1 150
Subscribers
-624 hours
-127 days
-1530 days
Posts Archive
Repost from نگاهِ دیگر | صابر گُلعنبری
🔺روز جهانی زبان ضاد!
18 دسامبر هر سال در تقویم سازمان ملل روز جهانی زبان عربی نامیده شده است. زبان عربی این جایگاه را از 18 دسامبر 1973 پس از آن کسب کرد که به دنبال تلاش پیگیر عربستان و مراکش، مجمع عمومی سازمان ملل با تصویب قطعنامه 3190 زبان عربی را به عنوان یک زبان رسمی و کاری در سازمان ملل متحد به رسمیت شناخت.
نام دیگر زبان عربی زبان «ضاد» است که امروز یکی از شش زبان رسمی جهان است. هم اکنون اسناد و مدارک سازمان ملل به این زبان هم ترجمه میشود.
جالب اینجاست که از ۶ زبان رسمی سازمان ملل ۴ زبان آن (انگلیسی، فرانسوی، روسی و چینی) متعلق به پنج قدرت جهانی (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین) است که دارای کرسی دایم در شورای امنیت میباشند، اما در این میان زبان عربی و اسپانیایی توانستهاند همپای زبانهای رسمی آن پنج قدرت به زبان رسمی بینالمللی تبدیل شوند.
امروز در جهان بیش از ۵۵۰ میلیون نفر به زبان عربی سخن میگویند که عربی زبان مادری حدود ۳۰۰ میلیون نفر از آنهاست و زبان دوم ۲۵۰ میلیون نفر دیگر است. زبان عربی از لحاظ جمعیت ناطقان به آن چهارمین زبان دنیاست.
اما زبان عربی با داشتن ۱۲ میلیون و ۳۰۲ هزار و ۹۱۲ واژه بدون تکرار از لحاظ تعداد واژگان صدرنشین زبانهای جهان است که زبان انگلیسی با ۶۰۰ هزار واژه در مقام دوم و زبان فرانسوی با ۱۵۰ هزار واژه در جایگاه سوم قرار دارد.
ارنست رنان خاورشناس، زبانشناس و فیلسوف فرانسوی که آرای جنجالی وی درباره اسلام و بلاد اسلامی و مناظرات روزنامهای او با سیدجمال معروف است، درباره زبان عربی میگوید: «زبان عربی یکباره و ناگهان در اوج کمال و زیبایی رخ نمود. این شگفتترین حادثه(زبانی) تاریخ بشریت است. نه کودکی دارد و نه سالخوردگی.»
واقعیت این است که آشنایان به این زبان خوب میدانند که از چه توان و قدرت زایش، انعطاف و سازگاری شگفتآوری برخوردار است و این هم به دلیل قواعد و قوانین زبانی موجود در آن است. ابواب زبان عربی(ثلاثی مجرد و مزید و...) در واقع کارخانه تولید و پردازش واژگان به شمار میرود.
اما چرا به زبان عربی زبان ضاد هم گفته میشود؟ چون هم در اصل تنها زبانی است که حرف ضاد دارد و هم تلفظ آن برای غیر عربها بسیار دشوار است. سیبویه پدر ایرانی نحو عربی به تفصیل به آن پرداخته است.
حرف "ضاد" با گسترش اسلام در جوامع غیر عرب به دردسرسازترین حرف عربی تبدیل شد. نومسلمانان قادر به تلفظ صحیح آن نبودند و هنوز هم حتی برخی مردمان عرب در آفریقا با آن مشکل دارند. از همان زمان با "ظاء" اشتباه گرفته میشد؛ چون مخرج دهانی هر دو بسیار نزدیک است. حتی در شامات هم برخی "ضاد" را "دال" تلفظ میکنند.
صاحب بن عباد کاتب و وزیر دولت آل بویه کتاب «الفرق بین الضاد و الظاء» را ناظر به مشکلات ایرانیان در تلفظ ضاد نگاشته است.
از همان سدههای نخست اسلامی پای این حرف به مباحث فقهی هم باز شد و فقهای مسلمان فتاوی "ضادی" دادند و هنوز هم بحثی فقهی در برخي جوامع مسلمان است. علت این اهتمام هم وجود این حرف در سوره حمد است که امر وجوبی در فقه اسلامی بر قرائت آن در نمازهای پنجگانه وجود دارد. این حرف در دو واژه "المغضوب" و"الضالین" در این سوره وجود دارد که اگر به شکل صحیح تلفظ نشوند، معنای مطلوب را افاده نمیکند.
#صابر_گل_عنبری
@Sgolanbari
Repost from الفباء
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
🏷️ شنوندهٔ خوبی باشیم!
✍️ شاهین کلانتری
ما عادت کردهایم تا هر چه در آستین داریم را بلافاصله و بیدرنگ، پس از تمام شدن حرف طرف مقابل بیرون بریزیم و از آن بدتر حرف زدن میان حرفهای دیگری است.
اگر این عادت را در خودمان ایجاد کنیم که اول حرفهای هرکسی را کامل بشنویم و بعد برای پاسخ، با چند لحظه مکث دربارۀ حرفی که میخواهیم بزنیم فکر کنیم، به شنوندهای فوقحرفهای تبدیل میشویم.
#مهارتهای_زندگی
@Alefba99 | الفباء
و) باید در مبارزه با این پدیده از خود استقامت نشان داد و زود خسته نشد و قرار نیست و تجربه هم نشده که جنیات مادام العمر مزاحم یک خانواده باشند.
ز) می بایست این مشکل را –کسی که به آن مبتلا می شود- یک ابتلا و امتحانی از جانب الهی بداند که در آن صورت با چنین تصوری، بهتر و با انگیزه قوی تر می تواند به توبه و تزکیه نفس و اصلاح آن مبادرت ورزد.
ح) برخی اهل علم از سلف و خلف مجموعه های از آیات و اوراد مأثور را جمع کرده و اثر آنها در حل این مشکل را تجربه کرده اند؛ پس خوب است که آنها را روزانه در خانه قرائت کرد و خواند. خوشبختانه الآن در قالب جزوه هایی تألیف شده و یا به شکل اپلکشن ها در آورده شده که می توان آن ها را از انترنت دانلود کرد و از گوشی به آسانی خواند و دنبال کرد. البته باید متوجه بود که از مولفان معتبر از اهل سنت باشد؛ زیرا در این میدان، جعلکاری های زیادی از اهل بدعت هم شده است.
من در ذیل این نوشته، یکی از آن اپلکشن ها را که حاوی این بخش نیز هست در صفحه می گذارم.
✍️ضیاء احمد فاضلی، مسوول مدرسه احیاءالعلوم هرات.
♦️علاج مشکلِ سرقت و مزاحمتِ جنیات در خانه
🔸خواهری سوالی را بدین شرح مطرح کرده اند:
خانه ما -بقول عامیانه- سنگین است یعنی: جنیات داره. چنان که بسا اوقات چیزی در جایی می گذاریم حتی خوب و دقیق دقت هم می کنیم؛ اما از جایش گم میشه؛ تا چند وقت. یا جایش کلا تغییر میکنه. ما دوخانواده زندگی می کنیم اگر چیزی گم میشه مه می فهمم دنبالش نمی گردم؛ اما خانواده مادرم هستن میگن شما برداشتین یا بچه هایت گم کردن. حتی قسم می خوریم اما باور نمی کنند وجنجال میشه.. سوالم اینست که این مشکل را چگونه حل کنیم و نیز وقتی چیزی گم میشه چکار کنم؟ یا چکار کنیم؟
🔸الجواب:
مشکل مزاحمت جنیات، هر چند نادر، اما یک مشکل دشوار است. یک واقعیت تلخ است و جز انسان نا آگاه یا غافل، آن را انکار نمی کند؛ زیرا بارها این مشکل برای برخی خانواده ها –حتی در همین شهر ما و شما و در عرض همین یکی دو سال پیش شده است-.
من آنچه را در حل این مشکل کمک کند در قالب نکاتی به قرار زیر پیشنهاد می کنم:
اولاً تحقیق بیشتر شود که آیا واقعاً تشخیص درست است؛ نکند دستی و دستهایی از افراد در کار باشد؟
ثانیاً اگر ثابت شد که مفقودی های خانه هرگز کار انسانی نیست؛ پس می شود احتیاطاً جنیات را عامل آن در نظر گرفت ودر آن صورت:
1- باید دیگران را قانع کرد که این کار کسی از خانواده نیست، تا مبادا فضای شک و بی اعتمادی و در نهایت کینه و تنش میان اعضای فامیل به میان آید.
2- نباید از چنین چیزی زیاد ترسید. یعنی نباید در مسأله بزرگنمایی شود و نباید اطفال و زنان ترسانده شوند. جنیات هم، آن چنان اختیاراتی بدیشان داده نشده که بتوانند هر چه بخواهند به انجام رسانند. این سنت الهی است؛ ورنه می بایست اکثر مردم زندگی شان از آن، دچار هرج و مرج می شد که چنین نیست. تجربه نشان داده است که جنیات از افرادی که شجاع و دلیر اند می ترسند؛ در حالی که افراد بزدل و ترسو را بیشتر هدف اذیت خود قرار می دهند.
3- باید برای دفع شر جنیات از خانه و خانواده در روشنایی تعالیم اسلام دست به کار شد؛ و صد البته رجوع به شیوه های خلاف شرع، هم دین و ایمان را تباه می کند و هم مشکل را بیشتر پیچیده می سازد. مبادا به چنگ دکانداران در کمین بیفتید؛ همانها که ادعای لشکری بودن می کنند؛ موضوع را به هزارگونه بال و پر داده و ادعاهای عجیب و غریب سر می دهند و در نهایت شما را تحت تأثیر خود قرار داده و به بهانه ها جیب شما را خالی می سازند؛ در حالی که چیزی از گره را هم نگشوده و به اصطلاح "جو دو خر را" هم از هم جدا کرده نمی توانند؛ والبته دعاخوانان واقعی در این زمینه که هم پایبند شرع الهی و هم اهل فن و پختگی باشند خیلی کم اند، لا اقل در محیط ما دیده نمی شوند. پس چاره ای نیست جز این که به صورت خودی به شیوه های شرعی و تجارب نیک اهل علم چنگ زد؛ از جمله عملی کردن موارد آتی:
الف) باید هر گونه منکر را از خانه دور ساخت؛ از جمله: تصاویر آویخته بر در و دیوار و مجسمه های به نمایش گذاشته شده در الماری ها و سایر منکرات را –اگر هست-.
ب) باید اعتقاد خویش به الله توانا و به تقدیر او را محکم ساخت و عقیده را از شائبه های شرک، پاکیزه ساخت. باید هر چه از منکرات اعتقادی در خانه است؛ از جمله: مهره های چشمک و تعویذهای عجیب و غریب را از خانه دور کرد و به جای آن، قرآن کریم، جزوه های دعاهای مأثور را در دسترس اعضای خانواده گذاشت.
ج) باید پیوند خویش با الله تعالی را از طریق رجوع به عبادت و بندگی خالصانه به وی و ترک گفتن هر گونه گناه و معصیت، استوار تر ساخت؛ از جمله: پایبندی بیشتر و بهتر به نمازهای پنجگانه، تلاوت قرآن کریم، اذکار و دعاهای مأثور، ازدیاد ذکر و یاد الهی و سحرخیزی و مناجات با الله. و باید از گناهانی مانند: مشاهده فیلم های نامشروع، حضور منفی و غفلتبار در صفحات مجازی، تعرض به حقوق بندگان خدا، مانند غیبت و آزار و اذیت شان خود داری کرد.
د) ازدیاد تلاوت سوره بقره در آن خانه بسیار مفید است؛ نبی(ص) فرمودند: «..لا تستطیعها البطلة» [صحیح مسلم] (..[در خانه ای که سوره بقره تلاوت شود] جادوگران در آن گزندی رسانده نمی توانند) و البته چه بسا مزاحمت برخی جنیات به تحریک برخی جادوگران باشد.
گفتنی است: میزان تأثیر تلاوت و دعاهای مأثور، بستگی دارد به میزان قوت عقیده، اخلاص، صدق و توکل بنده به الله متعال؛ پس باید کوشید این مفاهیم ایمانی را در خود رشد داد و تقویت بیشتر کرد.
هـ) به اذکار صبح و شام از نبی(ص) باید پایبندی بیشتر نشان داد و نیز به دعاها و اوردای که به مناسبت های مختلف از ایشان ثابت شده است؛ مانند: دعای دخول و خروج تشناب، دعای خروج و دخول به منزل و مثل آن. ادامه دارد:
ضياء احمد فاضلي, [12/16/2024 8:56 AM]
ز) می بایست این مشکل را –کسی که به آن مبتلا می شود- یک ابتلا و امتحانی از جانب الهی بداند که در آن صورت با چنین تصوری، بهتر و با انگیزه قوی تر می تواند به توبه و تزکیه نفس و اصلاح آن مبادرت ورزد.
ح) برخی اهل علم از سلف و خلف مجموعه های از آیات و اوراد مأثور را جمع کرده و اثر آنها در حل این مشکل را تجربه کرده اند؛ پس خوب است که آنها را روزانه در خانه قرائت کرد و خواند. خوشبختانه الآن در قالب جزوه هایی تألیف شده و یا به شکل اپلکشن ها در آورده شده که می توان آن ها را از انترنت دانلود کرد و از گوشی به آسانی خواند و دنبال کرد. البته باید متوجه بود که از مولفان معتبر از اهل سنت باشد؛ زیرا در این میدان، جعلکاری های زیادی از اهل بدعت هم شده است.
من در ذیل این نوشته، یکی از آن اپلکشن ها را که حاوی این بخش نیز هست در صفحه می گذارم.
✍️ضیاء احمد فاضلی، مسوول مدرسه احیاءالعلوم هرات.
ضياء احمد فاضلي, [12/16/2024 8:56 AM]
♦️علاج مشکلِ سرقت و مزاحمتِ جنیات در خانه
🔸خواهری سوالی را بدین شرح مطرح کرده اند:
خانه ما -بقول عامیانه- سنگین است یعنی: جنیات داره. چنان که بسا اوقات چیزی در جایی می گذاریم حتی خوب و دقیق دقت هم می کنیم؛ اما از جایش گم میشه؛ تا چند وقت. یا جایش کلا تغییر میکنه. ما دوخانواده زندگی می کنیم اگر چیزی گم میشه مه می فهمم دنبالش نمی گردم؛ اما خانواده مادرم هستن میگن شما برداشتین یا بچه هایت گم کردن. حتی قسم می خوریم اما باور نمی کنند وجنجال میشه.. سوالم اینست که این مشکل را چگونه حل کنیم و نیز وقتی چیزی گم میشه چکار کنم؟ یا چکار کنیم؟
🔸الجواب:
مشکل مزاحمت جنیات، هر چند نادر، اما یک مشکل دشوار است. یک واقعیت تلخ است و جز انسان نا آگاه یا غافل، آن را انکار نمی کند؛ زیرا بارها این مشکل برای برخی خانواده ها –حتی در همین شهر ما و شما و در عرض همین یکی دو سال پیش شده است-.
من آنچه را در حل این مشکل کمک کند در قالب نکاتی به قرار زیر پیشنهاد می کنم:
اولاً تحقیق بیشتر شود که آیا واقعاً تشخیص درست است؛ نکند دستی و دستهایی از افراد در کار باشد؟
ثانیاً اگر ثابت شد که مفقودی های خانه هرگز کار انسانی نیست؛ پس می شود احتیاطاً جنیات را عامل آن در نظر گرفت ودر آن صورت:
1- باید دیگران را قانع کرد که این کار کسی از خانواده نیست، تا مبادا فضای شک و بی اعتمادی و در نهایت کینه و تنش میان اعضای فامیل به میان آید.
2- نباید از چنین چیزی زیاد ترسید. یعنی نباید در مسأله بزرگنمایی شود و نباید اطفال و زنان ترسانده شوند. جنیات هم، آن چنان اختیاراتی بدیشان داده نشده که بتوانند هر چه بخواهند به انجام رسانند. این سنت الهی است؛ ورنه می بایست اکثر مردم زندگی شان از آن، دچار هرج و مرج می شد که چنین نیست. تجربه نشان داده است که جنیات از افرادی که شجاع و دلیر اند می ترسند؛ در حالی که افراد بزدل و ترسو را بیشتر هدف اذیت خود قرار می دهند.
3- باید برای دفع شر جنیات از خانه و خانواده در روشنایی تعالیم اسلام دست به کار شد؛ و صد البته رجوع به شیوه های خلاف شرع، هم دین و ایمان را تباه می کند و هم مشکل را بیشتر پیچیده می سازد. مبادا به چنگ دکانداران در کمین بیفتید؛ همانها که ادعای لشکری بودن می کنند؛ موضوع را به هزارگونه بال و پر داده و ادعاهای عجیب و غریب سر می دهند و در نهایت شما را تحت تأثیر خود قرار داده و به بهانه ها جیب شما را خالی می سازند؛ در حالی که چیزی از گره را هم نگشوده و به اصطلاح "جو دو خر را" هم از هم جدا کرده نمی توانند؛ والبته دعاخوانان واقعی در این زمینه که هم پایبند شرع الهی و هم اهل فن و پختگی باشند خیلی کم اند، لا اقل در محیط ما دیده نمی شوند. پس چاره ای نیست جز این که به صورت خودی به شیوه های شرعی و تجارب نیک اهل علم چنگ زد؛ از جمله عملی کردن موارد آتی:
الف) باید هر گونه منکر را از خانه دور ساخت؛ از جمله: تصاویر آویخته بر در و دیوار و مجسمه های به نمایش گذاشته شده در الماری ها و سایر منکرات را –اگر هست-.
ب) باید اعتقاد خویش به الله توانا و به تقدیر او را محکم ساخت و عقیده را از شائبه های شرک، پاکیزه ساخت. باید هر چه از منکرات اعتقادی در خانه است؛ از جمله: مهره های چشمک و تعویذهای عجیب و غریب را از خانه دور کرد و به جای آن، قرآن کریم، جزوه های دعاهای مأثور را در دسترس اعضای خانواده گذاشت.
ج) باید پیوند خویش با الله تعالی را از طریق رجوع به عبادت و بندگی خالصانه به وی و ترک گفتن هر گونه گناه و معصیت، استوار تر ساخت؛ از جمله: پایبندی بیشتر و بهتر به نمازهای پنجگانه، تلاوت قرآن کریم، اذکار و دعاهای مأثور، ازدیاد ذکر و یاد الهی و سحرخیزی و مناجات با الله. و باید از گناهانی مانند: مشاهده فیلم های نامشروع، حضور منفی و غفلتبار در صفحات مجازی، تعرض به حقوق بندگان خدا، مانند غیبت و آزار و اذیت شان خود داری کرد.
د) ازدیاد تلاوت سوره بقره در آن خانه بسیار مفید است؛ نبی(ص) فرمودند: «..لا تستطیعها البطلة» [صحیح مسلم] (..[در خانه ای که سوره بقره تلاوت شود] جادوگران در آن گزندی رسانده نمی توانند) و البته چه بسا مزاحمت برخی جنیات به تحریک برخی جادوگران باشد.
گفتنی است: میزان تأثیر تلاوت و دعاهای مأثور، بستگی دارد به میزان قوت عقیده، اخلاص، صدق و توکل بنده به الله متعال؛ پس باید کوشید این مفاهیم ایمانی را در خود رشد داد و تقویت بیشتر کرد.
هـ) به اذکار صبح و شام از نبی(ص) باید پایبندی بیشتر نشان داد و نیز به دعاها و اوردای که به مناسبت های مختلف از ایشان ثابت شده است؛ مانند: دعای دخول و خروج تشناب، دعای خروج و دخول به منزل و مثل آن.
و) باید در مبارزه با این پدیده از خود استقامت نشان داد و زود خسته نشد و قرار نیست و تجربه هم نشده که جنیات مادام العمر مزاحم یک خانواده باشند.
ح) برخی اهل علم از سلف و خلف مجموعه های از آیات و اوراد مأثور را جمع کرده و اثر آنها در حل این مشکل را تجربه کرده اند؛ پس خوب است که آنها را روزانه در خانه قرائت کرد و خواند. خوشبختانه الآن در قالب جزوه هایی تألیف شده و یا به شکل اپلکشن ها در آورده شده که می توان آن ها را از انترنت دانلود کرد و از گوشی به آسانی خواند و دنبال کرد. البته باید متوجه بود که از مولفان معتبر از اهل سنت باشد؛ زیرا در این میدان، جعلکاری های زیادی از اهل بدعت هم شده است.
من در ذیل این نوشته، یکی از آن اپلکشن ها را که حاوی این بخش نیز هست در صفحه می گذارم.
✍️ضیاء احمد فاضلی، مسوول مدرسه احیاءالعلوم هرات.
♦️چگونگی علاج مشکلِ سرقت و مزاحمت جنیات
🔸خواهری سوالی را بدین شرح مطرح کرده اند:
خانه ما -بقول عامیانه- سنگین است یعنی: جنیات داره. چنان که بسا اوقات چیزی در جایی می گذاریم حتی خوب و دقیق دقت هم می کنیم؛ اما از جایش گم میشه؛ تا چند وقت. یا جایش کلا تغییر میکنه. ما دوخانواده زندگی می کنیم اگر چیزی گم میشه مه می فهمم دنبالش نمی گردم؛ اما خانواده مادرم هستن میگن شما برداشتین یا بچه هایت گم کردن. حتی قسم می خوریم اما باور نمی کنند وجنجال میشه.. سوالم اینست که این مشکل را چگونه حل کنیم و نیز وقتی چیزی گم میشه چکار کنم؟ یا چکار کنیم؟
🔸الجواب:
مشکل مزاحمت جنیات، هر چند نادر، اما یک مشکل دشوار است. یک واقعیت تلخ است و جز انسان نا آگاه یا غافل، آن را انکار نمی کند؛ زیرا بارها این مشکل برای برخی خانواده ها –حتی در همین شهر ما و شما و در عرض همین یکی دو سال پیش شده است-.
من آنچه را در حل این مشکل کمک کند در قالب نکاتی به قرار زیر پیشنهاد می کنم:
اولاً تحقیق بیشتر شود که آیا واقعاً تشخیص درست است؛ نکند دستی و دستهایی از افراد در کار باشد؟
ثانیاً اگر ثابت شد که مفقودی های خانه هرگز کار انسانی نیست؛ پس می شود احتیاطاً جنیات را عامل آن در نظر گرفت ودر آن صورت:
1- باید دیگران را قانع کرد که این کار کسی از خانواده نیست، تا مبادا فضای شک و بی اعتمادی و در نهایت کینه و تنش میان اعضای فامیل به میان آید.
2- نباید از چنین چیزی زیاد ترسید. یعنی نباید در مسأله بزرگنمایی شود و نباید اطفال و زنان ترسانده شوند. جنیات هم، آن چنان اختیاراتی بدیشان داده نشده که بتوانند هر چه بخواهند به انجام رسانند. این سنت الهی است؛ ورنه می بایست اکثر مردم زندگی شان از آن، دچار هرج و مرج می شد که چنین نیست. تجربه نشان داده است که جنیات از افرادی که شجاع و دلیر اند می ترسند؛ در حالی که افراد بزدل و ترسو را بیشتر هدف اذیت خود قرار می دهند.
3- باید برای دفع شر جنیات از خانه و خانواده در روشنایی تعالیم اسلام دست به کار شد؛ و صد البته رجوع به شیوه های خلاف شرع، هم دین و ایمان را تباه می کند و هم مشکل را بیشتر پیچیده می سازد. مبادا به چنگ دکانداران در کمین بیفتید؛ همانها که ادعای لشکری بودن می کنند؛ موضوع را به هزارگونه بال و پر داده و ادعاهای عجیب و غریب سر می دهند و در نهایت شما را تحت تأثیر خود قرار داده و به بهانه ها جیب شما را خالی می سازند؛ در حالی که چیزی از گره را هم نگشوده و به اصطلاح "جو دو خر را" هم از هم جدا کرده نمی توانند؛ بلکه باید به شیوه شرعی و تجارب نیک اهل علم و حکمت چنگ زد؛ از جمله عملی کردن موارد آتی:
الف) باید هر گونه منکر را از خانه دور ساخت؛ از جمله: تصاویر آویخته بر در و دیوار و مجسمه های به نمایش گذاشته شده در الماری ها و سایر منکرات را –اگر هست-.
ب) باید اعتقاد خویش به الله توانا و به تقدیر او را محکم ساخت و عقیده را از شائبه های شرک، پاکیزه ساخت. باید هر چه از منکرات اعتقادی در خانه است؛ از جمله: مهره های چشمک و تعویذهای عجیب و غریب را از خانه دور کرد و به جای آن، قرآن کریم، جزوه های دعاهای مأثور را در دسترس اعضای خانواده گذاشت.
ج) باید پیوند خویش با الله تعالی را از طریق رجوع به عبادت و بندگی خالصانه به وی و ترک گفتن هر گونه گناه و معصیت، استوار تر ساخت؛ از جمله: پایبندی بیشتر و بهتر به نمازهای پنجگانه، تلاوت قرآن کریم، اذکار و دعاهای مأثور، ازدیاد ذکر و یاد الهی و سحرخیزی و مناجات با الله. و باید از گناهانی مانند: مشاهده فیلم های نامشروع، حضور منفی و غفلتبار در صفحات مجازی، تعرض به حقوق بندگان خدا، مانند غیبت و آزار و اذیت شان خود داری کرد.
د) ازدیاد تلاوت سوره بقره در آن خانه بسیار مفید است؛ نبی(ص) فرمودند: «..لا تستطیعها البطلة» [صحیح مسلم] (..[در خانه ای که سوره بقره تلاوت شود] جادوگران در آن گزندی رسانده نمی توانند) و البته چه بسا مزاحمت برخی جنیات به تحریک برخی جادوگران باشد.
گفتنی است: میزان تأثیر تلاوت و دعاهای مأثور، بستگی دارد به میزان قوت عقیده، اخلاص، صدق و توکل بنده به الله متعال؛ پس باید کوشید این مفاهیم ایمانی را در خود رشد داد و تقویت بیشتر کرد.
هـ) به اذکار صبح و شام از نبی(ص) باید پایبندی بیشتر نشان داد و نیز به دعاها و اوردای که به مناسبت های مختلف از ایشان ثابت شده است؛ مانند: دعای دخول و خروج تشناب، دعای خروج و دخول به منزل و مثل آن.
و) باید در مبارزه با این پدیده از خود استقامت نشان داد و زود خسته نشد و قرار نیست و تجربه هم نشده که جنیات مادام العمر مزاحم یک خانواده باشند.
ز) می بایست این مشکل را –کسی که به آن مبتلا می شود- یک ابتلا و امتحانی از جانب الهی بداند که در آن صورت با چنین تصوری، بهتر و با انگیزه قوی تر می تواند به توبه و تزکیه نفس و اصلاح آن مبادرت ورزد.
پرسیده اند:
♦️حکم خارجشدن چرک از سر زخم..
کسی که پایو زخم دارد و از آن چرک و آب بیرون میشود آیا وضویش میشکند؟ و نیز دم بدم، بیرون میشود.
🔸الجواب:
جاری شدن چرک که از سر زخم که به بیرون از زخم سرایت کند وضو را می شکند.
واگر زود زود بیرون می شد حکم معذور را دارد، که به هر وقت نماز یک وضو باید بگیرد و درآن صورت از این عارضه، وضو نمی شکند.
✍ضیاءاحمد فاضلی
💓نه سفارش حیاتبخش در سوره حجرات
۹ سفارش قرآنی که اگر عمل کنیم خیلی از رفتارهایمان شاید شکل دیگری بهخود گیرد:
✅ فَتَبَيَّنُوا:
اهل تحقیق و بررسی باشید، قبل از اینکه سخنی بگویید، خوب درباره آن تحقیق کنید.
✅ فَأَصْلِحُوا:
اگر بین دوستان و آشنایان شما کدورتی هست، میان ایشان صلح و سازش برقرار کنید و خود نیز اهل صلح و سازش باشید.
✅ وَأَقْسِطُوا:
عادل باشید و براساس حق قضاوت کنید و در اجرای حق، میان دوست و آشنا با بیگانه فرقی نگذارید.
✅ لَا يَسْخَر:
دیگران را مسخره نکنید، مردم و اقوام گوناگون را به سُخره نگیرید.
✅ وَلَا تَلْمِزُوا:
به دیگران طعنه نزنید و از آنها عیبجویی نکنید.
✅ وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَاب:
لقبهای زشت و ناپسند بر یکدیگر مگذارید و از اینکه یکدیگر را با القاب زشت و ناپسند صدا بزنید، شدیدا اجتناب کنید.
✅ اِجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِنَ الظَّنِّ:
از بسیاری از گمانها دوری کنید، همچنین از گمان بد در مورد دیگران بهشدت خودداری کنید.
✅ وَلَا تَجَسَّسُوا:
اهل جاسوسی و پردهدری نباشید و در کار و زندگی دیگران سرک نکشید.
✅ وَلَا يَغْتَب:
اهل غیبت پشت دیگران نباشید و جلساتی را که در آن غیبت کسی میشود، ترک کنید.
این سفارشات ۹گانه در سوره مبارکه حجرات آمده و برخی از رهنمودهای الهی در تعامل با سایر انسانها را بهاختصار بیان فرمودهاست.
پرسیده اند:
♦️شب چهار شنبه پدر بزرگم در ایران وفات کرد روز چهار شنبه توسط مرده شو ها در ایران غسل داد شد و چند روز میءذرد تا لهرات برسد و دفن شود. آیا درست شده؟
🔸الجواب:
شستن میت فقط یکبار روا شده است، و شستن یک جهت موظف رسمی در ایران، کفایت میکند.
البته اگر بعد از غسل میت چیزی از او خارج شود، تنها همان قسمت شسته می شود.
✍ضیاءاحمد فاضلی
پرسیده اند:
♦️آیا لباس هم میشه که زکات بدهیم؟
تفصیل سوال:
به وقت نامزاد داری مه، خویش هایم پیراهنی به مه به ۱۵۰۰۰ خریده بودن دوبار بیشتر به تن نکردم آیا میشه به حساب ۵۰۰۰ زکات بدهم ؟
🔸الجواب:
در اصل، زکات هر چیز از سر خودش لازم میشود، و میشود آن را تبدیل به چیزی کرد که به صلاح فقیر باشد، مانند: پول نقد، مواد غذایی و سوخت و لباسهای عادی.
و وقتی زکات به کدام متاعی هم شکسته می شود، احتیاطا همان نرخی گرفته می شود که کدام کسی به آن نرخ، خریدارش باشد.
لذا، از کجا معلوم که الآن آن لباس به ۵هزار بیرزد؟ و نیز لباس فاخر هرگز از نیازهای اولیه فقیر محسوب نمیشود.
بهتر است آن را به فروش برسانید و یا به مواد اولیه عوض کنید و به فقیر به زکات بپردازید.
✍ضیاءاحمد فاضلی، مسوول مدرسه احیاءالعلوم
🔰شرح حدیثی از ریاض الصالحین(25)
♦️عنوان: سرنوشت دینی همسایه آزار
🔸از ابوهريره (رض) روايت است که پيامبر (ص) فرمود: واللَّهِ لا يُؤْمِن، واللَّهِ لا يُؤْمِن، قِيل: منْ يا رسولَ اللَّه؟ قال: الَّذي: لا يأْمنُ جارُهُ بَوَائِقَهُ [متفق عليه]
🔸ترجمه: بخدا مؤمن شمرده نمي شود بخدا مؤمن شمرده نمي شود بخدا مؤمن شمرده نمي شود. گفته شد چه کسي يا رسول الله؟ فرمود: کسي که همسايه اش از شر او در امان نمي باشد.
🔸کلمات کلیدی
واللهِ: یکی از معانی "واو" در عربی، معنی قسم است که چون بر سر نام خدا آید معنی سوگند را میدهد و مدخولش را مجرور میسازد.
بَوَائِق: جمع "بائقة" به معنی شرّ و زیان است.
🔸توضیح
خوارج و تکفیری ها از چنین نصوصی که در آن نسبت سلب ایمان از برخی گنهکاران –و از جمله: همسایهآزار- شده است حکم به تکفیر مسلمانی کردند که مرتکب کدام گناهی می شود؛ در حالی که به اتفاق تمام مذاهب اهل سنت و جماعت، در چنین نصوصی منظور، سلب کمال ایمان است؛ نه کامل ایمان؛ پس چنین معنی می شود که: «ایمان کامل ندارد». زیرا نصوص بسیاری در قرآن و سنت است که بر بقاء ایمان بعد از گناه برای گنهکار دلالت میکند. برخی دیگر از اهل علم گفته اند: شاید نبی(ص) از روی زجر و توبیخ، گاه چنین تعابیر تندی به کار میگرفتند تا گنهکارانی را که گناه شان را خطرناک میدیدند خوب تنبیه کرده باشند، چنانکه فیالمثل، یکی از ما، گاهی برای فرزندش که او را گستاخ یافته است می¬گوید: اگر فلان کار را انجام دادی ترا می-کشم؛ چنان¬که همه میدانند منظور وی از این گفته تهدید او است؛ نه معنی آن. برخی دیگر گفته اند شاید منظور نبی(ص) از چنین عباراتی، این بوده که چنین گناهانی –اگر صاحبش از آنها توبه نکند- تدریجاً او را به طرف بیایمانی میکشاند؛ پس به هیچ صورت منظور شان تکفیر این گونه گنهکاران نبوده و نمیتوان اصل خطرناک تکفیر به سبب گناه را بر این گونه نصوص –همانند خوارج و تکفیری ها- بنا کرد. البته این که چرا آن حضرت(ص) چنین عبارات دوپهلو را به کار می¬گرفتند، پاسخش این-است که شیوة تربیتیِ موفق می طلبد تا جهت جا افتادن یک مفهوم مهم در اذهان مردم و جاباز کردن در دل شان چنین عباراتِ دو پهلو که یک معنایش بس تند است کار گرفته شود در حالی که گوینده معنی نرمتر او را مد نظر دارد تا در دل شنوندگان خوب تأثیر گذارد.
🔸فواید ایمانی و تربیتی
این حدیث مبارک، دلالت بر فواید آتی می کند:
1. همسایهآزار با همسایهآزاریاش خشم الله و رسول وی را به جان میخرد؛ از همینرو است که میبینیم پیامبر رحمت(ص) با چه ادبیاتی در بارة وی حرف میزنند.
2. ایمان، تنها باور قلبی نیست که به عمل هیچ ربطی نداشته باشد؛ بلکه دارای هفتاد و چند شاخهاست؛ شاخههایی که بیشتر آنها را اعمال –و آن هم اعمال اجتماعی- به خود اختصاص داده است؛ پس کسی که در رفتار با همسایه و مردم مرتکب ظلم و فساد میشود در حالیکه این همه نسبتهای سنگین و حتی لعن و نفرین در نصوص دینی نثار وی شده است چگونه میتواند ادعای ایمانداری کند؟
3. میرساند که اخلاق نیکو از ملزومات مهم ایمان است؛ طوریکه یک مسلمان، با فقدان اخلاق که بیشتر در بیاحترامی به مردم و نا دیده گرفتن حقوق آنها نمایان می شود، گویی که تمامی ایمان را از دست داده و از آن تهی شده باشد.
4. به کاری گیری سوگند جهت تأکید سخن و جدی گرفتن مخاطب، امری جایز و مشروع می باشد.
5. شریک ساختن متعلم را در عملیه تعلیم به منظور انجام شدن بهتر عملیه تعلیم یکی از اسلوبها درشیوة آموزش نبوی است.
✍️ضیاءاحمد فاضلی، مسوول مدرسه احیاءالعلوم هرات.
🔸پرسیده اند:
♦️حکم خواندن زبان انگلیسی در داخل مسجد چیست؟..
🔸الجواب:
اگر مزاحم نمازگزاران نشده و آداب مسجد حفظ شود کدام اشکالی شرعی ندارد.
✍ضیاءاحمد فاضلی.
♦️حکم بهم خوردن متابعت امام بدلیل قطع صدا به سبب پرچوی برق.
🔸اگر بدلیل پرچاوی برق در وسط نماز صدای امام از طبق دیگر، قطع میشود؛ و مکبر هم وجود ندارد کدام حالت را نمازگزاران روی دست بگیرند:
آیا نماز را عود کنند؟
یا امام جدید در آن طبق پیش شود؟
یا مقتدیان بگونه فردی نماز را ادامه دهند؟
🔸الجواب:
در صورت قطع شدن صدای امام یا مکبر در بین نماز که دیگر مقتدی نداند امام در کجای نماز است و متابعت از امام به هم خورد، در صورتی که لا اقل جزیی از هر رکن نماز را با امام گرفته و نیز در سلام گفتن از او جلو نشده باشند نماز شان درست است؛ اما اگر در هیچ جزیی از یک رکن نماز، مثلاً: رکوع یا سجده با امام شریک نبوده باشند و یا از امام جلوتر سلام گفته باشد نماز شان فاسد می شود و باید آن را از سر بخوانند.
البته انتخاب امام جدید در صورت مذکور، از مقتدیان منزل دیگری که امام در آن نیست روا نیست چون امام موجود است و امام گرفتن بجای امام، زمانی روا است که او به دلیل نقض وضو یا عارضه ای دیگری نتواند نماز را دوام دهد که در آن صورت، امام بعدی به حیث جای نشین او، بقیه نماز را اتمام می کند و نیز در صورت مذکور، مقتدی ها، بقیه نماز را به تنهایی هم خوانده نمی توانند چون آنها مقتدی آن امام اند و باید تا اخیر تابع و پیرو او باشند.
✍️ضیاءاحمد فاضلی، مسوول عمومی مدرسه احیاءالعلوم
♦️حکم اقتدا به امامی که در طبق دیگر مسجد است
پرسیده اند:
گروهی در مسجدی در طبق سوم به امامی در طبق اول اقتدا کردند و از صدای لود اسپیکر برق میرود
حالا نماز عود شود؟
یا امام جدید در طبق دوم پیش شود
یا مقتدیان فردی نماز را ادامه دهند
شما نمازی مثل نماز جمعه را در نظر بگیرید که فردی خواندن آن جواز ندارد و ازدحام زیاد است
🔸الجواب:
مسجدی که دارای چند طبق است اقتدای مقتدیان طبقات دیگر درست است؛ چه در طبق بالا یا پایین باشند. مهم این است که از امام جلو نایستند و نیز صدای لود اسپیکر یا صدای مکبر درست به ایشان برسد.
✍️ضیاء احمد فاضلی مسوول مدرسه احیاءالعلوم
Available now! Telegram Research 2025 — the year's key insights 
