قُربى
Open in Telegram
Owner: @maaias79 Group link: https://t.me/qourpaa https://ngl.link/ayamedhat86008
Show moreThe country is not specifiedThe category is not specified
2 200
Subscribers
-124 hours
-167 days
-1630 days
Posts Archive
2 200
دايمًا بتمنى إني أكون شخص ليه قبول بين الناس وماكونش شخص تقيل على حد.
بتمنى إن سيرتي تبقى كويسة ولما ييجي اسمي في وسط قاعدة مفيش حد يتضايق أو لو خارج مع حد يبقى مبسوط بوجودي ووقته معايا.
ربنا يرزقنا القبول و الوجود المريح، و تكون سيرتنا طيبة حتى في بعدنا.
2 200
من تمام حُسنِ الظنِّ بالله هو الإدراك بأنَّ النِعَم ليست مادية فقط
اليومُ العادي نعمة
القُدرة على إنجازِ عملٍ في وقتٍ قصير نعمة
القلبُ الرقيق نعمة
سلامة النفسِ تجاهَ الآخرين نعمة
وأنَّ الصِحةَ والعافية هي أكبرُ النِعَم.
2 200
جزء من الرحمة تجاه نفسك
إنك متركزش مع كل كلمة تتقال عنك.
متركزش مع تقيم الناس ليك وخصوصا اللي بيقيموك من بره،
وفعليا هما مش عارفين أي حاجة عن اللي بتمر بيه.
نوع من أنواع الرحمة بنفسك إنك مترددش لنفسك نفس جمل الناس وأحكامهم القاسية عليك خلي بالك احنا عايشين في مجتمع يميل جدا للوم والانتقاد والنميمة.
- أمل غالي
2 200
لما بلاقي حد بيمر بحاجة أنا مريت بيها زمان بحس إن قلبي بيتوجع عليه مش مبالغة فعلا معرفش علشان حسيت بالألم ده ولا عشان بفتكر التفاصيل اللي عشتها، بس بكون عاوز أقول إن أنا مريت هنا، و عدّت .. كله بيعدي بياخد وقته وحزنه وانهياره بس الأكيد إنه هيعدي.
ربنا يهون على الجميع ما لا يطيقون تحمُله، يا رب :))
2 200
من نعم الله الجليلة، أن يبصرّك بحقيقة الدنيا وأنتَ في شبابك حتى لا يفنى عمرك في الركض خلف زينتها الباطلة
نعوذ بالله من ضياع الأعمار.
اللهم استخدمنا في طاعتك في شبابنا.♡
2 200
سأل أحدهم رجلًا صالحًا أن يدعو له بدعوةٍ طيبةٍ..
فقال له :
( آنسك اللّه بقربه )
فقال له : زدني ، فقال الرجل الصالح : من آنسه اللّه بقربه أعطاه أربعاً بغير أربع :
(علمًا بغير طلب، وغنى بغير مال، وعزاً بغير عشيرة، وأنساً بغير جماعة)
ألا يكفيك هذا ؟
فبكى الرجل وقال : بلى واللّه تكفي وتزيد
آنسكم اللّه بقربه ولطفه ورحمته التي وسعت كل شئ.
- لقائله
2 200
أنا باخد بالأسباب لأنها عبادة وليس لأنها موصلة للنتيجة، والله قد يغير الأسباب والمسببات، فكما جعل البحر مُغرِقًا لفرعون، جعله نجاةً لموسى عليه السلام :))
- د. نجاة عبدالتواب | محاضرة الحديث الشريف.
2 200
"السَّلامُ عَليكَ حيًّا فِينا لا تَموتُ أبدًا
نُحبُّك، ونُحب مَن يُحبك، وإن الموعد الحوض كما أخبرتنا، وإنَّا لنصدقك."
اللّٰهم صلِّ وسلِّم وبارِك عليه ♡゙.
2 200
لو حسيت إن يومك عدى من غير إنجاز وبدأت تحس بالإحباط، اذكر الله
لأن الذكر ممكن يغفر ذنب، يكتب حسنة، يرفع درجة، يبني بيت أو يزرع نخلة في الجنة، يكون عدل تحرير رقبة، يعتق من النار
كل دى إنجازات حقيقية وملموسة هتشوف حصادها بنفسك فى الحياة الآخرة بسبب اللى هتعمله فى يومك ده.
- أحمد صالح.
2 200
قُرَّ عينيَّ بالخير، وإذا قضيت لي أمرًا فبعزتك ارضِني به؛ فلا ألتفت خطوة للوراء أعض أصابع الندم علىٰ ما فاتني، وأظن أني بغباءٍ قد أضَعته..
فإن قطعتُ سبيلًا، لا يزيِّنن لي الشيطان غيره، وإن ملكتُ شيئًا لا تُمدنَّ عيناي إلا ما ليس في قبضتي.
وأغنني يا واسع من فضلك..
أغنني بالفضل الذي يحجب عني فتن الدنيا، وأنعم عليّ بالخير الذي لا يصحبه ابتلاءٌ ولا سُقم.. وعرِّفني باب وصالك بالمسرَّة التي لا يخالطها شقاءٌ ولا كدرٌ.
يا واسع ياربّ.
- نور مهران
2 200
أنا جاي أقولك النهاردة أن ربنا سبحانه وتعالى تدبيره عجيب فعلاً
يوديك مكان تتعلم فيه علشان تجهز لمكان غيره
يوديك مكان صدفة من غير تخطيط فتقابل شريك حياتك
يوديك مكان كويس تقابل فيه مدير يعلمك بضمير يجهزك بعد كده إنك تترقى وتكبر
يوديك مكان يعلمك فيه درس يخليك تبقى ناضج أكتر..
مفيش حاجه صدفة .. كله تدابير ربنا خير ليك..
حتى لو مش مبسوط دلوقتي فى مكانك أعرف إنها فترة وربنا بعد كده هيراضيك 🖤
2 200
قيام الليل من أعظم القربات وأحب الأعمال إلى الله تعالى، فهو عبادة تُحيي القلب وتطهر النفس.
قال الله تعالى:
﴿تَتَجَافَىٰ جُنُوبُهُمۡ عَنِ ٱلۡمَضَاجِعِ یَدۡعُونَ رَبَّهُمۡ خَوۡفࣰا وَطَمَعࣰا وَمِمَّا رَزَقۡنَـٰهُمۡ یُنفِقُونَ﴾
فقيام الليل يُعَدُّ من أبرز صور الإخلاص والعبادة، إذ يقوم العبد في الساعات الأخيرة من الليل يُناجي ربه، ويطلب مغفرته ورحمته.
والقيام يمنح المؤمن سڪينةً وطمأنينة، ويزيد من قوة إيمانه وثباته على الطريق المستقيم.
2 200
عارف يعني ايه " وَمَا أَمْرُنَا إِلَّا وَاحِدَةٌ كَلَمْحٍ بِالْبَصَرِ "
يعني في لحظة هتلاقي مكالمة لشغل ، وإنت أصلا قاعد مهموم عمال تحسبلها وتفكر وتقول يارب انا مش عارفه هتتحل ازي..
يعني في لحظة هتقوم من النوم تلاقي لحظة غيرت حياتك خالص ، ومش هتبقى فاهم حصلت ليه وإزاي..
يعني في لحظة هتبدأ تفقد الأمل وتيأس ، وبعدين تيجي حاجة من السما تحسسك إن لسة فيها..
ربنا قادر على كل شيء ممكن تتخيله ، اليوم اللي بتعيشه النهاردة صعب ، بكرة مش هيكون كدة وكلها بإيد ربنا..
- عبد الرحمن خميس
2 200
لو ركزت شوية هتلاقي إن عمرك في حياتك ما كنت جاهز لأي حاجة بتحصل لك!
بس سبحان الله أول ما بتبقى في الموقف و تقول يارب
بتعمل حاجات مكنتش تتخيل أبدا إنك بتعرف تعملها!
التوكل و التسليم الكامل لله مبهر و مش ببالغ إن بسببه بتحصل معجزات... "وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ ۚ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ ۚ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا"
الحمد لله رب العالمين.
2 200
أخلُو كل ليلةٍ بنفسي لأجلس أتخيّل يوم تأتِيني البُشرى، وأرى دعوَتي قد استُجيبت فتُقرّ عيني، ويهدَأ قلبي وتسكُنه الطمأنينة بعد ليالي الحُزن والخَوف هذه.
آهٍ يا رب يشتاقُ قلبي للاستِجابة هذه المرّة بشدّة، وكُله يقِين أنّك -سُبحانك- لن تُضيّعه وستُذيقه لذّة الجَبر هذه المرّة أيضًا!
أنا وقلبي على يقينٍ تام بذلك
Available now! Telegram Research 2025 — the year's key insights 
