️️افهم كريبتو
Open in Telegram
4 090
Subscribers
+124 hours
-97 days
-130 days
Posts Archive
4 090
الايثيريوم بعد التصحيح الاخير لمناطق 2730 استغرق 8 ايام للعوده لمنطقة ال 3000 مره تانيه وحاليا يتداول علي سعر 3028
الهدف الاقرب للايثيريوم حاليا عند سعر 3.376
السعر ده مهم لان مناطق الليكويداشن للشورت اذا وصلنا للسعر ده هيتم تصفية 1.24 مليار دولار تقريبا
لكن ممكن نشوف في البدايه هبوط او تصحيح يغلق مناطق اللونج عند سعر 2900 وساعتها يتم تصفية1.83 مليار دولار اخر قبل الصعود للهدف الاول
الايثيريوم اهم عمله في العملات البديله واقوي شبكه يعتمد عليها لذلك وجب متابعتها دايما
فشل السيناريو كسر 2727 واغلاق يومين اسفل السعر ده
اقتراب الهدف الاول
4 090
☀️نشاط صناديق البتكوين والايثيريوم تشهد هدوء في البيع والشراء في اخر فتره
☀️بتاريخ يوم 8.12.25 شهدت صناديق الايثيريوم ☀️دخول 35 مليون في حين خرج من صناديق البتكوين 60 مليون
☀️المستثمرين أصبحوا أبطأ في عمليات البيع والشراء بسبب الفتره الحاليه وتخوف الاغلبيه من وضع السوق خلال الاشهر القادمه
تذكر
في الأوقات دي تظهر الفرص فقط .
4 090
عملة #Dot في قاع
🔆العمله صعدت الموجه الاخيره لها من سعر 3.61 بعد هبوط استمر 250 يوم وكان مستهدفها نهاية دورع صاعده زاويه 360 عند سعر 15.21 لكنها اكتفت بصعود سريع خلال 33 يوم عند زاويه 270 وانهت دوره صاعده عند سعر 11.56
🔆حاليا العمله استمرت في الهبوط لمدة 360 بالظبط عند سعر 1.96 اللي هو نهاية دوره هابطه وامامها الاهداف الموجوده في الشارت
اذا استمر التطوير علي الشبكه وحصل لها تبني اتوقع هدف 8.41 هيكون هدف منطقي لبداية تخارج لو هتقوموا بالتجميع في العمله .
🔆متقوليش ازاي عمله في قاع والبير ماركت مش بادئ
اغلب العملات مشكله قيعان اعلي من قيهعان من فتره وكل عمله اصبح ليها ظروفها اللي ممكن تتغير في اي وقت
فشل السيناريو ده اغلاق 3 ايام مره تانيه اسفل 1.96 ساعتها هنشوف مناطق 1.5
مشكلتي الوحيده مع العمله بيانات ال TVL والبروتوكولات اللي عليها مش قويه لكن السوق ده بيتغير في وقت بسيط
وربنا يوفق الجميع
4 090
+2
مشروع #Dot يعتبر من افضل الشبكات الموجوده لكن سعر العمله مش بيتفاعل مع قوة المشروع بسبب بيانات الشبكه السيئه وعزوف المستخدمين عنها
دي بيانات من علي متصفح الشبكه نفسها وهنلاقي ان مصاريف التحويلات
عدد الحسابات النشطه
وعدد الحسابات الحامله للعمله في مستويات قليله
شبكة #Polkadot من افضل الشبكات لكن شبكه بدون مستخدمين وبروتوكولات تدر ارباح تخلي العمله متتحركش سعريا بشكل كبير
العمله واخده ترند هابط من سنه بالظبط وحاليا وصلت 360 درجه دوره هابطه
4 090
اي حد دخل #Eth
#Avax
#Link
ارفع وقف الخساره
وفي عمله عجيبه دخلتها عندي القائمه
ماركت كاب 72 مليون موجوده علي منصات كبيره
لكن منتظر عليها شويه مناطق دخول افضل
التداول واغتنام الفرص في السوق الهابط متعه
4 090
🔺عملة #Avax العمله قويه وواحده من المشاريع اللي لها دايما ارتداد سريع مع كل موجه جيده للسوق
✅لكن الفتره الاخيره من العمله بتشكل قاع اقل من قاع وقمه اقل من قمه وواخده ترند هابط زي ما شايفين علي اليومي
➡️عشان كده التداول الفتره الاخيره يفضل دايما مع وقف خساره
واللعب دايما علي الارتداد المضاربي
✅اما اللي عايز يشتري العمله فتره طويله لازم يصبر عليها بالاضافه الي الدخول دايما DCA
📌الايجابيه فقط باعادة اختراق 22 دولار غير كده مفيش اي بوادر ايجابيه
📌الدعم الي شايل السعر 12.25
مناطق تجميع
9.77
8
قسم مناطق الدخول
🆘اصطياد القاع مستحيل
اصطياد القمه مستحيل
وصباحكم خير
4 090
#ايثريوم فريم يومي
ننتظر تفاعل السعر يوم 6.12 القادم ان شاء الله
2850 من الافضل عدم الاغلاق اسفلها لمدة 3 ايام والا السيناريو يتاخر
تعلم دائما وخليك مرن مع السوق وموفقين
#ETHUSDT
4 090
+2
✅الايثيريوم بعد التصحيح الاخير لمناطق 2730 استغرق 8 ايام للعوده لمنطقة ال 3000 مره تانيه وحاليا يتداول علي سعر 3028
✅الهدف الاقرب للايثيريوم حاليا عند سعر 3.376
✅السعر ده مهم لان مناطق الليكويداشن للشورت اذا وصلنا للسعر ده هيتم تصفية 1.24 مليار دولار تقريبا
❤️لكن ممكن نشوف في البدايه هبوط او تصحيح يغلق مناطق اللونج عند سعر 2900 وساعتها يتم تصفية1.83 مليار دولار اخر قبل الصعود للهدف الاول
📌الايثيريوم اهم عمله في العملات البديله واقوي شبكه يعتمد عليها لذلك وجب متابعتها دايما
فشل السيناريو كسر 2727 واغلاق يومين اسفل السعر ده
4 090
✨الحاصل من يوم 10 اكتوبر الي الان أن البائع هو المشتري
✨المنصات ورؤوس الأموال الكبيره والمؤسسات صفوا المتداولين بالمليارات وحاليا بيعيدوا شراء وتدوير جزء من السيوله اللي سحبوها عشان يحافظوا علي الاسعار اعلي نطاق سعري يعيد الامل للمتداولين أو يجر رجل متداولين تانيين الي داخل السوق .
✨اللي استفاد هو اللي سحب أرباح بشكل تدريجي ووقت الارتدادات كان بيبعد عن الطمع
✨كمان الدخول ليله 10.10 وفي خلال ساعات كان في فرصه عظيمه لتجميد أرباح .
عشان كده خليك حذر خلال الفتره القادمه ولازم تكون محافظ علي كاش في محفظتك .
✨ومع كل هبوط راقب مستويات RSI لأغلب العملات بالذات علي الاسبوعي والشهري واختار منهم اللي يناسبك للاستفاده من كل ارتداد أو علي الاقل ارفع وقف خسارتك
✨احنا نقترب مع بداية العام واول ربع من سنه 2026 لاختبار قمم أقل من قمم بعدها هنشوف بير ماركت قاسي
المهتمين بالاسهم
✨عينكم علي سهم Google لانه اقوي محرك بحث تستفيد منه برامج وشركات الذكاء الصناعي
اما العملات البديله ففرصة الشراء الحقيقه تكون خلال العام القادم باذن الله وشخصيا حضرت قائمة عملاتي ليها .
✨الايثيريوم لازم تكون مهتم بيه خلال الدوره القادمه
✨البتكوين لازم يكون جزء من المحفظه
ويومكم طيب
4 090
ارتداد مضاربي وتم اصطياده من عملات
#Link
#Avax
#Ldo
#Eth
باقي العاقه #Apt
اهتم دائما بالجزء المضاربي حتي لو 5 الي 10% وكن متداول عاقل
x.com/Efhamcrypto/st…
4 090
🔺🔹🪙العملات القويه والممتازه أغلبها تشبع بيعي
عملات زي
#Link
#Ldo
#Eth.
طبعا
#Avax
#Apt
❤️متوقع لها ارتداد جيد خلال الفتره القادمه
فقط التزم بالخروج مع وجود ربح ويكون بشكل تدريجي
📌أما لو انت في العملات دي وداخلها من اسعار اعلي ومسحبتش ربح ولا فعلت وقف خساره انتظر اي فرصه لسحب أرباح مع الموجه القادمه .
4 090
تواجدنا وقت البير ماركت الماضي
وكنت. موجود وقت الصعود
وخلال الفتره دي كمان متواجد معاكم
فقط تذكروا
وقت السوق السلبي ومشاعر اليأس
هو افضل وقت لصناعة الثروات
وقت الهايب أهرب دائما بارباحك
تحديثات قادمه لاكتر من عمله قريبا
4 090
🤓خروج عملات مستقره خارج المنصات
حوالي 3 مليار في اخر يومين
علي الأغلب تحوط أو توفيرهم في بروتوكولات ديفاي
🤓كمان ملاحظ تصاعد وتيره سحب أرباح من عملات تانيه زي
#Ena مثلا
خصص جزء للمضاربه الاستفاده من اي ارتداد
4 090
🔺#Avax
✅اهم شبكه بالنسبه لي بعد الايثيريوم
📌مفيش بوادر اي ايجابيه الا باختراق 17 دولار مره تانيه
📌غير كده ممكن نشوف لها اختبار لمناطق 8 دولار مره تانيه
ا📌صطياد القاع صعب مثله مثل اصطياد القمه .
احسب خسارتك قبل ربحك
4 090
🟢أما يكون مؤشر الخوف والطمع عند 10 والخوف مسيطر علي الجميع
✨الدومينانس عند 59
✨العملات البديله أغلبها في قيعان
✨ومع ذلك تسيطر عليك حالة رعب وتقول بير ماركت .
🛑مترجعش بعد شهرين تسال هل العمله صالحه للدخول ؟
4 090
هل الفتره دي سيئه ؟
الفتره دي سيئه علي اللي مخرجش أرباح وطلع كاش خلال الارتفاعات
ام اللي اتحوط ووفر كاش عشان يختار عملات خلال الفتره دي فهي بالنسبه ليه فتره ذهبيه .
من سنه وانا بقول ضع اهداف منطقيه
ومن دلوقتي بقول اختار العملات الجيده فقط ومتجريش ورا الهايب واللي يحطلك اهداف 100 أكس والي القمر
نقطه اخيره
الاغلبيه تقول العملات البديله استثمار سئ
المقوله دي مضحكه
لان العملات البديله هتكون لها الافضليه خلال الموجه القادمه من الارتفاعات .
فقط اختار صح .
4 090
الايثيريوم يتداول اسفل دعم جدا مهم مع تسجيل قمه اقل من قمه في اخر 43 يوم
اذا تم الاغلاق بالشكل ده اسفل الدعم 2993 هيكون اغلاق سلبي علي الايثيريوم وممكن نشوف اداء اسوء اذا جائت الاخبار عن سهم Nvidia كمان بالسلب
هنتظر اغلاق اليوم بعدها هقرر ان كنت هغلق صفقة الايثيريوم ام لا
لان حجم التصفيه اللي حصل علي مناطق اللونج كبير
كمان في تشبع بيعي كبير علي الايثيريوم سواء علي اليومي او الاسبوعي
الهبوط مصحوب بخوف من المستثمرين بسبب انخفاض توقعات تخفيض الفايده الي نسبة 32 %
اخر امل اشوفه في السوق هو ارباح سهم Nvidia وحسب قوة الارتداد نحكم علي الاتجاه
التداول حاليا خطر لو جديد في السوق والافضل المراقبه حاليا
المنظر العام سلبي علي اغلب السوق
لكن دايما والافضل في عز السلبيه تدور علي فرص والسوق الهابط مستحيل يستمر علي طول الخط
Available now! Telegram Research 2025 — the year's key insights 
