en
Feedback
ماذا بعد! 🖤

ماذا بعد! 🖤

Open in Telegram

ما بنتعوضش.. ولا لينا بديل ما بنتكررش.. ووصالنا جميل 🧚‍♀️💙

Show more
639
Subscribers
-124 hours
-37 days
-730 days
Posts Archive
يا رب أشفي مامت دينا وعافيها واحفظهالها ومتحرمهاش منها💗. ( شكراً ع الدعوة الجميله دي ، ومتنسهاش ف دعواتكم بالله 🥹).

الإنسان دا طلع ولا حاجه ، شوية تعب يقعدوك ف سريرك وتبقى غير قادر ع تحمل شئ ، إحنا أضعف مما نتخيل ، حقيقي ربنا يديم علينا نعمة الصحه ❤️‍🩹.

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته 🤎. جدعه أنك رفضتي تدخلي علاقه غير شرعيه ، وهو لو بجد عاوزاك هيجي يتقدم ، انتي ادعي قالي يا
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته 🤎. جدعه أنك رفضتي تدخلي علاقه غير شرعيه ، وهو لو بجد عاوزاك هيجي يتقدم ، انتي ادعي قالي يا رب لو خير ليا قربه لو شر أبعده ،اتركي امورك لله ، وطبيعي تحلميي بيه عشان هو كان ف تفكيرك ودعائك فاهمه . انتي ادعي أنه ربنا يقدملك اللي فيه الخير وبس عشان متتعلقيش جامد .

" ٧ كتب قرأتها وفرقت معايا" 🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵 ١-توقف عن إرضاء الآخرين "هيعلمك إزاي تعرفي هدفِك في الحياه"🦋 ٢- كتاب لإنك الل
" ٧ كتب قرأتها وفرقت معايا" 🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵 ١-توقف عن إرضاء الآخرين "هيعلمك إزاي تعرفي هدفِك في الحياه"🦋 ٢- كتاب لإنك الله. "استشعار وجود الله في حياتك"🦋 ٣- كتاب كن الشخص الذي يجعلك سعيدًا. "هيعلمك المعني الحقيقي للسعاده، وإزاي تتبسِط صح"🦋 ٤- كتاب ابدأ الحياة الآن "هيعلمك إزاي تاخد قرارات صح في حياتك"🦋 ٥- كتاب بطل الحكاية "مجموعة قصص هتفتح عينك ع حاجات جديدة"🦋 ٦- كتاب كوني صحابية "هيحببك فاللبس الواسع والإلتزام"🦋. ٧-كتاب برد الطمأنينة هيعلمك الإيمان بالله والثبوت عند مساوئ الأقدار🦋. وحاولي تهدي الدنيا ع نفسك وتاخدي الامور ببساطه، انتي عندك حاجه زيي كدا، وهي اسمها متلازمه التفاصيل، ودي دايره مهلكه، بس حاولي تتجنبي.

عيوني 💗. و جزاكي يباشا💗.
عيوني 💗. و جزاكي يباشا💗.

حسن الظن بالله عبادة يحبايب قلبي🦋.

قال أنا مش قادر استوعب ، قالي أنا هستناك ف الحرم المكي ، خلاص أنا وصلت والعشاء هيبدأو ف الصلاه ،قال هناك لما يكتفي بيقفل الباب والناس الباقيه بيصلوا برا ، قال أنا وصلت وزعلت أنه مش هصلي عند الكعبه ،لاقيت الشاب مستنيني قالي متزعلش أنا أعرف ناس تبع الأمن وهدخلك دا كمان لو عاوزاني تخليك تصلي بيهم العشاء عادي😂💗. قالي أنا مكنتش قادر استوعب ،روحت رنيت ع صديقي اللي كلمني أنه ربنا قادر يخليني اصلي العشاء والتراويح معاه ،وجايلي وصليت أنا وهو جنب بعض ف الحرم وأنا مش قادره استوعب 🥹💗.. (شوفت بقى لما صدق من جواه أنه ربنا قادر ع كل شئ ،وطلع من ماله صدقه اللي هو محتاجه جداً عشان يسافر بيه ، بس هو واثق أنه ربنا قادر يغير موازين الدنيا كلها لأجلك )💗.

بصيلي بإستغراب وقالي أقف ع جنب كدا . قال وأنا فضلت ازود ف الصلاة ع النبي ، ومش فاقد الأمل ، روحت لاقيت واحد بيقولي انت سافرت ي دكتور قبل كدا ألمانيا ؟ قولتله اه ، قالي سبحان الله نازل النهارده سفريه مجانياً للدكاتره للي سافرت ألمانيا اتفضل معانا ، قال مكنتش قادر اصدق نفسي كل حاجه ماشيه بترتيب غريب. قال خلاص هركب الطياره روحت اتصورت ونزلتها استوري ،قال كل اللي شافها قال ازاي سافرت وأمي واخواتي يسألوا انت ليه مقولتش وازاي والكلام دا ، قال واحد شاف الصوره بتاعتي ورن عليا الشخص دا انا عملت لوالدته عملية القلب ،قالي عامل ايه ي دكتور أنا فلان اللي عملت لوالدتي عملية القلب ،قولتله عامل ايه ايوا افتكرتك ،قاله أنا شوفت صورتك لاقيتك هتنور المدينه ،أنا حجزتلك جناح ف فندق وزيارتك عليا💗.

قال لاميت أي حاجه ف شنطي وجريت ع المطار وأنا بردو بصلي ع النبي ، قال وقفت هناك قالي فين الباسبورد قولتله والله ما معايا ،قالي طيب أي ورق قولتله مش معايا ، قالي ما جاي ب أيه ؟ قولتله بالصلاة ع النبي صلي الله عليه وسلم. !

قال قفلت معاه وفضلت اصلي ع النبي ،ورنيت ع والدتي قولتلها ي ماما تعرفي حد محتاج جداً قالت اه ي ابني اعرف ست غلبانه مجبتش حاجه خالص عشان رمضان ولا عشان العيد ،قال ابعتي ي ماما الرقم واحولك عليه ،قال حولت 4 الآف باقي معايا 4 الآف. فضلت اصلي ع النبي وفتحت ابلكشين حجز التذاكر ،لاقيت سبحان الله تذكره نازله ب تلات الف بعد ما كانت أقل واحده ب 10 تلاف . التذكره دي بمناسبة الشهر الكريم ،قال حجزتها وطلع باقي ساعه ونص ع الطياره .

قاله أنت مش واثق ف ربنا ولا ايه ؟ قال لأ واثق طبعاً قاله واثق من جواك أنه قادر يخليك تصلي معايا التراويح النهارده ؟ قال لأ بصراحه أصلا اخد بالاسباب بردو ! قال مفيش حاجه بعيده عن ربنا ، عندي ليك حل ، قال فرحت جداً قولتله ايه ؟ قاله من دلوقتي خلي لسانك بس بالصلاة ع النبي وكمان طلع نص المبلغ اللي معاك صدقه . قال أنا مش معايا غير 8 الآف بس. قوله اعمل اللي قولتلك عليه وخلي ثقتك بالله قويه .

قال كان ف بداية شهر رمضان الكريم ،وأنا كان نفسي اسافر رمضان دا المدينه وأقضيه هناك ،وكنت قايل لأصحابي رمضان دا هطلع عمره إن شاء الله ،بس للأسف الفلوس معايا مكنتش متوفره ، قولت خلاص مش نصيبي السفريه دي ، كنت بقى كل ما اكلم حد م اصحابي يقول أنه بيجهز الشنطه عشان طالع عمره ،انا بقى كنت زعلان عشان نفسي أنا كمان جداً ،قال المهم بكلم واحد صحبي ف المدينه قالي ايه مش هتيجي العمره ؟ قولتله لأ والله مليش نصيب قاله وانت ايه عرفك أنه ملكيش نصيب ؟ قاله كل الظروف الحواليا بتقول لأ ،قوله يعم مهو أنت بثقتك بالله تقدر تيجي تصلي النهارده معايا العشاء والتراويح ف الحرم ،قال فضلت اضحك قولتله يعم خليك واقعي دا المغرب عليه تلات اربع ساعات ويأذن انت بتقول ايه ؟

فيه دكتور متعلم ومثقف ومتدين ما شاء الله ، سمعتله فيديو كان بيحكي عن أجمل حاجه حصلت ف حياتي ،وقال لولا أنها حصلت معايا أنا شخصياً مكنتش صدقتها .

هحكيلكم قصة جميله جداً عن قدرة ربنا والايمان واليقين بالله . صحصح معايا كدا 🙈.

خليك واثق ف ربنا قولاً وفعلاً ، يعني مينفعش تقول أنا عارف أنه ربنا قادر أنه يخلي الحاجه دي ف حياتي وتحصل حالا ،و أنت من جواك مش مصدق الكلام دا !

عاوزه أقولك ، أنه ربنا شايلك الحلو كله ، واللي أنت بتتمناه ،بس لسه الوقت المناسب مجاش .

عاوزه أقولك.. أنه كل حاجه هتعدي ، وهتبقى كويس بعدها ،بس منكرش أنه هتسيب علامة جواك ،بس حقيقي هتتعلم منها جداً.

السلام عليكم.. بقالي فتره طويله جداً مش بعمل فقرات صياح ي اخواتشي🚶‍♀.

وَيَدْعُ الْإِنسَانُ بِالشَّرِّ دُعَاءَهُ بِالْخَيْرِ وَكَانَ الْإِنسَانُ عَجُولًا اللَّهُمَّ إنَّا نَسْألُكَ مِنَ الخَيْرِ كُلِّهِ عَاجِلِهِ وَآجِلِهِ مَا عَلِمْنَا مِنْهُ وَمَا لَمْ نَعْلَمْ ، وَنَعُوذُ بِكَ مِنَ الشَّرِّ كُلِّهِ عَاجِلِهِ وَآجِلِهِ مَا عَلِمْنَا مِنْهُ وَمَا لَمْ نَعْلَمْ💗. -قيام الليل والدعاء لإخواتنا ف غزه 💗

اي قرار هتاخده عشان ربنا متفكرش فيه مرتين.

ماذا بعد! 🖤 - Statistics & analytics of Telegram channel @alroooooo7