𝑻𝒉𝒆 𝑳𝒂𝒔𝒕 𝑺𝒕𝒐𝒑
Open in Telegram
فإن كانت الدنيا سفرًا، فالآخرة هي 𝐓𝐡𝐞 𝐋𝐚𝐬𝐭 𝐒𝐭𝐨𝐩 𝐂𝐡𝐚𝐭 𝐁𝐨𝐭 : @aburahma_808201bot
Show moreThe country is not specifiedThe category is not specified
1 677
Subscribers
+1724 hours
+807 days
+1 43630 days
Posts Archive
1 675
Repost from بقولك ايه متهزرش معايا
- الحمد لله انا تعافيت من التقلبات المزاجية وبقي مزاجي ثابت (مقريف دايماً 𝟸𝟺 ساعة) .|•
1 675
Repost from N/a
دائما تستوقفني اية:
{فَلَا تَعْلَمُ نَفْسٌ مَّا أُخْفِيَ لَهُم مِّن قُرَّةِ اعْيُنِ..}
والقرُور في اللغة هو الدمع البارد الذي يفيض من الدمع والسرُور، وقرار العين بمعنى اطمئنانها بعد التخبّط والقلق.
فاللهّم قرْ عيني بما أودّ، وطمئن قلبي
ويسّر لي كل امر لم أبح به ولا يعلمُه احد سِواك.
1 675
Repost from N/a
- أعتقد مفيش أجمل من إن الإنسان
يرافق شخص بيشبهه في أفڪاره ومبادئه ،
ساعتها بس الواحد بيحس نفسه خفيف
وڪأن ڪل شيء حواليه بيدعوه إنه يطمن
نعيم لا يُمل منه ، اللّٰـه يؤنس وحشتنا بمن يُشبه أرواحنا🌷✨ › .
1 675
Repost from كـࢪكـبه هـ ↻.
أغارُ عليكَ مِن شوقي إليكَ
ومِن عينٍ تتُوقُ الى لُقياكَ
ومن قلبي ومن نَفسي ومنّي
ومن دارٍ يشـعُ بها سناكَ .
1 675
Repost from رَوْنق࣪ ۪ 𐚁̸ .
الغريب إني عمري ما إستنيت غير العادي اللى المفروض إنه يحصل،عمري ما إستنيت حاجة كبيرة مثلًا ،ومع ذلك لا كان بيحصل العادي ولا اللى أقل من العادي حتى .
1 675
Repost from 𝒇𝒂𝒗 𝒎𝒂𝒓𝒎𝒐𝒓𝒂
يارب
يكون
اللي جاى
اسهل وافضل واحن
مفهوش اذى ولا حُزن ،
يارب اللى جاى كُله خير يفرحنا
1 675
Repost from Hoyami ||هُــيَـامِـي
انظر بعين الرضا إليٰ حالي
وأبكي من قلة حيلتي
فَأنا الذي لا حول ولا قوة لي إلا بك!
1 675
Repost from N/a
على هذهِ الأرضِ رجالٌ💚
إذا قالوا فعلوا، وإذا غضبوا ارتجفَ العدوُّ خوفًا..
𝒑𝒂𝒍𝒆𝒔𝒕𝒊𝒏𝒆𓂆| 💚🇵🇸
1 675
Repost from N/a
- لا يـوجـد شـكـل ثـابـت لـلإنـسـان
إنَّـنـا نـتـغـيـرُ بـإسـتـمـرار تُـغَـيُّـرُنا
الـكـلـمـات،الـمـواقـف،الـلـحظـات والأيـام،
نـحـنُ مـجـرد ردة فـعـل لـكـل مـا يـحـدث لـنـا 🤎.
1 675
لما الشمس تدخل من الشباك ،
وكل حاجة تبقى في مكانها، من غير استعجال ولا دوشة ولا توتر مالي الجو.
مفيش حاجة مهمة بتحصل، بس! لـ قراءه المزيد
سكينه')
مساحه هادئه كبيت دافئ ')
1 675
Repost from N/a
أنا مش عايزة الدنيا تضحكلي، عايزاها بس تبطل تزعلني. عايزة أبقى كويسة وبس.!
1 675
Repost from 𝑻𝒉𝒆 𝑳𝒂𝒔𝒕 𝑺𝒕𝒐𝒑
"أكبر خدعة في حياتنا هي فكرة إننا 'هنرتاح لما نوصل لـ...'. لما أتخرج، لما أشتغل، لما أتجوز، لما أسافر. الحقيقة إن الراحة مش في 'الوصول'، الراحة في 'الطريق'. الدنيا مش دار قرار، هي محطة، ولو علقت سعادتك بـ 'النتيجة'، هتعيش طول عمرك مستني. الحكمة بتقول: 'ارضَ بما قسم الله لك تكن أغنى الناس'. الغنى مش باللي تملكه، الغنى باللي في قلبك من رضا. اللي مش بيرضى بالشوكة، مش هيرضي بالوردة، فافتح عينك وشوف النعم اللي حواليك دلوقتي، مش اللي بتتمناها في خيالك."
1 675
Repost from 𝐂𝐇𝐀𝐎𝐓𝐈𝐂 𝐋𝐈𝐍𝐄𝐒🙂🙆🏻♀️
ليه إحنا محتاجين قراءة سورة الكهف، بل ويُستحب قراءتها؟
=سورة الكهف تنجي من أعظم فتنة (فتنة الدجال)؛ إذن
فهي تنجي مما دونها من الفتن.
لأن الفتن متتالية وبتتزايد، فأنت كل أسبوع محتاج نور عشان تقدر تقاوم، وأنت لو مش معاك نور=مش هتقدر تقاوم الفتن دي؛ فإحنا محتاجين زاد أسبوعي من النور، وهي سورة الكهف.
-د. أحمد عبد المنعم
1 675
عجيبة أوي حكاية الناس اللي بتتحول أخلاقها دي! تلاقي الشخص قدامك قمة في التدين، وأول ما الدنيا تضيق عليه أو فرصة "مش تمام" تظهر، تلاقيه تحول وباع كل حاجة.. باع المبدأ، وباع الزميل، وباع الكلمة، كل ده عشان مصلحة شخصية. الأخلاق مش "فستان" بنلبسه في المناسبات، الأخلاق دي منهج حياة، بتبان في وقت الأزمة، ووقت الاحتياج، ووقت لما تكون لوحدك ومحدش شايفك غير ربنا. يا ريت نرجع نفكر في معنى "اتقوا الله وأجملوا في الطلب"، يعني اطلب اللي أنت عايزه، اسعى، اجتهد، بس من غير ما تعصي ربنا، لأن الرزق اللي يجي بمعصية ربنا، هو في الحقيقة خسارة كبيرة مستخبية في صورة مكسب ..♡
Available now! Telegram Research 2025 — the year's key insights 
