" سُبل الـ𓂆ـراشــدين| قرآن | Quran
الذهاب إلى القناة على Telegram
إن القرآن إذا سَكَنَ قلــ♡ــــب عبدٍ سَكَّنه! لينك القناة https://t.me/+ROcatxu8j59jMWE0 لينك الصارحني لي الاسئلة http://24988649909918.sarhne.com لينك قناة الصوتيات https://t.me/TheQuran7SA
إظهار المزيد6 821
المشتركون
-1824 ساعات
+1 0087 أيام
+83030 أيام
جاري تحميل البيانات...
القنوات المماثلة
سحابة العلامات
الإشارات الواردة والصادرة
---
---
---
---
---
---
جذب المشتركين
يونيو '26
يونيو '26
+1 103
في 2 قنوات
مايو '26
+120
في 2 قنوات
Get PRO
أبريل '26
+9
في 1 قنوات
Get PRO
مارس '26
+869
في 5 قنوات
Get PRO
فبراير '26
+57
في 4 قنوات
Get PRO
يناير '26
+54
في 4 قنوات
Get PRO
ديسمبر '25
+486
في 2 قنوات
Get PRO
نوفمبر '25
+45
في 6 قنوات
Get PRO
أكتوبر '25
+630
في 5 قنوات
Get PRO
سبتمبر '25
+40
في 6 قنوات
Get PRO
أغسطس '25
+104
في 6 قنوات
Get PRO
يوليو '25
+58
في 6 قنوات
Get PRO
يونيو '25
+569
في 5 قنوات
Get PRO
مايو '25
+217
في 9 قنوات
Get PRO
أبريل '25
+282
في 8 قنوات
Get PRO
مارس '25
+453
في 11 قنوات
Get PRO
فبراير '25
+860
في 39 قنوات
Get PRO
يناير '25
+201
في 14 قنوات
Get PRO
ديسمبر '24
+1 325
في 16 قنوات
Get PRO
نوفمبر '24
+741
في 19 قنوات
Get PRO
أكتوبر '24
+847
في 19 قنوات
Get PRO
سبتمبر '24
+103
في 5 قنوات
Get PRO
أغسطس '24
+93
في 3 قنوات
Get PRO
يوليو '24
+323
في 9 قنوات
Get PRO
يونيو '24
+291
في 7 قنوات
Get PRO
مايو '24
+293
في 6 قنوات
Get PRO
أبريل '24
+316
في 3 قنوات
Get PRO
مارس '24
+440
في 7 قنوات
Get PRO
فبراير '24
+622
في 3 قنوات
Get PRO
يناير '24
+332
في 6 قنوات
Get PRO
ديسمبر '23
+242
في 4 قنوات
Get PRO
نوفمبر '23
+132
في 3 قنوات
Get PRO
أكتوبر '23
+377
في 3 قنوات
Get PRO
سبتمبر '23
+243
في 0 قنوات
Get PRO
أغسطس '23
+123
في 0 قنوات
Get PRO
يوليو '23
+33
في 0 قنوات
Get PRO
يونيو '23
+9 426
في 0 قنوات
Get PRO
مايو '23
+5 948
في 0 قنوات
| التاريخ | نمو المشتركين | الإشارات | القنوات | |
| 27 يونيو | 0 | |||
| 26 يونيو | 0 | |||
| 25 يونيو | 0 | |||
| 24 يونيو | +1 | |||
| 23 يونيو | +1 097 | |||
| 22 يونيو | 0 | |||
| 21 يونيو | 0 | |||
| 20 يونيو | 0 | |||
| 19 يونيو | 0 | |||
| 18 يونيو | 0 | |||
| 17 يونيو | 0 | |||
| 16 يونيو | 0 | |||
| 15 يونيو | 0 | |||
| 14 يونيو | 0 | |||
| 13 يونيو | +1 | |||
| 12 يونيو | 0 | |||
| 11 يونيو | +1 | |||
| 10 يونيو | 0 | |||
| 09 يونيو | 0 | |||
| 08 يونيو | 0 | |||
| 07 يونيو | 0 | |||
| 06 يونيو | +2 | |||
| 05 يونيو | 0 | |||
| 04 يونيو | +1 | |||
| 03 يونيو | 0 | |||
| 02 يونيو | 0 | |||
| 01 يونيو | 0 |
منشورات القناة
تقف تصلي تلاقي دماغك بتشتم في الذات الإلهية
تفتح المصحف تلاقي صوت جواك بيشكك في كل حاجة
تبدأ تحس إنك منافق وبتاع وشين وتستاهل الحرق وتترعب تحكي لأقرب الناس ليك ليفتكروك كفرت
ولما الضغط بيزيد عليك بتبدأ تسيب الصلاة وتبعد عن الدين كله مش عشان كارهه بس عشان بتهرب من ساحة المعركة اللي جوه دماغك
وتفضل عايش في رعب صامت لوحدك!
اللي بيحصلك ده مش قلة إيمان زي ما انت متخيل
ولو رجعت للأحاديث هتلاقي إن نفس الرعب ده حصل لأعظم جيل مشي على الأرض
بعض الصحابة راحوا للنبي ﷺ مرعوبين وقالوله "إن أحدنا يجد في نفسه ما يتعاظم أن يتكلم به"
يعني بييجي في دماغنا كلام نتحرق ومستحيل ننطقه من بشاعته
سيدنا النبي مقالهمش انتوا كفرتوا ومحتاجين تجددوا إسلامكم
النبي طمنهم بكلمة واحدة وقال "وقد وجدتموه؟ ذاك صريح الإيمان"
يعني طالما الفكرة دي بتوجعك ومضايقاك ومش قابلها يبقى قلبك سليم وبيرفضها.
الحرامي مابيدخلش يسرق بيت خربان هو بيستقصد البيت العمار
والشيطان مابيرميش وساوس في قلب ميت هو بيضرب القلب اللي فيه إيمان عشان يطفيه.
الشريعة عالجت الخلل النفسي ده وفرقت بعبقرية بين الفكرة اللي بتهاجمك غصب عنك وبين اختيارك
سيدنا النبي ﷺ حسم الموضوع ده فقال "إن الله تجاوز لأمتي ما حدثت به أنفسها ما لم تعمل أو تتكلم"
طول ما الكلام جوه الجمجمة وماتحولش لرد فعل أو كلام على لسانك انت سليم ومفيش عليك ذنب واليقين مابيزولش بالشك.
بس هنا لازم نفرق بين حاجتين مهمين جدا عشان مانظلمش نفسنا
في فرق بين السؤال (العلمي) والسؤال (الوسواسي)
السؤال العلمي ده علامة عقل شغال
عندك شبهة أو مش فاهم حكمة ربنا في قضية معينة
ده حقك وعلاجه إنك تبحث وتقرأ وتسأل أهل العلم المتخصصين لحد ما تقتنع وتوصل لإجابة تريح قلبك وعقلك.
لكن الفخ الحقيقي في النوع التاني (الوسواس)
ده مش سؤال بيدور على حقيقة ولا عايز إجابة
ده مرض وشيطان شغال معاك بنظام الدوامة
كل ما ترد عليه وتجيبله إجابة منطقية تسكته يفتحلك باب تاني وتالت في حتة ألعن
ده مش عقلك اللي بيفكر.. ده شيطان بيستنزف طاقتك عشان يكرهك في العبادة نفسها ويقنعك إنك منافق وتستاهل الحرق.
وفي الطب النفسي ده ساعات بيكون OCD (وسواس قهري).
لو سؤالك علمي ابحث واتعلم لحد ما ترتاح
لكن لو سؤال وسواسي علاجه مش إنك تقف تتخانق معاه وتدور على أدلة
كل ما تناقشه وتديله انتباه هيكبر
العلاج الشرعي والنفسي بيتلخص في توجيه سيدنا النبي ﷺ : "فليستعذ بالله ولينته"
يعني افصل الفيشة وتجاهل الفكرة تماما
عاملها كأنها كلب بيهوهو ورا سور عالي لو وقفت ترد عليه هيزيد فيها ولو كملت مشي في طريقك هيسكت.
| 2 | بَريدُ الجُمُعَة 📮|
دعواتك الخفيّة، ويقينك الصادق، والأماني التي علّقتها بإيمانك بقدرته، هو قادر على أن يأتيك بها من حيث لا تحتسب بكل يسر وسهولة، ولا يقف دونها مانع، هو الذي لا راد لفضله سبحانه♥️. | 114 |
| 3 | تخيلو (عرسه) في حجم كلب او اسد
من رحمه ربنا بينا خلي حيوان سفاح حجمه صغير بيعشق القتل والدماء
انتو متخيلين لو هي في حجم كلب او اسد هتعمل اي في البشر او كل الكائنات 😳
العرسه متعطشه للدماء ودي طبيعتها وله في ذلك حكم
لو حجمها كان كبير كفيله انها تقضي علي البشريه
لانه في اللحظه دي هنكون فريسه سهله ليها
في حجمها الصغير بتصطاد فويسه اكبر منها 10 مرات متخيلين
وعندها استطاعه انها تخبي نفسها قويه جدا وخفيفه في الحركه والمناوره
انا بحمد ربنا علي خلقه وبتعجب علي ميزان الطبيعه اللي ربنا عمله
يعني مصلا الاسد محترم وبيصطاد في وقت جوعه ومش بيصطاد البشر لانهم مش من السلسله الغذائيه بتعته
لكن العرسه كل ما هو بيتحرك قدامها فهو فريسه ليها
اذكرو الله وقولوا الحمدلله | 139 |
| 4 | لا تغفلوا عنا اليوم من دعائكم
سلوا الله لنا عافية الدين وعافية الأبدان
وأن يحمل عنا..:")) | 163 |
| 5 | في فجر عاشوراء!
أتيناك يا ربّ..
فلا تردّ لنا دعاءً، ولا تخيّب لنا رجاءً، واكتب لنا من الخير فوق ما نتمنى. | 180 |
| 6 | - عمر بن سعد (قائد الجيش) لم يُحاسب على الإطلاق.
- شمر بن ذي الجوشن (الذي قتل ريحانة رسول الله في الدنيا بيده) لم يُعاقب، وظل حرًا لفترة طويلة.
️ ▪️ القاعدة الشرعية:
«الساكت عن الجريمة شريك فيها» لو كان يزيد حقًا بريئًا، لكان على الأقل عزل القتلة أو قدمهم للمحاكمة، لكنه لم يفعل ذلك بل تركهم في مناصبهم، وهذا دليل واضح انه كان راضيًا بالواقعة.
▪️والأدهى أنه فعل جريمة فوق هذه الجريمة الكبرى وهي استباحة مدينة رسول الله "المدينة المنورة" عندما أعلن أهل المدينة الثورة ضد يزيد، وطردوا الوالي الأموي عثمان بن محمد بن أبي سفيان وحاصروا بيت بني أمية في المدينة.
رفض يزيد هذا العصيان، وأرسل جيشًا ضخمًا بقيادة "مسلم بن عقبة" لقمع الثورة.. ودخل الجيش المدينة في معركة عنيفة، وتم استباحتها لمدة 3 أيام، وسميت بـ "واقعة الحَرَّة" وكانت عاقبتها :
- تم قتل المئات وقيل الآلاف من الصحابة والتابعين.
- تم الإعتداء على النساء بطريقة وحشية.
- أُجبر أهل المدينة على مبايعة يزيد كعبيد.
▪️وبعد مذبحة كربلاء، وقتل سبط النبي ﷺ، وانتهاك حرمة المدينة المنورة، ارتكب يزيد جريمة أعظم، وهي الاعتداء على بيت الله الحرام نفسه!
بعد أن أحكم يزيد قبضته على الشام وانتهك وسحق المدينة المنورة في واقعة الحَرّة، ارسل جيشه إلى مكة، حيث تحصّن عبدالله بن الزبير رافضًا مبايعة يزيد.. فرفض يزيد أن يكون في الأمة صوت معارض له، فأرسل جيشًا بقيادة "الحُصين بن نُمير" لمحاصرة مكة، ولم يكن الحصار عاديًا، بل كان كارثة حقيقية انتهكت قدسية الحرم المكي نفسه!
فلم يستطع جيش يزيد اقتحام مكة بسهولة بسبب تحصينات ابن سيدنا الزبير بن العوام، فقرروا ضرب مكة والكعبة نفسها بالمنجنيق.. وتهاوت الحجارة فوق بيت الله الحرام، في مشهد لم يكن أحد يتخيله يومًا.. وحينها اشتعلت النيران في كسوة الكعبة، وتصدعت جدرانها من شدة القصف.. وسقطت السهام في صحن الحرم، وأصبحت مكة ميدان حرب لا يُراعي فيها أي حرمة.. واستمر الحصار لأسابيع، وسالت الدماء حول البيت الحرام!
وفي أثناء هذا الحصار الوحشي، جاء الخبر الصادم لجيش يزيد وهو "وفاة يزيد بن معاوية فجأة"!.. ولم يكن جيشه يتوقع ذلك، فعمّت الفوضى صفوفهم، واضطر القائد الأموي إلى الانسحاب فورًا والعودة إلى الشام، لينجو عبدالله بن الزبير، ويصبح الحاكم الفعلي للحجاز لعدة سنوات.
وبعد كل هذه الجرائم، وبعد أن ملأ الأرض ظلمًا وقتلًا وانتهاكًا للحرمات، لم يهنأ يزيد بملكه طويلًا.. ولم يكن حكمه إلا ثلاث سنوات وثمانية أشهر، لكنها كانت كافية ليصبح اسمه مقرونًا بأبشع الفظائع في تاريخ الإسلام.
وهكذا انتهت حياة يزيد بن معاوية، لكنه لم يُذكر في التاريخ إلا كقاتل لسبط رسول الله، ومنتهك حرمة المدينة المنورة، وضارب الكعبة بالمنجنيق، إضافةً إلى ما عُرف عنه من الانغماس في اللهو، وشرب الخمر، ومجالسة النساء، وإهمال الصلاة، حتى وصفه بعض معاصريه بأنه فاسقٌ فاجرٌ لا يستحق حكم المسلمين.. ليظل اسمه وصمة عار لا تُمحى في صفحات التاريخ الإسلامي.
▪️اعلموا أن من يدافع ويناصر يزيد بن معاوية اليوم، هو نفسه الذي يطعن في الحسين بن علي وآل بيت النبي ﷺ، ويستخف بمظلوميتهم، ويبرر استباحة مدينة رسول الله، ويهون من جرم قصف الكعبة المشرفة بالمنجنيق.
هو ذاته من يسوّغ قتل ذرية النبي، ويقلل من فظاعة مذبحة كربلاء، ويتغاضى عن الدماء الطاهرة التي أُريقت في واقعة الحَرّة، بل ويتمادى في تبرير المجازر بحق الصحابة والتابعين، وكأنه لم يقرأ في كتب التاريخ كيف أباح جيش يزيد المدينة المنورة، فهتك الأعراض وسفك الدماء وأجبر أهلها على بيعة الذل والعبودية!
يصرخون دفاعًا عن صاحب أفظع الجرائم في تاريخ الإسلام ثم لا يكتفون بذلك، بل يطمسون الحقائق ويزورون التاريخ، ليجعلوا من الطاغية السفاح خليفةً عادلاً، ومن الحسين ريحانة رسول الله الشهيد المظلوم، خارجًا على السلطان.
لكن هيهات! فالحق لا يُمحى، والمظلومية لا تُنسى، والتاريخ لا يرحم المنافقين.. جرائم يزيد ستبقى لعنة تطارد من يبررها ويدافع عنها إلى آخر الزمان، ولن يستطيع النواصب مهما تباكوا أن يغيّروا سنّة الله فيمن تجبّـر وسفك الدماء الطاهرة، فلعنة الله على الظالمين. | 157 |
| 7 | ظهر كدا | 1 |
| 8 | أبو العروسة متخيل إنه لما يقطم وسط العريس بطلبات تعجيزية وقايمة خيالية هو كده بيغلِّي بنته وبيعملها تأمين ضد الطلاق!
انت كده مابتحميهاش انت بتسلمها لعريس داخل الجوازة مديون ومضغوط وشايل طاجن سته فأول خناقة بيطلع ضغط الديون دي عليها
الراجل اللي بيتقي ربنا لو أخدها بشنطة هدومها هيشيلها فوق دماغه
والناقص لو مضيته على وصولات أمانة بدم قلبه هيعيشها في جحيم ولما تفيض بيها هتسيبله العفش والدهب وتخلعه عشان تشتري صحتها النفسية
الرعب من كلام الناس هو الصنم اللي كلنا بنعبده في تجهيز البيوت
لدرجة إن الشاب نفسه لو لقى أهل العروسة متساهلين تلاقيه هو اللي بيكابر وعايز يستدين عشان يعمل ليلة فرح بـ ١٠٠ ألف جنيه ويرضي غروره قدام أصحابه!
مع إن سيشن تصوير محترم بالبدلة والفستان وعشوة حلوة مع العيلتين كفاية جدا
ويوفروا فلوس القاعة اللي بتتحرق في ساعتين عشان يسندوا بيها بيتهم أو يسافروا يتبسطوا بيهم
عقلنا اتبرمج إن بداية الحياة لازم تكون شقة تمليك ١٨٠ متر
إيه المشكلة لو عريس وعروسة لسه بيبدأوا حياتهم اتجوزوا في شقة إيجار أوضة وصالة تلمهم وتسترهم؟
أجدادنا من ١٠٠ سنة اتجوزوا في بيوت سقفها جريد والدولاب كان عبارة عن مسمار مدقوق في الحيطة
ومع ذلك طلعوا أجيال سوية وعمروا بيوت مليانة بركة.
دلوقتي بقينا نجهز أوضة أطفال قبل ما ييجي أطفال أصلا !
وليه النيش واحنا في زمن التكييف فيه أهم وأفيد مليون مرة من النيش اللي واخد نص الصالة وفلوسه مرمية في كاسات محدش بيلمسها ؟!
يقولولك أهالينا زمان كانوا بيجيبوا ١٥٠ جرام دهب في الشبكة
الناس ناسية إن الدهب وقتها كان سعره قريب من سعر الفراخ ومكنش عبء يذكر
دلوقتي الجرام سعره اتضاعف آلاف المرات والمجتمع لسه مصمم يعاير العريس بوزن الدهب كأننا بنبيع ونشتري في بورصة!
لو بطلنا نتعامل مع الرفاهيات على إنها فرض عين وبطلنا نعمل حساب لكلام الناس
هنكتشف إن شقة أوضة وصالة إيجار مليانة تفاهم ورحمة
أوسع وأدفى مليون مرة من شقة تمليك سوبر لوكس أصحابها بياكلوا في بعض | 321 |
| 9 | كان الجيش العثماني هو أقوى جيش في العالم لمدة تزيد عن ثلاثة قرون، في الفترة ما بين 1447 -1771 م
ثم ثالث أقوى جيوش العالم لقرن آخر، حتى عام 1871 م
جدير بالذكر أنه ولمدة تزيد عن قرن ونصف كانت قوته تعادل قوة كل جيوش العالم مجتمعة، من 1517 - 1683 م
يقول المؤرخ اﻷميركي / مايكل أورين : ظل الجيش العثماني حتى لحظاته اﻷخيرة في الحرب العالمية اﻷولى سنة 1917 م أبعد ما يكون عن الهزيمة ..
ففي الحرب العالمية اﻷولى كانت الخلافة العثمانية حتى في اشد مراحل ضعفها قادرة على ان تحارب على خمس جبهات في وقت واحد ، بجيش قوامه 2 مليون و 900 ألف جندي
استسلم 13 ألف جندي بريطاني للعثمانيين ..
اﻹستسلام اﻷكثر إذلالا في التاريخ العسكري البريطاني .
حسب وصف المؤرخ البريطاني" جيمس موريس ".
ولم يهزمها حقا إلا الخيانة الداخلية من احزاب التتريك العلمانية القومية و الماسونية و الخيانة العربية الكبرى .
عندما كان للمسلمين خلافة ♥️♥️ | 313 |
| 10 | كتاب "قصص الأنبياء" للإمام الحافظ ابن كثير: هو الكتاب الأشهر والأكثر مأثوقية. يجمع القصص من القرآن الكريم والسنة النبوية بأسلوب رصين. (يُفضل البحث عن نسخة محققة لتجنب الروايات الضعيفة أو الإسرائيليات).
كتاب "قصص الأنبياء" للشيخ عبد الرحمن السعدي: يتميز بأسلوبه السهل والتركيز على العِبر والفوائد المستخلصة من كل قصة، وهو ممتاز جداً للبدء به.
كتاب "الرحيق المختوم" للشيخ صفي الرحمن المباركفوري: بعد الانتهاء من قصص الأنبياء، هذا الكتاب هو الأروع في دراسة سيرة خاتم المرسلين محمد ﷺ بأسلوب سلس وممتع.
كتاب "فقه الأخلاق" أو "لأنك الله" للشيخ علي بن جابر الفيفي: لمعلومات دينية تلمس القلب وتزيد من الثقافة الإيمانية بشكل مبسط وعميق.
ثانياً: سلاسل مرئية وصوتية (فيديوهات)
إذا كنتِ تفضلين المشاهدة والاستماع، فهذه السلاسل تتميز بالأسلوب المشوق والربط بواقعنا المعاصر:
سلسلة "قصص الأنبياء" للشيخ نبيل العوضي: من أجمل وأكثر السلاسل تشويقاً وترتيباً، أسلوبه قصصي رائع ومناسب جداً لجميع الأعمار.
سلسلة "قصص الأنبياء" للدكتور طارق السويدان: سلسلة شهيرة جداً وتتميز بالتحليل، ومحاولة ترتيب الأحداث التاريخية بشكل يسهل استيعابه.
برنامج "بالقرآن اهتديت" أو برامج الشيخ فهد الكندري: برامج ممتازة لزيادة المعلومات الدينية العامة وقصص الهداية المؤثرة.
سلسلة "السيرة النبوية" للشيخ بدر المشاري أو الدكتور راغب السرجاني: لتقديم معلومات دينية غنية وسرد ممتع يجعلكِ تعيشين تفاصيل السيرة.
💡 نصيحة سريعة للاستفادة القصوى:
اجعلي لنفسكِ ورداً يومياً ثابتاً (مثلاً: نصف ساعة قراءة، أو مشاهدة حلقة واحدة يومياً).
دوني الفوائد والعِبر التي تلمس قلبكِ في دفتر خاص؛ فتقييد العلم يثبته في الذاكرة. | 274 |
| 11 | رسالة صوتية | 235 |
| 12 | لا يوجد نص... | 299 |
| 13 | عندما أراد الصحابيّ الجليل صهيب الرومي الهجرة ليلحق بالنبي، قالت قريش : «أتيتنا صعلوكاً، فكثر مالك عندنا، ثم تريد أن تخرج بنفسك ومالك !».
فقال صهيب : إن جعلت لكم مالي أتخلون سبيلي؟! .. قالوا: نعم .. قال: فإني جعلت لكم جميع ما أملك من المال.
فبلغ ذلك رسول الله ﷺ، فقال : «ربح البيع أبا يحيى، ربح البيع أبا يحيى»، ونزلت هذه الآية : { وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ }. | 213 |
| 14 | وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته، وجزاكِ الله بمثله ونفع بنا وبكِ.
الخلاصة الفقهية الميسرة لمسألتكِ هي: يجوز لكِ قراءة القرآن من الهاتف أو المصحف بحائل في الحالتين (الحيض وعدم الوضوء)، مع وجود تفصيل يسير لكل حالة.
أولاً: قراءة القرآن للحائض
القراءة نفسها ليست غلطاً أو حراماً على الراجح من أقوال العلماء، بل هي مشروعة خاصة للحفظ أو المراجعة أو الذكر، وتكون كالتالي:
من الهاتف المحمول: يجوز تماماً قراءتكِ منه ولمسه دون أي حرج، لأن شاشة الهاتف لا تأخذ حكم المصحف الورقي.
من المصحف الورقي: يجوز لكِ القراءة منه بشرط وجود حائل (مثل لبس قفازات، أو التقليب بقلم أو منديل) تجنباً لمس أوراق المصحف مباشرة بيدكِ.
ثانياً: القراءة في حال عدم الوضوء (الحدث الأصغر)
إذا كنتِ طاهرة (ليست حائضاً) ولكنكِ لستِ على وضوء (بسبب النوم أو غيره)، فالحكم كالتالي:
من الهاتف المحمول: يجوز لكِ القراءة ولمس الهاتف وتصفحه دون وضوء مطلقاً.
من المصحف الورقي: يجوز لكِ القراءة من حفظكِ أو بالنظر، ولكن لا يجوز لمس أوراق المصحف الورقي مباشرة بيدكِ إلا بعد الوضوء، لقوله تعالى: "لَّا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ". ويجوز لكِ استخدام حائل (كالمنديل أو القفاز) إذا أردتِ القراءة منه دون وضوء.
باختصار شديد: القراءة من الهاتف المحمول هي الأسهل والأيسر لكِ في الحالتين، ولا تشترط لها الطهارة ولا الوضوء. | 219 |
| 15 | والله شكرا جدا رغم ان الجميع بقا مشغول والعدد قل لكن احنا حتي لو شخص واحد موجود وهنفضل نكمل نشر لحد ما ربنا ياخد الامانة ونغادر الدنيا
جزاكم الله خير | 198 |
| 16 | تخيل تتجوز 3 وتلعبوا مع بعض بلايستيشن رباعي
حرفياً ده النعيم المعجل 😂😂😂 | 212 |
| 17 | تلاقي حد بيدوس على أقرب الناس ليه وبيعمل أسوأ تصرفات ولما تيجي تعاتبه يبصلك بمنتهى البرود ويقولك أصل أنا عندي تروما من الطفولة ومحدش يضغط عليا!
الطب النفسي لما اتكلم عن الصدمات والحدود كان هدفه تفهم مشكلتك وتروح تعالجها في العيادة
مش إنك تطبعها على كارنيه وتمشي تلطش بيه في وش الناس وتعتبرها رخصة لقلة الذوق.
معرفتك بعقدك النفسية هي بداية مسؤوليتك إنك تحلها مش مبرر عشان تقرف بيها اللي حواليك.
دلوقتي بقت شماعة جاهزة.. أي حد يقل بأصله أو يعك في حقك ولما تيجي تحاسبه يرفعلك كارت أصل أنا عندي مشاكل نفسية !
فجأة تلاقي الترابيزة اتقلبت وبقيت أنت اللي مطالب تبلع الإهانة والسخافة وتطبطب عليه كمان عشان ماتطلعش الشخص الجاحد اللي مش مقدر ظروفه النفسية!
هقولك على قاعدة فقهية هتنسفلك الابتزاز العاطفي ده تماما وتريح ضميرك:
لو واحد نايم جمبك وهو بيتقلب انقلب على موبايلك فكسرلك الشاشة
الشرع بيقول إيه؟ هل بيقولك معلش أصله نايم ومرفوع عنه القلم؟
الشرع رفع عنه (الإثم) يعني ربنا مش هيحاسبه في الآخرة لأنه مسلوب الإرادة
بس ألزمه بـ (الضمان)
يعني يصحى من النوم يدفع تمن الشاشة اللي كسرها من جيبه.
يعني غياب وعيك أو مرضك يسقط حق ربنا لكن مستحيل يسقط حق العباد.
في العلاقات نفس المنطق
عندك تروما؟ طفولتك كانت قاسية؟ ربنا يشفيك ويعينك وندعيلك
بس المرض النفسي مش شيك على بياض تصرف بيه من أعصاب وصحة الناس.
أكيد الجدعنة إننا نقف جنب اللي بنحبهم
بس الدعم بيكون بالاحتواء مش بإنك تتحول لكيس ملاكمة يفرغوا فيه أمراضهم.
السر اللي بتوع اللايف كوتشينج مش بيقولوهولك إن التعافي الحقيقي بيبدأ من لحظة ما تتحمل مسؤولية أفعالك مش من لحظة ما ترمي بلاك على طفولتك وظروفك والمجتمع. | 256 |
| 18 | #عاجل | ترمب لأكسيوس: لولا تدخلي لكانت إسرائيل قد سحقت
كلنا عارفين يامجرم
ان إسرائيل مش هتاخد غلوه في ايدين المقاومه لولا دعم الخنزير دا..
بس تحيا مصر 🇪🇬ومصر هيطلع منها خير الشباب تهلكم | 236 |
| 19 | أكبر كدبة بنضحك بيها على نفسنا إننا حصرنا الخيانة الزوجية في السرير والزنا وبس
ونسينا إن من أسوأ وأقذر أنواع الخيانة هي (خيانة المشاعر)
تلاقي الزوج بيضحك ويهزر طول اليوم مع زميلته في الشغل بحجة إنهم إخوات وبس!
أو الزوجة ماسكة تليفونها ومندمجة في شات بالساعات مع حد غريب بحجة إنه مجرد زميل وبناخد رأي بعض!
ولما الطرف التاني ينهار ويواجه
يطلع الرد البارد المستفز إنت مكبر الموضوع ده مجرد شات...
ازاي طيب فهمني؟
ده انت بتجري تفضفض مع الغريب قبل ما تفكر تحكي للي نايم جنبك على المخدة !
بتمسح رسايلك وتعمل باسوردات عشان خايف التاني يشوفها !
بتستنى نوتيفيكيشن باسم معين عشان يومك يظبط !
والكارثة الحقيقية إنك بتعمل مقارنة ظالمة ومقززة بتذبح بيها شريك حياتك
إنك بتقارن إنسان طالع عينه معاك في مسؤوليات وفواتير وضغوط ومشاكل حقيقية.. بـ (وهم) ورا شاشة!
الزميل أو الزميلة اللي بتكلمهم دول مابيدفعوش فواتير ومابيسهروش بعيل سخن ومابيشوفوكش وأنت مفلس ومضغوط ولا بيشوفوكي وأنتي متبهدلة وريحتك بصل وطبيخ
الطرف الغريب ده بياخد (الكريزة) وبس
بياخد ضحكتك الرايقة وخفة دمك واهتمامك والرد السريع وفلتر السوشيال ميديا
بياخد أحسن نسخة منك وهو قاعد حاطط رجل على رجل ومابيدفعش أي تمن
ولما شريكك الحقيقي اللي شايل طين الحياة ينهار ويطالب بحقه تبصله ببرود وتقوله أنت مريض وشكاك.. ده مجرد شات وبنفضفض إحنا مابنعملش حاجة حرام!
لأ حرام
وربنا سبحانه وتعالى قفل الباب ده من فوق سابع سما وقالها صريحة في القرآن للرجالة (ولا متخذي أخدان) وقالها للستات (ولا متخذات أخدان). | 279 |
| 20 | «فِي رحلةِ العُمرِ وَالأيَّامُ مُسرِعَةٌ
لا تنسَ من أنتَ أو مَا وجهَةُ السَّفرِ!»
مَن أنتَ = مُسلِم.
وجهة السَّفر = الجنَّة. | 250 |
متاح الآن! بحث تيليغرام 2025 — أهم رؤى العام 
