en
Feedback
Parenting Maznah Ibrahim

Parenting Maznah Ibrahim

Open in Telegram

Channel ini bertujuan pendidikan hati ❤ emosi dan spiritual anak dan ibubapa melalui sharing ilmu psikologi, parenting dan kesihatan mental ibu bapa anak.

Show more

📈 Analytical overview of Telegram channel Parenting Maznah Ibrahim

Channel Parenting Maznah Ibrahim (@ehsabar) in the Malay language segment is an active participant. Currently, the community unites 15 976 subscribers, ranking 969 in the Family & Children category and 2 307 in the Malaysia region.

📊 Audience metrics and dynamics

Since its creation on невідомо, the project has demonstrated rapid growth, gathering an audience of 15 976 subscribers.

According to the latest data from 05 September, 2026, the channel demonstrates stable activity. Although there has been a change in the number of participants by -112 over the last 30 days and by -8 over the last 24 hours, overall reach remains high.

  • Verification status: Not verified
  • Engagement rate (ER): The average audience engagement rate is 4.34%. Within the first 24 hours after publication, content typically collects 2.01% reactions from the total number of subscribers.
  • Post reach: On average, each post receives 694 views. Within the first day, a publication typically gains 321 views.
  • Reactions and interaction: The audience actively supports content: the average number of reactions per post is 0.

📝 Description and content policy

The author describes the resource as a platform for expressing subjective opinions:
Channel ini bertujuan pendidikan hati ❤ emosi dan spiritual anak dan ibubapa melalui sharing ilmu psikologi, parenting dan kesihatan mental ibu bapa anak.

Thanks to the high frequency of updates (latest data received on 06 September, 2026), the channel maintains relevance and a high level of publication reach. Analytics show that the audience actively interacts with content, making it an important point of influence in the Family & Children category.

15 976
Subscribers
-824 hours
-307 days
-11230 days
Posts Archive
photo content

photo content

photo content

photo content

Isu anak pandai laksana solusi hingga ibu rasa eh dia tutup kesalahan dia, dia sedar tak dia buat silap tu ? 😁😅

photo content

photo content

Isu anak pernah ditinggalkan dan effect kepada secure base dia, kerap terjaga dan mencari ibunya. Saya ada alami dan sekejap sahaja recover dengan skrip yang betul. Skrip empati : - maaf, - bagitau ayat kepada dia yang kesian dia, tercari cari mak dia malam2, tak da, dia rasa sedih ditinggalkan, dia rasa takut, dia rasa keliru dan sebagainya sebab dia tak da pengalaman berjauhan dengan ibu. Ini pertama kali dalam hidup dia. Dan betapa ibu amat sayangkan dia dan taklah sengaja nak tinggalkan dia. Ulang keyword selamat yang ayah ada, Allah ada, malaikat ada, jaga dia walau ibu takda. - tambah skrip dia selamat, dan dia berani, akan datang kalau berlaku lagi dia akan lebih coped dengan baik, insyaAllah.

photo content
+1

Management tidur anak, isu bangkit tidur pagi :

Tersenyum sendirian, Ter jumpa video ni, last week. Ini adalah cerita tentang mak saya, superman 😁😅. Ok tak pa superman ke superwoman ke, super apa apa ke, asal kita sentiasa jadi Hero di hati dan pandangan mata anak-anak kita ya. 😍 Video Khairunnisa 5 thn cerita pasal lukisan dia. https://www.instagram.com/tv/CGUFocLjvcV/?igshid=1nxhk2lc53io0

photo content

Luka Kecil Emosi Anak - boleh berlaku walau dari reaksi spontan kita seperti menjerit, yang sebenarnya lebih kepada sebab emosi kita sendiri seperti terkejut, marah, kecewa, hasil dari ekspektasi kita sendiri etc. . . Bila termarah anak semata kerana air tumpah / pasu tertumbang/ cawan pecah etc (insiden dan momen sehari-hari), Ingat ini. Adakah emosi dan 'self esteem' mereka boleh dinaikkan semula, atau dilap /balut semula, digam semula dengan mudah? Sedang jeritan sederhana kuat dan nyaring spontan pun boleh mematikan beratus ribu neuron (sebab dia terkejut, panik, takut, rasa bersalah), apatah lagi jeritan kuat yang semata-mata kerana terkejut mahupun marah. Ianya perlukan balutan khas dan pantas untuk rawatan luka emosi. Urgent. Bukan luka fizikal darah aja perlu urgent treatment. Hmm.. 🕐. Tarik nafas panjang (tutup mulut, untuk induce sabar dan bertenang) 🕑. Berkomunikasilah dengan sebaiknya, sejujurnya, penuh humble dan ikhlas - dengan meminta maaf (kalau bersuara tadi), jelaskan reaksi kita tadi itu bukan sebab salah dia, tidak mengapa, 🕒. Fokus kepada aksi SOLUSI ketika itu, contoh kita sama-sama tegakkan semula pasu / kita ambil kain untuk lap air, ok. . Hakikatnya mana dia akan belajar lebih baik dari momen tersilap tu??? Fokus kepada aksi SOLUSI ke atau fokus MASALAH? Fokus kepada tenang dan aras manusia rasional ke atau fokus kepada emosi marah/ kecewa/ penat/ terkejut tu? Pilih yang baik dan terbaik untuk kini dan masa akan datang, Apa dia belajar dari input spontan kita sehari-hari tu, akan menjadi output dia nanti. . Refleksi, Maznah Ibrahim . Telegram channel psikologi anak dan parenting: ⏩ T.mazn.me/chan Kelas webinar dengarlah anakku 23 Oktober 9.15 malam telah dibuka semula, klik untuk maklumat lanjut : ⏩ webinar.mazn.me/dengarlahanakku?utm_source=t

photo content

Sentiasa melihat, memahami sudut pandang anak dengan aktifkan skil empati kita, Meletakkan diri dalam kasut mereka... ❤ Maznah Ibrahim *** Webinar Dengarlah Anakku sudah dibuka, Klik untuk maklumat lanjut : Webinar.mazn.me/dengarlahanakku

photo content

ncement "masuk bilik tidur semua" (kul 9pm). Ia mula-mula mungkin akan drag masa aktiviti sebelum tidur smpai 1 hour. Tapi tak mengapa, ia satu latihan masa untuk body clock yang baru nak dilatih. . 6)✔ Pastikan bilik tidur gelap sepenuhnya dan tiada alat gajet sedang on untuk elakkan gangguan vibrasi / gelombang luar. Pasangkan alunan Al Quran cth surah al Mulk secara amat perlahan dan tak ganggu pendengaran. . . *Ini yang saya lakukan/amalkan sejak anak no 1-3, alhamdulillah semuanya baik-baik sesuai aja untuk saya, boleh lah tiruvasi (tiru mana sesuai dan inovasi ubah ikut keluarga sendiri ya) . CARE♥️ Maznah Ibrahim. Jemput join telegram channel saya untuk sharing parenting dan psikologi anak ya😊 ▶️ t.mazn.me/chan Kelas dengarlah anakku untuk ibubapa tambah skil komunikasi berkesan dengan anak telah dibuka, boleh klik di sini untuk maklumat lanjut ya: ▶️ webinar.mazn.me/dengarlahanakku

TIPS TIDUR KUALITI ANAK: ☑Mula masuk katil/bilik tidur untuk Tidur selepas solat isya', ☑Adakan rutin momen istimewa seperti bacakan buku, storytelling sendiri, golek golek gelak main dsb (tangki layanan dan masa istimewa), ☑Doakan untuk anak, beri dia dengar (tangki perkataan baik) ☑Sebutkan apa mahu dia jadi esok (tangki perkataan baik /hypnoscript), ☑Temani dia tidur bersama (tangki masa istimewa), ☑Gelapkan seluruhnya bilik agar gelombang otak tak terganggu, dengan tiada hp/laptop charging, ☑Pasangkan alunan surah Al Mulk dengan amat perlahan, ☑Cium dahi dan peluk mereka (tangki sentuhan) . . . . Macam Mana Nak Buat Anak Kecil Tidur Awal ================================ Bila anak taknak tidur, mulalah kita pun nak jadi naga / raksaksa hijau dah. Fahami berapa jam anak kecil perlu tidur, ikut usia: (https://www.babycenter.com/0_how-much-sleep-do-babies-and-toddlers-need_7645.bc) . Sebaiknya latih anak kecil anda tidur awal bermula seawal usia 2 bulan, teringat anak sulong saya dulu mula tidur pukul 7.30 pm kemudian meningkat ke 8.30 malam dan kini pukul 9.30 malam. Adik-adiknya menurut sama gaya 😄 (Alhamdulillah). Ia jadi mudah untuk malam tidur panjang (jika bayi 4 jam straight dikira tidur panjang) dan siang berjaga dengan 1-3 kali nap ikut keperluan mereka. Ada yang jenis tak nap siang dan malam terus tidur lama. . *Nap anak kecil 1-3 kali, ikut usia, manakala orang dewasa 1 kali untuk 27 min tidur tengahari = 33% kualiti tidur malam nanti * sumber rujukan OCOC Dr Rizal . Harus diketahui pattern tidur anak juga dipengaruhi oleh cara gaya tidur ibu semasa mengandung. Jadi, usahlah marah anak tidur lewat jika kita sendiri jenis tidur lewat orangnya. . Dan tidur yang cukup pada waktu malam banyak bantu perkembangan otak anak dan kita, dari sudut emosi dan fizikal. Sains tidur menunjukkan pada waktu tidur berlaku detox toksin yang terbaik untuk otak manusia. Beberapa tips asas dari saya :- . 1)✓ Biasanya, sibukkan anak anak dengan kepenatan waktu petang melalui aktiviti fizikal, agar malam tidur awal, lepas Isya'. Matahari petang sebenarnya amat baik sebab beri / bantu rembes hormon gembira serotonin untuk manusia, elak depress. . Tidur selepas Isya' juga baik untuk orang dewasa bagi bangun malam untuk ibadah sunat lain dan kerja rumah lain. . 2)✓ Key nya tidur awal, untuk bangun awal. Kenapa penting bangun awal ? Sebab banyak aktiviti bermula selepas subuh, seperti ayat Al Quran, bertebaranlah kamu di muka bumi selepas solat (62:10). Sekolah juga banyaknya pagi. Malah tidur selepas subuh juga sangat tak baik untuk badan, otak dan kejayaan kerja yang melibatkan manusia lain di luar. Jika anak anda bayi, fikir panjang kelebihan memulakan latihan ini sejak anak bayi agar anda suami isteri akan mudah handle anak usia 7 nanti bila dah sekolah formal. . 3)✓ Malam tu mak teman sekali tidur si kecil. Lepas anak dah tidur kita bangun semula untuk selesaikan aktiviti rumahtangga. Anak kecil suka menurut cara orang dewasa, dan mahu 'sama'. Jika mak ayah sahaja suruh anak tidur awal tapi mak ayah sendiri sibuk bergajet/ ber tv, (nampak belum selesai aktiviti lagi), anak juga mahu sama macam mak ayah. Jadi salah seorang mak ayah temani si anak sebentar. Anggap sedekah 1/2 jam berkualiti untuk bonding time dengan si anak anak, dapat selesaikan banyak isu masa yang lain. . 4)✓ Harus difahami, biasanya anak kecil ni jika dah biasa tidur lewat memang akan lewat lah. Maksud, ia latihan makan masa, bukan terus jadi pada waktu anda mula train contoh usia 7 dah bersekolah formal. Kan mula dari bayi ? Jadi bagaimana nak strategi lagi nih ???? . 5)✓ Nak induce tidur awal tu, tips no 1 aktiviti fizikal petang wajib ada, dan masuk awal ke tempat tidur dalam 1/2 jam - 1 jam, dan beri aktiviti santai sambil baring (atau aktiviti lain secara duduk * untuk induce body ke baring untuk tidur), terbaik ialah STORYTELLING kisah kisah samada anda reka sendiri atau guna buku sahaja. Budak memang suka dengar cerita ceriti hehe. . So katakan nak dia tidur pukul 10 pm, anda dah macam ibaratnya ting ting ting annou

photo content

Webinar Rakaman Elak Damage dengan Pendekatan Sukses Parenting Malam tadi admin telah emailkan kepada semua yang telah mendaftar, akan video rakaman webinar. Ia boleh akses 2 minggu atau 14 hari pada bila-bila masa ya. Selamat menonton 😍⚘ Care ❤, Maznah Ibrahim *Kelas Live Webinar - Dengarlah Anakku saya telah buka untuk Batch 2, Jumaat malam, 23 Oktober. Ia pakej bersama rakaman + Workbook pdf. *Untuk Batch 1, admin akan email untuk jemputan Re Seat PERCUMA kepada yang telah mendaftar seperti dijanjikan hari itu ya 😍💪. *Bantu saya kongsi dengan sahabat dan circle of friends anda ya Boleh mula daftar di sini; Webinar.mazn.me/dengarlahanakku