️️افهم كريبتو
Open in Telegram
4 090
Subscribers
+124 hours
-97 days
-130 days
Posts Archive
4 090
مع هبوط الاستحواذ حتي وان أخد فتره
انا مش مهتم بشكل كبير بالتكوين
انا مهتم أكثر بالايثيريوم وتفاعل السعر .
#Eth
هبط زي ما قلت بديل شمعه تحت 2990 وارتد
تابع الأسواق غدا وشوف رد فعلها بعد بيانات Nvidia
وبعدها نحكم علي السوق .
موفقين
x.com/Efhamcrypto/st…
4 090
⚡نتائج شركة Nvidia يوم الاربعاء هتكون اخر امل لسوق التكنولوجيا ولو لفتره قصيره
🛑اذا النتائج ظهرت سلبيه مش هيكون شئ جيد نهائي للسوق
🟢إيجابية البيانات ممكن تنعش السوق لفتره بسيطه علي أمل تحسن اقتصادي أو خفض الفائده خلال اجتماع ديسمبر ..
السوق حاليا صعب والأغلبية تتحوط براس المال لضبابية المشهد..
4 090
🟢اغلب مبيعات البتكوين الفتره الاخيره هي من المحافظ القديمه اكثر منها من صناديق البتكوين حسب موقع Cryptoslate
🟢اغلب المشترين للبتكوين الفتره الاخيره وخلال اخر 155 يوم هم علي خساره
🟢اغلب المستثمرين عندهم تخوف من عدم وجود تخفيض للفايده خلال اجتماع الفيدرالي القادم بسبب غياب بيانات عن التضخم والاسواق
🟢يوم الاربعاء القادم شركة Nvidia هتعلن عن ارباحها والمفروض
🟢ارباح الشركه دي بتاثر بشكل مباشر علي اغلب اسواق التكنولوجيا ومنها سوق الكريبتو
كل الاسباب دي بتاثر علي اسواق الاستثمار او التداول ومنها سوق الكريبتو .
تابع الاخبار حواليك مش فقط شارت واونتشين عشان تعرف تحدد موقفك في السوق كويس
موفقين
4 090
الاغلبيه فاقده الامل وتتكلم بشكل سلبي عن السوق
الاتجاه للسوق صعب تحديده أتفق
لكن في عز السلبيه في البير ماركت الماضي كانت الفرص موجوده واللي استغلها قدر يحقق أرباح مع الصبر ودراسة المشاريع بشكل جيد
امثله
#Cro
من سعر 0.05 سنت الي سعر 0.20
#Ftm.(S)
من سعر 11 سنت الي 1.12 دولار
#Algo
من سعر 0.07 الي 44 سنت
العملات دي امثله بسيطه لرؤوس أموال قليله
مينفعش تكون سلبي علي طول الخط وتخاف طول الوقت لأن في التوقيت ده ممكن تضيع منك فرص كتير .
فقط استخدم أحوال فائضه عن حاجتك وتحلي بالهدوء والصبر
موفقين 🌹
4 090
كان باين أن اي ارتداد فقط للتصريف
حجم السيوله من العملات المستقره علي المنصات اعلي من حجمها اوقات قمم مارس ومع ذلك الاسعار تهبط بسبب الضغط البيعي من صناديق البتكوين والايثيريوم وارتفاع الاستحواذ
وده يسبب نزيف العملات البديله
البتكوين عنده دعم 94
من هناك اذا ارتد والارتداد كان ضعيف كالعاده وماخترقناش مناطق 106مره تانيه هيكون مجرد ارتداد تصريفي تاني .
x.com/Efhamcrypto/st…
4 090
+1
عاودت دخول عملتين
#LDO
#S
الأولي بالنسبالي من اقوي بروتوكولات الديفاي
الثانيه
صححت بشكل كبير وعليها تشبع ببعي علي الفريم الاسبوعي
ولها تحديثات قادمه من الفريق .
وقف الخساره في العملتين مهم اذا مضارب
الأولي0.71
الثانيه 0.1052
بالتوفيق
4 090
الاستحواذ الدوره اللي فاتت حصل فيه نفس السلوك تقريبا
عمل قمه عند 71 بعدها صحح قبل م يصعد يعمل نفس القمه وبعدها ينهار
الموضوع بيتكرر مع اختلاف الفتره الزمنيه وزيادة عدد العملات بشكل كبير عشان كده الافضل البقاء مع العملات الكبيره
ننتظر الاغلاق اليومي بعدها نبدا نقيم الوضع تاني
موفقين
4 090
مع هبوط البتكوين يرتفع الاستحواذ الي 60.03 ويتم ضغط العملات اكتر عشان كده كل التداولات اللي اشتغلت عليها كانت دايما بوقف خساره ومضاربات لتوفير كاش
4 090
البتكوين حاليا كاسر دعم مهم لكن م اغلقش اسفل الدعم
المنقطه المظلله بين 105.896 و 102.316 كانت منطقة تذبذب فتره امتدت من 8 مايو لي 24 يونيو 2025 قبل م البتكوين يخترقها ويصعد يجيب قمه
اهم شئ ما يحصلش اغلاق اسفل 102.316 لان المنطقه اللي هتشيل السعر هتكون دعم 94.398
4 090
السلام عليكم .
الاغلبيه محتاجه تعرف اتجاه السوق فين حاليا وهل سلبي ام ايجابي .
تتكلم بصراحه مع بعض عشان الفتره دي صعبه علي الجميع.
اتجاه السوق في العام بدأ ياخد ترند هابط من فتره مع تصحيحات وارتدادات أغلبها مضاربيه وبالتحديد من يوم 10.10
العملات البديله حركتها مش الافضل.
لان كل ارتداد للعملات اشوفه كان مضاربي أكثر منه محاولة اختراق ترند هابط والدليل علي كده تسجيل قيعان اقل من القيعان السابقه وبعدها ارتداد لقمم أقل من قمم سابقه
حتي العملات اللي صعدت صعود مباغت وسريع كان أغلبها صعود تبعه تصريف .
عشان كده كنت بحاول استغل اي هبوط مضاربيا عشان ازود كاش او ازود عملات انا مهتم بيها.
والحمدلله حصل في اكتر من عمله
هل انا إيجابي ام سلبي ؟ .
انا ولا إيجابي ولا سلبي
انا بحاول اشوف فرص من خلال السوق ومن خلال الوضع الحاصل حاليا واستفيد منه
الخبر السئ أن في عملات ممكن. تحقق قيعان اقل خلال الفترات اللي جايه
الخبر الجيد أن في عملات تانيه وصلت لمراحل تشبع ببعي عالي وشرط أنها تكون لازالت موجوده ووراها تمويل جيد عشان اجمع فيها واهتم بيها وميحصلش معاها زي اللي حصل مع Kadena .
من الاخر حاول متعملش لنفسك اطار زمني وتقول أما البولران يبجي هبيع وأما البير ماركت يحضر هشتري وخليك مرن مع السوق وحاول تشوف فرص مناسبه
عذرا علي الاطاله وموفقين
4 090
صباحكم خير
أما تشوف السوق بالشكل ده متنساش ترفع وقف الخساره اعلي مناطق دخولك بالاضافه الي نسبه من أرباحك .
بالتوفيق للجميع
4 090
https://x.com/Efhamcrypto/status/1987529601308881189?t=OxWLgddZdh5i5stgMwJ5zg&s=19
الحمدلله كل الصفقات ناجحه حتي الآن بعون الله
ارفعوا وقف خسارتكم وتوكلوا علي الله
4 090
ارفعوا وقف الخساره في كل العملات
الاغلبيه أعطت ارتداد
20% مضاربيا
x.com/Efhamcrypto/st…
4 090
إعادة تمركز في اكتر من عمله مع وقف خساره حازم
عملات كتير موجوده حاليا في مناطق دخول .
تصلح مضاربيا واستثماريا
الكل خايف ومؤشر الخوف والطمع عند 20
شخصيا دخلت اكتر من عمله .
وعارف أن الدخول مخاطره لكني متحملها
الافضل دائما العملات الكبيره وصاحبة الدعم المؤسسي سواء ديفاي أو شبكات طبقه أولي .
امثله لعملات جيده
#link
#apt
#ldo
#ondo
#Avax
4 090
غدا الأربعاء المحكمه العليا المفروض تحكم أو تتطلع علي صلاحية قرارات ترامب بشأن التعريفات الجمركية .
الموضوع ده حتي وان قامت المحكمه بالطعن فيه ف ترامب عنده الصلاحيه أنه يستأنف ضده
والقرار ممكن في وقته ياثر علي السوق بشكل إيجابي قليلا لكن مش فتره طويله .
بالنسبه لقرار العفو عن #cz ف ترامب في حوار صحفي أمس قال انا م اعرفش الراجل ده لكن ناس قالولي أنه راجل كويس
كمية الفساد في إدارة ترامب كبيره والراجل ده هو واولاده بنسبه كبيره هيتحاكموا بعد نهاية ولايته .
4 090
السوق خرج عن أي تحليل حاليا .
✨قبل 10.10 كان التحليل سواء أساسي أو فني او اونتشين يصلح للاعتماد عليه بنسبه كبيره
اما بعد اليوم ده ف السوق فيه كمية تخبط غير طبيعيه
لاسباب كتير
✨تلاعب رئيس مجنون هو وعائلته وحاشيته خصوصا أما يكون التلاعب ده مع اكبر منصه عليها سيوله في سوق العملات الرقميه وهي منصة باينانس سيئة الذكر .
✨خروج الكثير من المتداولين من الأسواق عالية الخطوره وعلي رأسها الكريبتو
✨وجود اسواق الأسهم والذهب في قمم يعزز الخوف عند اي متداول أن احنا في نهاية دوره والخوف من شبح الركود اللي ممكن يؤدي إلي هبوط مدوي في أغلب الأسواق وده يخلي المستثمرين يبعدوا عن سوق العملات المشفره لان تقلباته صعبه وغير امنه .
✨أما المتواجدين في السوق حاليا فهم وصلوا إلي مرحلة يأس منزلي ارتداد وتوقفوا عن ضخ اي سيوله لان العملات مستمره في الهبوط واي تعزيز بالنسبه لهم هو عباره عن حرق أموال جديده دون أي مردود يذكر وانا اعذرهم واتفهمهم .
✨✨عشان كده مفيش سيوله بتدخل بشكل كبير لا من المؤسسات أو الأفراد الي سوق العملات الرقميه
🛑الي جانب عملات كتير تصخمها قتلها واثر علي سعرها بشكل أكبر.
هل انا فقدت الامل في السوق .
لا .
وبكل بساطه مكمل والارتداد هيحصل أن عاجلا أو آجلا
لان اغلب المؤسسات وصناع السوق و المتداولين سلبيين .
فقط اختار عمله أو اتنين في قيعان واستخدم أموال انت لست في حاجه لها الان
موفقين ♥️ 🌹
Available now! Telegram Research 2025 — the year's key insights 
