uz
Feedback
Tarek Elabyad ✌️

Tarek Elabyad ✌️

Kanalga Telegram’da o‘tish

قناه خاصه بالدكتور طارق الابيض .

Ko'proq ko'rsatish

📈 Telegram kanali Tarek Elabyad ✌️ analitikasi

Tarek Elabyad ✌️ (@tarek_exams) Arab til segmentidagi kanali faol ishtirokchi. Hozirda hamjamiyat 12 426 obunachidan iborat bo'lib, Taʼlim toifasida 16 134-o'rinni va Iroq mintaqasida 9 792-o'rinni egallagan.

📊 Auditoriya ko‘rsatkichlari va dinamika

невідомо sanasidan buyon loyiha tez o‘sib, 12 426 obunachiga ega bo‘ldi.

27 Iyun, 2026 dagi oxirgi ma’lumotlarga ko‘ra kanal barqaror faollikka ega. Oxirgi 30 kunda obunachilar soni 1 169 ga, so‘nggi 24 soatda esa 439 ga o‘zgardi va umumiy qamrov yuqori darajada qolmoqda.

  • Tasdiqlash holati: Tasdiqlanmagan
  • Jalb etish (ER): Auditoriya o‘rtacha 12.20% darajada jalb etiladi. Nashrdan keyingi dastlabki 24 soatda kontent odatda umumiy obunachilar sonining 6.78% ini tashkil etuvchi reaksiyalarni to‘playdi.
  • Post qamrovi: Har bir post o‘rtacha 1 494 marta ko‘riladi; birinchi sutkada odatda 830 ta ko‘rish yig‘iladi.
  • Reaksiyalar va o‘zaro ta’sir: Auditoriya faol: har bir postga o‘rtacha 24 ta reaksiya keladi.
  • Tematik yo‘nalishlar: Kontent اَللّٰه, دَور, عَام, حَاجِه, جَدوَل kabi asosiy mavzularga jamlangan.

📝 Tavsif va kontent siyosati

Muallif resursni shaxsiy fikrni ifoda etish maydoni sifatida ta’riflaydi:
قناه خاصه بالدكتور طارق الابيض .

Yuqori yangilanish chastotasi (oxirgi ma’lumot 28 Iyun, 2026 da olingan) sababli kanal doimo dolzarb va katta qamrovli bo‘lib qoladi. Analitika auditoriya kontent bilan faol hamkorlik qilishini, uni Taʼlim toifasidagi muhim ta’sir nuqtasiga aylantirishini ko‘rsatadi.

12 426
Obunachilar
+43924 soatlar
+8937 kunlar
+1 16930 kunlar
Postlar arxiv
روابط ما يخصنا علي الواتس اب إضافة حلوة ليكم 🫶🩵
القــــنــاة ⤈⤈
https://whatsapp.com/channel/0029VbApuRHK0IBmW15pqH0S
الجــروب ⤈⤈
https://chat.whatsapp.com/CnYXG0glHTUEI9wHjJUTof

🌱.
🌱.

السلام عليكم ازيكم ياشباب يارب تكونوا بخير بالنسبة بقا ان جروب الواتس اب سعته 1025 وفيه حوالي 300 طلب فـ إحنا قررنا نعمل قناة تبقا شاملة ومساعدة للجروب وتبقا حيز إضافي للجروب وتساعدڪم الرابط..
https://whatsapp.com/channel/0029VbApuRHK0IBmW15pqH0S

جروب الواتس اب الخاص بينا ادخلوا فيه هيفيدكم هنقدم فيه محتوي مختلف ⍯⎙
الرابــــــط 🩷🩷
https://chat.whatsapp.com/CnYXG0glHTUEI9wHjJUTof

في الحياة مش دايما هنكسب من أول مرة بس اللي يفرق فعلا هو اللي بيقوم ويكمل أقوى اللي حصل حصل المهم دلوقتي تستغل الفرصة دي 1/ ر
في الحياة مش دايما هنكسب من أول مرة بس اللي يفرق فعلا هو اللي بيقوم ويكمل أقوى اللي حصل حصل المهم دلوقتي تستغل الفرصة دي 1/ راجع أخطائك بصدق شوف إيه السبب الحقيقي هل كنت بتأجل؟ ما كنتش بتفهم؟ بتذاكر غلط؟ اعرف السبب علشان تعرف تعالجه 2/ غير طريقة مذاكرتك جرب أساليب جديدة اسأل افهم خليك ذكي في وقتك نظمه ومتلومش نفسك كتير 3/ اثبت إنك قدها خليك قد التحدي واثبت لنفسك إنك مش شخص بيستسلم بل شخص بيقوم وبيتعلم من كل غلطه 4/ خليها نقطة تحول في ناس كتير كانوا زيك وجابوا أعلى الدرجات بعد كده.مش المهم البداية المهم النهاية 5/متقارنش نفسك بحد كل واحد ليه ظروفه وطريقه ركز في نفسك وخليك فخور بكل خطوة بتعملها لقدام. بالتوفــيق بإذن الله🫶

جروب الواتس اب الخاص بينا ادخلوا فيه هيفيدكم هنقدم فيه محتوي مختلف ⍯⎙
الرابــــــط ↶⥥
https://chat.whatsapp.com/CnYXG0glHTUEI9wHjJUTof

كل كلمة قلتيها واضحة قد إيه تعبتي من كتر التفكير والتوتر والضغط وتشتتك بين مدرسين كتير وكل واحد ليه طريقته والواجبات اللي بتتعمل بالعافية علشان تخلصي مش علشان تتفهميأول حاجة لازم تهدي وتعرفي إن ده طبيعي جدا إننا نتلخبط ونبقى مش عارفين نركز نختار مين ونسيب مين خصوصا في تالتة اللي كلها توتر وكلام كتير بس أهم حاجة دلوقتي تعمليها إنك توقفي وتقيمي كل مدرس هل بيشرحلك فعلاً ولا بيجري في المنهج؟ هل بتخرجي من الحصة فاهمة؟ هل بيغرقك واجب وخلاص ولا الواجب مفيد؟ لو إجابتك لأ على الأسئلة دي يبقى المدرس ده مش مناسبك حتى لو الناس كلها معاه مش لازم تحجزي مع كل الناس إنتي مش مطالبة ترضي كل التريندات إنتي مطالبة تريّحي نفسك وتفهمي موضوع إنك بتحاولي تكتبي الواجب بالعافية أو بتحضري حصص مش بتستفيدي منها ده في حد ذاته بيضيع وقتك وطاقتك الراحة النفسية أهم بكتير من الكم لأن طول ما دماغك مشتتة ومتوترة مش هتدخلي أي معلومة مهما حضرتي مش لازم كل الناس تبدأ من أول الحصة وتبقى مركزة ومش لازم نمشي زي الكتاب ما بيقول أهم حاجة نلاقي طريقنا احنا وفاكرة دايما إن ومن يتوكل على الله فهو حسبه وإنك طول ما نيتك إنك تجتهدي وتنجحي علشان ترضي ربنا وتحققي هدفك فربنا عمره ما هيسيبك قولي اللهم اجعل هذا العام نهاية لكل تعب وبداية لكل خير تمنيت ووفقني لما تحب وترضى وخلل دايما قلبك مطمن إنك في رعاية ربنا، وكل حاجة هتعدي وهتفرحي بثمار تعبك قريب إن شاء الله
بالـتـوفـيـق🫶

photo content

photo content

دا طبيعي جدا تحسي بالخوف والضياع في البداية تالتة ثانوي لأن السنة دي فعلا ضغطها كبير وكل الناس حواليكي بيكلموا عنها وكأنها مص
دا طبيعي جدا تحسي بالخوف والضياع في البداية تالتة ثانوي لأن السنة دي فعلا ضغطها كبير وكل الناس حواليكي بيكلموا عنها وكأنها مصير حياةبس خليني أقولك الحقيقة أنتي مش لوحدك في المعركه دي وديدي علامة إنك بتخافي على مستقبلك ودي حاجه كويسه اولا افهمي إن الخوف ده طبيعي كل الناس اللي نجحوا وحققوا أهدافهم في تالتة كانوا خايفين في الأول بس فرقوا إنهم بدأوا يشتغلوا واحدة واحدة وبدؤوا يكسروا الخوف ثانيا ليه بتحسي إنك ضايعة؟ يمكن مش عارفة تبدأي منين أو مش حاسة إنك مستعدة أو الناس حواليكي مضغطينك أو لسه مش عارفة هدفك من تالته كل ده ليه حلول… وهنمشي فيه واحدة واحدة ثالثا تعالي نبدأ بأول خطوة تنقذك من الضياع والتشتت دا 1. حددي هدفك مش لازم يكون كلية معينة دلوقتي بس هدف بسيط زي أنا عايزة أطلع من تالتة وأنا عاملة اللي عليا ومبسوطة من نفسي 2. ابدائي من دلوقتي في المواد ال محتاجه تاسيس 3.اخيرا بقا تالته ثانوي مش نهايه العالم هيا مرحله وهتعدي بس نعديها واخنا عملينا مل ال علينا والنظام الجديد ال يمشي فيه بهدوء وتركيز.... هيوصل
بالتوفيـق🫶

اشوف تفاعـل وبـعدها اڪمل

تنظيم الوقت في تالتة ثانوي هو اللي بيفرق بين حد بيذاكر كتير وما بيطلعش نتيجة، وحد بيذاكر بذكاء وبيحقق مجموع كبير أنا هقولك دل
تنظيم الوقت في تالتة ثانوي هو اللي بيفرق بين حد بيذاكر كتير وما بيطلعش نتيجة، وحد بيذاكر بذكاء وبيحقق مجموع كبير أنا هقولك دلوقتي طريقة تنظيم المذاكرة بالطريقة اللي كل المدرسين الكويسين بيقولوها وبشكل يناسبك إن شاء الله أولًا: افهمي طبيعة تالتة ثانوي المناهج طويلة بس الأساس فيها الفهم مش الحفظ بس. أهم 3 حاجات: انتظام – وقت – مراجعة متكررة الكثافة مش مشكلة لو عرفتي توزعي وقتك صح. تنظيم وقتك 1. حددي وقت ثابت تبدأي فيه يومك اختاري الوقت اللي تركيزك فيه عالي وحطي فيه المواد الصعبة 2. امشي على قاعدة مادة كل يوم + مراجعة ومعاها مراجعة من مادة خفيفة أو تدريبات سريعة 3. اعملي جدول أسبوعي ثابت (تقدري تعدلي فيه) المذاكرة الصح: لكل مادة: 1. اسمعي شرح كويس (فيديو أو من المدرس) 2. اكتبي ملاحظاتك بإيدك 3. ذاكري الملاحظات من غير شرح تاني 4. ابدئي تحلي أسئلة بعد الفهم 5. اعملي ملخص للمراجعة السريعه وأهم 4 قواعد 1. وقت قليل + تركيز عالي = أفضل من ساعات من غير تركيز 2. المذاكرة مش حفظ وبس، لازم تفهمي 3. المراجعة الأسبوعية أهم من إنك تحفظي مرة واحدة 4. ابعدي عن التوتر وقارني نفسك بنفسك مش بحد تاني

تأسيس الإنجليزي لازم تركزي على 3 حاجات 1. الجرامر هو المفتاح لفهم القطعة الترجمةوالاختيارات أهم دروس تأسيس الأزمنة (Present – Past – Future) If conditionals Relative clauses Passive voice Modal verbs (can – should – must...) مصادر للتأسيس قناة مستر عصام غانم أو ذاكرلي إنجليزي – Grammar playlist كتاب The Best grammar units – ابدئي بأول 5 وحدات 2. الترجمة والقطع: اعرفي كلمات جديدة كل يوم (من كتاب المدرسة أو كتب ذاكرلي / العمالقة) استخدمي تطبيق زي Quizlet أو كروت للمراجعة السريعة. تمرني على ترجمة جمل من عربي لإنجليزي والعكس 3. الكتابة: احفظي شكل المقالات المتوقعة (email – paragraph – article) استخدمي جمل ثابتة وتعبيرات قوية تأسيس العربي 1. القراءة والنصوص: فهم المعاني المفردات والشرح خدي درس أو اتفرجي على فيديوهات مبسطة للقراءة والنصوص القديمة من تانية وثالثة البلاغة: افهمي (التشبيه، الاستعارة، الكناية، المجاز)وغيرهم النحو: ابداي من الأساسيات: الفاعل، المبتدأ والخبر، كان وأخواتها، إن وأخواتها، جمع التكسير وغيرهم احفظي القواعد + تدربي عليها بأسئلة بسيطة كل يوم تقدري تتابعي قناة مستر رضا الفاروق أو الدحيح في النحو لو تحبي أجهزلك خطة تأسيس أو تلخيص للقواعد المهمة قوليلي ولو عندي وقت اعمل دا م هتاخر ولو عايزة ترشيحات لمدرسين على يوتيوب كمان أقولك أفضلهم
بالتوفيق

اه في علاقة بين فيزياء تانية ثانوي وفيزياء تالتة ثانوي بس مش في كل حاجة. هوضحلك دا...... إيه اللي ليه علاقة؟ في تانية ثانوي ب
اه في علاقة بين فيزياء تانية ثانوي وفيزياء تالتة ثانوي بس مش في كل حاجة. هوضحلك دا...... إيه اللي ليه علاقة؟ في تانية ثانوي بتدرسي أساسيات كتير قوانين الحركه قوانين نيوتن وغيروا...... كل دي حاجات بتكون الأساس اللي هتبني عليه في تالتة في تالتة ثانوي هتكملي على ده لكن بمستوى أعمق هل لازم أكون فاهمة تانية كويس قبل ما أبدأ تالتة؟ مش لازم تكوني حافظة كل كلمة من تانية لكن مهم تكوني فاهمة الأساسيات لو ناسية أو مش مركزة في تانية ممكن تراجعي أفكار بسيطة منها قبل ما تدخلي على تالتة
الخلاصه.......
فيزياء تانية = الأساس فيزياء تالتة = التطبيق والعمق يعني لو عايزة تبقي شاطرة في فيزياء تالتة راجعي الأساسيات من تانية بس بسرعة مش لازم ترجعي المنهج كله لو تحبي أقولك جدول مراجعة بسيط لمراجعة أساسيات تانية في أسبوع أو تلخيص سريع للي مهم منها لتالتة قوليلي

عايـزه اشوف تفاعل علي ڪل ال بينـزل علشـان نستمـر ونفيدڪم اكتر.

المقارنه بتعتمد على أسلوب كل طالب واحتياجه لكن هقولك المميزات والفرق بينهم وانتي تختاري الافضل ليكي مستر محمد أيمن: الأسلوب:
المقارنه بتعتمد على أسلوب كل طالب واحتياجه لكن هقولك المميزات والفرق بينهم وانتي تختاري الافضل ليكي مستر محمد أيمن: الأسلوب: شرح بسيط وسلس، بيحب يبسط المعلومة ويوصلها بشكل بسيط التركيز: بيهتم جدًا بالفهم قبل الحفظ وبيشتغل على الأساسيات الشرح: بيكرر ويوضح، فمناسب للّي بيحس إن الأحياء صعبة أو مش بيحب يحفظ كتير المراجعة: عنده مراجعات قوية وتبسيط للكتاب بشكل كويس جدًا ✅ مناسب لو: بتفضلي الشرح الهادي والمفصل محتاجة حد يساعدك في الفهم الأول وبعدين الحفظ مش بتحبي التعقيد أو الشرح السريع مستر أحمد الجوهري: الأسلوب: حازم وسريع وبيشرح بأسلوب المتميزين التركيز: بيهتم بالتفاصيل الدقيقة والأسئلة المتوقعة في الامتحانات الشرح: منظم جدًا ومناسب للي عنده خلفية كويسة في الأحياء الملخصات: قوية جدًا، وبيطلع منها امتحانات كتير ✅ مناسب لو: بتحبي الشرح المركز والسريع مستواكي متوسط أو فوق المتوسط عايزة مدرس يجهزك للامتحان بشكل مباشر
رأيي بصراحة:
لو لسه بتحاولي تفهمي الأساسيات ومش بتحبي الأحياء أوي ➤ اختاري محمد أيمن. لو فهمتي المادة وعايزة تدخلِي في الجد وتستعدي بقوة للامتحانات ➤ يبقى أحمد الجوهري هيشدك.

باقي 50 والجروب يكتمل..

https://chat.whatsapp.com/JHz0uVGyuXaIgz1gD7wwrF
جروب واتس اب تبعي هيفيدكم في تالتة ثانوي اعملوا انضمام قبل ما الجروب يكتمل هيفيدكم .

https://chat.whatsapp.com/JHz0uVGyuXaIgz1gD7wwrF
جروب واتس اب هيفيدكم في 3 ثانوي هقبل 200 بس الحقوا قدموا طلبات ☻

• احنا داخلين مرحله مش صعبه بس مهمه ف اهم حاجه انك تبقا عارف هتمشي ازاي تبقا مظبط معاد نومك معاد مذاكرتك تبقا صاحي مقسم يومك
• احنا داخلين مرحله مش صعبه بس مهمه ف اهم حاجه انك تبقا عارف هتمشي ازاي تبقا مظبط معاد نومك معاد مذاكرتك تبقا صاحي مقسم يومك ومرتبله •احسن وقت للمذاكره بالنسبه ليا من 5او 6الصبح التركيز بيبقا عالي في الوقت دا وحاجه كمان تبقا معاد نومك ومذاكرتك تلتزمي ب مواعيد مذاكره ونوم وصحيان ثابتين دا هيزيد التركيز جدا والنوم من 11او 10 وكدا يبقا نمت القدر ال محتاجوا علشان تبقا مركز بالتوفيق🫶