ch
Feedback
💌 دلنوت

💌 دلنوت

前往频道在 Telegram

دل‌نوت (Delnote) اشعار و نوشته‌های زیبا و ماندگار منتشر می‌کند. در انتشار زیبایی‌های دنیا با معرفی ما به دوستان‌تان سهیم باشید https://t.me/delnote

显示更多
941
订阅者
无数据24 小时
+87
+2330
帖子存档
زمین گندید، آیا بر فراز آسمان کس نیست؟ #مهدی_اخوان_ثالث، از این اوستا @delnote

♥️ چه دردناک است شرمسار وطن بودن آنگاه که وطن در دست مشتی نیرنگ‌باز است که اگر تعریف وطن را دقیق ندانیم، تعریف وطن‌فروشان را چرا. در جایی از زندگی ایوان دنیسوویچ آلیوشا به شوخوف می‌گوید اگر خواهان تغییری چرا به درگاه خداوند دعا نمی‌کنی؟ و شوخوف پاسخ می‌دهد: دعاها مثل شکایت کردن پیش بالایی‌هاست یا به گوش کسی نمی‌رسد و یا اگر رسید می‌گویند اعتراض وارد نیست، چون استبداد با دعا سرنگون نمی‌شود! #آلکساندر_سولژنیتسین @delnote

🎵”سه پنج روزه “ #سیما_بینا @delnote

♥️ خروسخوانِ هر سَحَر مادر؛ میانِ آینه‌های سجاده می‌نشیند، صبحانه می‌خورد بعد، سایه‌های خیس - نیمه‌خشک را از اطراف خانه می‌چیند، اتو می‌کند و با ماه، که دیگر نیست از تو حرف می‌زند. می‌گوید پنجره‌ای که قرار است بیاوری با ما قسمت خواهد کرد! خروسخوانِ هر سحر مادر به دلش بَرات می‌شود که باد خواهد آمد و چیزی، نشانی؛ حتی جای پایی از تو می‌آورد. دلِ مادر صاف است، مثل آسمان تو که می‌دانی، نه؟! #رضا_کاظمی @delnote

آنچه بر سر شما آمد شاید بدترین چیزی بود که می‌توانست انفاق بیفتد، پس در برابر حالات روحی که دارید صبور باشد. هیچ میدانِ جنگی نیست که دوباره نشود درستش کرد. گاهی سال‌ها طول می‌کشد اما همیشه و همیشه طبیعت پیروز می‌شود و در همان جایی که خاکسترِ مردگانِ جنگ مدفون شده، گل می‌روید. از کتابِ کمی قبل از خوشبختی #انیس_لودیگ ترجمه: منصوره رحیم‌زاده @delnote

چهل روز و شب شد. دیدی چه بر ما گذشت؟ احساس می‌کنم در خا‌کسپاری زندگی‌های آینده‌ام، گریه می‌کنم. مثل اینکه کودکی‌ام مُرد، بزرگسالی‌ام مُرد، خانه‌ام مُرد، شهرم مُرد و آسمانم مُرد‌. عظمت شما، چیزی از دردهایم کم نکرد. هیچوقت فکر نمی‌کردم، موضوع گریه‌هایم این عکس‌ها و چهره‌ها و آدم‌ها باشد و مرگ که همیشه فاصله می‌آورد، اینبار اینطور غریبه‌ها را آشنایم کند. ای عاشق ایران، ای خود ایران، دستت را بده، می‌خواهم بلندم کنی. "ای رها، ای رهاننده، یاری‌دهنده‌ام باش". کمک کن. دستم را بگیر، اگرچه دیگر اینجا نیستی ای پسر من، ای دختر من، پدر من، مادر من، ای غریبه‌ی من، که تازه اسمت را می‌بینم و تازه لبخندت را می‌بینم، ای رها، ای رهاننده. #معین_دهاز نقل‌قول از آیسخولوس است. @delnote

دلم گرفته دلم عجیب گرفته است و هیچ‌چیز، نه این دقایق خوشبو، که روی شاخهٔ نارنج می‌شود خاموش نه این صداقت حرفی، که در سکوت میان دو برگ این گل شب‌بوست نه هیچ‌چیز مرا از هجوم خالی اطراف نمی‌رهاند و فکر می‌کنم که این ترنم موزون حزن تا به ابد شنیده خواهد شد. #سهراب_سپهری @delnote

♥️ انتقام شیرین است، چاق‌تان هم نمی‌کند. #آلفرد_هیچکاک @delnote

مادر این شعر را به خاطر بیاور: «و این انتقام‌جویان مدافعین تازه‌ای خواهند داشت که پس از مرگشان، جانشین آن‌ها خواهند شد.» فرستنده: ه . فرته که دیگر پیش خداست. بدون تاریخ؛ نامه از «ه. فرته» به خانواده و دوستانش نامه‌های تیر‌ باران شده‌ها ترجمه: م. تفضلی به یادِ فرزندان ایران و جان‌فدایان میهن @delnote

♥️ منشا اشتباهات، ندانستن نیست بلکه اعتقادات کورکورانه است. #ژوزه_‌ساراماگو @delnote

رفته‌بودید پل بسازید قرار بود به خانه برگردید تبرها را کنار در بگذارید لباس‌ها را کنار بخاری قرار بود شاد بنوشیم قرار بود افسانه‌های تازه‌ای باشیم عهدشکن‌ها چطور شد که مرده برگشتید؟ چطور شد که از جنگل صدای تبر نیامد؟ چطور شد که پل غرق شد؟ کلاغی روی بام است بلند می‌گوید خون و بعد ساکت می‌شود گریه می‌کند و منتظر است بیدار شود کلاغی هستم روی بام روی برف روی خاک... @delnote

🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤 در این جا به جای چهل روز چهل سال یک‌ریز باریده باران چهل سال بی­‌وقفه غریده توفان ستیزیده­‌ام پنجه در
🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤 در این جا به جای چهل روز چهل سال             یک‌ریز                         باریده باران چهل سال             بی­‌وقفه                         غریده توفان ستیزیده­‌ام پنجه در پنجه و روی در روی چهل سال با موج­‌های کف‌آلودِ جوشان و بیرون کشانیده­‌ام کشتی­‌ام را چهل بار از کامِ خیزاب­‌های خروشان چهل سال بر من «چلانیده­اند ابرها                         پیرهن­‌های­شان را»· و اشباح قربانیان جزایر                                     کفن­‌هایشان را... #حسین_منزوی @delnote

خواستن، آزادی‌بخش است. زیرا خواستن همانا آفریدن است. #نیچه چنین گفت زرتشت، ترجمه‌ی آشوری @delnote

کسی ندانست من چقدر تلاش کرده‌ بودم که روحم زیبا بماند، وقتی جهان پر از رنج بود. ناشناس @delnote

♥️ خیال روی تو در هر طریق همره ماست نسیم موی تو پیوند جان آگه ماست به رغم مدعیانی که منع عشق کنند جمال چهره تو حجت موجه ماست ببین که سیب زنخدان تو چه می‌گوید هزار یوسف مصری فتاده در چه ماست اگر به زلف دراز تو دست ما نرسد گناه بخت پریشان و دست کوته ماست به حاجب در خلوت سرای خاص بگو فلان ز گوشه نشینان خاک درگه ماست به صورت از نظر ما اگر چه محجوب است همیشه در نظر خاطر مرفه ماست اگر به سالی حافظ دری زند بگشای که سال‌هاست که مشتاق روی چون مه ماست #حافظ @delnote

در دوران ظلمت باید ارزش هر چیزی را که به ‌آزادی می‌رسد و با آزادی به دست می‌آید به خودت نشان دهی. با به خاطر سپردن و تأمل کردن و سپس تکرارش در تخیل. ‏این تنها راه زنده‌ ماندن در دوران ظلم است. عصر ظلمت دوران بی‌رؤیا کردن آدم‌هاست، ‏دوران زندگی بدون تخیل و اندیشه. ‏ #هانا_آرنت @delnote

🎵”یاران” #فریدون_فروغی @delnote

تنها کاری برای توجیه تمام رنج‌ها و مردگان از دست‌مان بر می‌آید این است که امیدهایشان را در دل‌هایمان حفظ کنیم و کاری نکنیم که آن رنج‌ها بی‌ثمر شوند و آن مردگان تنها. #آلبر_کامو @delnote

چه جورها كه كشيدند بلبلان از دى به بوى آن كه دگر نوبهار بازآيد #حافظ @delnote