ch
Feedback
Multaqa-😍 الملتقى 💖

Multaqa-😍 الملتقى 💖

前往频道在 Telegram

كُلُّ نورٍ تتركه في داخل أحدهم ‏يُضيؤكَ أنتَ" 🌚💖 رابط القناة https://t.me/Multaqa22a

显示更多
4 197
订阅者
-424 小时
-217
-7730
帖子存档
"جهاد النفس" - لما تكون قدامك البنت اللي بتحبها بس تجاهد عشان تمنع نفسك عنها وتنولها في الحلال .. - جهاد النفس .. لما تنزل بوست ديني وتلاقي قنبله من جملة (أعلنت اسلامك امتىٰ؟ ) هتزعل وانا جربت وعارف الإحساس بس هتجاهد عشان تسيب صدقه جاريه بعد موتك تفيد الناس .. - جهاد النفس .. هتحتار ما بين المعصيه والطاعه في زمن المعاصي انتشرت لدرجة انك مبقتش عارف اي الغلط من الصح ، فـ تحارب عشان توصل للصح .. - جهاد النفس .. لما بنت تحارب نفسها عشان تبطل تلبس بناطيل رغم انها بتخليها حلوه بس هيَ عارفه ان الفضفاض عفه ليها .. - لصاحبهِ .

لو مبتصليش !!! او مش منتظمه ، او بتجمعي فروض او بتتكاسل عن الصلاة او او .. الزم هذه الأدعية : ١- يارب هب لي قلباً لا يتكاسل عن صلاتك . ٢ - اللهم ايقظني في احب الأوقات اليك . ٣- ربي اجعلني مقيم الصلاة ومن ذريتي.

بيت جدى وذكريات لم تذهب من البال ،الابتسامة التى يستقبلك بها والتى لم أرى اجمل منها على الإطلاق مع بعض العتاب على الإشتياق والفترة التى لم يرانا فيها مع الأعذار انى فى الجامعة ومضغوط دون أن النطق بكلمة بعد يعتب ويعذر والله هذا هو الحب ثم اقبل يديه مع الدعاء الطويل منه دون ملل ، مع الأسئلة الكثير للاطمئنان والتفاصيل البسيطة بحب هكذا الاهتمام ، يخرج بعض المال ويقول لا تخبر احد أعلم انك معاك ما يكفيك لكن هذا منى لا أعلم أن كل هذا سيذهب فى ثانية واحدة لا أعلم أن هناك نظرة وقبلة أخيرة ام كانت أعلم ولكن اخاف هذا والله كانت أصعب فكرة تتردد فى راسى انه سياتي يوم ولن يكون هناك جدى ولكن هى سنة الحياة وغدا فى جنة الخلد دون فقد ولا خوف سنلتقى ادعوا الله ان أسير على دربك وان حافظ على عهدك الصلاة والقرآن وصلاة الفجر فهذه كانت وصيتك اشهد الله انك فى القلب دايما وابدا رحمك الله ❤

نحن نتزوَّج الرجل الصالح صاحب القوامةِ المؤدِّي حقَّ ربَّهُ عليه، ولا نَتَزوَّج الرجُل الذي يحملُ الإِجازات والمُتن، ولاصاحب المال والمنصب. والعبرةُ بالمعاشرةِ، والغاية حُسن الخُلق وسلوا الله من فضلِه ...💛

انهارده دوست على رجل واحدة بالغلط لقيتها بصتلي بقرف وزعلانه ف قولتلها مقصدش ولو حضرتك مضايقة ممكن تدوسي على رجلي عادي ، راحت دايسة على رجلي فعلاً

ساعات كان بيزاولني التفكير ف جزئية إن إزاي مسلم موحد بالله تعصفه الدنيا والايام لفتنة زي فتنة المسيح الدجال ، بس بعد ما شوفت نفس المسلم الموحد بالله داخل ف مجادلة على الصلاة اللى هي الركن التاني من أركان الإسلام يعني أ ب اسلام وبناخدها ف KG1 وبيجادل على انها فريضة ولا جنة ونار ولا رُكن مهمل ف ايقنت اننا مش هناخد ف ايده غلوة

لأول مرة في حياتي يستوقفني قول الله تعالی: {حَتَّى إِذَا ضَاقَتْ عَلَيْهِمُ الأَرْضُ بِمَا رَحُبَتْ} الأرض كلها رغم كبرها وإتساعها كأنها ضاقت فعلاً علينا. ثم اقرأ قوله تعالی: {وَضَاقَتْ عَلَيْهِمْ أَنْفُسُهُمْ} نعم ضاقت علينا أنفسنا. ثم أقرأ قوله: {وَظَنُّوا أَنْ لا مَلْجَأَ مِنَ اللَّهِ إِلا إِلَيْهِ ثُمَّ تَابَ عَلَيْهِمْ لِيَتُوبُوا ۚ إِنَّ اللَّهَ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ} هذا هو علاجُنا.. العودة إلى اللَّه مع التوبة النصوح ، بالأمس الإختلاط هو الغاية واليوم الإفتراق هو الوقاية... "نشكو المنع، ونحن غارقون في العطاء."

انت ازاى لسه مدخلتش معنا قناة الملتقى يا صاحب ولسه مش شيرتها عندك علشان تيجب صحابك معاك ، قناة فيها خصوصية جميلة جدا الأرقام مبتظهرش ولا حد بيعرف عندك حاجة سواء اتفاعلت خدت الرسالة نزلتها عندك فبجد حاجة جميلة جدا لينك القناة يا شباب https://whatsapp.com/channel/0029VanehCDEwEk1VcXsNL1o

- ‏اختفى يوسف وأصيب أبوه بالعمى وحين قال: " افوّض أمري إلى الله" عاد له يوسف وبصره، فيارب قد فوضت إليك أمري فبشرني بما أنتظره وأنت خير المبشرين .🥺💜

أتمنيٰ أتجوز راجل ناضج مضطرش أدور وراه واقوله شيل دي وحط دي ، ويبقيٰ بيتعامل مع البنات إنهم بشر عادي مش أجسام ، ومش أي واحده تجيبه وتوديه لأنه إنسان عارف هو عايز إيه وعنده حدود واضحة ، ومبيسمحش لأي نوع من التجاوزات سواء منه أو من أطراف تانية ، وإن شاء الله يڪون راجل مفيش بنت تعرفه غير مامته عشان أنا دمي حامي شطة مولَّع أڪتر من الاستاذ باسم سمرة.

ليتني الآن بجوار الكعبة لأجلس علىٰ الأرضِ، وأستند بظهري عَليها ثُم أنظُر إلىٰ السماء، وأتنهد وأضم قَدمي إليَّ وأبكي كطفل صغير تائه في دُنيا غريبة لا يعرف عنها شيء، أبكي من قِلَّة حيلتي وضَعف نَفسي، من إشتياقي لهُ، وخوفي من النار، من سوء ما قدَّمت وما أخَّرت. وتختلط دموعي بماءِ المطر، وأذهب في نومٍ عميق ورأسي يُلامس أطهر الأحجار، ويأتي إليَّ النبيﷺ في الحِلم ويهمس لي قائلاً : هوّن عليكِ فـ المُلتقىٰ الجنَّة، ويُطَّهِر قلبي بزمزم ويُبشِّرُني🥺💛

بص فيه جملة بتقول "اللي في قلبه حنيّة عِشرته فيها الأمان" يعني إيه يعني اللي قلبه حنيّن في عز ماهو متضايق منك ومتخانقين مع بعض، مش هيفكر ويخطط إزاي يوجعك مش هيقلل من كرامتك ولا هيفكر يزود ولا هيدوس على نقطة ضعفك، مش هينكر الحلو اللي شافه منك ولا هيفتكرلك العيوب بس أيامك معاه هيبقى فيها أمان على روحك وقلبك وحياتك

يا جماعة شيروا اللينك وتعالى هنا ان شاء الله قناة والمحتوى هيعجبكم جدا مستناكم تنورنا 🫡♥️

بص فيه جملة بتقول "اللي في قلبه حنيّة عِشرته فيها الأمان" يعني إيه يعني اللي قلبه حنيّن في عز ماهو متضايق منك ومتخانقين مع بعض، مش هيفكر ويخطط إزاي يوجعك مش هيقلل من كرامتك ولا هيفكر يزود ولا هيدوس على نقطة ضعفك، مش هينكر الحلو اللي شافه منك ولا هيفتكرلك العيوب بس أيامك معاه هيبقى فيها أمان على روحك وقلبك وحياتك

القناة هتكون عبارة عن مواقف للنبى صلى الله عليه وسلم قصص الأنبياء، وقصص للصحابة واسكتشات، وقصص قصيرة اتفضلوا https://whatsapp.com/channel/0029VanehCDEwEk1VcXsNL1o

فى فكرة نعمل قناة واتساب اسكتشات وقصص قصيرة
Anonymous voting

أهديتها كتابًا في أحد الأيام، وسمعتها تقول لصديقتها: "أهداني أحمد كتاباً ساعدني كثيرًا ، أحببته" أنا الآن لا أكره شيئا في هذه الدنيا أكثر من تلك الهاء التي تتذيل "أحببته"، والتي لا أدري حقيقة أمرها وإلى أين تنتمي؛ إلي أم للكتاب؟! وأكره النحو، وأكره صديقتها، والكتاب.😒

ياريت يا جماعة الناس اللي مخلفه جديد تنشف شوية كده وهي بتختار اسامي عيالها وتراعي ان العيال دي مش هتفضل جودي قلب ماما طول عمرها.. وإن هييجي عليها وقت وهتكبر وهتشتغل في مصالح حكومية او في مستشفي اليوم الواحد مثلاً ، اللي مش متخيلين يجي يوم ويتقال : ادفع ل مدام تاليا ف شباك ٣ وتعالي وانزل ع مدام چومانا في شباك 4 اطلع لاستاذة ايلين او ايلي في الدور الخامس او الحاج لوي بيفطر و جاي اقعد استناه..!! او استني ابله سيلاا بتمضي وجايه..!! متخيلين الوضع؟! مدرك يعني ايه جمعية الف جنيه عاملينها الزملا في المكتب واللي ماسكاها واحده اسمها مدام روڤان ؟! المرقعة دي والفرجة ع MBC4 و Zee Alwan اللي انت متخيل ابني يقولي انا رايح لحماتي ايلي هيدفع تمنها هي العيال دي لما تكبر...

الإنسان دايماً محتاج sweet talkers في حياته، مهما كان واثق في نفسه محتاج حد يقوله:"براڤو انت اتصرفت صح ❤️" شكلك جميل ولبسك كويس، انت بتعمل اللي عليك ودي مقدرتك "مهما اتغيرت طبيعتنا وميولنا بنحتاج support عشان نعرف نكمل، بنحتاج ناس تقدر إنجازاتنا الصغيرة وتشوفها ويقولونا اننا كويسين وقلوبنا جميلة اللطف في التعامل attitude مطلوب طول الوقت التقدير ممكن يبقى كلمة أو نظرة أو ضحكه أو تصرّف بسيط لكن بيوصل معنى واضح "أنا مقدرك" كلمات التشجيع بتفضل ثابتة لو عدّت سنين، رسائل التقدير والتعبير عن الحب بتتقرأ بدل المرّة مرات، الكلمة الحلوة بتنور الروح والعيون تلمع الإنسان مهما كبر بيبقى محتاج حتى حد يقوله براڤو القلوب جُبلت على حُب من أحسن إليها..🤍

أنا ممكن أحبك لمجرد إنك جبرت بخاطري فالوقت إللي كان سهل عليك تتجاهل حزني زيهم .🤎