ch
Feedback
𝑻𝒉𝒆 𝑳𝒂𝒔𝒕 𝑺𝒕𝒐𝒑

𝑻𝒉𝒆 𝑳𝒂𝒔𝒕 𝑺𝒕𝒐𝒑

前往频道在 Telegram

فإن كانت الدنيا سفرًا، فالآخرة هي 𝐓𝐡𝐞 𝐋𝐚𝐬𝐭 𝐒𝐭𝐨𝐩 𝐂𝐡𝐚𝐭 𝐁𝐨𝐭 : @aburahma_808201bot

显示更多
未指定国家未指定类别
1 600
订阅者
+1724 小时
+807
+1 43630
帖子存档
‏"ماتَ الترقُّب بيننا ، لا أنتَ تتوقَّع مجيئي ولا أنا أنتظرك."

- الحمد لله انا تعافيت من التقلبات المزاجية وبقي مزاجي ثابت (مقريف دايماً 𝟸𝟺 ساعة) .|•

Repost from N/a
لا بأس كل النجُوم تنطفئ حتى وإن كانت قد أضاءت سماءً يومًا ما⭐️

Repost from N/a
دائما تستوقفني اية: {فَلَا تَعْلَمُ نَفْسٌ مَّا أُخْفِيَ لَهُم مِّن قُرَّةِ اعْيُنِ..} والقرُور في اللغة هو الدمع البارد الذي يفيض من الدمع والسرُور، وقرار العين بمعنى اطمئنانها بعد التخبّط والقلق. فاللهّم قرْ عيني بما أودّ، وطمئن قلبي ويسّر لي كل امر لم أبح به ولا يعلمُه احد سِواك.

Repost from N/a
- أعتقد مفيش أجمل من إن الإنسان يرافق شخص بيشبهه في أفڪاره ومبادئه ، ‏ساعتها بس الواحد بيحس نفسه خفيف وڪأن ڪل شيء حواليه بيدعوه إنه يطمن ‏نعيم لا يُمل منه ، ‏اللّٰـه يؤنس وحشتنا بمن يُشبه أرواحنا🌷✨ › .

أغارُ عليكَ مِن شوقي إليكَ ومِن عينٍ تتُوقُ الى لُقياكَ ومن قلبي ومن نَفسي ومنّي ومن دارٍ يشـعُ بها سناكَ .

الغريب إني عمري ما إستنيت غير العادي اللى المفروض إنه يحصل،عمري ما إستنيت حاجة كبيرة مثلًا ،ومع ذلك لا كان بيحصل العادي ولا اللى أقل من العادي حتى .

يارب يكون اللي جاى اسهل وافضل واحن مفهوش اذى ولا حُزن ، يارب اللى جاى كُله خير يفرحنا

والله لو مش عاجبك اللي انا بعمله تعالي نتجوز وإشكمني

انظر بعين الرضا إليٰ حالي وأبكي من قلة حيلتي فَأنا الذي لا حول ولا قوة لي إلا بك!

Repost from N/a
على هذهِ الأرضِ رجالٌ💚 إذا قالوا فعلوا، وإذا غضبوا ارتجفَ العدوُّ خوفًا..
𝒑𝒂𝒍𝒆𝒔𝒕𝒊𝒏𝒆𓂆| 💚🇵🇸

Repost from N/a
- لا يـوجـد شـكـل ثـابـت لـلإنـسـان إنَّـنـا نـتـغـيـرُ بـإسـتـمـرار تُـغَـيُّـرُنا الـكـلـمـات،الـمـواقـف،الـلـحظـات والأيـا
- لا يـوجـد شـكـل ثـابـت لـلإنـسـان إنَّـنـا نـتـغـيـرُ بـإسـتـمـرار تُـغَـيُّـرُنا الـكـلـمـات،الـمـواقـف،الـلـحظـات والأيـام، نـحـنُ مـجـرد ردة فـعـل لـكـل مـا يـحـدث لـنـا 🤎.

لما الشمس تدخل من الشباك ، وكل حاجة تبقى في مكانها، من غير استعجال ولا دوشة ولا توتر مالي الجو. مفيش حاجة مهمة بتحصل، بس! لـ قراءه المزيد
سكينه')
مساحه هادئه كبيت دافئ ')

Repost from N/a
أنا مش عايزة الدنيا تضحكلي، عايزاها بس تبطل تزعلني. عايزة أبقى كويسة وبس.!

"أكبر خدعة في حياتنا هي فكرة إننا 'هنرتاح لما نوصل لـ...'. لما أتخرج، لما أشتغل، لما أتجوز، لما أسافر. الحقيقة إن الراحة مش في 'الوصول'، الراحة في 'الطريق'. الدنيا مش دار قرار، هي محطة، ولو علقت سعادتك بـ 'النتيجة'، هتعيش طول عمرك مستني. الحكمة بتقول: 'ارضَ بما قسم الله لك تكن أغنى الناس'. الغنى مش باللي تملكه، الغنى باللي في قلبك من رضا. اللي مش بيرضى بالشوكة، مش هيرضي بالوردة، فافتح عينك وشوف النعم اللي حواليك دلوقتي، مش اللي بتتمناها في خيالك."

ليه إحنا محتاجين قراءة سورة الكهف، بل ويُستحب قراءتها؟ =سورة الكهف تنجي من أعظم فتنة (فتنة الدجال)؛ إذن فهي تنجي مما دونها من الفتن. لأن الفتن متتالية وبتتزايد، فأنت كل أسبوع محتاج نور عشان تقدر تقاوم، وأنت لو مش معاك نور=مش هتقدر تقاوم الفتن دي؛ فإحنا محتاجين زاد أسبوعي من النور، وهي سورة الكهف. -د. أحمد عبد المنعم

🔒 هذه همسة سرية للجميع يمكن للجميع روئيتها

عجيبة أوي حكاية الناس اللي بتتحول أخلاقها دي! تلاقي الشخص قدامك قمة في التدين، وأول ما الدنيا تضيق عليه أو فرصة "مش تمام" تظهر، تلاقيه تحول وباع كل حاجة.. باع المبدأ، وباع الزميل، وباع الكلمة، كل ده عشان مصلحة شخصية. الأخلاق مش "فستان" بنلبسه في المناسبات، الأخلاق دي منهج حياة، بتبان في وقت الأزمة، ووقت الاحتياج، ووقت لما تكون لوحدك ومحدش شايفك غير ربنا. يا ريت نرجع نفكر في معنى "اتقوا الله وأجملوا في الطلب"، يعني اطلب اللي أنت عايزه، اسعى، اجتهد، بس من غير ما تعصي ربنا، لأن الرزق اللي يجي بمعصية ربنا، هو في الحقيقة خسارة كبيرة مستخبية في صورة مكسب ..♡

Repost from N/a
مُرّ حماتي ولا مُرّ امتحانتي .