1 155
Obunachilar
-124 soatlar
-57 kunlar
-1830 kunlar
Postlar arxiv
السلام علیکم ورحمة الله وبركاته.
عزیزان! این استعاذهها را زیاد بخوانید:👇
💝نهاد خیریه احساس! تلاش شما و همه امدادگران، مقبول حق باد!
♦️توزیع بستههای کمکی شامل ضروریات اولیه بخانوادههایی که همه چیزشان را از دست دادند.
💝نهاد خیریه احساس! تلاش شما و همه امدادگران، مقبول حق باد!
♦️توزیع بستههای کمکی شامل ضروریات اولیه بخانوادههایی که همه چیزشان را از دست دادند.
🔸[تحلیلی در باره پسلرزهها]
از عصر امروز دهها مورد مطالبی از دوستان در مورد دلایل این همه زلزله خواندم که نگراناند که گویا همه چیز غیرعادی به نظر میرسد. البته چنین مطالبی ترس را نیز متأسفانه افزایش میدهد.
من متخصص زمینشناسی نیستم اما با مقداری مطالعه در این مورد میتوانیم با بسیاری از واقعیتها آشنا شنویم.
۱. ما مردم غرب افغانستان به زلزله عادت نداریم. به همین دلیل کموبیش ترس ما از زلزله نسبت به مردم مناطقی مانند اطراف کوهپایههای هندوکش بیشتر است.
۲. هر زلزلهی نیرومندی پسلرزههائی در پی دارد. گاهی شمار پسلرزهها تا ۳۰۰ پسلرزه هم میرسد و گاهی تا ماهها نیز دوام میکند.
هیچ زلزله نیرومندی بدون دهها پسلرزه ممکن نیست. پس آنچه این روزها در هرات پس از زلزله اصلی میبینید نه تنها چیز تازه و ناشناختهای نیست بلکه خیلی هم عادی است.
بگذارید سادهتر و واقعیتر بگویم که پسلرزهها میتوانند در طی چند هفته، ماه یا سال ادامه داشته باشند. ... به طور کلی هر چه شدت زلزله بزرگتر باشد پسلرزهها، بزرگتر و زیادتر میشوند و مدت بیشتری ادامه خواهند داشت.
زلزلهی هرات آنقدر نیرومند نبود که ماهها پسلرزه درپی داشته باشد. این پسلرزهها باید بعد از چند روز و یا یکی - دو هفته متوقف شوند.
۳. صدای غُرّشی که خیلیها مشکوک کرده در هنگام زلزله عادی است.
در هنگام وقوع زمین لرزههای نیرومند و قبل از ایجاد شوک اصلی، صداهایی از اعماق زمین شنیده میشود که میتواند دلیل آن شکستن سنگها در اعماق زمین و نیز برخورد لایهها با یکدیگر باشد. همانطور که میدانید زلزله در اثر آزاد شدن انرژی رخ میدهد و این آزاد شدن انرژی میتواند به صورتهای مختلف باشد. تقریبا هر زلزلهی نیرومندی صدا تولید میکند و این صداها اصلا غیر طبیعی نیست.
سگها به دلیل حس شنوایی بالای خود، اولین غرشها را معمولا زودتر از انسانها میشنوند و سر و صدا میکنند.
۴. پسلرزهها معمولا قویتر از زلزله اصلی نیستند. البته در مواردی اتفاق افتاده که پسلرزه، قویتر از زلزله اول بوده
در چنین شرایطی زلزله قبلی را پیشلرزه میگویند. و زلزله قویتر را زلزله اصلی ... این مورد معمولا قابل پیشبینی نیست.
۵. باید از پسلرزه بترسیم؟
پسلرزهها به اندازهی زلزله اصلی خطرناک نیستند اما قطعا نباید بیتفاوت هم باشیم. پسلرزه زمانی میتواند، خطرناک باشد که ساختمانها بر اثر زلزله اصلی آسیب دیده باشند. ساختمانهای آسیب دیده میتوانند در پسلرزهها فرو بریزند.
۶. آیا زلزله دیگری در راه است؟
علیرغم تلاشهای فراوان زمینشناسان و زلزلهشناسان هنوز نمیتوان زمان دقیق وقوع هیچ زلزلهای را پیشبینی نمود ولی میتوان گفت که هر زلزلهای پس لرزه دارد و این مورد غیر قابل انکار است.
تاکنون دو دانشمند زلزلهشناس و زمینشناس در مورد احتمال تداوم پسلرزههای هرات هشدار دادهاند. با آن نباید روحیه خود را ببازیم اما باید جدی و مواظب باشیم.
وحید پیمان
یارب!
پروردگارا!
ای کریم بینیاز!
یا الله!
عاجز و ناتوان و در ماندهایم!
خجالت میکشیم دست نیاز به سوی تو بلند کنیم!
خدایا!
به حال ما رحم کن!
ما را ببخش!
ما در پیشگاه تو آبرو و اعتباری نداریم!
یارب!
به حال کودکان معصوم ما رحم کن!
خدایا!
با هر بار لرزهی خانهها، فرزندان ما گریه و فریاد سر میدهند و دست به دامان ما میشوند و ما چارهای نداریم و جز دعا به درگاه تو هیچ تاب و توانی نداریم!
یارب یارب یارب!
به گناهان ما نبین و با ما از عدل خود برخورد نکن که در ترازوی عدل تو زیانمند هستیم و عاجزانه تمنا داریم که با رحمت و عفو خویش با ما بنگر!
پرورگارا!
این روزها و شبها همهی ما آواره شدیم!
تعدادی شهید شدند و برخی زخمی هستند و تعداد دیگر خانه و کاشانهی خود را از دست داده اند و باقی ماندهی مردم ما آوارهی کوچه و خیابانها هستند و در هوای سرد، شبها را به صبح میرسانند!
پروردگارا!
خودت فرمودهای:
وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ
ما دست نیاز به سوی تو بلند کردهایم، دستهای ما را خالی بر نگردان!
....
برادران و خواهران گرامی و ارجمند!
همه با هم با زاری و اشک از پروردگار مان بخواهیم که زمین را مثل همیشه استوار نگهدارد و ازین بیشتر ما را امتحان نکند که توان امتحان الهی را نداریم.
بیاییم امشب عاجزانه دعا کنیم و اگر هنوز سنگدل هستیم و گریهی مان نمیآید، سر خود فشار بیاوریم و زار زار گریه کنیم و از خدا بخواهیم که ما را نجات دهد.
🖋عبدالخالق احسان
https://t.me/abdulkhaleqehsan
💔شعری در سوگ بخاکطپیدگان زلزله هرات
نه! نمیگردند گنج شایگان پیدا کنند
یا در این آوارها یک لقمه نان پیدا کنند
خوردنی اینجا فراوان است میگردند که-
در دل این خاک بلکه یک دهان پیدا کنند
درد دارد گشتن مخروبهای با این امید
که در آن مرد و زن و پیر و جوان پیدا کنند
نیمه جانی چیست؟ آری، نیمه جان! ما قانعیم
جای مرده کاش اینان نیمه جان پیدا کنند
حجم ویرانی زیاد است و نفس بسیار کم
ای خدایا کاش این مردم، زمان پیدا کنند
های مردم زیر پای من کسی زندهست! کاش
خاکها میشد همینگونه زبان پیدا کنند
دیدهام که خشت ها را یک به یک پس میکنند
تا مگر یک زنده جان در «زنده جان» پیدا کنند
مهران پوپل
اسرائیل درماندهتر از همیشه
امروز اگر قلب ما برای هرات نازنین و مصیبت زلزله غمگین شد، اما در آنسو، حماسه سازان دلیر، مدافعان قدس و مبارزان حماس پیروزی شگرفی را در تاریخ معاصر فلسطین رقم زدند که قلب مسلمانان جهان را شادمان کرد و روزنههای امید برای فتح قدس، آرزوی هر مسلمان، را زنده کرد.
حملۀ جانانه و غافلگیر کنندۀ حماس برای اولین بار بر اسرائیل غاصب نشانۀ تفوق، قوت و اقتدار مجاهدین حماس و ضعف و زبونی رژیم اسرائیل است!
این حملۀ دقیق و برنامهریزی شده نشان داد که دستگاه فرسودۀ اطلاعاتی رژیم اسرائیل دیگر در برابر تاکتیک و برنامه های نظامی فلسطینیان کارایی ندارد. اسرائیل درماندهتر از همیشه در حالت ضعف نظامی قرار دارد و توان مقاومت در برابر حماس را از دست داده است. در حقیقت دیوار امنیتی اسرائیل فروریخته است.
این اولین حمله بود اما آخرین نخواهد بود. اين جنگ -پیشتر گفته بودم- که همچون غزوۀ خندق آخرین حملۀ اسرائیل خواهد بود و از این بعد این حماس است که سرنوشت و ابتکار عمل در جنگ و صلح را در دست خواهد داشت.
امروزه بیش از هر زمان فلسطین نیازمند حمایت امت اسلامی است. همۀ مان باید با تمام قوت در کنار مبارزان فلسطینی و مجاهدین حماس بیاستیم تا چشمان با فتح قدس خنگ گردد.
به امید فتح قدس مبارک و آزادی فلسطین عزیز ❤️
#احمدفریدفرزادهروی
https://t.me/jahanaislam
💔 به شکرانه نجات زن و فرزند تان از حادثه المناک زلزله، به زلزلهزدهگان روستایی محروم و بینوا کمک کنید!
💓بنیاد خیریه نجم برای جمعآوری کمک به زلزله زدگان، نهادی توانا، امین و مورد اطمینان هست.
انشاءالله کمکهای نقدی و غیر نقدی شهروندان خیرخواه با امانتداری و به صورت درست به اهلش رسانده خواهد شد.
الله متعال از همه شما قبول فرماید.
(از طرف مولوی ضیاءاحمد فاضلی )
♦️سخنی در باره زلزله
✍ضیاءاحمد فاضلی، مسوول مدرسه احیاء العلوم هرات.
به نام الله مهربان و حکیم
🔸بیشک، زلزله، مظهری از مظاهر قدرت خداوند تعالی است؛ نادروسیلهای است که ضعف انسان، و قدرت پرودگارش را برای او آشکار میسازد.
کمال عجز قدرتهای سرکش روی زمین در برابر پروردگار مقتدر را ثابت میگرداند؛ همانها که بعد از پاگذاشتن بر ماه و مریخ، به خودفراموشی تن داده و ندای فرعونی: "أنا ربكم الأعلى" را بر زبان قال و حال، مغرورانه زمزمه کرده و میکنند.
راستی، آنها در برابر عظمت ربالجلیل، چقدر ناتوانند که حتی زلزله را پیشبینی هم کرده نمیتوانند؛ چه رسد که از وقوع آن جلوگیری کنند.
🔸وقوع زلزله، با آنکه بخشی از نظام تکوینی الهی و تابع قدَر او تعالی است؛ اما در عین حال، همانگونه که از نصوص شرعی پیدا است، نتیجهی گناه، وظلم وسرکشی انسانها نیز هست. ازینرو، بیشک، توبه و بازگشت به او تعالی، در کاستن از عدد و شدت آن، نقشِ به سزا دارد.
🔸زلزله، برای مومن آگاه، مایهی مزید بیداری؛ و برای ناباورِ نادان، موجب ازدیاد رنج و تحیر است.
🔸مصیبت و مرگ در زلزله، برای مومنِ بیگناه، پاداش و شهادت؛ و برای باورمند غافل و بیپروا، سیلی تنبیه و بیدارباش؛ و برای منکرِ بدکردار، عذاب وهلاکت است.
🤲الله متعال، کشتگان این زلزله از ملت داغدیدهی ما را مقام شهادت؛ زخمیان را عافیت؛ ومصیبت رسیدگان را صبر جمیل و جبران ما فات؛ و نجاتیابندگان را پندپذیری و توفیق خدمت -از هر چه در توان دارند- نصیب گرداند.
💓راستی! سهمگیری در: مداوای مجروحان، امداد مالی به خسارهمندان؛ و دلجویی از دلشکستهگان، رسالتی ایمانی و وظیفهی وجدانی برای هر هم وطن ما است.
بیشک که اهل عافیت، در چنین بحرانهایی، در برابر همنوعان بلادیدهی خود، مورد امتحانِ الهی قرار میگیرند. الله متعال، از آنها که از دیگران گوی سبقت گرفته و از لحظات اول، به پاخواسته و به امداد مصیبترسیدگان شتافتند (چه با مالشان، یا بااهدای خون شان و یا هر خدمتِ دیگر) بپذیرد و برای بقیه، توفیق قیام برای رقابت در این مصداق مهمِ (فاستبقوا الخیرات) را عنایت فرماید.
🔶سه مدل از تقوا:
1⃣ تـقـوای گـریز
آن است که انسان از محیط گناهآلود دوری کند؛ یعنی یوسفوار از صحنه گناه راه گریز را برگزیند و فرار کند.
2⃣ تـقـوای پـرهیز
آن است که انسان بتواند در محیط گناهآلود، خودش را پاک نگه دارد. یعنی مانند موسی و آسیه در کاخ فرعونی باشد؛ اما خویشتن را از گناه حفظ نماید.
3⃣ تـقـوای سـتیز
آن است که انسان در صحنه بماند و با مظاهر گناه مبارزه کند؛ و محیط سالمی ایجاد نماید. یعنی ابراهیموار با گناه، شرک و بتپرستی مقابله، و ستیز کند.
✍🏻 محمد احمدیان - سقز
مهر ١٤٠٢
💓از پیامبر صلی الله علیه وسلم سوال شد که بیشترین آنچه سبب ورود به بهشت می شود، کدام است؟
☑️فرمودند: تقوای الهی و اخلاق نیکو.
و نیز سوال شد که بیشترین آنچه سبب ورود به جهنم می شود کدام است؟
☑️فرمودند: دهان و عورت انسان است [که بادهان، گناهانی مانند: حرامخوری، کفرگویی، دروغ، غیبت، بهتان و.. انجام می دهد و با عورت، گناهانی مانند: زنا، لواط و شهوترانی های حرام را مرتکب می شود].
✍تقدیم: بخش فرهنگی مدرسه احیاءالعلوم هرات
Repost from تقویم و تاریخ
پنجم اکتوبر
در چنین روزی از سال ۷۲۳ میلادی، «خالد بن عبدالله بن عمرو بن عثمان بن عفان» وفات یافت.
«ابنحزم» رحمهالله قصۀ مرگ وی را در کتاب خویش «جمهرة أنسابالعرب» چنین نوشته است:
خالد بن عبدالله کسی بود که یزید بن عبدالملک خلیفۀ اموی دستور داده بود تا به مکتبخانه برده شود و همراه با کودکان قرآن بیاموزد، اما وی به سبب اندوه زیاد، وفات یافت.
به دور از درد و اندوهی که در این خبر نهفته است، و اینکه چگونه خلیفه وی را بر خلاف خواستهاش وادار کرد تا به حلقۀ تحفیظ قرآن بپیوندد و سورههای کوتاه قرآن را همراه کودکان در مکتبخانه بیاموزد که در نتیجه وی از اندوه و فشار، وفات یافت؛ اما آن روی سکۀ این خبر، برای کسی که بخواهد با عقل سلیم و نیت درست بیندیشد، بسی روشن و درخشان است و صفحۀ سفیدی در بر دارد؛ عظمت این رویداد را در موارد آتی میتوان یافت:
1. این تقریبا قدیمیترین متن تاریخی در مورد آموزش اجباری است که دولتی آن را بدون توجه به کدام قید و شرط، بر رعایای خویش تطبیق نموده و همگان را بدون استثناء به فراگیری قرائت، حفظ، تفسیر و ترتیل مقداری از قرآنکریم ملزم مینماید.
2. پروندۀ یک شخص ناخوان و بیسواد، به دیوان و دفتر شخص خلیفه برده میشود تا در مورد آن فرمانی صادر کند. ببین چه قدر گذشتگانمان به علم اهمیت میدادند و به فراگیری آن تشویق مینمودند!
3. همچنان این قدیمیترین متن تاریخی است که نه تنها در بارۀ آموزش اجباری، بلکه در مورد محو بیسوادی تصویب گردیده است؛ چون آموزش اجباری تا سن معینی است؛ اما در اینجا خلیفه دستور میدهد تا خالد بن عبدالله در حالی که مرد بزرگسالی است، به مکتبخانه برده شود؛ این هم اگر چه به آموزش اجباری اشاره دارد؛ اما صراحت آن به محو بیسوادی نزدیکتر است تا اشاره به آموزش اجباری!
به راستی چه بزرگ بوده است امت ما!
#تقویم_تاریخ
@taqwimtarikh
Repost from دارالافتاء مدرسه احیاءالعلوم هرات
.
السلام علیکم ورحمة الله و برکاته
#سؤال_ ۳۰۹
📌حکم جوائز در مسابقات
حکم جوائزی را که در مسابقات به شرکت کنندگان می دهند، از نظر شرع روا است؟
☎️الجواب:
نخست باید گفت جوائزی که در مسابقات به شرکت کنندگان داده میشود چهار صورت دارد.
1- جایزهای که به شخص برنده داده میشود از طرف شخص ثـالثی (حـقیقی یـا حـقوقی) همانند مسئولین و مدیریت باشگاه و....باشد اشکالی نداشته و جایز است.
2- جایزهکه از یک طرف تعیین شده باشد مثل اینکه زید به عمرو میگوید بـا هم مسـابقه میدهیـم اگر شمـا برنده شدید من به شما جایزه میدهم و اگر مـن برنده شـدم چـیزی از شـما نمیخواهم این صورت هم جایز و اشکالی ندارد.
3- طرفین شرکت کننده در مسابقه قرار میگذارند که هر یک از دو شرکت کننده که برنده شد به دیگری جایزه بدهد یا اینکه هر دو شرکت کننده مبلغ را مشترکاً جمع نموده که در پایان مسابقه به برنده داده میشود، این حرام و ناجایز است.
4- طرفین شرکت کننده مبلغ مشترکی را جمع نموده و به شخص ثالثی میدهند طرف ثالث در مسابقه شرکت نموده که اگر فزد ثالث یا یکی از دو طرف شرکت کننده مساوی شدند جایزه به هیچیک تعلق نمیگیرد در صورتیکه فرد ثالث بر بـرد و باخت یقین نداشته باشد و احتمال هر دو صورت باشد اشکالی ندارد و جایز است.
مثل اینکه زید و بکـر مسابقه میدهند و نفری هزار تومان جمع نموده و روی هم میگذارند و شخص دیگـری بنام خالد را بدون اینکه از او چیزی بگیرند شریـک نموده و میگـویند اگر تو برنده شدی دو هزار تومان ما از شما باشد و اگر ما دو نفر برنده شدیم از شما چیزی نمیگیریم، بعداً اگر در مسابقه خالد برنده شود دو هزار را برمیدارد ولی اگر بکر و زید از خالد سـبقت گــرفته در مسابقه برنده شدند پس اگر هر دو باهـم برنده شدند به هیچکدام از این دو، چیزی تعلق نمیگیرد اما اگر یکی بر دیگری سبقت گرفت، سبقت گیرنده مستحق دو هزار تومان مشترک خواهد شد.
کما فی ردالمحتار:
«ولا بأس بالـمسابـقة في الرمی والفرس والابل والاقدام حل الجعل ان شرط الـمال في الـمسابقة من جانب واحد وحرم لو شرط فیها من الجانبين لأنـه یـصير قماراً الا إذ ادخلا ثالثا حللا بینهما بفرس کفء لفرسیمها یتوهم ان سبقهما والا لم یجز ثم إذا سبقهما أخذ منهما وان سبقاه لم یعطهما وفیما بينهما ایهما سبق أخذ من صاحبه».{فصل فی البیع} [ 5/285]. ناشر دار الفکر-بیروت
کما فی تكملة فتح الـملهم:
«وأما الـمسابقة بعوض وهی مراهنة فلها صور مختلفة.
الأولی: ان یکون العوضکالجائزة الـمقدمة من غیر متسابقین کالامام أو غیره وهذا جائز بالاجماع.....
الـصورة الثانیة: ان یکون الـمال من أحد الجانبین فقط....فهذا جائز.
الصورة الثالثة: أن یکون الـمال من أحد الجانبین بان یقول ان سبفتنی فلك علـی کذا وان سبقتك فلی علیكکذا فهذا حرام بالاجماع.
والصورة الرابعة: ان یدخل الـمتسابقان في الـمسابقة ثالثاً وهو الذی مـحللاً وصورته ان یخرج کل واحد من الاثنین مالا ولا یخرج الثالث شیئاً ویقولان للثالث ان سبقتنا فالـمالان لك وان سبقناك فلا شییء لنا علیك فان سبقهما الثالث استحق الـمالین وان سبقا الثالث فان سبقاه معاً فلا شییء لواحد منهما علی صـاحبه وان سبقاه علی الـمتعاقب فالذی سبق صاحبه یستحق الـمالعلي صاحبه وصاحبه لا يستحق الـمال علیه». [ ۹، ۳۲۵]. دار إحیاء التراث العربی .
والله اعلم بالصواب
ارایه👈 مفتی (محمد امینی)
🔹️🔷️🔹️
سؤالهای شرعی خود را به آیدی ذیل بفرستید:.
👇
✉
📱مفتی محمد امینی
@Mofti_mohammad_Amini
📱مفتی عبدالجلیل محمدی:
@Mohammady363
✔آدرس کانال ما:
دارالإفتاء مدرسه احياء العلوم_هرات
-------- 🌐--------
@DaruleftaaAehyaa
Repost from نوگرا
🤲دعای سید الاستغفار
⚡️ أللَّهُمَّ أَنْتَ رَبِّيْ،
الهى! تو پروردگار من هستى
⚡️ لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ
بجز تو معبود ديگرى «بر حق» نيست،
⚡️ خلَقْتَنِي،
تو مرا آفريدى
⚡️وأَنَا عَبْدُكَ،
و من بنده تو هستم
⚡️ وأَنَا عَلَى عَهْدِكَ وَ وَعْدِكَ مَا اسْتَطَعْتُ،
وبر پیمان و وعده ام با تو بر حسب استطاعت خود پایبند هستم
⚡️ أعُوْذُ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا صَنَعْتُ،
و از شر آنچه که انجام داده ام به تو پناه میبرم
⚡️ أبُوْءُ لَكَ بِنِعْمَتِكَ عَلَي،
به نعمتی که به من عطا فرموده ای اعتراف میکنم
⚡️ وأَبُوْءُ بِذَنْبِي،
و به گناهم اقرار مینمایم
⚡️ فاغْفِرْ لِي،
پس مرا ببخشای
⚡️ فإِنَّهُ لاَ يَغْفِرُ الذُّنُوْبَ إِلاَّ أَنْتَ،
چرا که بجز تو کسی گناهان را نمیبخشاید.
🌸 پیامبر (صلی الله علیه وعلی اله وسلم)،فرمودند:
هرکس سیدالاستغفار در اول شب بخواند و وفات کرد اون بهشتی هست ،و هرکس در اول روز بخواند وفات کند اون بهشتی هست بشرطی که بهش اعتقاد داشته باشه
📝بخاری و مسلم
👆پس بخوانید، تا به امید خدا گناهانمان بخشیده شود.
آمین
🆔 @eslahe
Repost from الفباء
🔸کمال هنری را میتوان از مطالعهٔ رمان «محمدبنقاسم» فهمید که با آن مهارت و دقت هوشمندانه، بدون تحریف تاریخ، با داستانی تاثیرگذار، عواطف انسانی را نیز حتی در شرایط جنگی رقم زد.
🔸امروزه که اسلامهراسی در اروپا و آمریکا فراگیر شده است، بار دیگر طنین قلم نسیم حجازی به گوش میرسد که اسلامگرایان و محافل غربگرا باید با یکدیگر گفتوگو کنند.
🔸این خورشید دانش و ادب در 2 مارس 1996 در راولپندی در سن 81 سالگی چشم از جهان فرو بست. او با نوشتههایش برای همیشه قیام کرد که درخشش آن همچنان چشمان جهانیان را خیره کرده است. نسیم حجازی بزرگترین و بینظیرترین نام در میان کسانیست که با رمان در تاریخ اسلام تأثیر عمیقی بر مردم گذاشتند. ایشان از آندسته افرادی است که میروند؛ اما کارشان زنده است و به اجساد جان میدهد؛ حتی پس از مرگ نسیمحجازی نیز تأثیر رمانهای او بسیار زیاد و بدون مرز است. روحش شاد و یادش گرامی باد.
#نویسندگان_بزرگ
@Alefba99
Repost from الفباء
نسیم حجازی، رماننویس مشهور پاکستانی
✍🏼 عبدالظاهر گرگیج
🔸نام اصلی او «شریفحسین» است؛ اما بیشتر با نام مستعارِ «نسیم حجازی» شناخته میشود. وی قبل از تجزیهی هند در سال 1914 در ناحیهی گورداسپور پنجاب به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی را در روستای خود فرا گرفت و سپس در مقطع دبیرستان به ادامه تحصیل پرداخت. در سال 1932 از دانشگاه «اسلامیهٔ لاهور» مدرک لیسانس گرفت. نسیم حجازی زمانی آغاز به نوشتن نمود که که زمزمهی آزادی از زیر یوغ استعمار پیر در هندوستان طنینانداز شده بود. ایشان که فراز و نشیبهای زیادی در زندگی دید و در راه اندیشهٔ اسلامی سختیها و مصائب بسیاری را متحمل شد، سعی میکرد با نوشتههای خود امت خفته را بیدار کند. در زمان استقلال از سلطه انگلیس، خانوادهاش به پاکستان مهاجرت کرد و او بقیه عمر خود را در پاکستان گذراند.
🔸رمانهای نسیم حجازی بر اساس تاریخ شکست و پیروزی مسلمانان است. او فقط وقایع و رویداد تاریخی را روایت نمیکند؛ بلکه موقعیتها را به گونهای به تصویر میکشد که خواننده خود را بخشی از داستان میداند و مستقیماً تحت تأثیر دیالوگهای شخصیتهای رمان قرار میگیرد. در این رمانها معمولاً قهرمان؛ مردی صالح، شجاع و متخصص در هنرهای جنگی و رزمی است.
🔸نسیم حجازی کار خود را به عنوان روزنامهنگاری آغاز کرد و با هفتهنامهٔ «تنظیم کویته»، روزنامهٔ «حیاتکراچی»، روزنامهٔ «زمانهکراچی»، روزنامهٔ «تعمیر راولپندی» و روزنامه «کوهستانراولپندی» مرتبط بود. ایشان با قلمِ رسای خود تلاش زیادی در جهت اهداف تحریک پاکستان با ارائه مقالات، تحلیلها و اخبار به عنوان سردبیر در بلوچستان و شمالِ سند انجام داد و در توسعهٔ بلوچستانِ پاکستان نقش فعالی داشت.
🔸دکتر ممتازعمر درباره ایشان در کتاب «تحقیق و نقد رماننویسی تاریخی نسیم حجازی» مینویسد: «بیشتر صفحات روزنامهٔ «کوهستان» مسائل دینی، مضامین اسلامی، تاریخ اسلام و مسائل دنیایی مسلمانان است. روزنامه «کوهستان» حامی حقوق مسلمانان و پشتیبان نهضتها و حرکتهای اسلامی و در پی احیای نظام اسلامی بود. آزادی پاکستان و گسترش اسلام از اهداف بارز وی بود، از همینرو برای توسعه اسلام و ثبات پاکستان تلاش میورزید. نسیم حجازی یک پاکستانی ایدئولوژیک بود که نهتنها بر اساس رمانهایش؛ بلکه بر اساس عملکردش نیز قضاوت میشود.
🔸 عصر طلایی اسلام در حجاز موضوع رمان اوست. نسیم حجازی با نوشتن رمانهای تاریخی/اسلامی در پاکستان و جهان به محبوبیت خاصی دست یافت؛ بهگونهای که آیندگان نمیتوانند تاثیر نوشتههای او را فراموش کنند. او در نهضت پاکستان حضور عملی داشت، بهطوری که سختیها و رنجها، واقعیتها و تجربیات تلخ، بخشی از زندگی او شد که در «درخت بیگانه» و «کاروان گمشده» ارائه کرد. نسیم حجازی قسمت اول «انسان و خدا» را در سال ۱۳۴۰ به پایان رساند و سپس «داستان مجاهد» را نوشت. پس از آن در سال 1944 "انسان و خدا" تکمیل شد. فیلمی بر اساس رمان «خاک و خون» که داستان مهاجرت مسلمانان از هند به پاکستان در سال 1947 را روایت میکند، یکی از محبوبترین فیلمهای سینمای پاکستان بهشمار میرود. «آخرین صخره» داستان نابودی امپراتوری خوارزمشاهی توسط چنگیزخان را روایت میکند. «معظم علی» و «شمشیر شکست» درباره شکست مسلمانان از انگلیس در شبهقاره است. به همین ترتیب، رمانهای «محمدبنقاسم»، «آخرین نبرد»، «قیصر و کسری» و «قافله حجاز» او مربوط به دوران پیروزیهای امپراتوری اسلامی است، و رمانِ «یوسفبنتاشفین»، «کلیسا و آتش»، «مسافران شب تاریک» و «شاهین» درباره دوران انحطاط مسلمانان اندلس است.
🔸ایشان علاوه بر این، کتابهایی در موضوع طنز با عناوینِ «فیل پوروس»، «در جستجوی فرهنگ»، «جزیره سفید» و «پس از سال» نیز نوشته است. سفرنامهٔ او از پاکستان به دیار حرم نیز منتشر شده است. آثار نسیم حجازی به بسیاری از زبانهای زنده دنیا ترجمه شده و دو سریال درام به نامهای «آخرین راک» و «شاهین» نیز از داستانهایش ساخته شده و رمان دیگری از خاک و خون نیز به فیلم تبدیل شده است.
🔸 نسیم حجازی از سال 1940 تا 1991 با آگاهکردن نسل جدید از پیروزی و شکست مسلمانان، علل، موانع و اقدامات عملی از طریق رماننویسی، نقش یک مورخ قابل اعتماد را ایفا کرد. وی در این هنر تسلط کاملی داشت و از اندیشه علامه اقبال لاهوری بسیار متاثر بود. نثر نسیم حجازی همان برتری را در بیداری روح مسلمانان نشان داد که علامه اقبال لاهوری در شعر انجام داد. در یکی از رمانهایش خطاب به زنان مینویسید: «خواهر من! یادمان باشد آخرین تکیهگاه ملتِ در حال سقوط، دختران ملت هستند. شما آخرین تکیهگاه ملت هستید. تا زمانی که سینههای شما به نورِ ایمان منوّر است، هیچ قدرتی در دنیا بر پسران و شوهران و برادران شما چیره نخواهد شد».
Endi mavjud! Telegram Tadqiqoti 2025 — yilning asosiy insaytlari 
