en
Feedback
𝘿𝙇𝙋 𝙉𝙊𝙏𝙀𝙎 🏁

𝘿𝙇𝙋 𝙉𝙊𝙏𝙀𝙎 🏁

Open in Telegram

hey dlp students ! having a hard time finding dlp notes ? this channel will help you out ! this channel is under @icebearrawrrnotes

Show more
3 260
Subscribers
No data24 hours
-37 days
+430 days
Posts Archive
Kamu boleh join @tips_spm2021, banyak nota-nota, tips, quiz dan lain-lain. Jom join!❤️

TIPS BUANG RASA MALAS KETIKA BELAJAR DAN BUAT KERJA SEKOLAH (PART 2) Sambungan ... @tips_spm2021 6⃣ IKUT TEKNIK POMODORO 🧮⏰ Kebanyakan orang tahu yang teknik pomodoro tu kaedah belajar aktif. Tapi, admin ada pengalaman di mana, bila admin tak set masa untuk buat kerja sekolah, admin akan buat kerja sekolah tu lama sangat. Tapi, bila admin set 20 minit untuk siapkan kerja sekolah. Seolah olah admin dalam satu pertandingan 😂. 7⃣ JANGAN TERLEBIH REHAT 🧘‍♂🧘 Rehat bila perlu. Rehat selepas kelas online, rehat selepas belajar, rehat selepas makan dan sebagainya. Kebanyakan orang rehat lama sangat sampai cakap "esoklah". Kalau kera di hutan mampu buat kerja hari ini, kenapa kita manusia biasa hanya mampu bergantung pada "esoklah?" 8⃣ PASTIKAN KERJA SELALU ADA DEPAN MATA 📚📑 Contohnya, berkaitan dgn homework, letak semua buku latihan/nota atas meja. Lagi banyak buku kat atas meja, maksudnya lagi banyak kerja tak siap. Benda ni boleh buatkan kita risau sebab kerja tak siap 9⃣ ALWAYS LOOK AT THE CALENDAR 📆🗓 Sebagai seorang yang selalu tengok calendar, percayalah. Masa berlalu dengan sangat pantas! Kalau awak tengok calendar, awak akan sedar dua benda: a) awak ada banyak masa b) awak memang tak ada banyak masa lagi dah 🔟 HAPPY KAN DIRI SENDIRI 🎉🪅 Contohnya, korang boleh plan: a) kalau aku siapkan kerja math ni, aku akan tengok dua episod k-drama b) lepas je belajar kimia, aku nak main game Benda ni macam simple. Tapi kalau kita buat kan, kita akan rasa excited untuk siapkan kerja

🔟 TIPS BUANG RASA MALAS KETIKA BELAJAR DAN BUAT KERJA SEKOLAH 🌱 @tips_spm2021 🌱 1⃣ KENA TAHU SEBAB KITA MALAS 🧘‍♀🧘 Malas sebab apa? Penat? Tak suka subjek tu? Kurang motivasi? Atau pun sebenarnya kita takut kalau kita tak faham sesuatu topik bila belajar? Contohnya, macam subjek Kimia atau Addmath. 2⃣ SELESAIKAN MASALAH UTAMA 💆‍♀💆 Lepas dah tahu sebab diri sendiri malas, cuba plan strategi sesuai dengan masalah tu untuk selesaikan satu-satu. Contoh: a) Kalau takut nak belajar math Solution: buat latihan dan minta tunjuk ajar cikgu 📐👩‍🏫 b) Kalau kerja banyak sangat Solution: Plan hari untuk buat satu persatu kerja 📆📃 c) Kalau phone adalah punca kita malas Kurangkan main phone. Ada satu ✨ tips ✨nak kurangkan main phone. Setiap kali bukak phone, set 30 minit je untuk main phone, lepas alarm dah berbunyi, tutup phone. Dan grab buku. 📖✏️ 3⃣ BUAT SESUATU ON TIME 📣🕘 Contohnya, kalau haritu cikgu dah beri homework, terus buat. Jangan tangguh! Kalau tangguh, nanti serabut. Make sure kita list semua homework dan siap kan satu persatu. 4⃣ BUAT SESUATU TU BIAR SEDIKIT-SEDIKIT 📊📈 Rasa malas nak belajar? Solutionnya: start belajar dengan 1 jam sehari. Jangan terus belajar 3-6jam. ❌ Kalau tak, nanti awak cepat give up dan putus asa. Belajar kurang dari 1 jam dalam dua minggu. Nanti lama lama kan mesti rasa macam 1 jam tak cukup 👍 5⃣ ADA MATLAMAT 📜🌍 Orang yang ada matlamat, tiada istilah untuk dia malas. Kerana matlamat setiap orang mestilah matlamat yang besar kan? Apa matlamat awak bila dah besar nanti? Nak banggakan ibu bapa? Nak belajar di luar negara? Nak jadi ahli peguam yang terhandal? Fikir-fikirkan.

photo content

✨7 CARA FOKUS DALAM BELAJAR - RAHSIA JADI PELAJAR TERBAIK ✨ ✨CARA #1: Cari tempat belajar yang sesuai 💮Bilik tidur tak sesuai jadi tempat belajar. Carilah tempat yang bersih dan cantik, ada kerusi yang selesa. Yang penting bebas dari tv, komputer atau telefon. Jauhkan sebarang gajet dari anda. OFFkan dan putuskan network internetnya. ✨CARA #2: Sediakan semua bahan yang diperlukan untuk belajar. 💮Pastikan semua barang yang kita nak guna masa belajar dah sedia ada. Pen, buku, pemadam, kalkulator dan sebagainya. Ia adalah sangat mengganggu masa belajar kalau ada benda tiada di meja dan kita tinggalkan tempat belajar untuk cari alat tersebut. Semangat pun boleh tiba-tiba hilang tau. ✨CARA #3: Cari teman belajar 💮Bila kita belajar seorang, ramai mengeluh sebab banyak hilang fokus, mungkin sebab mengantuk atau layan gajet. Cuba cari teman untuk belajar yang ada kesungguhan dan fokus. Jangan pilih teman baik yang suka berborak, nanti habis masa sebab berborak sahaja. Rugi! ✨CARA #4: Pilih snek sesuai 💮Jangan pilih minuman- minuman tenaga dan kopi, kerana ia boleh lemahkan badan dengan lebih cepat. Buah-buahan dan air kosong adalah bagus untuk kekal cerdas, mungkin kekacang ringkas juga. ✨CARA #5: Take 5 💮Untuk kekal fokus, anda perlu juga berehat. Selepas belajar 45 minit, ambil masa 10 minit untuk berehat dan buat perkara lain. Jangan ambil masa lebih lama dari 20 minit. ✨CARA #6: Rasakan Bahang Motivasi 💮Nak periksa, kita kena belajar. Kekalkan motivasi ketika ulangkaji dengan set minda dengan mencabar. Mencabar apa? Ya. Jangan jadikan peperiksaan sebagai beban, tapi katakan pada diri dan cabar diri anda untuk capai sesuatu untuk peperiksaan, ✨CARA #7: Duduk dan Belajar 💮Dah cuba Cara 1 – Cara 6? Jadi, anda dah bersedia untuk belajar. Gunakan Flash Card untuk tulis nota. Buat nota dalam bentuk point penting supaya senang nak ingat. Susun ikut topik untuk mudah di baca. Ingat info utama dahulu dalam suatu tajuk dahulu, Konsep penting perlu difahami sebelum mengingati tajuk kecil. ✨🌹Cara belajar yang berkesan boleh jimatkan masa. Study Smart lebih baik dari Study Hard.✨🌹💯 @tips_spm2021

TIPS HILANGKAN RASA MENGANTUK SEWAKTU KELAS & WAKTU PAGI 🥱 @Tips_SPM2021 Requested by - @nurhazwany & @DivenaSeri 1⃣ JANGAN TIDUR LAMBAT 🕓🕑 Perkara yang paling logik kita tahu adalah sesiapa yang tidur lambat, memang akan mengantuk. So, ubah waktu tidur. Set jam pukul 10 malam, supaya boleh remind kita untuk tidur awal. 2⃣ MINUM AIR PUTIH🥛🧊 Badan lesu dan dehidrated tu sebab kita tak minum air. Bayangkan dah tidur 5-6 jam, waktu tu kita tak minum air. Lepastu bangun pagi terus join online class tanpa ingatkan diri sendiri untuk minum air. Nope! Minum air ni benda paling basic. Try it out! 3⃣ MANDI TERUS, JANGAN TANGGUH🚿🛁 Saya tahu ramai students mandi lepas kelas online habis. Tapi lepas ni slow slow ajar diri mandi awal. Satu lagi mandi dengan air sejuk ✔️ mandi air sejuk boleh buatkan diri kita fresh and pagi² tak badmood. 4⃣ SARAPAN 🥗🫕 Kita ambik sarapan bukan untuk kenyang tau, tapi untuk otak dan badan kita. Make sure be kind with yourself. Kalau tak ambik sarapan memang mengantuk. Cuba makan pisang/sandwich ✔️ 🥪 5⃣ PASTIKAN BADAN AKTIF 🏃‍♀🏃‍♂ Bangun pagi tu kan selalunya mengantuk, so sebelum kelas online tu biasakan diri ambik angin luar rumah dulu atau duduk kat dapur sediakan makanan. Kemas rumah atau kemas bilik. Jangan duduk kat bilik tu lama². 6⃣ CHEWING GUM 🍬 Okay, kalau susah sangat nak hilang rasa mengantuk, cuba makan chewing gum. Masa kelas online tu, lagi lama mengunyah, lagi susah nak mengantuk. What if 6⃣ Tips kat atas ni memang tak bagi kesan apa-apa? 🧐 ❗️Tu maksudnya ada something wrong 🚫 dengan lifestyle awak. Korang kena ubah jadual waktu tidur, ubah diet seharian dan paling penting, kena ada matlamat.

photo content

CARA UNTUK MEMOTIVASIKAN DIRI UNTUK BELAJAR - originally prepared by @tips_spm2021 🎀 1. Fikir 'Kenapa?' ☁️ Setiap perkara yang kita buat mesti kena ada sebab. Kenapa belajar? Kenapa awak perlu siapkan semua kerja sekolah? Kenapa awak perlu menghafal sebanyak ini? Kenapa dan untuk apa? Jawapannya ada pada diri awak sendiri. :) 2. Beri masa untuk berehat 🛌 Selepas selesai belajar, pergilah berehat. Belajar bukan bermakna awak tak perlu berehat. Tenangkan fikiran dan cuba fikir strategi terbaik untuk belajar. 3. Set matlamat (goals) 📜 Pastikan matlamat awak realistik (boleh dicapai) dan logik. Jangan lah set matlamat yang tak masuk akal atau melampau. Pastikan matlamat tu adalah matlamat jangka panjang. Contohnya, belajar supaya kita dapat masuk ke universiti atau mendapat pekerjaan yang baik. 4. Jangan belajar banyak sangat! 💥 Kadangkala awak terlalu serius untuk belajar sampai diri sendiri penat. Kalau orang lain belajar 12 jam sehari, bukan bermakna awak perlu belajar macam diorang. Belajar lah sikit sikit yang penting kerap. Jangan belajar banyak sangat sampai tak mampu belajar lagi. 5. Buat perkara-perkara baru. 🚶 Setiap hari cubalah belajar dengan pelbagai teknik. Jangan terikat dengan satu teknik belajar sahaja. Dan jangan takut untuk belajar subjek yang kita lemah atau tak suka. Lagi banyak kita belajar, lagi banyak cabaran dan benda tulah yang akan buatkan kita lebih bersemangat untuk berusaha lagi dan lagi. 6. Stay healthy selalu 🥗 Make sure, stay hydrated. Minum 2 liter air selalu. Makan makanan yang berkhasiat, jangan tidur lambat, buatlah stretching/workout kat rumah dan yang paling penting, happykan diri sendiri. Setiap perkara yang kita lakukan pasti akan ada hasil yang terbaik. Kadang terlampau serius juga tak memberi manfaat. Kamu manusia biasa, it's okay untuk berehat tapi jangan sampai malas! Semoga post kali ini membawa manfaat.

Saya akan share tips untuk belajar :)❤️

Selamat Pagi guys, semua dah Makan?

👨🏻‍🎓Biology form 4 chapter 3 🍷🥃Type of solution Credit: 🧜‍♀@spm2023 🐾 @biologyspmnotes
+1
👨🏻‍🎓Biology form 4 chapter 3 🍷🥃Type of solution Credit: 🧜‍♀@spm2023 🐾 @biologyspmnotes

Chemistry Colours in Chemistry❤️🧡💛💚💙💜🖤🤍🤎 🌷Credits : @dannnialftrii (PDF) #chemistry #c6 #f4 #heera @heeranotes @chemistryspmnotes

Let's Belajar Physics Topic F5 Pressure (Hydrometer) - to measure relative density of liquid - density increase, floating - d
+2
Let's Belajar Physics Topic F5 Pressure (Hydrometer) - to measure relative density of liquid - density increase, floating - density decrease, sinking Credit: From channel Amazing Physic

finding dlp admins 🤍 - laki / pompuan - f4 /f5 - amik dlp subject - boleh upload dlp notes twice a week - tak dry HAHAHHA boleh pm @icebearrawrr utk jadi admin

Hi, guys. Admin berminta maaf kerana Movie Night hari ini dibatalkan sebab saya ada kerja sekolah yang banyak :(

Sorry Lambat tutup vote tadi, sila suggest apa video saya nak share nanti.

Guys! Semperna hari ini cuti. Admin akan buat Video Night kat sini! Siapa nak Join? (Pukul 2 saya akan tutup Vote ini)
Anonymous voting

Hi guys! Tumpang tanya sat, Sains T4 dan T5 yang mana Bab paling susah?

+2
[ kimia ] [ tingkatan 4 kssm ] [ bab 6 ] : Asid, Bes dan Garam (PART 1)💜🔮

Guys! Nak tak saya buat Study With Me kat Google Meet pada hari Jumaat (Minggu ni) malam?