💌 دلنوت
前往频道在 Telegram
دلنوت (Delnote) اشعار و نوشتههای زیبا و ماندگار منتشر میکند. در انتشار زیباییهای دنیا با معرفی ما به دوستانتان سهیم باشید https://t.me/delnote
显示更多941
订阅者
无数据24 小时
+87 天
+2330 天
帖子存档
941
مردمِ داغدارمان، در سوگِ عزیزانشان، رفتارهایی یکسره متفاوت نشان میدهند: هزاران نفر در خیابانها راه میافتند و همزمان مراسم چهلم برای دهها نفر برپا میکنند؛ با قلبهایی تکهتکه دست میزنند؛ با چشمانی اشکبار میرقصند… انگار ارواحی باستانیاند که در دلِ ویرانهها آیینهایی نو را بنا میکنند. سوگواری، بهویژه سوگواریِ پس از فاجعه، تلاشی خلاقانه است برای برچیدنِ ویرانهها و بازچیدنِ جهان؛ برای نامگذاریِ دوبارهی همهی چیزهایی که، پس از فاجعه، بینام و بیمعنا شدهاند؛ برای احترام به زندگی. فاجعه، همهچیز را عوض میکند، حتی آیینهای وداع را. پس از فاجعه، صدای سوگ، هم صدای مرثیه است، و هم صدای شهادتدان: شهادت دادن به اینکه مردگانِ ما زندهاند.
#ابراهیم_سلطانی
@delnote
941
♥️
در میان همه آرمانهای سیاسی، آنکه ادعای خوشبخت کردن جامعهی بشری را دارد از همه خطرناکتر است. تلاش برای برپایی بهشت بر روی زمین، همیشه به جهنم راه برده است.
کسانی که میپندارند قادرند بشریت را سعادتمند کنند، انسانهای خطرناکی هستند.
اساسا رویای ساختن بهشت بر روی زمین رویای خطرناکی است. چرا که پس از مدتی باور میکنند که حق دارند، تعداد بیشماری انسان شرور را از میان بردارند، تا دیگران را به اصطلاح سعادتمند کنند.
#کارل_پوپر
@delnote
941
ما با غم، با خاکِ رنج کشیده و مرگ چایها نوشیدهایم. ما بیشتر از اینکه آدم روزهای شادمانی باشیم آدم روزهای گوشبهزنگی، انتظار و امید بودهایم. برای ما دوام آوردن عادت است و منتظر نور ماندن قوتِ غالب. همین است که راحت از پا درنمیآییم. اینهمه زخم به جان خریدهایم که یک روز آنچه نفس میکشیم گردِ شادی باشد نه غبار بیبرگی.
#مریم_قهرمانلو
@delnote
941
مواجههی واقعی با "فقدان" و "حقیقت مرگ"، از چهلم شروع میشه.
مراسمهایی مثل سوم و هفتم و چهلم (به زمانبندیها و ریتمش دقت کنید)، ساختاری داربستمانند پيرامون داغدیدهها ایجاد میکنند تا شخص، فرونریزه. بهواسطه حمایت بیرونی و تن سپردن به مراسم، بازماندهها از طوفان اولیه و شوک، عبور میکنند.
اما بعد از چهلم، سوگواری وارد فاز دیگری میشه. اون حمایت بیرونی معمولا کمتر میشه و هر کس به زندگی خودش برمیگرده. گودال عظیمی که مرگ در وسط خانواده ایجاد کرده، ناگهان ظاهر میشه. همیشه قاعده همین بوده و خواهد بود. شخص سوگوار ممکنه حس کنه "انگار فقط من تنها شدم". اگرچه نمیشه با واقعیات جنگید، شاید بهتر باشه سوگواران رو تنها نذاریم و دستکم جویای حالشون باشیم طوری که بدونند "در ما هم چیزی تغییر کرده".
#معین_دهاز
@delnote
941
♥️
چه دردناک است شرمسار وطن بودن آنگاه که وطن در دست مشتی نیرنگباز است
که اگر تعریف وطن را دقیق ندانیم، تعریف وطنفروشان را چرا.
در جایی از زندگی ایوان دنیسوویچ آلیوشا به شوخوف میگوید اگر خواهان تغییری چرا به درگاه خداوند دعا نمیکنی؟
و شوخوف پاسخ میدهد:
دعاها مثل شکایت کردن پیش بالاییهاست یا به گوش کسی نمیرسد و یا اگر رسید میگویند اعتراض وارد نیست،
چون استبداد با دعا سرنگون نمیشود!
#آلکساندر_سولژنیتسین
@delnote
现已上线!2025 年 Telegram 研究 — 年度关键洞察 
