Multaqa-😍 الملتقى 💖
Kanalga Telegram’da o‘tish
كُلُّ نورٍ تتركه في داخل أحدهم يُضيؤكَ أنتَ" 🌚💖 رابط القناة https://t.me/Multaqa22a
Ko'proq ko'rsatish4 197
Obunachilar
-424 soatlar
-217 kunlar
-7730 kunlar
Postlar arxiv
4 196
"جهاد النفس"
- لما تكون قدامك البنت اللي بتحبها بس تجاهد عشان تمنع نفسك عنها وتنولها في الحلال ..
- جهاد النفس ..
لما تنزل بوست ديني وتلاقي قنبله من جملة (أعلنت اسلامك امتىٰ؟ ) هتزعل وانا جربت وعارف الإحساس بس هتجاهد عشان تسيب صدقه جاريه بعد موتك تفيد الناس ..
- جهاد النفس ..
هتحتار ما بين المعصيه والطاعه في زمن المعاصي انتشرت لدرجة انك مبقتش عارف اي الغلط من الصح ، فـ تحارب عشان توصل للصح ..
- جهاد النفس ..
لما بنت تحارب نفسها عشان تبطل تلبس بناطيل رغم انها بتخليها حلوه بس هيَ عارفه ان الفضفاض عفه ليها ..
- لصاحبهِ .
4 196
لو مبتصليش !!!
او مش منتظمه ، او بتجمعي فروض او بتتكاسل عن الصلاة او او ..
الزم هذه الأدعية :
١- يارب هب لي قلباً لا يتكاسل عن صلاتك .
٢ - اللهم ايقظني في احب الأوقات اليك .
٣- ربي اجعلني مقيم الصلاة ومن ذريتي.
4 196
بيت جدى وذكريات لم تذهب من البال ،الابتسامة التى يستقبلك بها والتى لم أرى اجمل منها على الإطلاق مع بعض العتاب على الإشتياق والفترة التى لم يرانا فيها مع الأعذار انى فى الجامعة ومضغوط دون أن النطق بكلمة بعد يعتب ويعذر والله هذا هو الحب ثم اقبل يديه مع الدعاء الطويل منه دون ملل ، مع الأسئلة الكثير للاطمئنان والتفاصيل البسيطة بحب هكذا الاهتمام ، يخرج بعض المال ويقول لا تخبر احد أعلم انك معاك ما يكفيك لكن هذا منى لا أعلم أن كل هذا سيذهب فى ثانية واحدة لا أعلم أن هناك نظرة وقبلة أخيرة ام كانت أعلم ولكن اخاف هذا والله كانت أصعب فكرة تتردد فى راسى انه سياتي يوم ولن يكون هناك جدى ولكن هى سنة الحياة وغدا فى جنة الخلد دون فقد ولا خوف سنلتقى ادعوا الله ان أسير على دربك وان حافظ على عهدك الصلاة والقرآن وصلاة الفجر فهذه كانت وصيتك اشهد الله انك فى القلب دايما وابدا
رحمك الله ❤
4 196
نحن نتزوَّج الرجل الصالح صاحب القوامةِ المؤدِّي حقَّ ربَّهُ عليه، ولا نَتَزوَّج الرجُل الذي يحملُ الإِجازات والمُتن، ولاصاحب المال والمنصب.
والعبرةُ بالمعاشرةِ،
والغاية حُسن الخُلق
وسلوا الله من فضلِه ...💛
4 196
انهارده دوست على رجل واحدة بالغلط لقيتها بصتلي بقرف وزعلانه ف قولتلها مقصدش ولو حضرتك مضايقة ممكن تدوسي على رجلي عادي ، راحت دايسة على رجلي فعلاً
4 196
ساعات كان بيزاولني التفكير ف جزئية إن إزاي مسلم موحد بالله تعصفه الدنيا والايام لفتنة زي فتنة المسيح الدجال ، بس بعد ما شوفت نفس المسلم الموحد بالله داخل ف مجادلة على الصلاة اللى هي الركن التاني من أركان الإسلام يعني أ ب اسلام وبناخدها ف KG1 وبيجادل على انها فريضة ولا جنة ونار ولا رُكن مهمل ف ايقنت اننا مش هناخد ف ايده غلوة
4 196
لأول مرة في حياتي يستوقفني قول الله تعالی:
{حَتَّى إِذَا ضَاقَتْ عَلَيْهِمُ الأَرْضُ بِمَا رَحُبَتْ}
الأرض كلها رغم كبرها وإتساعها
كأنها ضاقت فعلاً علينا. ثم اقرأ قوله تعالی:
{وَضَاقَتْ عَلَيْهِمْ أَنْفُسُهُمْ}
نعم ضاقت علينا أنفسنا. ثم أقرأ قوله:
{وَظَنُّوا أَنْ لا مَلْجَأَ مِنَ اللَّهِ إِلا إِلَيْهِ ثُمَّ تَابَ عَلَيْهِمْ لِيَتُوبُوا ۚ إِنَّ اللَّهَ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ}
هذا هو علاجُنا.. العودة إلى اللَّه مع التوبة النصوح ، بالأمس الإختلاط هو الغاية واليوم الإفتراق هو الوقاية...
"نشكو المنع، ونحن غارقون في العطاء."
4 196
انت ازاى لسه مدخلتش معنا قناة الملتقى يا صاحب
ولسه مش شيرتها عندك علشان تيجب صحابك معاك ، قناة فيها خصوصية جميلة جدا الأرقام مبتظهرش ولا حد بيعرف عندك حاجة سواء اتفاعلت خدت الرسالة نزلتها عندك فبجد حاجة جميلة جدا
لينك القناة يا شباب
https://whatsapp.com/channel/0029VanehCDEwEk1VcXsNL1o
4 196
- اختفى يوسف وأصيب أبوه بالعمى وحين قال: " افوّض أمري إلى الله" عاد له يوسف وبصره، فيارب قد فوضت إليك أمري فبشرني بما أنتظره وأنت خير المبشرين .🥺💜
4 196
أتمنيٰ أتجوز راجل ناضج مضطرش أدور وراه واقوله شيل دي وحط دي ، ويبقيٰ بيتعامل مع البنات إنهم بشر عادي مش أجسام ، ومش أي واحده تجيبه وتوديه لأنه إنسان عارف هو عايز إيه وعنده حدود واضحة ، ومبيسمحش لأي نوع من التجاوزات سواء منه أو من أطراف تانية ، وإن شاء الله يڪون راجل مفيش بنت تعرفه غير مامته عشان أنا دمي حامي شطة مولَّع أڪتر من الاستاذ باسم سمرة.
4 196
ليتني الآن بجوار الكعبة لأجلس علىٰ الأرضِ، وأستند بظهري عَليها ثُم أنظُر إلىٰ السماء، وأتنهد وأضم قَدمي إليَّ وأبكي كطفل صغير تائه في دُنيا غريبة لا يعرف عنها شيء، أبكي من قِلَّة حيلتي وضَعف نَفسي، من إشتياقي لهُ، وخوفي من النار، من سوء ما قدَّمت وما أخَّرت.
وتختلط دموعي بماءِ المطر، وأذهب في نومٍ عميق ورأسي يُلامس أطهر الأحجار، ويأتي إليَّ النبيﷺ في الحِلم ويهمس لي قائلاً : هوّن عليكِ فـ المُلتقىٰ الجنَّة، ويُطَّهِر قلبي بزمزم ويُبشِّرُني🥺💛
4 196
بص فيه جملة بتقول "اللي في قلبه حنيّة عِشرته فيها الأمان"
يعني إيه
يعني اللي قلبه حنيّن في عز ماهو متضايق منك ومتخانقين مع بعض، مش هيفكر ويخطط إزاي يوجعك
مش هيقلل من كرامتك ولا هيفكر يزود ولا هيدوس على نقطة ضعفك، مش هينكر الحلو اللي شافه منك ولا هيفتكرلك العيوب بس
أيامك معاه هيبقى فيها أمان على روحك وقلبك وحياتك
4 196
يا جماعة شيروا اللينك وتعالى هنا ان شاء الله قناة والمحتوى هيعجبكم جدا
مستناكم تنورنا 🫡♥️
4 196
بص فيه جملة بتقول "اللي في قلبه حنيّة عِشرته فيها الأمان"
يعني إيه
يعني اللي قلبه حنيّن في عز ماهو متضايق منك ومتخانقين مع بعض، مش هيفكر ويخطط إزاي يوجعك
مش هيقلل من كرامتك ولا هيفكر يزود ولا هيدوس على نقطة ضعفك، مش هينكر الحلو اللي شافه منك ولا هيفتكرلك العيوب بس
أيامك معاه هيبقى فيها أمان على روحك وقلبك وحياتك
4 196
القناة هتكون عبارة عن
مواقف للنبى صلى الله عليه وسلم
قصص الأنبياء، وقصص للصحابة
واسكتشات، وقصص قصيرة
اتفضلوا
https://whatsapp.com/channel/0029VanehCDEwEk1VcXsNL1o
4 196
أهديتها كتابًا في أحد الأيام، وسمعتها تقول لصديقتها: "أهداني أحمد كتاباً ساعدني كثيرًا ، أحببته"
أنا الآن لا أكره شيئا في هذه الدنيا أكثر من تلك الهاء التي تتذيل "أحببته"، والتي لا أدري حقيقة أمرها وإلى أين تنتمي؛ إلي أم للكتاب؟!
وأكره النحو، وأكره صديقتها، والكتاب.😒
4 196
ياريت يا جماعة الناس اللي مخلفه جديد تنشف شوية كده وهي بتختار اسامي عيالها وتراعي ان العيال دي مش هتفضل جودي قلب ماما طول عمرها.. وإن هييجي عليها وقت وهتكبر وهتشتغل في مصالح حكومية او في مستشفي اليوم الواحد مثلاً ، اللي مش متخيلين يجي يوم ويتقال : ادفع ل مدام تاليا ف شباك ٣ وتعالي وانزل ع مدام چومانا في شباك 4
اطلع لاستاذة ايلين او ايلي في الدور الخامس
او الحاج لوي بيفطر و جاي اقعد استناه..!!
او استني ابله سيلاا بتمضي وجايه..!!
متخيلين الوضع؟!
مدرك يعني ايه جمعية الف جنيه عاملينها الزملا في المكتب واللي ماسكاها واحده اسمها مدام روڤان ؟!
المرقعة دي والفرجة ع MBC4 و Zee Alwan اللي
انت متخيل ابني يقولي انا رايح لحماتي ايلي
هيدفع تمنها هي العيال دي لما تكبر...
4 196
الإنسان دايماً محتاج sweet talkers في حياته، مهما كان واثق في نفسه محتاج حد يقوله:"براڤو انت اتصرفت صح ❤️"
شكلك جميل ولبسك كويس، انت بتعمل اللي عليك ودي مقدرتك
"مهما اتغيرت طبيعتنا وميولنا بنحتاج support عشان نعرف نكمل، بنحتاج ناس تقدر إنجازاتنا الصغيرة وتشوفها ويقولونا اننا كويسين وقلوبنا جميلة اللطف في التعامل attitude مطلوب طول الوقت
التقدير ممكن يبقى كلمة أو نظرة أو ضحكه أو تصرّف بسيط لكن بيوصل معنى واضح "أنا مقدرك"
كلمات التشجيع بتفضل ثابتة لو عدّت سنين، رسائل التقدير والتعبير عن الحب بتتقرأ بدل المرّة مرات، الكلمة الحلوة بتنور الروح والعيون تلمع
الإنسان مهما كبر بيبقى محتاج حتى حد يقوله براڤو
القلوب جُبلت على حُب من أحسن إليها..🤍
4 196
أنا ممكن أحبك لمجرد إنك جبرت بخاطري فالوقت إللي كان سهل عليك تتجاهل حزني زيهم .🤎
Endi mavjud! Telegram Tadqiqoti 2025 — yilning asosiy insaytlari 
