uz
Feedback
3imar سیمار

3imar سیمار

Kanalga Telegram’da o‘tish

...

Ko'proq ko'rsatish
547
Obunachilar
Ma'lumot yo'q24 soatlar
+27 kunlar
Ma'lumot yo'q30 kunlar
Postlar arxiv

دل من می‌گرید همایون @simar50 #ساز_و_آواز

music-18189.mp33.98 MB

‌‌‍ .... طبقه‌ی حاکم ضد توسعه و طرفدار گسترش فقر ذات اکثر نظام های استبدادی با رشد اقتصادی و توسعه و رفاه سازگار نیست. دلیلش هم خیلی ساده است: رشد اقتصادی جامعه می‌تواند پایه‌های چنین نظامی را سست کند. رشد اقتصادی در نظام‌های اقتدارگرا فقط در یک حد اندک که بتواند یک معیشت حداقلی یا بخور و نمیری را برای مردم فراهم کند پذیرفتنی است ، اما نه بیشتر . اخیرا سخنان حجت الاسلام میرباقری عضو مجلس خبرگان و نامزد جبهه پایداری برای رهبر بعدی را شنیدم که می‌گفت« مردم ایران گول توسعه را نخواهند خورد» و مدتی پیش هم در خاطرات آقای هاشمی رفسنجانی خواندم که بخش عمده‌ای از روحانیون صاحب مقام جمهوری اسلامی، از قبیل آقایان احمد جنتی و محمد یزدی، صراحتا به ایشان گفته بودند که با رونق‌گیری بیش از حد اقتصاد کشور مخالفند چون به نظرشان رفاه زیاد باعث دوری مردم از خدا و پیغمبر می‌شود. این جمله‌ی آقای علم الهدی امام جمعه‌ شهر مشهد نیز قابل ذکر است که :"اگر زندگی و رفاه بر خدا ترجیح داده شود وضع ما از زمان حضرت امام حسن بدتر خواهد شد و مظلومیت رهبری نیز از مظلومیت حضرت امام حسن بیشتر خواهد شد." این جملات به حد کافی گویا و روشن است. بخش عمده‌ای از روحانیون حاکم بر ایران واقعا هیچ اعتقادی به رونق‌گیری اقتصاد کشور ندارند. زیرا قشر روحانیون حاکم، قلبا و عملا هیچ اعتقادی به تحقق این شعار ندارد‌. وقتی این گروه از روحانیون حاکم، رفاه را معادل فساد و دوری از خدا و در مرتبه‌ی پایین‌تر، تضعیف نظام حکومتی‌شان، تلقی می‌کنند، طبیعتا اجازه‌ی چنین رفاه و رشدی را نخواهند داد. توسعه و رشد اقتصادی الزاماتی دارد که این مقامات روحانی را خوش نمی‌آید. رشد اقتصادی بدون درآمیختن با سرمایه‌ی خارجی ناممکن است و برای این کار به ناگزیر باید درهای بسته‌ی کشور را به سوی خارجی‌ها و سرمایه‌هایشان باز کرد. برای داشتن رشد اقتصادی بالا، باید دست از عناد با جامعه جهانی برداشت و با این جامعه درآمیخت و رفتار متعارف در جهان پیرامونی در پیش گرفت ، که همین می‌تواند پایه‌های نظام را که مبتنی بر اصول جهان‌ستیزانه است سست کند. رفاه مردم به ناگزیر موجب بالا رفتن سطح تحصیلات علمی آحاد جامعه و سست شدن باورهای سنتی و مذهبی می‌شود. رفاه موجب افزایش سفرهای خارجی مردم و آشنایی آنها با فرهنگ‌های بیگانه می‌شود و در یک کلام سبک‌های زندگی غیرسنتی را به سبک زندگی مسلط آنها تبدیل می‌کند. و خلاصه در چنین شرایطی سرکوب مردم برای حکومت بسیار دشوارتر از قبل می‌شود. #بیژن_اشتری @simar50 #ویرایش_اندیشه #جامعه_شناسی #توسعه #تفکرات_سرطانی

photo content