en
Feedback
Parenting Maznah Ibrahim

Parenting Maznah Ibrahim

Open in Telegram

Channel ini bertujuan pendidikan hati ❤ emosi dan spiritual anak dan ibubapa melalui sharing ilmu psikologi, parenting dan kesihatan mental ibu bapa anak.

Show more

📈 Analytical overview of Telegram channel Parenting Maznah Ibrahim

Channel Parenting Maznah Ibrahim (@ehsabar) in the Malay language segment is an active participant. Currently, the community unites 16 003 subscribers, ranking 961 in the Family & Children category and 2 303 in the Malaysia region.

📊 Audience metrics and dynamics

Since its creation on невідомо, the project has demonstrated rapid growth, gathering an audience of 16 003 subscribers.

According to the latest data from 30 August, 2026, the channel demonstrates stable activity. Although there has been a change in the number of participants by -115 over the last 30 days and by -2 over the last 24 hours, overall reach remains high.

  • Verification status: Not verified
  • Engagement rate (ER): The average audience engagement rate is 5.09%. Within the first 24 hours after publication, content typically collects 2.21% reactions from the total number of subscribers.
  • Post reach: On average, each post receives 814 views. Within the first day, a publication typically gains 353 views.
  • Reactions and interaction: The audience actively supports content: the average number of reactions per post is 0.

📝 Description and content policy

The author describes the resource as a platform for expressing subjective opinions:
Channel ini bertujuan pendidikan hati ❤ emosi dan spiritual anak dan ibubapa melalui sharing ilmu psikologi, parenting dan kesihatan mental ibu bapa anak.

Thanks to the high frequency of updates (latest data received on 31 August, 2026), the channel maintains relevance and a high level of publication reach. Analytics show that the audience actively interacts with content, making it an important point of influence in the Family & Children category.

16 003
Subscribers
-224 hours
-217 days
-11530 days
Posts Archive
Anak yang masih belum matang (hingga usia lebih kurang 25 menurut pengkaji, yang mana barulah mereka boleh berfikir dengan lebih baik kerana pembentukan bahagian PFC prefrontal cortex nya sudah hampir penuh; -namun masih berbeza-beza ikut individu kerana pelbagai faktor), masih memerlukan bimbingan berterusan, bersekali dengan PELUANG untuk memperbaiki kesilapan, kesilapan mereka dan kesilapan kita (apa maknanya bila anak kita buat silap? bermakna perlunya kita muhasabah diri kita), dan bukannya hukuman jenis 'all or nothing'. Saya sendiri pernah terguna kaedah 'all or nothing': kalau dulu, masa anak sulong kecil-kecil dulu, bila kecil hati dan sangat marah saya boleh berkata: Jangan cakap dengan mummy sampai bila-bila. Cakap atau tak cakap. Boleh cakap dengan mummy vs tak boleh bercakap dengan mummy, hmm eh tiada had hingga bila-bila? Apakah itu? Bertuahnya saya ada suami yang selalu menegur dan mengingatkan. Tidak sesuai sama sekali buat begitu, anak akan keliru, sebab otak mereka sendiri sudahlah memang hitam dan putih. Kalau tak bercakap dengan mummy, jadinya bagaimana? Endless, tiada penghujung. Waduh...Terus saya buat u turn dan minta maaf serta beritahu perasaan sebenar saya (sangat marah), sebab ianya berlaku (lebih kepada diri sendiri dan aksi dia cuma trigger kita saja), dan boleh saja cakap dengan mummy :D. Ha.. boleh bayangkan jika anak remaja kita buat silap besar dan kita buang dia ke tempat tertentu konon untuk melatih/membentuk peribadi, tetapi ia ibarat seperti 'dibuang negeri' lah, ke 'pulau'. Dan apakah perasaan mereka bila tempoh sedang membesar, masih belajar itu, dan hormon sedang mencanak naik mencuba itu ini, meneroka itu ini, dan berbuat silap kerana pilihan tindakan tidak tepat, dan dalam masa dibuang terus dan duduk bersama orang lain, asing... tempat asing dan semua nya asing... Sedih bukan? Lainlah bila diterima maafnya pastinya mereka happy dan sanggup terima konsekuens dan buat apa saja perkara yang perlu mereka lakukan (konsekuens=kesan dari tindakan silap mereka dan mereka bertanggungjawab untuk itu). Dan boleh jadi tinggal di satu tempat lain itu adalah konsekuens dia yang ada time limitnya namun selalu lah kita melawati mereka dan mendoakan mereka... kerana ada situasi ibu ayah sudah tidak mampu perbuat apa-apa lagi di dalam rumah dan itu pilihan terbaik ketika itu, tidak apa. Kita perbuat dengan usaha bukan elak tanggungjawab. Maafkan dan kembalilah mendidik. Mereka masih belum matang. Hatta kita orang dewasa pun sangat ramai belum matang lagi emosinya, buat silap berulang kali, tersilap beli saham, labur sana sini, beli itu ini... apatah lagi anak kita sendiri.. nama pun remaja. . Persediaan untuk diri kita, menjawab 'di sana'. ataupun menjawab kepada mereka yang telah dewasa dan 'membuang' atau 'ignore' kita pula, namun ianya dalam keadaan sunyi sepi tanpa kata melainkan perbuatan yang menjauh diri dan mungkin terkasar kata bila bertemu. . Maafkan dan kembali ambil tanggungjawab, mendidik, dan ia tanggungjawab kita semua hingga kita mati. Ada sahamnya di situ, bila pelaburannya adalah untuk keseluruhan generasi dan circlenya, yang mana hidup tuanya kita adalah dalam era anak remaja ini adalah pemimpin dan pelaku ketika itu. . Refleksi, Maznah Ibrahim T.mazn.me/chan

photo content

Makan-minum-mandi-rehat sebentar (RnR) juga merupakan penjagaan diri ('self care') asas. Omputeh kata 'don't be hard to yourself, be kind to yourself', dan Allah juga menyarankan apabila kita berbuat kebaikan, faedahnya adalah untuk diri kita sendiri.... Keluarga ladang pahala. Kalau mak sendiri pun tak dapat elemen keperluan orang dewasa (minat mak dalam me time) seperti anak dapat 'makanan' dia; bermain-buat sepah-menconteng dia, manakan mak mampu nak offer 4+1 tangki emosi yang terbaik untuk anak-anak dia. Ayah, penting untuk bantu juga ya. Maznah Ibrahim T.mazn.me/chan

photo content

Apabila Ibu Bapa Salurkan Stres Peribadi kepada Anak Sendiri di dalam Rumah... Apa kesannya..? Dan bagaimana kendali dengan lebih baik. https://vt.tiktok.com/ZSefHWGwM/ . .

Kekal berusaha berbuat baik kepada sesiapa jua, tidak kira orang tua mahupun anak kecil kita yang muda, dan kepada binatang, tumbuh-tumbuhan dserta alam sekitar kita juga. Maznah Ibrahim. Telegram channel keibubapaan positif dan psikologi anak di sini: T.mazn.me/chan

photo content

Apa Lagi Kita Perlu Buat Untuk Kurangkan Masa Gajet Anak? Suatu usaha yang perlu kita lakukan pada zaman ini... Sebab kita berada dalam keluarga nukleus, yang kurang manusia sama usia anak, Dan dikelilingi dengan alatan teknologi/skrin pula. Maka ruang masa yang khusus dan terhad untuk tanpa skrin itu harus dirancang dan dilakukan secara 'trick' sekalipun adalah amat membantu anak-anak kita dan keluarga kita kelak (bonding/kerapatan, kesihatan mental dll). :) Maznah Ibrahim. T.mazn.me/chan

photo content

Bagaimana pula anak yang dah semakin besar dan tak ajak paksa kita main dengan dia dah 😁. Haa. Saya kongsikan caranya. Kita nak kekal rapat dan penting dalam hidup dia selagi dia masih berada di bawah tanggungjawab kita di depan mata kita. https://vt.tiktok.com/ZSefdRBMo/ . .

Saya kongsikan tips cara luang masa 'special time' yang mahal bersama anak kecil kita. Ia adalah kaedah child centered. Dan ia sangat powefull. Ia adalah fitrah. https://vt.tiktok.com/ZSefdNqjj/ . .

Bermain dengan Anak Bawah 7 Tahun Kita Kenapa penting ya ? https://vt.tiktok.com/ZSefeGwDL/ . .

Saya doakan yang baik-baik untuk kita semua hari ini. Semoga semua urusan kita lancar/mudah dan emosi kita baik dari saat ini hingga ke hujung hari :) Maznah Ibrahim T.mazn.me/chan

photo content

Kita membantu sewaktu mereka memerlukan bantuan... Mereka akan membantu sewaktu kita tak sangka mereka boleh hulurkan bantuan kepada kita pula. Maznah Ibrahim. T.mazn.me/chan

photo content

Anak 2 Tahun Penuh dengan 'Puzzle'. Namun, ada Kebaikan di Sebalik Tantrum Anak 2 Tahun yang kita nak hargai fasa ini. . https://vt.tiktok.com/ZSey9Yent/ . .

Tiada siapa berhak melabel anda, kita, adalah ibu yang gagal. Ada sebab, dan ada caranya untuk bangkit kembali. Dengarkan mesej penting saya ini. ❤️ Kongsikan. https://vt.tiktok.com/ZSeyYGFkL/

Sengajakah Anak Kita Buat Hal? Keperluan memahami apa dia rasa dan paling perlukan ketika itu... Adalah juga skil empati kita kepada situasi si anak.. Tidak mudah tetapi tidak mustahil kita boleh lakukan. Bila kita sedang struggle dengan sesuatu di dalam diri, Apakah yang paling kita hargai? Ditemani tanpa kata apa-apa? Diucapkan ayat menenangkan? Diajak keluar berjalan-jalan di luar rumah? Diajak berbual (nature orang dewasa) atau diajak bermain (nature kanak-kanak) Atau Dimarah Dinafikan emosi sedang ditunjukkan Dikecam Dikritik kaw-kaw Ditolak ke tepi. Kita berempati kepada keperluan si anak. Kita akan diempati keperluan kita oleh si anak. What we give, we get back.. Webinar EQ: Ada banyak perkara yang kita belajar dari dalamnya. Semoga kita menjadi ibubapa yang sentiasa upgrade dan laksana sedikit ilmu dipelajari. Maznah Ibrahim. https://maznahibrahim.com/product/eq/

photo content

Parenting Maznah Ibrahim - Statistics & analytics of Telegram channel @ehsabar