قُربى
Відкрити в Telegram
Owner: @maaias79 Group link: https://t.me/qourpaa https://ngl.link/ayamedhat86008
Показати більшеКраїна не вказанаКатегорія не вказана
2 204
Підписники
+124 години
-157 днів
-1530 день
Архів дописів
2 204
عارف يعني ايه " وَمَا أَمْرُنَا إِلَّا وَاحِدَةٌ كَلَمْحٍ بِالْبَصَرِ "
يعني في لحظة هتلاقي مكالمة لشغل ، وإنت أصلا قاعد مهموم عمال تحسبلها وتفكر وتقول يارب انا مش عارفه هتتحل ازي..
يعني في لحظة هتقوم من النوم تلاقي لحظة غيرت حياتك خالص ، ومش هتبقى فاهم حصلت ليه وإزاي..
يعني في لحظة هتبدأ تفقد الأمل وتيأس ، وبعدين تيجي حاجة من السما تحسسك إن لسة فيها..
ربنا قادر على كل شيء ممكن تتخيله ، اليوم اللي بتعيشه النهاردة صعب ، بكرة مش هيكون كدة وكلها بإيد ربنا..
- عبد الرحمن خميس
2 204
لو ركزت شوية هتلاقي إن عمرك في حياتك ما كنت جاهز لأي حاجة بتحصل لك!
بس سبحان الله أول ما بتبقى في الموقف و تقول يارب
بتعمل حاجات مكنتش تتخيل أبدا إنك بتعرف تعملها!
التوكل و التسليم الكامل لله مبهر و مش ببالغ إن بسببه بتحصل معجزات... "وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ ۚ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ ۚ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا"
الحمد لله رب العالمين.
2 204
أخلُو كل ليلةٍ بنفسي لأجلس أتخيّل يوم تأتِيني البُشرى، وأرى دعوَتي قد استُجيبت فتُقرّ عيني، ويهدَأ قلبي وتسكُنه الطمأنينة بعد ليالي الحُزن والخَوف هذه.
آهٍ يا رب يشتاقُ قلبي للاستِجابة هذه المرّة بشدّة، وكُله يقِين أنّك -سُبحانك- لن تُضيّعه وستُذيقه لذّة الجَبر هذه المرّة أيضًا!
أنا وقلبي على يقينٍ تام بذلك
2 204
صباح الخير ♡︎
لو قال الإنسان كل يوم: (أستودعُ الله الذي لا تضيع ودائعه .. نفسي وأمانتي وخواتيم أعمالي وبيتي وأهلي وأحبتي ومالي وجميع ما أنعمَ الله بهِ علي) لحفظ الله لهُ كلّ ذلك.
الحمد لله الذي أذِنَ لنا بيومٍ جديد لنعبده ونشكره ونتوب إليه.
2 204
لما كنت بمتحن كان ورايا مادة تقيلة والإمتحان جالي صعب جدًا، خرجت منه زعلان ومش عارف ايه الصح وايه الغلط
لما روَّحت ومسكت الفون صادفني البوست ده :
"عمرها ما كانت بمجهودي، دايمًا بتعدي بكرمك ولُطفك عليا، اكرمني المرة دي كمان يارب"
وفضلت أردد "اكرمني المرة دي كمان يارب"
لما ظهرت النتيجة لقيتني جايب في المادة دي تقدير "ممتاز" مش عارف ازاي!
الحقيقة إن عمري ما دعيت واتعشمت في ربنا إنه يكرمني ويعوّضني، وخذلني أبدًا!
كل مرة بلاقي كرمُه مغرقني حتى لو مقصر وعمري ما اتحطيت في موقف صعب عليا إلا وبدّل خوفي وقلقي لأمان بفضلُه ورحمتُه.
"اكرمني المرة دي كمان يارب" ..♡
2 204
أحيانًا بتحصل مصيبة لإنسان وتلاقيه هادي جدًا وكأن مفيش حاجة حصلت، أه هو حزين بس بيتصرف عادي.
ده الصابر، واحدة من أعلى درجات الإيمان بالله، ده شخص ربنا بيحبه لدرجة إنه وقت وقوع المصائب بيلهمه الصبر عليها.
الصبر اتذكر في نقص الأموال، الثمرات، الأنفس، الأبتلاء .وحتى في الأذى، كل ده عشان هو مفتاح من مفاتيح الجنة.
{وَاللَّهُ يُحِبُّ الصَّابِرِينَ}
2 204
"العشر دقايق اللي بتقعد فيهم تقول أذكارك كل يوم بيحموك من شرور و أضرار عُمر ما خيالك هيجيبها ، و بيكونوا سبب في كمية خير عمرك ما هتتوقعه ، كفاية إنك لما بتبقى قايل أذكارك بتبدأ تفسر الأحداث بعين ربانية ، يعني هنا ربنا لطف بيا ، هنا بصّرني ، هنا حافظني ، هنا وفقني ،
الأذكار مش بس بتحفظ ، و لكن بتغير صاحبها مع الوقت ♡."
2 204
" جاءَ في القُرآن أن العَذراء أنجبت، والرضيع تكلّم، والعجوز حملت، والعاقِر أنجبت، والقمرَ انشقْ، ونَطق الطفل، والنائمون استيقظوا بعد سنينٍ طِوال، والقلّة غلبت الكثرة، اطمع في سؤالك ولا تشكّ للحظةٍ بأن سؤالك من الممكن أن يُرد أمام قدرة مالك المُلك فالله لا يعجزه شيء .."
2 204
الإنسان الكويس هو اللي دائما يسأل نفسه، هل يا ترى أنا كويس ولا وحش؟ ويفكر دايما، ازاي أصلح من نفسي!
لكن الإنسان الوحش، مش بيعرف نفسه أنه وحش، مع أنه كل اللي حواليه شايفين أنه وحش.
النفس اللوامة، نفس جميلة، عشان كده أقسم بها الله.
راجع نفسك دايما، تراجع واعتذر مش عيب، وأعد تفكيرك في الأمور، وتقييمك لمواقفك، وبلاش تكون إنسان مكابر.
2 204
عن أم المؤمنين زينب بنت جحش رضي الله عنها قالت :
(أَنَّ النَّبِيِّ ﷺ دَخَلَ عَلَيْهَا فَإِعاد يقولُ : لا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَيْلٌ لِلْعَرَبِ مِن شَرِّ قَدِ اقْتَرَبَ ؛ فُتح اليومَ مِن رَدمِ يَأْجُوجَ وَمَأْجُوجَ مِثْلُ هَذِهِ وَحَلَّقَ بِاصْبَعِه الإِبْهَامِ وَالَّتِي تَلِيهَا
قَالَتْ زَيْنَبُ بَنْتُ جَحْشِ : فَقُلت : يا رَسُولَ اللَّهِ، أَنَهْلِك وفينَا الصَّالِحُونَ؟
قَالَ : نَعَمْ ؛ إِذَا كَثُرَ الخَبَثُ. )
المصدر : صحيح البخاري
2 204
السلام عليك..
هذه الدنيا كلها أيام قليلة، وبضاعةٌ زائلة؛ فلا تجعل شيئًا منها يفقدك يقينك، وإيمانك، ولا تحزن على فقدٍ فيها؛ فكله مخلوف بأفضل منه في الجنة إن شاء الله تعالى ووفق
المهم أن تظل تعمل للجنة، وما دون ذلك هين بأمر الله تعالى
لا تخف، ولا تحزن، ولا تأسى على ما فاتك، ولا تغتر بفرح من ظن أنه ملك شيئًا من الدنيا
إنا لله يا فتى، وإليه سنرجع!
2 204
اليوم تدعو وتبكي وتجاهِد، تشعُر بضيق شديد في قلبك، أنفاسك ضعيفه ومحبوسة..
غداً، ستبحث حولَك ولن تجد كلمة تعبِّر عن مدى امتنانك وحمدك لله على ما أنت فيه..
«إِنَّمَا يُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَيْرِ حِسَابٍ»
- و.إ
2 204
فيه نعمة عظيمة وقت البلاء اسمها ( ستر الانكسار )
إن ربنا يسترك من إظهار الضعف
والانهيار
وإنك تتقبل أقداره أمام الناس بمنتهى الرضا
حتى إذا خلوت تنكسر بين يدي الله وحده.
النعمة دي لا يقدرها شكر الدنيا والله ..
و لكن قليل من يفهم أن هدوء المبتلى ليس دليل على راحة باله
وإنما هو مستور من الانكسار أمام العباد من الله.
فاللهم أتمم علينا نعمتك .. واصرف عنا البلاء يا رب!
2 204
"من العبادات الغائبة...
استشعار الفرج
من أعظم الأرزاق التي يؤتيها الله لعبده أن يرزقه التفاؤل حتى وإن كانت جميع الأسباب حوله تُوحي له بانعدامها.
{قَالَ أَبُوهُمْ إِنِّي لَأَجِدُ رِيحَ يُوسُفَ ۖ لَوْلَا أَن تُفَنِّدُونِ}"
2 204
﴿حَتّى إِذا ضاقَت عَلَيهِمُ الأَرضُ بِما رَحُبَت وَضاقَت عَلَيهِم أَنفُسُهُم وَظَنّوا أَن لا مَلجَأَ مِنَ اللَّهِ إِلّا إِلَيهِ﴾
يا اللّٰه ما أدق وأبلغ هذا الوصف القرآني!
يضيق كل شيء بالإنسان حتى انفاسه تضيق به الدنيا على سعتها؛ وتضيق عليه نفسه حقيقةً يستشعر هذه الآية بكل جوارحه، فيواسيه علم ربَّه بحاله
سبحان ربَّي العليمُ بذاتِ الصدور
ألا يعلمُ مَن خلقَ وهو اللطيف الخبير!
الحمدللَّه الذي أنزل على عبده الكتاب وجعله شفاءً لما في صدور المؤمنين:))
2 204
أسوأ ما في المعاصي هي العقوبات الغير ظاهرة!
كإنعدام الطمأنينة في الصلاة ، والتهاون في أوقاتها ، وعدم تدبر القرآن ، و أن يُحال بينك وبين ربك في قيام الليل
وعدم التأثر بموت الغير وعدم التأثر بالمواعظ ..
اللهم تب علينا لنتوب إنك أنت التواب الرحيم.
2 204
النبيﷺ كان بيعمل إيه وقت غزوة الأحزاب؟
= كان بيقِيم الليل.
وقت ما تزيغ الأبصار، لا بُدَّ من عبادة تقرّ بها الأعيُن!
﴿فَلا تَعلَمُ نَفسٌ ما أُخفِيَ لَهُم مِن قُرَّةِ أَعيُنٍ﴾
-د. أحمد عبدالمُنعِم
Вже доступно! Дослідження Telegram за 2025 — головні інсайти року 
