Parenting Maznah Ibrahim
前往频道在 Telegram
Channel ini bertujuan pendidikan hati ❤ emosi dan spiritual anak dan ibubapa melalui sharing ilmu psikologi, parenting dan kesihatan mental ibu bapa anak.
显示更多📈 Telegram 频道 Parenting Maznah Ibrahim 的分析概览
频道 Parenting Maznah Ibrahim (@ehsabar) 马来语 语言赛道中的 是活跃参与者。目前社区聚集了 16 003 名订阅者,在 家庭与儿童 类别中位列第 961,并在 马来西亚 地区排名第 2 303 位。
📊 受众指标与增长动态
自 невідомо 创建以来,项目保持高速增长,吸引了 16 003 名订阅者。
根据 30 八月, 2026 的最新数据,频道保持稳定运转。过去 30 天订阅人数变化为 -115,过去 24 小时变化为 -2,整体触达仍然可观。
- 认证状态: 未认证
- 互动率 (ER): 平均受众互动率为 5.09%。内容发布后 24 小时内通常能获得 2.21% 的反应,占订阅者总量。
- 帖子覆盖: 每篇帖子平均可获得 814 次浏览,首日通常累积 353 次浏览。
- 互动与反馈: 受众积极参与,单帖平均反应数为 0。
📝 描述与内容策略
作者将该频道定位为表达主观观点的平台:
“Channel ini bertujuan pendidikan hati ❤ emosi dan spiritual anak dan ibubapa melalui sharing ilmu psikologi, parenting dan kesihatan mental ibu bapa anak.”
凭借高频更新(最新数据采集于 31 八月, 2026),频道始终保持新鲜度与高覆盖。分析显示受众积极互动,使其成为 家庭与儿童 类别中的关键影响点。
16 003
订阅者
-224 小时
-217 天
-11530 天
帖子存档
16 001
Tidaklah Anak Kita Sengaja Nak Jadi Keras Kepala Melainkan Ada Fasa Usia Normal Memang Begini 😁
https://vt.tiktok.com/ZSeUtbxrs/
.
.
16 001
Puas bergaduh dengan anak...
memang tak kan habis.
Bila-bila masa aja boleh meledak, meletus, berlerai...
Entah apa-apa lagi...
Tak mudah juga jadi ibu bapa zaman ini kan?
Cabaran koneksi terlalu luas tanpa batas juga pengaruhi si anak..
Lagaknya macam model/ikon yang dia selalu ikuti,
Cabaran koneksi kita dengan dia semakin menjarak..
Lalu macam mana lagi?
Adakah mereka sengaja mahu melawan kita?
Buat kita marah?
Sengaja trigger kita?
.
Apa yang perlu kita ketahui ialah:
1) Kita perlu bertenang dulu,
2) Rasional serasionalnya,
3) Memodelkan kebijaksanaan sebagai seorang dewasa yang ditiru si anak juga (selain model rakan sebaya dia yang lain),
4) 'Connect' dengan dia.. diam dulu kalau boleh, dan 'wonder why' - kenapa dia macam ni? Apa yang dia mahu atau perlukan sebenarnya?
Nanti kita bincangkan dan sambung dalam webinar akan datang,
InsyaAllah.
Maznah Ibrahim.
T.mazn.me/chan
16 001
Bagaimanakah Kita Mahu Katakan 'Jangan' kepada Anak Kita dengan Lebih Berkesan Sesuai dengan Fitrah Psikologi Anak Kita ?
https://vt.tiktok.com/ZSeU54MQa/
.
.
16 001
5 Tangki Emosi Anak Kita Yang Kita Nak Penuhi Setiap Hari....
https://vt.tiktok.com/ZSeDTjKRu/
.
.
16 001
Dah hampir seminggu,
Para peserta Webinar Penat Emosi saya sudah laksanakan small action/steps? 🥰😍
Walau kecil, kita buat aja,
Saya pasti akan ada progresnya,
Dan kesan lebih baik, insyaAllah.
Saya doakan yang baik-baik untuk semua ya... 😘
Maznah Ibrahim.
Telegram channel keibubapaan positif dan psikologi anak:
T.mazn.me/chan
16 001
Hebatnya anak kita yang berusia 3-6 tahun ini 😍👍
https://vt.tiktok.com/ZSeDkEWEx/
.
.
Kongsikan
16 001
Kita manusia bukan benda
Kita berubah dan tak statik.
Kenali anak, kenali diri, kenali lebih lagi untuk faham dan boleh dekati dengan lebih baik dan berkesan.
Maznah Ibrahim.
T.mazn.me/chan
16 001
Memahami aspek once emosi tercalar senangkah kita kembalikan kelicinannya?
https://maznahibrahim.com/emosi-tercalar-dan-pembersihannya-mudahkah/
16 001
Peserta Webinar Penat Emosi esok Sabtu, 8.30 malam pastikan telah dapat workbook ya, melalui link webinar, di bawahnya.
Yang mahu bersama, masih boleh lakukan pendaftaran di :
https://webinar.maznahibrahim.com/penat-emosi-live/?utm_source=t211126
16 001
Time In dengan Anak Merajuk
- Bantu Cipta Bonding Kuat dan Positif
Anak kecil kuat merajuknya.
Dengan belum cukup kematangan, kerap silap faham, amat mencabar kesabaran ibubapa.
Nak nak anak jenis 'strong willed' (kemahuan kuat).
Kita ada dua pilihan.
1) BIARKAN DIA MERAJUK.
Tak kuasa layan kehendak dia.
Banyak nor 'demand' itu ini.
Kecil-kecil lagi dah banyak kerenah.
- ini saya namakan Time Out.
- Time Out diri mak sebab taknak lah jika stay lagi di situ, bimbang lebih mudarat ke anak. Termarah lebih, terkasar fizikal dll.
- Juga Time Out diri anak: denda anak untuk berhenti bercakap, berhenti meminta, berdiri tak bergerak dsb.
2) PUJUK DIA.
Luangkan sedikit masa dalam 5 minit untuk bersama si anak, temani tempoh 'geram' --> berubah jadi 'bertenang' dia.
- ini saya namakan Time In.
- Time In diri mak untuk dengari dengan baik / betul-betul, apa kehendak /kemahuan si anak, fahami betul-betul apa maksud dia sebenarnya ni?
- Time In diri anak untuk diberi peluang sampaikan, atau beritahu apa dia nak sebenarnya, apa maksud dia sebenarnya. Walau reason dia tak logik pada kita, tapi logik pada diri dia.
.
Dahulu saya kerap Time Out diri, (saya amat jarang Time Out anak). Saya perlu bertenang.
.
Selepas memahami lebih karektor si anak Thinking yang strong will dan menakluki si ibu Intuiting,
.
dan dapatkan konsultasi dengan Pengerusi Stifin, Datuk Baha, saya ubah kepada banyak pujuk dia, Time In.
.
Ini untuk melurut emosi dia agar tak patah jiwa kerasnya,
.
dan demi saya tidak mahu dia dan saya 'SEMAKIN JAUH' bila dia semakin besar nanti :disappointed_relieved::cry:.
.
Alhamdulillah, ia adalah solusi paling kena untuk situasi macam saya.
.
HASIL:
1) anak lebih GEMBIRA kerana didengari, dihargai pandangannya,
.
2) anak lebih MENDENGAR KATA kerana tangki emosi 'special time' dipenuhi di saat dia berkeras menyampaikan apa yang dia mahu.
.
3) ibu pun lebih LEGA dan SELESA kerana boleh rasa koneksi antara ibu-anak lebih jelekit/kuat.
.
.
Bahasa mudah saya, SEDEKAH.
.
Sedekah masa untuk anak.
.
Tidak lama.
.
Hanya 5-10 minit sahaja, berbanding 'damage' luka hati terhiris berulangkali berlaku, dan menjadi semakin dalam lukanya, tak cantik dan sukar nak licinkan kembali hirisan itu...:anguished:..
.
Ibarat nak baiki berpuluh tahun atau selamanya kesan di hati seumur hidup?
.
Allahu.
.
Mohon Ampun Ya Allah.
.
.
.
Ya, ANDA TIDAK TERLAMBAT.
.
.
Rebonding dengan anak.
.
7 Langkah dalam Ebook "Teknik Rebonding" memang saya lakukan selama 4 hari berterusan semasa cuti Isnin Selasa dahulu.
.
Saya dapat rasai, kami semakin RAPAT, UTUH, dan paling mahal rasa GEMBIRA dan RINGAN emosi diri dan si anak.
.
Emosi ibubapa-anak ini timbal balik tau.
.
Sama.
.
Ibu rasa tenang happy, anak juga rasa berganda tenang dan happy.
.
Ibu rasa geram marah, anak rasa berganda geram marah malah KONFLIK KELIRU lagi.
.
Konflik keliru sebab mereka kecil lagi, tiada kefahaman nyata jelas.:confounded:
.
Jadi mereka develop pemikiran dan sebab sendiri. Komunikasi breakdown, mesej tak sampai sepenuhnya.
.
Maka peranan kita cuba penuhi sebaik mungkin keperluan emosi mereka bagi 'settled'.
.
Cuba ya.
Maznah Ibrahim.
#repost
* Pagi tadi sebelum sekolah kinder khalifah dia, saya Time In sebentar dengan KN yang merajuk.
Bila berkomunikasi, rupanya kecil aja (tapi besar pada dia). Puncanya dia kecil hati sebab saya puji abang dia, saya jelaskan yang saya puji kaedah abang yang betul, bukan kata kakak salah, sebab abang tegur dia elok-elok, bersuara rendah (amazing sebab abang dia sejenis Tegas Thinking selalu drastik kali ni sangat soothing hahahah).
So selesai merajuk dia dan bersiap ke sekolah bila kita acknowledge feeling + thoughts dia dan kita jelaskan maksud kita - the way of communcation aja, bridge the two person's perspective....
.
.
Telegram parenting dan psikologi anak:
T.mazn.me/chan
#Repost
