uz
Feedback
کانال تخصصی اقتصاد

کانال تخصصی اقتصاد

Kanalga Telegram’da o‘tish

معرفی و بهره گیری از علم اقتصاد، همراه با تحلیل اقتصاد ایران و جهان

Ko'proq ko'rsatish
8 516
Obunachilar
+224 soatlar
+47 kunlar
+430 kunlar
Postlar arxiv
🔴 تورم ونزوئلایی با تورم آرژانتینی؟ اقتصاد ایران در کدام مسیر است؟ 🔴 دکتر عبده‌تبریزی: ایران در مسیر ونزوئلا نیست، اما در مسیری شبیه آرژانتینِ قبل از انفجار تورمی قرار دارد. فاصله‌ بین تورم ۶۰ درصدی تا تورم‌های چند هزاردرصدی فاصله‌ زمانی نیست، فاصله‌ رفتاری است. تا وقتی ریال نگاه‌داشتنی باشد، حتی با تورم بالا، انفجار رخ نمی‌دهد. لحظه‌ای که نگاه‌داشتن ریال غیرعقلایی شود و همه بخواهند از آن فرار کنند، جهش اتفاق می‌افتد؛ آن هم ناگهانی. البته همان‌طور که احتمال انفجار تورمی ناگهانی وجود دارد، جلوگیری از آن هم با اخذ تصمیمات درست ممکن است: مهار واقعی کسری بودجه، توقف انتقال بار تامین مالی دولت به بانک‌ها و ارسال سیگنال معتبری که نشان دهد سیاستگذار کنترل را از دست نداده است. 🗣 سؤال: فرق تورم ونزوئلایی با تورم آرژانتینی را هم بفرمایید. 🔹 عبده‌تبریزی: تله‌ آرژانتینی، تورم مزمنِ قابل‌تحمل، قبل از نقطه‌ شکست است. آنچه در مصاحبه از آن به‌عنوان «مسیر شبیه آرژانتین» یادشده، وضعیتی است که تورم بالاست (70–4۰درصد)، اما پول ملی هنوز نگاه‌داشتنی است، حقوق‌ها پرداخت می‌شود، بانک‌ها کار می‌کنند و اوراق بدهی دولت خریدار دارد (هرچند با نرخ بهره‌ی بسیار بالا). در این وضعیت، اقتصاد دلاریزه‌ ذهنی می‌شود (همه قیمت‌ها با دلار سنجیده می‌شوند)، ولی دلاریزه‌ رفتاری کامل رخ نداده است؛ یعنی هنوز همه از ریال فرار نکرده‌اند. این همان تله‌ای است که آرژانتین سال‌ها در آن ماند: تورم بالا، کسری بودجه‌ مزمن، استقراض دولت از بانک‌ها و بازار بدهی، اما بدون فروپاشی ناگهانی. در این مرحله، خطر اصلی «عادت‌کردن سیاستگذار به تورم بالا»ست. این عادت، جامعه را آرام‌آرام به آستانه‌ شکست می‌برد. اما در تله‌ ونزوئلایی، عبور از نقطه‌ شکست و فروپاشی اعتماد پولی رخ داده است. 🔴 تله‌ ونزوئلایی بعد از عبور از خط قرمز شروع می‌شود، نه قبل از آن. در این مرحله، ریال (یا بولیوار) دیگر نگاه‌داشتنی نیست، مردم به‌محض دریافت پول، آن را خرج یا تبدیل می‌کنند، تورم از حالت «بالا» به حالت انفجاری می‌رسد، جهش تورم خطی نیست، ناگهانی است (هزاران درصدی). در مقاله و مصاحبه تصریح می‌شود که فاصله‌ بین تورم ۶۰ درصدی و تورم‌های چند هزاردرصدی، فاصله‌ زمانی نیست، فاصله‌ رفتاری است. مطلب مرتبط: دلاری شدن ♦️ کانال تخصصی اقتصاد

🔵 مشکلات اقتصاد ایران و راهکارهای آن در یک نگاه /تدوین دکتر محمدرضا منجذب مطالب مرتبط: 1️⃣ چالش های بودجه در ایران 2️⃣ عوامل موثر بر تورم کدامند؟ 🔴 کانال دکتر منجذب

🔵 دکتر عباس آخوندی: تماشای تلویزیون نیاز به مبارزه با نفس دارد! 🔹هیچ گزاره‌ای در تلویزیون مردم را به سمت توسعه امیدوار نمی‌کند؛ اما زیر پوست شهر تدبیر و عقل بیشتری نسبت به شیشه تلویزیون وجود دارد. 🔹تلاش کردم دو ساعت برنامه صداوسیما تماشا کنم؛ کار خیلی سخت بود!

🔵 کامران ندری استاد اقتصاد: تنها کشوری که تورم بالا دارد ولی هیچ برنامه‌ای برای جبران تبعات منفی این تورم روی معیشت مردم ندارد ایران است اگر به کشورهایی که تورم بالا دارند نگاه کنید، حقوق و دستمزدها به صورت فصلی ترمیم می‌شود

💰 توصیه یک کارشناس درباره مدیریت بازار ارز /ریزش دوباره قیمت‌ها چقدر محتمل است؟ دکتر کامران ندری، اقتصاددان: ▫️(نوسانات ارز و طلا در روزهای اخیر): بخشی از تغییرات ایجاد شده در قیمت‌ها ریشه در عوامل بیرونی و بین‌المللی دارد و بخشی دیگر ناشی از انتظارات تورمی است که از تحولات سیاسی داخلی تاثیر می‌پذیرد. در این راستا بانک مرکزی نقش تعیین کننده‌ای دارد؛ به طوری که با مدیریت نوسانات ارزی، مداخله هدفمند و تزریق به‌ موقع ارز شرایط لازم برای کنترل دامنه نوسانات ایجاد می‌کند. ▫️بانک مرکزی باید بتواند از ذخایر ارز و طلا برای تنظیم بازار استفاده کند و در شرایط فعلی، زمان ورود بانک مرکزی به بازار طلا و ارز است. ▫️در مجموع بازار ارز در هفته‌های اخیر بیش از اندازه تحت تاثیر عوامل روانی قرار گرفته است. بخشی از این نوسانات بازگشت‌پذیر است؛ اما بازگشت عمیق و پایدار نیازمند اقدام موثر بانک مرکزی و کاهش تنش‌های سیاسی است./متن کامل ♦️ کانال تخصصی اقتصاد

🔴 سرمایه گذاری در کف ۴.۵ ساله 🔹روند تشکیل سرمایه ثابت در اقتصاد ایران بار دیگر نزولی شده و چشم‌انداز رشد بلندمدت کشور را با ابهام‌های جدی مواجه کرده است. 🔹رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در تابستان۱۴۰۴ به منفی ۴.۸درصد سقوط کرده؛ رقمی که پایین‌ترین سطح سرمایه‌گذاری در چهارسال‌ونیم اخیر را نشان می‌دهد. 🔹رشد اقتصادی در تابستان سال جاری به میزان ۰.۳درصد و رشد اقتصادی بدون نفت منفی ۰.۴درصد گزارش شده است. 🔹اقتصاددانان هشدار می‌دهند که در اقتصادی سرمایه‌بر مانند ایران، کاهش سرمایه‌گذاری، ظرفیت‌های تولیدی را محدود می‌کند و به فرسایش موجودی سرمایه، افت بهره‌وری و کاهش توان رشد در سال‌های آینده منجر می‌شود. 🔹نشانه‌های این وضعیت در حال حاضر نیز، به‌روشنی در عملکرد فصلی اقتصاد قابل مشاهده است. 🔹افت سرمایه‌گذاری در سال‌های اخیر با رشدهای مثبت اما شکننده اقتصادی همراه شده که عمدتا متکی بر بخش‌هایی مانند نفت یا خدمات بوده و توان ایجاد رونق پایدار را نداشته است. 🔹بررسی روند سرمایه‌گذاری طی ۱۵سال اخیر نشان می‌دهد که اقتصاد ایران طی دوره فوق‌ذکر با نوسان‌های شدید، شوک‌های تحریمی، تورم بالا، بی‌ثباتی‌های کلان و کمبود منابع مالی مواجه بوده و این عوامل به‌صورت همزمان موتور سرمایه‌گذاری را تضعیف کرده‌اند. 🔹کاهش تدریجی دسترسی به منابع مالی داخلی و خارجی، محدودیت شدید نظام بانکی و افزایش ریسک‌های ژئوپلیتیک بر عمق این معضل اقتصادی افزوده است. 🔹در چنین شرایطی، تحقق رشد ۸درصدی هدف‌گذاری‌شده در برنامه هفتم توسعه، بسیار دور از واقعیت به نظر می‌رسد. 🔹ادامه این روند می‌تواند مسیر توسعه کشور را با چالش‌های بزرگ‌تری روبه‌رو کند، مگر آنکه مجموعه‌ای از اصلاحات هماهنگ شامل آزادسازی اقتصادی، بهبود فضای کسب‌وکار، رفع ریسک‌های سیاست خارجی و اصلاح ناترازی‌های بانکی و بودجه‌ای در دستور کار قرار گیرد؛ تصمیماتی که آینده رشد اقتصادی ایران و رفاه خانوارها به آنها گره خورده است. ♦️ کانال تخصصی اقتصاد

🔴 دکتر حسین راغفر: بار اصلی ریاضت اقتصادی بر دوش مردم خواهد بود! من به شدت با سیاست های ریاضتی مخالفم چون بار اصلی فشار آن در نهایت بر دوش مردم خواهد بود که کمتر بپوشند، کمتر تفریح کنند، کمتر بخورند و این یعنی رساندن مردم به زیر حداقل های زندگی. همین حالا مردم زیر فشار های زندگی مانده اند و در تامین حداقل ها مانده اند. چطور دوباره دولت می خواهد به مردم فشار ریاضتی وارد کند. سیاست های ریاضتی به شدت به ضرر اقشار محروم جامعه است و دولت باید به دنبال سیاست های عدالت اجتماعی باشد نه ریاضت اجتماعی و اقتصادی./متن کامل ♦️ کانال تخصصی اقتصاد

🔴 دلاری شدن در اکوادور: تحلیل جامع (2000–2024) 🔴دکتر محمدرضا منجذب دلاری شدن اکوادور در سال 2000، اقدامی بود که از سر «ناچاری» در بحبوحه یک بحران عمیق مالی و اقتصادی اتخاذ شد. این سیاست، با وجود مخالفت‌های اولیه و عدم وجود پیش‌شرط‌های لازم به تشخیص صندوق بین‌المللی پول، توانست با موفقیت تورم افسارگسیخته را مهار کرده و ثبات اقتصاد کلان را به ارمغان آورد. نتایج کلیدی این سیاست شامل کاهش چشمگیر میانگین تورم سالانه از حدود 40% به 3.2% و افزایش رشد واقعی تولید ناخالص داخلی از 2.5% به 3.6% است. با این حال، این دستاوردها هزینه‌های قابل‌توجهی به همراه داشته است. اکوادور با واگذاری حق‌الضرب (Seigniorage)، مبلغی معادل 20 میلیارد دلار به خزانه‌داری ایالات متحده پرداخت کرده و در معرض مالیات تورمی ناشی از سیاست‌های پولی آمریکا قرار گرفته است. مهم‌تر از آن، استفاده از دلار به عنوان ارز رسمی، کشور را به مرکزی جذاب برای کارتل‌های مواد مخدر و جرایم سازمان‌یافته تبدیل کرده و به افزایش شدید نرخ قتل منجر شده است. 🔴دلایل دلاری شدن و آثار آن چه بود؟ بحران مالی و اقتصادی اکوادور (1999)شامل: تورم به قیمت سوکره (درصد سالانه) 60.7 ارزش بازار سهام کیتو 2.7 درصد از GDP سوکره به‌ازای هر دلار آمریکا (کاهش ارزش سالانه) 176 پایه پولی به‌عنوان درصدی از GDP (درصد تغییر) 57 بدهی عمومی و تضمین‌شده دولتی 99 درصد از GDP تولید ناخالص داخلی واقعی (درصد تغییر) -7.3 نرخ ارز مؤثر واقعی (کاهش ارزش) 13.5 مصرف خصوصی سرانه واقعی (درصد تغییر) -15.4 🔴هزینه‌های اقتصادی و ریسک‌های دلاری شدن عبارت بود از: هزینه عملیاتی دلاری شدن شامل دو بخش است: کسب حق‌الضرب جدید و مالیات تورمی بر ذخایر دلاری انباشته‌شده. حق‌الضرب جدید 629 مالیات تورمی (بر اساس تورم 3.2% آمریکا) 616 ریسک‌های اجتماعی و امنیتی: یکی از جدی‌ترین پیامدهای منفی دلاری شدن، جذابیت آن برای فعالیت‌های مجرمانه بوده است. برگشت‌ناپذیری دلاری شدن: باوجود انتقادها، خروج از نظام دلاری بسیار دشوار و پرهزینه است. 🔴دیدگاه‌های نظری: * رابرت ماندل (Robert Mundell): ماندل استدلال می‌کند که یک ارز مشترک به‌عنوان یک «ضربه‌گیر» عمل می‌کند. این ارز با تضمین قابلیت تبدیل و حذف ریسک کاهش ارزش پول، به‌اشتراک‌گذاری برابر ریسک‌های اقتصادی (مانند نوسانات برداشت محصول) بین مناطق مختلف کمک می‌کند. * میلتون فریدمن (Milton Friedman): فریدمن معتقد بود که برای یک کشور کوچک، بهترین سیاست «یکسان‌سازی واحد پول خود با ارز یک کشور بزرگ و نسبتاً باثبات توسعه‌یافته» است. به گفته او، سیاست پولی یک کشور بزرگ مانند ایالات متحده، ثبات بسیار بیشتری را نسبت به آنچه یک کشور کوچک به‌تنهایی می‌تواند ایجاد کند، فراهم می‌آورد. 🔴نتیجه‌گیری دلاری شدن اکوادور پاسخی به یک بحران عمیق بود که در شرایط عدم قطعیت و بدون وجود پیش‌شرط‌های ایده‌آل اجرا شد. این سیاست یک موازنه پیچیده را به نمایش می‌گذارد: از یک سو، ثبات اقتصاد کلان، کنترل تورم و رشد اقتصادی را به ارمغان آورده و از سوی دیگر، هزینه‌های اقتصادی سنگینی مانند ازدست‌دادن حق‌الضرب و مالیات تورمی را تحمیل کرده و کشور را با چالش‌های امنیتی بی‌سابقه‌ای مواجه ساخته است. تجربه اکوادور نشان می‌دهد که برای موفقیت در دلاری شدن رسمی، یک کشور باید ذخایر دلاری کافی داشته باشد یا بتواند آن‌ها را قرض بگیرد تا هم بتواند پول قدیمی را بازخرید کند و هم هزینه‌های خود را به دلار بپردازد. باوجود تمام خطرات، این سیاست به دلیل هزینه‌های بالای خروج، به یک ویژگی پایدار در اقتصاد اکوادور تبدیل شده است. 🔴 کانال دکتر منجذب

🔴 راغفر: بی‌ارزش کردن پول ملی، موثرترین راه فروپاشی پایه‌های یک جامعه است 🔴 چه کسی دستور داده یک شبه قیمت خودرو ۸۰ درصد افزایش یابد؟ 🔴 دستگاه عریض و طویل کارشناسی دولت کجاست؟ 🔴حسین راغفر، استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا گفت: مگر در این چند وقت چه اتفاقی افتاده؟ از زمانی که آقای رئیس‌جمهور آمده؛ قیمت ارز از ۴۸ تومان به ۱۲۰ تومان رسیده است. ۱۵۰ درصد افزایش قیمت ارز داشتیم. یعنی ۷۵ درصد سقوط ارزش پول ملی. چطور کسی چیزی نمی‌گوید؟ 🔴واقعا این پرسش مهمی است.هزار مرتبه شنیده‌ایم که می‌گویند قیمت‌گذاری دستوری. آخر کدام قیمت‌گذاری دستوری؟ چه کسی دستور داده که یک باره، یک شبه، قیمت خودرو ۸۰ درصد افزایش یابد، قیمت لبنیات ۷۰ درصد افزایش یابد؟ 🔴همین امسال، برای بسیاری از نهاده‌های دامی واردشده در کشور، 10میلیارد دلار پول گرفته‌اند. میانگین افزایش قیمت‌ها بالای ۱۰۰ درصد بوده، در حالی که قیمت جهانی میانگین کاهش ۲۰ درصدی داشته است. چه کسی باید پاسخگو باشد؟ چه کسی باید ناظر باشد./متن کامل ♦️ کانال تخصصی اقتصاد

🔵 پادکست: ایران در میانه تحریم (گرازش وزارت کار آذر 1404)

⚪️ قیمت دلار لنگر انتظارات تورمی است / چشم انداز قیمت دلار تا پایان سال دکتر سهراب دل انگیزان، اقتصاددان: 🔹قیمت ارز و دلار در کشور ما به یک لنگر تبدیل شده و آن، لنگر تورمی و انتظارات تورمی است 🔹دولت هم در پایان سال همیشه مجبور است که در دو ماه بهمن و اسفند نقدینگی بسیار بیشتری از ماه های دیگر وارد بازار کند و به همین دلیل، تنخواه گردان بیشتری را مصرف خواهد کرد. 🔹اگر نرخ تورم سالانه را هر عددی در نظر بگیریم همان نرخ برای افزایش قیمت دلار محتمل است. بنابراین، مابقی جاماندگی را پر خواهد کرد. با این نگاه می توانیم بگوییم که تا انتهای سال دوباره انتظار افزایش قیمت ارز داریم.| اقتصاد 24 مطلب مرتبط: انتظارات تورمی و نقش آن ♦️ کانال تخصصی اقتصاد

🔴 نامه 180 اقتصاددان به رئیس جمهور بدون ملاحظه محدودیت‌های اجرایی دولت نوشته شده /بودجه در ایران سندمالی نیست، سند سیاسی است دکتر محمدرضا یوسفی در روزنامه شرق نوشت: ▫️نامه اخیر گروهی از اقتصاددانان خطاب به رئیس‌جمهور، از نظر اخلاقی ارزشمند است؛ زیرا بر ضرورت شفافیت بودجه، حذف هزینه‌های غیرمولد و هم‌زمانی سختی مردم و دولت تأکید می‌کند. ▫️اما اگر این متن را از منظر اقتصاد سیاسی اصلاحات بودجه‌ای بررسی کنیم، با مجموعه‌ای از کاستی‌ها و ساده‌سازی‌هایی روبه‌رو می‌شویم که فهم آنها برای موفقیت هر نوع اصلاح بودجه‌ای ضروری است: 1️⃣ نادیده‌گرفتن محدودیت‌های سیاسی اصلاحات بودجه‌ای است. 2️⃣ فقدان تحلیل اقتصاد سیاسی بودجه است. 3️⃣ مسئله تعهدپذیری دولت است. 4️⃣ ساده‌سازی مسئله یارانه‌ها و اصلاح قیمت انرژی است. 5️⃣ نادیده‌گرفتن منطق دولت رانتی است. 6️⃣  بی‌توجهی به ظرفیت دولت است. 7️⃣ غفلت از ساختار سازمانی کنونی است. ▫️با وجود همه نکات یادشده، از آنجا که برخی امضاکنندگان نامه، سابقه حضور چند دهه‌ای در بالاترین سطوح اقتصادی کشور یا نزدیکی به آنها را دارند، شاید پشت این نامه به ظاهر ساده، ملاحظات یا اهدافی وجود داشته باشد که از دید من پنهان است. در نهایت، این نامه بیش از آنکه افق روشنی بگشاید، یک توصیه اخلاقی است. ▫️برای اصلاحات واقعی بودجه‌ای در ایران، باید از سطح توصیه‌های اخلاقی فراتر رفت و به تحلیل نهادی و اقتصاد سیاسی پرداخت. آنگاه باید اندیشید که در چنین شرایطی مسئولیت اجتماعی اقتصاددان چیست و چه می‌توان کرد. ♦️ کانال تخصصی اقتصاد

🔴 هرات، اربيل و امارات و ارزي كه بالانشين است دکتر آلبرت بغزيان به‌‌رغم تلاش‌هاي دولت و بانك مركزي نوسانات ارزي همچنان در اقتصاد ايران جولان مي‌دهد. برخي تحليلگران ريشه‌هاي اين نوسانات را مرتبط با انتظارات تورمي و بحث‌هاي مرتبط با سياست خارجي مي‌دانند و گروهي هم معتقدند مربوط به نظام تصميم‌سازي‌هاي اقتصادي داخلي است. اين روزها اخباري درباره تاثير سياست‌هاي ارزي بازار هرات شنيده مي‌شود. سوال اين است كه اصل ريشه‌هاي بروز اين نوسانات را چطور مي‌توان تحليل و بعد هم براي مهار نوسانات چه بايد كرد؟ ۱) برخي اظهارنظرهاي مسوولان بانك مركزي به هيچ‌وجه درست نيست، اينكه گفته شود، ارز بازار آزاد ارز واقعي نيست و بانك مركزي تنها ارز دولتي و بازار توافق را قبول دارد به نوعي فرافكني است. نمي‌توان انكار كرد كه فضاي بين‌المللي و منطقه‌اي ملتهب است. رخدادهاي مرتبط با تهديدات ونزوئلا، جنگ روسيه-اوكراين و...اين فضا را ملتهب مي‌كند. به هر حال احتمال وقوع يك جنگ ديگر در منطقه هم با ماجراجويي‌هاي اسراييل بالاست. اين روند باعث شكل‌گيري انتظارات تورمي مي‌شود و نرخ‌هاي ارز را بالا مي‌برد. افزايش نرخ ارز هم در قيمت كالاها اثرگذار است و نهايتا باعث رشد تورم مي‌شود. مسوولان بايد مراقب باشند خود به عاملي براي افزايش انتظارات و نوسانات نشوند. براي اين منظور بايد نياز ارزي كشور را با نرخ‌هاي پايين‌تر برطرف كرد تا اقلام اساسي مردم كمتر از نوسانات تاثير بگيرند. صحبت اين است كه ارز مورد نياز اقلام اساسي را ترجيحي تامين كنيم يا اينكه با نرخ ارز آزاد؟ وزير اقتصاد معتقد است واردات بدون انتقال ارز مي‌تواند جوابگو باشد! تجربيات گذشته اما برخلاف اين ديدگاه است. مگر اينكه وزير اقتصاد راه تازه‌اي را پيدا كرده باشند كه اقتصاددان‌ها از آن بي‌خبر باشند. حذف نرخ ارز ترجيحي از اقلام مصرفي و محصولات كشاورزي و دارو، بازار را وارد چنان تكانه‌هاي تورمي مي‌كند كه خروج از آنها به اين سادگي‌ها نيست. نظام حمايتي هم قادر نيست اين نوع تكانه‌ها را جبران كند. شخصا معتقدم بانك مركزي بايد در خصوص وضع موجود روشنگري كند و با مردم حرف بزند. سكوت بانك مركزي به معني رضايت از وضع موجود ارزي است. ۲) انگار بانك مركزي از رشد نرخ ارز رضايت دارد و نگراني در مورد تورم وجود ندارد! وزير اقتصاد اما رضايت ندارد و تلاش مي‌كند ارز تك نرخي را ايجاد كند. بدون ترديد هم بانك مركزي و هم وزارت اقتصاد تلاش خودشان را مي‌كنند. ولي بايد حداقل براي كارشناس‌هاي اقتصادي دلايل قانع‌كننده‌اي از مثبت بودن ارز تك نرخي آورده شود. من اقتصاددان نمي‌دانم وزارت اقتصاد و بانك مركزي به دنبال چه مدل ارزي هستند؟ ارز تك نرخي؟ ارز شناور؟ ارز چند نرخي؟ يا مدل ديگري در نظر دارند؟ كار به جايي رسيده كه مسوولان ايراني از كنشگران ارزي در هرات و استانبول و اربيل و...تقاضا مي‌كنند كه بازار ارز ايران را مديريت كنند و جلوي نوسان را بگيرند! البته ايران از سال‌ها قبل به دليل ارتباطات نزديكي كه با عراق، تركيه و افغانستان دارد و سالانه توريست‌هاي بسياري از اين كشورها وارد و خارج كشور مي‌شوند، رابطه ارزي مشخصي با اين كشورها دارد. اما اين رابطه نبايد منتج به وابستگي بيش از اندازه شود. به خاطر اين رفت و آمدهاي مرزي، نرخ ارز در ايران تحت تاثير صرافي‌هاي اين كشورهاست. شايعاتي هم وجود دارد كه حتي در شرايط فعلي هرات يك نقش تعيين‌كننده‌اي براي دلار و ارز مجازي دارد. ۳) در كنار اين موارد ارز امارات هم داراي اهميت است و باعث تغيير نرخ ارز در ايران مي‌شود. امارات مي‌تواند با افزايش ورودي ارز به داخل ايران نقش ويژه‌اي در بهبود شاخص‌هاي اقتصادي ايران داشته باشد كه اين كار به دليل نبود ديپلماسي پيگيري نمي‌شود.متاسفانه وقتي كه اين ديدارها به موقع انجام نمي‌شوند اين سير صعودي در نرخ ارز ايران شتاب مي‌گيرد. نرخ ارز پايين هم نمي‌آيد، بلكه تهديداتي هم وجود دارد كه ايران با تورم‌هاي بالاتري روبه‌رو مي‌شود. مساله اين است كه ايران اگر در زمينه تحريم‌ها فعلا اقدامي نمي‌تواند صورت دهد، مي‌تواند ديپلماسي منطقه‌ايش را فعال كند و از طريق بهبود روابط با عراق، امارات، تركيه و حتي افغانستان كمي از نوسانات ايجاد شده بكاهد. وقتي اين نوسانات شدت مي‌گيرد مردم هم براي حفاظت از دارايي خود چاره‌اي جز خريد طلا و سكه و دلار ندارند. واكنش‌هايي كه باعث شدت گرفت نوسان و گراني‌هاي بيشتر مي‌شود./تعادل ♦️ کانال تخصصی اقتصاد

🔴دکتر سید مرتضی افقه: 🔹شفاف‌سازی بودجه و حذف ردیف‌های زائد، از نکات مثبت و ضروری است که هم به کاهش کسری بودجه کمک می‌کند و هم نظارت عمومی و رسمی را آسان‌تر می‌سازد.

🔻دکتر هاشم اورعی: دولت تا آخر سال چک بی محل داده است ؛ امسال ۵۵۵ همت کسری بودجه داریم که هنوز محل تأمینش مشخص نیست! | دولت یکدست نیست؛ شجاعت هم ندارد | اصلاحات اقتصادی ضروریست ؛ مسیر فعلی دولت پرریسک است | هر روزی که اصلاحات در حوزه انرژی را به تأخیر بیندازیم کار دشوارتر می‌شود| اگر دولت اصلاحات لازم را انجام ندهد باید منتظر تورم‌های بالای ۵۰ درصد باشیم و نگران حرکت به سمت ابَرتورم |ابرتورم به‌تدریج و مرحله‌به‌مرحله جلو نمی‌آید؛ یک‌باره از کنترل خارج می‌شود و کشور را به سمت فروپاشی اقتصادی می‌برد |دولت باید به سمت واقعی کردن قیمت حامل‌های انرژی برود؛ نه فقط گاز و برق یا بنزین و گازوئیل | کل سیستم انرژی باید به سمت بازار حرکت کند | من معتقدم دولت نباید یک‌شبه عمل کند بلکه باید طی یک برنامه چهار تا پنج‌ساله قیمت انرژی را اصلاح کند/متن کامل ♦️ کانال تخصصی اقتصاد

🔵 چرا نرخ تورم سنگاپور حدود یک درصد است؟ ✍️ دکتر محمود سریع‌القلم نرخ تورم بسیار پایین سنگاپور (حدود ۱.۲ درصد) نتیجه ساختاری است که بر پایه حضور بهترین نیروهای متخصص در حوزه‌های بانکداری، صنعت، سیاست‌گذاری، آموزش و مدیریت شکل گرفته است. این کشور با وجود مساحت کوچک و فقدان منابع طبیعی، به‌دلیل اتکا بر سرمایه انسانی، به شاخص‌های چشمگیری رسیده است: GDP حدود ۵۵۰ میلیارد دلار، رتبه اول جهانی در شاخص سرمایه انسانی، تمرکز ۴۰ درصد تولید بر تراشه، رتبه چهارم شفافیت مدیریتی و جذب ۱.۶ میلیون نیروی متخصص خارجی. سنگاپور از دهه ۱۹۶۰، از کشوری فقیر با درآمد سرانه ۳۲۰ دلار و بدون زیرساخت، به اقتصادی با درآمد سرانه ۶۶ هزار دلار، بزرگ‌ترین بندر جهان و مقصد ۳۰۰۰ شرکت خارجی تبدیل شده است. امید به زندگی ۸۷ سال، جذب ۵۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در ۲۰۲۵ و بیش از ۱۶ میلیون گردشگر نیز حاصل همین ساختار است. دولت با اجرای برنامه‌هایی مانند SkillsFuture ارتقای مداوم مهارت‌ها را الزامی کرده و رقابت، شایسته‌سالاری و تخصص را مبنای حکمرانی قرار داده است. ریشه اصلی موفقیت سنگاپور در دو عامل است: ۱. ماهیت حکومت: تکیه بر افراد توانمند، متخصص، تحصیل‌کرده و رقابتی؛ عدم استفاده از افراد ناتوان یا فاسد؛ شایسته‌سالاری کامل (Meritocracy)؛ استفاده گسترده از نیروهای خارجی توانمند. ۲. ماهیت تصمیم‌سازی: تصمیم‌گیری‌های دقیق بر پایه دانش، مشورت، آموزش عالی، جذب سرمایه‌گذاری، توجه به محیط‌زیست و ساختارهای زیربنایی. توسعه‌یافتگی این کشور نتیجه کیفیت تصمیم‌هاست، نه تعداد پروژه‌ها. سنگاپور با اتصال عمیق به جهان، تسلط مدیران به زبان انگلیسی، گفت‌وگو در مراکز جهانی و بهره‌گیری از بهترین دانشگاه‌ها توانسته است به هاب جهانی فناوری، صنعت و آموزش تبدیل شود. این کشور تورم پایین، سرمایه‌گذاری خارجی گسترده و اعتبار بالای پاسپورت را مدیون ساختاری است که افراد توانمند در آن اشتباهات حکمرانی را اصلاح می‌کنند. در مقابل، کشورهایی که گرفتار پوپولیسم، تداوم افراد ناتوان در قدرت و فقدان شایسته‌سالاری هستند، به سمت فساد، رانت و فروپاشی اقتصادی می‌روند. سنگاپور نشان می‌دهد که با برتری مهارت، دانش و رقابت سالم، می‌توان جامعه‌ای ثروتمند، امن و توسعه‌یافته ساخت؛ جامعه‌ای که مراحل اولیه نیازهای انسانی را پشت سر گذاشته و به مشارکت مدنی و رشد فکری رسیده است. ♦️ کانال تخصصی اقتصاد

نوسانات بازار را نباید ناشی از سیاست‌های ارزی بدانیم/ سایه انتظارات تورمی، خشکسالی و حامل‌های انرژی بر دلار سیدکمال سیدعلی، معاون اسبق ارزی بانک‌مرکزی در گفت‌وگو با ایبِنا: 🔹 رشد نقدینگی و فشار‌های مالی دولت یکی از دلایل اثرگذار بر افزایش نرخ دلار است. 🔹 همچنین موضوعات مطرح‌شده درباره حامل‌های انرژی و گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال وقوع خشکسالی در سال آینده، موجب ایجاد نوعی تقاضای احتیاطی در بازار شده است. 🔹 اینکه افزایش نرخ ارز را صرفاً نتیجه سیاست‌های ارزی بدانیم، نگاه دقیقی نیست. بلکه شرایط کلی اقتصادی و سیاسی در کشور و فضای بین‌الملل، مجموعه‌ای از فشار‌ها و محدودیت‌ها را بر بازار ارز تحمیل کرده است. 🔹 مدیریت بازار ارز نیازمند نگاهی جامع و هماهنگ میان نهاد‌های اقتصادی است و تنها با اصلاحات ساختاری و کاهش نااطمینانی‌ها می‌توان از تلاطم‌های بیشتر جلوگیری کرد./متن کامل مطلب مرتبط: انتظارات تورمی و نقش آن ♦️ کانال تخصصی اقتصاد

+1
📹 داوود سوری، رکود یا رونق؟| باید انتظار فقیرترشدن جامعه را داشته باشیم