بدیهی است که این نقضی احمقانه از توافق آتش‌بس ماست.» — دونالد جی. ترامپ @Garajetadayoni | گاراژ

تزارها اگر می‌دونستند به عنوان رئیس‌جمهور هم می‌شه این‌همه حکومت کرد، خودشون اعلام جمهوری می‌کردند.

از زیبایی‌های دموکراسی روسی همین ثباتشه لاکردار. طول دوران حمکرانی رئیس‌جمهورش از طول حکومت تزارها بیشتره. میزان فقط رأی عزرا
از زیبایی‌های دموکراسی روسی همین ثباتشه لاکردار. طول دوران حمکرانی رئیس‌جمهورش از طول حکومت تزارها بیشتره. میزان فقط رأی عزرائیله! @Garajetadayoni | گاراژ

یه نقص البته داره... باید روی دوشش یه چفیه فلسطینی می‌بود. معلومه پسرش درس‌هاش رو خوب نخونده.

پسرش 😊 @Garajetadayoni | گاراژ
پسرش 😊 @Garajetadayoni | گاراژ

یه‌کم لوبیا چیتی هم اگر هست بفرست.

ترامپ: «صادرات آمریکا در سراسر جهان… ما داریم بازارهای تازه‌ای برای کشاورزان باز می‌کنیم. و یک بازار جدید دیگر هم داریم که به‌زودی باز می‌شود؛ اسمش کشور دوست‌داشتنی ایران است. جای زیبایی است. کسی دلش می‌خواهد برود آنجا؟ جمهوری اسلامی ایران این روزها با مشکل غذا روبه‌روست، و ما قرار است بخشی از پول خودشان را برداریم و خرج کنیم؛ و با آن گندم، سویا و ذرت بخریم، مقدار زیادی هم خواهیم خرید. این روند خیلی زود شروع می‌شود و قرار است معامله بزرگی باشد. فکر می‌کنم واقعاً خیلی بزرگ خواهد بود.» @Garajetadayoni | گاراژ

خبرگزاری لبنان: اسرائیل با دو حمله هوایی جنوب لبنان را بمباران کرد.

و در این نشانه‌هایی‌ست برای آنان‌که می‌اندیشند...

تاکر قطرسون: «آیا به این فکر می‌کنید که مثلاً در یک کارزار انتخاباتی همراه با جی‌دی ونس حضور داشته باشید و در کنار او نامزد شوید؟» «بهش فکر می‌کنم… ببینید، من این را میلیون‌ها بار گفته‌ام، هرچند خیلی هم به او کمکی نکرده، اما واقعاً جی‌دی را دوست دارم و خوب می‌شناسمش. فکر می‌کنم او واقعاً آدمی شریف و درستکار است؛ کسی که ارزش‌هایش سر جای درست قرار دارد. فکر می‌کنم جی‌دی به همسرش اهمیت می‌دهد، به خدا، به همسرش، به فرزندانش، به کشورش. این را می‌دانم. برای همین، خوشحالم که یک آدم درست و حسابی در سیاست هست. از این آدم‌ها خیلی کم پیدا می‌شود؛ واقعاً به تعداد انگشتان یک دست هم نیستند، حداقل از میان کسانی که شخصاً می‌شناسم. پس بله، من همیشه طرفدار موفقیت جی‌دی هستم.» @Garajetadayoni | گاراژ

کاپیتالیسم، کیفیت زندگی و انسان ابزارساز کیفیت زندگی ما فقط به میزان درآمد و حقوق بستگی ندارد. چپ با نگاهی عوامفریبانه در اینجا ساده‌سازی بسیار زمختی می‌کند تا ذهن افراد رو تسخیر کنه. چپ مسئلۀ اقتصاد اجتماعی رو فقط در مقدار درآمد می‌بینه: شما چقدر حقوق می‌گیری؟ حالا می‌شه با این «تک» داده هر جور مقایسۀ تحریک‌کننده‌ای انجام داد؛ بعد هم نتیجه گرفت بازار آزاد و نظم کاپیتالیستی شما رو بدبخت کرده. البته کاپیتالیسم در هیچ لیگی به سوسیالیسم نمی‌بازه. هیچ مشکلی نیست اگر چپ بخواد همه‌چیز رو به رقم مطلقِ دستمزد فروبکاهه. جواب روشنه: فرض کنیم یک جامعه دو نظم اقتصادی متفاوت داشته باشه: یا یک نظم کاپیتالیستی یا یک نظم سوسیالیستی (سوسیالیسم در هر شکل و اندازه‌ای). وضعیت درآمدِ خالص شهروند در نظم کاپیتالیستی قطعاً بهتر خواهد بود. در زمخت‌ترین بازی عوامفریبانۀ چپ هم کاپیتالیسم بیمی از باخت نداره. اما بحثم در این نوشته چیز دیگه‌ست. کیفیت زندگی ما فقط به مقدار درآمد نیست. یک فئودال صد سال پیش هزاران برابر رعیت درآمد داشت. اما اون درآمد براش تلویزیون، رادیو، تلفن، خودرو، سفر آسون و هیچ یک از هزاران وسیلۀ دیگه‌ای که ما در زندگی داریم، به ارمغان نمی‌آورد. دلیلش روشنه: چون اصلاً این وسایل وجود نداشت. بنابراین، اگر زندگیِ یک کارگر امروزی رو با زندگی یک ارباب فئودال قدیم مقایسه کنید، می‌بینید سطح آسایش کارگر امروزی به مراتب بالاتره. یکی از عواملی که واقعاً در کیفیت زندگی ما مؤثره، کیفیت و تنوع در تولید کالاهاست. صد سال پیش تعداد کالاهای مصرفیِ الکترونیک از ده تا تجاوز نمی‌کرد، اما امروز حتی با هوش مصنوعی نمی‌شه تعداد کالاهای مصرفی الکترونیک رو شمرد. تمام این کالاها گوشه‌ای از زندگی ما پر می‌کنه: از فرِز ناخن‌کاری در صنعت آرایشی تا اَبَرمته‌های صنعت معدن. در اینجا دو اصل اهمیتی حیاتی و تمدنی داره: یک) افزایش تنوع و تکثر کالاها؛ دو) افزایش دائمی کیفیت. عقل سلیم، انسانی که تحت تأثیر زاویۀ شخصی، احساسات و پروپاگاندای ضدکاپیتالیستی قرار نمی‌گیره، می‌پذیره نظام اقتصادی‌ای بهتره که این دو اصل رو بهتر محقق کنه؛ یعنی با سرعت بیشتری، تنوع و کیفیت کالاها رو دائماً افزایش بده. یکی از دلایل اصلی دفاع ما از کاپیتالیسم دقیقاً همینه: هیچ سیستمی نمی‌تونه مثل کاپیتالیسم کیفیت و کمیت کالاها رو افزایش بده و همزمان قیمت رو پایین و پایین‌تر بیاره ــ تا حدی که کالای لوکسِ ده‌ـ‌بیست سال قبل رو بشه در سطل زباله پیدا کرد. چپ می‌خواد جنگی آشتی‌ناپذیر بین کارگر/کارمند و کارآفرین/کارفرما ایجاد کنه. انگار تمام هستی خلاصه می‌شه در اینکه سهم بزرگ‌تری از سود کارفرما نصیب کارگر بشه. این همون نگاه تک‌بعدی و عوامفریبانه‌ست. خیلی‌ها در اینجا می‌افتند در این دعوای تک‌بُعدیِ دستمزد. برای این مسئله جواب‌های فراوانی وجود داره که موضوع این نوشته نیست (و البته در ده‌ها نوشتۀ دیگه دربارۀ ابعاد مختلفش توضیح داده‌م). حالا چرا کاپیتالیسم چنین توانایی بالایی در افزایش تنوع و کیفیت داره؟ دلیلش ساده‌ست: چون در کاپیتالیسم باید سود کرد و سود در جیب و ذهنِ مصرف‌کننده‌ست. برای سود باید مصرف‌کننده رو متقاعد کرد محصول یا خدمت ارائه‌شده براش مفیده و واقعاً به کارش میاد و کیفیت زندگی‌ش رو بالا می‌بره. خریدار رو هم ــ برخلاف ادعای مهملِ همیشگی چپ ــ نمی‌شه گول زد؛ چون بازار محل عینیاته؛ مقالات انتزاعیِ دانشگاهی نیست که بشه هر آسمون‌ـ‌ریسمونی بافت؛ مصرف‌کننده به طور ملموس می‌تونه کالا رو ارزیابی کنه. در نتیجه جدال وحشتناک و بی‌رحمانه‌ای سر جلب نظر مصرف‌کننده درمی‌گیره. نتیجۀ این جدال افزایش بهت‌آور تنوع و کیفیت کالاهاست؛ چیزی که بیش از «درآمد خالص» روی کیفیت زندگی ما اثر می‌گذاره. در اینجا چپ سریع مغالطه‌ای می‌کنه: می‌گه چون در این سیستم فقط سود مهمه، منابع صرف تولید چیزهایی می‌شه که ارزش حیاتی نداره و منابع هدر می‌ره. در این استدلال انسان گاو فرض شده. تولیدکننده می‌دونه نزدیک‌ترین مسیرِ سود تولید حیاتی‌ترین چیزهاست. بنابراین، بازار به صورت خودکار حول تولید حیاتی‌ترین چیزها شکل می‌گیره و رفته‌رفته از مرکز فاصله می‌گیره. نشانۀ روشن قضیه اینکه هر چه اقتصاد کاپیتالیستی‌تر باشه درصد کوچک‌تری از درآمد صرف خوراک می‌شه؛ یعنی خوراک ارزون‌تر درمیاد. این نشون می‌ده تمرکز اصلی روی تولید حیاتی‌ترین کالاست و منابع اتفاقاً به بهینه‌ترین شکل استفاده می‌شه. در آمریکا در سال ۲۰۱۸ فقط حدود شش درصد از هزینه‌های مصرفی مختص غذا بود؛ تازه آمریکایی‌ها به پرخوری معروفند. اما در این کشورهایی که آزادی اقتصادی وجود نداره به طور متوسط تا ۴۰ درصد درآمد فقط خرج پر کردن شکم می‌شه ــ خودتون حساب کنید چند درصد از حقوقتون خرج سفره‌تون می‌شه که هر روز هم کوچک‌تر می‌شه. #کاپیتالیسم #بازار_آزاد @Garajetadayoni | گاراژ

ادامهٔ مقاله فایننشال‌تایمز:
پوتین روز سه‌شنبه در دیدار با فارغ‌التحصیلان آکادمی‌های نظامی گفت حملات اوکراین نشانه استیصال است و نتیجه پیشروی‌های «توقف‌ناپذیر» روسیه در جبهه‌ها. او گفت: «این پهپادها، این حملات به زیرساخت‌های غیرنظامی، برای چیست؟ برای بی‌ثبات کردن جامعه… و ایجاد نوعی تردید درباره عملکرد نیروهای مسلح روسیه.» پوتین همچنین غرب را متهم کرد که در حال آماده‌سازی برای حمله به روسیه است و وضعیت کنونی را با تهاجم آلمان نازی به اتحاد شوروی در جنگ جهانی دوم مقایسه کرد. او هشدار داد که روسیه آماده است «به هر تهدید داخلی و خارجی به‌موقع و به‌شکل مناسب پاسخ دهد.» روسیه همچنان به روند صلحی که تحت رهبری آمریکا آغاز شده، پایبند است؛ روندی که از زمان آغاز جنگ خاورمیانه در اواخر فوریه متوقف مانده است. یوری اوشاکوف، مشاور سیاست خارجی پوتین، روز سه‌شنبه گفت استیو ویتکاف و جرد کوشنر قرار است پس از نهایی شدن چارچوب توافق صلح آمریکا با ایران، به مسکو سفر کنند. اما پشت پرده، به گفته دیپلمات‌های غربی و افراد دخیل در مذاکرات غیررسمی، ناامیدی روسیه از آمریکا از تابستان گذشته در حال افزایش بوده است. روسیه معتقد بود ویتکاف پیش از دیدار پوتین و ترامپ در آلاسکا، مواضع مسکو را اشتباه منتقل کرده بود؛ دیداری که در اوت سال گذشته با تنش پایان یافت، زیرا مشخص شد فاصله دو طرف بسیار بیشتر از چیزی است که تصور می‌شد. کاخ سفید این ادعا را رد کرده است. هرچند ترامپ کمی بعد بیانیه‌ای صادر کرد که در آن از درخواست قبلی خود برای آتش‌بس فوری عقب‌نشینی کرد و ظاهراً خواسته‌های پوتین برای یک توافق دائمی را پذیرفت، اما از آن زمان آمریکا دوباره به موضع اولیه خود بازگشته است. رویکرد غیرقابل پیش‌بینی ترامپ، همراه با دیپلماسی آزاد و نامحدود ویتکاف و کوشنر، باعث شده روسیه اعتمادی را که به ترامپ برای تأمین اهداف حداکثری پوتین در این جنگ داشت، از دست بدهد. لاوروف هم به این تغییر نگرش روسیه اشاره کرد و گفت: «حتی نمی‌خواهم فکر کنم که آلاسکا، درست مانند اقدامات اروپا، فقط برای خریدن زمان و ادامه تسلیح رژیم کی‌یف طراحی شده بود. اما هرچه بود، اتفاق افتاد.»
@Garajetadayoni | گاراژ

مقاله فایننشال‌تایمز دربارهٔ چرخش ترامپ در مورد اوکراین: ولادیمیر پوتین از تازه‌ترین چرخش دونالد ترامپ درباره اوکراین دل‌سرد
مقاله فایننشال‌تایمز دربارهٔ چرخش ترامپ در مورد اوکراین: ولادیمیر پوتین از تازه‌ترین چرخش دونالد ترامپ درباره اوکراین دل‌سرد می‌شود مقام‌ها می‌گویند رئیس‌جمهور آمریکا از حملات پهپادی اوکراین به اهدافی در عمق روسیه «تحت تأثیر» قرار گرفته است روسیه، ایالات متحده را متهم کرده که تلاش‌ها برای میانجی‌گری برای پایان جنگ اوکراین را کنار گذاشته است؛ در حالی که به نظر می‌رسد دونالد ترامپ بار دیگر در حال تغییر موضع به نفع کی‌یف است. ادامه:
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز سه‌شنبه گفت آمریکا «ظاهراً در حال عقب‌نشینی از نقش یک میانجی بی‌طرف» در جنگ است و «فراموش کرده» که خود ترامپ سال گذشته با اظهاراتش به مواضع مسکو نزدیک‌تر شده بود. دو منبع آگاه از گفت‌وگوهای خصوصی رهبران در نشست گروه هفت گفتند ترامپ در آن نشست از کارزار اخیر اوکراین برای حملات دوربرد به اهدافی در عمق خاک روسیه «بسیار تحت تأثیر و مشتاق» شده بود. ترامپ همچنین با افزایش تحریم‌ها علیه بخش انرژی روسیه موافقت کرد. این حملات که از آن زمان شدت گرفته‌اند، شامل هدف قرار دادن مراکز نظامی اطراف مسکو و یک پالایشگاه نفت در حاشیه شهر بوده‌اند. این عملیات از پشتیبانی اطلاعاتی آمریکا برخوردار است؛ حمایتی که متحدان غربی از واشنگتن خواسته‌اند ادامه یابد. اظهارات لاوروف روشن‌ترین نشانه تا این لحظه از افزایش ناامیدی روسیه از این است که آمریکا نتوانسته جنگی را که اکنون وارد پنجمین سال خود شده، بر اساس شرایط مطلوب ولادیمیر پوتین پایان دهد. لاوروف در یک کنفرانس سیاست خارجی در مسکو گفت روسیه «بر دستیابی به اهداف عملیات نظامی ویژه متمرکز خواهد شد، زیرا هر امیدی به اینکه آمریکا بتواند یک میانجی صادق باشد، مدت‌هاست از بین رفته است.» تا همین ماه مارس، مقام‌های اطلاعاتی آمریکا معتقد بودند روسیه در جنگ دست بالا را دارد. اما در ماه‌های اخیر، دیپلمات‌های اروپایی گفته‌اند که مقام‌های آمریکایی دیگر باور ندارند مسکو در حال پیروزی است. مارکو روبیو، وزیر خارجه آمریکا، این ماه در جلسه سنا گفت: «آن‌ها قطعاً به اهدافی که در روز اول تعیین کرده بودند نخواهند رسید. حتی ممکن است هرگز نتوانند اهدافی را که اکنون در مذاکرات مطالبه می‌کنند، از راه نظامی به دست آورند.» مقام‌های ارشد دولت اوکراین به روزنامه فایننشال تایمز گفته‌اند نشانه‌هایی می‌بینند که ترامپ در حال نزدیک‌تر شدن به حمایت قوی‌تر از کی‌یف است و شاید آمادگی بیشتری برای فشار بر روسیه جهت پایان جنگ داشته باشد. با این حال، آن‌ها همچنان نسبت به عملی شدن وعده‌های ترامپ تردید دارند؛ چرا که او پیش‌تر نیز وعده‌هایی داده بود که عملی نشدند و سابقه‌ای طولانی در تمجید از پوتین دارد. اما پس از دیدارهای میان ولودیمیر زلنسکی، ترامپ و دیگر رهبران، مقام‌های اوکراینی با احتیاط خوش‌بین هستند که پیشرفت‌هایی درباره موشک‌های رهگیر پاتریوت و مجوز تولید تسلیحات غربی حاصل شده است. یک مقام اوکراینی گفت این موضوع به مذاکرات بیشتر میان رستم عمروف، دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین، و مقام‌های آمریکایی بستگی دارد تا جزئیات نهایی شود. به گفته همین مقام، زلنسکی و ترامپ هفته گذشته در جریان ضیافتی در اِویان-له-بن فرانسه گفت‌وگویی طولانی داشتند و ترامپ به زلنسکی گفته که از «نتایج نظامی» اخیر اوکراین تحت تأثیر قرار گرفته است. زلنسکی پس از این دیدار گفت ترامپ و روبیو برای نخستین بار نسبت به موضوع صدور مجوز تولید موشک‌های پاتریوت «پاسخ مثبت» داده‌اند. او گفت: «همه موافق‌اند که اکنون تمام توانمندی‌های فنی لازم برای آغاز تولید موشک‌های سامانه پاتریوت را داریم.» زلنسکی افزود: «اکنون تنها چیزی که نیاز است، تأیید شخصی رئیس‌جمهور ترامپ است.» پوتین پیش‌تر بارها تلاش‌های اوکراین و اتحادیه اروپا برای جلب حمایت ترامپ را با تماس‌های مستقیم، درست پیش از نشست‌های مهم متحدان، مختل کرده بود. اما تماس اخیر او با ترامپ در آستانه تولد رئیس‌جمهور آمریکا، ظاهراً تأثیر چندانی نداشت. ترامپ در نشست گروه هفت گفت: «روسیه باید توافق کند. روسیه تلفات بسیار سنگینی داده، اوکراین هم همین‌طور.» پایتخت‌های اروپایی اکنون از این تغییر ظاهری در نگاه ترامپ استفاده کرده‌اند تا حمایت از کی‌یف را افزایش دهند؛ به‌ویژه اکنون که او دیگر پیروزی روسیه را اجتناب‌ناپذیر نمی‌داند. یک مقام ارشد نظامی ناتو گفت: «وقتی اوکراین به‌درستی تجهیز شود، می‌تواند اثرات عملیاتی واقعی ایجاد کند. خطوط دفاعی روسیه نفوذناپذیر نیستند.» مسکو در مقابله با پیشرفت‌های فناورانه اوکراین دچار مشکل شده؛ پیشرفت‌هایی که هم سرعت پیشروی نیروهای روسیه را کاهش داده و هم خسارت سنگینی به زیرساخت‌ها در صدها کیلومتر دورتر از خط مقدم وارد کرده‌اند.
ادامه در پست بعد... @Garajetadayoni | گاراژ

یادتون باشه خودش و ونس پارسال دائم می‌گفتند زلنسکی هیچ کارتی نداره. الان می‌گه دستش پره.

خبرنگار: «شما آدم‌های برنده را دوست دارید. فکر می‌کنید رئیس‌جمهور ولودیمیر زلنسکی الان دارد می‌برد؟» ترامپ: «خب، او دارد نسبتاً خوب عمل می‌کند. ببینید، از هر زاویه‌ای نگاه کنید، دارد خوب پیش می‌رود. حداقل دارد مقاومت می‌کند. افراد زیادی در هر دو طرف کشته می‌شوند، اما فکر می‌کنم او دارد نسبتاً خوب عمل می‌کند. دستش هم تا حدی پر است.» @Garajetadayoni | گاراژ

در قضیه اوکراین، رابطهٔ آمریکا و روسیه رو به تیرگی داره می‌ره... مهم‌تر اینکه ترامپ بدرفتاری‌ش با زلنسکی رو کنار گذاشته و جدیداً از زلنسکی تعریف می‌کنه. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، پنجشنبه چهارم تیر اعلام کرد مسکو در تماس‌های خود با واشینگتن به‌طور مکرر هشدار داده است که ارسال محموله‌های تسلیحاتی به نیروهای اوکراینی ممکن است پیامدهایی غیرقابل پیش‌بینی را برای امنیت منطقه‌ای و جهانی به‌دنبال داشته باشد.

سازمان امنیت دریانوردی بریتانیا: حادثه‌ای در دریایی جنوب شرق عُمان گزارش شد. خدمه یک کشتی گزارش دادند که این شناور در جنوب شرق عمان مورد اصابت یک پرتابه ناشناس قرار گرفته است.

العربیه: نشست نهایی در واشینگتن میان لبنان و اسرائیل «به بن‌بست رسید».

در عین حال این نکته 👆 رو فراموش نکنید. فعلاً این‌طوریه