سخنان علامه ابن عثیمین به فارسی🖋📔
前往频道在 Telegram
هدف از ایجاد این کانال پخش و نشر اقوال این امام بزرگ محمد صالح بن عثیمین رحمه الله به زبان فارسی میباشد..
显示更多941
订阅者
+124 小时
+117 天
+4530 天
帖子存档
Repost from دکتر صلاح الدین جوهری
آدرس اپليكيشن اذكار
1️⃣ https://cafebazaar.ir/app/com.drjouhari.azkarapp
2️⃣ https://t.me/draljouhari/1573
3️⃣ https://drjouhari.com/DrJouhari-Azkar-App-2605.apk
كتاب اذكار صبحگاه و شامگاه وآداب و احكام رقيه شرعي:
4️⃣ https://t.me/draljouhari/1046
«دگرگونیهای قلب بسیار سریع و عجیب است؛ گاهی انسان در یک لحظه از کفر به ایمان، یا از ایمان به کفر منتقل میشود. از الله متعال پایداری و ثبات میطلبیم.
تغییر قلب وابسته به چیزهایی است که انسان را احاطه کردهاند، و از بزرگترین عواملی که قلب را به سوی فساد میکشاند، حُب دنیا است.
حب دنیا آفتی بزرگ است، و شگفت آنکه ما به آن دل بستهایم؛ در حالی که میدانیم دنیا کالای فریبنده است، و انسان اگر روزی شاد گردد، روز دیگری اندوهگین خواهد شد.»
📚 تفسیر سوره حدید، ۱/۳۷۳
@ibnothaimen1
ابنعثیمین رحمه الله می فرماید :-
حدیثی که میگوید رسول الله صلی الله علیه وسلم بعد از اینکه استفراغ کردند وضو گرفتن..
میگوییم :- اکثر اهل علم این حدیث را ضعیف دانستند.
فتاوي العثیمین ۱۹۸/۱۱
@ibnothaimen1
امام ابن_عثیمین رحمه الله درباره این گفته ی خداوند می فرمایند :-
لَنْ تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّىٰ تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ ۚ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ
(هرگز به نیکوکاری نمی رسید تا از آنچه دوست دارید انفاق کنید، و آنچه انفاق می کنید، بی شک خداوند به آن آگاه است.)
برای انسان شایسته که هرگاه کدام چیزی از مالش او را به تعجب انداخت ( و یا آنرا دوست داشت ) برای یک بار هم که شده به این آیه عمل کرده و آنرا صدقه بدهد..شاید ( و یا امید هست )که این نیکی و بر را (با این کارش ) بدست آورد.
@ibnothaimen1
با وجود این، مردم از ده روزِ اولِ ذیالحجه غافلاند؛ این روزها میگذرد در حالیکه مردم بر همان عادتهای همیشگی خود هستند. نه افزایشی در تلاوت قرآن دیده میشود و نه در دیگر عبادتها؛ بلکه حتی بعضیها در گفتن تکبیر نیز بخل میورزند.»
ابن عثیمین رحمه الله
📚 شرح الممتع ۶/۴۷۰
@ibnothaimen1
از شروط نهی از منکر اینست که به منکری بزرگتر تبدیل نشود، لذا اگر منجر به منکر بزرگتری شود انکارش حرام است؛ زیرا انکار او یعنی ما آن را از آنچه سبکتر بوده به چیزی که سنگینتر است تغییر دادهایم.
علامه ابن عثیمین -رحمه الله-
شرح الأربعين النووية صـ٣١٠
@ibnothaimen1
•- مطمئن باشید که اگر مردم نیک و اصلاح شوند، حاکمانشان به ناچار اصلاح خواهند شد، هر طوری که باشد.
محمد صالح بن عثیمین - رحمه الله -
📒 شرح رياض الصالحين ۲/۳۹
@ibnothaimen1
روزهای کوتاهی است..
سپس رخت سفر میبندی..
و زمان عمل پایان میپذیرد..
آنگاه زمان جزا و پاداش فرا میرسد..
پس شکیبا باش و شکیبایی کن، تا به آنچیزی برسی
که «شکیبایان» رسیدند.
علامه محمد صالح بن عثیمین ـ رحمه الله ـ [شرح الشافیة؛۴۵۹/۴]
@ibnothaimen1
”طلاب علم را تشویق میکنم که بر شناخت شروط و موانع و مبطلات و قواعد بکوشند، زیرا علم اینست، اما تنها شناخت مسأله جزئی، و این حلال است و این حرام است، هرچند علم است منتها قاصر است!
بنابراین ای طلاب! اصول اصول! بچسبید به اصول: شروط، موانع، مبطلات، قواعد و علل معتبر شرعی؛ زیرا این بسیار به شما نفع میرساند، و طالب علم را -هرچند زمان کوتاه باشد- به عالمی بزرگ تبدیل میکند“.
شیخ ابن عثیمین -رحمه الله-
📙:دروس و فتاوى الحرمين ١٢١/٨
@ibnothaimen1
محمد بن صالح العثیمین رحمهالله تعالی فرمود:
«نماز فجر مانند کلیدِ نمازهای روز است؛ بلکه کلید تمام اعمال روز میباشد. و آن همچون پیمانی میان الله و بنده است؛ بر اینکه بنده در طاعت پروردگارش ـ عزوجل ـ برخیزد، فرمان او را اطاعت کند و از آنچه نهی کرده دوری گزیند.»
📚 شرح ریاض الصالحین (۵/۵۶)
@ibnothaimen1
پیش از هر عقیده و دیدگاهی، به دنبال دلیل باش و چنین نباشد که عقیده یا دیدگاهی را برگزینی یا( پیش داوری کنی) و سپس استدلال بورزی و در پی دلیل برآیی که در این صورت راهت را گم میکنی.
ابن عثیمین رحمه الله
@ibnothaimen1
Repost from | فتاوای شیخ ابن عثیمین «فارسی»
موضوع: مسائل متفرقهای در باب علوم قرآن
فتوای شماره ۸۴۰
❓سؤال:
بعضی از مردم در مسجد قرآن میخوانند و در هر توقفی بین آیات در هنگام تلاوت میگویند: الله الله. یا میگویند: الله یفتح علیک یا عمنا، یا عباراتی از این دست. حکم آن چیست؟
✨ پاسخ:
این یکی از بدعتهای زشت است. زیرا تلاوت قرآن یکی از بزرگترین عبادتهاست. هر حرفی که تلاوت شود، یک نیکی وهر نیکی، ده برابر مضاعف میشود. تلاوت قرآن، بازی نیست که تا قاری خوش صدا از قرائت آیهای فارغ شد، مردم الله الله بگویند. یعنی عجب صدایی دارد. این یکی از بدعتهایی است که مردم به وجود آوردهاند.
بله، هر گاه انسان به آیهی وعید رسید، به الله پناه ببرد. آنجا هم که به آیهی رحمت رسید، آن را از الله بطلبد. هر وقت به آیهی تسبیح رسید، تسبیح بگوید. هر گاه به آیهی تعجب رسید، الله اکبر بگوید. اما گفتنِ الله الله، یا گفتن: یا سلام یا سلام، و امثال این جملات، بدعت به شمار میآیند.
📚 منبع: فتاوای شیخ ابن عثیمین رَحِمَهُالله، نور علی الدرب ج۲، ص ۲۰۲
موضوع علوم قرآن: مسائل متفرقهای در باب علوم قرآن (۸۴۰)
#علوم_قرآن
#مسائل_متفرقه
📱| كانال تلگرام فتاوای شیخ ابن عثیمین
https://t.me/fatawaebneosaiminfa
«هر اندازه اعمال نیک داشته باشی، به عمل خویش مغرور نشو، زیرا عملت در برابر حق الله بر تو، اندک است».
- علامه ابن عثیمین (رحمه الله) [شرح ریاض الصالحین ۱/۵۷۵]
@ibnothaimen1
نشر علم، زکات آن است. یعنی همانطور که انسان قسمتی از مالش را زکات میدهد، عالم نیز باید بخشی از علم خود را به عنوان زکات بدهد.
صدقهٔ علم ماندگارتر و کم هزینهتر و آسانتر [از صدقهٔ مال] است. ماندگارتر است چرا که شاید عالم سخنی به زبان آورد و چندین نسل از آن بهره گیرند.
ـ علامه ابن عثیمین رحمه الله
شرح حلیة طالب العلم/ ۲۵۸
@ibnothaimen1
حالت مسلمین در روز قیامت به سه قسم است.
قسم اول: الله گناهان شان را مغفرت کرده و داخل آتش نمی شوند.
قسم دوم: داخل آتش شده و به اندازهء گناهان خود عذاب داده می شوند سپس بیرون می شوند.
قسم سوم: داخل آتش شده و عذاب داده می شوند اما قبل از تکمیل عذابی که مستحقش هستند بدلیل شفاعتی که برای شان است بیرون کرده می شوند.
فتاوی نور علی الدرب ۳۲۹
ابن عثیمین رحمه الله
@ibnothaimen1
اعمال صالح مانند باراناند که درخت را سیراب میکنند، و درخت ایمان، درختی است در قلب انسان؛ اما این اعمال صالح هستند که آن را تغذیه کرده و رشد میدهند.
از همین رو، هرگاه انسان کاری نیک را بهگونهای که از او خواسته شده انجام دهد، میبیند که ایمانش قویتر و بیشتر میشود و به الله عزوجل نزدیکتر میگردد.
ابن عثیمین رحمه الله
شرح کافیه ۲۹۶/۱
@ibnothaimen1
﴿و از کسی فرمان مبر که دلش را از یاد خود غافل ساختهایم و از هوای نفسش پیروی کرده است﴾
نفرمود: «کسی که زبانش را از یاد خود غافل کردهایم»،
بلکه فرمود: دلش را…
پس چنین مباش که وقتی الله را یاد میکنی، تنها زبانت به ذکر مشغول باشد و دلت در غفلت؛
چنین ذکری سودی برایت ندارد.
الله را با دل یاد کن…
ذکری که از عمق قلب برخیزد، زنده است و اثرگذار.
✅ مهمترین چیز، یاد الله با دل است، ای برادران؛
آری، اصلِ ذکر، آن است که در دل زنده باشد.
📚 منبع:
تعلیق بر «کتاب العلم» از محمد بن صالح العثیمین بر صحیح البخاری
@ibnothaimen1
اعتقاد به اینکه الله در آسمان است، ریشه در فطرت انسان دارد و نیازی نیست که در بررسی این موضوع، خود را خسته کنیم. انسان، بر اساس فطرتش هنگام دعا کردن، دستش را به سوی پروردگارش بالا میبرد و با قلب خود، متوجه آسمان میگردد؛ همانطور که دستش را به سوی آسمان، بلند میکند.
حتی حیوانات نیز همین گونه هستند؛ یکی از اساتید دانشگاه، برایم نقل میکرد که شخصی، از «قاهره» با او تماس گرفته و دربارهی زلزلهی مصر گفته است: دقایقی قبل از زلزله، حیوانات باغ وحش، بیقرار شده و سرهای خود را به سوی آسمان بلند کرده بودند! سبحانالله! حیوانات نیز میدانند که الله در آسمان است؛ ولی برخی از انسانها، قبول ندارند که الله عز و جل در آسمان میباشد.
همینطور وقتی بعضی از حشرات را میزنیم، میایستند و دستان خود را به سوی آسمان بلند میکنند. در هر حال اعتقاد به اینکه الله عز و جل در آسمان است، امری فطریست که نیازی به دلیل و جر و بحث ندارد. خداوند عز و جل منکران این عقیده را هدایت کند که خود، دستانشان را هنگام دعا کردن، به سوی آسمان بلند میکنند و بدینسان در عمل، پندار خویش را رد مینمایند؛ پنداری که بیم آن میرود آنان را به کفر مبتلا کند.
پیامبر صلى الله عليه و سلم از کنیزی سؤال کرد: «الله کجاست؟» پاسخ داد: الله در آسمان است. آنگاه رسولالله صلى الله عليه و سلم پرسید: من، کیستم؟ جواب داد: شما فرستاده و پیامآور الله هستید. پیامبر صلى الله عليه و سلم به صاحبش فرمود:«أَعْتِقْهَا فَإِنَّهَا مُؤْمِنَةٌ».[ صحیح مسلم، ش: ۵۳۷ بهنقل از معاویه بن حکم سلمی رضي الله عنه .] یعنی: «او را آزاد کن؛ زیرا او، مؤمن است». سبحان الله! اینها که منکرِ چنین عقیدهای هستند چه فکر میکنند؟! میگویند: کسانی که معتقدند الله عز و جل در آسمان است، کافرند!
ما، دربارهی الله عز و جل معتقدیم که در آسمان، فراتر از هر چیزی، و بالاتر و برتر از بندگان خویش است و بر عرش خود قرار دارد. عرش بر روی آسمانها مانندِ گنبد یا خیمهایست که بر روی آسمانها و زمین برپا شده است و آسمانها و زمین، به نسبت عرش، چیزی نیستند.
در برخی از آثار آمده است: «کرسی»، به همهی آسمانها و زمین احاطه دارد و قدمین (دو پای) پروردگار رحمان عز و جل بر آن قرار دارد. گفتنیست: «عرش» از کرسی خیلی بزرگتر میباشد؛ چنانکه در حدیث آمده است:«إنَّ السَّمَوات السبع والأرضينَ السبع بالنِّسبة للكُرسي كَحَلقةٍ أُلقِيَت فی فلاةٍ مِنَ الأرضِ».[ آلبانی رحمه الله این حدیث را با توجه به شواهدی که دارد، صحیح دانسته است.] یعنی: «هفت آسمان و هفت زمین به نسبت کرسی، مانند حلقهای هستند که در زمین پهناوری افتاده است». واضح است که یک حلقهی کوچک، در مقایسه با سرزمینی بزرگ و پهناور، چیزی نیست و چیزی از اینهمه مساحت را اشغال نمیکند؛ فرمود:«وَإنَّ فضلَ العرشِ عَلَی الكرسی كفَضلِ الفلاة علی هذه الحَلَقةِ». یعنی: «بزرگی عرش نسبت به کرسی، مانند بزرگی زمین پهناور به این حلقه میباشد». پس، الله از هر چیزی بزرگتر است؛ از اینرو میفرماید:
﴿وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلۡأَرۡضَ﴾[البقرة: ٢٥٥]
کُرسی پروردگار، آسمانها و زمین را در برگرفته است.
پس خالقش چقدر عظیم است! امکان ندارد که خالق، در زمین باشد؛ زیرا پروردگار سبحان، بزرگتر از اینست که در احاطهی چیزی از مخلوقها یا آفریدههایش باشد. لذا نتیجه می گیریم که الله عز و جل فراتر از هر چیزیست؛ این، عقیدهی ماست و از الله متعال درخواست میکنیم که ما را بر همین عقیده از دنیا ببرد و بر همین عقیده که مورد اجماع اهل سنت و جماعت است، محشورمان بگرداند.
علامه ابن عثیمین رحمه الله
شرح ریاض الصالحین جلد سوم
@ibnothaimen1
Repost from | فتاوای شیخ ابن عثیمین «فارسی»
موضوع: مسائل متفرقهای در باب علوم قرآن
فتوای شماره ۸۳۵
❓سؤال:
آیا کسی که قرآن میخواند، حتی اگر معنی آن را نفهمد نیز ثواب دارد؟
✨ پاسخ:
قرآن کریم، مبارک است. چنان که الله سُبْحَانَهُوَتَعَالَىٰ میفرماید: {كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَيْكَ مُبَارَكٌ لِيَدَّبَّرُوا آيَاتِهِ وَلِيَتَذَكَّرَ أُولُو الْأَلْبَابِ} [ص:29]: (کتابی مبارک است که آن را بر تو نازل کردیم تا در آیاتش تدبر ورزیده، و اهل خرد، پند گیرند).
بنا بر این انسان به خاطر قرائت قرآن، اجر و ثواب میبرد؛ چه معنای آن را بفهمد و چه نفهمد. اما شایسته نیست انسان مومن، قرآن را که مکلف است به آن عمل نماید، بدون اینکه معنایش را بفهمد، تلاوت کند. اگر کسی بخواهد مثلا پزشکی یاد بگیرد و کتابهای طب را بخواند، تا زمانی که معنای آن را نفهمد و برایش شرح ندهند، نمیتواند آن را یاد بگیرد. گر چه خودش نیز حریص است که معنای آن را یاد بگیرد تا بتواند آن را انجام دهد. حال در مورد قرآن که شفای امراض قلب و موعظه برای مردم است، چه باید گفت که انسان بدون تدبر و بدون اینکه معنایش را بفهمد، تلاوتش کند؟ به همین خاطر نیز صحابه رَضِيَاللهُعَنْهُم ده آیه از قرآن را یاد میگرفتند و تا وقتی که آن را کامل یاد نمیگرفتند و به آن عمل نمیکردند، به سراغ آیات دیگر نمیرفتند. با این کار، هم قرآن و هم علم و هم عمل به آن را یاد میگرفتند.
پس انسان با خواندن قرآن، اجر و پاداش میبرد؛ چه معنایش را بفهمد و چه نفهمد. اما شایسته است تمام حرصش بر این باشد که معنایش را نیز بفهمد و این معنا را از علمای مورد اعتماد در علم و امانتشان دریافت نماید. اگر عالمی را نیافت که معنای قرآن را از او یاد بگیرد، به کتابهای تفسیر مورد اعتماد مثل تفسیر طبری، تفسیر ابن کثیر و دیگر تفاسیری که از صحابه و تابعین رَضِيَاللهُعَنْهُم روایت کردهاند، مراجعه نماید.
📚 منبع: فتاوای شیخ ابن عثیمین رَحِمَهُالله، نور علی الدرب ج۲، ص ۱۹۹-۲۰۰
موضوع علوم قرآن: مسائل متفرقهای در باب علوم قرآن (۸۳۵)
#علوم_قرآن
#مسائل_متفرقه
📱| كانال تلگرام فتاوای شیخ ابن عثیمین
https://t.me/fatawaebneosaiminfa
اگر سوال کننده ی نزد ما آماده و بگوید آیا افضل و بهتر این است که برای پدرم - که وفات کرده - دعای مغفرت و رحمت بکنم یا برایش هزار ریال صدقه بدهم ؟! می گوییم : افضل این است که برایش دعای مغفرت و رحمت بکنی و اگر هم اراده دادن صدقه کرده پس مانعی بر آن نیست.
ابن عثیمین - رحمه الله -
فتاوی نور علی الدرب، النصیحة
@ibnothaimen1
现已上线!2025 年 Telegram 研究 — 年度关键洞察 
