غِراسْ.
Kanalga Telegram’da o‘tish
للتبادل: @Gherasssbot -يا صاحبي الموت يترَبصُ بِنا؛ أُوصيكَ أَنْ تكونَ بارًا بي بعْد موْتي!♡ -القناه صدقه جاريه عنيّ بعد وفاتي!♡
Ko'proq ko'rsatish658
Obunachilar
Ma'lumot yo'q24 soatlar
-47 kunlar
-1030 kunlar
Postlar arxiv
658
إنه عيدُنا وإنا لمسرُورون
احيو سنة تكبيرات العيد ، عمرٌوا بيوتكم بذكر الله .
( ذَٰلِكَ وَمَن يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَى الْقُلُوبِ )
658
سُمّيَ العيدُ عيدًا لعودهِ وتكرره، وقيل لأنه يعود كل عامٍ بفرحٍ مُجدّد، وقيل تفاؤلًا بعوده.
الحمد لله الذي أكرمنا، وأنعمَ علينا، وجعلنا مُسلمين :))
658
جوين هنا بسرعه التشانل تحفههه 😍💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗
للتبادل 🌸🩵
@E6ng_bot
https://t.me/motadayna_motahawera/1834
658
افرح.. وفرحهم! 🌾
زكاة الفطر هي "الجبر" اللي ربنا شرعه عشان يداوي أي نقص حصل في صيامك.. شوية لغو هنا، أو نظرة ملهاش لازمة هناك. هي طُهرة لروحك، وسند لغيرك.
ما تنساش تخرجها، وافتكر إن فيه بيوت مستنية الزكاة دي عشان يفرحوا بالعيد زينا. خليك إنت "الرسالة" اللي ربنا بعتها ليهم عشان يطمنوا .
«فَرَضَ رَسُولُ اللَّهِ ﷺ زَكَاةَ الْفِطْرِ طُهْرَةً لِلصَّائِمِ مِنَ اللَّغْوِ وَالرَّفَثِ، وَطُعْمَةً لِلْمَسَاكِينِ»
طلّعها برضا وحب.. عشان صيامك يكمل وفرحة غيرك تبدأ.
658
اللهم اختم لنا رمضان بالرضوان والقبول والمغفرة، واجعلنا ممن صاموه إيمانًا واحتسابًا فغفرت لهم، ولا تخرجنا منه إلا وقد أصلحت قلوبنا، وغفرت ذنوبنا، ورفعت درجاتنا يا رب العالمين، اللهم كن لأهل غزة عونًا ونصيرًا، واربط على قلوبهم، واشفِ جرحاهم، وارحم شهداءهم.
658
وداعا رمضان ..
وداع رمضان ليس وداع أيامٍ فحسب،
بل وداعُ سكينةٍ سكنت القلب، ونورٍ ملأ الروح.
يمضي سريعًا كأنه ضيفٌ خفيف،
لكن أثره يبقى… في دمعةٍ، ودعاءٍ، وسجدةٍ خاشعة.
يا رمضان، إن رحلتَ فذكراك باقية،
وإن غبتَ فالشوق لك لا يغيب.
اللهم لا تجعل هذا آخر عهدنا برمضان، وتقبّل منا ما قدّمنا، واغفر لنا ما قصّرنا.
658
أسألُكَ أن تصُبَّ القبُول على دعواتِي صبًّا صبًّا،ولا ترُدَّني لا أنَا ولا قَلبي يا واسع!
658
- اليوم آخر صيام…
آخر ساعات من رمضان
رمضان الذي انتظرناه، وعشنا لياليه، وتعلقنا بسكينته… ها هو يرحل.
فلا تودّعه إلا وأنت مُحسن الظن بالله، مُكثر من الدعاء، مُثقل ميزانك بما استطعت
لعلها لحظات تُرفع فيها أعمالك،
ولعل دعوة صادقة تغيّر كل شيء،
ولعل صدقة خفية تكتب لك قبولًا لا يزول…
لا تجعل رمضان يرحل
إلا وقد تركت لك فيه أثرًا .
658
اعمل في الحفنة البسيطة الباقية كأنك ستعتق من النيران ، دقيقة واحدة في رمضان تعدل الكثير في غيره.
أ- إسلام منصور.
658
ها نحنُ اليومَ في آخرِ يومٍ من رمضان،
وقد طُوِيَتْ صحائفُه، وانقضى ما كان فيه من ليلٍ ونهار.
فمَن أحسنَ فيه فليحمَدِ الله، ومَن قصَّرَ فبابُ التوبةِ مفتوحٌ؛ فربُّ رمضانَ هو ربُّ سائرِ الأيَّام، لا تنقطعُ طاعتُه بانقضاءِ الشهر.
فاثبُتْ على ما عرفتَ، والزمْ ما بدأتَ؛ فالعِبرةُ بما بعده، لا بما مضى.
658
صبّحكم الله بالخير ..💗
غالبًا دا يومنا الأخير في رمضان ..
بقولكم الكلام دا يمكن للمرة الأخيرة في الشهر
لسه باقي وقت!
ولسه فيه فرصة ..
لسه معانا يوم طويل
محتاجين الصدق!
لو دقيقة واحدة بس نصدق فيها مع ربنا سبحانه"(
دقيقة بس!
متملوش
لسه فيه فرصة!
658
ها نحنُ اليومَ في آخرِ يومٍ من رمضان،
وقد طُوِيَتْ صحائفُه، وانقضى ما كان فيه من ليلٍ ونهار.
فمَن أحسنَ فيه فليحمَدِ الله، ومَن قصَّرَ فبابُ التوبةِ مفتوحٌ؛ فربُّ رمضانَ هو ربُّ سائرِ الأيَّام، لا تنقطعُ طاعتُه بانقضاءِ الشهر.
فاثبُتْ على ما عرفتَ، والزمْ ما بدأتَ؛ فالعِبرةُ بما بعده، لا بما مضى.
658
عندما وصل الإمام في التراويح إلى قصار السور انفطر قلبي؛ شعرت أن عزيزًا بشدة يفارق قبل أن أشبع منه، أردت أن أقول له: أبطئ، ما زالت في القلب أسقام تحتاج أن يداويها القرآن.
كلام الله موجود طوال العام، لكنك لا تسمعه غضًّا طريًّا كأنما أنزل الآن كما تسمعه في ليالي رمضان، لا تقف في صف كأن على رأسك طيرًا تسمعه كأن كل آية تُخاطبك أنت، تجذبك أنت، تستدعيك أنت، تُجيب عن أسئلتك أنت، تُداويك أنت، تواسيكَ أنت، تخوِّفُك أنت، تُرجِّيك أنت، إلا في رمضان.
حُقَّ لمَن ذاق تنزُّل القرآن على قلبه تنزُّل الماء على الأرض العطشى أن يبكي الآن فراق الشهر، وحقَّ له أن يتصبَّر بإطالة النظر فيما دوَّنه من تدبرات ووقفات مع هذا المُداوي العزيز.
يا رب لا تُنسِنا انفطار قلوبنا على فراقه إذا ما خرجنا إلى الدنيا، ولا تنزع من قلوبنا كل معنى تجدد في قلوبنا بسماعه، ولا تحرمنا القبول وعَود رمضان أعوامًا عديدة في عافية وأمن وحضور قلب.
658
كانت أياماً معدودات وأصبحت ساعات معدودات؛ فاغتنموا ما بقي منه.
اللهم تقبل القليل، وأعف عن الزلل والتقصير، ووفقنا لحسن الختام، واختم لنا هذا الشهر الكريم برضوانك.
658
بمناسبة العيد بقى وكدا:
١. الأكريليك والهارد جيل حرام، ويمنع الوضوء، فبالتالي صلاتك باطلة، ومينفعش تأخري صلاتك بسببهم.
٢. الباروكة والإكستنشن، والرموش والخصلات الملوّنة حرام؛.قال النبي ﷺ: (لعن الله الواصلة والمستوصلة)
٣. النمص وإزالة شعر الحواجب حرام.
٤. الخواتم، السلسلة، التوينز، الإسوارة، كل دي من الزينة، ومينفعش تخرجي بيها، البسيها في بيتك وأمام محارمك وبين النساء فقط، غير ذلك لا يجوز.
٥. مفيش بنت محترمة بتروح صلاة العيد وتقف تتصور هي وصاحبتها قدام المسجد والشباب خارجين منه، محبكتش يعني تتصوروا في الشارع، والوضعيات الغريبة بلاش منها، نخلي عندنا شوية حياء.
٦. ملهاش لازمة الضحكة اللي بتطلقيها وأنتِ في الشارع، ده خضوع بالقول وقلة أدب بجد يعني.
٧. عارفين إن عندكِ رقبة، داريا بها بقا لو سمحتي، اتقي الله.
٨. بلاش الخمرة، والأسلايش، والبريفيوم اللي بتحطيه وأنتم خارجين؛ هتاخدي ذنب كل شاب شم ريحتك وافتتن بسببك؛ قال النبي ﷺ: (أيما امرأة استعطرت فمرت على قوم ليجدوا ريحها فهي زانية) -علشان حطت طِيب- (... وكل عين زانية) -الشاب الحلو اللي بص عليها هو عينه زنت فالعين تزني وزناها النظر-
٩. عارفين إن عندك شعر جميل ومسرسب، القصة الجميلة اللي شبه سبايكي دي دخليها لو سمحتي، اتقي الله.
١٠. وشين الدهان اللي بتحطيهم وأنتِ خارجة؟ نفس حكم المكياج الخفيف اللي بتحطيه، تقيل أو خفيف الاتنين حرام، وبالعكس الخفيف هو أكتر حاجة ملفتة والاتنين حرام لا يجوز أن يراكِ بهم الأجانب، وهذا من جملة التبرج.
أصلًا الخفيف هو فلت أكثر.
حطيه في بيتك براحتك أمام محارمك وبين النساء.
١١. مش لازم ترسمي عيونك شبه كليوباترا، شكلك بيبقى يضحك بجد والله.
١٢. كعب الغزال اللي منحني بدم الغزال، القدم من العورة، اتفضلي البسي شراب طويل لو سمحتي، ولا يجوز أن تظهري قدمك لا بصندل ولا بغيره لا يراكِ به أجنبي، بين المحارم والنساء براحتك، وهذا من جملة التبرج.
أختنا بقا ذات النقاب العسلية، تعالي يا بيضة.
١٣. النقاب اللي فيه تميمة مش نقاب ولفت وزينة في نفسه.
١٤. النقاب الملكي/المروحة/القصة، أيا كان المسمى، ده مش نقاب.
١٥. حكم الوجه من حكم اليد. لابسة نقاب ليه؟ البسي جوانتي، واللي عندها مشكلة فيه أنواع كتير مناسبة. إحنا مش في زمن الكهف يعني. 🙄
١٦. المنتقبة اللي تلبس فستان بحزام وخصرها يكون محدد وخمارها غير ساتر، أبشري، أصبحتِ متبرجة؛ لأن لبسك خالف الضوابط..
١٧. طرحة اللف بتنزل على الكتف وإنتِ لابساها، مش بتطلعيها بدبابيس فوق كتفك (إنتِ فاهمة كويس قصدي)، زي ماهي طويلة من ورا تكون برده من قدام.
١٨. عيونك مينفعش ترسميها وتلوني مسكرا ومش عارف إيه، حرام. أنتِ كده متبرجة، وتسيئين إلى النقاب، وهتتحاسبي على كل بنت قلدتك -شئت أم أبيت أنت قدوة-.
١٩. البنات اللي بتلبس نظارة شمس وترفعها على النقاب فوق راسها زي التيك توك، اتقي الله.
٢٠. الخمار الأندونيسي والخمار الفرنسي الطبقات حرام، ملفت وزينة في نفسه ومش زي شرعي أصلا.
٢١. الخمار الفرنسي العادي أو الطويل أيا كان بيتربط لجوه مش لبرا.
٢٢. معظمنا هيروح للخياطة أكيد، وطبعًا عارفين اللي بيحصل هناك: (فلانة قالت، وفلانة جابت، وفلانة اتخطبت، ودي اتطلقت، ووووو…)
وغيبة بقا وكذب ونميمة وكلام على دي ودي. مجموعة كبائر تدخل النار.
قومي من المكان خالص؛ لأنك حتى لو متكلمتيش معاهم وسمعتي بس، أنتِ كده عليكِ ذنب زيهم برضه.
٢٣. وأخيرًا، عورة المرأة على المرأة مينفعش العورة المغلظة تتكشف إلا أمام زوجك، مفيش حاجة اسمها إحنا بنات زي بعض، العورة المغلظة لا تكشف لا أمام نساء ولا محارم ولا ينفع حد يبص عليها حتى لو والدتك -ألا لضرورة طبعًا- وهي من السرة إلى الركبة.
.
شير وذكرك غيرك يغاليه ♥😩
Endi mavjud! Telegram Tadqiqoti 2025 — yilning asosiy insaytlari 
