πΏππ πππππ π
Open in Telegram
hey dlp students ! having a hard time finding dlp notes ? this channel will help you out ! this channel is under @icebearrawrrnotes
Show more3 260
Subscribers
No data24 hours
-37 days
+430 days
Posts Archive
Hi, guys!
Nak tanya, Unit apa paling susah di Add Math? (T4 dan T5)
TIPS SUBJEK HAFALAN BY AMIR ROSYADIE (pelajar cemerlang Straight A+ SPM) originally prepared by @tips_spm2021
SUBJEK MENGHAFAL: MORAL/PEN.ISLAM/CHEMISTRY/BIO/SEJARAH
πͺ Banyakkan mengulang. Jangan baca sesuatu dalam hati, tetapi gunakan mulut dan sebut satu per satu. Ulang banyak kali buku teks Biologi/Sejarah, pasti boleh score.
πͺ Baca setiap perkataan dalam buku teks atau buku rujukan tanpa tertinggal satu pun. Kemudian, baca seolah olah awak sedang menceritakan sesuatu kepada orang lain. Lama kelamaan awak akan hafal.
πͺ Buat banyak latihan sebab latihan ni akan kuatkan penghafalan kita. Apabila kita uji diri sendiri dengan latihan, maka kita akan dapat mengukuhkan hafalan kita.
πͺ Ada 2 cara untuk hilangkan blur semasa cikgu mengajar.
1. Sama ada kita nak belajar di bilik selepas cikgu ajar.
2. Atau kita nak belajar dahulu sebelum cikgu ajar.
Kalau belajar sebelum, kita mudah dapat gambaran. Kalau belajar selepas, kita mungkin akan tangguh dan lambat catch up.
βΌ #memorisation
βΌ #pelajarcemerlang
9 TIPS 11A+ PELAJAR CEMERLANG: SITI ATHIRAH SALMIN by @tips_spm2021
1. Keberkatan dan motivasi dari ibu bapa π¨βπ©βπ§πΈ
Ibu bapa banyak bagi sokongan dan motivasi. Pelajar ini juga suka menelefon ibu bapa ketika hari peperiksaan, kerana dia tinggal di asrama. Dia akan minta maaf dan mohon doa dari ibu bapa. Jadi, dia lebih tenang apabila menjawab peperiksaan.
2. Betulkan niat π
Niat belajar adalah mengenal Allah sebagai pencipta kita agar dapat meningkatkan ketakwaan kepadanya. Bila dapat kaitkan semua yang kita belajar dengan kebesaran Allah, maka kita merasakan ada makna dalam setiap perkara yang kita belajar.
3. Belajar bukan hanya untuk dapatkan keputusan cemerlang π―ππ
Kalau belajar hanya untuk dapatkan keputusan cemerlang dan kemudian kita mampu mencapai impian tersebut, kita akan tertanyaΒ² "apa lagi selepas ini?", Seolah olah cita cita kita tak pernah habis dan kita tak cukup puas dengan kehidupan. Sebab tu, kena ada niat yang lurus, wawasan ke akhirat dan bagi manfaat kepada orang lain.
4. Belajar secara aktif. ππ
Guna sebanyak mungkin deria yang ada dan boleh fokus masa belajar. Jangan baca secara pasif je, tapi kena cuba target kan apa yang kita nak tahu dari pembacaan. Salah satu cara belajar aktif ialah mengajar.
5. Ajar orang lain. ππ
Selalu ajar orang lain sebab bila mengajar, kita akan gunakan banyak deria dan sebelum kita mengajar kawanΒ², mestilah kita akan betul betul faham apa yang kita belajar. Betul tak?
6. Selalu berpuasa π©ππ± β
Selalu amalkan amalan berpuasa sebab bila berpuasa, kurang rasa mengantuk terutamanya selepas makan makanan yang tinggi dengan karbohidrat. Selain itu, jangan makan waktu belajar! Nanti tak fokus
7. Amalkan solat Taubat π π§
Selalu amalkan solat taubat, tahajud dan hajat setiap hari. Bangun awal pagi untuk bersihkan diri sekitar 4.30 pagi dan terus bersiap untuk lakukan solat-solat sunat.
Pentingnya solat taubat ni, kerana kita tak lari dari kesilapan. Bila kita banyakkan bertaubat, maka dosa tidak akan menjadi penghalang untuk ilmu mudah masuk. Ilmu itu cahaya, dan cahaya tidak akan masuk ke dalam hati orang yang bermaksiat.
8. Selalu baca Al-Quran π
Selalu baca Al-Quran at least 10 m/s sebelum subuh setiap hari. Bagi Athirah, baca al-quran ni menenangkan. Dan dia selalu amalkan sebelum solat subuh berjemaah.
9. Belajar untuk dapatkan Ilmu, bukan peperiksaan π§
Dia berpegang kepada prinsip "Belajar sepanjang hayat". Belajar bukan hanya untuk peperiksaan. Kalau belajar hanya untuk peperiksaan, ilmu selepas SPM tu hanya sia-sia sahaja kerana kita akan lupa apa yang kita pelajari.
Siti Athirah sekarang ni belajar dalam bidang perubatan di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia. Wahhhh β€οΈππ
RAHSIA PELAJAR CEMERLANG:
FATIN NUR AFIQAH - SPM (9A+)
1β£ Ada long term goals dan short term goals. Kena tanya diri balik, "Sebenarnya apa aku nak dalam hidup ni?"
2β£ Aim high dan percayakan diri sendiri. Pedulikan apa orang nak kata tentang diri kita. Buat apa yang kita perlu buat!
3β£ Buat sesuatu secara konsisten. Always put 200% efforts when doing something tapi at the same time be kind to yourself.
4β£ Kena berhubungan baik dengan cikguΒ², kawanΒ², family members dan sesiapa pun di sekeliling kita. Jaga hati semua orang sebab kejayaan kita Harini adalah berpunca daripada doa orangΒ² di sekeliling.
4β£ Focus dalam kelas, fahamkan semua yang diajar dalam kelas. Kalau tak faham, tanya kawan atau cikgu. Refer buku rujukan dan buat latihan banyakΒ²
5β£ Know how to manage your time wisely. Set mind kita untuk buat kerja dengan lebih awal dan bukannya last minute!
6β£ Buat quiz, tests, past exam questions untuk refresh kan minda dan biasakan diri dengan format exam.
7β£ Get enough sleep and rest! Enjoy your study life. Have fun dengan kawan kawan and treat yourself with fancy foods maybe once a month.
πΈπΈπΈπΈπΈπΈπΈπΈπΈπΈπΈπΈπΈ
And no matter how successful we are, always ingat sentiasa ada org atas kita dan sentiasa ada org bawah kita. So, jangan mendongak ke langit, and always make use of what youβre gifted with to help and give back to others.
Credit: Twitter @/fatinnurafiqahh
@tips_spm2021
Rahsia kejayaannya:
β’ Berkat doa orang di sekelilingnya, khususnya ibu dan guru-guru
~ Dia akan minta doa dari ibu setiap hari
β’ selalu berkepit dengan buku
β’ sering mengulangkaji pelajaran ketika waktu lapang
β’ cetak keputusan orang lain yang cemerlang dan tampal di dinding sebagai pembakar semangat
Amalan:
β’ Solat Sunat Hajat
β’ Qiamullail
β’ membaca Al-Quran
Dia juga mengamalkan puasa sunat. Kerana merasakan waktu lebih panjang apabila berpuasa ketika mengulangkaji.
π« Telefon bimbit apabila ulangkaji
β‘οΈ Bercerita dengan kawan atau ibu apabila berasa tertekan
β‘οΈ Menjadikan Dr. Amalina Bakri sebagai idola β
@Tips_Spm2021
This is Dr. Amalina Che Bakri who got 17A's (straight A's) for SPM in 2004 π±
You guys should watch this video. Appreciate your time and manage them well π
βΌ #tiktok
βΌ #motivation
contoh video how they manage their study time
βΌ #tiktok
βΌ #productive
Tips for biology and for memorize subjectβΊοΈβΊοΈ
@tips_spm2021
βΌ #memorisation
βΌ #studytechniques
#tiktok
HI ! CUBA PAKAI TEKNIK NI UNTUK ATASI KEMALASAN KORANG π₯°β€οΈ SEMOGA BERMANFAAT
βΌ #tiktok
βΌ #studytips
