فلسفه اخلاق
Open in Telegram
🌱روانکاوی/فلسفه/ادبیات/ادیان/سینما 📍مصطفی سلیمانی (دکتری فلسفه کارشناسی ارشد فلسفه اخلاق کارشناسی ارشد روانشناسی شخصیت) 📱ارتباط با من: @soleymani63 . 🔖اینستاگرام: https://instagram.com/_u/soleymani63
Show more7 242
Subscribers
-524 hours
-157 days
-6130 days
Posts Archive
7 241
🔹️🔹️خستگی دینی
اسمش را شاید بشود گذاشت خستگی یا خشمِ دینی؛ اینکه آدم دیگر دلش نخواهد به دین و هر چیزی مرتبط با آن فکر کند یا وقتی حرف این امور به میان آمد درونش پر بشود از خشم. این را آدمهایی تجربه میکنند که از دینداران و دینخوییشان آسیبی عینی یا عاطفی دیدهاند. این خستهها، پر از احساس و تداعی منفیاند. یعنی تا پای دین به میان میآید، زخمهایشان را به یاد میآورند و تا سخن از باید و نبایدهای دینی میشود، ملال و خشمی عمیق به جانشان میافتد.
اینکه برای این آدمها استدلال بیاورید در دفاع از خدا و دین، مثل این است که به فردی زخمی و خونی، از مزایای باندپیچی و قرص بگویید اما مرهمی برایش نداشته باشید. اگر در پیِ کمک به او و نه ارضای خودشیفتگی خودتان هستید، با او دوستی کنید و به او عشق بورزید. اگر بنا باشد گذارش دوباره به دینداری بیفتد، جز از راه محبت و مراقبت نخواهد بود؛ از راه اینکه ببیند دین میتواند آدمهای مهربان و انساندوست تربیت کند و نه آدمهایی که همه چیز را (حتی حقوق انسانی را) مشروط میکنند به باور و عمل دینی.
اگر هم گذارش دوباره به نوعی دین یا دینداری نیفتاد، به قول حافظ شیرازی: طبیب عشق مسیحا دم است و مشفق لیک/چو درد در تو نبیند که را دوا بکند. لابد دردش از آن جنس نیست که دین چارهاش باشد، یا از آن جنس نیست که دینِ شما کاری برای آن بکند. او میگردد و چاره معنویِ خودش را بالاخره در جایی پیدا میکند.
مختصر اینکه خستگی دینی را جدی باید گرفت. در این گوشه از دنیا که نان را به نام دین بند آوردهاند، آدم خسته نشود، خیلی جانسخت است.
#محمود_مقدسی
❤️☘ @filsofak
7 241
آنقدر زندگی را دوست دارم که حالم را بههم میزند.
📖 #برادران_کارامازوف
✍🏻 #داستایفسکی
❤️☘ @filsofak
7 241
قبل از وارد شدن به یک رابطه عاطفی چک کنیم آیا آماده پذیرش همه آنچه در درون پارتنرمان می گذرد هستیم؟ آیا میتوانیم همهی واقعیت او را با هم و منسجم ببینیم؟ غیر از آن بخشی که در او همیشه تایید گرفته و مورد پذیرش قرار گرفته و ما هم تاییدش کرده ایم، میتوانیم همه زخم هایش، همه جراحت هایش، همه بهبود نایافتگی هایش، همه ناتوانایی هایش و همه درد هایش و همه شکست ها و ناکاملی هایش را هم ببینیم و در آغوش بگیریم و مراقبت کنیم و محافظتش کنیم؟ برای روزهای سخت او در دسترس، پاسخگو و حساس هستیم؟
آزیتا محمدکریمی
☘❤️ @filsofak
7 241
گاهی آدم رمانی نیمه تمام دارد، میرود خانه چای دم میکند، سیگاری زیر لب میگذارد، تکیه به بالشی میدهد و نرم نرم میخواند. خب، بدَک نیست. برای خودش عالمی دارد، اما بدبختی این است که هر شب نمیشود این کار را کرد.
آدم گاهی دلش میخواهد بنشیند و با یکی در مورد کتابی که خوانده است حرف بزند، درست انگار دارد دورهاش میکند. اما کو تا یکی این طور و آن همه اُخت پیدا بشود؟!
هوشنگ گلشیری
❤️☘ @filsofak
7 241
اینکه آدمها به یک چیزهایی نمیرسند به نظر من فقط تقصیر خودشان است.
میخواهند و نمیخواهند.
و این رازِ تمام نرسیدنهاست.
یک چیزی ته دلشان ساز مخالف میزند؛
یک شیطانی توی دلشان آیه یأس میخواند؛
و یک خیالِ به ظاهر موجهی، با دلایلِ مثلاً منطقی نطفه آرزوهاشان را عقیم میکند.
دلشان میخواهد و نمیخواهد؛
خودشان را لایق میبینند و نمیبینند.
و آدمی که خیالش، هم به راست میرود هم به چپ،
رؤیاش را بغل نمیگیرد، رؤیاش دو شقّه میشود.
#مصطفی_سلیمانی
#استوری
🍀❤️ @The_meaningoflife
7 241
«زنده بودن» یک مفهوم متحرک است نه ساکن. حیات چیزی جز بروز نیروهای ویژه يک ارگانیسم نیست. همه ارگانیسمها یک گرايش ذاتی به فعلیت بخشیدن به استعدادها و تواناییهای بالقوه خود دارند. بنابراین هدف زندگی انسان آشکار کردن نیروهای خود طبق قوانین طبع آدمی است.
لكن آدمی صفات «دسته جمعی» ندارد. در حالی که در هسته کیفیتهای انسانی با سایرین مشترک است، همواره یک فرد و یک شخصیت بیهمتا بوده و با هر کس دیگری متفاوت است. منش، اخلاق، استعدادها و خوی هر کس مانند اثر انگشتش با دیگری فرق دارد. هر شخص فقط با ابراز شخصیت خود میتواند تواناییهای انسانی خود را به اثبات برساند. وظیفه زنده ماندن همان وظیفه خود بودن، و نیل به شخصیتی است که خود بالقوه دارا است.
اریک فروم
از کتاب انسان برای خویشتن
ترجمه اکبر تبریزی
❤️☘ @filsofak
7 241
🔹️آهنگی عربی در فیلمی کرهای.
▪️خانهٔ خالی یا چوب گلف (به هانگول: 빈집؛ به انگلیسی: Empty House) فیلمی محصول سال ۲۰۰۴ میلادیِ کشور کرهٔ جنوبی و به کارگردانی کیم کی-دوک میباشد.
🔹️موضوع فیلم به رابطهٔ یک جوان بیخانمان و زنی آسیبدیده میپردازد.
ویژگی شاخص این فیلم عدم وجود دیالوگ بین دو شخصیّت اصلی آن است.
#مصطفی_سلیمانی
🍀❤️ @The_meaningoflife
7 241
حُزن شاید شبیه برف است...
و برف توی خیال من هیبت دارد؛ برخلاف باران و باد و حتی تگرگ.
ریزهریزه و نرم، قِل میخورد و میآید پایین، اما توی یک چشم به هم زدن، همهجا را کنفیکون میکند.
همه رنگها را میپوشاند و همه پستیها و بلندیها را.
و هویت را از هر آنچه توی زمین و آسمان است میگیرد و خودش را قالبِ تنشان میکند.
برف توی خیال من شاید همانقدر هیبت دارد که حُزن.
این حُزنِ گردالوی سفیدِ کوچک.
#مصطفی_سلیمانی
🍀❤️ @The_meaningoflife
7 241
سگها عاشقند؛ عاشق صاحبشان.
تمام هوش و حواسشان به این است که ببینند مولاشان چه میخواهد تا براش فراهم کنند.
و دو دو تا چهار تا نمیکنند که حالا میصرفد خودشان را برای معشوقشان به آب و آتش بزنند یا نه.
سگها عاشقند.
شب تا صبح چشم روی هم نمیگذارند تا آب توی دل صاحبشان تکان نخورد؛
پاچه هر غریبهای را میگیرند مبادا مویی از سر صاحبشان کم کند؛
و هر لحظه مشتاقند.
مشتاق آنکه خداشان شده است.
و توی چشمهاشان همیشه یک اشتیاق محزون نهفته است.
یک عطش تمام نشدنی، برای آنکه نازِ خداشان را بخرند، قربانصدقهاش بروند و دورش بچرخند.
سگها عاشقند.
آنقدر که زنبیل دست میگیرند و برای صاحبشان میروند خرید!
عاشقند چون «سگی را لقمهای هرگز فراموش/نگردد گر زنی صد نوبتش سنگ/وگر عمری نوازی سِفلهای را/به کمتر تندی آید با تو در جنگ!»
و ما چقدر، همان سِفله هستیم با خدای خودمان.
و چقدر خودمان را به خواب زدهایم.
و چقدر نمیخواهیم دور و برش بگردیم.
و چقدر مشتاقش نیستیم.
و چقدر حواسمان به هیچ چیز نیست...
#مصطفی_سلیمانی
🍀❤️ @The_meaningoflife
7 241
به قومی مبتلا شدیم که فکر میکنند خدا جز آنها کسی را هدایت نکرده است!
قانون؛ ابوعلی سینا
❤️☘ @filsofak
7 241
اگر عقاید خود را با تفکر و مطالعه
به دست بیاورید؛
کسی نمیتواند به آنها توهین کند.
اگر کسی چیزی بر خلافشان بگوید
عصبانی نمیشوید؛
یا میخندید یا به فکر فرو میروید.
برتراند راسل
❤️☘ @filsofak
7 241
دریافتهام که هر اندازه بتوانم در رابطهام اصیلتر باشم، آن رابطه مفیدتر خواهد بود. اصیل بودن به این معنی که نیاز دارم تا آنجا که ممکن است از احساسات واقعی خودم آگاه باشم؛ نه اینکه در ظاهر یک نگرش را بروز دهم و در درون خود، آگاهانه یا ناآگاهانه، حس دیگری داشته باشم.
اصیل بودن، همچنین به این معناست که بخواهم حسها و نگرشهایی را که در درونم وجود دارند، با کلمات و رفتارم، ابراز کنم و آشکار سازم. تنها به این شیوه، ارتباط میتواند واقعیت پیدا کند و به نظر میرسد که واقعی بودن بعنوان نخستین ویژگی یک رابطه، از اهمیت بالایی برخوردار است. فقط با آشکار ساختن واقعیت درونیام، دیگری هم میتواند در کشف و جستجوی واقعیت درونی خود، موفق شود. چنین دریافتهام که حتی وقتی دیدگاههای من، رضایتبخش نیستند یا فکر میکنم برای رابطه سودمند نیستند، باز هم واقعی بودنشان مهمتر است.
#راه_انسان_شدن
#کارل_راجرز
❤️☘ @filsofak
7 241
دوریِ عشق، اگر لمسش کرده باشی، میفهمی که آسان نیست.
راه رفتن توی همهمه آدمها، شلوغی صداها، و غلغله رفتوآمدها،
دیوانهات میکند اگر به عشق بند نشده باشی.
و آنوقت هی به هر که و هر چه میرسی،
ناخودآگاه التماس دعا داری که اگر میتواند بندت کند و بیقراریات را بخواباند.
دوریِ عشق آسان نیست،
اگر
حتی
لمسش نکرده باشی.
#مصطفی_سلیمانی
🍀❤️ @The_meaningoflife
7 241
تراژدی این نیست که تنها باشی، بلکه این است که نتوانی تنها باشی. گاهی آمادهام همهچیزم را بدهم تا هیچ پیوندی با جهان انسانها نداشته باشم. ولی من بخشی از این جهانم و شجاعانهتر این است که آن را و همراه با آن تراژدی را بپذیرم.
آلبر کامو
از کتاب یادداشتها
❤️☘ @filsofak
7 241
مردم نمیتوانند درک کنند که عشق نوعی فعالیت و نوعی توانایی روح است، خیال میکنند تنها چیز لازم پیدا کردن یک معشوق مناسب است و از آن پس همهچیز به خودی خود ادامه خواهد یافت. این درست مثل آدمی است که میخواهد نقاشی کند، ولی به جای اینکه هنر و فن آن را یاد بگیرد، میگوید منتظر موضوع مناسبی برای نقاشی هستم و ادعا میکند که اگر موضوع را بیابد زیباترین نقاشیها را خواهد کرد. اگر آدم واقعا و صمیمانه کسی را دوست داشته باشد، حتما همه مردم، دنیا و زندگی را دوست میدارد. اگر من بتوانم به کسی بگویم «تو را دوست دارم» باید توانایی این را هم داشته باشم که بگویم «من در وجود تو همه کس را دوست دارم، با تو همه دنیا را دوست دارم، در تو حتی خودم را دوست دارم.»
اریک فروم
از کتاب هنر عشق ورزیدن
ترجمه پوری سلطانی
❤️☘ @filsofak
7 241
اهمیت صداقت؛ حتی بیرحمانه، از ابتدای آشنایی
خوشآیندی به چه قیمت؟
آیا صداقت منافاتی با سختگیری و سادگی دارد؟
دلبری صادقانه یا شرمآوری و خفت؟
|دکتر ایمان فانی|
❤️☘ @filsofak
7 241
ره آوا 🌱 نام خط تلفن "مداخله در بحران روانپزشکی" هست که به تازگی در بیمارستان اعصاب و روان روزبه آغاز به کار کرده.
امیدوارم به زودی ۲۴ ساعته باشه چون واقعا بحرانهای زندگی آدمها فقط تو ساعات ۱۴ تا ۲۴ پیداشون نمیشه.
اگر زمانی افکار خودکشی شدید یا تمایل به اقدام به خودکشی داشتید، ترومایی تجربه کردید، و یا حس کردید کنترلی روی خودتون ندارید، با این شماره تماس بگیرید.
02154467000
❤️☘ @filsofak
Available now! Telegram Research 2025 — the year's key insights 
