Parenting Maznah Ibrahim
前往频道在 Telegram
Channel ini bertujuan pendidikan hati ❤ emosi dan spiritual anak dan ibubapa melalui sharing ilmu psikologi, parenting dan kesihatan mental ibu bapa anak.
显示更多📈 Telegram 频道 Parenting Maznah Ibrahim 的分析概览
频道 Parenting Maznah Ibrahim (@ehsabar) 马来语 语言赛道中的 是活跃参与者。目前社区聚集了 16 003 名订阅者,在 家庭与儿童 类别中位列第 961,并在 马来西亚 地区排名第 2 303 位。
📊 受众指标与增长动态
自 невідомо 创建以来,项目保持高速增长,吸引了 16 003 名订阅者。
根据 30 八月, 2026 的最新数据,频道保持稳定运转。过去 30 天订阅人数变化为 -115,过去 24 小时变化为 -2,整体触达仍然可观。
- 认证状态: 未认证
- 互动率 (ER): 平均受众互动率为 5.09%。内容发布后 24 小时内通常能获得 2.21% 的反应,占订阅者总量。
- 帖子覆盖: 每篇帖子平均可获得 814 次浏览,首日通常累积 353 次浏览。
- 互动与反馈: 受众积极参与,单帖平均反应数为 0。
📝 描述与内容策略
作者将该频道定位为表达主观观点的平台:
“Channel ini bertujuan pendidikan hati ❤ emosi dan spiritual anak dan ibubapa melalui sharing ilmu psikologi, parenting dan kesihatan mental ibu bapa anak.”
凭借高频更新(最新数据采集于 31 八月, 2026),频道始终保持新鲜度与高覆盖。分析显示受众积极互动,使其成为 家庭与儿童 类别中的关键影响点。
16 003
订阅者
-224 小时
-217 天
-11530 天
帖子存档
16 003
Anak yang masih belum matang (hingga usia lebih kurang 25 menurut pengkaji, yang mana barulah mereka boleh berfikir dengan lebih baik kerana pembentukan bahagian PFC prefrontal cortex nya sudah hampir penuh; -namun masih berbeza-beza ikut individu kerana pelbagai faktor),
masih memerlukan bimbingan berterusan,
bersekali dengan PELUANG untuk memperbaiki kesilapan,
kesilapan mereka dan kesilapan kita (apa maknanya bila anak kita buat silap? bermakna perlunya kita muhasabah diri kita),
dan bukannya hukuman jenis 'all or nothing'.
Saya sendiri pernah terguna kaedah 'all or nothing': kalau dulu, masa anak sulong kecil-kecil dulu, bila kecil hati dan sangat marah saya boleh berkata: Jangan cakap dengan mummy sampai bila-bila.
Cakap atau tak cakap.
Boleh cakap dengan mummy vs tak boleh bercakap dengan mummy, hmm eh tiada had hingga bila-bila? Apakah itu?
Bertuahnya saya ada suami yang selalu menegur dan mengingatkan.
Tidak sesuai sama sekali buat begitu, anak akan keliru, sebab otak mereka sendiri sudahlah memang hitam dan putih. Kalau tak bercakap dengan mummy, jadinya bagaimana? Endless, tiada penghujung.
Waduh...Terus saya buat u turn dan minta maaf serta beritahu perasaan sebenar saya (sangat marah), sebab ianya berlaku (lebih kepada diri sendiri dan aksi dia cuma trigger kita saja), dan boleh saja cakap dengan mummy :D.
Ha.. boleh bayangkan jika anak remaja kita buat silap besar dan kita buang dia ke tempat tertentu konon untuk melatih/membentuk peribadi, tetapi ia ibarat seperti 'dibuang negeri' lah, ke 'pulau'.
Dan apakah perasaan mereka bila tempoh sedang membesar, masih belajar itu, dan hormon sedang mencanak naik mencuba itu ini, meneroka itu ini, dan berbuat silap kerana pilihan tindakan tidak tepat, dan dalam masa dibuang terus dan duduk bersama orang lain, asing... tempat asing dan semua nya asing...
Sedih bukan? Lainlah bila diterima maafnya pastinya mereka happy dan sanggup terima konsekuens dan buat apa saja perkara yang perlu mereka lakukan (konsekuens=kesan dari tindakan silap mereka dan mereka bertanggungjawab untuk itu). Dan boleh jadi tinggal di satu tempat lain itu adalah konsekuens dia yang ada time limitnya namun selalu lah kita melawati mereka dan mendoakan mereka... kerana ada situasi ibu ayah sudah tidak mampu perbuat apa-apa lagi di dalam rumah dan itu pilihan terbaik ketika itu, tidak apa. Kita perbuat dengan usaha bukan elak tanggungjawab.
Maafkan dan kembalilah mendidik.
Mereka masih belum matang.
Hatta kita orang dewasa pun sangat ramai belum matang lagi emosinya, buat silap berulang kali, tersilap beli saham, labur sana sini, beli itu ini... apatah lagi anak kita sendiri.. nama pun remaja.
.
Persediaan untuk diri kita, menjawab 'di sana'.
ataupun menjawab kepada mereka yang telah dewasa dan 'membuang' atau 'ignore' kita pula,
namun ianya dalam keadaan sunyi sepi tanpa kata melainkan perbuatan yang menjauh diri dan mungkin terkasar kata bila bertemu.
.
Maafkan dan kembali ambil tanggungjawab, mendidik, dan ia tanggungjawab kita semua hingga kita mati. Ada sahamnya di situ, bila pelaburannya adalah untuk keseluruhan generasi dan circlenya, yang mana hidup tuanya kita adalah dalam era anak remaja ini adalah pemimpin dan pelaku ketika itu.
.
Refleksi,
Maznah Ibrahim
T.mazn.me/chan
16 003
Makan-minum-mandi-rehat sebentar (RnR) juga merupakan penjagaan diri ('self care') asas.
Omputeh kata 'don't be hard to yourself, be kind to yourself', dan Allah juga menyarankan apabila kita berbuat kebaikan, faedahnya adalah untuk diri kita sendiri....
Keluarga ladang pahala.
Kalau mak sendiri pun tak dapat elemen keperluan orang dewasa (minat mak dalam me time) seperti anak dapat 'makanan' dia; bermain-buat sepah-menconteng dia, manakan mak mampu nak offer 4+1 tangki emosi yang terbaik untuk anak-anak dia. Ayah, penting untuk bantu juga ya.
Maznah Ibrahim
T.mazn.me/chan
16 003
Apabila Ibu Bapa Salurkan Stres Peribadi kepada Anak Sendiri di dalam Rumah...
Apa kesannya..? Dan bagaimana kendali dengan lebih baik.
https://vt.tiktok.com/ZSefHWGwM/
.
.
16 003
Kekal berusaha berbuat baik kepada sesiapa jua, tidak kira orang tua mahupun anak kecil kita yang muda,
dan kepada binatang, tumbuh-tumbuhan dserta alam sekitar kita juga.
Maznah Ibrahim.
Telegram channel keibubapaan positif dan psikologi anak di sini:
T.mazn.me/chan
16 003
Apa Lagi Kita Perlu Buat Untuk Kurangkan Masa Gajet Anak?
Suatu usaha yang perlu kita lakukan pada zaman ini...
Sebab kita berada dalam keluarga nukleus, yang kurang manusia sama usia anak,
Dan dikelilingi dengan alatan teknologi/skrin pula.
Maka ruang masa yang khusus dan terhad untuk tanpa skrin itu harus dirancang dan dilakukan secara 'trick' sekalipun adalah amat membantu anak-anak kita dan keluarga kita kelak (bonding/kerapatan, kesihatan mental dll).
:)
Maznah Ibrahim.
T.mazn.me/chan
16 003
Bagaimana pula anak yang dah semakin besar dan tak ajak paksa kita main dengan dia dah 😁.
Haa.
Saya kongsikan caranya.
Kita nak kekal rapat dan penting dalam hidup dia selagi dia masih berada di bawah tanggungjawab kita di depan mata kita.
https://vt.tiktok.com/ZSefdRBMo/
.
.
16 003
Saya kongsikan tips cara luang masa 'special time' yang mahal bersama anak kecil kita.
Ia adalah kaedah child centered.
Dan ia sangat powefull.
Ia adalah fitrah.
https://vt.tiktok.com/ZSefdNqjj/
.
.
16 003
Bermain dengan Anak Bawah 7 Tahun Kita
Kenapa penting ya ?
https://vt.tiktok.com/ZSefeGwDL/
.
.
16 003
Saya doakan yang baik-baik untuk kita semua hari ini.
Semoga semua urusan kita lancar/mudah dan emosi kita baik dari saat ini hingga ke hujung hari :)
Maznah Ibrahim
T.mazn.me/chan
16 003
Kita membantu sewaktu mereka memerlukan bantuan...
Mereka akan membantu sewaktu kita tak sangka mereka boleh hulurkan bantuan kepada kita pula.
Maznah Ibrahim.
T.mazn.me/chan
16 003
Anak 2 Tahun
Penuh dengan 'Puzzle'.
Namun, ada Kebaikan di Sebalik Tantrum Anak 2 Tahun yang kita nak hargai fasa ini.
.
https://vt.tiktok.com/ZSey9Yent/
.
.
16 003
Tiada siapa berhak melabel anda, kita, adalah ibu yang gagal.
Ada sebab, dan ada caranya untuk bangkit kembali.
Dengarkan mesej penting saya ini.
❤️ Kongsikan.
https://vt.tiktok.com/ZSeyYGFkL/
16 003
Sengajakah Anak Kita Buat Hal?
Keperluan memahami apa dia rasa dan paling perlukan ketika itu...
Adalah juga skil empati kita kepada situasi si anak..
Tidak mudah tetapi tidak mustahil kita boleh lakukan.
Bila kita sedang struggle dengan sesuatu di dalam diri,
Apakah yang paling kita hargai?
Ditemani tanpa kata apa-apa?
Diucapkan ayat menenangkan?
Diajak keluar berjalan-jalan di luar rumah?
Diajak berbual (nature orang dewasa) atau diajak bermain (nature kanak-kanak)
Atau
Dimarah
Dinafikan emosi sedang ditunjukkan
Dikecam
Dikritik kaw-kaw
Ditolak ke tepi.
Kita berempati kepada keperluan si anak.
Kita akan diempati keperluan kita oleh si anak.
What we give, we get back..
Webinar EQ: Ada banyak perkara yang kita belajar dari dalamnya.
Semoga kita menjadi ibubapa yang sentiasa upgrade dan laksana sedikit ilmu dipelajari.
Maznah Ibrahim.
https://maznahibrahim.com/product/eq/
